guestsson
Silvermedlem-
Content Count
4,510 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
8
guestsson last won the day on August 2 2023
guestsson had the most liked content!
Community Reputation
483 ExpertAbout guestsson
-
Rank
Hedersmedlem
Profile Information
-
Location
Ladugårdsgärdet Stockholm
Recent Profile Visitors
5,326 profile views
-
Du har med stor säkerhet problem som är relaterat till att motorn går in i SLOW mode. Har du verkligen provat att googla? Jag testade och det finns massor av trådar som behandlar detta problem. Om du inte kan engelska så kan Google översätta. Det känns inte så meningsfullt att skriva om vad andra redan beskrivit och du själv kan läsa dig till.
-
Googla OMC s.l.o.w. eller OMC slow
-
Då stämmer bilden med färgerna trots allt så vitt jag förstår och någon separat kabel till tändspolen finns inte och säkringen går inte när du jordar den vita. CDI-boxen är normalt kopplad till jord = bat minus, men saknar förbindelse med bat plus.
-
I ett CDI system så matas tändspolarna med 200-300V relativt jord. Inte så kul att ha framme i reglaget om du nu kopplat så. Jag roade mig en gång med att dissekera en CDI-burk till en Yamaha och fann då att en mycket stor andel av komponenterna fanns där för att säkerställa att den höga spänningen aldrig skall kunna nå förarplatsen. Den höga spänningen i CDI systemet är också orsaken till att varvräknaren kopplas till 12V generatorn istället för till tändsystemet.
-
Detta beteende kan bero på läckage av avgaser.
-
Detta är en Merc med Yamahas powerhead med förgasare, så ingen IAC Ventil. Blandningsskruvarna är plomberade bakom lock så att de inte är direkt åtkomliga. Merc är knepiga då reservdelslistorna är sorterade efter serienummer och inte årsmodell. Men länken nedan bör stämma. Locket är nr 13 i sprängskissen. Man kan försiktigt borra hål i locken och bryta loss dem för att komma åt blandningsskruvarna nr 12. Anteckna grundinställningen genom att försiktigt dra dem tills de bottnar och noga räkna antalet hela och delar av varv. Om det inte hjälper att justera, så blås rent i hålen, ta bort skruvarna, blås rent i hålen och testa om det går att får en förbättring. Locken behöver inte ersättas. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-0t801000-thru-1b226999/carburetor
-
Det är egentligen tvärt om. Poppetventilen är tryckstyrd och tar hand om kylningen på höga varv via en vattenkanal som kopplar förbi termostaten (en bypass). På låga varv är poppeten stängd och skall termostaten ensam klara jobbet att kyla.
-
Ja, någonstans finns alltid en säkring. Ex. reservdelslista till en 1985 part 39 visar en 20 A https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/1985/50hp/e50becob/ignition-system Ser ut att vara en kort specialsäkring: https://www.marinshopen.se/product/säkring-20amp/brp0510884
-
Sök på command link nmea och läs de trådar jarb medverkat i. Jag lödde själv ihop en sådan kabel och är ganska söker på att färgerna i command link och nmea är samma. Command link är nmea med andra kontakter. Hämtade info om detta i nämda trådar.
-
Gäller mej veterligen bara propellrar med avgasutsläpp i centrum, vilket denna propeller inte har, Så inte aktuellt i detta fall.
-
Ja, två normalt slutna kontakter som kopplas parallellt. Det är så det brukar vara kopplat på utombordare. Köp ett lås avsett för utombordare eller magnettändning.
-
Sänk gasen så ska det gå att växla.
-
Utan att veta något om just din motor så kommer det alltid många frågor om problem med tomgång och ibland även i högre register. Ofta beror dessa problem på bristande underhåll. Båtmotorer skall servas på hösten och i samband med detta skall flottörhusen alternativt ångseparatorn (VST) om det är en motor med sprut, tömmas på bränsle. Innan dess bör motorn ha körts med bränslestabilisator. Flottörhus och VST är utformade så att de ansamlar vatten som kan komma med bränslet. Om de inte inte töms bildar vatten tillsammans med bensin lätt kristaller som täpper till diverse passager. Ofta kan motorn funka bra en stund för att sedan börja krångla.
-
Hade en 6200 CC med en Merc 135 2T. Med fyra i båten drog den 1,2 l/nm vid ca 23 kn och toppade 36 kn. Kul i ofs, men med 115 hk 2T skulle den ha dragit ca 1,05 l/nm och jag är övertygad om att denna motor hade räckt till i de flesta situationer. Med 4-T är nog skillnaden i bränsleförbrukning mindre och motorerna lite tyngre, men mycket mer än 115 hk behövs egentligen inte. Båten har ett ganska vass V-botten, så ekonomifarten blir hög.