Jump to content
Friday 13 June 2025

Haraldario

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Haraldario

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för flera bra svar. Tanken med installationen skulle isf vara att ha ett vattentätt CEE elintag med lock av bra kvalitet i ankarstuven och sätta centralen på insidan ankarboxen, alltså i torr förpik. På så sätt blir det ju också mycket kort väg mellan intag-central. Är också med på att det inte är en bra grej med två intag! Av estetiska/platsmässiga skäl blir det svårt med en solcellsanläggning som täcker behovet (har en 80w i diskret läge + en 70w vikbar och 12v systemet är under utveckling) Men då jag under några perioder när jag inte seglar och lägenheten är utlånad till familj bor på båten vid bryggan så behöver jag driva kyl/vattenkokare och elspis. Desamma gäller under arbeten i båten vintertid. Har tröttnat på att ha en massa lös ledning hängande in i båten och på däck under dessa perioder. Vid tillfällig batteriladdning i gästhamn är det inte lika viktigt. Jag förstår att jordplattan under båten är en bra säkerhetsgrej - när man ligger i - (men har väldigt svårt att se att alla båtar med fast Landström (även där installationen utförts fackmannamässigt) har sådana. Hur har ni löst era installationer?
  2. Hej! Jag har tröttnat på alla långa kablar och ska installera en fast landströmsanläggning i 29fotssegelbåten (glasfiber). Kollat runt på forumet men inte fått svar på alla de frågor jag har. (F.Y.I Elkunskap = begränsad till 12voltsdragning och div mindre amatöringrepp, infräsning av el, lampinstallationer m.m men jag är i övrigt händig, noggrann och har respekt för el). Eftersom min ekonomi är rätt knackig så tänker jag installera det själv när jag känner mig säker på att undvika några misstag. Jag behöver därför hjälp med att få ihop tips till ett bra system med komponenter som inte kostar skjortan som de färdiga elpaketen hos båtbutikerna, men ändå grejer som är robusta och kommer hålla länga samt är säkra. Jag tänker att man kan spara rätt många kronor om man köper bra komponenter löst. Min plan är följande: Installera ett elintag CEE (vattentätt, typ IP67 i högt läge i ankarstuven i fören. Stuven används inte till ankare idag) På insidan av ankarstuven placera ett litet skåp med jordfelsbrytare, säkring/brytare osv. (ska vara bra kvalitet, men helst till ett överkomligt pris) Jag kommer därifrån dra kabel (i nån form av skyddat rör) till minst ett dubbeluttag vid förpiken, ett dolt vattentätt dubbeluttag vid batteribanken under kojen vid ruffnedgången (för batteriladdare + eventuell framtida nätdrift eller liknande,) och ett dubbeluttag vid pentryt för el-kokplatta/vattenkokare/verktygsbehov. Tanken är att de två synliga uttagen i ruffen ska vara av den svarta Renovatypen för att vara diskreta och matcha med andra installationer. Jag har möjligtvis också planer på att i ett framtida skede lösa problematiken elintag i fören vs aktern genom att framöver dra en parallell kabel (också i skyddat rör) från ett elintag i en av akterstuvarna som mynnar ut i förens ankarbox med en lös CEE-hona för att temporärt kunna koppla in mig från aktern vid enstaka sådana förtöjningar. Förstår om detta kanske inte är helt by the book. Eftersom jag inte har varmvattenberedare eller liknande har jag tänkt att skippa galvanisk isolator och ducka för den typen av jordningshantering då det verkar råda lite delade meningar om bästa systemet? Som jag har förstått det så kan detta undvikas på glasfiberbåtar om man inte har varmvattenberedare eller andra jordriskförbrukare. Hur ser ni på detta? Mina frågor till forumets elkunniga är alltså om detta låter som en vettig landströmslösning och om det finns tips på en robust, prisvärd elcentral med jordfelsbrytare/brytare, förtennad kabel samt vilka dimensioner och övriga komponenter den bör innehålla för mitt behov. Även om det finns andra bra råd vad gäller själva installationen av anläggning och uttag. (för den orolige kommer jag se till att jag känner mig säker på hur en säker installation utförs innan jag går igång) Tacksam för svar / Viktor
  3. This advert is COMPLETED!

    • Köpes
    • Used

    Hej! Tänkte ta mig en tur över till Gotska sandön, Gotland och eventuellt Estland i sommar, men saknar sjökort över Östersjön bortom Sthlms skärgård. Har mest norska, danska och västkustsjökort. Behöver prioritera en reparation av storskotstaljan och köpa en ny kompass i år så tänkte kolla om det var någon som hade några sådana sjökort som inte kommer till användning att sälja lite billigt till mig. Vill helst slippa navigera med ipaden, min gamla plotter från 2000 och ett Östersjökort. Vänliga hälsningar En fattig student med Mistinguette

    NO VALUE SPECIFIED

    Stockholm

  4. Hej! Fattig student som försöker få igång en gammal sliten Ardic Minimax i segelbåten inför hösten eftersom man inte har råd att köpa ny värmare. Har öppnat upp allt, rensat bränslesystemet och fräschat till el-anslutningen. Den blir iaf varm och det verkar funka hyfsat, förutom friskluftfläkten ( finns spänning fram till den) Dessutom har mellanstos anslutningen för rökavgaserna och förbränningsluften under däcksgenomföringen rostat sönder totalt och behöver bytas. Brännaren finns i akterstuven och har inte haft förbränningsluftintaget eller friskluftintaget anslutet till stos/ventil utan bara hämtat luften direkt från stuvfacket. Endast rökavgaserna har kopplats till skorstenen. Behöver alltså en ny fläkt ovh evt stos/skorstensanslutning. Någon på forumet som har en aning om vad för någon fläkt som skulle fungera och hålla hyfsat i fuktiga förhållanden på en båt? Även om någon sitter på reservdelar till liknande skorsten eller vet var jag kan hitta dylikt. ( har hört av mig till värmedoktorn) Bifogar bilder på delarna... / Viktor
  5. @Georg_Ohm Ja en bra ac-dc låter ju som de bästa kanske? Smart med kylen! Lite överkurs för mig än så länge = ), En isotherm (iof gammal) borde slå ifrån vid viss spänning också va. Nästa steg för mig som slutsats efter alla kommentarer blir nog således att skaffa ett till batteri till banken, städa upp lite och se över allt kablage/kopplingar, LED och eventuellt skaffa en extra solpanel fast eller lös. Därefter studera förbrukningen under en säsong. Senare steg skulle t.e.x kunna vara en fast landströmsanslutning med brytarskåp och special-batteri-skyddslösningar som diskuterats här ex ac-dc eller mer solpanel o.s.v. Min förbrukarbank kommer nu att vara ca 160Ah eller 240Ah beroende på om jag isolerar eller ej, och jag kommer behöva en riktigt bra stationär laddare som kan klara hela den (240), och behålla den mindre jag har nu som reserv. Vilken laddarmodell föreslås för en 240Ah bank?, som också ska kunna klara landström-försyningsläge med kyl så gott det bara går (även om de inte är optimalt och vissa inställningar behövs)... Alltså vilken skulle kunna vara den bästa laddaren för detta oavsett pris + kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ? Nån som har tips, nån särskild victronmodell kanske?
  6. @bemek Alright!, ja det verkar ju va en säkerhetsmöjlighet om man vill kunna använda alla batterierna som en bank, istället för isolering av startbatteri. Är dock alltid lite skeptisk mot fjärrkontrollerad apparatur = ) Men är det även med tanke på kyl-spänningsfallet och långtidsinkopplad batteri-laddar-misshandel? ( tänker kylen borde väl tappa sin strömförsörjning den behöver om batterierna kopplas bort) @Georg_Ohm Tänker du en dc-dc omvandlare mellan laddare-batteribank för att kunna reglera utspänningen hos en mindre smart laddare?
  7. Bra kommentarer.... Tänker att just det där inte borde vara något större problem för mig i dagsläget då tanken med batterierna är att bara låta dom vara inkopplade maj-okt sen koppla ur o underhållsladda dem. Regulatorn verkar dra så lite att solpanelen, + all annan laddning, då förhoppningsvis kan kompensera för det med lätthet under sommarsäsong. @bemek Kan du fördjupa hur du tänker med spänningsvakt till batterier/kylen?
  8. @Georg_Ohm Fattar! 1. Okej verkar inte vara nån enkel lösning på problemet då annat än nåt lite mer avancerat eller att batterierna bara kommer att få ta en del stryk...... 3. Tack, ska börja där! Bra tips @IngemarE Tack för svar Ingemar! Jag förstår problematiken... Hur skulle du förhålla dig till mitt fall då? En del av sommarsäsongen tillbringas ute till havs och i naturhamnar "off-grid", medan båten också under helger ibland används som bostad med inkopplad landström för att ladda upp banken / driva kyl/förbrukare. 1. Finns det någon batteriladdare till ett 160Ah blybatterisystem som du tycker är "tillräckligt" smart för att kunna ha inkopplat. Borde jag då sätta ner toppspänningen till 13.,9/14V om de finns att ställa in? 2. Eller borde man skaffa nån annan pryl/aggregat? Eller är det så att taktiken lika gärna kan vara att man får låta batterierna ta en del stryk och lägga pengarna på att byta när dom blivit alltför kassa.
  9. Hej! Tack för utförligt svar! Är nog med på det mesta du beskrev! Under en hel sommars övervakning av batterimonitorn märkte jag att summan av glödlamporna + den ständiga laddningen av 2xiphone + padda ändå sög en del ström men kylen är ju klart den största boven som du säger... Några frågor till din kommentar: 1: Om smartladdare ex. en C-TEK inte är så smarta att använda inkopplade genom landströmmen till batteribanken medan man ligger vid brygga och kylen är igång och startar lite då o då. Hur ska man förhålla sig till att ladda upp batterierna när man har landström då? Stänger du av din kyl så fort du är kopplad till landström då? Eller har du nåt omkopplingssystem så kylen går direkt på landströmmen? 2. Min känsla har varit att motorgeneratorn inte kunnat toppladda batterien på samma sätt som smartladdaren eller solpanelen. Men du menar att dom den är någorlunda modern så borde den ha en inbyggd regulator som ska klara av det? Att det inte finns nån vits med någon extern form av "smartladdare" från generatorn alltså. 3. Har du nåt tips på idealt kopplingsschema a la 2020-talet för liknande el-system? Tänker att det ju borde vara rätt typiskt. / Harald
  10. Hej! Är inget elproffs och skulle behöva lite mer kompetenta synpunkter på hur jag ska optimera mitt elsystem. Budgeten är inte stor så det handlar om att få ut mesta möjliga utan superdyra lösningar. Har en 29fots segelbåt med en Volvo Penta MD7 och generator. Batteribank: 2st Tudor Dual (80Ah 12v ) fördelade på ett startbatteri och ett förbrukning separerade med en gammaldags Off-1-1+2-2 Switchbrytare. Det finns även nåt slags skiljerelä inkopplat. Förra sommaren installerades Victron Smartsolar MPPT regulator och 78w Sunbeam Tough solpanel. (På estetisk diskret plats framför sprayhood vilket såklart inte ger optimal effekt men ett medvetet val) Då installerades även en Mastervolt battery-monitor för att kunna följa med i batteriförbrukningen. Förbrukningen är äldre isotherm kyl/kompressor, Div enkel elektronik, lanternor, belysning (som ska bli helt LED i sommar) och mobil/ipad laddning (även för nav). Seglade Bohuslän–Stockholm i somras och upplever att man oftast legat lite på gränsen trots en del motorgång och lite toppladd från solpanelen vid bra väder. Känns som att generatorn som brukar starta på 30Ah inte riktigt laddar batterierna mer än grov-bulk . Eftersom jag inte velat urladda förbrukningsbatteriet för mycket har jag oftast haft brytaren på 1+2 (bägge batterierna som förbrukning) och hållt koll på deras status. (Motorn har vevstart om allt skiter sig). Hur skulle ni som kan båt-el gått vidare som nästa steg i mitt system för att få det att vara funktionellt, robust och helst slippa tänka på landström. Ny "lös" solpanel som kan monteras upp i sittbrunnen och inte störa båtens utseende lika mycket? Eller hur ser det ut med smartladdning för generator, skulle det göra minst lika stor skillnad att installera nån slags smartladdare till den, blir ju ändå en del motorgång? Eller är det bara att bygga om batteribanksförrådet och köpa massa fler batterier? Tänker på ett nytt 80Ah batteri till den här säsongen, men isolerar jag bort startbatteriet från förbrukningen isf skulle ju förbrukningsbanken fortfarande bara vara 160Ah då. Det var ju i minsta laget i somras. Vet att många inte längre gillar såna där "snurrbrytare off-1-1+2-2) och hellre bara har relä o av/på brytare mellan batteribankerna. Men jag tycker inte den har varit något problem hittills då man ju varit tvungen att ha lite koll på förbrukningen hela tiden och är van vid att hela tiden kolla vad den står på. Alla åsikter är välkomna
  11. Haha, kul att höra hela den oscensurerade versionen av toalivet om bord... Får helt klart tänka igenom det här en stund innan systemet uppgraderas. Hade en Lavac toa på förra båten ( seglade på större hav inte östersjön då) och den funkade ju hur bra som helst för 6 personer under flera månader med sin lite större storlek och bara "rätt ut". Kunde dessutom lätt användas som nödlänspump. Men känner igen det där med att om nåt händer så är det med stor sannolikhet en gäst = )
  12. Tack för bra synpunkter! Eftersom jag visste att tanken endast var fylld med urin blandat med spolvatten och nåt enstaka papper så vågade vi oss på ett försök att tömma innan upptagningen. Tipset med vattenslang kopplat till luftslangen löste problemet! 👍 Under försöket upptäcktes något märkligt att den rejäla och "fräscha" vridkranen under tanken inte fungerade utan att passagen var vidöppen både i öppet och stängt läge.. Har nu räknat ut att tanken borde rymma ca 28 liter vilket är i minsta laget så ska det pillas med systemet får det nog bli en uppgradering av allt. Fram till dess får det nog användas som ett nödsystem vid tillfällen då toabesök ej kan göras på annat sätt eller ensamsegling på öppet hav.
  13. Tack för svar! Ska testa detta med vattenslang genom luftintaget som första åtgärd evt lite tryck om det inte lossar.. Slipper ju helst att lossa på grejer så länge som möjligt... Blir väl någon däckstömningslösning på sikt men passar inte med budgeten just nu då det är en hel del annat som ska fixas! Någon som har tankar omkring hur funktionellt och säkert det här Rörsystemet är med en T-koppling mitt på röret från toa till utloppsgenomföring upp till septitank med självfall och Rördragning direkt från toa vid vattenlinjen till utloppsgenomföring under vattenlinje utan svanhals?
  14. Ska ta upp båten inför hösten på en nyinskaffad mistinguett 29 och har fått stopp i toaletten. Detta måste lösas så snabbt som möjligt... = ) Systemet ska enligt tidigare ägare aldrig ha stoppat och det märkliga är att toaletten enbart använts av gäster till 2st nr 2 besök under sommaren och resten nr 1, med ytterst lite papper. Antagligen är tanken full och då troligtvis med mest vatten/urinför för det går inte att pumpa in mer i den, men det går att pumpa från toan rakt ut i sjön. Det är en Jabsco toa... Systemet är väl en äldre klassisk lösning som jag inte haft innan, finns det någon som kan berätta något om svagheter med det här systemet, (förutom att det är svårt att fixa stopp i den) Kan det fungera bra? (om man rensar allt) – vill helst slippa byta – eller är det något som måste byggas om... Säkerhetsperspektiv baksug?, (Septiktanken är precis över vattenlinje och toans nedre del i princip i vattenlinjen) Samt hur jag ska lösa stoppet?... Septiktanken går varken att komma åt uppifrån då den är inbyggd eller har inspektionslucka... Trycksätta från luftintaget? Bifogar skiss på systemet. Tacksam för smarta synpunkter
  15. Hej! Är lite ny på dieselvärmare men har en Ardic Minimax i det aktre stuvfacket på nya båten.. Enligt tidigare ägare skulle den ha fungerat för ett par år sedan.. Jag kan se att den bara har en slang för utsläpp av förbränningsavgaserna Inkopplad till skorstenen på däck.. Slangen till förbränningsinluften finns inte och det verkar medvetet.. Är detta ett problem om det ändå bara är friskluft som ska tas in? Returbränsleslangen är också bara kopplad till en extern plastflaska som ligger lite lägre än tanken. Tror ni att den här kombinationen är ett ok system om den nu skulle funka?
×
×
  • Create New...