Jump to content
Saturday 07 December 2019

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    573
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

56 Expert

About Peka67

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tyvärr så har alltid katamaraner legat utanför min budget. Men en konstruktör som alltid fångat mitt intresse genom åren är Chris White (AU). Han har gjort en katamaranserie som heter Atlantic, där man har sittbrunnen framför överbyggnaden. Av alla katamaraner jag sett så är Atlantic serien den som tilltalat mig allra mest.
  2. Riktigt roligt att du tycker det 👍, jag blev glatt överraskad när jag fick syn på det 🤗.
  3. Jag gillade din variant bohemac, den verkar vara enkel och lätthanterlig 👍. Nu hade jag inte tänk att dra några fall till sittbrunnen, men den går säkert att använda ändå.
  4. Om man använder en gammal hederlig seglar flytväst så får ryggen lite stöd 😉 IF påminner lite om SK60 (flygvapnets skolflygpkan) tycker jag. När SK60 kom var den för lätt att flyga. Så flygplanen skickades tillbaka och fick krökta vingar för att bli svårare att hantera. Så kan jag känna med IF att den helt enkelt är för lätt att segla, så man kan spendera mycket tid i båten utan att lära sig att trimma båten ordentligt.
  5. Roligt att så många provat någon variant på flexibla lazy jacks. Det verkar finnas gott om hemma gjorda varianter, men också några färdiga att köpa. Bland annat ett märke som heter Jiffy Jax, som verkar vara bra.
  6. Idag såg jag något som är nytt för mig, även om det säkert funnits i tio år, nämligen flexibla lazy jacks. Tanken är att när man inte behöver LJ, så förvaras linorna utmed bom och mast i ett L. Personligen blev jag nyfiken på denna variant av LJ då den inte behöver sitta uppe när man seglar eller när man hissar segel, och man kan använda vanligt segelskydd. Egentligen behöver man bara hissa LJ innan man ska ta ned storseglet helt (eller ena sidan om man vill när man tar in ett rev). Har någon provat denna variant eller hört något om det? Jag tycker att det verkar väldigt spännande.
  7. Du har säkert rätt, men för min del så gillar jag rodret på adagio, som är lättare att kombinera med hydrovane. Sedan är jag svag för mittsittbrunn som dels ger lite mer trygghet, och som gör det lättare att dela av båten med vattentäta skott.
  8. Som BSven är inne på så är det nog svårt att hitta en mer prisvärd båt än Allegro 27. Jag anser att det är mycket bra nybörjarbåt, långfärdsbåt och kanske den enda båt man behöver köpa, om man trivs med storleken. Den tål grundstötning i hög fart utan skador. Man kan släppa rodret en stund utan att båten ändar riktning våldsamt. Kosteraktern hjälper till att hålla nere farten i stora vågor (till skillnad mot Vegan). Båten är styv med ett mycket bra förhållande mellan bredd, djupgående och kölvikt. Personligen så är jag lite intresserad av Allegron syster Adagio 27 som har nästan samma undervattenskropp och rigg, men som kräver en del ombyggnad för att klara långfärdssegling.
  9. Jag tycker att du ska satsa på en lite större båt. En modell som brukar vara ganska billig med bra prutmån är Compis 28. Seglar bra för sin storlek, är styv med stor sittbrunn och bra takhöjd under däck.
  10. Capitan och BSven ni har båda rätt.
  11. Visst är Allegro och Vega små båtar, det är det gör dem så imponerande i mina ögon. Självklart är det bra att tekniken går framåt, som med tex. Southerly båtarna som är riktigt sjövärdiga. För att återgå till moody 45 ds, så frågar jag mig själv, hur bromsar du farten på den? Den breda baken gör att båten kommer att vilja surfa snabbt. Även om du tar ned seglen så utgör överbyggnaden ett rejält vindfång (gäller även katamaraner). Lyckas du bromsa ned farten med släplinor (vilket inte lär bli lätt) så har du 4,5m akter som vågorna kommer att träffa. Sedan kommer belastning på fästpunkter bli stora. Jag tycker Moody 45 ds är en superhärlig design, men för långfärdssegling så finns det mycket bättre båtar och teknik, som Southerly. Frågan är väl hur Ts vill använda sin båt? Mitt intryck är att han både vill långfärdssegla och ha ett stationärt hem.
  12. Jag har av respekt inte svarat i dina trådar eller på dina inlägg i andras trådar. Så då kanske du kan visa mig det samma.
  13. Två av Sveriges bästa konstruktioner för långfärdssegling genom tiderna, är Albin Vega och Allegro 27. Kanke borde man fundera på dessa båtars undervattenskropp. Självklart så är de överdrivet breda (ironi) kölarna är korta med väl tilltaget djupgående (ironi). Och aktern är lika bred som flera queensize sängar. Och med dagens datasimuleringar så skulle de nog inte fått lämna bryggan, men dessa dataformler tar inte nog hänsyn till de dynamiska krafter som oceansegling kan utsätta båten för.
  14. Lagoon 440 utanför Seychellerna. Gammalt tänk visste redan på den tiden då barger trafikerade engelska kanalen, att leeboards var det enda sjösäkra sättet på den tiden. Dessa kunde hissas upp vid dåligt väder. Märkligt nog visste de detta faktum utan datasimuleringar. Det vi ser idag är allt fler kattor med dödliga kapsejsningar, samt moderna kölbåtar med roderhaverier, avmastningar och mayday beslut. Jag måste erkänna att jag är väldigt besviken på din inställning bhemac, som saknar relevans i verkligheten. Du har tyvärr köpt EU direktiv som inte förbättrar sjösäkerheten ett dugg, och som är en byråkratisk pappersgroda. Jag har redan tidigare påpekat att statisk stabilitet är ett uselt riktmärke för sjövärdighet. Konstruktörer ritar det som beställs vilket sällan är något som ska klara oceansegling i verkligheten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy