Jump to content
Tuesday 07 April 2020

Peka67

Medlemmar
  • Content Count

    650
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

66 Expert

About Peka67

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En liten historia som kanske kan fungera. Vid ett tillfälle så hade vi extra bevakning av Egyptens residens. De hade grindar som öppnades med hydraldrift. Vid ett tillfälle när Säpo lämnat vip, så sa jag åt dem att tänka på grindarna, som fortfarande stod öppna. Lagom när de närmar sig grindarna så börjar de gå igen. I ett desperat försök accelererar bilen, men för sent. Halvägs igenom grindhålet så pressar grindarna ihop plåten på Säpobilen så gnistorna sprutar. Om man skyddar hydraldriften så blir grinden omöjlig att få upp. Sätter man linjedeckare utanför grinden så får man dessutom en tidigt förvarning om vad som är på gång.
  2. Det finns något som heter linjedeckare, som fungerar över längre avstånd. När den osynliga strålen bryts, går larmet. Men om folk inte är snabbt på plats så hjälper inte larm. Aktivering av övervakningskamera kan hjälpa till att se vad som sker ( behöver förmodligen tillstånd från länstyrelsen). Även jag skulle rådfråga Securitas om hjälp med teknisk lösning.
  3. En båt till som "kanske" kan gå in är Solus Alta (längd 9,2m), den är något bredare än du önskade (2,4m). Snabbare än din Soling med riktig ruff samt en liten akter hytt (lekstuga?).
  4. Nja, nu går motorlåden bara in en bit under bordet så det finns flera sittplatser med fritt benutrymme.
  5. En annan läcker båt med motorn under bordet i salongen är finska Artina 33. Vissa ex har en fräck (halv) plexiglasbubbla över nedgången från cockpit suverän seglare (Hans Groop). Vet ej om den ryms inom budget, men kunde inte låta bli.
  6. Peka67

    Livflotte

    Grovt räknat behöver du en volym på 1m × 1m × 50cm i för och akter för att båten ska förbli flytande med tanke på att soling är åtta meter lång kan det knappast vara särskilt svårt att få till.
  7. Peka67

    Livflotte

    Varför inte osänkbar? Nej ingen livflotte, men bra flytväst.
  8. Vet inte om du bestämt dig, men slänger in några fler förslag. 1. Marieholm 33 (Fortissimo) enda båten hittils, som har på öppet hav att göra (förutom HR) 2. Jämfört med Comfort 32 så väljer jag hällre RB98. Mycket bättre seglare, bättre rigg, minst 8 sovplatser vid behov samt överkomligt pris. 3. Något mindre så får Exil 319 min uppskattning.
  9. Självklart ska du ha den motor som passar dig, måste dock påpeka att elverk är ett alternativ.
  10. Ja det var ingen dum idé, slipper man att båten "rullar" så är det guld värt. Jättebra tips.
  11. Jag skulle vilja dela med mig av något som jag tyckte var väldigt intressant, nämligen att ligga bi med drivankare. Men först till problemställningen, nästan alla segelbåtar idag har inte tillräckligt med köl framför masten för att kunna ligga bi (i hårt väder). Även ett extremt litet försegel leder till att fören drycks ned i lä, och kräver alltför mycket storsegel som motkraft, vilket leder till kränkning och fart framåt. Det supersmarta med bilden ovan är att man lagt ut drivankare från fören med ett block samt tamp till vinch i sittbrunn. I denna variant har man inget försegel utan bara ett trisegel (trysail). Drivankaret förhindrar fart framåt, och med tamp/vinch reglerar du båtens vinkel helst inte mer än 45°. På så sätt driver båten bakåt från vidriktningen och skapar lugnare vatten framför sig (gråa fältet på bilden) vilket förhindrar att vågor bryter över segelbåten. Belastning på tamp och fästpunker blir mycket lägre på detta sätt än om man har fören mot vinden. Vilket belastar oerhört mycket när fören rör sig upp och ned i vågorna. Läste om en kille där drivankaret bara höll i 30min innan det försvann. Jag har tidigare varit lite negativ till drivankare, men med detta upplägg har det plötsligt blivit väldigt intressant med drivankare.
  12. För mig är elmotor mer ett säkerhetstänk, några miljöaspekter har jag inte när det gäller diesel. Därför hade jag inte (än så länge) skaffat en onödigt stor och dyr batteribank, utan kompletterat med elverk. Du har säkert rätt i att kostnaden blir hög, bhemac är jätteduktig och kan säkert svara på en jämförelse kostnad.
  13. Kan inte annat än att hålla med. Såg en intressant intervju med Dennis Gorman som var otroligt nära att kollidera med ett fartyg (Jester Challange) då motorn i hans Vega inte ville starta. Vid snabba situationer kan en elmotor erbjuda större säkerhet anser jag. Normalt sett så ska inte inplastad järnköl vara ett problem. Det är först när luft kommer i kontakt med järnet som det börjar rosta.
  14. Personligen tycker jag att ankaret är det viktigaste som finns på båten, så jag skulle ta kostnaden. Men sedan beror det ju på användningsområde (långfärdssegling?). Jag skulle ALDRIG välja ett ankare med bygel. Tar inte ankaret (utan bygel) på första försöket, så är det inte värre än att börja om. Bygel är en säkerhetsrisk i mina ögon.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy