Jump to content
Wednesday 11 December 2019

guestsson

Medlemmar
  • Content Count

    3,251
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

guestsson last won the day on September 11

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

154 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Problemet gäller även 2-taktare, vilka bör läggas med avgasport/arna nedåt. Anledningen är att det vatten som finns kvar inne i riggen inte skall kunna rinna in i cylindrarna. Motorn skall också läggas så att växelhuset alltid befinner sig lägre än powerheaden. Problemet borde vara detsamma i fyrtaktare. Avgasportarna på 2-T brukar sitta på babord sida.
  2. Något luftintag finns som sagt inte, men det finns ett avgasutsläpp som skall vara över vattnet. Detta sitter dock på samma avstånd från motorfästet vid kanten på akterspegeln oavsett längd på riggen.
  3. Så här beter sig en undermotoriserad alternativt överproppad båt, beroende på vilka förväntningar man har. Om motorn har powertrim så skall propellern trimmas in (mot båten) så mycket som möjligt vid start för att sedan vinklas ur tills styrningen går lätt, men inte så mycket att den tenderar att ventilera och släppa greppet. Om du inte testat det förr, så kan detta förfarande lösa problemet. Om du saknar powertrim kan du testa att flytta pinnen som reglerar riggvinkeln ett hål närmare båten. Fördelen är att du kommer lättare upp i plan men du kan samtidigt förlora toppfart och få lite sämre bränsleekonomi, dock mycket bättre sådan om du på detta sätt kan få båten att plana. Sätt ett snöre i "trimpinnen" så att du inte tappar den i havet. En så här liten och relativt motorsvag båt blir alltid mycket känslig för belastning. Propellern blir en kompromiss. Om möjligheten att plana med stor belastning skall propellerstigningen väljas så att motorn når max varvtal med detta denna belastning. Vid lägre belastning måste man då hålla igen på gasen för att inte övervarva motorn. Max tre personer eller två vuxna och två barn skulle jag gissa vara rimligt att klara med rätt propeller. Att överbelasta motorn så att den inte når rekommenderat maxvarvtal vid fullgas är inte alls bra, så om du inte redan har det bör du skaffa en varvräknare och därefter fundera på om du möjligen behöver byta propellern. Naturligtvis funka det också att sätta dit en starkare motor, men jag tvivlar på att 5 hk extra skulle göra så stor skillnad och cylindervolymen är densamma. Då tror jag att ett powertrim skulle kunna ha större betydelse.
  4. Om den är byggd på samma sätt som sitt större syskon Monark 520 som nämns ovan, så består golvet/durken av en plywoodskiva som plastas över. Under denna finns bara luft. På 520 fanns ett inspektionshål där man kunde se och pumpa ut ev. vatten med en handpump. Båten var också försedd med dyvika. Akterut fanns sittbänkar på ömse sidor, med packutrymme och längst akterut flyttankar, som var fyllda med skum. Jag tror dock att detta var av typen med slutna celler som inte absorberar vatten. Man skall inte hoppas på att kunna köra fort med en Monark 50. Jag tror liksom @trewq att denna är för smal i aktern. Monark 520 är bredare och funkade mycket bättre med med en större motor. Vi gick från 25 hk Evinrude till 40 hk Mercury och slutligen 55 hk Yamaha, varpå toppfarten med 4 personer steg från ca 10 till 20 och slutligen 23 knop. Förbrukningen i marchfart sjönk från ca 1,2 l/nm till ca 0,7 l/nm. Den funkade till och med till att dra vattenskidor.
  5. guestsson

    Brytartändning

    Nej, men avståndet mellan polskor och har betydelse så tjock är inte bra. https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180904/tandspolen-tar-i-svanghjulet-pa-ilo-motor/
  6. Ev. skulle du kunna göra något åt ljudet. Om något av motorfästena börjat bli dåligt överförs vibrationer från motorn som i sin tur ger upphov till stomljud i båten. Jag har egen erfarenhet av att effekten av ett dåligt motorfäste kan vara betydande men det kan vara svårt att avgöra om stomljudet är onormalt. På utombordare brukar power-headen/motorblocket vara upphängt avfjädrat från motorfäste (det som sitter fast i akterspegeln), med i huvudsak tre fästpunkter. Motorfästets nedre upphängning utgörs av två fästpunkter på ömse sidor av riggen och det övre fästet är placerat under underkåpan i området under förgasarna. Det brukar inte vara synligt. Själva fästena brukar vara konstruerade som gummirör med ett fastvulkat stålrör invändigt. Gummiröret kläms fast med ett överfall och stålröret fästs med en genomgående skruv/bult. Effekten blir att motorblocket blir gummiupphängt. Fästet under förgasarna är ofta dubblerat, med två tätt sittande fästen. Ibland med ett gemensamt överfall. Det händer att motorfästena går sönder, vanligen genom att stålröret släpper i vulkningen. Fäste under förgasarna kan utsättas för bensin och olja och lever därför ett ganska tufft liv. Försök att kolla att fästena är OK. Ett sätt att göra detta är att med nedfälld motor ta tag i skäddan och försöka vicka motorn fram och tillbaka. Det skall upplevas som helt stumt. Selva uppger att upphängningen på din motor är "Controlled compression and traction silent block". Jag begriper inte vad som menas med detta, men det kan ju vara värt att kolla upp. Det kan ju vara att något mer avancerat upphängningssystem pajat men förhoppningsvis är lätt att fixa. Det kan ju också löna sig att kolla med någon som servar dessa motorer.
  7. DT20 1980 https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/suzuki/dt20-2453/dt20-8049/dt20-g-767086/opt-remote-control-13320476
  8. Sannolikt beror det inte på stiften. Mer troligt kondensatorn/erna. http://www.marineengine.com/parts/ngk/yamaha.html
  9. Du uppgav ingen årsmodell så jag tog en i högen. Öppna (14) en till två varv bör räcka https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-model/dt-85/dt-85tclw-beginning-vin-08501-861001/power-unit-model-95-00
  10. Kolla att startmotorn inte blockerar svänghjulet. Annars, demontera växelhuset. Lossa alla bultar, kolla även under trimfenan. Ta tag i huset och dra rakt ut/ned. Ev. kan man behöva vicka huset och kila med skruvmejslar men inget övervåld. Om det fortfarande är stumt har motorn antagligen skurit.
  11. Hej, Tack för att du tar tag i detta. Jag förstår att det inte går att bli av med detta helt, men det känns bra att du försöker rensa så gott det går. Mvh Guestsson
  12. Jag har sett flera annonser på Maringuiden som syftar till att lura folk till att göra investeringar i Bitcoins, där de i slutänden blir bedragna på pengarna. Dagens exempel: https://chewnews.com/amazon-grundaren-jeff-bezos--nu-varldens-rikaste-i-modern-tid/?am1=www.maringuiden.se&bm2=%2Fautos %26 vehicles&cm3=394903907501, men det finns många varianter på samma tema. Mer info här: https://www.metro.se/viralgranskaren/sa-utnyttjas-svenska-kandisar-i-bluffannonser-for-att-lura-dig-pa-pengar-JMNcOQSXV Jag förstår att det kan vara svårt att helt hindra sådana annonser, men kan de inte blockeras av siteadm så snart de dyker upp?
  13. Jag förstår att du gärna vill ha dit lås kvar, kanske kan en låssmed fixa en ny nyckel. Om du kan hitta ett nyckelämne som passar kanske du kan fila till en själv. Tråden innehåller annars en del smått och gott, som en komplett instruktionsbok för VP 35- 70 hk och en länk till en annan tråd med en lösning med reläer som innebär att du kan använda ett standardtändningslås. Enklast lösning med standardlås, är att leva med att inte kunna stoppa motorn med låset utan bara med knappen på själva motorn, då behövs inga reläer.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy