Jump to content
Sunday 26 June 2022

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,250
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

guestsson last won the day on September 4 2020

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

375 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Recent Profile Visitors

3,566 profile views
  1. Att snabbt ta upp båten ur gropen upp i plan kallas i USA för hole shoot. Utöver komp, tändstift etc så är en förutsättning för bra holeshoot att motorn är rätt justerad. I USA talar man om Link&Sync Om du googlar på Link&Sync Merc V6 holeshoot kommer du få en hel del bra tips. Ev. kan du lägga till Carb. Vissa V6 saknar blandningsskruvar. Gå till boats.net, leta upp din motor och kolla in sprängskissen över förgasare så ser du vad förgasarna på din motor har att skruva på.
  2. Det varierar. Oftast är strålen inkopplad före termostaten/erna såatt strålen kommer direkt efter start, men på vissa Merc/Mariner ex. 2T V6:or och troligen även din 125 är strålen ansluten efter termostaten. Då kommer strålen efter några minuter på tomgång.
  3. Det verkar bara finnas en termostat: https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard/30hp/dt-30crlr-beginning-vin-03003-461001/cylinder
  4. I huvudsak har kylvattnet två vägar ut från en utombordsmotor. En liten mängd lämnar motorn via skvallerröret efter att först ha bidragit minimalt till att kyla cylinder och topp. Men, det mesta som passerar cylindrar och topp kyler sedan avgasportarna för att därefter dumpas med avgaserna ner i riggen och kyler på så sätt även insidan av denna. Med motorn monterad på båt så orkar motorn vid låga varv inte att trycka avgaserna ned till propellern. Det är därför det finns ett hål ovan vattenytan på baksidan av riggen. Om detta saknas skulle motorn knappast att ens gå att starta. Vid lite högre varv kommer i normalfallet det mesta av kylvatten och avgaser passera ut genom propellern. Det som syns i filen är helt normalt, men kolla att det finns en fungerande termostat monterad. Saknas denna så kan flödet i cylinder och topp bli felaktigt. På större motorer finns ofta en tryckreglerad så kallad poppetventil som kortsluter termostaten ockh ökar flödet över ca 2500 rpm. Kolla om din motor kanske har en sådan och serva den i så fall. Skaffa fram en IR tempmätare. Temperaturen på cylinder och topp skall helst inte överstiga 60 C. Som alternativ till IR-mätare så ska det gå att hålla handen på topp och cylinder, det känns obehagligt varmt men inte brännhet.
  5. Du ska koppla den till ena polen av 12 V generatorn. Ledningen är säkert framdragen till reglaget, Googla OMC wiring colors
  6. Du måste ta bort växelhuset igen. Hur man sedan gör finns beskrivet i många trådar redan, som du bör kunna hitta med sökfunktionen. Det måste inte vara en Merc som beskrivs, Yamaha har t.ex samma kontruktion. Där står säkert också hur du gör för att inte råka ut för detta nästa gång.
  7. Det tillverkarna (och många båtägare) benämner choke är ofta en primer, så frågan om årsmodell är inte riktigt så du som du tycks tror. Det förekommer varianter av kallstartsystem och med uppgift om ungefärlig årsmodell, så går det att kolla upp konstruktionen via sprängskisser på reservdelssiter och även hitta info på siter som The Hull Truth. För, du är knappast först med att ha liknade problem med denna eller liknande motormodell. Med uppgift om hur ser stiften ut efter kallstartsförsök, så kan kanske än jag hjälpa dig vidare.
  8. Du skiver inte årsmodell, så oklart vilken kallstartssystem du har, choke, primer eller annat. Hur som helst borde du dubbelkolla att detta funkar.
  9. Ta bort locket (1) och spruta in lite bensin i förgasarhalsarna, en i taget, medan motorn går på tomgång. Startgas kan också användas, men bör undvikas. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-1b000001-up/attenuator-plate Om det går att få en förbättring i gången skall förgasarna rengöras, i annat fall är det sannolikt ett tändningsproblem. Motorn har CD-moduler (CDM) dvs CDI funktionen är inbyggd i var och en av de tre tändspolarna. Det är inte helt ovanligt att dessa går sönder. Dessa tändsystem är generellt mer knepiga att felsöka än konventionella CDI med en CDI-box och vanliga tändspolar. Det nämligen inte alltid CDM till den fallerande cylindern som är trasig och det händer att en fallerande CDM knäcker triggspolen och vise versa. Se TSG med start på sidan 109 https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf
  10. Det är normalt, skall vara så. Nytt fett ska pressas i vid höstservicen och tar då med sig ev. vatten som läckt in. Man pressar i tills det som kommer ut är fritt från vatten och ser hyggligt rent ut.
  11. Starta saluför också ren 2-taktsolja. En delsyntet som endast är TC-klassad för luftkylda maskiner för vilken man anger att OBS: Till utombordsmotorer rekommenderas STARTA 2-T Supersyntet Supersynteten är klassad både TC och TC-W3. Det är rimligt att anta att de använde sin egen olja vid tillverkningen av Starta 2-T alkylat och eftersom den anges innehålla helsyntetisk olja bör det röra sig om Supersyntet.
  12. @CraycoatHåller med i allt, men tror du inte att det inte vara så att det är insprutningen som lägger av när spänningen sjunker. Optimaxmotorer är omvittnat väldigt petiga med batteriprestanda, men på dessa drar säkert insprutningen betydligt mer än på en standard EFI som denna.
  13. Aj då, hoppas på bättre lycka denna gång🙂 Finns andra också om man söker på OMC Link and Sync
  14. Kolla denna. https://www.youtube.com/watch?v=uJTx-ygU2
  15. Om du tänker dig att motorn skulle vara förberedd för ombyggnad så är det högst osannolikt. Denna verkar dock samma som du söker: https://www.ebay.com/itm/333043995465 Finns på närmare håll också; https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/mercury-mariner/motordelar/produkter/cdi-enhet-mercury-mariner-4-5-hk-typ-2-rec16061t04/ Letar du lite finns den kanske billigare,
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy