Jump to content
Sunday 20 October 2019

guestsson

Medlemmar
  • Content Count

    3,230
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

guestsson last won the day on September 11

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

151 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag tror inte att bensinen skiljer nämnvärt mellen länder i den utvecklade del av världen där utsläppen är reglerade. Att vi i Sverige skulle ha en alldeles egen soppan håller jag för otroligt, men det förekommer högre inblandning av etanol i t.ex. USA, vilket rapporterats ställa till problem i just marina motorer som ju saknar closed loop reglering med lambdasond och därför kan gå för magert.
  2. Jag håller med om att det är konstigt att samma problem uppstår i bränslesystem av plast så jag kollade runt lite på nätet. Ingen djupare analys, men jag hittade flera lite mer vetenskapliga referenser till att bensin oxiderar och att detta kan ge upphov till avsättningar i bränslesystemet. De referenser jag kollade på handlade om långtidsstabilitet i slutna kärl av plåt resp. plast. Lämpliga sökord kan vara: gasoline stability storage oxidation deposition residue Här är ett exempel: https://www.intechopen.com/books/storage-stability-of-fuels/autoxidation-of-fuels-during-storage Hydrocarbons, the essential component of petroleum-based fuels, are likely during storage to react with atmospheric oxygen and with one another. Products which originate from oxygenation will undergo further changes, resulting in change of coloration, the presence of non-volatile, macromolecular substances (gum), as well as development of particulate matter followed by sediment/deposit [1]. There are many theories on the autoxidation of liquid hydrocarbons. One of them is based on the chain mechanism of radical reactions, formulated by Backstrom [2]. Ny teori: I flottörhus och ångseparatorn kan man anta att det finns en fri vätskeyta och att syre kan ha hyggligt fritt tillträde, åtminstone är detta fallet för flottörhus. Detta ger förutsättningar för en betydligt snabbare oxidation än i ett slutet kärl. Så länge bränslet omsätts är detta ingen problem, men om det blir stående bildas sediment som kan sätta igen bränslesystemet. Jag håller det flör troligt att etanol och närvaro av vatten snabbar på oxidationsprocessen. Sannolikt är alkylat mer oxidationsstabilt än bensin och skulle alltså kunna bidra till att minska problemen. Men, både flottörhus och ångseparator funkar som vattenackumulatorer och skall oavsett detta tömmas i slutet av varje säsong.
  3. 1 Vad är det för vitt pulver som sätter igen filter och annat i motorn?? Sannolikt är en blandning av vatten, etanol och bensin tillräckligt korrosiv för att bilda ett salt, dvs en (metalloxid) av aluminium och/eller zink. Det brukar finnas synliga frätskador. 2. Varför är detta ett större problem idag än för 20 år sedan? Är det Etanolen som är i bensinen? Ja, just därför. 3. Hur löser man bäst upp detta pulver om man nu fått det i bränslesystemet?? Jag är tveksam till att det finns något verkligt verksamt som löser dessa salter utan att samtidigt skada motorn på annat sätt. Det finns t.ex. något som heter Sea Foam, men jag är tveksam till att det finns någon annan lösning än att ta isär och rengöra mekaniskt. Servar man bränslesystemet och håller på bränslehygienen så tror jag att vanligt folk klara sig ganska bra. Den som låter gräsklipparen stå ute utan regnskydd ber om problem, dessa lär dock bli mindre om man kör med alkylat och kanske kan det hjälpa något att köra på alkylat det sista man gör på säsongen. Man slipper etanolen men inte vattnet.
  4. Problemen brukar tillskrivas förorening i form av vatten i bränslet. Ev. bidrar inblandningen av etanol till problematiken. Flottörhus och som jag tror även ångseparatorer är utformade så att ev. vatten som inte löser sig i bränslet ansamlas i botten. Sedan bränslet dunstat blir det kvar ett kristallliknande pulver som effektivt sätter igen bränslesystemet. Bästa sättet att förebygga problemet är att tömma ur ev. vatten på hösten, då motor ändå skall servas.
  5. Det är nog i allmänhet en god princip att jordledningar skall vara jordade. Var de jordas är i allmänhet inte så noga om vi inte talar anslutning av batteri minus. Vilken färg har den?
  6. Ovan är verkstadshandboken som jag nu inser att du inte frågade efter, men som ju också kan vara bra att ha. Användarhandbok, som även finns på svenska hittar du nedan. Välj språk, årsmodell etc. och tryck på Launch. Ha lite tålamod, sidan tar tid på sig att filtrera fram de svenska manualerna. http://download.brunswick-marine.com/download/dosearch/@isnew/desc;jsessionid=3n3bwkbfvplcq?lang=EN&categories=OUTBOARD$&mod=4
  7. Manual finns bara på engelska. https://www.ebay.co.uk/itm/Mercury-65-80-Jet-75-90-100-115-125-Hp-Outboard-Motors-Service-Manual-CD/254325047890?hash=item3b36f44252:g:Q0QAAOSwSDZZnIlZ
  8. Vet inte om triboron är TC-W3 klassad. Men det är sådan olja du skall ha. Tror denna motor är så gammal att det specades 4% då den var ny. Modern olja är så mycket bättre att 3% säkert även 2 % är fullt tillräckligt. För mycket olja är bara till skada.
  9. Det håller jag inte för otroligt. Om man studerar fotot ovan så förefaller kammen som styr brytarspetsarna sitta på svänghjulet och inte på vevaxeln. Om TS bor i Stockholm, så tror jag att jag har kvar den mikrometer som är avsedd för ändamålet. På grabbens moppe räknade jag dock istället om avstånden till förställningsvinklar som jag märkte ut längs svänghjulets periferi. Detta ger också möjlighet att ställa tändningen med stroboskop. https://en.wikipedia.org/wiki/Piston_motion_equations Intressant att notera att maximala kolvhastigheten inte inträffar vid 90 resp. 270 graders vevaxelvinkel, vilket annars känns ganska intuitivt rätt.
  10. Kolla bakom (10) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/6hp/0r067090-thru-0r411837-usa-cat-90-803599006/driveshaft-housing Om (11) har släppt: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/6hp/0r067090-thru-0r411837-usa-cat-90-803599006/shift-components
  11. Vid varje sidbyte rapporterar Bullguard att den blockerat ett antal infekterade filer, v ilket gör det tröttsamt att vara på siten. Började idag, Är det någon annan som har problem?
  12. Kolla t.ex. med https://www.plastrek.se/. Kan vara billigare än en ny.
  13. På många lite större motorer är växelaxeln/stången skarvad nere vid drevet med splines så att drevet kan dras ur efter att ha denna lossas. Så verkar det dock inte vara på denna motor. https://www.justanswer.com/boat/9nlx1-remove-lower-unit-1988-suzuki-dt85-outboard.html Konstruktionen verkar att vara densamma på din 95:a Du skall lossa muttern (3) och skjuta ut axeln (1) för att frigöra stången (8) https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/1995/dt-85tcls-beginning-vin-08501-581001/clutch Kolla också att det inte sitter någon skruv/mutter under trimfenan.
  14. Jag tror inte att strålen kommer utan att motorn startas.
  15. guestsson

    Tändstift

    R i beteckningen betyder att stiften är avstörda med en resistor. Radiostörningar är ett stort problem inte minst för de som försöker kolla in rymden med radioteleskop, så jag tror faktiskt att det är lag på avstörning sedan länge om det går så långt tillbaka som då din motor tillverkades vet jag inte. Det är osannolikt att resistorerna skulle vara den enda orsaken till dina problem om de ens har med saken att göra. Men, om du vill testa utan resistorer så behöver det inte vara så dyrt. NGK BP7HS heter NGK 5111 numera: https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9416 Finns t.ex. här: https://www.trodo.se/catalogsearch/result?q=ngk+5111&searchby=product (6 x 27) + 49 kr = 211 kr Not: Det finns även avstörda stift med Z istället för R i beteckningen. Dessa är främst avsedda för insprutningsmotorer (EFI), där stiften annars riskerar störa ut motorstyrningen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy