Jump to content
Thursday 25 February 2021

elektrikarn

Medlemmar
  • Content Count

    370
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

elektrikarn last won the day on May 19 2019

elektrikarn had the most liked content!

Community Reputation

90 Expert

About elektrikarn

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

1,072 profile views
  1. En sak som har väldigt stor berydelse är var man sätter upp båthuset. Om man kan sätta upp det där det alltid är lä så behövs inga märkvärdiga doningar. Om man dessutom bor där inte snö är något problem så är det ändå enklare. Om man däremot sätter upp det på ett öppet fält så vill jag påstå att inga färdiga aluminiumkonstruktioner m presenning står pall . Grundregel 1 : försök att hitta en skyddad plats !
  2. Vad jag förstår så går det åt ca 600 l diesel för 500 nm , tanken rymmer tydligen 700 l . Föreslår att man åker i behagliga 7 knop så behöver man inte passa in tankningar . För 10 år sedan körde vi hem en äldre motorbåt 500 nm , tog 10 dagar varav en var vilodag , inblåsta i två dagar samt ett haveri som kostade 1,5 dagar , marschfarten var 7-8 knop. Det var i slutet på juli och vi körde från morgon tills det blev mörkt ute med undantag av sista dygnen då vi körde även nattetid ( Norrland ljusa nätter ) Man bör vara fler än två som kan köra båten annars blir det jobbigt . Man bör även ta höjd för att bli inblåsta samt ev vilodag . Ni har fördelen att ni kan gasa på o gå i hamn om vädret försämras. Har ni möjlighet att ta det som en semester o avara två veckor så kör .! mvh
  3. Har nog för mej att biledaren skall kopplas in i bägge ändar numera.
  4. Swift Trawler är väl en motorbåt ? I mina ögon en fantastisk båt , gratulerar !
  5. Vad jag förstår så om laddaren har ett ”supply” läge så är det bara att köra .
  6. Min egen ( dyrköpta ) erfarenhet är att man har ett enda maktmedel om man inte är nöjd med en affär , det är att vägra betala alt pruta på priset . Det skyddet ger man bort om man betalar i förskott. Löften skriftliga såväl som muntliga brukar inte vara så mycket värda när det kommer till kritan. Har som egen företagare fått erfara hur svårt det kan vara att få betalt om motparten bestämt sej för att inte betala , tyvärr. Tycker inte man skall betala i förskott för något man inte ens kunnat provköra. Ang om båtägaren går i konkurs är det lätt att båten ryker med . Hade ett exempel här på MG för ett par år sedan då en båtägare fått ställa upp sin båt på grannens tomt . Grannen konkade , kronkalle tog båt , båtens ägare visade kvitton på tillbehör bränsle mm som han köpt till båten , hjälpte inte . Man skall inte måla fan på väggen men blir alltid misstänksam när någon vill ha betalt i förskott , handpenning måste väl duga för att täcka säljarens ev besvär ? han kan ju rimligtvis inte förlora , han får ju behålla handpenning om det skiter sej o kan kränga båten till någon annan . Hoppas det går bra hur du än gör .
  7. Hemma har vi djupbrorrad brunn och 2 st 300 l hydroforkärl , utan någon som helst rening dvs vatten förhållandevis låg omsättning, vart annat år tömmer vi kärlen för att återställa ”luftbubblan ” mycket goja i botten. ingen har blivit sjuk hittils , i båten har vi en tank på 6-700 liter den fylls med klorerat kommunvatten vid kajen ,har inte rengjort tanken på 10 år bara tömt o fyllt på, har kopplat in spolning på toan på sötvattensystemet för att få lite omsättning i tanken , samma där ingen har blivit sjuk hittils. Jobbar en hel del på vattenverk/pumpstationer/ vattentorn och det är definitivt inte ovanligt med lite gojs både här o där , för att inte tala om i rörledningar., bilden på tanken tidigare är peanuts. Vill ställa frågan om någon här känner till något fall med legionärsjuka som kan härledas till vattentank i båt ? Folk får göra som de vill men jag tycker att det är ett overkill att rengöra tanken årligen samt blaska på med suspekta kemikalier , vill man inte dricka ur tanken , fine , ni slipper. Har ibland med någon dunk hemifrån men det är bara för att vi tycker att det smakar bättre än kommunalt vatten. Så frågan kvarstår : känner någon här till något fall av sjukdom relaterat till tank i båt ?
  8. https://everythingaboutboats.org/paragon/ Verkar vara ett Paragon som du är inne på . Paragons backslag brukar ha en ”rak” olja o klara sej utan kylning om jag inte missminner mej . V- drive ( vinkelväxeln) kan ev behöva kylning , har aldrig sett något i verkligheten . Är visst väldigt noga med korrekt oljemängd i backslaget . http://www.maritimusboote.de/Paragon-V-Drive-9144-PV32L-Z-7868-no-146-Seal-Output-12762-and-no-148-O-Ring-Output-12783/en Länk till reservdelar , Paragon som tillverkare finns inte kvar men delar går att få tag i .dock för det mesta i Usa. lycka till med projektet
  9. Ligger så gott som alltid i naturhamn dvs ingen landström , har ett väldigt energislukande värmesystem m värmare fläktar mm . Har 230w solpaneler på fördäck plus en lös vikbar 100wattare . Batteribank på totalt 950Ah( när de var nya , nu vete f ) bestående av trojan 6v batterier och några gamla Bosch truckbatterier . Batteribanken är från hedenhös . Har ett separat 24v system för motorer o bog o häckpropellrar . Målsättning är att kunna ligga ute flera dagar utan att starta motor samt att kunna ha kylskåpet på från sjösättning till upptagning . Ingen batteriövervakning endast voltmätare . Blir dyyyyrt när banken skall bytas ut , hu!
  10. En sniklösning jag gjorde på vår förra båt var vanligt tryckat trä som jag drog linolja i för att få en trevligare färg än tryckimp-grönt . Billigt blev det o höll bra i de år vi hade båten
  11. För att återgå till tråden . Har kustskepparen. ( fixade en kurs här på byn via studiefrämjandet, tyvärr inte samma intresse för en VHF kurs )
  12. Nope , har en spriller ny vhf som ligger i kartongen/omonterad ( sedan 5 år tillbaka) inte ens provkörd så jag hoppas den fungerar. Det har faktiskt funnits tillfällen då,jag önskar att jag hade den i drift .
  13. En stor fördel med VHF måste väl vara om man möter/hinner ikapp en båt/fartyg så kan man fråga/ prata med denne , ex om vilka avsikter den har . Ni som förlitar er på mobiltelefoni , har ni numret till alla båtar/färjor ni möter ? eller har ni numret till slussvakter/broöppningar ? Har tyvärr inte vhf-cert själv men önskar att jag hade det . Bor i glesbygd o har 6 mil till närmsta man man kan skriva provet för . ( trevlig äldre herre som ställer upp i mån av tid) men nästa år så ....
  14. Låter lite , fordarna fanns med olika oljetråg/ storlekar Lehman säjs ha 22l i tråget . Mina liger runt 12-14 L Tömde olja via oljestickshålet med ett 10 mm rör + oljebytarpump , röret stod på botten i tråget, tömde tills det var tomt , fick ett tips så vi tog en liten plastbytta som rymdes precis under oljepluggen , riggade en oljebytarpump med slangen ner i den lilla plastbyttan , öppnade pluggen o kompisen pumpade , fick ut 3 liter till ! Oljepluggen var magnetisk så det var lite metalljox på den som vi fick bort dessutom. lycka till
  15. Tv licensen var per hushåll om man hade TV , public service avgiften är för alla över 18 , dvs alla över 18 i ett hushåll , i mitt fall jag min fru o inneboende barn ( 3900:- mot tidigare 2400:-) och märk väl oavsett om ni har tv eller inte .
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy