Jump to content
Thursday 01 June 2023

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,378
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

guestsson last won the day on August 6 2022

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

442 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Recent Profile Visitors

4,234 profile views
  1. Det kan man tycka, men från vevaxeln till propelleraxel finns inget som kan slira. Dog clutchen kan kugga över men det skapar en massa oljud och ganska snart resultera i ett växelhusras. Återstår att propellern ventilerar eller att hubben släppt. Det förra avfärdas av TS, så då återstår bara hubben. Slirning i hubben skapar en hel del värme, så det kan tänkas att den hugger igen.
  2. Gissar att hubben, dvs kopplingen mellan propelleraxelns splines och avgasröret i den nya propellern släpper. Gissar att denna är fast på den nya propellern så den ska reklameras. Ganska enkelt att kolla. Använd t.ex. nagellack och gör ett litet märke på ytterkant av propellermuttern och mitt för detta märke ett märke på utsidan av avgasröret. Framkalla felet. Om märkena inte längre ligger i ens så är hubben trasig.
  3. Har inte sett någon explicit information om huruvida MP avskiljer sekundärsidan galvaniskt. Victron anger att transferkopplingen görs med ett relä , så jag tror inte att så är fallet. Det är hur som helst klokt att ha JFB både före och efter MP. Notera då att JFB efter MP skall kunna hantera större ström än den före. Någonstans har jag läst att MP utlöser JFB om batteriet inte är anslutet vid uppstart, vilket kan vara förbryllande. Denna film verkar vara seriös och informativ.
  4. Har jobbat lite med Multiplus (MP) på större båtar med 24V system. Detta är vad jag lärt mig om dessa. Landströmmen ansluts direkt till MP 230V ingång och den går bara dit. Så länge landström finns befinner sig Multiplusen (MP) i transfer mode. Den skickar då inkommande landström direkt ut på MPs 230 V utgång till vilken båtens 230V förbrukare är anslutna. MP har en inbyggs laddare som laddar förbrukningsbatteriet om det finns tillgänglig effekt på 230V sidan. Om effektbehovet på 230V sidan skulle överskrida det landströmmen kan leverera, så kan MP "tillsätta" 230V-effekt taget från förbrukningsbatteriet. Om det inte finns skäl att utnyttja denna effektreserv ,så bör MP ställas i "Charger only" mode så snart landströmmen är ansluten, då man annars riskerar omedvetet tömma förbrukningsbatteriet. MP kan inte skicka ut 230V bakvägen till landströmmen!
  5. Det finns drev att köpa, men att renovera det gamla blir säkert dyrare än att köpa ett komplett begagnat. Glöm inte att kolla att du får rätt ligglängd på det nya växelhuset.
  6. Marinhallen i Lista kan ha. Lite väl dyrt, men passar antagligen. https://www.blocket.se/annons/norrbotten/suzuki_vaxelhus_dt55_65/109014046
  7. Så du kan fortfarande starta, men den stannar direkt, eller menar du att den inte startar alls? Kolla om statorn är röd eller svart. Är den röd så har motorn en adaptermodul som sänker spänningen till CDI:n. Om denna är trasig kan CDI:n få för hög spänning in.
  8. Denna motor är en 1997 och därmed INTE samma som Yamaha. Beteendet är normalt och visar att termostaten funkar. Många Merc har strålen kopplad efter termostaten så att strålen kommer först efter att denna öppnar och pulserar därefter i takt med att termostaten jobbar. Kör inte utan termostat!
  9. Ja det är till och med sannolikt.
  10. Det kan ev. vara bussningen i riggen: (21) i denna ritning: https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/60hp/f60tjr-2009/upper-casing @jarb har skrivit en del om detta. Nedan en tråd där han tar upp frågan om lämpligt fett att smörja den med, men det finns mer info i andra trådar. Det som talar emot bussningen som ljudkälla är att det borde låta hela tiden, men helt osannolikt är den inte.
  11. guestsson

    Honda BF100

    Leta efter lämplig vit ledning med svart rand alternativt svart med gul rand. Jag har hittat båda uppgifterna. Mät mellan ledningen och jord för att konstatera att den ger + 12 V bara när tändningen är påslagen.
  12. guestsson

    Relä

    Bra att ha Autodoc som informationskälla, men undvik att handla där. DN har skrivit om att ägandet av Autodoc är kopplat till Ryska och Ukrainska högerextremister med kriminella kopplingar. En av männen, Max Wegner, var tidigare känd under namnet Maksim Samov. Autodoc annonserade regelmässigt på extremisiter och gav dem på så sätt inkomster. https://www.dn.se/arkiv/nyheter/mannen-bakom-extremsajternas-annonspengar/ Autodoc förekommer under flera olika namn t.ex. bildelaronline24.se. Ett alternativ som ofta ligger lika bra till i pris är trodo.se. När jag för några år sedan kollade på NGK-tändstift var Trodo ca 50 % billigare än Autodoc. Trodo är lettiskt med huvudkontor i Riga. Autodoc är tyskt med säte i Berlin.
  13. Växelstången är delad, men längden är inte justerbar. Svårt göra så att fel på det sätt säljaren beskriver. En misstanke är att ägaren missat att lossa stången. Det kanske inte är så svårt att byta stång, men jag skulle inte chansa om inte priset var riktigt bra. Växelstången är det första som lossas i denna video.
  14. Kolla om du kan hitta här. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/40hp/40hp-4117710-thru-4860102
  15. Kolla slangen mellan motor och skvallerstrålens munstycke. Så vitt jag minns slutade 402 tillverkas i början eller mitten av 70-talet. Den är alltså omkring 50-år gammal. Om det inte är ett enkelt fel kanske det är dags att satsa på en lite nyare motor.
×
×
  • Create New...