Jump to content
Tuesday 03 August 2021

SkeppOhoy

Medlemmar
  • Content Count

    83
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

22 Expert

About SkeppOhoy

  • Rank
    Kapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

861 profile views
  1. Tryck ner trimplanen samt försök att göra långsamma rattrörelser. Ett vanligt fenomen är att man försöker parera hela tiden när det egentligen inte behövs (trots att man tror det). Men lite slingrigt är det oftast i låga farter med singel motor & duopropp som jag tror att du har.🙂 Mvh,
  2. Hej! Jag bytte två av mina länspumpar i vintras. Då jag inte vet vad du har för pump, inbyggd flottör eller extern så klistrar jag in 3 olika alternativ från Rule. Tänk inte på färgerna då dem kanske inte stämmer överens men principen är den samma för alla olika märken. Hoppas det hjälper. Mvh,
  3. Se bifogad bild 1. Välj för intag av sjövatten (kontrollera att sjövattenintag är öppet i skrovet) 2. Vrid pumphantaget till öppet läge 3. Pumpa in sjövatten i toalettskålen. Nu kan du göra dina... Ja du vet vad. 4. Efter du är klar så ändrar du väg från sjövatten till en förmodad septiktank. Nu när du börjar pumpa så får du pumpa tills du känner motstånd. Då byter du till sjövatten igen (1) för att fylla upp igen för att återgå till pump mot spetiktank (4). Man kan få hålla på lite fram & tbx. Du kommer förstå när du väl står där. När du är klar så brukar iaf jag pumpa in lite sjövatten i skålen för att spola en gång till för att försäkra mig om att all gegga kommit dit den ska sen även lämna lite sjövatten i skålen inför nästkommande besök av mig eller någon annan. Nu drar du tbx pumphandtaget till i helt nerfällt läge (5). (Detta gör att pumphandtaget inte kan åka uppåt vid vila, där kommer ordet twist & lock in..) Välj även att ha vredet i nr (4) vid vila Mvh,
  4. Okey Chefen. Jag klistra in det för du har redan en aktiv tråd om ämnet där du berättar om att du inväntar en saftig faktura? Lycka till med båten👍 Mvh,
  5. Hej där. Du har ju redan en tråd om detta, varför skapa en till? Där har du redan specificerat allt på fakturan? Eller har det tillkommit saker för det är inte 62k? Vad har dem gjort mer? Kopierar från dina andra tråd ” 2021-05-29 vid 13:31 skrev Detta är citerat från beskrivning på utfört arbete i text under ser du vad som är gjort enligt faktura. Hoppas du kan bli klok på det "Vår plan är annars inom kort att försöka ”få loss” motor med ett verktyg vi får tillverka, den har ju nu stått med medel i cylindrarna ihop om att det ska släppa, får vi sen loss motorn kanske den går att starta upp, i annat fall är det tyvärr så att motor inte går att rädda, 'Vi gjorde så att vi delade drev, och på så sätt kunde starta upp inomhus, och det gick bra, med motorn, och tur var väl att vi delade för det va stop i kanalen så det behöver göras iordning, samt byte impeller för kylningen," Detta är gjort enligt faktura - Impellerkit 477.3 + m Drevhusolja 678,57 Startmotor 1 920 Connector och packning 339,6 Drivknutsbälg 961,54 Packningssats 82 Anodkit 504 Cruser One Navy 318 Förbrukningsmaterial 6% av arbetskostnad” Mvh,
  6. SkeppOhoy

    e10

    Går inte att klistra in länk men Teknikens Värld skriver att Båtmackar får undantag för E10. Dem får fortsätta sälja E5 då det finns massa gamla båtmotorer som kan få problem med E10. Klistrar in ett stycke från artikeln som bild. Mvh,
  7. En helt off topic fråga. Vad har bunken under för funktion på land samt är det sjövatten där i? *nyfiken*😃 Mvh,
  8. Precis som Christer är inne på angående spänningen. Får du samma pulsering med Motorn igång? Mvh,
  9. Tråkigt. Vad händer när du försöker starta värmaren? Mvh,
  10. Mycket handlar om väder & vind samt att om det blåser att alltid gå in med rätt anfallsvinkel mot vinden. Det som som ofta händer är att många tar den snabbaste vägen (tänker bilväg) & underskattar vad vinden kan göra (speciellt när man råkar ha neutral i växelkablaget lite för länge samt underkattat vinden). Lita alltid på magkänslan också, avbryt innan det är för sent men var alltid distinkt i dina beslut. T.ex att ni har bra kommunikation. Säger du avbryt så sätter sig din gast på fördäck utan att fråga & inväntar ett nytt försök. Många gånger har man även sett när det brister i kommunikationen & det är då man gärna filmar spektaklet då det lätt kan bli underhållande😃 Det kommer att gå bra för dig, du förbereder dig med kunskap (här ifrån bland annat) & ser problemen innan du upplevt dem. Det kommer att hjälpa dig! Mvh,
  11. Det du beskriver ovan är för sjövattensidan. Det slutna systemet har du alltså inte mätt på? Har du varmvattenberedare som är kopplad på den sidan? Vattnet under motorn är det sjövatten, färskvatten, regnvatten eller är d glykolblandat vatten? Hålls nivån bra nu efter du fyllt på? Lite OT, hade du tömt hela motorn på sjövatten samt körde du färskvatten innan du blandade glykol & körde genom drevsäcken? Mvh,
  12. Hej Har du varit inne på https://shop.princessyachts.se Längst ner på sidan så kan du maila in till dem ditt båtnr/modell/år osv osv. Du skriver inte om din båt är byggd 1970 eller 2012 så lite svårt att säga men med lite tur så kanske dem kan hjälpa. Lycka till
  13. Läste precis igenom din tråd. Du har ju redan fått svar på dina frågor du ställer igen? - använd ej etanol då blir problemet värre - googla din förgasare/flottörhus, ta isär, rengör, töm, kika runt lite om d ser bra ut. - byt filter - som sista utväg då d kan innebära endel risker om man är ovan. Töm bränsletanken & rengör. Lycka till! Mvh,
  14. Är väl ytterst ovanligt på en Bensinare som du har? Diesel däremot... Finns säkert någon här som kan förklara varför. Mvh
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy