Jump to content
Saturday 25 May 2024

Stan

Medlemmar
  • Content Count

    382
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

58 Expert

About Stan

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Innan du börjar med någonting överhuvudtaget. Vänta tills det blir vår. När skrovet blir 14-15 grader varmt eller varmare, så kommer det att gå bra.😀
  2. Böldpest är ett 70-tals fenomen. I Sverige, där båtarna tas upp på vintern, så finns det nog inte på båtar byggda efter början av 80-talet. Om ens då. Det finns dock en anledning att epoximåla botten. Andrahandsvärdet går upp, eller åtminstone inte ner. Relativt dyra båtar som är 15-25 år gamla kan definitivt vara mer värda än målningskostnaden när jobbet är gjort. På billigare båtar kan man nog aldrig tjäna in kostnaden och jobbet att epoximåla. Att drabbas av böldpest på en båt från det här årtusendet eller 15 år tidigare än det. Den risken är nog obefintlig. Men det finns många nybörjare och andra som tror på myten om böldpest.
  3. Reduktionsplikten för diesel sänktes vi årsskiftet från drygt 30 % till 6 %. Literpriset har gått ner med drygt 4 kr. Så kallad blankdiesel som vi tankar på de flesta sjömackar har ju varit extra straffbeskattad, så att den ska bli dyrare än vad som säljs normalt på vanliga mackar med RME/Reduktionsplikt. Vad händer nu? Följer blankdieselns pris med ner med drygt 4 kr även den? Eller händer något annat?
  4. Svaret är NEJ Försök inte ens, även om det är tekniskt möjligt. Kör dessa olika instrument som "stand alone" Har du massor med pengar och tid, och vill av någon princip försöka få detta att fungera, så visst. Det kanske går ??? Det är som att koppla ihop sin gamla ABC800 dator med dagens skrivare. (Finns det någon som kommer ihåg ABC800 datorn, det var före IBM PC1) Bill Gates gick fortfarande i skolan. Silva instrumenten är från den tiden. Men å andra sidan, har du massor med pengar men ingen tid. Köp nytt. Börja med Axiom plottern och bygg vidare därifrån. Vill du behålla båten ett tag ?? Köp då sen en Raymarine DST810 givare. Fart, djup, temp (NMEA2000) Bygg ett enkelt NMEA Backbone system i din båt. Sen kommer vi till autopiloten. Så länge den fungerar, kör på den. Om inte du tycker att det är skitfränt att autopiloten ska köra dig hela vägen hem via olika rutter, hela vägen hem till badkaret. Då köper du naturligtvis en ny autopilot som lirar med din Axiom, och som kan hantera rutter runt öar och in i hamnar, medans du ligger på soffan nere i ruffen. Hur kul är det ???
  5. Nu verkar ju detta ha gått bra till slut. Men annars så finns det lagstiftning runt detta. "Edward Murphys law" Kan det gå åt helvete, då gör det, det. (fritt översatt)
  6. Från senaste info från Kryssarklubbens vecko info https://pakryss.se/spackhuggare-sankte-segelbat/ 54 incidenter runt Portugal och Gibraltar sund, området enligt Kryssarklubbens artikel. Tydligen gör späckhuggarna detta enbart på kul eller av någon annan anledning. Man ska inte beskylla späckhuggare för att ha någon sorts mänsklig intelligens, eller förmåga att förstå vad man ställer till med. Eventuell hämnd för någon oförrätt längre tillbaka i tiden. Nu till frågan. Ska människor ha all rätt att med givna medel få kunna försvara sig själva och sin egendom? I förra årtusendet tror jag att svaret vore givet. Men hur är det nu ???
  7. Just det! Den schweiziska marinen, de är ju världsberömda. Fullt i klass med den Österrikiska marinen.
  8. Epoxy som ej härdat tillräckligt är inte så kul. Man kan försöka tvätta bort med aceton. Mekanisk rengöring funkar ju alltid. Dvs skrapa. Det finns dock ett läge där lite klibbig ohärdad epoxi är att föredra. Om man målat botten med epoxi några varv, och det sista lagret är lite klibbigt. Har man då tänkt lägga på en bottenfärg av någon sort, så fäster den extra bra i detta läge. Gå och köp en trisslott !
  9. Gillar man inte Biltemas något begränsade sortiment, så finns det många kopplingsplintar i en mängd olika utföranden på Amazon, med liknande eller bättre kvalitet.
  10. Precis som all annan fläckborttagning. Obs inte i prioriterad ordning 1.Tiden (Hellre förra veckan än nästa månad) 2.Medlet (Oxalsyra i någon form, Biltemas BIO är prisvärd) 3.Temperaturen (Bättre resultat i +18 än i + 1 Obs igen! I svala temperaturer blir oxalsyran lätt till kristaller igen och sätter med lätthet igen sprayflaskan
  11. Det finns bara 2 anledningar till att vilja veta om båtbotten är epoxibehandlad. 1. Oro för plastpest. Har inte hört att det överhuvudtaget finns på båtar byggda de senaste 30 åren. Däremot på 70 och tidiga 80-talsbåtar. 2. Andrahandsvärdet på båten kan sjunka på grund av ovanstående oro. Trots att det inte existerar på båtar som är byggda efter 80-talets mitt. En köpare kan vilja pruta om epoxibehandling saknas, trots att båten är av nyare modell. Ett liknande fenomen fanns på bilar för länge sen. Om bilen inte var underredsbehandlad mot rost så var andrahandsvärdet lägre. Nån som hört talas om det de senaste 25 åren ?
  12. Epoxi som inte har härdat ska man vara försiktig med. Allergisk reaktion kan uppstå. 24 timmar upp till några dagar, sen har epoxi härdat. Efter 10 år finns inga sådana risker. Epoxi är en typ av plast. Att äta eller inandas plast slipdamm är säkert olämpligt att inmundiga. Men inte värre än annat plast damm. Jag skulle ha mask vid slipning. Men det är inte värre än exempelvis slipdamm från glasfiber. Det brukar finnas säkerhets datablad att läsa.
  13. Georg-Ohm har fattat helt rätt. Så ska jag göra. Solcell nr 2 ska bara vara en extra att ta fram under semestersegling. Största anledningen är att det finns ingen lämplig plats för permanent placering. Sol nr 1 sitter på luckgaraget framför sprayhooden. Papegoj pinne är för fult tycker jag, och överallt annars är den i vägen. En tunn modern solpanel kan jag stuva undan under en madrass eller nåt. Sen ta fram den om det behövs. Hänga på mantåget eller nåt. De är på ca 60W styck. Kylboxen är den enda storförbrukaren i segelbåten.
  14. Har en lite äldre solcell med MPPT regulator. Detta funkar bra men är i svagaste laget vid längre turer och molnigt väder. Tillslut måste jag söka upp en gästhamn för att få laddning Min ide är att köpa en till, med en egen modern regulator från exempelvis Victron. Det är inte aktuellt att koppla båda solcellerna till en regulator. Frågan är nu, kan de båda regulatorerna med var sin solcell krocka på något olämpligt sätt?
  15. Om det är samma Yanmar som jag har så kan jag tipsa om en liten fick kniv.
×
×
  • Create New...