Stan
Medlemmar-
Innehålls Antal
397 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Stan senast vann den dag 15 Augusti
Stan hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
64 ExpertOm Stan
-
Placering
Kommendör
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Wow, det verkar vara elektriska kablar !!! Forumet här brukar kunna tipsa om det mesta. men här kanske vi behöver lite mer info ?? Jag själv har en svart likt den översta. Den går till vindgivaren.
-
Stan började följa 150 kr extra avgift vid Drop in i gästhamn., Vit rök o "olja" på vattenytan, Förbud av utombordare och och 1 annan
-
Vit rök! Är du katolik? I så fall kanske du kan vänta dig ett jobberbjudande från Vatikanen i Rom inom kort🤣 Trögstartad? Har du bytt avgaskröken? Det borde alla göra på en motor som närmar sig 15 år. 27 hk, då kanske det är 3 cylindrar. En sönderrostad avgaskrök då kan det komma in vatten i sista cylindern med lite otur. Ett ganska vanligt fel på många mindre diesel båtmotorer. Då går det trögt att starta.
- 11 svar
-
- 1
-
Min frisör bodde lite utanför byn. 2 Mil in till jobbet. Frisörsalongens grannes katt gillade att ligga på motorhuven på förmiddagarna när den var varm under vintern. Skrapmärken av katten tyckte frisören. Polischefen klippte sig hos frisören. Lovade att ställa upp som vittne. Katten blev polisanmäld. Fallet avskrivet. Katten hade inget person nr 🤣🤣🤣 Vatten får man räkna med ibland. Sjövatten = jobbigt Färskvatten, inte lika jobbigt. Välkommen till forumet.
- 8 svar
-
- 1
-
Ja, törs man köpa nånting som ogillas av PK vänstern. Förra året kom förslaget vid en ihopdragen presskonferens (MP) att bilar drivna av bensin eller diesel skulle förbjudas att säljas i Sverige från 2025. Att ett litet parti som detta, kan få orimligt stort genomslag för sina förslag och idéer har vi sett tidigare. Att förbjuda 2-taktare på land eller/och på sjön ska man nog se som en helt rimlig risk att det kan ske snabbt. Säkert 4-taktare också.
-
Vem ligger bakom detta? Det är förstås Neptunus eller möjligen Poseidon. Dessa två har ju härjat i dessa trakter de senaste tre tusen åren, eller nåt. Detta finns beskrivet i många litterära verk.
-
Detta är nu publicerat i långfärds snack! En så katastrof händelse, med Bayesin som sjunker liggande för ankar utanför Sicilien. Som båtägare funderar man ibland över vissa saker som inte kommer upp i detalj i massmedia, även på initierade Youtube sidor. Jag har en segelbåt med 1,8 m djupgående. Jag ankrar sällan eller aldrig på mer än 8-9 m djup, även inomskärs. Om väderprognosen är bra, kanske lite mer. Det känns inte som jag behöver mer än 2-5 m under kölen. 3 till 5 ggr djupet har man fått lära sig som en lämplig längd på kättingen. Enligt alla youtube sidor jag sett med länkar till BBC, RAI osv, så ligger Bayesin sjunken på 50 m djup. Båten sjönk relativt blixtsnabbt. Annars hade alla hunnit ut på däck. Inte blivit kvar inne båten kl 05.00 Med en uppdragbar köl på 8-3,5 m så behöver man väl inte ankra på 50 m djup ??? Konstigt Är det inte något som gnager ?
-
Det känns som vi är på vattenmelon partiets forumsida, inte på Maringuidens forumsida. Ni vet di där som är gröna på utsidan och röda strax innanför skalet. Om vi nu ska jämföra. En storstadsbo, eller annan. Skaffar ett fritidshus på 200 m2 i fjällen. Åre trakten kanske. Familjen tillbringar 20-40 nätter i stugan, resten står tomt. En storstadsbo, eller annan. har en fritidsbåt på 20-35 m2. Kusten, vid kanske. Familjen tillbringar 20-40 nätter i båten. Båda har solcellsanläggning för att i fjällstugan slippa använda el från det allmänna elnätet. Eller i båtfamiljens fall slippa använda landström eller i värsta fall generatorer drivna av bensin eller diesel (båtmotorn) Båda skaffar solceller för att kunna vara oberoende av el jättarnas el distribution. Vattenkraft, vindkraft och kärnkraft. Ny lagtolkning säger att man kan köpa batterier och få skattereduktion. Detta för att jämna ut, el in och el ut. Jag har inga problem med att min båt och grannens fjällstuga har samma avdragsmöjligheter. Jag kan se/gissa att skattemyndigheten inte ser denna jämförelse som nånting som de har tänkt sig. Men jag tycker att det är en högst relevant jämförelse.
- 31 svar
-
- 1
-
Vet inte riktigt vart denna tråd har tagit vägen? Man kan naturligtvis bo i en grop i skogen. Som årets sommarpratare. https://sverigesradio.se/avsnitt/markus-torgeby-sommarpratare-2024 Men nu är ju detta ett båt forum. Listiga lösningar samt frågor om båtar. Det var inte publicerat i "Off topic"
- 31 svar
-
- 1
-
Tänker inte riktigt svara på din fråga. Vi är ute ca 60-80 ggr per sommar med båten. Jag använder AIS ca 60-80 ggr. Jag använder VHF, ca 0 ggr/sommar. Jovisst, VHF antennen för att AIS ska funka. Dimma förra veckan på vägen hem, ganska nära kusten. Plotter och AIS kändes nästan 99 % i min segelbåtsfart. VHF hade inte gjort någon skillnad. Nu får man väl bannor !!!
-
Tack Ingemar! Tänkte inte på att skatteverket naturligtvis har en hel flock med kontrollanter som kommer hem till min gård i Uppland och kontrollerar att rätt batteri står på rätt ställe bakom mangårdsbyggnaden 1,5 år efter att jag köpt det och tagit upp det i deklarationen. Eller nåt.
- 31 svar
-
- 1
-
50-tusen kronor i skatteavdrag per person och år kan du få för batterier som helt eller delvis används för att lagra egenproducerad el, enligt Skatteverket, även om batteriet används för till exempel stödtjänster. Den som har egen sol-el och införskaffar sig ett batteri kan därmed spara tusentals kronor, skriver SVT Nyheter. Tidigare nekade myndigheten skattereduktion om batteriet också användes till stödtjänster och- eller försäljning av el. (TT) Ovanstående kan man läsa i dagens tidningar, enligt en nyhetsnotis från TT. Att köpa nya Lithium batterier till båten är ju förhållandevis dyrt. 40.000 kr för 4 nya batterier är inte en ovanlig summa. Undrar om det finns en hake någonstans som vi inte vet om ännu? https://ppam.se/skatteverket-andrar-standpunkt-om-batterier-och-stodtjanster/
-
Hallejulia, åt detta Sverige! I dagens Sverige kan man hitta det mesta på internet. En snabb sökning på "Alla bolag eller UC" så ser man att ägaren av Grisslehamn Marina o Camping sitter i 13 bolagsstyrelser, varav det största är ett cementbolag med 445 milj årsomsättning. Jag har svårt att tycka synd om dessa klippare som försöker göra extra business av någonting som fungerat bra i 50 år. (100 år) Tänk om din lokala restaurang tog 150 kr extra för att du inte hade bokat bord på deras internetsida i förväg??? Promarina trodde att man kunde pungslå båtåkarna för några år sen. Hur bra gick det. Att kommuner på västkusten självklart hakar på och säger att vi måste bara täcka våra kostnader, eller nåt. Tro på det den som vill.
- 52 svar
-
- 2
-
Jag fortsätter att racka ner på denna hamn, på norra Väddö (Grisslehamn). Den är inte som andra gästhamnar, den är definitivt inte som tidigare år. Jovisst, sedan något år tillbaka så ska man anmäla ankomst i förhand. Jag blev inte nekad plats under Corona tiden, men det kändes jobbigt och besvärligt att jag inte hade bokat innan ankomst. Exempelvis midsommardagen 2022. 80% av hamnen var tom, ändå påpekades det att jag inte hade bokat plats i förväg. Den stackare som inte har Ajjfåån eller liknande Android motsvarighet, med i båten kommer inte att ha lätt att läsa alla deras PDF sidor med boknings villkor. Kanske alla har datorn med sig i båten nuförtiden? (min står hemma på skrivbordet) ? En detalj från deras boknings sida: Paketerbjudanden Kryssningsbiljetter till Åland (10- eller 15-turen) för hela besättningen ingår utan kostnad vid övernattning i gästhamnen.😀 Så länge jag seglat förbi Grisslehamn (sen 1978), så har det alltid ingått en biljett på Eckerö linjen, när man betalt gästhamnsplats. Motsvarande biljett har alltid funnits även i gästhamnen på Ålandssidan, (Kärringsund). 5 min promenad från Eckerölinjen. Undrar vem som står för denna båtbiljett? Tänk om det är Eckerölinjen? Det kanske inte är de nya ägarna av Gästhamnen i Grisslehamn, vilket man eventuellt kan få för sig om man lyckas öppna alla deras PDF-sidor på bokningssidan. Så för den som vill "Tura" över till Åland för att äta en god middag och kanske fylla på något förråd av ädla drycker. Åk via Kärringssund på Åland istället.
-
Trevligt att det är många som kommenterat mitt ämne gällande den extra avgift på 150 kr som Grisslehamns marina tar ut om man beter sig som man alltid har gjort i Sverige när man anländer till en gästhamn. Ett speciellt tack till "Excel319" som var den enda som hade något som liknade ett svar på frågan. Vi får väl konstatera att Grisslehamn utmärker sig som den enda gästhamn som använder detta avvikande beteende med extra avgift om man inte använder internet och förhandsbokning.
-
150 kr i extra avgift vid Drop in i gästhamn. Är detta vanligt? Tydligen tar Grisslehamn detta om man inte förhandsbokar plats i gästhamnen via internet på deras bokningssida. 400+150 kr 🤬
- 52 svar
-
- 2