Jump to content
Thursday 30 June 2022

Terri

Medlemmar
  • Content Count

    239
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Terri

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Men om det glider i leran, ut för en sluttning, och på ett annat hus. Det är skillnad på båtliv och båtliv. Jag vill bara långt bort från vattenskotrarna och de andra fartdårarna och den stora massan som trängs i hamnarna. Det är inte det livet som lockar mig till båt.
  2. Tvärtom, nu har jag lärt mig att jag måste ha en båtförsäkring. Men båten skall vara mitt hem, så jag tycker det borde räckt med en hemförsäkring.
  3. Försäkringsbolagen vill gärna ha våra pengar, men samtidigt slingra sig ur när något väl händer. 😏
  4. Bör man omedelbart skaffa en båtförsäkring i samband med båtköpet? Har alla ni med större segelbåt även båtförsäkring?
  5. Terri

    Schäfer i båt

    Söt hund! Hur som helst, jag tycker hundar på båt ska alltid hållas inomskärs. De ska inte tvingas med på långa resor utomskärs. De är inte skapta för det. Vår hund brukade klara sig bra iland, och tillbaka, med lite lyfthjälp från en hjälpande hand. För eller akter, det beror ju också på hur klipporna är utformade, hur höga de är. Det brukade gå bra vid strand. Hundar kan också bli skrämda, om man inte tar det sansat och varligt.
  6. Jag har återigen fått bekräftat att man måste vara blixtsnabb vid båtköp, och veta exakt vad man gör. Det måste gå undan. Annars blir det inget alls. Hur fungerar det egentligen? Är det inte som vid fastighetsköp, där två eller fler spekulanter bjuder mot varandra, tills alla utom en ger upp? Utan när en båtsäljare hör ett erbjudande de accepterar, då är båten alltså vigd åt den personen, och det går inte att komma in med fler bud?
  7. Inte utan mina orkidéer. ... Växter är ett trevligt sällskap, om man bor på båten. Jag tror visserligen på andeväsen, spöken, demoner, och gastar, ... men jag är inte vidskeplig, eller skrockfull. Det finns människor som medvetet trotsar sådant, t.ex. väljer att gå under en stege. Jag tror inte på att växter bringar otur. Men man skall vara medveten om deras risker. De har en tendens av avleda uppmärksamheten. T.ex, i en storm, där alla måste hjälpas åt, och någon plötsligt sträcker ut armarna efter krukorna istället för att skota. Så ja växter innebär verkligen en reell fara. Man måste ha gjort strikta mentala prioriteringar i förväg. Man kan undvika problem genom att surra fast krukorna på lämpligt sätt. Ännu bättre är att ha amplar hängande från taket, ... då kan det gunga hur mycket som helst, utan att det är någon fara.
  8. Men om man köper båten genom en etablerad mäklare kan detta knappast ske utan att man först blivit förvarnad om det. Nån måtta får det väl ändå va på elände och dolda överaskningar.
  9. För att vara petnoga, Tullens egna avgifter inkluderas även vid beräkningen av den totala momsen. Vilket den egentligen INTE borde göra, eftersom det är en avgift som betalas inom Sverige. Men strunt samma, det rör sig om småsummor.
  10. Tullen tar ut vissa mindre avgifter ovanpå momsen, för hanteringen, men det är samtidigt Tullen som sköter indrivningen av momsen. Eller i allafall deltar i processen, ... de håller kvar varan tills momsen är betald. Sammantaget kanske man kan kalla moms + tullavgift för importavgifter.
  11. VAT och importmoms (tullavgift) är samma sak, enligt Tullverket. Sverige har bland den högsta importmomsen i EU, se länk: Skattesatser i EU. Andra länder har något lägre procentsats. Om man betalar momsen i ett annat land så behöver man inte betala mellanskillnad när man tar in båten i Sverige. Fast jag vet inte om jag skulle våga betala momsen i ett annat land, med risken att inte få med sig giltliga dokument som godkänns av Svenska Tullverket. Med tanke på mina dåliga erfarenheter från Ebays VAT-avgifter. Det finns mycket korrumption i finanssystemet, särskilt internationellt. I Sverige betalar vi visserligen hög skatt, men här finns också en noggrannt ordnad byråkrati, och när man väl har betalat något då är det det som gäller utan tvivel.
  12. Fast jag vet inte om EU-momsen eventuellt skiljer sig i olika i EU-länder, kanske lägre än 25% i Italien? I så fall betalar man ju den helst där istället för i Sverige.
  13. Jag vet inget om VAT. Jag handlar ganska ofta saker på Ebay från Storbritannien. Ebay lägger alltid på en moms för varor till EU (Sverige), som de kallar VAT. Men varje gång lägger svenska tullen ändå på importmoms på varorna, och hävdar att varorna inte har ett giltligt VAT-nummer. Det slutar varje gång med att jag tvingas visa upp kvitto från svenska tullen till Ebay för att få mina (VAT) pengar tillbaka. Det var likadant för några år sedan då jag ofta handlade från Ebay USA. Jag betalade importavgifter i förskott, som aldrig kom svenska tullen till handa. Jag kan inte se det på annat sätt än att det är ett medvetet systematiskt bedrägeri, där de lurar kunderna. Endast de som har orken att ta sig in i och igenom Ebays snåriga kundservice, kan få pengarna tillbaka. Vad det gäller båtköp, så fick jag besked från svenska tullen igår, att om en båt säljs i ett EU-land och annonseras med "skatt ej betald", så är den förmodligen registrerad utanför EU. Man kan då välja att antingen betala momsen (25%) i det land där man köper båten, eller betala den vid importen till Sverige.
  14. För att lära sig saker. Lång erfarenhet är nog av stort värde för att överhuvudtaget lyckas med en båt-affär. Men när det väl gäller, och en attraktiv båt dyker upp, då gäller det verkligen att ha koll på läget, och vara MYCKET SNABB! Och agera på rätt sätt. Annars går båten till någon annan rakt framför näsan.
  15. Terri

    Allmänt om VHF

    De praktiska och teoretiska proven gick förträffligt. Fastnade bara på en fråga: "Vem får sända SILENCE PAN-PAN?" Det var obekant för mig. Stod ej i boken. Men då antar jag att det även förekommer SILENCE SECURITE'. Nu återstår det bara att försöka krångla till sig ett förnyat pass av den svenska staten och polismyndigheten. Sedan är det inte längre något direkt praktiskt som hindrar mig. Fast det uppstår väl nya saker. Båtliv tycks innebära tusen miljoner komplikationer som skall lösas. Jag vill ju att det skall vara ett avslappnat bohemliv.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy