Jump to content
Thursday 22 April 2021

saltpeter

Medlemmar
  • Content Count

    227
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About saltpeter

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

784 profile views
  1. Äh🤪, problemet är att ni är alldeles för ytliga.
  2. Tack för detta, nu köpte vi på inrådan av en kompisbåt en black friday biljett (25%) på vinst eller förlust så nu blir det kanalåkning av. Skall bli mkt spännande. Vi planerar att åka till GBG och sen segla hem runt Skåne. Dalslands kanal är på 1,80 djup så där kommer vi kanske inte in. Hoppas det finns andra kul avstickare.
  3. Funderar på att gå göta kanal nästa sommar från Mem i Ost till Gbg i Väst. Hur kul är det ? Hur är det att segla på vänern och vättern? Vi har möjlighet att lägga rätt mkt tid, vad ska man inte missa i from av avstickare? 36 fot segelbåt, masthöjd 16,5, djupgående 1,87. Tjo!
  4. Hej Ohm ! Hoppas Du inte känner något motstånd 🙂 när det gäller att svara på följande fråga. Skulle vara mer än tacksam om du kunde ge ett exempel på en sådan box, det enkla är ofta det svåra. Dessutom kan det aldrig bli för många trådar om Ankarspel, lär mig något nytt varje gång.
  5. Hej, vilken glasmästare var detta, tänkte kanske anlita denna om man kunde få lite mer info ...
  6. Kul med alla inspirerande svar. Ser fram mot detta projekt med lite förberedelser i vinter och installation när solen börjar komma fram i vår. Lutar just nu åt 1) Ankare 16 kg (något som passar i peket, alltså inte Rocna) 2) Peke från Båtsystem ( Som även funkar som gennaker-peke) 3) Kätting 8 mm rostfri / galvad 30 till 40 m kompletterad med fjädrande lina om man nån gång vill ankra riktigt djupt eller i storm. ( Funkar detta för längre seglingar typ runt jorden ?) 4) Lewmar Pro 1000 Tror jag klarar mig utan frifall, tycker det är ganska lätt att kontrollera nosen upp mot vind. Tror oxå jag skippar fjärrkontrollen initialt, tror man kan lära sig räkna på ett ungefär medans man sänker ned från ratten ( Missisippi 1, Missisippi 2...) och bedöma hur mycket som ligger ute. Däremot färgmarkeringar, definitivt som facit. 5) Montageplåt mot babords skrovsida för spelet inne i boxen. Bra vinterpyssel. Är dock lite orolig för att kedjan kommer komma in någon några cm över kedjekranshjulet. Är det ett problem? 6) Någon sorts guide/profil för kedjan från peket till boxen. Det är ganska tight med utrymme i sidled på Contrasten ... Konstigt att alla projekt verkar så kul och fantastiska på hösten i favoritfåtöljen. Inte riktigt lika kul när man kissnödig tappar skruvar dubbelvikt i kättingboxen ner i rostig geggamoja samtidigt som det börjar hagla och det ringer i telefonen och parkeringsvakten kommer.
  7. Tack för inspirerande bild och även text Lintott! Så vill jag oxå ha det under förluckan. Två frågor, vilket ankarspel valde du och har du friväxel, dvs kan släppa ut kedjan snabbt?
  8. Tack för detta. Behövde höra lite positiva tongångar, men som du säger - det måste va bra annars hade inte så många satsat på denna lösning. Låter som det får bli vårt nästa projekt - gillar verkligen att ligga på svaj. Har hört att andra Contrastseglare har 50 m kätting med dimension 8 mm.
  9. Hej ! Tänkte mig ett ankarspel i fören med kätting och 16 kg ankare till en 36 fotare. Ligger rätt ofta på svaj men ligger då med 10 kg ankare och ankorolina ( styvt band) Innan jag investerar i elektriskt spel, kätting, nytt ankare, peke, fjärrkontroll och jobbet med att installera hela härligheten vill jag få bekräftat att sjögräset är grönare om man har ett ankarspel och rejäl kätting. Med andra ord, besjung Era tekniska lösningars lov i en ankarvals och berätta hur tryggt ni sover med era styva kättingar under huvudkudden. Nåväl, även avrådan , avslöjande, fadäser och sidospår är intressant, vad ska man annars gör under den svenska Coronavintern? För övrigt har det väl aldrig tidigare diktats om detta ointressanta ämne så bryt isen och sprid er kunskap!!! Lägger med en bild från en annan Contrast 36 som ide om den tekniska lösningen.
  10. Här lite lågt hängande frukt, du kanske troligen redan har kollat dessa men i alla fall: Böja med att dubbelkolla att oljefiltret är väl åtdraget, därefter att avtappningspluggen under motorn ( sitter normalt på motorblockets lägsta punkt) är åtdragen. Helt rätt att jobba med hushållspapper för att lokalisera, var dock försiktigt med brandaspekten. Nästa steg, att blottlägga motorn och lysa med en stark lampa under gång, prova med lika olika belastningar. Kolla att luftningshål inte är igensatta ( ta bort ev glömda transportplastpluggar), det kan skapa övertryck => läckage. Nedan en diskussion om Vetus som läcker där remskivan går in i motorblocket: https://www.canalworld.net/forums/index.php?/topic/11001-oil-leak-on-vetus-crankcase-pulley-seal/ Där nämns även en del klassiska tips som att hålla oljenivån inom märkena på stickan men på inom de lägre 50 %. Om du inte hittar något läckage be rorsman göra kraftiga svängar samtidigt som du kollar motorn, då borde det verkligen skvätta ut några droppar ... Om inte ovanstående funkar så har du i alla fall gjort dig förtjänt av en god fika och kanske en tupplur. I en sådan fin klassisk båt sussar man extra gott.
  11. Stort tack, det verkar lovande. Funderar lite på hur man ska tänka med ställning och pressenning ....
  12. Hej ! Funderar över att ha båten kvar i sjön nästa vinter. En båtgranne rekommenderade det varmt. Han hade lagt till några frostvakter med värmeelement under motorn som höll det hela över noll grader. Någon annan som har provat och kan återkoppla sina erfarenheter. Vår Marina, Karlslund utanför Stockholm, har speciella platser som hålls isfria av marinan.
  13. Nej Inte själva listerna. Ö-metall säljer hela fönster (gjorda från mall) inklusive aluminiumlister men det kräver lite mer plånboksöppning ...
  14. Tack, toppentips ! Hittade det lilla filtret. Ser fram mot en varm höst i kajutan ! 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy