Jump to content
Thursday 24 September 2020

Skuten

Medlemmar
  • Content Count

    175
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16 Trovärdig

About Skuten

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Köpte detta förra året. Nu verkar Biltema ha slutat sälja sådana oljefilter? Jag kan inte hitta nåt längre som passa Volvo Penta md2030. Var köper ni billiga filter? Känns Overkill med dyra originaldelar på en 20år gammal motor.
  2. Ja du ser ju befintligt hål och kabeln i bild... Jag tänkte mig ett ungefär lika stort hål som det befintliga precis "jämte" som att dom tangerar varandra. Men jag vill ju undvika att hela stången viker sig om det friskar i.
  3. Mejlade med NOA och dom sa att jag skulle ha A4 utan problem. Nästa problem: Hålet i NOA-stången där kabeln ska dras invändigt är alldeles för litet för kabeln (twin 4,5mm2). Vågar man borra ett större hål utan att vara rädd för att påverka hållfastheten?
  4. Hittade den på ett obskyrt ställe vid namn Biltema. 😜 Kabel TWIN 4,5 MM² 10 M Art. 84-543 4,5 mm² https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/kabel-twin-2000022320 Men om jag använder en 10a säkring - löser den då inte ut om regulatorn vid något tillfälle leverar maximalt dvs just 10a? Är det inte bättre att välja säkringen en storlek över? Obs Uppriktigt intresserad och har ingen egen erfarenhet.
  5. Tack för alla svar, mycket givande! Och vilken storlek på säkringen väljer jag då? Strömmen kommer väl under inga omständigheter att överstiga 10 ampere eftersom det är regulatorns max-ström som jag förstår det? Är det då lämpligt med en automatsäkring på 13a? Eller 16a? Och är b-karaktäristik att föredra?
  6. Tack för svaren. Avståndet mellan regulator och batterier är endast ca 1,5m. Skall räkna på det sätt som Mackey angav. Regulatorn är en Victron smartsolar mppt 75/10 alltså märkström 10a - men jag antog att den strömmen endast gällde solpanelsladdningen. Använder jag belastningsutgången till hela batteribanken så borde jag ju kunna komma över 10a - bara tryckvattenpumpen ensam drar ju 5 ampere. Får kolla vad manualens säger - den kanske inte klarar över 10a via belastningsutgången heller - då är ju saken enklare. Tvåpolig dvärgbrytare har jag övervägt men kände mig osäker på vilken modell att betsälla. Någon som har lust att länka till en passande? Antar att den måste vara för 12v men vilka mer variabler finns - trögheten ? En annan fråga - dragning av twin-kabeln genom däck - använder ni 2 separata däcksgenomföringar för plus- respektive minuskabel? Blir mycket håltagning i båten. Jag köpte en däcksgenomföring på biltema men där ryms väl inte båda kablarna...;) Tack på förhand
  7. Skall koppla in nya solpaneler och ny mppt-regulator. 1. Kabelarean mellan regulator och batteri? Hur ska man tänka där? Samma som mellan solpanel och regulator eller kraftigare (4.5mm i mitt fall)? Om jag använder belastningsutgången på regulatorn kan väl strömmen bli kraftig. 2. Avsäkring mellan regulator och batteri - enbart på pluskabeln eller även minus? Antar att det bara behövs på plus men har sett skisser på nätet med säkring även på minuskabeln. 3. Har en 80w-panel som skall kopplas till nya mppt-regulatorn menhar även en gammal 25w-panel med äldre regulator (ej mppt). Bäst att paralellkoppla båda paneler till nya mppt-regulatorn eller ha kvar den gamla regulatorn till 25w-panelen?
  8. Tack! Jag skall verkligen kontrollera multikontakten och kontakterna vid instrumenttavlan och ge dom en omgång med kontaktspray. (Skall åka dit i lugn och ro utan familjen) Men OM detta inte löser problemet så behöver jag gå vidare med felsökningen. Vad gör jag om spänningen över båda batteribankerna uppför sig helt normalt? Jag behöver lära mig grunderna kring hur generatorn och dess spännigsavläsning fungerar. Vilken batteribank läser den normalt av spänningen på? Kan man mäta spänningen rakt på generatorn och få någon information den vägen? Kan generatorn vara trasig trots att batterierna laddar normalt vid motorgång? Eftersom mina batterier börjar närma sig 10 år är det inte osannolikt att dom är dåliga. Skulle ovanstående problem kunna bero på det? Å andra sidan borde ju då motorn ej starta problemfritt.... Batterimätaren visar i all fall att korrekt laddning av förbrukarbanken sker (vilket inte framgår av mitt första inlägg)
  9. Fint, tackar för råden här! Får se om jag jag kör epoxyvarienten (säkrast?) eller enbart sikaflex (smidigast). Det är ju trots allt en 40 år gammal båt och sannolikt är övriga ingrepp inte optimalt utförda. Sen är det ju fråga vilken skruvtyp man skall använda ihop med aluminiumfoten för att undvika korrosion. Ser att det varit uppe för diskussion tidigare. Kommit förslag om nylonbrickor eller A2 skruvar. Hur illa tror ni det blir med vanliga rostfria? Det nämns ju inget från NOA i någon manual.
  10. Japp, det är en sån. Den är 185cm lång. Den fästs också i pushpit med ett Noa-vridfäste. Panelen är tyvärr ganska stor - en 80w på 6,8kg. 80w var det som rekommenderades som max för fästet.
  11. Tack för svaret! Har som sagt aldrig utfört något liknande innan. Är materialet jämförbart med trä dvs att man förborrar något mindre än skruven? Eller finns det risk för sprickbildning? Materialet lära vara sandwichlaminat med något distansmaterial. Sorry. Menar däcket, som alltså består av sandwichlaminat med något distansmaterial - divinycell. Har ingen uppfattning om hur tjockt det sammanlagda godset är. Brukar det vara svårt att få hållfasthet om man inte väljer genomgående bult med mutter? Jag misstänker att det bli svårt att få till praktiskt.
  12. I botten på min NOA-solpanelshållare finns en fot med 4 skruvhål som alltså är tänkt att skruvas rakt ned i däck. Hur gör man det på "rätt sätt"? Förborrar? Genomgående bult och mutter? Eller vanlig träskruv rakt ned i skrovet? Tätar med sikaflex? Ursäkta okunskapen. Vill inte förstöra båten 😗
  13. Japp. Och jag hittade den. Den såg lite "glappig" ut. Jag vickade och tryckte på den. En stund senare försvann problemet helt igen. Lite svårt än att veta om problemet faktiskt sitter där. Det försvann liksom inte momentant när jag väl vickade på kontakten utan en stund efter. Imorse var dock problemet åter! Det kommer och går. Batterimätaren visar samma laddspänning som i vanliga fall och den visar en normal laddatröm. Därför misstänker jag att det är ett är ett "falsklarm". Visst har jag en multimeter med mig. Flytväst också. Jag har dock inte hittils haft någon anledning att misstro min batterimätare.
  14. Är nu "mitt ute på havet". Plötsligt kommer felet tillbaka. Batterilampan lyser nu konstant. Larmsignalen ljuder konstant. Kan man köra Vidare? Generatorremmen slirar ej. Ampere strömmar in i batterierna.
  15. Tack för svaret! Yes, jag har kollat noga invändigt. Det droppar jämte matens alltså på mastens utsida. Problemet är alltså ej (främst) läckage inuti masten. Det rinner längs mastkilsgumnina (som ju är täckta av kragen). Jag misstänker ett det läcker under eller jämte kragen på något sätt. Tar tacksamt emot hjälp och era erfarenheter.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy