Jump to content
Sunday 17 October 2021

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,217
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

guestsson last won the day on September 4 2020

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

363 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Recent Profile Visitors

3,012 profile views
  1. Kan bara hålla med, det finns inget att skruva på för att lösa detta om neutralläget ligger där det ska. Möjligen kan man kolla om propellerhubben bidrar till glappet, kanske enklast genom att testa med en annan propeller.
  2. Andra har lyckat med detta utan att behöva ha långa armar, så det finns säkert något smartare sätt om du tänker efter 🙂
  3. Öppna [1] ca ett varv. Den är troligen av plast så använd ett väl passande verktyg så att du inte drar söder den. Ta tag i skäddan, fäll upp motorn och dra åt [1] igen. https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1995/e70tleor/power-trim-tilt-hydraulic-assembly
  4. Det låter och ser ut som att startmotoraxeln slirar i Bendixdrevet. Jag skulle kopplat bort batteriet och demonterat startmotorn från motorn, så att det går att lossa drevet ock kolla om axeln är skadad. Med lite tur räcker det med ett nytt Bendixdrev. Gissar att drev och ev. även axel och startmotor fått skador pga att drevet kärvat och dragits med av svänghjulet. Bendixskruven på startmotoraxeln skall smörjas med tunn olja typ symaskinsolja, aldrig fett.
  5. Mysko om det skulle ha ngt med iläggningen av backen att göra. Du behöver en strobelampa för att kolla tändläget vid tomgång (dvs utan gaspådrag), detta rekommenderas göras utan att starta motorn. Bör ligga några grader efter ÖD. Not: börja med att markeringen för ÖD på cyl 1 stämmer. Här finns info för att felsöka tändsystemet, var noga med att leta upp rätt tändsystem: https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf
  6. Kolla med Marinhallen i Lista https://www.boats.net/product/mercury/14805A2?ref=ed77dc85958a9725118d07281cef934a43171384
  7. Vet inte men här ser du hur den ser ut: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/2006/bj70pl4sdm/engine-control-unit
  8. Kolla neutralswitchen. https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/2006/bj70pl4sdm/engine-control-unit
  9. Vilket tryck är det du tappar? Om nålventilen är otät stiger nivån i flottörhuset tills det är fullt och den kan komma ut bensin lite var som helst i förgasaren.
  10. O-ringarna är helt säkert metrisk standarddimension. Det finns företag som specialiserat sig på att sälja maskinelement som o-ringar, kullager etc. När jag letade för några år sedan fanns det ett företag i Solna vill jag minnas, som listade alla lagerförda dimensioner på sin hemsida och det var många. Googla så hittar du säker vad du söker.
  11. "har en 70 hk Yamaha" är ungefär lika specifikt som "har en Ford" Kan ju vara en modell T eller Focus Mk 2 bara för att ta två i högen🙂 Vilken av dessa stämmer bäst med din motor? https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/70hp Detta är USA-modeller, så de stämmer sällan till 100 %, så håll dig till det som avser PT.
  12. Vi köpte en Yamaha 55 hk 1976. Ett skäl till att välja Yamaha 55:an, som var ganska ny på marknaden då var att den i tester gav 55 hk på propelleraxeln medan t.ex. Mercury 50 hk gav 42 hk på propelleraxeln. Detta stämde också bra med senare erfarenheter. Mindre båtar med 50 hk Mercury kunde inte matcha Yamaha 55:an. Mercury övergick till att ange propelleraxeleffekt från produktionsår i början av 80-talet. Flera motorer nedgraderades i samband med detta. Under åren efter 1980 ändrades t.ex. märkningen på kåpan till 140 hk rak 6:an att bli 115 hk istället, utan att det gjordes några konstruktionsmässiga förändringar. Ett skäl var säkert också att skapa lite marknadsmässigt avstånd till 150 hk V6:an som kom under dessa år. Jag är inte säkert hur det är med din motor, men sannolikt är den jämförbar med en samtida 40 hk Yamaha och då är det lättare att förstå att den har problem med att komma upp ur gropen med fyra i båten.
  13. Tändningsfel eller clutchen i växelhuset som släpper. Motorn rycker till ganska kraftigt, vilket tyder på att den tappar drivning för ett ögonblick för att sedan börja driva igen. Gissar på clutchen men det brukar låta mer då. Googla slipping dog clutch så finns det flera filmer. Här ett exempel:
  14. Kylvattnet dumpas tillsammans med avgaserna. En liten mängd kan komma i avgashålet baktill på riggen. Det lilla som kommer i skvallerstrålen har mycket lite inverkan på kylningen. Detta vatten letar det sig istället ut via avgassidan om babord. Du kan lugnt täppa igen skvallerstrålen 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy