Jump to content
Sunday 21 July 2019

elektrikarn

Medlemmar
  • Content Count

    294
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

elektrikarn last won the day on May 19

elektrikarn had the most liked content!

Community Reputation

53 Expert

About elektrikarn

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

484 profile views
  1. Om din båt är runt 8 meter lång så hjälper det inte så mycket att öka på med hästkrafter om du inte tänkte försöka få den att plana förstås, men då krävs att skrov är konstruerat för det samt en jäsingens massa hästkrafter. som ex , har själv en tio tons båt ca 9,5 m i vattenlinjen den är bestyckad med två st gamla fordsexor runt 115hk st. åker med 1800rpm då båt o motorer verkar må bäst och det ger en fart på 7;5 knop . Motorer säkert lite överdimensionerade men då får de en lugn gång o förhoppningsvis en lång livslängd. Betänk att motorerna ska gå timme på timme med samma varvtal i konstant ”uppförsbacke” Provade en gång att dra upp motorer mot angivna varvtal för max (2400rpm) nådde nästan tolv knop men ljud vibrationer bränsleförbrukning samt båtens beteende fick mej att snabbt slå av, Tycker faktiskt att effekten på dina gamla motorer är ganska rimlig . Skulle vara kul att veta hur lång din båt är för är den 10-11 meter så finns det utrymme att öka någon knop men om så är fallet så låter 8,5 ton för lite.
  2. Vanliga startkablar mellan förbrukningsbank/ startbatteri då blir det en gemensam bank. Då klarar du dej tills du kommer hem. Mvh Torbjörn
  3. Länspump ? har du en sådan ? Det är inte helt ovanligt att om man har en länspump så kopplas den förbi huvudbrytaren, Har varit med om att nivåvakten till pumpen hängde upp sej så att den gick hela tiden. Det skulle kunna vara förklaringen, finns säkert fler. mvh Torbjörn
  4. I min del av verkligheten dvs där jag bor och vistas så har vi förhållandevis stort djup nära land vilket för med sej att de flesta förtöjer mot land och kliver i land , dvs behöver inte mecka med dinge,. Här funkar bäst med minst 50 m lina/kätting , 30 m är för kort. Erfarenhetsmässigt behöver ankaret få all hjälp det kan för att få tillräckligt flack vinkel när man släpper det annars gräver det inte ner sej och man få gå ut och ankra om. De flesta kör med en stump kätting närmast ankaret. Har faktiskt inte sett någon mecka med ankarvikt men det lär nog finnas någon som gör det med. Min kamrat (Bavaria 30) ” tjurades på” en hel sommar med bara ankarband innan han kröp till korset och skarvade i en bit kätting (tog en säsong). Kan ev gå med på att kättingen inte har någon större betydelse sedan man sträckt upp men den gör ett stort jobb när ankaret skall gräva ner sej. Håller med om det viktiga är att få ankaret att gräva ned sej ,inte dess vikt. Bottnarna här är mest dy allt hälleberg, Själv har jag 50 m kätting o Delta funkar ok. Har ytterst sällan svajankrat men antar att en ankarvikt kan vara grejen då.
  5. http://www.fogas.se/rwdx/files/Bruks---Gastherm---GTE-GTP-2009-LIT.pdf Vet inte om du har manualen men annars har du den här. Kollar du i slutet delen , skarvdosa, finns en säkring i den , men det kanske du har kollat redan? Dioden på den skall lysa grönt annars har säkringen blåst.
  6. Om den har inombordare så tycker jag att du skall kolla axelgenomföringen innan du börjar provborra. Hoppas det går bra.
  7. Jodå, förstår ditt system. Mitt är för sommarbruk, skiljer väl oss lite där. Har ( likt värmepumpinstallationer) valt att prioritera varmvatten o sedan får värmen komma. (Hemma där jag eldar ved så prioriterar jag värme ) Risken för legionella ( om man nu tycker det kan vara ett problem på en båt) är i detta fall noll . Har aktivt valt bort shunt då varje utrymme har en egen termostat till resp fläktelement. Min erfarenhet av shuntar är att det krävs en temperaturberoende styrning för att få det att lira ordentligt och då har vi en sak till att hålla reda på. Accepterar att jag kanske förlorar lite diesel på att blaska runt för hög temp i systemet men det tar jag. Sommartid räcker dessutom elpatron i beredare för att värma båten = man behöver ingen elpanna. Varmt ute = stäng kulventil samt cp för värme starta webaston Kallt ute = öppna kulventil starta cp för värme. starta webaston Vid landström ( inte ofta) samma som ovan men byt ut webasto mot elpatron. Kan väl nämnas att jag har två enkelrörsystem , använde till stora delar bef rörsystem , krångligt att komma fram med tvårörsystem, delade det dock på två slingor så jag behöver inte köra värme i styrhytt nattetid. Har inget behov av att kunna fjärrstyra. Funkar för mej Kul dock att se övriga lösningar
  8. Frågan är hur man gör om man vill hänga på en vvb också?? Nu ska jag väl svära i kyrkan . Har kopplat in vvb först efter dieselpannan , Webasto, ( har inte brytt mej om att koppla in gångvärme ) . kulventiler efter beredare där jag kan stänga värmeslingor. Har två värmeslingor med vattenburna fläktelement i resp utrymmen Fördelar i mina ögon : 1 går väldigt fort att tillverka varmvatten när det bara cirkulerar webasto-beredare. 2 Om man kör elpatronen i beredaren och bara cirkpump ut på systemet så har man elvärme när man ligger på landström. 3 Går fort att få upp värmen i slingorna eftersom beredare funkar som accumulatortank och oftast redan är varm när man kör igång värmen. Fördel med att vara utan gångvärme är att risken för galvaniska strömmar.från elpatron i beredare minimeras plus att det är mindre jobb , ej att förakta. Gängse uppfattning är visst att beredare skall ligga sist men varför ? Har valt en förhållandevis liten beredare (20 L) för då går det fortare att värma upp den ( ca15-20 min med webaston) dvs om diskvatten tar slut så är det en kvart bort, ser inget behov av att kunna koppla förbi beredare, varför ?. Funkar för mej men det finns säkert fiffigare lösningar.
  9. Har varit på detta forum sedan mer än tio år , läser i stort alla trådar skriver betydligt mer sällan. Har under dessa år sett folk komma och gå , kommer någon ibland som skriver i alla trådar och lägger ner mycket tid på detta för att sedan försvinna. Ibland kommer någon som är här för diskussionernas skull och älskar att vara motvalls bara för att få igång en argumentation. Tråkigt bara när antagonister tar med sej gammalt groll till nya trådar för att fortsätta sin vendetta där. Måste säja att ibland är det befriande att få läsa en utsvävning , det kan vara Faderullans om båtljud eller ” gräddsifon för Irish coffe” Hur som helst under dessa år har Toaen varit (i mina ögon) en lysande stjärna , underhållande, kunnig , och med ett minimum av personangrepp/ härskartekniker, samt helt underbara anekdoter. Toaen , kom tillbaka du gör detta forum bättre! Med Elektrikarn
  10. Från toalett: svart - 12V vit. - 12V Röd till Orange på panel Grön till Grön på panel Röd från panel till 12V + Borde funka
  11. Ok Raol, vi tar en till. Samma gubbe , samma kärl, samma vatten.
  12. Finns ett antal klipp på tuben om vattenvirvlar på norra resp södra halvklotet, döm själva .
  13. Har ställt frågan i en annan liknande tråd som jag tror Peter K var upphovsman till ( den lyckosten hade en 2,5 liters burk kvar) Har inte fått något vettigare svar än att slipa ned alltihop och börja om. Tänkte om vi nu som har nautica på våra båtar hör av sej hit med sina erfarenheter. En jag känner tänker prova att bättra med primocon o Trilux i år , en annan tänker prova med någon av Jotuns produkter . Tyvärr får vi inte svar förrän vid nästa upptagning om vad som fungerat. Själv brukar jag helstryka var tredje år och bättra de andra åren , har färg så jag klarar mej i år sedan vete fasen. Hör gärna av er med hur ni tacklar problemet så kanske vi hittar något hyfsat alternativ. glad påsk
  14. Jag brukar läsa i stort sett alla trådar och ganska sällan skriva något själv. Ibland ser man strider om att få sista ordet till varje pris , känner igen ett par namn där man vet att trådarna i regel slutar med ett tvåmannabattle om vem som har mest rätt. Väldigt ” förtjust” i inlägg som börjar med ” nu har ja inte orkat läsa hela tråden men ...) goddag yxskaft! Kan säja att jag läser allt som Tommy (Toaen) skriver med stor glädje , oftast välformulerat och ganska underhållande och utan sura personangrepp, han gör som vi säjer här , bjuder på sej själv. glad påsk.
  15. Har dubbelmontage med raka axlar. Finns en fördel som inte har tagits upp. Säsongen är inte förstörd om man får ett haveri på motor/drivlina Har åkt säsongen ut vid två tillfällen på en motor och sedan haft hela vintern på mej att åtgärda felen. Brukar marsha i 7-8 knop , var inget problem att göra med en motor.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy