Jump to content
Wednesday 21 October 2020

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    813
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

101 Expert

About Peka67

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Peka67

    Letar båt

    Bidrar med 3 förslag som kanske kan vara intressanta. Artina 33 finsk båt ritad av Hans Groop finns en variant med plexiglas över nedgången. Aphrodite 33, Marieholm 33 (Fortissimo) som har långköl men är ändå lättdriven.
  2. De köpte båten med Cc, och när de tvättade skrovet med högtryckstvätt så visade det sig att färgen var full med blåsor som hade gått sönder (se bild).
  3. Håller med helt och hållet. Råkade se "sailing kittywake" igår när de tog bort sin Cc. Och tänkte herregud jag är för gammal. Tio dagars konstant jobb, känns inte så frestande.
  4. Jag tror också att förnybar diesel kommer att bli stort. Angående bensinmackar så kan man även använda nedgrävda tankar där vätgas i flytande form kan förvaras (ej branfarligt). Vart efter behov uppstår så pumpas vätgasen till en omvandlingsenhet för att återgå till gasform. Men givetvis blir det en del nytt.
  5. Nej vad roligt att det fungerar så bra, törs man fråga om du är ost- eller västkusten?
  6. Vi har även färdig infrastruktur i form av bensinmackar som enkelt kan ställas om till vätgas. En bil kan tankas snabbt och kan ha betydligt större energiinnehåll än dagens batterier som dessutom kostar en förmögenhet, där effekten avtar på sikt, och det innebär stora kostnader att byta. Sedan är eldistributionen i Sverige med skyhöga nätkostnader inte i närheten av den infrastruktur som måste till för omställning till elbilar. Att det skulle vara bättre att producera el i stora anläggningar tvivlar jag på. Då det ger större förluster då elen måste färdas i nätet och spänningen i nätet måste hela tiden hållas uppe. Så Nä, än så länge är vätgas ett bättre alternativ än eldrift. Jo en sak till, om alla hade elbilar så skulle det förmodligen inte finnas några råvaror till batterierna. Och gissa vad prislappen skulle landa på då. Medans vätgas finns i nästan obegränsad mängd att tillgå.
  7. Det får väl bli ett pitstop, på väg ut i vida världen då 😉
  8. Och var ska all el produceras?
  9. Är inte helt säker på det, men än så länge saknas politisk vilja. Tyskarna har löst transportdelen där man binder vätgas till vätska med ett speciellt medel (i vanlig rumstemperatur). Det gör att vätgas kan produceras tex med solceller vid ekvatorn, heller till havs med våg maskiner, sedan transporteras med containrar. Vid tankställen så tas bindemedlet bort från vätgasen och återanvänds. Jag har även för mig att det numera finns krocksäkra vätgastankar till bilar.
  10. Tja det verkar vara späckat med attacker där de hugger tag i roder, och är fenor på att ramma skrovet fenomenalt många gånger.
  11. Här hoppas jag att jag har fel, men jag är misstänksam mot Cooper Coat. Om den nu håller i ett årtionde, så borde den komma med rätt bra garantier (vilka inte jag sett), särskilt som priset är rätt saftigt. Sedan har flera misslyckas med Coppar Coat där den inte gett önskad effekt. Nu verkar det mest bero på felaktig applicering. Men det kan bli kostsamt om man inte lyckas i förarbeten och påstrykningar.
  12. Här är ett nytt Youtube klipp där späckhuggare ger sig på en lagoon 450 utanför Porto, har för mig att attacken skedde 4 oktober.
  13. Håller med helt (Om jag var otydlig). Men av dina 0,65kt kan man fundera hur mycket som beror på ökad vattenlinje längd. Tror även att du måste räkna på ökad vattenlinje i fören då bogvågen växer och båten ligger djupare i tråget. Om man låssas att vattenlinjen även ökar med en halvmeter i fören, så får du en lwl på 8,5m vilket ger 7,05kt. Vilket skulle innebära att extra motoreffekt står för 0,25kt på din båt.
  14. Visst kan du gå något snabbare, men blanda inte ihop motorbåtar med segelbåtar. Ofta har motorbåtar en bärighet i aktern som segelbåtar bara kan drömma om. Detta är en förutsättning för en markant högre fart än deplacmentfart. Med din segelbåt så spelar det ingen roll om du så hade hundra hästkrafter så kommer du aldrig att komma särskilt långt över deplacmentfart. Hur mycket över avgörs av hur djupt båten gräver ned sig innan den sjunker.
  15. Hej Mackey känner att jag vill rätta dig lite. Comfort 32 har en deplacmentfart på 6,65 kt (lwl 7,5m). Orsaken till att båten kan gå snabbare än 6,65kt beror framför allt på överhäng främst i aktern. Så när båten gräver ned sig (sätter sig på rumpan) så ökar lwl, och därmed också deplacmentfarten. Det är alltså inte överdimensionerad motor som ger de sista tiondelarna, utan ökad vattenlinje längd . Sweden Yachts 34 har mindre överhäng i aktern och kommer därför inte vinna lika många tiondelar som du gör.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy