Jump to content
Monday 02 August 2021

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,165
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

guestsson last won the day on September 4 2020

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

349 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Recent Profile Visitors

2,837 profile views
  1. Märkligt, men googla OMC wiring colors så hittar du info. Den grå är puls till varvräknare, så ja. Jag har inget kopplingsschema, men beige (tan) är troligen larm från både temp och olja.
  2. Summern skall antagligen kopplas mellan beige och lila. https://maxrules.com/fixomcwiringcodes.php Du kan ta vilken 12V summer som helst. Inte alla dagar man kan klistra in samma länk i två på varandra följande trådar 🙂
  3. Går till reglaget. Puls till varvräknare och signal från tempbrytare till larm. https://maxrules.com/fixomcwiringcodes.php
  4. Troligen denna: https://www.boats.net/product/suzuki/37721-95253?ref=05e73a5ce1da355348bc8aa250f0748812425b34 Lagerförs inte längre, men Marinshopen kanske kan fixa: https://www.marinshopen.se/Search?__RequestVerificationToken=RGmE41xjpSS5ClWQsnMCDfuDayG0ELSd0OuqnmrIiU-TL4jBESlWQQuXx-gJ9dDvGZUX5e7Q5SjeCGcox2cpWcBQDHIOsorPOuJF6xE9YRE1&searchText=37721-95253 Finns troligen även som begagnad hos Marinhallen till ca halva priset.
  5. Kolla med marinhallen i lista eskilstuna.
  6. Enligt CDI Electronics TSG har denna motor skilda laddspolar för hög och lågfart just som @Mange249 nämner. I TSGn beskrivs åtgärder för att komma hitta fel som ger varvtalsbegränsning vid 3000-4000 rpm. Problemen här börjar vid lägre varvtal, men det måste inte betyda att denna del av TSGn är irrelevant. Att felbeteendet förändras, men inte försvinner med byte av switchbox tyder på att det kan vara problem med laddningen till Switchboxen. Med tillgång till en DVI-adapter går det antagligen mycket snabbt att isolera felet. En multimeter med visarinstrument kan också funka att kontrollera att beteendet är korrekt. även om mätvärden som sådana saknar relevans. En vanlig billig samplande multimeter är dock nästan oduglig till annat än att kontrollera att resistanserna i laddspolarna för hög och lågfart ligger inom rimliga gränser. Har du testat kopplat bort 12v laddningen såsom beskrivs i TSGn? Bor du i Stockholm kan jag ev. hjälpa dig att mäta upp T-systemet.
  7. guestsson

    Evinrude kamrem

    Trodde också att detta var en Suzukimotor, men googlade runt lite och tyvärr verkar det inte vara så enkelt att motorn är identisk med samtida Suzuki. Om samma motor finns av olika fabrikat brukar bilderna i reservdelslistorna vara lika och så är det inte i detta fall. Det finns fler därute som saknar BRP 0339320, men ingen som jag hittat bland nästan uteslutande amerikanska siter som har fått rådet att köpa en Suzukirem istället. Det är säkert en standardrem som går att beställa hem, men jag hittar inte basdata som längd, bredd, antal tänder, och tandprofil.
  8. Stift är så billiga och vanliga som felkälla att det är en ren rutinåtgärd att byta vid problem. Om felet t.ex. beror på intern överslag i ett av stiften, så kan du leta länge innan du hittar ett sådant fel. Har man inga nya kan man testa med en gammal känt fungerade uppsättning som man sparat från senaste bytet. För mycket bränsle leder till ojämn gång1, men inte dessa tydliga missar som du filmade. Om det inte var fel på någon av kablarna så gissar jag att felet kommer tillbaka. Ingen kul sits, om det sker långt från hemmahamnen, så var systematisk i ditt felsökande så att du känner dig konfident att ha hittat och fixat felet. Överslag i t.ex. kablarna kollar du enklast när det är mörkt.
  9. Sannolikt ett tändningsfel. Intermittenta sådana som i detta fall kan var svåra att hitta. Börja med att byta tändstiften. Om inte detta hjälper så skaffa en tändningsinställningslampa. Med denna inkopplad och med samma låga varv på motorn, titta mot den blinkade lampan. Kolla om blinkningen uteblir samtidigt som motorn hackar till. Testa båda cylindrarna. Det finns en liten risk gnistan stundtals är svag att cylindern inte tänder trots att lampan blinkar, men det troliga är att du får ett resultat att lita på. Om det bara är en cylinder som är påverkad så testa att skifta tändspolar och kablar dito. Om felet byter cylinder så byt den felaktiga tändspolen/kabeln. Om detta inte löser problemet så ladda ner denna felsökningsguide och återkom om du har frågor. Toppspänningsvisande DVA instrument är bra att ha, men oftast isolerar man felet även utan denna. https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf
  10. Kablarna på utombordare brukar inte bara avstörda, i stället sitter avstörningen inbyggd i stiften. Det finns ett allmänt EMC direktiv som förskriver att apparater inte får vara konstruerade så att de stör andra. Jag vet inte om detta är tillämpligt på utombordare, men tillverkare måste ta hänsyn till detta vad gäller t.ex. laddare av olika slag. För att hålla nere dimensioner och förluster är dessa ofta switchade vilket ledet till snabba förlopp med korta stigtider vilket i sin tur genererar RF störningar. Vill man förstå mer om detta kan man läsa på lite om Fourier -transformer, som ger en matematisk förklaring till hur en puls med låg pulsfrekvens ändå kan generera RF störningar.
  11. Resistansen finns för att höja strömpulsens stigtid så att de radiofrekventa störningarna minskar. På utombordare brukar det specas stift med inbyggd resistans (R) i beteckningen, eller vid insprutning, med impedans (Z) och beteckningen. Med insprutning är detta viktigt för funktionen, men knappast på en förgasarmotor. Annars kan man tänka sig att resistasen förlänger gnistans brinntid, vilket skulle vara fördelaktigt speciellt om motorn fått för mycket bränsle. Du kanske kan skifta runt kablarna och kolla om felet flyttar sig.
  12. Finns flera videos på detta. Testa att googla rewind starter spring eller nått liknande. Tror mer på buntband än tejp.
  13. Kolla om hubben i propeller släppt. Gör ett märke på propellerns pereferi och mitt för detta ett märke på propellermuttern. Prova att köra. Om de flyttar sig inbördes så måste propellern fixad.
  14. Om den snurrar ok vid neutral så kan det ju rimligen inte vara fel på monteringen av propellern som gör att det går trögt vid back, eller hur tänker du? Jag trodde annars att jag svarat på denna fråga tidigare. Ett gott råd är att undvika att lägga i backväxeln med stillastående motor. Det går trögt och vill det sig illa vrids växelaxeln i riggen av.
  15. Det finns bara två triggspolar cyl 1&2 delar på en cyl 3&4 delar den andra. Ladda ner PDF:en nedan så har du all info du behöver för att mäta upp T-systemet. Du har f.ö. säkert bara en CDI-box eller Switchbox som de kallas på Merc/Mariner. Merc har haft många olika tändsystem på dessa tvärspolade inlinemotorer, oftast drivna av 12V batteriet. Du har dock den senaste generationen kallad Alternator Driven Ignition eller ADI kort och gott. Vissa vändspolade motorer som kom senare har CDI-funktionen ihopbyggd med tändspolarna i så kallade CDM moduler, en per cylinder, men det gäller inte din. https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy