Skuten
Medlemmar-
Content Count
219 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
18 TrovärdigAbout Skuten
-
Rank
Kommendörkapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Jag undrar lite om det verkligen är single Line rev jag har. Jag saknar revlinor i främre delen av bommen. Jag har endast revlinor längst akterut på bommen. Jag ser heller inga trissor på bommens främre del som linor bör löpa på.
-
Tackar för de bra svaren! Men är det ett problem om storseglet ligger helt an emot de bakåtsvepta spridarna?
-
Jag har svårt att få fart och förstå hur jag ska trimma på slör (och läns). Ska det vara luftflöde över seglen eller bara tryckas fram av vinden? Storseglet ligger ju kraftigt an emot spridarna. Är detta felaktigt alltså för löst skotat?
-
Tack för svaret. Det finns tre stycken "PzS tubular plate traction" 1,2 respektive 3 att svälja på. Vad har du för källa på det? 🙂
-
Ok. Men eftersom vi lämnar båten med batterierna delvis urladdade och önskar en toppladdning medan vi är borta så lämnar vi ju solpanelen inkopplad.
-
När jag läser på en del engelska forum framkommer att 13.8V kan vara för högt för float om man bara använder båten på helger dvs ej belastar batterierna regelbundet varje dag. Vi lämnar ju ibland båten flera veckor (med solpanelen inkopplad). Åsikter?
-
Okej! Då lämnar jag det nog som default factory setting vilket är 14,4V och 13,8V, även om den går under namnet "Gel victron deep discharge 2". Tackar för hjälpen
-
Precis så, det finns inga presets för gamla blysyra utan enbart lifepo4, AGM, gel mm. Tyvärr lyckas jag inte hitta något bra datablad för mina batterier som är av denna typ https://www.seasea.se/båtel/batterier/vätske-blybatteri/marinbatteri-75ah-professional-dual-purpose-varta Men de uppgifter som Kane skrev ovan kanske funkar?
-
Tack för svaren. Mina batterier är ej AGM eller hel utan billigaste möjliga Tyvärr finns inte något klassiskt blysyra dvs ej AGM eller GEL att välja på dom preset. Jag får försöka leta reda på databladen till batterierna då.
-
Har installerat en regulator victron mppt 75/10 smartsolar. Även bytt batteribanken till 3st Varta dual purpose 75ah. I victron-connect appen kan man välja batterityp alternativ ändra ladd-parametrar själv. Har svårt att förstå vilken batterityp man bör välja. Finns bl a AGM sprial cell Gel victron deep discharge 1 eller 2 Gel victron Long life Vilken passar mina ovan nämnda?
-
Här är vad jag menar. Min gamla regulator är kopplad hit och inte direkt till batterierna. Det finns också redan nåt som heter huvudsäkring så jag kanske kan skippa min inköpta dvärgbrytare? Jag vill inte riskera att koppla fel så att nuvarande skiljerelä slutar att fungera.
-
Jag håller på att koppla in en ny 80w solcell och ny regulator. Ska ersätta den gamla 25w-panelen och regulator. Och även montera dvärgbrytare som säkring. Jag ser att den gamla regulatorn ej är kopplad direkt till batterierna utan till några kopplings-skenor en bit bort dit även mycket annat är anslutet. Jag vill helst koppla som det gamla för enkelhetens skull. Behöver jag verkligen koppla in regulatorn direkt nära batterierna? Finns det någon nackdel att koppla den till en skena en bit bort? Var sätter jag min dvärgbrytare? Innan eller efter kopplings-skenan där regulatorn kommer att kopplas in?
-
På vår segelbåt finns på pushpit monterade fenderhållare. Jag har inte sett detta på någon annan segelbåt men på var och varannan motorbåt. Har jag missat någon oskriven regel? Varför har segelbåtar oftast ej fenderhållare?
-
Jag lyckades idag tillfälligt få tyst på larmet genom att en kort stund efter motorstart kraftigt varva upp motorn i friläge. Det talar väl emot glappkontakt etc, eller? Ingen som har någon idé? Alternativt idé om var man får tag på en vettig båtelektriker i södra Bohuslän.
-
Ja det börjar tuta samtidigt som enbart batterisymbolen blinkar. Jag har nu bytt alla batterier och felet avhjälptes tyvärr inte av det.