Jump to content
Friday 24 January 2020

Stan

Medlemmar
  • Content Count

    319
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Expert

About Stan

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Några tips från Gästrike kusten. Att passera den berömda Öregrundsgrepen är enkelt och utan större besvär, bara man inte väljer en dag med vind mellan nord och ost. Om vinden är 4-6 m/s eller högre. Naturligtvis går det även då, men det kan vara lite guppigare. Gissar att Botved har segelbåt. Här kommer några tips, men långt ifrån alla. Första stopp efter Öregrund kan vara Gårdskärs inlopp, boj och brygga. (Uppland) Furuvik, Gävle gästhamn, Huseliharen och sen Granskärs gästhamn som är SK Surfing o SXK gemensamma gästhamn. Sjödiesel finns i Fliskär, stora marinan i Gävle. Samtliga dessa stopp är i närheten av Gävle. Lite norrut kommer en liten brygga med bojar på Vitgrund, en lite större vid Gålsgrund samt några gästbojar vid Enmaren. Fortsätt norrut mot Axmar så finns Synskär, Kusön samt Axmar brygga (restaurangen). Sen tar Gästrikland slut och nån Hälsing får väl fortsätta. Det är dock väldigt fint och bra segling åtminstone upp till Örnsköldsvik, där vi vände härom året.
  2. Finns ingen anledning att ha något annat än den kedja som tillverkaren rekommenderar. Andra tillverkare kan rekommendera spännband, mest för att det inte finns nåt fäste för kedjan. Kätting eller om det heter kedja är säkert både billigare och bättre.
  3. Vad är det för båt ?
  4. Sverige har inte skatt på lös egendom. Båtar, bilar, husvagnar, MC, husbilar, dyra pälsar, antika gevär, gamla målningar. Skattefria !!! Sverige har ingen skatt på någon av dessa varor. Skatt tas normalt ut på fast egendom och inkomster av olika slag. Eller i samband med köp av något, exempelvis whisky eller bensin eller mjölk Vägtrafikskatt tas ut om du registrerar på din husbil eller liknande för att sen köra på det allmänna vägnätet. Men någon skatt på bilar finns inte.
  5. På åttiotalet handlade denna skröna om personalavdelningen på SAS (inte HR, det fanns inte då) som skulle anställa nya piloter. Ingen vill väl åka med en pilot med otur!!!
  6. Stan

    Hoptullad flagga

    Du måste gippa istället för att gå över stag när du vänder med vinden. Det är visserligen en riskablare manöver men flaggan snor sig inte runt stången. Man får välja.
  7. Valde mellan begagnad Albin Nova och Omega 34 en gång för många år sen. Det blev en Omega 34, men kunde lika gärna blivit tvärtom tror jag. Omegan var i bättre skick.
  8. https://www.imdb.com/title/tt7905466/videoplayer/vi3202857497?ref_=tt_ov_vi Industri epoxy från West System eller liknade ju väldigt bra för båt reparationer Men sätt på dig handskarna för bövelen. DDT, Plutonium, Agent orange, Industri epoxi, för snygga fruntim... Fel eller obefintlig skyddsutrustning kan vara förödande.
  9. https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/west-system-epoxi/specialepoxi/g-flex-650-8-epoxi-pack-236ml Det finns ju sånt här om man vill ha både hängslen och livrem och vill bli av med 459 kr De flesta segelbåtar med fenköl får en liten spricka mellan kölen och båtbotten. Ofarligt enligt mig. Det blir ju ett kraftigt bryt när man seglar, just i kölinfästningen. Skulle vatten tränga upp genom kölbultarnas gängor eller på nåt annat sätt i någon större mängd, det tror jag inte kommer att ske. Det gör inte så hos mig iallafall. 6,5 ton båt, 2,5 ton köl
  10. Är det under vattenlinjen är det bara epoxi som gäller enligt mig. Genomhärdad industri epoxi går bra att slipa, inte farligare att hantera än att vanliga försiktighetsåtgärder räcker. Handskar och andnings skydd. Epoxi primer behöver du inte. Glasfiber, trä, spackel och mycket annat är inte helt vattentätt, gelcoat är nästan vattentätt. Då kan man lägga ett lager epoxi primer för att täta mot vatteninträngning. Men du har ju byggt upp ett tjockt epoxilager med din glasfiberväv och epoxi. då behövs ingen primer. Slipa koniskt, 12/1 brukar man säga ungefär. Klipp sen din fiberväv i mindre och mindre cirklar. Jag brukar börja med minsta innerst, men det finns de som gör tvärtom. Som du skriver så kommer nog hålen att överlappa varandra, åtminstone på de yttersta vävlagren.
  11. Kort svar. Nej ! Lite längre svar. Då måste man ju koppla bort ankaret, annars ser det lite konstigt ut vid bojen.
  12. Stan

    skotpunkt

    Problemet med knaparna är väl att de brukar användas annat, till exempelvis förtöjning. Då behöver det vara enkelt att montera och demontera blocken till gajarna. En sling kanske kan vara en lösning. Finns i klätterbutiken för under hundringen. Eller så skruvar du dit en "Eye Pad" så kan blocket sitta monterat permanent.
  13. Stan

    Första riggningen

    Liten spetsig tång för saxpinnarna. Skiftnyckel för att skruva åt schacklar och liknande. Skiftnyckel och eller skruvmejsel för att skruva åt vantskruvarna. Gärna lite eltejp runt skruvmejseln för att inte skada vantskruven. Ibland en polygrip om något trilskas. Det är de verktyg jag använder, min mast är 17,5 meter. Det finns speciell olja för vantskruvarnas gängor så de inte skär ihop. Köp en flaska, den räcker hela livet.
  14. Trilux är en färg från International. De har en skrift som heter metodboken, där står allt om vilken färg som kan övermålas med vad osv. Leta hos Google eller om jag lyckas få med en länk nedan. eller om den blir för stor? Metodboken_International.pdf
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy