Jump to content
Sunday 22 September 2019

elektrikarn

Medlemmar
  • Content Count

    300
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

elektrikarn last won the day on May 19

elektrikarn had the most liked content!

Community Reputation

55 Expert

About elektrikarn

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

530 profile views
  1. elektrikarn

    Ford 2715e

    https://www.maskinisten.net/search.php?keywords=fordsjukan&sid=c6e3bfd5853fb2c2bd931dba4a081f2d En sak som man bör beakta är följande. Tyvärr drabbades en del av dessa fina motorer för ”Fordsjukan” , i en del av de var det dåligt material i gjutningen så att de korroderar inifrån. Med hål i kanaler mm, finns en del om detta om man googlar. Har ingen betydelse vem so marinkonverterat (Sabb, Lehman ,mermaid,NG etc) det är motorblocket som drabbas. Tror tyvärr att jag själv drabbas av detta på styrbords motor i sommar. Motorn låg helt plötsligt på 95C istället för 80 kollade glykolvattenivå som var låg, fyllde på ,hörde ett glurkande ljud, kollade oljestickan och upptäckte vart vattnet tagit vägen. surt. Kort sagt finns risk att ni har hål i en kanal i blocket. Förhoppningsvis är det inte detta fel . Kan nämnas att Ford gick ut till sina återförsäljare och rekommenderade att man använde destillerat vatten samt en speciell offeranod till sina traktormotorer .
  2. Sant , men under gång får vi alla leva med våra båtars ljud. En segelbåts inombordare hörs knappt om man inte ligger precis bredvid. Däremot ett elverk på fördäck i en naturhamn tror jag nog betydligt fler för ” njuta av. Låg bredvid en Grandezza 42 i naturhamn, en trevlig man meddelade oss försynt att han var tvungen att köra elverket för att kunna laga mat , ett rökmoln med diesel och ca 10 min gurgel ( vattenkylt) sedan stängde han av , vet ni vad ? det tyckte vi var ok , mannen visade hänsyn och vi accepterade 10 min gurgel/plask dieseldoft. Förstår ni skillnaden mot att köra verket i ett par timmar med motiveringen att det stör inte eller ”det får ni ta ” jag vill köra luftkonditioneringen/ ladda elmotorn/ köra betongblandaren ?
  3. Ett tvåtakts elverk på fördäck som inte hördes i sittbrunnen ? Ser bara bara två möjligheter: 1 : en väldigt lång båt 2 : elverket var inte igång Med vänlig hälsning, Torbjörn surgubbe alt elverkshatare och glad ägare till ett Honda elverk
  4. https://www.sea-travel.se/?gclid=EAIaIQobChMI9vXQ_9Dx4wIVlk0YCh1YTg_qEAAYASAAEgKj6vD_BwE Bra katalog på svenska. Mötte alla sorters människor på kanalen , väldigt få hade någon erfarenhet av båtar träffade ett gäng som hade fått den ljuva iden att kasta ankar i en sluss, tyvärr fastsatt i en cykel med bara två meter tamp...... Men hyrbåtarna är strypta till ca 8km/tim samt fendrade runt om som en radiobil. Vill man raljera så skulle man kunna säja att om man åkt kärlekstunneln på Gröna Lund så är man snudd på överkvalificerad. Är ett enkelt sätt att semestra , i hyrbåtspriset ingår försäkring ,kanalpass , bolagets gästhamnar kort sagt allt utom diesel. Den betalar man när man lämnar båten , i vårt fall betalade man efter antal timmar motorn varit igång, snikna personer stänger av motorn när man väntar på slussning 😉 Är fullt medveten att mera behörigheter/ intyg krävs om man har egen båt mvh Torbjörn
  5. Hyrt av Leboat 2 ggr o gått Canal du midi , de tar en provtur med dej (ca 15-20 min) innan de släpper iväg dej. Du får även lämna en deponisumma för ev skador ,försäkringsärenden. Uthyrningsfirmorna ex Leboat,Localboats, Nichols har oftast egna hamnar efter kanalerna där man ligger gratis o.man kan fylla på vatten annars ligger man för det mesta efter kanalbanken. Har i o för sej kustskepparen men det var ingenting som efterfrågades . Kan rekomendera Sea travel ( danmark) de har en bra katalog över hela europas hyrbåtar/ regelverk. I vårt fall blev det faktiskt billigare att flyga Ryan air till Beziers hyra båt en vecka än att gå Göta Kanal med egen båt ( bor i Norrland) Regelverket är nog annorlunda om du kör med egen båt.
  6. Ibland är det en fördel med små familjära bryggor, finns oftast en elektriker/ linjemontör med båt .. Har pressat ett antal hylsor med ” tack” allt en kopp kaffe/pilsner som betalning. Ibland kommer det någon in på jobbet o frågar snällt om man kan pressa en kabelsko , om inte personen är enträgen och kräver att det ska ske på en gång så brukar priset på pressningen bli försumbar... Hjertmans i Sundsvall brukar pressa dock mot en ersättning. Tycker inte om iden om att pressa med hammare tycker iden med skruvstycke låter mycket bättre. Ang lödning funkar det säkert utmärkt om personen som löder har kunnandet vilket tyvärr de flesta glada amatörer inte har dvs anser att det är betydligt svårare att misslyckas med en pressning än med lödning om man är amatör.
  7. Om din båt är runt 8 meter lång så hjälper det inte så mycket att öka på med hästkrafter om du inte tänkte försöka få den att plana förstås, men då krävs att skrov är konstruerat för det samt en jäsingens massa hästkrafter. som ex , har själv en tio tons båt ca 9,5 m i vattenlinjen den är bestyckad med två st gamla fordsexor runt 115hk st. åker med 1800rpm då båt o motorer verkar må bäst och det ger en fart på 7;5 knop . Motorer säkert lite överdimensionerade men då får de en lugn gång o förhoppningsvis en lång livslängd. Betänk att motorerna ska gå timme på timme med samma varvtal i konstant ”uppförsbacke” Provade en gång att dra upp motorer mot angivna varvtal för max (2400rpm) nådde nästan tolv knop men ljud vibrationer bränsleförbrukning samt båtens beteende fick mej att snabbt slå av, Tycker faktiskt att effekten på dina gamla motorer är ganska rimlig . Skulle vara kul att veta hur lång din båt är för är den 10-11 meter så finns det utrymme att öka någon knop men om så är fallet så låter 8,5 ton för lite.
  8. Vanliga startkablar mellan förbrukningsbank/ startbatteri då blir det en gemensam bank. Då klarar du dej tills du kommer hem. Mvh Torbjörn
  9. Länspump ? har du en sådan ? Det är inte helt ovanligt att om man har en länspump så kopplas den förbi huvudbrytaren, Har varit med om att nivåvakten till pumpen hängde upp sej så att den gick hela tiden. Det skulle kunna vara förklaringen, finns säkert fler. mvh Torbjörn
  10. I min del av verkligheten dvs där jag bor och vistas så har vi förhållandevis stort djup nära land vilket för med sej att de flesta förtöjer mot land och kliver i land , dvs behöver inte mecka med dinge,. Här funkar bäst med minst 50 m lina/kätting , 30 m är för kort. Erfarenhetsmässigt behöver ankaret få all hjälp det kan för att få tillräckligt flack vinkel när man släpper det annars gräver det inte ner sej och man få gå ut och ankra om. De flesta kör med en stump kätting närmast ankaret. Har faktiskt inte sett någon mecka med ankarvikt men det lär nog finnas någon som gör det med. Min kamrat (Bavaria 30) ” tjurades på” en hel sommar med bara ankarband innan han kröp till korset och skarvade i en bit kätting (tog en säsong). Kan ev gå med på att kättingen inte har någon större betydelse sedan man sträckt upp men den gör ett stort jobb när ankaret skall gräva ner sej. Håller med om det viktiga är att få ankaret att gräva ned sej ,inte dess vikt. Bottnarna här är mest dy allt hälleberg, Själv har jag 50 m kätting o Delta funkar ok. Har ytterst sällan svajankrat men antar att en ankarvikt kan vara grejen då.
  11. http://www.fogas.se/rwdx/files/Bruks---Gastherm---GTE-GTP-2009-LIT.pdf Vet inte om du har manualen men annars har du den här. Kollar du i slutet delen , skarvdosa, finns en säkring i den , men det kanske du har kollat redan? Dioden på den skall lysa grönt annars har säkringen blåst.
  12. Om den har inombordare så tycker jag att du skall kolla axelgenomföringen innan du börjar provborra. Hoppas det går bra.
  13. Jodå, förstår ditt system. Mitt är för sommarbruk, skiljer väl oss lite där. Har ( likt värmepumpinstallationer) valt att prioritera varmvatten o sedan får värmen komma. (Hemma där jag eldar ved så prioriterar jag värme ) Risken för legionella ( om man nu tycker det kan vara ett problem på en båt) är i detta fall noll . Har aktivt valt bort shunt då varje utrymme har en egen termostat till resp fläktelement. Min erfarenhet av shuntar är att det krävs en temperaturberoende styrning för att få det att lira ordentligt och då har vi en sak till att hålla reda på. Accepterar att jag kanske förlorar lite diesel på att blaska runt för hög temp i systemet men det tar jag. Sommartid räcker dessutom elpatron i beredare för att värma båten = man behöver ingen elpanna. Varmt ute = stäng kulventil samt cp för värme starta webaston Kallt ute = öppna kulventil starta cp för värme. starta webaston Vid landström ( inte ofta) samma som ovan men byt ut webasto mot elpatron. Kan väl nämnas att jag har två enkelrörsystem , använde till stora delar bef rörsystem , krångligt att komma fram med tvårörsystem, delade det dock på två slingor så jag behöver inte köra värme i styrhytt nattetid. Har inget behov av att kunna fjärrstyra. Funkar för mej Kul dock att se övriga lösningar
  14. Frågan är hur man gör om man vill hänga på en vvb också?? Nu ska jag väl svära i kyrkan . Har kopplat in vvb först efter dieselpannan , Webasto, ( har inte brytt mej om att koppla in gångvärme ) . kulventiler efter beredare där jag kan stänga värmeslingor. Har två värmeslingor med vattenburna fläktelement i resp utrymmen Fördelar i mina ögon : 1 går väldigt fort att tillverka varmvatten när det bara cirkulerar webasto-beredare. 2 Om man kör elpatronen i beredaren och bara cirkpump ut på systemet så har man elvärme när man ligger på landström. 3 Går fort att få upp värmen i slingorna eftersom beredare funkar som accumulatortank och oftast redan är varm när man kör igång värmen. Fördel med att vara utan gångvärme är att risken för galvaniska strömmar.från elpatron i beredare minimeras plus att det är mindre jobb , ej att förakta. Gängse uppfattning är visst att beredare skall ligga sist men varför ? Har valt en förhållandevis liten beredare (20 L) för då går det fortare att värma upp den ( ca15-20 min med webaston) dvs om diskvatten tar slut så är det en kvart bort, ser inget behov av att kunna koppla förbi beredare, varför ?. Funkar för mej men det finns säkert fiffigare lösningar.
  15. Har varit på detta forum sedan mer än tio år , läser i stort alla trådar skriver betydligt mer sällan. Har under dessa år sett folk komma och gå , kommer någon ibland som skriver i alla trådar och lägger ner mycket tid på detta för att sedan försvinna. Ibland kommer någon som är här för diskussionernas skull och älskar att vara motvalls bara för att få igång en argumentation. Tråkigt bara när antagonister tar med sej gammalt groll till nya trådar för att fortsätta sin vendetta där. Måste säja att ibland är det befriande att få läsa en utsvävning , det kan vara Faderullans om båtljud eller ” gräddsifon för Irish coffe” Hur som helst under dessa år har Toaen varit (i mina ögon) en lysande stjärna , underhållande, kunnig , och med ett minimum av personangrepp/ härskartekniker, samt helt underbara anekdoter. Toaen , kom tillbaka du gör detta forum bättre! Med Elektrikarn
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy