Jump to content
Thursday 20 June 2019

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Peka67

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Att retroaktivt kräva ce-märkning på båtar från mitten av -50 talet från alla andra länder (som inte är med i EU), men undanta sina egna båtar, falskare än så kan det ju knappast bli. Och det har garanterat inget med säkerhet att göra. Jag tror inte segelbåtar har blivit säkrare med ce-märkning. Tvärtom så har man sänkt ribban till en nivå, som passar franska båttillverkare. Vad tror du skulle hända om Hallberg Rassey försökte sälja båtar i USA, byggda enbart efter ce-standard. De skulle bli stämda, och ingen skulle köpa deras båtar. Kan inte låta bli att visa en av de farliga USA båtar vi tack lov inte får importera Tillåt mlg att presentera Pearson 35 som ett tag var USA populäraste långfärdsseglare med en vikt på nästan 6 ton varav 2,5 i kölen. En riktig ocean seglare med bra seglingsegenskaper även på kryss.
  2. Bhemac håller med, jag ägnade mycket tid åt att studera amerikanska båtar. Så kom EU-direktivet och slog ned som en bomb. Trycker begagnade båtar före direktivet borde få importeras. Men nej, självklart ska man tvinga folk att helst köpa franska skitbåtar till överpris. Hoppas att det ändrar sig en vacker dag. Svexit?
  3. Att köpa båt utanför EU funkar säkert bra för en del. Personligen kommer jag att göra flera resor. Så jag vill kunna ta hem båten till Sverige. Någon vass kryssbåt är inte aktuell, eftersom det nästan alltid strider mot goda sjöegenskaper samt kräver en fenkölad båt.
  4. Det där får mig att fundera på hur pass brutala northerlies kan vara i Karibien?
  5. Tack Groundcontrol gissa om att jag kommer att titta på varje sekund. Det jag försöker fråga egentligen, är hur snabbt man blir uttråkad av en plats? Jag är inte så intresserad av karibiska öarna utan vill rätt snabbt vidare (inåt). På de mer intressanta resmålen har jag tänkt stanna 3-4 veckor. Frågan är om det är för mycket, eller för lite (jag vet att det är en subjektiv fråga)?
  6. Om inte annat så dränerar det reskassan. Kanske väljer jag rutten via Loch Ness om jag har tid. Det är nog garanterat en häftig upplevelse.
  7. Absolut, finns mycket sevärt utmed kanalerna. Tycker att du har rätt när det gäller jämförelse båt/bil. Blir det blixthalka så kan man välja att krypköra eller att parkera. På sjön måste du hantera en väderförändring (Även i Karibien).
  8. Visst är det gångbara alternativ, framför allt att köpa på plats. Jag har lekt med den tanken främst för att få mer modeller att välja bland. Frågan är vad händer om du seglar hem en båt som du köpt utanför EU? Var ska du flagga båten? Det är inte alla länder som gillar att kapten och båt är från olika länder.
  9. Det handlar väl om vad som är realistiskt. Vi har alla suttit i en liten båt, och varit på charterresor. Så ingen är helt okunnig om vad som väntar. Men om du vill leva på varmare breddgrader och "längesegla", vad har du då för alternativ? Jag ser ingen annan möjlighet än att du seglar dit med din egen båt oavsett storlek. Angående ressultat i kappsegling, så undrar jag om du menar offshore? In Inshore är det min erfarenhet att de som kan läsa terrängen och förutser vindskiften oftast når fina placeringar (vinner gör den med grymmast spinnaker segling).
  10. "Längesegling" är egentligen ett bättre begrepp för min del. Personligen har jag valt bort Stilla havet. Tror mer på Sydamerika och Indiska oceanen. Men som Mackey berättade, så händer det saker där ute. Och ju längre tid man tänker "längesegla" desto större sannolikhet att något händer. Jag vill inte att min resa ska ta slut om något allvarligt inträffar. Kan man bara ta sig till ett varv, så går det mesta att fixa. Men epirb räddar många liv som annars skulle ha gått förlorade.
  11. Numera dricker jag hällre rom, gärna med en skvätt Licor43. Men jag har tittat på att gå via Skottland, om vädret tillåter. Tyvärr tycker jag att det blir lite för mycket omväg för mig. Samt att jag vill komma ner till Vigo Spanien, där det finns fina ankringsplatser, att invänta ett bra väderfönster. Från Vigo går jag direkt, till antingen Azorerna eller Madeira.
  12. Att du skulle behöva 45-50 fot är dumheter. Tvärtom ju större båt desto mer beroende blir du av hjälp från andra. Internationellt brukar man säga, ten thousand pounds Per person. Dvs. 4500kg per person. Eftersom jag avser att ensamsegla många sträckor så är det min limit (ungefär). Men det är en bra tumregel, för alla er som vill ge er iväg på egen hand, "less is more". Sedan begriper jag inte varför man skulle vilja segla till Skottland? Personligen blir jag knäsvag när jag ser kokospalmer.
  13. Det där med att hyra båt, känns lite vanskligt. Det förekommer fall där uthyraren försöker få tidigare skador på båten, till att du orsakat dem. Dokumentera noga när du kommer. Dessutom låter det dyrt, för mig med budget, så lägger jag hällre pengarna på min egen båt. Annars hatten av til caribic 410 och bhemac för sköna kommentarer.
  14. Bhemac du har helt rätt handlar det bara om cruising i Karibien, så håller jag med dig alla dagar i veckan. Underbar erfarenhet till minimal risk. Själv har jag tyvärr aldrig kommit längre än till Bahamas (med flyg). Fantastiskt upplevelse som jag och mina vänner aldrig glömmer. Däremot skulle jag vara vaksam på att korsa Atlanten som crew. Utlämnad till en kapten som kanske inte vet sitt eget bästa, med en båt som kanske borde stannat hemma.
  15. Janus82 eftersom jag är ledig 4 månader per år så har jag planer på att ha båten antingen innanför Port Navalo (ovanför La Rochelle) eller på Langkawi Malaysia, eller Luperon DR. Till att börja med. Du har numera tillräckligt med information för att fatta ditt beslut hur du vill göra, kom ihåg kunskap är makt. Vilka risker du vill ta, är upp till dig, och ja jag kommer att ha cellplast i fören, oavsett vilken båt jag väljer. Men mitt val är inte ditt val, men valet är medvetet och grundar sig på kunnskap. Bättre än så kan det inte bli.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy