Jump to content
Tuesday 20 August 2019

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    340
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Trovärdig

About Peka67

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jätteroligt hoppas lösningen blir bra. Det jag funderar på, dels för egen del men också för andra. Är att sätta in eldrift istället för inombordare, och ha en mindre utombordare nedstuvad, som man kan plocka fram vid längre sträcka för motor. Dels slipper man (kanske) elverket, och om något går sönder i eldriften så finns utombordaren.
  2. Kyrkan visste om att jorden var rund. Forskare visste att jorden var rund. En del folk visste det också. Vem sålde på folket, att jorden var platt? Och hotade med dödsstraff? Vilka teg för att inte hamna i onåd och gå miste om sina forskningsanslag. Artikeln är bra Mackey, det var tyvärr inte liknelsen.
  3. Läs tråden från början, en bra sjöbåt börjar kana över ett Visst gradantal om bredden inte är alltför stor (centerboards båtar undantagna).
  4. Bavaria 38 är 3.86m bred med minst 1.7m djupgående. L32? har en bredd på 2.88m och djupgående på 1.5m. Så hon uppfyller inte mina krav. Men bredden är en meter mindre och mindre djupgående samt långkölen gör att hon hade haft en betydligt större chans. Långkölen hade påverkat rotationen. L32 hade börjat kana tidigare, men tillräckligt snabbt? Nej det tror inte jag heller på.
  5. Tror att staten, kapitalet och media sa att jorden var platt, och hotade med döds straff om inte konspirationsteorin omedelbart togs tillbaka. 💀
  6. Jag har inga problem med att hitta potentiella båtar. Det är snarare storlek och komfort eller fart som jag funderar över. Sedan så kom jag till MG för att jag tyckte att man rekommenderade båtar med onödigt dåliga sjöegenskaper för långfärdssegling. Ett korn av allvar? Kanske borde du läsa den här tråden från början. Sedan får du gärna utveckla vad det kornet är?
  7. Helt rätt jag har inte koll på hur många forskare som jobbar med ämnet. Jag är ingen forskare eller expert. Nu dels tack vare dig, försöker jag läsa på så mycket fakta som möjlighet. Jag har däremot ägnat extremt mycket tid på en rad ämnen, så jag har lärt mig att känna igen mönstren. När staten, kapitalet och media, alla vill att du ska tro på samma sak, så är det troligtvis inte sant, och ytterst sällan bra för befolkningen. Av det jag har lärt mig hittills så har IPCC myglat, använt felaktiga data, utelämnat faktorer, och gjort felaktiga modeller i 30 år. Medans de som motsätter IPCC har visat mod, stått emot påtryckningar och har visat en logik och korrelation som jag tror på.
  8. Nej jag håller inte med. En båt med litet djupgående hade kunnat kana i sidled. Hade båten dessutom varit långkölad så hade den troligtvis inte roterarat lika lätt.
  9. Vilket otroligt naivt svar. Du tror på fullt allvar att klubben för inbördes beundran skulle riskera sina feta anslag för att göra vadå? Åka och borra nya hål? Fundera på om ett antagande är riktigt, om de kan tänka samma tanke flera gånger? Se om ett antagande stämmer med tidigare gängse antaganden?
  10. Egentligen hade jag inte tänkt svara just nu eftersom jag håller på att studera RBacks Nature sidor. Men vem bestämmer vilka vetenskapsmen som är trovärdiga? BSvens liknelse med Einstein summerar det hela ganska bra i mina ögon. Sedan kan jag säga att av det jag läst hittils så är det väldigt mycket antaganden och "så är det" men jag läser vidare i klimatsektens propaganda. Sedan vill jag gärna uppmana den som vill lära sig mer, att läsa Velikokovsky. Särskilt "earth in upheaval" där förklaras bland annat hur landhöjning och sänkning kan ske mycket snabbt. Där ges också en extremt bra förklaring på "Ragnarök" som för övrigt redan har inträffat.
  11. Helt rätt, nästan inga båtar är konstruerade för ocean segling, marknaden är helt enkelt för liten. Tävlingsbåtar är special konstruerade med hög riskfaktor så dem kan vi räkna bort. Men även om våra vanliga fritids båtar inte är byggda för ocean segling så är vissa mer lämpade än andra. Jag tycker tex. att Allegro och Vega är ett mycket bättre val än Ballad, vilket en del har svårt att förstå.
  12. Bra synpunkt Mackey, tack för kartan.
  13. Det har du rätt i, fast även vågor på havet kan ha liknande karaktär. Det är inte ofta som ett sådant här händelse förlopp filmas, därför blir det intressant tycker jag. Sedan så kan man dra en viss lärdom hur vida man bör angöra en hamn under vissa förutsättningar. Nu menar jag inte att Bavarian gjorde fel, tvärtom så finns det ytterligare en video där det inte ser ut att vara så svåra förhållanden.
  14. Det visar att den här typen av båtar är olämplig i lite större vågor. Hade det hela skett ute till havs, så hade de inte haft sådan tur. Det första man kan studera av filmen är hur vågen träffar aktern med en liten vinkel. Detta räcker för att trycka undan aktern, Sedan är det kört när den djupa kölen ska försöka övervinna vågen. Detta är precis vad jag försökt påpeka att statisk stabilitet inte är mycket värt mycket mot vågor, tvärtom så kan det ha en negativ effekt på sjöegenskaperna. Att en onaturligt bred akter gör att båten får kast när den utsätts för vågor bakifrån är ingen nyhet. Du brukar ju rekommendera Allegro 27 och jag kan inte låta bli att tänka på om inte den klarat vågen betydligt bättre än vad Bavarian gjorde. Med Allegrons lilla akter i kombination med långkölen och ett mindre djupgående.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy