Jump to content
Thursday 23 January 2020

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    636
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

63 Expert

About Peka67

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Personligen tycker jag att ankaret är det viktigaste som finns på båten, så jag skulle ta kostnaden. Men sedan beror det ju på användningsområde (långfärdssegling?). Jag skulle ALDRIG välja ett ankare med bygel. Tar inte ankaret (utan bygel) på första försöket, så är det inte värre än att börja om. Bygel är en säkerhetsrisk i mina ögon.
  2. Enligt vad jag förstått så är Ultra bättre än Rocna, samt saknar bygel. Ultra gräver ned sig djupare och snabbare vilket ger bättre fäste. Sedan om man har otur att båten draggar så kan sjögräs fastna i bygeln och försvåra att det fäster på nytt.
  3. Det ser verkligen snyggt ut, härlig reling för fötterna när det lutar.
  4. Du har rätt, om man kortar bommen en aning så borde det fungera. Tänkte inte på att mesanseglet också anpassar sig efter vindrikningen. Tack McLasse du anar inte hur glad jag blir 🤗 (hydrovane vippar också 😉).
  5. Bra sagt Peter, man kanske inte ska fundera alltför mycket på kryssegenskaper på en långfärdsbåt 😉
  6. Jo, fast oftast blir ju båten mer lovgirig desto mer det blåser, och då har man nog inte gennaker uppe. Dessutom lär den inte vara uppe på kryss eller halvvind. Peke kan säkert göras riktigt bra, men jag skulle inte vilja ha ett förstag till peke (utan inre förstag).
  7. På denna ketch så kan inte vindflöjen svinga runt 360° med 30°-40° lutning, eller kan den det? Däremot så funderar jag om man kunde ha "sheet to tiller" på misanbomen.
  8. Så som jag tänker, är det lite svårare att kombinera ketch med vindroder. Även om autopilot är bra, så kan den gå sönder. Alternativt kan den tvingas vara avstängd en period pga. Strömförbrukning. Om jag ensamseglar på öppet hav misstänker jag att 30min är det längsta man kan vila innan man måste upp på däck och kontrollera horisonten.
  9. Min absoluta drömbåt (varför bekänner jag detta) är LB26 motorseglare. Tyvärr sticker den endast 85cm (full köl) och även om en båttidning hävdade att hon kryssade bra fast med större vinkel, så törs jag inte riktigt lita på det. Då jag aldrig seglat ketch så ställer jag mig frågan hur ofta kan du lämna rodret 30min i måttliga vind och vågor (utan autopilot)?
  10. Hej McLasse javisst är det en teoretisk fråga, men för mig ganska betydelsefull då jag nästan bara tittar på "gamla" båtar, som dessvärre brukar beskrivas som lovgiriga. Troligen är något som är vanligare på långkölade båtar med mastheadrigg. Med roder (vindroder) i aktern så får man enligt vissa en förskjutning av CLR akerut vilket kanske räcker, där har Peter en mycket viktig poäng. Tidigare kunde jag inte tänka mig att köpa en båt som ansågs (alltför) lovgirig. Men om går att flytta tillbaka masten och ändå få båten mindre lovgirig så känns det väldigt attraktivt för mig.
  11. Normalt sett så hade jag inte sagt emot. Men för långfärdssegling så väljer jag hellre större försegel. Sedan om man utgår från det som folk sagt, så är Semona redan lovgirig, med masten placerad ganska långt fram. Och något större peke känns inte säkert för långfärdssegling.
  12. Till att börja med så visar bilden en båt som är fallgirig, inte lovgirig som texten vill göra gällande. När du flyttar din mast så ändras inte förhållandet mellan förseglet och storsegel nämnvärt (ja CE ändras). Det jag funderade över var inte enbart mastflytt (bakåt), utan kortare bom med mindre storsegel (mindre kraft). Samt större förtriangel (mer kraft) tanken var att få CE närmre CLR och därmed göra båten mindre lovgirig. Maststötta går att flytta, och nya infästningar för vanten är helt okej. Tvärtemot vad du tror så är det inte helt enkelt att räkna ut kraften för varje segel dels var CE (för seglet)befinner sig, och hur stor den kraften är i förhållande till andra seglets CE och kraft, så att du kan få fram verkliga CE (för båda seglen). Eftersom man flyttar storseglet bakåt (om än mindre segel) så måste större kraft från förseglet kompensera för det "sämre" placerade storseglet. Frågan är om det är möjligt.
  13. Att göra båten osänkbar, är något man måste räkna på. Tex. Plast har ca 33% flytkraft i förhållande till vikt. Även kölen tränger undan en viss mängd vatten, volymberäkna. Med lite tur, så behövs det kanske mindre flytkraft än du tror.
  14. Du har rätt Peter, Semona räknas inte som en båt för långfärdssegling. Trots att den gjort flera resor till Västindien. Som alla båtar så har den sina för och nackdelar. Personligen tycker jag att den är för bred i förhållande till längd, vilket ger onödigt stora rörelser i vågor. Aktern är för låg, vilket gör att sittbrunnen lättare vattenfylls "popping". Men har man som jag, en begränsad budget och vill spendera en del på tillbehör, så kan man inte rata en båt i första taget, bara för att den inte "har allt". Fördelar med Semona är roder i bakkant på kölen. Förhållandet mellan bredd / djupgående är suveränt. Kölvikten är utmärkt (50%) bra invändig planlösning med god åtkomst av motor. Kölen är förhållandevis lång, Och viktigast av allt för mig, lätt att kombinera med hydrovane som i praktiken gör att båten blir fenkölad med frihängande roder (vindroder). Något som jag lärt mig med åren är att alltid först kolla hur båten ser ut undertill, är det okej, ja då kan man se hur båten ser ut för övrigt.
  15. Det känns otroligt tråkigt att så många hjälpsamma här på forumet missuppfattat att jag är ägare till en Semona 30. Jag söker fortfarande efter en bra långfärdsbåt där Semona 30 är en kandidat. Det teoretiska resonemang som tråden handlade om, var HUR en förändring av mastplaceringen påverkar lovgirighet. Detta är inte ovanligt utomlands och något som jag tror skulle gagna Semona 30. När det gäller segeltrim så kommer det säkert att avhandlas i andra trådar vad det lider, då kunskaperna verkar vara bra och gedigna här på MG.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy