Gå till innehåll
onsdag 12 december 2018

guestsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 907
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

77 Expert

1 följare

Om guestsson

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. guestsson

    Frityrolja istället för diesel

    Rudolf Diesel beskrev arbetet med den första Dieselmotorn i boken Die entstehung des dieselmotors. En mer lättillgänglig beskrivning finns i Jonas Hesselmans bok Teknik och tanke. Jonas var uppfinnaren av den "Svenska Dieselmotorn". Rudolf Diesel första motor konstruerades för att gå på kolpulver (Kohlenstaube) och den saknade kylsystem, då tanken var att verkningsgraden skulle bli så hög att detta inte behövdes.
  2. guestsson

    Permanenta båtplats, close to Stockholms län?

    You will need to buy the boat and live on it. As I understand the seller, the membership in DFF follows the boat and is included in the price. There is no real rent mentioned. You will become co-owner in DFF and need by demand from DFF to pay for water, sewage and insurance. You will need electricity also about 1500 -2000 SEK/month, so maybe you can manage with 7000 SEK/month. Ask the seller.
  3. guestsson

    Permanenta båtplats, close to Stockholms län?

    This might be of interest, You can't live much more central than this. The price is about the same as for a one room apartment and the monthly cost I would guess is around 1000 Euro + maintenance. https://www.blocket.se/stockholm/Unik_bobat_pa_Djurgarden_79848445.htm?ca=11&w=1
  4. guestsson

    Trim & tilt

    Det är sannolikt en ATF olja, dvs olja specad för automatiska växellådor. Finns på närmaste mack oh Biltema t.ex. https://www.marindemontering.se/batmotor-reservdelar/oljor-kem/atf-olja-till-powertrim-tilt-mm Används även i vissa hydralstyrningar till båt, och i dämpkolven till Stromberg-förgasare som sitter på gamla Volvo B20 t.ex.. Så växellådor är bara en tillämpning för denna olja,
  5. guestsson

    Gnistlös Suzuki DT40

    Enl. CDI electronics är stoppkretsen Green Red Blue (Se PDF). Koppla bort denna vid CDI-boxen och kolla sedan om det finns gnista.
  6. guestsson

    Gnistlös Suzuki DT40

    CDI electronics har en Trouble shooting guide, men den gäller tyvärr inte Suzuki, men kan ändå vara värdefull för den som inte har koll på hur ett CDI-system är uppbyggt. Saknas gnista helt bör man börja med att undersöka stoppkretsen. Här är en video om just detta, har inte kollat på den själv. http://www.cdielectronics.com/blog/how-to-video-kill-switch-troubleshooting/ Guide som PDF: http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf Finns lite Suzuki info under: Engine Wiring Cross Reference Chart for Most Outboards
  7. guestsson

    Gnistlös Suzuki DT40

    12 voltsystemet har inget med tändningen att göra. Tändningen drivs av en, ibland två separat/a generstorspole/ar. Läs på hur en CDI tändning funkar.
  8. guestsson

    Clinton 5hk

    Du har nog förväxlat mig med TS. Har aldrig haft någon sådan motor.
  9. guestsson

    Clinton 5hk

    Just Puch är kanske ett dåligt val. Tändplatta tillverkades av Stefa tror jag. Så grejor till monark eller crescent mopeder skulle jag satsa på.
  10. guestsson

    Clinton 5hk

    Tror att Carolina lämnat listan. Om det är en luftkyld motor så är tändsystemet samma som på samtida mopeder. Reservdelar finns säkert hos de som säljer moppedelar.
  11. guestsson

    Bult under kavitationsplattan

    Dimensioner är svårt att hitta. Är en ny för dyr?
  12. guestsson

    Nytt projekt, utombordare köpt på polis auktion.

    Villkoren för komplett strömkrets kan nog vara typ dödmansspärr, neutralväxelspärr eller rent av nåt extra stöldskydd?] Dödmansgreppet blockerar sannolikt inte startmotorn utan stänger bara av tändningen. För stopp av motor sluter en kontakt mot jord (batteriminus). Denna kontakt är parallellkopplad med den kontakt i tändningslåset som stänger av motorn då nyckeln vrids moturs till stopp. För att försäkra sig om att stoppledningen inte strular kan den kopplas bort vid switchboxen. Bör vara en svart/gul ledning. Efter bortkoppling går motorn inte att stoppa med nyckel eller säkerhetsbrytaren.
  13. guestsson

    hjälp med trim tilt akut, sitter fast på sjön

    Ja, du har säkert en releaseventil i nedänden av PT även på denna. Ev. är den i plast för att inte rosta fast så lätt.
  14. guestsson

    Vad är detta? Yamaha 115 -05

    Precis som Kane skriver, om motorn förvaras upprätt finns ingen risk för frostsprängning. Glykol behövs inte.
  15. guestsson

    Yamaha 50 service manual

    Resistorn begränsar inte spänningen utan strömmen. Resistorstift rekommenderas för att minska radiostörningarna. Om motorn har insprutning skall istället induktansstift (Z) användas, för att inte stiften skall störa insprutningen. Det känns långsökt att resistorerna skulle vara problemet, jag tror mer på för varma stift eller överhettning. Det kan vara t.ex. genom felaktig tändtpunkt, fel på kylningen eller för stor propeller så att motorn inte varvar ur.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy