Jump to content
Tuesday 19 October 2021

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    997
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Peka67 last won the day on December 26 2020

Peka67 had the most liked content!

Community Reputation

156 Expert

About Peka67

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hade en D-kanot som grabb otroligt häftig (träbåt) den har ett uppfällbart centerboard i stål som väger en del, gissningsvis max 50kg. D-kanot har ganska bra V-form i fören som sedan viker ut sig och blir helt platt i aktern. Detta gör att du kan plana på slör och läns. Kryss är spännande då centerboard och egna kroppsvikten inte räcker till, därför finns "burkbrädor". Man sitter alltså med kroppen på en bräda utanför båten. Vilket blir väldigt spännande om vinden plötsligt avtar. Med ett bomtält så kan två barn sova över i båten på liggunderlag. D-kanot är stor för att vara jolle samt ett fullblod i starkare vindstyrkor. Tyvärr så har masten dålig stöttning vilket ledde till mastbrott på min båt.
  2. Comfort 32 för tjugo tusen är oslagbart, även Boström 37 är prisvärd. Vi skyndar långsamt så det blir ingen båt nästa säsong heller, men efter det så kanske 😈. Det troligaste är att det blir en segelbåt med köl och centerboard men vi får se vad framtiden bjuder på.
  3. Nej inte än, men något lär det bli i väntan på det "stora" båtköpet. Vi har ganska gått om tid så vi spar pengar och hoppas på att båtmarknaden ska bli bättre. Helst vill jag köpa en Beneteau Evasion 37, men funderar även på en 32 fotare att starta med (som också går att sticka iväg med om det kniper).
  4. Suveränt inlägg som verkligen lärde mig något nytt. Detta tar jag med mig för framtida elmotor lösningar.
  5. Du har helt rätt Peter, jag har fått för mig att Smaragd har en starkare rigg med jag kan vara ute cykla🤔
  6. Jag tror att Smaragd är vad du söker, min farbror hade en för rätt länge sedan. Fantastisk fin seglare som går otroligt högt i vind. Riktigt snabb och lätthanterlig med själslående fock (och backstag). Går att segla upp till 12m/s utan att reva (ej optimalt) då hon bara viker ned tills vinden spiller ur. Seglar förhållandevis torrt i vågor med mjuk gång. Om du gillar H-båt så kommer du älska Smaragd.
  7. Jag vill så gärna säga grattis och ge dig mina lyckönskningar, men istället så råder jag dig (om det går) att avvakta med resan ca 2-4 veckor. Orsaken är att det kan vara nära förestående med ett vulkanutbrott på ön La Palma (Kanarieöarna). Platsen där man tror att utbrottet kommer att ske är sämsta tänkbara, vilket kan (i värsta fall) leda till ett massivt jordskred med efterföljare tsunami. Om värsta scenariot skulle inträffa så kan man räkna med att Cape Verde ej överlever, afrikanska kusten kommer att träffas av 100m höga vågor, Portugal ca 30-50m, Kanarieöarna (beroende på vilken ö) har mycket låga överlevnadsodds. Troligtvis borde man ha fått fram bättre information inom två veckor, dels om det kommer att bli ett utbrott, samt om Spanien kommer att påbörja evakuering av Kanarieöarna. Just nu är det här väldigt tidig information som jag delar med mig av i all välmening, vilket jag hoppas att du förstår.
  8. Troligen är det Andersen winchar du har, nytt handtag kostar ca 1200-1700kr beroende på modell hos boatlab.
  9. Peka67

    Förslag

    Så sant, men förhoppningsvis blev TS hjälpt av mitt inlägg före det. Håller med om Fortissimo riktigt bra båt.
  10. Peka67

    Förslag

    "Massor med bra båtar" ändå kan du inte nämna någon, vilket är vad TS efterfrågar. Att inte låsa sig till en viss modell, ger sken av att båtmodell inte spelat någon roll vilket är helt felaktigt. Samt hur ska TS veta vad dom är rätt båt? Det är väl därför hon skriver och frågar? Uppriktigt så fundera på hur meningsfullt ditt inlägg egentligen är för TS, det gör i alla fall jag.
  11. Peka67

    Förslag

    Med tanke på dina önskemål så skulle jag kika lite närmre på Forgus 31. Mycket bra seglingsegenkaper, styv, robust, bra åtkomst till motorn. Finns i två olika planlösningar, jag gillar den tidiga som byggdes till 1978 (tror jag).
  12. Peka67

    Fortissimo 33

    Mina synpunkter på Fortissimo 33 (senare Marieholm 33). Läste att Lars Olof Norlin utgick från IF:en som han var stor beundrare av, när han konstruerade Fortissimo. Tanken var att skapa en större båt med samma fina egenskaper. Fortissimo är en riktigt bra allround båt, inte bäst på något, men väldigt bra på det mesta. Den trivs såväl på öppna hav, som till segling i skärgården. Tack vare svepta spridare och 9/10 dels rigg så kryssar Fortissimo förhållandevis bra. På undanvind är hon både snabb och trygg tack vare långköl samt väl tilltagen segelyta. Detta gör Fortissimo lättdriven, vilket kommer väl till pass i våra farvatten på sommaren. När viden friskar i så behöver hon revas tidigt (7-8m/s), främst på kryss. Men ett andra rev behövs sällan då Fortissimo har ordentligt med ballast kölen. Fortissimo klarar högre vågor riktigt bra tack vare kölens utformning. Hon har även en stark roderkonstruktion med bra roderverkan, där rodret är upphängd i bakkant på kölen. Måttligt djupgående med underskuren köl gör det lätt att komma in till öar, samt att hoppa i land. Egentligen har inte Fortissimo några svagheter, men som med alla segelbåtar, så skulle jag ställa följande fråga. Om det uppstår skada på roderinfästning eller proppelleraxel genomföring hur långt tränger vattnet in i båten? Går det att avbegränsa med att plasta dit ett vattentätt skott? Om du söker på "Fortissimo 33 test" så har "livetombord" en artikel med intervju av ägarna till en Fortissimo. I artikeln talar man även om "Marieholm 33 Classic" som är nyproducerade båtar från Holland. Ett mycket gott betyg för en lyckad båtkonstruktion tycker jag.
  13. Utan att ha personlig erfarenhet av någon av båtarna, så är jag övertygad om att båda fungerar mycket bra för långfärdssegling. Personligen hade jag valt Fortissimo, gämför man vikt kontra kvm segel och våt yta. Så inser man snabbt att Fortissimo klarar lätta vindar mycket bättre. Mindre våt yta, mindre bredd och mer trimbar rigg bidrar till att Fortissimo gör bättre fart, men den måste också revas tidigare. Fortissimo har svepta spridare som ger bättre kryssvinkel, men det är en något mindre stark konstruktion och innebär att man inte bör släppa ut storseglet lika långt då det kan skava mot spridarna. Allegron har en tyngre gång har både högre deplacment och kölvikt vilket bidrar till lugnare rörelser. Allegron har mer invändig volym högre takhöjd och mer stuvutrymme. Väljer du någon av dessa för långfärdssegling så anser jag att du gjort ett riktigt bra val, där ena är lite bättre seglare och den andra något tryggare.
  14. Tack Peter, tur att det fanns någon som läste TS fråga ordentligt.👍
  15. Härligt initiativ, håll fast vid drömmen och se till att komma iväg. Först så skulle jag vilja dra av 100t till utrustning. Främst livflotte, jolle, utombordare, vindroder, ev riggbyte, segel, solskydd, solpaneler på båge, behandling av båtskrov, nav utrustning, batterier, elsystem osv... Så med 100t kvar så vill du hitta 28-31 fot med en fräsch motor. Bra kryssbåt och oceansegling går sällan bra ihop. Djupare fenkölade båtar kan lättare hamna i problem då vågor kan slå omkull båten på flera olika sätt. Man bör även undvika frihängande roder, eller roder upphängt på en för "tunn" skädda. Nedan ser du en bild på hur mitt ideal på båtskrov (med centerboard) ser ut. Detta ska ses mera som en tanke än ett måste. Bäst är långkölad båt, men även en fenköl med måttligt djupgående och ordentlig skeg framför rodret är ett okej alternativ.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy