Jump to content
Saturday 18 May 2024

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,485
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

guestsson last won the day on August 2 2023

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

476 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Recent Profile Visitors

4,964 profile views
  1. Kul att du återkom. Felsöking är som du väl illustrerat inte alltid så enkelt. Mvh Guestsson
  2. För att motortillverkare ska kunna speca lämpligt startbatteri behövs standard för att ange batteriets förmåga att lämna hög ström under kort. Det finns tre standards att förhålla sig till CCA, CCA (EN) eller bara EN och MCA Marine Cranking Amps. Dessa skiljer sig åt fränst genom vid vilken temperatur de mäts. EN som är den vanligast angivna strömmen mäts vid lägst temp, MCA vid högst, men det betyder ju inte att ett värde uppmätt enligt CCA är meningslöst.
  3. Jag tror att det handlar mera om att gasningen är tidsbegränsad. De flesta av dessa äldre motorer går inte mer än 10-20 timmar per säsong och alla dessa har man inte överspänning. Överslagsmässigt kostar bränslet till en Mercury 65 ca 400 kr/h, så det blir snabbt stora pengar att åka runt med en sådan. Vi hade en Yamaha 55 -76 1976-2004. Denna saknade regulator och spänning upp mot 16V var inte ovanligt. Trots flitigt användande höll ett vanligt öppet batteri i ca 10 år. Men, man kanske får se upp så att ev. elektronik som plotter och annat klarar överspänningen.
  4. Denna bör funka bra. Det finns säkert många andra alternativ. En vanlig växelströmsgenerator i bil/båt, även kallad alternator, kan spänningsregleras genom att styra en relativt liten ström i rotorns fältlindning. Den möjligheten finns inte i en permanentmagnetiserad generator som i din båtmotor. Styr man i en enkel regulator spänningen med en reglerbar resistans, oftast en transistor. De brukar vara designade att begränsa spänningen till 14,4 V. Värmeutvecklingen i en sådan regulator kan bli ganska hög. Om man vill kapa bort 2 V vid 10 A blir effekten 20 W, så den måste monteras så att värmen kan avledas. Ev. kan du använda en solcellsregulator istället, de finns antagligen som DC-DC omvandlare med hög verkningsgrad och därmed låg värmeutveckling. Jag har ingen erfarenhet av solceller, men andra på MG vet säkert mer om detta. Du skulle också kunna utreda om laddning med solcellerna skulle kunna räcka även till motorn. Motorn går antagligen inte så lång tid under en dag och tändningen drar gissningsvis inte mer än 40 W.
  5. Det är lite knepigt då strömmen pulserar med dubbla växelspänningsfrekvensen, med uppehåll mellan pulserna. Jag vet inte riktigt vad en digitalmultimeter i detta fall, me det vet nog andra här på forumet. @IngemarE?
  6. Ja, vid de spänningsnivåer du anger så får du normalt ingen laddning. Mät resistansen i spolen, jag misstänker att det är avbrott. Om inte kan du mäta strömmen. Gissar att "generatorn" lämnar max 4 - 8A. Mät också spänningen ut från belysningsspolen dvs AC-sidan av likriktaren. Med likriktaren bortkopplad bör denna vara minst 12 V, troligen upp mot 15 V eller kanske tom högre. Not: Det du har är en enkel laddningsspole med hög impedans (resistans "+" induktans). Detta innebär att utspänningen är starkt beroende av ström och varvtal/frekvens (Z = R + jωL). Om det är liv i "generatorn" kan du byta likriktaren mot en regulator och efter detta använda vilket batteri du önskar.
  7. Tack, det var kul att höra 🙂
  8. Denna inline 4-cyl har fördelare och tändningen strömförsörjs via 12V-systemet. Grundkonstruktionen vad densamma för 4 och 6-cylindriga motorer. Det finns flera olika konstruktioner av dessa 12V-system. Generellt för dessa gäller att tändsystemet kan förstöras av både för hög och för låg batterispänning. Nedan text är tagen ur CDI Electronics trouble shooting guide 7th edition. Du kan googla upp den och ladda ned den om du vill. Jag minns inte varför det var noga med att använda öppna batterier, men tror att det har att göra med att motorn saknar spänningsregulator för 12V och därför kan producera spänningar långt över de max 15,5V som nämns nedan. Vid överspänning producerar ett öppet batteri vätgas och är därför sannolikt bättre på att hålla ner spänningen än ett slutet sådant. Kolla noga alla ledningar och anslutningar i hela tändsystemet, byt vid behov. Spänningsfall kan annars leda till att systemet går sönder. Använd ett öppet batteri eller installera en spänningsregulator. Not: Samma grundkonstruktion på motorn fanns kvar till mitten av 80-talet. Från ca 1975 fick dessa motorer högspänningsmatade tändsystem och därmed fanns inte längre någon koppling till 12-V systemet. Four and Six Cylinder Engines (With 114-2986/332-2986/393-3736 Switch Box) ...... (SERVICE NOTE) Check the battery voltage at approximately 3500 RPM, MAXIMUM reading allowable is 16 volts and minimum is 12V. Running below 12V or over 15.5V may damage the ignition. Check for loose connections or a bad battery. Maintenance free batteries are NOT recommended for this application.
  9. Du har därmed konstaterat att dödmansgreppet kan stoppa motorn. För att motorn skall kunna starta gäller det omvända, dvs resistansen i stoppkretsen vid normal drift skall vara mycket hög. Enklaste sättet att säkert åstadkomma detta är att vid CDI-boxen koppla bort ledningen från dödmansgreppet. Med stiften avses tändstiften.
  10. Börja med att koppla bort stoppbrytaren vid CDI-boxen. Se till att båda stiften är anslutna och jordade när du testar. Spelar ingen större roll att tråden ligger i fel forum. Alla ser den ändå.
  11. Det fanns en tid 4-cyl s.k. 2+2-motorer som saknar lågfartskrets i förgasaren till två av cylindrarna. Det vi diskuterar här är en 3-cyl maskin. Att bara stänga av tändningen till vissa cyl förvärrar bara utsläpp och försämrar bränsleekonomin.
  12. Bra men S/N: här är hela reservdelskatalogen om du inte hade den. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-9793577-thru-0p016999 Du blandar ihop stator och trigger, det är två skilda saker. Statorn innehåller tre spolar. 1. Belysningsspole för 12V. Laddar 12V batteriet via en likriktare-spänningsregulator. Notera att 12V systemet saknar koppling till tändningen. Din motor kan ryckas igång med snöre helt utan 12V batteri. 2. Laddspole lågfart/varvtal < ca 2500 rpm 3. Laddspole högfart/varvtal > ca 2500 rpm Dessa spolar lämnar i storleksordning 250V AC. Spänningen ut från laddspolarna likriktas och laddar kondensatorer, en för var cylinder. Kondensatorer laddas ur via tändspolarna. Tidpunkter(na)/vevhusvinkeln(arna) för urladdning bestäms av separata triggspolar som sitter på en separat platta. När du gasar flyttas tändpunkten genom att denna triggplatta vrids så att tändpunkten (erna) tidigareläggs. Av ovan förstås att så länge två cylindrar funkar så finns ingen anledning att mistaänka statorn. Felet kan sitta i triggspole, switchbox, tändkabel eller tändstift. Du har skiftat eller bytt dessa så det återstår vad jag förstår bara att byta trigger. Stator är (6) trigger är (8) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-9793577-thru-0p016999/flywheel-starter-motor-usa-0g437999-bel-9926999-and-below Man kan tänka dessa system som ljudsystem med tre kanaler mikrofon/trigger->förstärkare/Switchbox->högtalare/tändspole. Man kan skifta två kanaler genom att skifta triggingångar och samtidigt motsvarande utgångar till tändspolarna. Om felet inte flyttar sig så är trigger eller tändspole/kabel/stift kass, men Switchboxen hel. man kan sedan skifta spolar etc som du redan gjort och på så sätt utesluta allt utom det som är trasigt. Utan tillgång till motorn törs jag inte ta gift på att triggern är kass, men det mesta tyder på detta.
  13. Det finns knappast någon som vet så mycket om dessa startmotorer. Jag tror inte det finns reservdelar. De repareras inte utan byts.
  14. Hittar du inte felet med resistansmätning, så måste du mäta med en DVA-adapter. En sådan här duger bra enligt min erfarenhet. https://www.circuitlab.com/circuit/25mk3x/dva-adaptor/ Dioden minskar spänningen några 1/10 volt, vilket man kan behöva ta hänsyn till vid mätning på triggers. Var glad att du inte har ett CDM-system som kom 1996. Dessa kan vara svåra att felsöka.
  15. Så här skriver CDI-electronics. If your engine used a Mercury Red Stator Kit, it is normal for that application to have NOT used the Red and the Red/White wire (or Red and Red/White stud post on a studded Switchbox). These are usually either taped up or capped off. Har du testat triggspolarna? P.s. Från 1996 har 90 ELPTO CD-Moduler så den bör vara som senast 1995.
×
×
  • Create New...