Jump to content
Saturday 06 June 2020

Skuten

Medlemmar
  • Content Count

    93
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Skuten

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för alla svar. Särskilt Georg ohm som vanligt. Problemet löste sig genom att fylla på ORDENTLIGT med vatten i tanken och låta pumpen gå en liten stund. Inget trasigt!
  2. Vid årets premiär. Just fyllt på färskvatten. Tryckpumpen har stått o brummat en kvart nu. Vad kan vara fel? Är det otätt någonstans tro?
  3. Tack för svaren i tråden. Ja, det är y-bommar på en fast brygga. Alternativet som du beskriver verkar bra. Jag hade dock hellre haft någon typ av färdig ögla i båt-änden istället för att lägga kring knap. Detta för att få samma längd varje gång (om någon klantig gäst lånar båten och förtöjer) samt för smidighet/tidsbesparing (bara haka på). Är pålstekar lämpliga för långtidsförtöjning?
  4. Är nybörjare och skall ordna fasta förtöjningslinor till y-bommarna på vår andrahandsplats. Frågor uppkommer. Någon som har tips på sida där man kan läsa allt om föredömlig förtöjning? 1. Köper ni färdig förtöjningslina med integrerad ryckdämpare och färdigsplitsad kaus eller måttanpassar ni själva och splitsar? (Svårt att få igenom en "färdig förtöjningslina" genom de små hålen på en ryckdämpare?) 2. Hur gör ni i änden som är mot båten och som skall läggas kring båtens knap - pålstek? Splitsad ögla? Vill kunna ändra längden till nästa säsong då vi endast har andrahandsplats. 3. Hur mycket "svaj" har ni på linorna? Dom skall ju inte vara spända. Hur mycket kan man räkna med att vattenståndet varierar på västkusten? Vill inte påträffa båten hängande i bryggan. Tacksam för tips!
  5. Sedan jag köpte vår begagnade båt med volvo penta med2030 har det alltid varit såhär: När motorn är avstängd men starttavlan är på - så börjar sirenen pipa och symbolen med oljekannan blinka (ej fast sken). Det sker både innan man startar motorn och ca 15 sekunder efter motorn har dödats. Det varnar aldrig under motorgång eller liknande. Jag kan inte hitta något om detta i manualen. Säljaren hävdade att det "ska vara så". Hade det varit något med oljan så borde det väl larma under motorgång och symbolen lysa med "fast sken". Inte lyckats googla mig fram till detta heller 😬
  6. Noterade idag att det blänkte lite på ett ställe på motorn md2030. Kände med fingret och det visade sig vara olja. Jag ser inte att det har droppat så det kan inte vara några mängder. Det är allra längst ned undertill på motorn. Där pilen pekar. Är det något att oroa sig för?
  7. Tack för svar. Jag hade bara 2 led-lampor tända - inget mer som förbrukade. Under vintern har jag underhållsladdat med en solcell. Idag hade jag väl haft motorn gåendes en kvart. Ska inte spänningen alltid direkt stiga till dryga 14v när man startat motorn (även på tomgång)? Är nybliven båtägare och har bara läst mig till detta, vill jag minnas.
  8. Jag köpte båten i höstas och har ej själv bytt - antar jag bör byta impeller nu. Det kändes som om droppandet kom från baksidan av det som syns i bild - men det var inte lätt att se. Skvallerhål? :S packa om impellerhus? Jag har ingen kunskap än kring detta. Tänker att jag börjar med att byta impeller och eventuell packning. Vilken typ av skruvar bör man använda? Ser ju ut som de behöver bytas.
  9. Idag vid sjösättning noterades: Batt-metern visade spänning ca 12.95 vid motor-tomgång. Generator-remmen snurrade fint. Spänningen när motorn går borde väl ligga på dryga 14v? Vad kan anledningen vara? Batterienra har ca 8 år på nacken. 3st förbrukningsbatterier och 1 startbatteri. På höga motor-varv steg spänningen till ca 13.95v - men inte högre. Jag mätte även med multimeter direkt på batterierna som visade samma värden. Prövade även att mäta på startbatteriet i samma ögonblick som startmotorn gick - spänningen sjönk då tillfälligt till ca 10.5v. Ideer!?
  10. Idag vid sjösättning märke jag att det droppar (ca 3 droppar i minuten) från huset där impellern sitter. Motorn är en md-2030 från år 2002. Hela impellerhuset ser ju lite slitet ut. Är skruven bortoxiderad tro? Är det allvarligt eller kan man köra med motorn ändå? Kan det räcka med att byta impeller och packning och skruvar? Tacksam för råd för en okunnig!
  11. Bukar man få sugtöma en toatank som innehåller en del glykol? I samband med vinterkonserveringen blaskade jag ju i en del glykol. Sjösättning imorn bitti. Kommer ej i kontakt med hamnen innan dess för att efterhöra. Svårt att tidsmässigt hinna med att manuellt tömma ut i hinkar etc innan sjösättningen.
  12. Jag tackar för alla svaren i tråden! * Vad tätar man med? Sikaflex? Eller vanlig badrumssilikon (finns hemma). * Vad är ett roder gjort av? Plast och gelcoat eller metall? Varför skulle det suttit offeranoder om det är plast?
  13. Vilket mysterium. Tror tyvärr att det blir svårt att ta reda på av säljaren. Hmm, känns riskabelt detta. Tyvärr såg jag inte riktigt om de var tätade innan jag skrapade. Det sitter ett längre nedtill också.
  14. Gäller detta för Biltemas glykol i dagens läge? Har svårigheter att hinna med att få ur glykolen innan sjösättning pga speciella omständigheter. Hade sparat mig mycket om jag slapp ordna med detta. MEN jag vill givetvis inte påverka miljön. Men här verkar det ju som att det i princip är ofarligt.
  15. I samband med att jag skrapade lätt inför bottenmålning upptäckte jag dessa små hål i rodret. Satt små pluggar av tätningsmassa eller gammal färg i som åkte bort. Vad är det? Ska jag plugga igen dem eller låta vara?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy