Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Davvo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Davvo

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vi anser felet avhjälpt. Glykolen kokade över pga sjövattnet inte cirkulerade i värmeväxlaren. Anledning till cirkulationsstoppet anses vara luftfickor. Håler med sjövattenpumpen släppte in luft, så borde den ju släppt ut vatten (vilket den inte gjorde). Men kanske cirkulerade det bara väldigt dåligt pga luften i systemet.
  2. Enl tekniker var det luftfickor som blivit när vi bytte sjövattenpumpen. Kanske var den inte tillräckligt hårt ihopskruvad.
  3. Tack, motorn har en intern sjövattenpump som är nybytt. Men den slangen lär vara kall då sjövattenintaget sitter under båten.
  4. Hallå! Lade i båten nu och den verkar inte kyla som den ska. Jag har fått bytt sjövattenpump och startmotor så nu trodde jag allt var bra. Men - efter ett par minuter så rusar temp-mätaren och när jag tittade ner i luckan så såg jag glykol på botten av motorrummet. Eftersom jag hade fullt upp m att köra så hann jag inte titta noggrannt. Jag hann inte känna på limpor eller knän heller. Den är sjövattenkyld med ett slutet färskvattens-glykolsystem. Jag har båten på en temporär plats så den måste flyttas inom kort och jag behöver en plan. Ska den upp på land direkt eller vad är nästa steg?
  5. OK. Verkar vara sjövattenintaget som läcker. Det var inte dyvikan. Tack för all hjälp!
  6. Nja det rinner in lite hela tiden. Använt inspektionskamera för att kolla, och hittar inga rännilar riktigt.
  7. Ja, det läcker när motorn (Mercruiser 4.3MPI) är avstängd. Massa slangar under (iaf 3-4 stycken) så svårt lägga in papper. Kan gå. Men borde inte vara inkommande kylvatten, det hade synts! Och det läcker även när inkommande kylvatten är avstängt med kranen. Måste va dyvikan...
  8. Bra tänk på kylvatten-anslutningarna, de var blöta när vi låg med inspektionskameran i helgen men jag såg inte att det rann därifrån. Hade stängt av kylvatten-kranen (dvs inkommande kylvatten). Det fyller på i aktern, men dit kommer ju allt vatten. Jag tycker att vi borde sett ifall det rann ifrån motorn så till slut så bestämde jag mig för att det var dyvikan. Skitsvårt att spåra, rinner in sakta, kanske <5 dl i timmen och det är ju omöjligt att se nåt under motorn utan inspektionskamera.
  9. Jag kan åtm. Fixa skruvarna till ekolodet och dyvikan. Det är svinsvårt att se varifrån det läcker, det är så lite.
  10. Uppdatering: Satan. tog upp båten, det droppade inte nämnvärt från dyvikan (som verkar tätad m lin redan). Jag har inte sett riktigt var läckan är, men dyvikan är en kandidat. Skölden byttes förra sommaren så den borde vara tät. Men det kan ju vara så att det krävs ett visst tryck för att den ska släppa in vatten. Vad tror ni ? Det kan bara vara skölden, dyvikan eller skruvarna till ekolodet (men det tror jag inte)
  11. Tack, jag hörde från en MarinMek att ett ganska vanligt problem är att man drar hårt i pluggen för att täta och då rubbar man hela dyvika-insatsen som börjar läcka. Tar upp båten idag för att fixa. Tack för alla bra inlägg och ert engagemang!
  12. Men tätar ni om dyvikan med lin varje år ni pluggar ur den? Är inte poängen med den koniska mässingspluggen att den är tät utan lin,gängtejp, tandtråd eller andra rörmokarknep. Jag förstår att man blir försiktig och jag vill verkligen inte ta upp båten igen och täta förstås, men det är pyssligt som det är redan så vi ska inte använda hängslen, livrem OCH dessutom dubbla underkläder.
  13. Synd att offra fint snus på en läckande båt väl?
  14. Jo jag läser det lite här ochvar. Kanske är det just därför det läcker. Vad vet jag?
×
×
  • Skapa nytt...