Jump to content
Thursday 06 August 2020

guestsson

Medlemmar
  • Content Count

    3,833
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

guestsson last won the day on June 14

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

254 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Sollentuna

Recent Profile Visitors

1,853 profile views
  1. Jag hittar inget om detta. Men hur som helst bör du nu ha tillräckligt med info för att komma tillrätta med problemet. Det ser onekligen ut som om justeringen (den lättrade muttern) på länkarmen som vrider kammen (den som skjuter på rullen) är dragen i botten. Kanske ville nån begränsa effektuttaget.
  2. TS har primer. Det är ventilen med den röda lilla spaken som syns på bilderna. Men varför har frågan om gasspjällen uppstått? Detta är helt mekaniska grejor som svårligen ändrar sig eller går sänder.
  3. Gäss, det är inga problem om du har en sådan.
  4. Om du har en modern automatisk laddare kan du använda allt som vanligt. Är det en gammal enkel med transformator kan du i vissa fall få lite för hög spänning när battriet blir fulladdat, men inte heller det måste inte vara ett problem.
  5. Sorry, WOT = Wide Open Throttles dvs full gas
  6. Kolla att spjäĺlen är horisontella vid WOT. Inte omöjligt att de går att tvinga spjällen förbi detta läge varvid gaspådraget i praktiken sjunker.
  7. Gäss dessa är OK och också de du visade först. Slangen vet jag inte, men 2takt har inte vevhusvent. Ev. återföringssytemet för 2takts olja.
  8. Grova buntband ok om slangen passar bra och även klämmor med metallsvep som spänns med maskinskruv men den vanliga typen av slangklämma med "gänga/kugg" på bandet ska inte användas. Syns en sådan i bild.
  9. Om BUHW-2 rekommenderas för den aktuella motorn så skall det inte vara några problem. Jag skulle nog testa med B8HS med 0,9 mm gap som proffset Wanmar en gång rekommenderat som ett bättre alternativ. Du har ju ingen fördelare, så Gelis kanske håller med om att det kan vara ett alternativ.
  10. Koppla bort den svartröda stoppledningen vid CDI:n. Mät resistansen mellan denna och jord på motorn. Ändras denna om motorn fälls ned?
  11. Om det i båda fallen handlar om CDI-system med en tändspole per cylinder så bör det gå bra.
  12. Tror inte att det finns någon varvtalsbegränsning för maxvarv på denna motor, men möjlligen en så kallad S.L.O.W. eller SLOW mode som i CDI:n begränsar varvtalet till 3000 rpm vid övertemp och brist på olja. Det finns i princip inget i förgasarna att justera på högre varv. Från ca 1500 rpm styrs all bränsletillförsel av fasta munstycket och uppåt 3000 rpm har lite osynk mellan spjällen endast en mycket marginell betydelse. Jag skulle tro att du behöver göra ett bättre rengöringsjobb med förgasarna som nog slammat igen igen. Maxvarvet kan du säkert Googla fram.
  13. Grattis till har skött felsökningen bra så här långt. plockade bort den svarta luftburken och konstaterar att det är massa bensin i den, verkar som att det typ ”flödar över” Detta kan vara normalt, men motorn har stått så för att få ordning på detta bör du ta isär och rengöra förgasarna. Då kan du samtidigt kontrollera nålventilerna Bensin som blir stående i förgasarna oxiderar till ett hartsliknande pulver. När motorn därefter startas åker detta pulver in i förgasarens alla passager, det går inte att lösa upp med bra resultat utan det är rengöring som gäller. Problemet kan lätt undvikas genom att vid servicen inför vinterförvaringen tömma förgasarna med de framåtriktade skruvarna längst ned på varje förgasare. händer inte heller så mkt när jag skruvar på den fjäderbelastade skruven. Tror du menar blandningsskruvarn, och detta tyder på igensatta förgasare. sen vad är det för slang man ser? Troligen en dränering. 24 i sprängskissen här. Den skall kopplas till nippeln på insugningsljuddämparen. En tråd som beskriver funktionen hittar du här. Angående startmotorn finns många trådar som beskriver hur du hittar detta fel men återkom om du har problem.
  14. Om du menar EFI kontra förgasare så finner jag det underligt, men det kanske bara tagits för självklart och aldrig undersökts. Hur som helst är de lågtrycks EFI-system som används på 2T marginellt bättre än korrekt fungerande förgasare. De har t.ex. lika lite som förgasare koll på vad hur avgaserna ser ut utan öser bara på med vad systemet programmerats till givet ett antal inparametrar. Både EFI och förgasare är dessutom bestyckade/programmerade så att motorn aldrig skall gå mager.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy