Jump to content
Sunday 17 October 2021

elektrikarn

Medlemmar
  • Content Count

    388
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

elektrikarn last won the day on May 19 2019

elektrikarn had the most liked content!

Community Reputation

99 Expert

About elektrikarn

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

1,315 profile views
  1. Vår båt hade däcket lackat med Coelan när vi köpte den för 10 år sedan . Säljaren hade använt det för att få stopp på läckage , ska enl reklam vara vattentät men tillåta att träet andas . Har väl hållit hyfsat bra , inte lika vackert som med vanlig lack men ganska slitstarkt . Ungefär som en seg gummifilm. Har väl bättrat på något ställe genom åren , har då kört med xtreem coat som säljs av Benns som är vad jag förstår samma produkt men ett annat namn . Dock kriminellt dyrt . Verkar vara färskvara , hade en oöppnad burk i förvar i ett par år men den hade förvandlats till en gummiklump när den öppnades , öppnad burk bör användas ganska snart . Dyrt men lång livslägd. Trevlig helg Torbjörn
  2. Om du vill ha en snikvariant så föreslår jag en billig inverter a ca 200 W ;12V/230v o kör din befintliga batteriladdare på den . Invertern kan du ha glädje av till andra saker med. Dvs kör laddaren på landström när det går o på invertern när du saknar landström. Har kört på detta vis hela sommaren. ,
  3. Halllå ! var är alla ? 😉
  4. Frågade om det är en dimmer inblandad av två skäl : 1 alla ledlampor kan mycket riktigt inte dimmras o det händer att de inte tänder om en dimmer är inblandad. 2 om det är en vanlig standarddimmer inblandad kan det hända att ledlampornas effekt blir för låg för att dimmern skall börja arbeta , ex om bef dimmer är märkt 30-300 w blir då ledlampornas effekt under 30w tot så tänder det heller inte . men nu vet vi ju inte om någon dimmer är inblandad…
  5. Styrs lamporna av en dimmer ?
  6. Tycker inte att brytaren ovan är en bra lösning . Den bör vara tvåpolig , dvs bryta/ växla BÅDE fas och nolla , framför allt om en inverter är inblandad . Vem kan garantera annars att det bara är fas som manövreras ? om man vid matning till intagen vrider stickproppen ett halvt varv så blir det ju nollan som manövreras , dvs 230v fas går rätt förbi o ligger på stiften på intagen, ? Det går att få funktionen som TS eftersträvar men då bör man nog använda reläer med allpolig brytning . Tror att Bemac hade en enkel lösning på ovanstående frågeställning med ett relä från Conrad , skall kolla lite. mvh Torbjörn
  7. Där ser man , där fick man lära sej något . Har stor respekt för finsk båtbyggeritradition efter en resa runt i österbotten.
  8. Är det där verkligen en plywoodbåt ? tycker det ser ut som en vanlig träbåt och då är det väl linolja/fernissa. alt tjära som gäller . Det är väl bara ” trimplanet ” som är plyfa ? Kolla om båten är tjärad annars är det linolja som gäller + ev fernissa . Glöm inte bort att vattna båten före sjösättning bara. Trimplanet skall bara förseglas mot vatten förslagsvis epoxy i snittytorna sedan relativt valfritt resten , ex slipa försiktigt lite bets samt många lager fernissa , alt färg alt tjära. lycka till
  9. Har man dessutom en stor hög motorbåt ( mindre lada ? ) så vill det till att ankaret gör sitt jobb . Inte kul när det draggar och fören börjar stöta mot klippan. Tycker man stirrar för mycket på vad båten väger utan kanske ska börja fundera på hur stort vindfång den har.
  10. Om du har fasta knappar så behöver du förmodligen en stopp knapp dessutom. Höll på med en variant med tidrelä ( 4 knappar på billig Kinafjärrkontroll fjädrande knappar) Knapp 1 ut , knapp 2 in ,knapp 3 ut på förinställd tid , knapp 4 stopp . …har haft grejorna liggande i 2 år men inte fått tummen ur….. lärde mej leva med den fjärr jag hade , har den hängande runt halsen.
  11. Störtankring , bra utryck. vår kätting hoppade ur spelet så 50 m kätting stack med en jäsingens fart och slet av bulten som jag fäst änden med . Finns inte en chans att stoppa rusningen med händerna , i alla fall inte om man vill ha dem kvar . Har aldrigt rott ut kätting men det verkar väldigt orealistiskt.
  12. Är det verkligen vanligt att man har frifall när man har kätting ?
  13. elektrikarn

    Ford 2712E

    Det tidigare. Ford dieslar som tillverkades under många år , finns gott om reservdelar ute på nätet . Tror faktiskt det är lättare att få tag i delar till gamla Fordar än det är till äldre Pentor. Marinkonverterades av många tillverkare ex Lehman Sabre Mermaid Sabb NG Thornycroft Ford marinkoverterade inte själva . Tror att de varvsmonterades i bla Nauticat Motorerna satt i traktorer små lastbilar bussar brandsprutor elverk etc . Innebär att månge delar finns hos exempelvis Olssons i Ellös. Tillverkades i varianter till tidigt 90 tal. Tror att 2712e är en Dorset .
  14. https://shop.sideshift.com/collections/monohull-bow-stern-thruster-products Priserna verkar ligga på 3500-6000 $ så det är nog ingen budgetlösning.
  15. https://sleipnerab.se/kategori/1831/ex-serien/ Om man vill slippa jobb så,rekomenderas ovanstående lösning. Monterade på någon timme dock dyyyyyyrt!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy