Jump to content
Tuesday 30 November 2021

guestsson

Silvermedlem
  • Content Count

    4,235
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

guestsson last won the day on September 4 2020

guestsson had the most liked content!

Community Reputation

372 Expert

1 Follower

About guestsson

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Recent Profile Visitors

3,102 profile views
  1. guestsson

    Mercury reglage

    Det finns ett antal olika systemkontakter med med varierande möjligheter att överföra information som t.ex. varvtal och styra funktioner som t.ex. choke. Till en 2-T utan trim/till brukar följande vara bra att ha. Obligatoriska för basic funktion: Jord från motor = batteri minus (svart) + 12 V från batteri (tas vanligen ifrån motorn) Stoppledning till Switchbox i motor (Svart/gul) Startledning (går till startreläet nära startmotorn) Choke Bra att ha: Signalledning för varvräknare. Brukar vara ansluten vid likriktaren till 12 V generatorn. Larmledning (driver larmsummer i reglaget). Tempgivare, till instrument. Ljusbrun ledning som går från tempgivare i motorn och sticker ut vid reglaget. Finns nog ingen givare på din motor. + 12 V vid tändning på. Kort ledning från startlåset tänkt att mata t.ex. instrument som varvräknare.
  2. Köp ett Sierralås till Mercury t.ex. det har allt du behöver inkl. choke. Färgerna stämmer inte, men det spelar ju ingen roll. Monteras i ett hål i panelen. Har du ett nyare reglage med inbyggt lås så går det att använda.
  3. Du behöver inte tjuvkoppla något för tändning, så länge vit inte är kopplad till svart så funkar tändningen. Du kan som jag skrev rycka igång motorn, tändningen är helt oberoende av 12 V.
  4. Obs redigerade lite då + 12 (Y) till instrument inte finns i kabeln.
  5. Du behöver inte tillgång till gamla låset. Köp ett nytt avsett för utombordare. Gärna ett med chokefunktion om du trycker in nyckeln så slipper du separat brytare för detta. Låset har anslutning för jord =Bat minus Bat +12 V Stoppledning (vit) + 12 V till instrument + 12 V till startrelä. Och ev. + 12 V till choke. Alla dessa utom +12 till instrument finns som ledare i kabeln. Färgerna kan du nog lista ut själv.
  6. Du behöver inte skala. Anslut en ohmmeter till valfri anslutning, ex. Choke (L) och lita reda på motsvarande i kontakten med den andra anslutningen. Motorn stoppas genom att jorda vit ledning. Som läget är nu när inget är anslutet till kontakten, så skall det finnas gnista. Det ska gå att rycka igång motorn med snöre runt svänghjulet.
  7. Schema till en 40 hk. Elpanel vid förarplatas är samma och troligen stämmer färger på ledarna i motorn oxå. 1976 hette den 55 AE. 60 kom 1978 tror jag. Mkt små skillnader. CDI-boxen är en akilleshäl på alla dessa. Såg när jag Googlade att någon publicerat ett komplett schema på innehållet boxen så att den händige kan bygga en ny.
  8. Tror inte motorn tar skada av den ngt högre viskositeten, men 10W 30 verkar vid en snabb Googling lätt att få tag i till rimligt pris så jag ser inget skäl till att inte hålla sig till tillverkarens rek. Ett skäl att höja viskositeten skulle annars kunna vara om motorn har svårt att hålla oljetrycket uppe när den varm. Skillnaden mellan två oljor med de aktuella specarna kan vara minimal, beroende på om de ligger högt eller lågt i toleransintervallet för den aktuella viskoklassningen.
  9. Den borde skrivas 10W 30. Denna har något lägre viskositet kall (10W) och varm (30) än 15W 40. En motorolja består av en basolja (som kan vara syntetisk eller mineral) och tillsatser där viskositetsmodifierare (VII) är den volymmässigt mest framträdande. Om man utgår från en och samma basolja så behövs det mindre VII att göra en 10W 30 än 15W 40. Ju mindre VII dess bättre. Syntetiska basoljor kräver mindre VII än mineraloljor, vilket är em av de största fördelarna. Yanmar föreskriver obegripligt nog enbart mineral för vissa motorer, men det innebär ingem större nackdel för en marinmotor. Sedan finns en del speciella krav på tillsatser pga utforming av turbo och laddluftkylare där för tillämligen olämpliga tillsatser kan ge upphov till uppbyggnad av avlagringar. Men dessa är nog ovanliga för en vanlig sugmotor.
  10. Har ingen erfarenhet ab detta så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Det finns en aktiv svensk FB grupp för Mercury utombordare med många kunniga. Jag skulle testa där.
  11. Det finns en svensk FB grupp "Mercury utombordare" med mycket expertis. Om man går över atlanten finns "Inline 6 Mercury Outboard Motor Fans". Det går bra att fråga om 4:or där också. Konstruktionen är densamma. Vill man fördjupa sig lite själv finns Youtube kanalen MerCSon L6 med en hel del matnyttigt kring dessa raka (inline) motorer,
  12. Boats.net är din vän. Under gummipluggen (9) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/5hp/5hp-0g710613-thru-0t894438/driveshaft-housing-gear-housing Sitter en koppling (11) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/5hp/5hp-0g710613-thru-0t894438/shift-components Där man kan dela växelstången. Resten bör vara som på din 125:a.
  13. Ladda ner "CDI Electronics Trouble Shooting Guide" och följ anvisningarna under No spark.
  14. Leta upp motorn på boats.net. Jämför reserdelslistan för närmast större. Om de är snarlika skiljer sig oftast förgasaren men det även kan vara annat som varvtalsbegränsande switchbox. Med få undatag blir det billigare att byta motorn.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy