Jump to content
Tuesday 18 May 2021

elektrikarn

Medlemmar
  • Content Count

    376
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

elektrikarn last won the day on May 19 2019

elektrikarn had the most liked content!

Community Reputation

93 Expert

About elektrikarn

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

1,139 profile views
  1. elektrikarn

    Ford 2712E

    Det tidigare. Ford dieslar som tillverkades under många år , finns gott om reservdelar ute på nätet . Tror faktiskt det är lättare att få tag i delar till gamla Fordar än det är till äldre Pentor. Marinkonverterades av många tillverkare ex Lehman Sabre Mermaid Sabb NG Thornycroft Ford marinkoverterade inte själva . Tror att de varvsmonterades i bla Nauticat Motorerna satt i traktorer små lastbilar bussar brandsprutor elverk etc . Innebär att månge delar finns hos exempelvis Olssons i Ellös. Tillverkades i varianter till tidigt 90 tal. Tror att 2712e är en Dorset .
  2. https://shop.sideshift.com/collections/monohull-bow-stern-thruster-products Priserna verkar ligga på 3500-6000 $ så det är nog ingen budgetlösning.
  3. https://sleipnerab.se/kategori/1831/ex-serien/ Om man vill slippa jobb så,rekomenderas ovanstående lösning. Monterade på någon timme dock dyyyyyyrt!
  4. Ring en kylfirma. De gör hembesök. Jag bad de ta det om de hade mer jobb i mina trakter . Kylfirmor monterar ac luftvärmepumpar samt servar monterar kyla i butiker , fylla gas är peanuts för dem. De har dock en ganska hög timersättning men gissar att kontrollera/fylla gas är en timmes jobb + material + framkörning/resa
  5. . Du får förlåta mej Mackey men delar inte riktigt din uppfattning. Jag gick tillbaka o tittade i trådens början där jag tyckte att TS tog upp en fråga relativt sakligt med källhänvisningar mm . Hade förut ingen uppfattning om TBT men ämnet intresserade mej , ville lära mej mera men tyvärr kokade det ner till , som ofta på öppna forum , till en mindre vendetta om vem som har mest rätt . Tycker att iden var bra med att försöka börja om i en ny tråd , hoppas bara att den överlever . Tänker inte blanda mej i mera i denna tråd då jag tycker den verkar ha kommit till vägs ände . Önskar er alla en trevlig helg.
  6. https://tvdags.se/artikel/se-molin-kora-ner-myndighetsbyrakratin-i-tjurskalleklassikern-midvinterduell. Har läst denna tråd med stort intresse sedan den började. Tycker att det är bra att TS belyser den. Vi har regelverk som bör följas men det är väl bra om någon ifrågasätter ibland ? Hur ska vi annars kunna ha ett regelverk som är up to date ? Tycker inte om att TS håller på att utmålas som en Don Quite / rättshaverist . Myndigheter / myndigheter kan faktiskt göra fel ibland alt inte vara tidsenliga , ovanligt ja men det händer. TS kan mycket möjligt ha fel men för det måste man väl kunna resonera om saken ? Ett litet exempel på att myndigheter faktiskt gör fel / tolkar fel var väl när ett mindre surströmmingssalteri ( ägaren var i 70-årsåldern) blev ålagda att jäsa/ förvara strömmingen i plastkärl i stället för träkärl för det var ett EU- krav ( livsmedelshantering) . Hårdnackat vek sej inte ortens tjänsteman men en man typ Ts började ifrågasätta o det visade sej att tjänstemannen hade övertolkat direktiven . Farbrorn som hade salteriet hade i princip gett upp , citat ” då skiter jag väl i det här o går i pension” Har även varit med om motsatsen där någon har överklagat hela vägen ner i .....till ingen nytta. Tycker om Ingvard Hirdwalls rollfigur i ovanstående klipp 🙂 . trevlig helg. .
  7. En sak som har väldigt stor berydelse är var man sätter upp båthuset. Om man kan sätta upp det där det alltid är lä så behövs inga märkvärdiga doningar. Om man dessutom bor där inte snö är något problem så är det ändå enklare. Om man däremot sätter upp det på ett öppet fält så vill jag påstå att inga färdiga aluminiumkonstruktioner m presenning står pall . Grundregel 1 : försök att hitta en skyddad plats !
  8. Vad jag förstår så går det åt ca 600 l diesel för 500 nm , tanken rymmer tydligen 700 l . Föreslår att man åker i behagliga 7 knop så behöver man inte passa in tankningar . För 10 år sedan körde vi hem en äldre motorbåt 500 nm , tog 10 dagar varav en var vilodag , inblåsta i två dagar samt ett haveri som kostade 1,5 dagar , marschfarten var 7-8 knop. Det var i slutet på juli och vi körde från morgon tills det blev mörkt ute med undantag av sista dygnen då vi körde även nattetid ( Norrland ljusa nätter ) Man bör vara fler än två som kan köra båten annars blir det jobbigt . Man bör även ta höjd för att bli inblåsta samt ev vilodag . Ni har fördelen att ni kan gasa på o gå i hamn om vädret försämras. Har ni möjlighet att ta det som en semester o avara två veckor så kör .! mvh
  9. Har nog för mej att biledaren skall kopplas in i bägge ändar numera.
  10. Swift Trawler är väl en motorbåt ? I mina ögon en fantastisk båt , gratulerar !
  11. Vad jag förstår så om laddaren har ett ”supply” läge så är det bara att köra .
  12. Min egen ( dyrköpta ) erfarenhet är att man har ett enda maktmedel om man inte är nöjd med en affär , det är att vägra betala alt pruta på priset . Det skyddet ger man bort om man betalar i förskott. Löften skriftliga såväl som muntliga brukar inte vara så mycket värda när det kommer till kritan. Har som egen företagare fått erfara hur svårt det kan vara att få betalt om motparten bestämt sej för att inte betala , tyvärr. Tycker inte man skall betala i förskott för något man inte ens kunnat provköra. Ang om båtägaren går i konkurs är det lätt att båten ryker med . Hade ett exempel här på MG för ett par år sedan då en båtägare fått ställa upp sin båt på grannens tomt . Grannen konkade , kronkalle tog båt , båtens ägare visade kvitton på tillbehör bränsle mm som han köpt till båten , hjälpte inte . Man skall inte måla fan på väggen men blir alltid misstänksam när någon vill ha betalt i förskott , handpenning måste väl duga för att täcka säljarens ev besvär ? han kan ju rimligtvis inte förlora , han får ju behålla handpenning om det skiter sej o kan kränga båten till någon annan . Hoppas det går bra hur du än gör .
  13. Hemma har vi djupbrorrad brunn och 2 st 300 l hydroforkärl , utan någon som helst rening dvs vatten förhållandevis låg omsättning, vart annat år tömmer vi kärlen för att återställa ”luftbubblan ” mycket goja i botten. ingen har blivit sjuk hittils , i båten har vi en tank på 6-700 liter den fylls med klorerat kommunvatten vid kajen ,har inte rengjort tanken på 10 år bara tömt o fyllt på, har kopplat in spolning på toan på sötvattensystemet för att få lite omsättning i tanken , samma där ingen har blivit sjuk hittils. Jobbar en hel del på vattenverk/pumpstationer/ vattentorn och det är definitivt inte ovanligt med lite gojs både här o där , för att inte tala om i rörledningar., bilden på tanken tidigare är peanuts. Vill ställa frågan om någon här känner till något fall med legionärsjuka som kan härledas till vattentank i båt ? Folk får göra som de vill men jag tycker att det är ett overkill att rengöra tanken årligen samt blaska på med suspekta kemikalier , vill man inte dricka ur tanken , fine , ni slipper. Har ibland med någon dunk hemifrån men det är bara för att vi tycker att det smakar bättre än kommunalt vatten. Så frågan kvarstår : känner någon här till något fall av sjukdom relaterat till tank i båt ?
  14. https://everythingaboutboats.org/paragon/ Verkar vara ett Paragon som du är inne på . Paragons backslag brukar ha en ”rak” olja o klara sej utan kylning om jag inte missminner mej . V- drive ( vinkelväxeln) kan ev behöva kylning , har aldrig sett något i verkligheten . Är visst väldigt noga med korrekt oljemängd i backslaget . http://www.maritimusboote.de/Paragon-V-Drive-9144-PV32L-Z-7868-no-146-Seal-Output-12762-and-no-148-O-Ring-Output-12783/en Länk till reservdelar , Paragon som tillverkare finns inte kvar men delar går att få tag i .dock för det mesta i Usa. lycka till med projektet
  15. Ligger så gott som alltid i naturhamn dvs ingen landström , har ett väldigt energislukande värmesystem m värmare fläktar mm . Har 230w solpaneler på fördäck plus en lös vikbar 100wattare . Batteribank på totalt 950Ah( när de var nya , nu vete f ) bestående av trojan 6v batterier och några gamla Bosch truckbatterier . Batteribanken är från hedenhös . Har ett separat 24v system för motorer o bog o häckpropellrar . Målsättning är att kunna ligga ute flera dagar utan att starta motor samt att kunna ha kylskåpet på från sjösättning till upptagning . Ingen batteriövervakning endast voltmätare . Blir dyyyyrt när banken skall bytas ut , hu!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy