Gå till innehåll
torsdag 21 februari 2019

guestsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 919
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

80 Expert

1 följare

Om guestsson

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. I sammanhanget bör du kolla att du verkligen har en tempswitch och inte en givare. Om du har en tempswitch gäller följande: Med kall motor och beige ledning bortkopplad från varningslampa/summer skall resistansen mellan beige ledning och jord (svart ledning) vara mycket hög. I vart fall över 100 kOhm dvs 100 000 Ohm.
  2. Snabb googling ger att ledningen är kopplad till en flottörswitch i tanken som sluter då nivån är för låg. Den skall kopplas med ena ledningen till samma beigea ledning som kommer från tempswitchen och den andra till jord (svart ledning). Den kopplingen kan du göra i/vid motorn. Ledningen går till en brytare så det spelar ingen roll vilkn du kopplar till beige resp. svart/jord. I sammanhanget bör du kolla att du verkligen har en tempswitch och inte en givare. Med kall motor och beige ledning bortkopplad från varningslampa/summer skall resistansen mellan beige ledning och jord (svart ledning) vara mycket hög. I vart fall över 100 kOhm dvs 100 000 Ohm.
  3. guestsson

    Felsökning Mercury

    Japp, med hjälp av startkablar t.ex. Googla CDI electronics trouble shooting så bör du kunna hitta en pdf med detaljerad felsökningsinfo. En första åtgärd brukar vara att koppla bort svart/gul ledning vid powerpacken PP, men det ska inte behövas om du helt kopplat bort motorn från båten och inge ledning ligger kortsluten. Egentligen har du två PP travade på varandra. En per tre cyl. Om alla stift är döda kan närmast statorn misstänkas.
  4. guestsson

    Skillnad på Suzuki Df60 /70 98-00

    Tror att detta kan ge ledning: http://www.rib.net/forum/f36/suzuki-df60-update-to-70-a-10381.html
  5. guestsson

    Evinrude 50 hk byte av tändningslås

    Du hittar säkert något lämpligt som lyser och/eller låter på Klasse eller Kjelle.
  6. guestsson

    Evinrude 50 hk byte av tändningslås

    Extra info: som jag skrev ovan blev inte rätt. Så här skall det vara. En summer/lampa kopplad mellan beige/brun och lila ledning ( anslutning (i) på tändningslåset) skall låta/lysa vid överhettning. Summern ljuder vid övertemperatur då den beiga/bruna ledningen jordas via temp-kontakten. VRO varning: Sannolikt beter den sig på samma sätt som tempswitchen, dvs drar den beiga/bruna ledningen till jord så att summern får 12 V. Denna bild indikerar att så är fallet: https://www.pinterest.se/pin/798192733929015781/ Du hittar den beiga ledningen till VRO till vänster i diagrammet. Sammankopplingen av tempswitch och VRO-varningsswitch sitter under motorkåpan, så du behöver bara kopplas enligt Extra info ovan så funkar båda larmen.
  7. guestsson

    Evinrude 50 hk byte av tändningslås

    Varvräknare. https://maxrules.com/fixomcwiringcodes.php
  8. guestsson

    Evinrude 50 hk byte av tändningslås

    Ja och det är ju exakt hur du gör det som jag har beskrivit. Jämför texten i mitt inlägg med texten under länken så förstår du säkert.
  9. guestsson

    Evinrude 50 hk byte av tändningslås

    OMC standardfärger ger inkoppling enligt nedan. Nuvarande lås verkar felkopplat. Röd = B = +12v in Gul med röd rand= S = till startrelä (drar igång startmotorn) Lila = i = +12v ut i startläge (sånt som bara skall funka då tändningen är påslagen) Lila med vit rand= C = till elchoke ( +12v ut när nyckeln trycks in , ersätter den separata brytar en du har) Svart med gul rand = M = stoppfunktion * jordas när tändlås är i från läge ( av / off ) Svart = M = jord ( - ) * Extra info: En summer/lampa kopplad mellan beige/brun och svart ledning skall låta/lysa vid överhettning.
  10. guestsson

    Bygga om Suzuki DT40

    Ofta är statappraten bultad ovanför svänghjulet som på gräsklippare och motorsågar. Kuggkrans kan då saknas och vi får väl tro TS att så är fallet.
  11. guestsson

    Bygga om Suzuki DT40

    Saknas:Svänghjul, startmotor, Kablage, elchoke/elprimer, tändningslås, chokeswitch och startrelä. Saknas ev: säkring, laddspole, likriktare/regulator, neutralswitch
  12. guestsson

    Bygga om Suzuki DT40

    Det brukar vara så att kostnaden för ombyggnad till elstart bara är försvarbar om du kan köpa en likadan motor att ta delar ifrån. Bara svänghjulet kostar gissningvis 3-5 tusen om det ens går att få tag på till en så gamla motor.
  13. guestsson

    Frityrolja istället för diesel

    Rudolf Diesel beskrev arbetet med den första Dieselmotorn i boken Die entstehung des dieselmotors. En mer lättillgänglig beskrivning finns i Jonas Hesselmans bok Teknik och tanke. Jonas var uppfinnaren av den "Svenska Dieselmotorn". Rudolf Diesel första motor konstruerades för att gå på kolpulver (Kohlenstaube) och den saknade kylsystem, då tanken var att verkningsgraden skulle bli så hög att detta inte behövdes.
  14. guestsson

    Permanenta båtplats, close to Stockholms län?

    You will need to buy the boat and live on it. As I understand the seller, the membership in DFF follows the boat and is included in the price. There is no real rent mentioned. You will become co-owner in DFF and need by demand from DFF to pay for water, sewage and insurance. You will need electricity also about 1500 -2000 SEK/month, so maybe you can manage with 7000 SEK/month. Ask the seller.
  15. guestsson

    Permanenta båtplats, close to Stockholms län?

    This might be of interest, You can't live much more central than this. The price is about the same as for a one room apartment and the monthly cost I would guess is around 1000 Euro + maintenance. https://www.blocket.se/stockholm/Unik_bobat_pa_Djurgarden_79848445.htm?ca=11&w=1
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy