-
Content Count
1,024 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
Peka67 last won the day on December 26 2020
Peka67 had the most liked content!
Community Reputation
167 ExpertAbout Peka67
-
Rank
Vice Amiral
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Nödvändigheter, utrustning, och annat att tänka på ombord.
Peka67 replied to Terri's topic in Long-distance
Du har helt rätt ang. kackerlackor och deras ägg som ibland gömmer sig i kartonger. Många seglare brukar packa om "torrvaror" innan man tar om bord dem på båten. Problemet med konserver är att de rostar, vilket tyvärr efter en tid gör att det bildas hål vilket får innehållet att ruttna eller rinna ut. Ambitiösa besättningar brukar ta bort etiketten och lacka konserver innan man stuvar. Andra väljer att regelbundet kontrollera sina förråd med konserver. -
Nej, vad roligt. Hur långt har ni kommit och vart är ni på väg?
-
Ett litet tips som man kan ha i åtanke är Cherbourg i Frankrike. En stor fördel är att hamnen går att angöra när som helst på dygnet, oberoende av tidvattnet. Vidare finns det en stor skyddad yttre hamnbassäng med två inlopp. Vilket gör att man i lugn och ro kan hantera seglen utan allt för mycket störande vågor.
-
Budgetbåt för lite längre seglingar på västkusten!
Peka67 replied to Chrille_Pettersson's topic in Long-distance
En båtmodell som du kan få för ca 10-15t är Jasmine 25. Den designades för havssegling och har många bra lösningar i förhållande till storleken. -
Mitt tips är att titta på en RB 98 (32fot) mycket rymlig invändigt med fina seglingsegenskaper. Djupgående 1,75m, det finns just nu två stycken till försäljning på blocket (260t och 345t).
-
Alla är vi olika, och benägna att ta olika stora risker, men du är skyldig att hålla god uppsikt. Med vilka intervaller du kan sova, avgörs till stor del av var du befinner dig. Mitt ute på Atlanten med AIS så kan du kanske vila en timme. I kustnära områden finns det tex fiskebåtar och fritidsbåtar som går utan AIS så där lär du max kunna vila ca 15-30min, enligt min bedömning.
-
Starkt jobbat 🤗
-
Mitt val hade varit "Separett tiny", om den får plats. Enligt mitt tycke har "Tiny" den smartaste lösningen av alla. Inga kemikalier, ingen mulltoa (som ska röras om). Kolla på Youtube, pris ca nio tusen.
-
Jag kan bara instämma med alla kloka svar här ovan. Förr eller senare kommer motorn att lägga av, tyvärr oftast när man som mest behöver den. Då kommer du tacka gudarna att du valde en båt som kan segla (även om dina kunskaper kanske inte är så stora).
-
Intressant att man nämner "Rigging Doctor" som namnet antyder så har denna tandläkare även jobbat med riggning av segelbåtar. Har man hängt med lite på deras äventyr ute på haven, så vet man att de drabbats av brott på röstjärn efter byte till Dyneema i stående rigg. De har även själva klagat på att båtens krängnings vinkeln minskat i lätta vindar, vilket lett till sämre fart (stor skillnad i vattenlinje). Jag tar gärna intryck av folk som i flera år seglat ute på värdshaven, samt jobbat som "riggare". Att kalla det för "killgissning" känns märkligt och får mig att undra vad som krävs för att få framföra en åsikt här på forumet. Sedan så har de genomgående mast vilket troligtvis räddade dem från mastbrott. Kanske något att tänka på om man ska byta till syntetisk rigg.
-
Det som jag reagerade på (också med några år på nacken 😉) var seglare som blev strandsatta på Cap Verde, då det var omöjligt att få reservdelar levererade dit. Förhoppningsvis har det blivit bättre nu, när allt fler turister hittat dit. Men än är jag inte helt övertygad om att det fungerar.
-
Mitt förslag är att titta på en Williamkryssare (när det kommer ut en till salu) känns som den uppfyller de flesta av era kriterier. Vikt är 5t och djupgående 1,23m. Den har vindruta framför sittbrunn (likt Albin 82) samt gott om kojplatser. Tyvärr är takhöjden angiven till 1,86m, brett skarndeck, aktercabin och möjlighet till överstark motor.
-
Ett alternativ om du kan fortsätta din färd i mars, är välja St. Maartin som destination. Bra med bunkring och service möjligheter. Därifrån kan du sedan fortsätta söderut, och om okansäsongen blir alltför jobbig så kan man välja att stanna till på Grenada, Curacau eller fortsätta mot Colombia/Panama.