Jump to content
Thursday 04 June 2020

guestsson

Medlemmar
  • Content Count

    3,483
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

guestsson last won the day on May 18

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

200 Expert

1 Follower

About guestsson

Profile Information

  • Location
    Sollentuna

Recent Profile Visitors

1,476 profile views
  1. Dödmansgreppet påverkar bara tändningen inte startmotorn och den startar nu.
  2. Om du kortsluter de grova polerna på solenoiden så måste startmotorn gå igång om inte startmotorn är paj eller någon av de ledningar du kortsluter har dålig kontakt med batteri resp. startmotor,
  3. Jag har letat efter kopplingsschema för att bli klok på anslutningarna till likriktaren. Den har fyra anslutningar + sannolikt jord (minus) i anslutet till metallkåpan. De anslutningar jag förväntar mig är plus (röd), minus via kåpan, två gula från växelströms generatorn (statorn) och en grå pulssignal till varvräknare, dvs 4 ledningar ut. Pulssignalen är normalt internt kopplad till en av de gula. Enl. färgkods infoför OMC som jag hittat är statorn gul och/eller gul-grå. Du skall antagligen mäta mellan dessa, men då försår jag inte vad gul-blå är. Möjligen är den puls till varvräknare och internt kopplad till gul eller gul-grå. Du får prova att mäta mellan de olika gula och se om du kan hitta en spännings enl. tidigare beskrivning. Av din beskrivning med påverkan på varvräknaren misstänker jag att felet skulle kunna vara statorn.
  4. Två ledningar till likriktaren bör ha samma färg och komma från området under svänghjulet koppla. Ställ in multimetern på växelspänning ( V AC) och mät spänningen mellan dessa. Bör landa på ca 16 - 20 V vid lite förhöjd tomgång. Om detta inte stämmer, koppla loss dem från likriktaren och mät igen.
  5. Det finns två typkonstruktioner för manövreringen av dog clutchen nere i växelhuset. I båda fallen sitter en fjäder som trycker dog clutchen mot fören av båten och låser fast framväxeln. Växling sker genom att trycka dog clutchen åt motsatt håll dvs akterut av en kam i nedre änden av växelaxeln. Framväxeln brukar alltså sträva efter att "lägga i sig själv". Rörelsen akterut åstadkoms antingen genom att en kam i växelaxelns ände vrids och därmed trycker dog clutchen bakåt eller så är änden kilformad så att samma rörelse av dog clutchen åstadkomms genom att kilen trycks nedåt. Jag tror att din motor har den senare konstruktionen, dina problem tyder därför på att växellänkaget definierat som den totala längden växelkabelns INNER-vajern + längden på länkaget i motorn från anslutningspunkten för inner-vajern till kilen i växelhuset är för kort. Motoränden av innevajern brukar vara gängad, kolla om det går att gänga ut den mer. För att kunna demontera växelhuset är växellänkaget delat mellan motor och växelhus. Leta upp denna delning och kolla om det går att öka längden där. Du kan också kolla i reglaget, om det går att göra något där.
  6. Servades motorn konmplett i höstas. T.ex. filter och ångseparator?
  7. Bra att du har koll, men jag hittar den som sagt inte här www.boats.net. Motorn borde starta trots malören med batteriet. Felsök enligt den länkade tråden. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.
  8. Jag ser två möjligheter: 1. Tändningsmissar 2. Dog clutchen i växelhuset orkar inte hålla fast i framdrevet. Om det smäller till när motorn hoppar så är det 2. Gissar att de övre motorfästena är trasiga så att motorn vickar till när man skall fälla upp den. (29) https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1977/35el77c/exhaust-housing-35-hp
  9. 1989 fanns ingen 60 hk Yamaha, åtminstone inte på USA-marknaden, så jag kan inte kolla hur din motor är utrustad. Ev. är likriktaren förstörd alt. laddningsregulatorn om det finns en sådan, men det bör inte hindra start. Annat som kan tagit skada är varvräknare och ev. övervakningselektronik i motorn. I övrigt kolla denna tråd:
  10. Din motor saknar laddningsreglering, så det är normalt. Du kan till och med få se spänningar uppåt 17 -18 V. Teoretiskt skadas batteriet av överspänning, men i praktiken pågår den under så kort tid att det inte har så stor betydelse för batteriets livslängd. Vid överspänning produceras vätgas, så batteriet bör vara av en typ med öppna celler och stå hyggligt ventilerat. Men det finns/har funnits säkert bortåt en miljon motorer med denna simpla konstruktion på laddningen och jag har hittills inte hört om ett enda fall där detta skulle leda till en explosion. Ett enkelt sätt att begränsa spänningen är att slå på lite belastning t.ex lantärnorna.
  11. Ja, det leder till högre bensinförbrukning som kan vara betydande.
  12. Om du inte överfyllt motorn med olja så är förklaringen högst sannolikt att den får för mycket bränsle. Att felet skulle vara fel olja är väldigt osannolikt. Av din beskrivning framgår att alla stift är svarta. Den mest sannolika förklaringen till detta är att anordningen som tillför bränsle vid kallstart ligger kvar även efter det att motorn blivit varm. Din motor har en automatisk så kallat Start Enrichment (SE) system, att trycka in nyckel eller på annat sätt försöka choka motorn är alltså meningslöst, det är bara att vrida på nyckeln. SE ventilen på din motor är nummer 18 i denna sprängskiss. https://www.boats.net/catalog/honda/outboard-by-year/2007-and-later/bf50ak0-xrta-vin-bazs-3700001-to-bazs-3799999/carburetor SE ventilen består av ett litet elektriskt värmelement som värmer en vaxtermostat i sin tur skjuter ut en metallpinne som stänger av den extra bränsletillförseln. Värmeelementet får sin ström från motorns generatorn, så det börjar bli varmt så snart motorn startar och hålls sedan varmt så länge motorn går. Jag har inte data för ventilen men förslår att du testar den på följande sätt. 1. Mät SE ventilens resistans. Bör gissningsvis vara området 20 -80 Ohm. 2. Mät spänningen från generatorn. Ställ in AC på multimetern bör vara över 12 Volt. 3. Demontera SE från förgasaren. Koppla in 12 V till SE från t.ex. ett bilbatteri (spelar ingen roll hur du kopplar plus resp. minus). Pinne skall nu röra sig utåt. När den slutat röra sig, mät pinnens utstick. Du bör kunna Googla fram hur långt utsticket skall vara.
  13. http://www.dekabatteries.com/assets/base/0406MarineApplicationslayout.pdf Se över alla anslutningar till batteri och startmotor/relä
  14. guestsson

    Laddproblem

    Du får nog bättre svar om du berättar vad det är för motor. Hur mycket generatorn laddar beror av batteriets laddningsstatus och aktuell last. Med fulladdat batteri och allt avstängt är det bara motorns egenförbrukning som behöver genereras.
  15. Plus till startmotorn kommer från startreläet. Detta har två grova anslutningar, en som nämnts till startmotorn och den andra till batteriets pluspol. Kortslut dessa med t.ex en startkabel. Enklast kan vara att ansluta till ena klämman till batteriets pluspol och nudda med den andra mot den anslutningen som går till startmotorn. Men se upp så du inte kommer åt någon annanstans. Om startmotorn startar så är den antagligen ok. Anslut då en voltmeter till de två klena anslutningarna på startreläer. Den ska visa 12V vid startförsök. Om den gör det och startmotorn startar så är det fel i reläet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy