Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

guestsson

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    4 468
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    8

guestsson senast vann den dag 2 Augusti 2023

guestsson hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

470 Expert

1 följare

Om guestsson

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Plats
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Senaste Profilbesöken

4 850 profilvisningar
  1. Manöverspänningen till startreläet är oftast förreglad med neutralläget, men allt annat t.ex. trim/tilt ska normalt funka precis som vanligt oberoende av neutralläge eller inte. Jag tror att motorn av någon anledning är helt strömlös, ett felfall som inte kan vara så himla svårt att hitta anledningen till. Kolla t.ex. ev. batteribrytare. Mät mellan startreläets grova plusanslutning och jord/minus.
  2. Tycker det beter sig som om du har skräp i ledningen till munstycket som täpper till, men som du tillfälligt kan peta undan med din ståltråd..
  3. Vanliga halvhårda kopparrör brukar klara att frysa en gång men inte två. Vid första frysningen vidgad rören så att rördelar inte längre passar, men de brukar enligt min erfarenhet hålla tätt. Vid andra frysningen spricker de. Så det kan vara ide att tina och konservera.
  4. Det står 2053.1 på kartongen till den du köpt. Googla!
  5. Håller med om att det är märkligt, men om du inte har någon startmotor etc. så spelar det inte så stor roll. Motorn kommer bli plusjordad. Kan ev. öka risken för korrosion, så koppla in en huvudbrytare. BTW så är det antagligen en likriktare + regulator du köpt. https://www.amazon.co.uk/BIEDONGDA-Accessories-664-81970-61-62-32800-95D10-Performance/dp/B09YQ5NF5N
  6. Lite krångligt sätt att mäta på tycker jag. Jag skulle ohmmäta mellan gods och minus resp. plusanslutningen båda polariteterna, dvs skifta mätledningarna för att se om det blir ngn skillnad. Fyra mätningar. Efter det bör du ha bättre insikt i om gods är anslutet till plus eller minus.
  7. Tror inte att det är några problem så länge du inte stannar. Drog min 1300 kg båt (+ 1500 kg med vagn) efter en 850 med 144 hk bensinare utan problem även uppför branta backar. Ser man bara till att hålla uppe varvet är det inga problem, så länge hjulen inte släpper, men då hjälper det inte med mer effekt i motorn.
  8. Ingen packning behövs.Startmotorn ska inte vara i kontakt med vatten öht. Leta efter vattenläckage i närheten. Finns kanske bara när motorn går. Det kan vara bra att berätta vad det är för motor.
  9. 1. Korrekt. Mät med instrumement inställd på AC, gissningsvis 18 Volt. 2. Om D eller E är kopplad till svart på tändningslåset (otydlig bild) och du mäter på mellan svart och orange i hansken som är kopplad till tändningslåset så stämmer din teori. Du kan byta till en standard likriktarbrygga som klarar minst 10A. Viktigt att den monteras så att den kan avleda värme. Finns t.ex. på RS.
  10. 20A säkringen är dimensionerad för att klara strömmen till startreläspolen. Belysningsspolen lämnar säkert betydligt mindre än 20A laddström. 4 - 8 A är mer realistiskt. Vid överladdning av batterier är strömmen typiskt låg. Vid låg ström är spänningen ut från en belysningsspole typiskt för hög för batteriladdning, så det faktum att generatorn lämnar låg ström är inget skydd mot överladdning. Men, det behöver inte vara ett problem om man har ett vått batteri med öppna celler. Har man koll på spänningen och slår på lite last om den skulle sticka iväg så är behöver man inte oroa sig alls. . .
  11. Håller med @Craycoat Om ett relä skulle vara enda orsaken till att batteriet är tomt efter startförsök, så skulle relät brinna upp av den effektutveckling som ofrånkomligen måste uppstå för att vid sidan av startmotorn tömma batteriet på så kort tid.
  12. Vi hade en 520 från 1972-2004. Minns eländet med denna kabel då "masten" måste demonteras varje år innan täckning. Kabeln är en platt PVC isolerad 2×1,5 inplastad i laminatet. Du kan nog frilägga kabeln genom att försiktigt skära upp taket underifrån med en Dremel t.ex och skarva på en bit med lödning och krympslang runt var och en av ledarna. Plasta igen skadan med epoxy och måla över. Du måste täta runt kabeln uppifrån för att inte få in vatten i laminatet men om du kan kapsla in kabeln helt i epoxy kan du kanske slippa detta.
  13. Tror iofs inte att tändinställningen är fel, men det kan tänkas att kilen som håller svänghjulet gått sönder om monorn varit med om en grundstötning. Ta ur tändstiften och stoppa in ngt i cyl 1 så att du kan hitta övre dödläget. Kolla mot markeringen. Utan specialvertyg blir det aldrig helt korrekt, men du kommer att se om det är helt fel. I så fall bör du ta bort svänghjulet och kolla kilen.
  14. Enklast är att kolla i servicemanualen till motorn. Ibland specas tre vinklar, nämligen vid tomgång, pickup (då spjällen börjar öppna) och max förställning (inträffar innan spjällen är fullt öppna). Inställningen görs statiskt, dvs med stillastående motor. Viktigt att först kolla att markeringen för övre dödläge stämmer, annars blir allt fel. Inställningen ändrar sig inte av sig själv, varför tror du att den är fel?
  15. Beror troligen inte på förgasarna. Kolla luftningen till tanken.
×
×
  • Skapa nytt...