Jump to content
Thursday 23 May 2019

guestsson

Medlemmar
  • Content Count

    2,960
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

87 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är inte fel att byta, men om motorn inte utsatts för regn och rusk hade jag nog kört vidare ett år till men kollat att oljan är fri från vatten, före start och efter att den gått några minuter. Detta beslut skulle egentligen ha tagits i höstas då ett ev. byte skulle ha gjorts. Vad gäller tändtift så finns ingen anledning att byta dessa varje år. Håller alltså med MG.
  2. VRO kom 1984, så ÅM 1976 på din motor kan inte stämma.
  3. Jag hittar ingen site med sprängskisser till 1983 bara från 1984 https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year Vid tiden var de flesta motorer i denna storlek 3-cyl, men du har vad jag förstår 2-cyl. Kolla upp motorbeteckningen så går det att fastställa årsmodell. Synkning av förgasarna: På en 2-t som denna kan man nöja sig med att använda toppen av ett smalt buntband. Kolla att spjällen i förgasarna öppnar lika just när de börjar öppna. Detta påverkar bara tomgång inte högre Inte problem med att komma upp i plan. Exempel video. Tändläget kan du kolla med stroboskoplampa eller statisk (med motorn avstängd). Googla efter info. En rimligt specifikation är 4-0 grader EfterÖvreDödläget (ATDC på engelska).
  4. Det filmer på tuben. Kolla om någon avser din motor: http://lmgtfy.com/?q=replace+impeller+50+hp+mercury+outboard Annars stämmer det som Mange249 skrivit ovan, men har du otur så har växelaxeln (shit shaft) korroderat ihop i splinesskarven. Sprängskisser: https://www.boats.net/catalog/mercury
  5. Jag kan inte lösa ditt mysterium men ett par tips kanske kan hjälpa en bit på vägen. - Är förgasarna synkade? - Är tändpunkten vid tomgång korrekt Om OK: - Försök att göra en korrekt utförd tomgångsjustering. Skruva försiktigt in blandningsskruvarna lätt i botten. Anteckna antalet varv så att du kan hitta tillbaka. Öppna dem sedan ca 1,5 varv. Justera tomgångsvarvet med skruven som påverkar gaslänkaget mellan förgasarna. Injustering av blandningsskruvar och tomgångsskruv skall ske med varm motor och växel i. Du kan i varje läge kolla om motorns beteende beror på bränslebrist genom att spruta in extra bränsle i förgasarhalsarna. Antingen sprutar du in bensin (helst oljeblandad) eller startgas. Om du får minsta tendens till förbättring, så får motorn för lite soppa. I annat fall är också tändningen kandidat som felkälla. En viktig insikt är att det inledande gaspådraget från tomgång enbart påverkar tändningsförställningen, inte spjällöppningen. Det brukar sitta en kam på tändningsplattan som en bit upp i gaspådrag påverkar en rulle som börjar öppna spjällen. Du har inte uppgivit årsmodell. Men här är ett exempel. Blandningsskruv (25) https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1998/e60mlhw/carburetor
  6. Tidiga Merc 4T har power head från Yamaha så årsmodell är bra att ange. Osäker på 50 hk dock.
  7. Precis. Fick hjälpa grannen för några år sedan med just detta problem. Det var flera liter vatten i tanken och ingen möjlighet att att komma ned med en slang i botten. Vattenavskiljaren var helt otillräcklig för att ta hand om dessa mängder. Vi tog upp båten, lutade den maximalt. och tömde tanken i dunkar med hävert. I men ny BF 95 (med 5 % etanol) och tillsatte E85 för att nå ca 12 % etanol totalt. Den urtappade bensinen återfylldes sedan varefter vid tankning, men aldrig så att den utgjorde mer än 10 - 15 % av innehållet i tanken. Den sista slatten hälldes i varje dunk fylldes på en genomskinlig plastdunk och fick "sedimentera" där, Jag funderade över en lösning att bygga om en femlitersdunk till vattenavskiljare men det beskrivna sättet funkade utan problem. Det stora jobbet var dock inte att få ordning på vattnet i bensinen utan att rengöra och justera de fyra förgasarna. Jag köpte ett instrument för att för att synka upp de fyra förgasarna. Motorn gick därefter som en dröm på låga varv, mycket bättre än innan vattenfadäsen.
  8. Du kan leta upp din motor här: https://www.boats.net/catalog/mercury Klickar du på delen du är intresserad av visas en lista över till vilka motorer delen i fråga passar. Tips: Motorn sitter upphängd i gummifästen upptill i området under förgasarna och nedtill på båda sidor av riggen. Om dessa gummiupphängningar går sönder så upplevs det som om motorn sitter lös (går att vicka i båtens längsled) och det överförs också mycket vibrationsljud till skrovet. Jag tror dock att detta är ett ganska omfattande jobb som bör vägas mot att motorns värde är mycket begränsat,
  9. Den tryckstyrda ventilen utgörs av delarna 45-50. Vid högre varv räcker flödet genom termostaterna inte till för att kyla motorn. Med varvet ökar också trycket vilket leer till att den tryckstyrda ventilen öppnar. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1990/115etlda/cylinder-crankcase Här ett exempel på hur vattenflödet kan se ut: https://www.google.com/search?q=diagram+cooling+system+yamaha+115&rlz=1C1GCEU_svSE821SE822&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=5L_UGJoeBJSvLM%3A%2CI_8jnxc-yOjetM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQzQls7wuGSqzLijMxBghPFVH3MFQ&sa=X&ved=2ahUKEwjAoZ6z_-fhAhXawsQBHRy8B7kQ9QEwAHoECAYQBA&cshid=1556083892668497#imgrc=XtPBg2v-jpJ7PM:&vet=1
  10. 1 och ett 1/4 varv är en vanlig grundinställning. Funkar antagligen på din motor också. Var lätt på hsnden då du letar bottenläget.
  11. Så bra 🙂 Jag föreslår att du öppna en ny tråd om du behöver hjälp med att leta reda på de bortsprungna hästarna.
  12. Det kanske är inte självklart, men nödstoppet/dödmansgreppet skall vara aktiverat så att tändningen bli inaktiverad. I annat fall finns risk för skador på elektroniken. Vad du därefter gör med tändhattarna saknar betydelse.
  13. Mätvärdena är storleksmässigt ganska rimliga för en konventionell 2-T. Hur har du mätt? - Med fulladdat batteri - Stiften borttagna - Full gas - Varm motor brukar rekommenderas.
  14. Googlade runt lite och tror att flottörens skall justeras enligt följande. 1. Lägg förgasaren upp och ned så att nålventilen stänger. 2. Det som är underkanten av flottören då förgasaren sitter monterad på motorn skall nu vara parallell med tätningsytan till det du kallar locket. Anståndet enligt fig1. är ganska okritiskt, med det brukar finnas en metalltunga i vilken den fjäder du saknade är infäst som drar ned nålen då nivån sjunker. Måttet på bilden kan i så fall vara ett mått på när nämnda tunga tvingar ned nålen. Utan denna tunga skulle man får förlita sig till att gravitationen möjligen med viss hjälp av bränsletrycket tvingar ned nålen. I normalfallet torde nålen ställa in sig så att lagom mycket bränsle rinner in för att hålla bränslenivån ganska konstant.
  15. Om ni har råd med så stora diamantörhängen så borde det finnas pengar till en större maskin tänker jag😊
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy