Jump to content
Sunday 18 August 2019

guestsson

Medlemmar
  • Content Count

    3,086
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

115 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Oj växelhuset måste öppnas, drivaxeln först därefter propellersxeln. Går att göra själv med rätt verktyg men överväg att lämna till verkstad. Om du lämnar in växelhuset så kolla oljan efteråt. Det förekommer att det återlämnas tomt på olja.
  2. För att förstå lösningen på problemet måste man förstå växelmekanismens kontruktion. Växlingen utförs genom en vridande rörelse i en växelstång/axel som går uppifrån motorn under kåpan ned till en kam som påverkar en mekanisk koppling spm sitter mellan fram och backdrev. Axeln är delad med en splineskoppling brevid vattenpumpen, så att axeln bara syns som en tapp bredvid vattenpumpen Mekanismen funkar på i princip samma sätt som kammarna på en motor med överliggande kamaxel påverkar ventilerna i topplocket. Om du inte förstår, så leta upp en video som visar hur det funkar. Det utstickande delen av pereferin/varvet runt en enskild kam kallas nock och den del av varvet runt kammen som är rund kallas bascirkel. Precis som nocken står för manövreringen av ventilen i en motor, står nocken och bara nocken för manövreringen av växlarna. Längs bascirkeln är venluen alltid stäng och på båtmotorn ligger alltid framväxeln i. Det som hänt är att växelaxeln vridits så att kammen vridits utanför sitt normala verkningsområde, kopplingen mellan dreven ligger mot bascirkeln på kammen och kan inte med reglaget vridas så långt att ens neutral kan läggas i därför ligger framväxeln i hela tiden. Kammen är 51 och axeln 52 i denna skiss: https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx/lower-casing-drive-1-f40tlrx-f50tlrx Börja med att ta bort växelhuset från motorn. Jag har inte koll på åt vilket håll 52 vrids vid manövrering så du får kolla själv på axeln i hålet upp mot motorn vrider sig då du vrider reglaget från fram mot neutral och back. När du konstaterat detta ska du vrida växelaxeltappen på motorn åt samma håll tills du laggt i neutral. Kolla genom att vrida propellern. Det brukar gå bra att vrida med en liten skiftnyckel. Undvik att vrida förbi neutral och lägga i backen. Nu är det bara att lägga också reglaget i neutral och skruva tillbaks växelhuset. Skruva först fast provisoriskt med ett par skruv och testa neutral och fram. För att lägga i back bör motorn helst gå. Om det inte stämmer får du justera genom att ta isär och justera/vrida tappen en spline/kugg åt rätt håll.
  3. Intressant tråd med imponerande kunskapsnivå och det spelar ju egentligen ingen roll vad som får det att funka för TS. För 36 år sedan gjorde jag mitt exjobb på monolitisk flödesgivare som byggde på transport av värme. Den funkade finfint och kunde massproducerss billigt, men jag var inte nog enteprenör att kommercialisera till en produkt. Tanke var att bygga in den i planande båtar och optimera bränsleförbrukningen. Jag har ett bestämt minne av att mina studier i flödesmekanik gav vid handen att massflödet närmast en yta alltid är laminärt och att avkylningen av en yta i flödet är oberoende av laminäriteten. Men som sagt skit samma bara det funkar😊
  4. Enda möjligheten jag kan se är att ha polvänt batterianslutningarna. Om du gjort detta så har du sannolikt nu en trasig spänningsregulator. Troligen har allt annat i motorn klarat sig så den bör gå att starta. Men 12 V elektronik som varvräknare kan också vara trasigt. Du kan leta reservdelsnummer här: https://www.boats.net/catalog/mercury/force-by-hp/120hp Kollade lite och äldre motorer verkar bara ha en enkel likriktare. Då går det att hitta billiga ersättare till denna hos t.ex. Kjell & Co.
  5. Har du provat råden som finns i början av den thehulltruth-tråd du verkar att ha ställt samma fråga i?
  6. Troligen kan du köpa en på Kjell & Co som går att modda att passa. Googla på mikrobrytare. Men kolla också varför den gått sönder så att det inte blir samma visa igen.
  7. Notera stt denns motor inte har något chokespjäll utan primer. Primer funkar bäst om den används före start av kall motor. Choke har bara effekt om den används under start.
  8. Googlar man "starter turning wrong direction" så får an mängder med uppslag. Bl. att den skulle vara avsedd för den Australiska marknaden 🙂
  9. guestsson

    Läckage?

    Om det inte är växelhusolja så är det säkert normalt på en så gammal motor. Avgaser med restolja leds ned genom riggen. Låga varv medför taskig förbränning och mkt olja.
  10. Dessa V6:or har toppar : https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/150hp/0c100861-thru-0c239552-usa-cat-90-814115/reed-block-and-cylinder-head
  11. Är du 100 % säker att det inte är ett bränsle/reedventil fel? Hur ser stiftet ut på fallerande cylinder, finns det t.ex. spår av vatten? Googla "CDI electronics troubleshooting guide" Ladda ner PDF:en och börja läs på sidan 83. Bra att veta: - Tändningen funkar oberoende av 12 V-systemet även om laddningen i olyckliga situationer kan påverka, men då borde inte bara en cyl. vara påverkad. - CDI-boxarna har 6-kanaler, en för varje cyl/tändspole. - Det finns bara 3-triggspolar Koppla ur svart-gul vid CDI och testa om cyl. hoppar igång då. Stryp soppan för att stänga av motorn eller försök att prima/choka ihjäl den. Kolla efter swap av spole/kabel/tändstift på fallerande cyl. om felet flyttar sig. Annars ligger tyvärr en CDI-box närmast till hands.
  12. Om du haft vatten i bränslet så törs jag nästan lova att det behövs en rengöring. Vattnet tillsammans med bensin bildar kristallliknade klumpar som sätter igen förgasaren. Förgasare skall alltid dräneras vid servicen på hösten.
  13. Stämmer efter initial fyllning men knappast från tomt system.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy