Jump to content
Monday 26 October 2020

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,025
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

guestsson last won the day on September 4

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

306 Expert

1 Follower

About guestsson

Profile Information

  • Location
    Sollentuna

Recent Profile Visitors

2,056 profile views
  1. Intressant: Enligt verkstadshandboken 3:dje upplagan 2013 spec-avsnittet gäller nedan volymer för F250A. Vid byte nyu i höst hällde vi ca 5,0 l körde motorn en stund och slog i ca 0,6 l ytterligare och den var ändå inte i topp. I handboken avsnitt om byte nämns bara att fylla "specified amount"
  2. Grattis, då är du ju nästan hemma 🙂
  3. Hittade felsökningsinfo i denna, som jag tror gäller din motor. Anges vara byggd av Tohatsu, https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/05/Tech-Guide-Digital.pdf Sidan 173.
  4. Var det den här du hittade? http://elrincondepitagoras.es/PAGINAS DEFINITIVAS/documentos/MANUALES/Mercury Mariner 4, 5, 6 4 Stroke Sevice Manual.pdf Funkar den inte åtminstone för att mäta upp tändsystemet? Det mesta är ju integrerat så svårt att mäta antar jag. Jag skulle nog annars prova med en tändningsprovare typ denna: https://www.skruvat.se/Tandningstestare-P193673.aspx?gclid=Cj0KCQjw28T8BRDbARIsAEOMBcyb-nOjb1elq0bni1UMqEEX2nO6IvOJ1Jd80t23FAWZtbuHGQY0SQoaAsv4EALw_wcB
  5. Som jämförelse hade jag en 17P propeller på min Uttern 6200 CC med 135 hk ELPTO. Utväxlingen 2:1 är lika eller nära lika. Båten toppade 37 kn vid 5600 rpm. Du skall upp i samma fart med 20 % lägre rpm på motorn och propellern, då måste propeller ha en större stigning än 17P. Minst 19P, gärna 21P. Om utväxlingen är 1:2 och slip 10 % så varvar motorn 4500 vid 35 kn med en 19P propeller. Jag tror att samma varvräknare används till både utom och inombordare. På baksidan av denna finns i så fall en omkopplare för pulser/per varv. Denna kan oxidera. Oftast dör varvräknaren helt, men det kan också tänkas att den visar fel. Kolla upp hur den står, vrid den sedan fram och tillbaka några gånger och ställ sedan tillbaka den på det pulstal den stod på.
  6. Såg denna fråga nu. Nej, det spelar ingen roll, men jag frågar mig varför. En planande båt går billigare/snabbare i planingsfart med lasten förskjuten akterut. Om motorn har powertrim så trimmar man upp fören så mycket det går för att uppnå detta gångläge. Det minskar den våta ytan. Enda skälet att vilja lasta fram som jag kan se är om båten är undermotoriserad så att det är svårt att komma upp ur gropen.
  7. Marinshopen har både Merc och Yamahareservdelen. Till Merc kostar den 3117 kr. Samma del köpt som Yamaha kostar 6818 kr. Ännu ett exempel på Yamahas ockrande på reservdelspriser. Men, i ärlighetens namn brukar det vara tvärt så att delar till Mercaha är ngt billigare som Yamahadel. Jag har antagit att detta beror på att det blir ytterligare ett led som skall tjäna pengar på Mercdelen. Möjligen har Merc en anna källa än Yamaha till denna IAC. Finns på Ebay också till betydligt bättre priser.
  8. Att den fungerar betyder inte att den visar korrekt varvtal.
  9. Hur vet du att varvräknaren visar rätt? Jag skulle börja med ta reda på vilken propeller som monterades från fabrik.
  10. Problem med tomgång på 4-takt EFI kan bero på Idle Air Control-ventilen (IAC). Du ser den som (10) i denna sprängskiss. Jag tog sprängskissen för motsvarande Yamaha, då den inte verkar finnas tillgänglig som reservdel till Mercury. Du vet säkert redan att det du har under kåpan är en svartmålad Yamaha. Den är dyr som attan, så det är inget man byter på chans. Googla runt och kolla på vilka tomgångsproblem andra med samma power head haft. "Idle" är ett nyckelord om du skall söka. Här är ett exempel: https://forums.iboats.com/threads/04-merc-115-hp-4-stroke-efi-idling-problem.349348/ Ventilen går säkert att testa, men ev. behöver man tillgång att kunna koppla upp sig mot motorn för att fixa detta. Servicen hade varit ett mycket bra tillfälle att få detta gjort. Ev. går den att göra ren med t.ex. CRC Carb Cleaner.
  11. Om man bara räknar på stigningen och du siktar mot att nå toppvarv 4800 rpm. Motorn varvar (4800 - 3500)/4800 = 1300/4800 = 27 % för lite. Du skall alltså uppskattningsvis minska stigningen med 27 %. 19 x 73 % = 13,9 tum Denna enkla beräkning förutsätter att motorn leverera samma effekt vid 3500 som vid 4800. I praktiken kommer effekten dock sannolikt öka varför en högre stigning bör väljas, förslagsvis 15 tum. Sedan kan man fråga sig om det inte finns andra anledningar till att motorn inte varvar mer än en gör med nuvarande propeller. Det borde gå att ta reda på vilken propeller som satt på när båten levererades. Hur säker är du på att varvräknaren är korrekt?
  12. På boats.net finns sprängsskisser. Men, är det verkligen inte bättre med GPS/plotter? Finns även gratisappar till mobilen, t.ex. boat speed. I båda fallen får du betydligt mer exakta fartangivelser.
  13. Kom felet efter servicen eller fanns det innan?
  14. Förstår nu att du har ett instrument avsett att anslutas till W anslutningen på växelströmsgeneratorn till en inombordare. Ev. kan denna funka även till detta ändamål, jag vet faktiskt inte, men jag rekommenderar att du kalibrerar instrumentet så att det visar rätt. Frekvensen (Hz) mätt mellan brun och jord är varvtalet/10 (rpm). Vid 1000 rpm är alltså frekvensen 100 Hz.
  15. W? de originalinstrument jag jobbat med är anslutningen märkt "Send"
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy