Jump to content
Thursday 04 March 2021

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    875
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Peka67 last won the day on December 26 2020

Peka67 had the most liked content!

Community Reputation

122 Expert

About Peka67

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om ni inte redan har sett denna video, så gör det. Det kanske får en att fundera en extra gång på hur man installerar ekolodet. https://youtu.be/XkAsfunh7HM Litet tillägg, mindes inte helt rätt då det var fartmätaren som satt bredvid som orsakade vattenläckan.
  2. Utan personlig erfarenhet, så enligt andras omdömme så går dominant 78 högt i vind (vilket även jag tror på). Bulben gör den förhållandevis styv, jag har svårt att tro på att den skulle vara särskilt stampig. Båten håller för hög fart på kryss, och har U-formade sektioner frammåt.
  3. Ett annat utmärkt alternativ till H-båt är Dominant 78, som har en rymligare ruff och sittbrunn samt umärkta seglingsegenskaper. Den är också billigare än express.
  4. Suveränt svar, Hans Groop är en av mina favorit konstruktörer därför vill jag gärna tro det bästa om hans konstruktioner. Gillar särskilt Artina 33, H-star, Marina 95 och lilla Marino 66 ms. Tyvärr känner jag mig fortfarande tvekan till H-båtar, men kanske har jag haft otur och sett dåliga besättningar i ofördelaktiga situationer.
  5. Något som jag observerat vid ett par tillfällen är H-båtar som rört sig förvånansvärt trögt i lätta vindar. Jag har funderat på om det kan bero på viktkänslighet eller liten segelyta? Har själv aldrig seglat H-båt men passarat flera i IF vilket känns märkligt då även IF är lite seg i lätta vindar.
  6. Det kan nog gälla under belastning, men en friroterande propeller har ungefär halva motståndet mot en låst proppeller (ej folding).
  7. Hej Dava, hittade en kanal på Youtube som heter "artic sea camel" som kan vara lite inspererande (eller avskräckande 😉). Där en kille i Finnland sätter elmotor på ett befintligt S-drev i en dixie 27 (har jag för mig).
  8. Suveränt att du hittade detta "tänk" RikardE, jag tror absolut att det har en framtid. Kanske till en början mer på lite mindre båtar. Ta en Maxi 77 med uttjänt innombordare som exempel. Två mindre elutombordare samt ett elverk och du slipper köpa ny diesel. Elutombordare väger mindre än bensin och tynger inte ned aktern lika mycket. Sedan så är de mindre känsliga för sjögång då de inte kräver luft till någon förgasare. Med en solpanel och ett par extra batterier som laddas under veckan, så kan nog många helger seglas utan att elverket behöver användas.
  9. Så, rop på källhänvisning gäller tydligen bara när det som sägs är impopulärt?
  10. Väldigt bra tanke Mackey även om 25år förhoppningsvis är i snålaste laget. Och det skiljer nog en hel del i laminat mellan olika varv. Som en parantes kan jag nämna att jag en gång lyssnade på en charter skeppare som seglade jorden runt i etapper med betalande gäster. Han mende på fullt allvar att han aldrig skulle köpa en båt tillverkad efter ett visst årtal (minns ej vilket) då han ansåg att skroven blivit för tunna. Personligen har jag aldrig funderat så mycket på det, då min budget gör att jag endast letat båtar från 60-80talet.
  11. Du fördubblar inte effekten genom ditt resonemang ovan. Motorerna är "trimmade" (om man jämför med äldre motorer). Andra mer kunniga kan säkert i detalj redogöra hur. Men så som jag har förstått det, så är bränsle trycket betydligt högre i moderna motorer. Eftersom motorn är en så väsentlig del när man letar båt, så känns debatten om livslängd viktig. Tidigare trodde jag på 40år hållbarhet, vilket gjorde att man kunde räkna hem kostnad för motorbyte. Alternativt räkna med 25år kvar på en motor från 2005. Om man leker med tanken att moderna motorer endast håller halva tiden så blir det betydligt tuffare beslut som man måste fatta i samband med köp av båt med äldre motor.
  12. Om man halverar vikten och nästan halverar storleken men ändå tar ut samma effekt, hur kan man då tro att hållbarheten ska vara den samma? "Gjutjärnsmaskinerna från förr hade grövre gods, enklare teknik, mindre behov av kylning samt lägre effektuttag. Så nej jag tror inte på att moderna marindieslar håller lika länge.
  13. Få gångtimmar är inget mått på motorns kondition. Tvärtom så samlas fukt i motorn som behöver brännas bort vilket ofta kräver flera timmars körning på hög effekt. Något som segelbåtar sällan gör. Så du har ofta en större påbyggnad av avlagringar i segelbåts motorer. Personligen enligt den kunskap som jag har läst, så har kvalitén successivt blivit sämre i marindieslar. Därför känns det inte relevant att jämföra en motor från 1988 med en från 2005.
  14. Hej Peter, god fortsättning. Personligen hade jag skrivit motor bytt 2005.
  15. Ser att ingen tyvärr har rekommenderat "Ruby Rose". Rekommenderar alla att titta på deras kanal (på youtube) från början. De vill verkligen lära folk om cruising, och inte bara visa upp en glassig fasad. Sedan gillar jag "SSL" (sailing sofistikerad lady) med Rick More avkopplande bilder från Karibien med en före detta charter skeppare, som numera lever på youtube videos.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy