Jump to content
Saturday 01 October 2022

Haraldario

Medlemmar
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Haraldario

  • Rank
    Landkrabba
  1. Hej! Är lite ny på dieselvärmare men har en Ardic Minimax i det aktre stuvfacket på nya båten.. Enligt tidigare ägare skulle den ha fungerat för ett par år sedan.. Jag kan se att den bara har en slang för utsläpp av förbränningsavgaserna Inkopplad till skorstenen på däck.. Slangen till förbränningsinluften finns inte och det verkar medvetet.. Är detta ett problem om det ändå bara är friskluft som ska tas in? Returbränsleslangen är också bara kopplad till en extern plastflaska som ligger lite lägre än tanken. Tror ni att den här kombinationen är ett ok system om den nu skulle funka?
  2. Tack för svar, Låter förnuftigt! Det är väl lite så jag tänkt också!, men det kommer inte bli i sommar! Men finns det nån vits med att separera förbrukar/start batteri nu när båda batterierna ändå är likadana Tudor Dual.. ( Förutom än säkerhetsaspekten att isolera för säker motorstart ). Är det inte bättre för batterierna så som banken är nu att de blir jämt laddade/ urladdade, slitas jämnt och att båda batterierna har möjlighet att toppladdas med solpanelen om det går lång tid till landström…?
  3. Hej! Har övertagit farfars 29fots segelbåt som Har 2st 80Ah Tudor Dual batterier åtskilda av en VridSwitch (1-1+2-2-Off ) . Båda batterierna kan alltså var för sig - eller tillsammans - användas för att starta motor och driva förbrukare.. Dessutom finns ett skiljerelä från motorgeneratorn installerat som alltså prioriterar det ena batteriets laddning först. Ska nu installera solpanel och batteriövervakare.. Så jag har lite frågor till proffsen: 1. Hur ska jag tänka ifh till att optimera batterilivslängd och prestanda, är inte det bästa att alltid ligga på bägge ihopkopplade ( 1+2 ) och därför ladda ur var och ett jämnt och så lite som möjligt…? ( får hålla bra koll på batteriststatus bara och isolera ett av dom till motorstart om nivån blir kritisk) ( behöver el till motor, kylskåp, autopilot, navigationselektronik, belysning och mobil-ladd ) 2. Hur ska jag koppla solpanel och batteriladdare borde jag koppla dem till samma batteri som skiljerelät prioriterar eller tvärtom prioritera det som generatorn väljer sist? 3. Blir batterierna ok balanserat laddade då när jag som utgångspunkt låter batterierna vara sammankopplade ( 1+2 ) men laddarna sitter på det ena och är det lugna puckar för skiljerelät att jag mestadels använder batterierna ihopkopplade? Tacksam för lite tankar… / Viktor
×
×
  • Create New...