Jump to content
Sunday 09 May 2021

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    920
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Peka67 last won the day on December 26 2020

Peka67 had the most liked content!

Community Reputation

129 Expert

About Peka67

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Självklart kan du det, Junker 22 är en riktig liten hårding. Men som alltid med gamla båtar så kontrollera först att stående rigg, röstjärn och roderinfästningar är okej.
  2. Hej Gammelgran välkommen till MG. Båten på bilden är en Junker 22, och den byggdes i Danmark. Vill du ha fakta om båten så finns det på Sailguide.com, sailboatdata.com eller yachtdatabase.com. Trygg båt men ganska långsam
  3. Varför inte bara hänga en elutombordare på akterspegeln, som du sänker ned när den behöver användas? Som Georg Ohm skriver ovan.
  4. Fast det borde gå att få till en enkel gräns tycker jag. Det fina med hk/kg är att man då även kommer åt vattenskoter (för körkort).
  5. Fast det komiska är ju att vi har en sjöfyllerilag max 0,2 promille för båtar över 10m längd eller snabbare än 15kt. Så man kan argumentera om den som kör 14kt är säkrare än den som kör 16kt. Personligen tycker jag att dessa värden är felaktiga och larviga. Varför inte säga alla planande motorbåtar i så fall? En annan variant är att något liknande som för motorcykel, att man utgår från hk/kg båt.
  6. Ja jag anser att man skall vara nykter om man framför en snabbgående motorbåt tex 30kt eller snabbare. Och ja även fartyg över en viss storlek tex 12m.
  7. Okej om ni hellre peta i detaljer, än att komma med vettiga synpunkter så.... 3st snaps = 37,86g alkohol 1öl 2,8 50cl = ca 11,21g alkohol Toltalt intag = 49,07g alkohol Detta fördelas på 60-80% av kroppsvikten, 70% hos normalviktiga. Överviktiga högre, så jag räknar med 75% (av 125kg) = 93,75kg 49,07/93,75 = 0,52 promille Och innan det är diskat och seglen är hissade så är man väl på rätt sida med marginal. Man förbränner 0,1-0,25 per timme beroende på förutsättningar.
  8. Nej Peter det är inte jämförbart, var sak har sina förutsättningar med för och nackdelar. Kraven på promillegräns i alkohollagen borde ställas mot den risk föraren utgör för sig själv och sin omgivning. Där man tar hänsyn till svårighetsgrad, reaktionsförmåga, syn, framförhållning och kunskap.
  9. Jag försökte att inte precisera allt för noggrant för att slippa petimeter svar. Jag skrev 2-3 snaps och en öl (ospecificerat styrka och storlek). Nu är jag en stor person både på längden och viktmässigt (100+) samt att jag dricker folköl, så nej du har fel.
  10. Det är inte jämförbart Peter eftersom de ska färdas på allmän väg, vilket ställer helt andra krav på husbilsföraren.
  11. Tror inte det, 4cl snaps per 25kg kroppsvikt ger max 0,6 promille som högst, minkar sedan med 0,1-0,15 promille per timme.
  12. Du skjuter vid sidan av Mackey, det handlar om att komma hem. Antingen dagen efter, eller samma dag (efter lunchen). Visst kanske man dricker en öl under gång, men knappast för att man har tråkigt, utan för att man är törstig. Rekommenderas även till "vågburgare" (typ kebab fast med rökt makrill i pitabröd). Du är ju själv inne på det, när du fick köra hem pappa med vänner. Nu vill jag bara ha en höjning till 0,5 promille, vilket kanske inte hade hjälp i ditt exempel. Men en lunch med sill och potatis med 2-3 snaps och en öl och du kunde fortsätta hem (med en vettigare lagstiftning). Visst går vissa båtar fortare idag, men hur många? Om du tar hela fritidsbåts basen så går nog 95% långsammare än en EU-moped. Sedan är jag också för hårdare krav på utbildning (med lämplighetstest) för snabbgående motorbåtar. Men det har inte mycket med nuvarande alkohollagstiftning att göra. Jag tycker att man i den mån det går ska ge folk frihet under ansvar, så att man kan njuta av vår vackra skärgård, med gott sällskap under trevliga och gemytliga former vilket även inkluderar alkoholhaltiga drycker. Förbud och pekpinnar skall bara användas när det är relevant, inte annars.
  13. Peter ditt påstående om dödlighet i korrelation med alkohollagstiftning är ogrundat om något. Särskilt när man beaktar hur de dödsfall som faktiskt sker, går till. Självklart finns det ingen statestik över hur försämrad körförmåga hos båtfolk med en viss promille påverkar olycksstatestiken. Men jag har i alla fall 35års erfarenhet med vänner bekanta och släktingar att bygga mina personliga erfarenhet på (inte ett enda tillbud). Om du är ärlig Peter så borde även du en del erfarenhet som ger mig rätt. Tyvärr fann jag inte länken om baksmälla särskilt givande, förstod inte vad du ville säga med den.
  14. Som jag sagt tidigare, så ska man vara försiktig med hur man tolkar statistik. Jag delar inte din korrelationen mellan dödstal och strängare alkohollagstiftning.
  15. Har du någon statistik som bevisar att båtfolk med en promille halt upp till 0,5 är överrepresenterade i olycksstatistik till sjöss? Har du statistik på hur många båtförare som är nyktra kontra hur många som är påverkade (under 0,5) av båtfolket.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy