Jump to content
Sunday 29 March 2020

guestsson

Medlemmar
  • Content Count

    3,295
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

guestsson last won the day on September 11 2019

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

166 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Viss förekomst av olja, speciellt svart oförbränd olja vid propeller då motorn blir stående är normal. Olja innanför kåpan (som sedan kan rinna nedåt) kan bero på läckage från förgasarna, speciellt i uppfällt läge. Inom rimliga gränser kan detta anses normalt. Sjunker nivån i oljetanken? Är oljekonsumtionen normal? (ca 1-2% av förbrukad bensin)
  2. Tändningen på utombordare är oftast helt separerad från 12 V, så att motorn fortsätter att gå trots bortfall av 12V är förväntat. Det går knappast att gissa vad som är fel men generalfel som detta brukar gå snabbt att hitta om man är åtminstone hyggligt insatt i det elektriska. Felsök med multimeter, börja vid batteriet.
  3. Merc 4T fram till 2004 var oftast Yamahamotorer (power head) i ett "Merc-chassi" ofta kallade Mercaha eller Yamamerc. Jag är inte säker på om man anpassade ledningsfärgerna till Merury på dessa eller om det är Yamahas som gäller. Googla Yamaha resp, Mercury WIRING COLOR CODES och kolla. Notera att Merc använder både beige (ljusbrun) och brun. Beige brukar vara givare för motortemperatur.
  4. Luftkylda tvåtaktare kyls i hög grad av bränslets ångbildningsvärme. För att undvika överhettning skall de ställas in så att de går fet. Detta leder i många fall till att de fyrtaktar. T.ex. skall motorsågar justeras så att de fyrtaktar under lätt belastning, men övergår till att tvåtakta då lasten ökas. Det går att öka effekten något genom att magra blandningen, men det kan leda till motorskador. Även utombordare är bestyckade att gå något fet, men normalt aldrig så fett att de fyrtaktar. Jag tillhör den generation som hade moppe med stälbart munstycke. Med detta gick det att öka farten några km/h genom flitig justering som tvingade motorn att tvåtakta men det ledde inte sällan till att kolven nöp.
  5. Beteendet tyder på att den får för lite bensin. Det brukar liknas vid att motorn nyser. Standardåtgärden är att se över bränslesidan. Ofta krävs en rengöring av förgasaren, med det är då bra att ha koll på varför det blivit skit i förgasaren, så att det kan åtgärdas. Vattenblandad bensin som blir stående i flottörhuset/en över vintern är ett pålitligt recept att få liknande problem.
  6. https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/mariner/9-9-20-hp
  7. Nej, men det finns ganska mycket info om just detta med bilder/filmer som TS kan kolla på för att utröna om t.ex. någon packning saknas.
  8. På boats.net kan du hitta sprängskisser/reservdelslistor till din motor. Yam F40 verkar vara känd för förgasarproblem. Finns flera filmer på youtube där du borde kunna se vad som ev. fattas. Ett vanlig åtgärd verkar vara att bestycka om förgasarna.
  9. "Ett sätt att testa detta är att klämma på blåsan på slangen" Notera att för att få justa lågfartsegenskaper efter en demontering måste förgasarna synkas med vacuummätare och blandningen justeras. Synkinstrumentet kopplas till hålen under skruvarna på insugningsrören.
  10. En inte osannolik orsak är att nålventilen inte stänger ordentligt så att nivån i flottörhuset blir för hög. Ett sätt att testa detta är att klämma på blåsan på slangen under en längre tid. Om blåsan ger ger efter och/eller det flödar från förgasaren så läcker nålventilen. Blåsan kan också ge efter om den i blåsan inbyggda backventilen läcker. Så för att säkert bestämma orsaken bör det rinna från den felaktiga förgasare.
  11. I denna Yanmar-relaterade länk enas om att det inte behövs något utöver packningen, men block och topp måste vara plana. http://www.ymowners.com/phpbb/viewtopic.php?t=1236
  12. Du kan gå till boats.net och kolla själv vad som skiljer din motor från 15 hk av samma årsmodell. Ökning av effekten genom att modifiera den elektroniska motorstyrningen (ECU:n) är ingen framkomlig väg, då du har förgasare och därmed saknar ECU. På vissa motorer är just förgasaren/na det som skiljer, men det kan också vara ytterligare skillnader.
  13. På låga varv och/eller låg belasting är kylningen temperaturreglerad via vattenflödet genom termostaterna. När motorn belastas och varvet ökas räcker flödet genom termostaterna inte till för att kyla motorn. Motorn har därför en tryckreglerad bypass-ventil (googla "outboard poppet valve" för mer info). Poppet-ventilen sätts igen med tiden och bör därför servas regelbundet. Poppeten på din motor utgörs av 7 och 8 i denna sprängskiss: https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2012/df-200tl-beginning-vin-20002f-210001/thermostat Mindre utombordare saknar oftast poppet, flödet genom termostaten räcker. På vissa t.ex. OMC är poppeten ihopbyggd med termostatern så att termostaten funkar som fjäderbelastad ventilkägla som rör sig när trycket stiger. Kylsystemet är konstruerat så att termosterna behövs för att få ett korrekt flöde. Att köra utan termostat/er är därför inte att rekommendera. Att blåsa med tryckluft skulle jag bara göra som en sista åtgärd och då skulle jag nog i första hand blåsa mot flödesriktningen och försöka att ta reda på mer så att det inte trycks in vatten i cylindrar eller andra ställen där det inte skall vara. Framgår inte vilken Suzuki detta är men sannolikt liknade din: https://www.youtube.com/watch?v=ilivU7_A0TM
  14. Vilken motor har du nu, 2003 115 hk EFI 2T/Optimax eller 4T? (4T brukar betecknas F115 EFI medan 115 EFI anger att det är fråga en 2T. Vilken motor hade du tidigare? Kopplar du lila mot lila och beige/blå mot tidigare beige?
  15. Den del du frågar om betecknas Tach module. Det är sannolikt en omformare för att få korrekt signal varvräknaren, men exakt vad den gör har jag inte kunnat utröna. Varför undrar du?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy