Stan 65 Posted December 8, 2024 https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er https://www.gp.se/krim/kronofogden-tvangssaljer-ebbas-bil-pa-grund-av-kompisens-skulder.254b93ba-2ca3-454b-8684-df14f6f59a54 Har någon av er tagit hjälp av en bekant eller kompis som ni seglat många gånger med tidigare? Som båtägare på semester kan man eventuellt bli kvar kanske 2 dagsetapper från hemmahamnen när semestern är slut. Kanske planerat eller på grund av vädret, eller kanske sjukdom, skada eller något annat. Att då ta hjälp av en bekant som kanske har semester kvar för att ta hem båten, har hänt mig några gånger i livet. Nu är det tydligen slut med detta. Att skriva ett vattentätt hyresavtal med den kompis som ställer upp är tydligen den enda chans man har, om inte kronofogden ska ha laglig rätt att beslagta min båt och sälja den på exekutiv auktion om jag inte är med ombord. Man tar sig för pannan. Bäst att börja prenumerera på UC, Ratsit eller liknande för att ha full koll på sina bekanta som kanske har tvingats sälja ett hus med förlust, eller har ett företag som inte gick som det skulle, eller nåt annat. Share this post Link to post Share on other sites
skippeer 422 Posted December 8, 2024 (edited) Inte svårt, ha ärliga skuldfria kompisar. På utsjöskepparkurs för några år sedan fick jag lära mig att internationellt finns det krav på att om båtägaren ej är ombord skall det finnas ett dokument som bevisar att NN har rätt att segla sy XX från plats Q till plats Y under tidsperiod start-slutdatum.Maritime Letter of Authorization Om du behöver få reda på om en individ har skulder eller inte kan vem som helst ringa och få svar. https://kronofogden.se/e-tjanster-och-blanketter/skuldupplysning-om-nagon-annan Alternativt kan du be din kompis att visa att hen är skuldfri hos kronofogden, så här ser du ut när jag kollade mina sidor hos kronofogden Edited December 8, 2024 by skippeer 1 Share this post Link to post Share on other sites
Wildeside 453 Posted December 9, 2024 (edited) 3 timmar sedan skrev skippeer: Inte svårt, ha ärliga skuldfria kompisar. Så då ska man säga upp bekantskapen med kompisar som har skulder till kronofogden? Är det inte bättre att inte låna ut saker eller att man skriver ett kontrakt än att bli av med vänner o bekanta. Extra jobbigt om det är någon inom familjen eller släkten som är skuldsatt. Edited December 9, 2024 by Wildeside Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,210 Posted December 9, 2024 (edited) Ja, det här är ju precis och exakt i linje med vad vi svenskar vill, hårdare tag mot kriminella som bl a använder sig av målvakter för att försöka skydda de ägodelar man har som t ex bilar. Därför har man infört den lag som gör att du kan mäta ut en bil som en kriminell kör, oavsett vem som äger den på pappret. Edited December 9, 2024 by Peter_K 5 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted December 9, 2024 5 timmar sedan skrev Wildeside: Extra jobbigt om det är någon inom familjen eller släkten som är skuldsatt Om det är en riktig vän som verkligen vill ha kvar dig som sådan också, vill denne säkert också att du skall gå skadefri och få behålla din bil/båt. Så då lär det inte vara något problem att skriva ett mycket noggrannt avtal (vilket är nödvändigt, och helt riktigt enligt mig). Om kompisen/släktingen/familjemedlemmen däremot inte tycker det är så viktigt och diskussionen därför blir jobbig, så finns det säkert en anledning.... (Ett steg längre är dock om t ex din utlånade bil används i samband med ett brott. Då hjälper nog inte ens ett avtal, då den - i egenskap av "brottsverktyg" - får omhändertas baserat på helt andra lagar och regler). 1 Share this post Link to post Share on other sites
per_62 221 Posted December 9, 2024 Men hur gör man om man behöver hjälp med bil- eller båttransport. Hur ska ett avtal vara utformat och vara helt "vattentätt" så att inte kronofogden beslagtar bilen/båten? Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 590 Posted December 9, 2024 11 timmar sedan skrev Stan: https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er https://www.gp.se/krim/kronofogden-tvangssaljer-ebbas-bil-pa-grund-av-kompisens-skulder.254b93ba-2ca3-454b-8684-df14f6f59a54 Har någon av er tagit hjälp av en bekant eller kompis som ni seglat många gånger med tidigare? Som båtägare på semester kan man eventuellt bli kvar kanske 2 dagsetapper från hemmahamnen när semestern är slut. Kanske planerat eller på grund av vädret, eller kanske sjukdom, skada eller något annat. Att då ta hjälp av en bekant som kanske har semester kvar för att ta hem båten, har hänt mig några gånger i livet. Nu är det tydligen slut med detta. Att skriva ett vattentätt hyresavtal med den kompis som ställer upp är tydligen den enda chans man har, om inte kronofogden ska ha laglig rätt att beslagta min båt och sälja den på exekutiv auktion om jag inte är med ombord. Man tar sig för pannan. Bäst att börja prenumerera på UC, Ratsit eller liknande för att ha full koll på sina bekanta som kanske har tvingats sälja ett hus med förlust, eller har ett företag som inte gick som det skulle, eller nåt annat. Gissar att det finns många bra exempel när denna regel/rättighet för kronofogden är vettig och bra, även om det är svårt att se det när sånna här situationer med "oskyldiga" Svenssons uppstår. Men jag håller med, galet att man riskerar förlora en bil/båt för att man en enskild gång lånar ut den till en kompis. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 805 Posted December 9, 2024 För många år sedan så råkade jag nästan ut för samma sak, vi är inte vänner längre (jag sa upp bekantskapen). Jag lyckades övertala Tingsrätten via kvitton, men KF gick vidare och jag förlorade allt. Några kanske minns tråden, finns här: 1 Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,210 Posted December 9, 2024 7 timmar sedan skrev per_62: Men hur gör man om man behöver hjälp med bil- eller båttransport. Hur ska ett avtal vara utformat och vara helt "vattentätt" så att inte kronofogden beslagtar bilen/båten? Man kanske kan be någon utan skulder hos kronofogden om hjälp då..? Är tveksam kring hur ett sådant avtal skulle kunna se ut eller om det ens går; i så fall kan ju yrkeskriminella skydda sina bilar genom att ha ett avtal med en målvakt som står för ägandet. 1 1 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted December 9, 2024 5 timmar sedan skrev patrikflink: Några kanske minns tråden, finns här Jo, den minns jag. Usch !! Men skönt att du reste dig/er och inte tappade allt båtintresse. 1 1 Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,493 Posted December 9, 2024 (edited) 5 timmar sedan skrev patrikflink: Några kanske minns tråden, finns här: Jag mindes tråden, men inte att det var du som drabbades. Hur gick det till slut? Tråden avslutas med att du skriver att du ska återkomma när allt är klart. Tillägg: Nu ser jag i denna tråd att du nästan drabbades av samma sak, så det gick tydligen bra förutom att en båtsäsong blev förstörd. Edited December 9, 2024 by Mackey Share this post Link to post Share on other sites
Paul_Schtek 72 Posted December 9, 2024 Uthyrning av båt, t ex via Hygglo, borde väl innebära samma risk? Share this post Link to post Share on other sites
Kane 976 Posted December 9, 2024 4 minuter sedan skrev Paul_Schtek: Uthyrning av båt, t ex via Hygglo, borde väl innebära samma risk? Då är man nog skyddad av Hygglos avtalsstruktur. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 805 Posted December 9, 2024 (edited) 1 timme sedan skrev Mackey: Jag mindes tråden, men inte att det var du som drabbades. Hur gick det till slut? Tråden avslutas med att du skriver att du ska återkomma när allt är klart. Tillägg: Nu ser jag i denna tråd att du nästan drabbades av samma sak, så det gick tydligen bra förutom att en båtsäsong blev förstörd. Orkade inte tjata om detta. Gick inte bra, fick varken båt, kärra eller pengar. Att strida mot staten är nästan omöjligt, KF överklaga beslutet från tingsrätten, då kastade jag in handduken. Men ny båt köptes och sedan såldes, 2 båtar senare så sitter vi med vår bästa båt hitills, Sealine 320 Statsman. Kanske fel ordval "nästan", men i princip samma sak som tråden handlar om. Edited December 9, 2024 by patrikflink 2 Share this post Link to post Share on other sites
Volvo_Penta 720 Posted December 9, 2024 1 timme sedan skrev patrikflink: Att strida mot staten är nästan omöjligt, KF överklaga beslutet från tingsrätten, då kastade jag in handduken. En av mina bekanta stred mot KFM i ett ärende där KFM gjort en enligt Utsökningsbalken lagstridig åtgärd. Min bekante påpekade lagstridigheten för KFM. KFM:s juridiska avdelning skrev ett internt betänkande till stöd för sin åtgärd och detta diariefördes som IB med löpnummer. Eftersom KFM:s lagöverträdelse var så tydlig anmälde min bekante KFM till polisen och blev efter några månader med förhör m.m. tilldelad målsägarbiträde för det offentliga målet som skulle drivas av åklagare. Några veckor därefter avskrevs ärendet av åklagaren med motiveringen att KFM följde sina fastställda rutiner. Detta trots att rutinen som var sprungen ur KFM:s interna betänkande stred mot gällande lag. Att driva ärendet som enskilt ärende mellan min bekante och KFM vid Tingsrätt ansågs av advokat vara lönlöst eftersom KFM sällan eller aldrig förlorar när KFM:s ärenden hamnar i rättssystemet. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 805 Posted December 9, 2024 25 minuter sedan skrev Volvo_Penta: En av mina bekanta stred mot KFM i ett ärende där KFM gjort en enligt Utsökningsbalken lagstridig åtgärd. Min bekante påpekade lagstridigheten för KFM. KFM:s juridiska avdelning skrev ett internt betänkande till stöd för sin åtgärd och detta diariefördes som IB med löpnummer. Eftersom KFM:s lagöverträdelse var så tydlig anmälde min bekante KFM till polisen och blev efter några månader med förhör m.m. tilldelad målsägarbiträde för det offentliga målet som skulle drivas av åklagare. Några veckor därefter avskrevs ärendet av åklagaren med motiveringen att KFM följde sina fastställda rutiner. Detta trots att rutinen som var sprungen ur KFM:s interna betänkande stred mot gällande lag. Att driva ärendet som enskilt ärende mellan min bekante och KFM vid Tingsrätt ansågs av advokat vara lönlöst eftersom KFM sällan eller aldrig förlorar när KFM:s ärenden hamnar i rättssystemet. Om jag minns rätt så var det 8st fordringsägare i mitt fall, TFF, Vattenfall, Telia mfl. (kommer inte ihåg alla som ville ha pengar av min ex vän, men totalt 1.7 miljoner hade han i skulder). 6st accepterade inte min överklagan, så därför gick det åt helvete för mig. Min ex vän har inte haft företag, detta var/är privata skulder som nog är dubbla idag. Han lever på oss via bidrag än idag, en parasit i samhället enligt mig! Har inte jobbat på minst 12 år och kommer aldrig bli skuldfri. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,922 Posted December 9, 2024 37 minuter sedan skrev patrikflink: Om jag minns rätt så var det 8st fordringsägare i mitt fall, TFF, Vattenfall, Telia mfl. (kommer inte ihåg alla som ville ha pengar av min ex vän, men totalt 1.7 miljoner hade han i skulder). 6st accepterade inte min överklagan, så därför gick det åt helvete för mig. - - - Det var en märklig ordning att fordringsägarna ska avgöra om det juridiskt var din båt. Det borde vara en uppgift för jurister vid Tingsrätten. Tråkig situation för dig, skönt att du verkar ha kommit förbi det - även om ärren så klart finns kvar. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Stormfocken 61 Posted December 12, 2024 Så om varvet som båten ligger på kånkar och har skulder, så kan alla båtar som ligger där beslagtas? Däckfirman där man har bildäcken? Bankfacket i banken? Är förstås inte samma som privatperson som man lånat ut något till men onekligen intressant. Och det finns förstås en anledning till att det finns en speciell bankgaranti för de pengar man lånat ut till banken (upp till en miljon). Share this post Link to post Share on other sites
Stormfocken 61 Posted December 12, 2024 Så här skriver Polisen om den nya lagen som nämns ovan: "Vad händer om det som beslagtagits tillhör någon annan? Ett av huvudsyftena med en utredning om självständigt förverkande är att klarlägga ägandeförhållandena. Om det visar sig att egendomen tillhör någon annan och den personen haft legal möjlighet att införskaffa egendomen, kommer den inte att förverkas." Källa: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2024/november/sjalvstandigt-forverkande-ska-gora-kriminella-fattigare/ Så det ser ut som den nya lagen kan vara ett skydd mot att Kronofogden vill ta båten om man lånat ut den till en bekant med skulder. Men bäst att kolla med en jurist förstås. Men det är nog så att de gamla lagarna inom detta fält var felaktigt utformade och att de förhoppningsvis nu blivit bättre för ärliga människor. Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 548 Posted December 12, 2024 Om båtfirman där man har båten konkar måste man ha ett skriftligt förvaringsavtal för att få behålla den. Utan skriftligt avtal ingen båt. Visst muntliga avtal gäller men bevisa att du haft det... Share this post Link to post Share on other sites
Paul_Schtek 72 Posted December 12, 2024 2024-12-09 vid 17:16 skrev Kane: Då är man nog skyddad av Hygglos avtalsstruktur. De tar tydligen en kreditupplysning när man hyr. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,493 Posted December 13, 2024 18 timmar sedan skrev Stormfocken: Så om varvet som båten ligger på kånkar och har skulder, så kan alla båtar som ligger där beslagtas? Troligen ja under vissa omständigheter. Om du har ett skriftligt avtal om vinterförvaring har jag däremot svårt att tro att din båt blir utmätt. Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,922 Posted December 13, 2024 21 timmar sedan skrev Stormfocken: Så om varvet som båten ligger på kånkar och har skulder, så kan alla båtar som ligger där beslagtas? - - - - Och det finns förstås en anledning till att det finns en speciell bankgaranti för de pengar man lånat ut till banken (upp till en miljon). Shipman 28 tillverkades av en båttillverkare på Gotland som hette Fiberman AB. 1973 gick företaget i konkurs. Alla som hade påbörjade och delbetalade båtar eller färdigbyggda men ej hämtade blev av med både pengar och båtar (om de inte hade tecknat bankgaranti vilket tydligen inte var vanligt). https://digitaltmuseum.org/021166009523/fiberman-ab-varv Företaget startades om under namnet Shipman AB. Det nystartade företaget var noga med att kunderna tecknade bankgaranti för de förskottsbetalningar de gjorde till varvet. Share this post Link to post Share on other sites
excel319 502 Posted December 14, 2024 15 timmar sedan skrev Lintott: Shipman 28 tillverkades av en båttillverkare på Gotland som hette Fiberman AB. 1973 gick företaget i konkurs. Alla som hade påbörjade och delbetalade båtar eller färdigbyggda men ej hämtade blev av med både pengar och båtar (om de inte hade tecknat bankgaranti vilket tydligen inte var vanligt). https://digitaltmuseum.org/021166009523/fiberman-ab-varv Företaget startades om under namnet Shipman AB. Det nystartade företaget var noga med att kunderna tecknade bankgaranti för de förskottsbetalningar de gjorde till varvet. Detta stämmer inte riktigt. De som kunde påvisa att de tagit varan i besittning fick ut sina båtar, efter mycket strul. Min släkting var en av dom. Det viktiga är att just kunna påvisa att man tagit varan i besittning. När en pälsaffär i närliggande stad gick i konkurs så förverkades alla pälsar som fanns inne för sommarförvaring, tills ägarna kunde visa att de just tagit varan i besittning. En dam hade köpt på vårrea och direkt lämnat för sommarförvaring. Hon blev utan päls. Allt hon hade behövt gjort var att ta på sig pälsen och lämna butiken, gärna med ett kort på det, för att sedan gå tillbaka in och lämna för förvaring. Men vem tänker på sådant här när man köper en vara. 3 Share this post Link to post Share on other sites
Janken 178 Posted December 14, 2024 15 timmar sedan skrev Lintott: Shipman 28 tillverkades av en båttillverkare på Gotland som hette Fiberman AB. 1973 gick företaget i konkurs. Alla som hade påbörjade och delbetalade båtar eller färdigbyggda men ej hämtade blev av med både pengar och båtar (om de inte hade tecknat bankgaranti vilket tydligen inte var vanligt). https://digitaltmuseum.org/021166009523/fiberman-ab-varv Företaget startades om under namnet Shipman AB. Det nystartade företaget var noga med att kunderna tecknade bankgaranti för de förskottsbetalningar de gjorde till varvet. Blanda inte ihop äpplen och päron. TS frågeställning är utifrån en helt annan lagstiftning. Inte konkurslagar. Man ska aldrig betala handpenning eller förskott till någon man misstänker är på obestånd. Vid en konkurs hamnar du långt ner på fordringsägarlistan. Sen kan man ju vara lite försiktig med vem man ber transportera båten hem i TS ursprungsfråga. Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,922 Posted December 14, 2024 2024-12-12 vid 21:46 skrev Stormfocken: Så om varvet som båten ligger på kånkar och har skulder, så kan alla båtar som ligger där beslagtas? Däckfirman där man har bildäcken? Bankfacket i banken? Är förstås inte samma som privatperson som man lånat ut något till men onekligen intressant. Och det finns förstås en anledning till att det finns en speciell bankgaranti för de pengar man lånat ut till banken (upp till en miljon). 11 timmar sedan skrev Janken: Blanda inte ihop äpplen och päron. TS frågeställning är utifrån en helt annan lagstiftning. Inte konkurslagar. - - - Noterade du inte att det var @Stormfocken som jag citerade, och kommenterade, om problematiken med konkursade varv. Share this post Link to post Share on other sites
heimlaga 176 Posted January 9 Sånt där förekommer ju hela tiden. Man har fört ett lass stockar till sågen och far hem med traktorn och hämtar nästa kärra medan den första står kvar vid sågen. Man har egendom i hyrt utrymme. I mitt fall en kipphyvel inhyrd i tröskhuset vid en ödegård i byn och hela snickeriet med all utrustning i en hyrd lokal. Eller traktorn parkerad på andras mark över natten medan ett arbete pågår. Gör ni inte sådant i Sverige? Det låter ju för jävligt om det inte duger att bevisa sitt ägande med kvitton och vittnen. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 548 Posted January 9 Om grejorna är i ett hyrt utrymme så finns det ju ett hyresavtal - inget problem. Traktorn är registrerad på dig och du har kvitto - inget problem. Stockar på en oregistrerad kärra - oklart vem som äger (för kronofogden) - problem... Detta blir du nog av med. Share this post Link to post Share on other sites
Volvo_Penta 720 Posted January 10 22 timmar sedan skrev Eld-: Traktorn är registrerad på dig och du har kvitto - inget problem. Finns flera ärenden som visar på att registreringsbevis och kvitton inte hindrar utmätning av lös egendom. Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 590 Posted January 10 Att någon annan är ägare är inget hinder för utmätning. Det är brukandet som är avgörande. Du måste kunna visa på att du förutom att vara ägare också de facto är den som normalt också är brukare. 1 Share this post Link to post Share on other sites