

Stan
Medlemmar-
Content Count
377 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
54 ExpertAbout Stan
-
Rank
Kommendör
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Stan started following Varning för Grisslehamns västra gästhamn!, NYHETER Späckhuggare sänkte segelbåt, Är båten epoxibehandlad ? and and 1 other
-
Från senaste info från Kryssarklubbens vecko info https://pakryss.se/spackhuggare-sankte-segelbat/ 54 incidenter runt Portugal och Gibraltar sund, området enligt Kryssarklubbens artikel. Tydligen gör späckhuggarna detta enbart på kul eller av någon annan anledning. Man ska inte beskylla späckhuggare för att ha någon sorts mänsklig intelligens, eller förmåga att förstå vad man ställer till med. Eventuell hämnd för någon oförrätt längre tillbaka i tiden. Nu till frågan. Ska människor ha all rätt att med givna medel få kunna försvara sig själva och sin egendom? I förra årtusendet tror jag att svaret vore givet. Men hur är det nu ???
-
Just det! Den schweiziska marinen, de är ju världsberömda. Fullt i klass med den Österrikiska marinen.
-
Epoxy som ej härdat tillräckligt är inte så kul. Man kan försöka tvätta bort med aceton. Mekanisk rengöring funkar ju alltid. Dvs skrapa. Det finns dock ett läge där lite klibbig ohärdad epoxi är att föredra. Om man målat botten med epoxi några varv, och det sista lagret är lite klibbigt. Har man då tänkt lägga på en bottenfärg av någon sort, så fäster den extra bra i detta läge. Gå och köp en trisslott !
-
Precis som all annan fläckborttagning. Obs inte i prioriterad ordning 1.Tiden (Hellre förra veckan än nästa månad) 2.Medlet (Oxalsyra i någon form, Biltemas BIO är prisvärd) 3.Temperaturen (Bättre resultat i +18 än i + 1 Obs igen! I svala temperaturer blir oxalsyran lätt till kristaller igen och sätter med lätthet igen sprayflaskan
-
Det finns bara 2 anledningar till att vilja veta om båtbotten är epoxibehandlad. 1. Oro för plastpest. Har inte hört att det överhuvudtaget finns på båtar byggda de senaste 30 åren. Däremot på 70 och tidiga 80-talsbåtar. 2. Andrahandsvärdet på båten kan sjunka på grund av ovanstående oro. Trots att det inte existerar på båtar som är byggda efter 80-talets mitt. En köpare kan vilja pruta om epoxibehandling saknas, trots att båten är av nyare modell. Ett liknande fenomen fanns på bilar för länge sen. Om bilen inte var underredsbehandlad mot rost så var andrahandsvärdet lägre. Nån som hört talas om det de senaste 25 åren ?
-
Epoxi som inte har härdat ska man vara försiktig med. Allergisk reaktion kan uppstå. 24 timmar upp till några dagar, sen har epoxi härdat. Efter 10 år finns inga sådana risker. Epoxi är en typ av plast. Att äta eller inandas plast slipdamm är säkert olämpligt att inmundiga. Men inte värre än annat plast damm. Jag skulle ha mask vid slipning. Men det är inte värre än exempelvis slipdamm från glasfiber. Det brukar finnas säkerhets datablad att läsa.
-
Georg-Ohm har fattat helt rätt. Så ska jag göra. Solcell nr 2 ska bara vara en extra att ta fram under semestersegling. Största anledningen är att det finns ingen lämplig plats för permanent placering. Sol nr 1 sitter på luckgaraget framför sprayhooden. Papegoj pinne är för fult tycker jag, och överallt annars är den i vägen. En tunn modern solpanel kan jag stuva undan under en madrass eller nåt. Sen ta fram den om det behövs. Hänga på mantåget eller nåt. De är på ca 60W styck. Kylboxen är den enda storförbrukaren i segelbåten.
-
Har en lite äldre solcell med MPPT regulator. Detta funkar bra men är i svagaste laget vid längre turer och molnigt väder. Tillslut måste jag söka upp en gästhamn för att få laddning Min ide är att köpa en till, med en egen modern regulator från exempelvis Victron. Det är inte aktuellt att koppla båda solcellerna till en regulator. Frågan är nu, kan de båda regulatorerna med var sin solcell krocka på något olämpligt sätt?
-
Om det är samma Yanmar som jag har så kan jag tipsa om en liten fick kniv.
-
Besökte tyvärr hamnen i midsommar helgen en dag. 75-80% av platserna tomma. Inte så konstigt när de tar 500kr för en natt med el. Det dyraste hittills på sem, men absolut inte det bästa. Nynäshamn exempelvis, betydligt fräschare och 25% billigare.
-
Bytte några saker på min Ardic förra våren. Bränsleslang, filtret på slangen, men det blev inte bra förens jag bytte flamvakten. Obs obs obs! Här kommer tipset. Köp flamvakten på Volvo. Mycket billigare än hos båthandlaren. Ardic värmare finns/fanns tydligen på Volvo lastmaskiner.
-
Mugghållare !?! Ditt projekt verkar jättebra. Men varför har inte tillverkarna av mugghållare fattat att sen 5 år tillbaka så har en normal alu burk eller 25 cl pet flaska bytt storlek ??? När segelbåten lutar så faller burken/flaskan ur hållaren. Varför finns det inte att köpa ? Någonstans?
-
Fråga från en novis. Varför häller man miljödiesel med RME i en dieseltank i en båt ? Vi bor ju visserligen i ett fritt land, men nån måtta på tokigheterna borde det ändå få vara.
-
Är det Lighthouse 4 ? För mig tog det ca 4 min. Jag har 100/10 fiber. Det är väl typ det långsammaste man kan ha om man har fiberkabel