Jump to content
Tuesday 20 April 2021

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,104
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

guestsson last won the day on September 4 2020

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

334 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Sollentuna

Recent Profile Visitors

2,527 profile views
  1. Såg nu att du angivit motornummer. Vad jag förstår så är detta en 4-taktare med förgasare alltså ingen EFI. Här är alla sprängskisser: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/0p017000-thru-0p094499-belgium-cat-90-803013-bigfoot Din är en Non big-foot: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/0p017000-thru-0p094499-belgium-cat-90-803013-bigfoot/gear-housing-driveshaft-1-83-1-gear-ratio-non-bigfoot
  2. Lite konfunderad över modellen, -00 verkar det inte funnits någon 50 EFI. Den jag hittat är nedan 4-taktare, som dock verkar betydligt senare än -00. Med hjälp av sprängskisserna brukar det gå att lista ut vilka skruvar och muttrar som skall lossas. Alla brukar vara synliga, med undantag av att det ibland sitter en skruv under trimfenan. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/1c453840-up-usa-cat-90-8m0118807-efi-4cyl
  3. Vatten bundet av alkohol i bensin är "i lösning" inte "i emulsion", omslaget mellan dessa tillstånd sker abrupt när mängden vatten överstiger vad alkoholen förmår att hålla i lösning.
  4. Bränslet i tanken på en båt skvalpar runt och blandas. Om det förekommer vatten i emulsion i tanken så kommer detta vatten anrikas i flottörhus (FH) alt. ångseparator (VST) och för eller senare skapa driftproblem. Vattnet försvinner vanligen inte av sig själv och blir det kvar i motorn leder det ofta till problem. Varje vår brukar vi här på MG ha ganska många frågor om driftproblem som har sin orsak i att pulverformad oxiderad bensin satt igen förgasare alt. sprut vid uppstart. Oftast hade dessa kunnat undvikas med lite förebyggande service på hösten. Att köra med alkylat kan vara bra om man vet att bränslesystemet tål detta, men det befriar en inte från nödvändigheten att tömma FH alt. VST.
  5. Problemen uppstår ofta pga vatten i bränslet. Kolla/byt vattenavskiljaren/ externa bnslefiltet Bensinen oxiderar till en fast fällning som sätter igen systemet. Etanolen i BF95 bidrar. Därför bör stabilisatir användas i sista tanken och flottörhus alt. om EFI ångseparatorn tömmas på hösten. Dessa är utformade så att de ackumulerar ev. vatten i emulsion med bensin. Hoppas att det bara är gammal soppa. Vill du testa Ksprit så är E85 ett billigare alt. Men det löser högst sannolikt inte problemet. BF95 innehåller redan minst 5 % etanol. Överskrid inte totalt 10 %.
  6. Kondensbildning i märkbar mängd förutsätter ett, relativt den lilla volymen, omfattande luftutbyte med omgivningen. Om så vore fallet tar huset helt säkert in vatten direkt i flytande form, varför kondens enligt min uppfattning kan avskrivas som ensam förklaring.
  7. Den skall som sagt bytas på hösten, men detta är inte skälet till att den ser ut som den gör. Byt olja och nya packningar till pluggarna. Använd Mercurys egen Performance olja. Den 1 liters Mobilolja Hjertmans m.fl. säljer är betydligt sämre på att hantera vatten.
  8. Notera att det finns ett avgasutsläpp högt upp på riggen, alla avgaser går alltså inte ut under vattnet.
  9. Vilken typ av pump har du? Ihopbyggd med förgasaren, skruvad mot blocket eller ansluten med slang till blocket/vevhuset?
  10. Verkar finnas flera som likt @Johanolofogren inte når över 40 kn med 250 hk och samma 21" propeller. Vilken montagehöjd har du?
  11. Jag har också tröttnat på bläcket som torkar. Köpte var sin HP Color LaserJet Pro MFP M479fdw till mig och syrran direkt från HP för 4000 kr/st inkl. hemkörning som Black Friday erbjudande. Jag tycker att den har allt man kan önska sig och lite till. Lite knepigt att installera alla funktioner t.ex. att skanna till email flera olika adresser i mitt fall, men nu funkar det klockrent. Går att köra andra vägen också och mejla utskrifter till skrivaren, men ingen av dessa funktioner är att rekommendera om man är mån om att vara konfidentiell. Så här långt är jag mycket nöjd med köpet. Blir det trassel så är min erfarenhet att HPs support är väldigt bra. Det finns billigare varianter av denna skrivare, men denna kommer med större display och lite mer toner i kassetterna, dock inte fulladdade. När jag kollade senast fanns bara HPs original-toners, men modellen är ganska ny, så det kommer säkert andra alternativ.
  12. Tar tillbaka. Det satt ett Silva instrument i båten, men också ett separat grafiskt ekolod med en givare liknade denna. Har du inte instrumentet kvar så är givaren nog att betrakta som skrot.
  13. Ser ut som den Silvagivare jag hade i min Uttern. Tror den och en kombinerad logg och vattentempgivaee var standard kopplat till samma instrument som bara hade en numerisk display ingen grafik. Vill minnas att intrumenter var förbert för en kompassgivare också.
  14. Vevstakarna på vår 1965 var glidlagrade och gav upp säsong två. Vi fick kostnadsfritt nya rull-lagrade, så det var säkert ett känt problem. Annars väldigt bra. Varm gick att starta med bara händerna på svänghjulet.
  15. Motorer har ofta spolanslutningar så att de kan spolas med båten kvar i vattnet om det finns tillgång till en sötvattenslang.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy