Jump to content
Saturday 16 January 2021

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,093
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

guestsson last won the day on September 4 2020

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

332 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Sollentuna

Recent Profile Visitors

2,337 profile views
  1. Tar tillbaka. Det satt ett Silva instrument i båten, men också ett separat grafiskt ekolod med en givare liknade denna. Har du inte instrumentet kvar så är givaren nog att betrakta som skrot.
  2. Ser ut som den Silvagivare jag hade i min Uttern. Tror den och en kombinerad logg och vattentempgivaee var standard kopplat till samma instrument som bara hade en numerisk display ingen grafik. Vill minnas att intrumenter var förbert för en kompassgivare också.
  3. Vevstakarna på vår 1965 var glidlagrade och gav upp säsong två. Vi fick kostnadsfritt nya rull-lagrade, så det var säkert ett känt problem. Annars väldigt bra. Varm gick att starta med bara händerna på svänghjulet.
  4. Motorer har ofta spolanslutningar så att de kan spolas med båten kvar i vattnet om det finns tillgång till en sötvattenslang.
  5. För litet gap går att justera. Googla how to adjust piston ring gap så finns det en hel del info.
  6. Lossa releaseventilen (14) några varv. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/force-outboard/1995/h120412rd-elpt/power-trim-components Motorn kommer att falla ned till nedfällt läge. Ta tag i skäddan och lyft till fullt uppfälld sedan ned till fullt nedfälld. Gör så några gånger, fäll sedan upp motorn fullt och lås motorn med spärren (14) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/force-outboard/1995/h120412rd-elpt/transom-bracket Full på olja och upprepa ovan tills det inte går i mer olja. Stäng releasen och kör därefter trimmet fullt upp och ner några gånger tills det inte går att få i mer olja.
  7. 5 varv är för lite. Med stiften ur och friskt batteri varvar motorn ca 300 - 400 varv på startmotorn, vilket innnebär att du kör startmotorn ca 2 sek. Med så kort tid riskerar du att det tryck du mäter beror av hur länge du kör. Du skall köra tills trycket inte stiger längre. Det kan ta längre än 2 sek, men knappast mer än 5-6 sek.
  8. Den släta brickan som ska sitta innerst på axeln kan ha en kona som passar mot motsvarande kona på propelleraxeln.
  9. Alumimiumpropeĺlern gjuts med ett fyrkantigt hål i mitten. I detta hål stoppar man in en plasthub en ofta lös metalldel som är anpassad till motorn. Samma alpropp passar därmed till flera olika motorer. Först trär du på tryckbrickan på propelleraxel. Ser ut att vara den närmast proppen. Den hindrar proppen att komma för lång in i växelhuset. Sedan proppen med hub och därefter den yttre brickan och sedan muttern. Googla flo torque mercury så finns det bilder med ingående delar till Merc.
  10. Kompet är lite lågt, men inte extremt. Diff mellan cylindrar lite högt men OK. Den verkar ju också gå och starta OK. Kompet skall mätas med varm motor och helt öppna spjäll. Säkerhetsbrytare aktiverad och alla stift urtagna, samt bra med kräm i batteriet.
  11. Om du inte hittat den tidigare så kan denna vara bra att ha: http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf
  12. Jo visst är det tråkigt att Elfa stänger. Samtidigt är det inte utan dåligt samvete jag lagt mina småorder. Senaste åren 4 order som jag kommer ihåg: NTC termistor till värmepumpen, samma till kylen, elytkondingar till TV power supply och några SMD till en batteriladdare. Ordervärde mellan 30 och 250 kr. Klart att det inte går att få lönsamhet i denna hantering. På Jensens tid tror jag man bjöd på denna service. Hemmapulare som jag var eller blev nog ofta senare företagskunder, som det gick att tjäna pengar på.
  13. Yama hade 1:100 specat på riggen av motorer runt 1980 vill jag minnas. det var ett misstag. Alla var inte så noga med proportionerna och oljan kanske också skiftade i kvalitet. Efter en del haverier ändrade man tillbaka rekommendationen till 2 %. Om ramlagren dött av för lite olja så är det nog inte enda problemet. Kan inte tänka mig att det blir någon ekonomi i att fixa denna motor, möjligen om man gör det själv. Det centrala ramlagret verkar inte gå att byta, så det är en ny vevaxel som gäller. Vevstakslagren brukar ta stryk först och inte heller dessa verkar gå att byta utan sitter fast monterade i vevaxeln som är pressad samman. Länken nedan är US modellen som ev. skiljer sig från din. Men det är oavsett inte ett lönsamt jobb. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1984/9-9eln/crankshaft-piston Att lossa power-headen, dela motorn och ta ur veven är inget svårt jobb, så det borde du kunna göra själv. Att få ihop det igen är bara lite svårare. https://www.allesmarine.nl/en/yamaha-99-15-hp-2-stroke-crankshaft-assembly-682-1.html
  14. Hur vet du att det är ramlagren och i så fall bara dessa? Dessa slits sällan ut. Har motorn gått utan olja eller olja?
  15. Tyvärr svårt att förstå din problembeskrivning, men jag tror att det du kallar tändspole är en tändhatt i vilken en del av tändstiftet sitter kvar. Om detta stämmer bör det gå bra att använda 556, men jag tror inte att det nämnvärt bidrar till att lösa problemet. Kanske bättre att låta bli och epoxylimma fast något i det som sitter kvar i tändhatten, men det beror ju på hur man kan lösa detta. Ta annars med den till någon verkstad. En erfaren mek kanske löser detta på 5 min.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy