-
Content Count
103 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
40 ExpertAbout SkeppOhoy
-
Rank
Örlogskapten
Profile Information
-
Location
Stockholm
Recent Profile Visitors
1,464 profile views
-
SkeppOhoy started following Limma bälg drev?, Volvo Penta D3 felkod, Tappade elverktyg and and 7 others
-
Godkväll. Hittade detta på nätet. Mid 140 is the HIU. SID 231 is a can communication fault. FMI 11 is apparently "fault in incoming message" on the can bus. Here are the troubleshooting steps -
-
Hade först kört hårfön så gott det går sen lagt den i en påse med ris några dagar med batteriet bortkopplat men även det i påsen innan jag skulle gjort ett försök till start. Lycka till!
-
Vattenavskiljande bränslefilter Volvo Penta 5,7 GXI-G Bavaria 27 Sport
SkeppOhoy replied to Helleman's topic in Motorboats
Hej. Nej det är inget tryck eller självfall om filtret är placerat högt. (Det enda dumma är att dem är gängade åt samma håll. Du ser att någon har redan våldat lite & haft av några vingar på koppen. Blir lätt att man skruvar åt för hårt vid byte när bensin är inblandat av förståeliga skäl.. Knepet är att använda skruven under som mothåll för att inte ha sönder koppen när man separerar dem. (gjort samma misstag själv). Ta bort hela filtret med koppen kvar på, när du kan skruva av för hand så har du en bunke under i andra handen för spill. Nu har du filtret med koppen i handen så kan du ta isär dessa enligt tipset ovan (töm först den gamla soppan i bunken), kontrollera koppen om det finns någon ”gegga” där. Rengör koppen samt gängorna för både koppen & fästet på skottet. Sätt på koppen på nya filtret smörj in nya packningen på nya filtret, fyll på med soppa, skruva på, torka av filtrets utsida samt om det finns bensinspill någonstans i motorutrymmet, efterdra koppen lite - klart. Så gör jag iaf, lycka till! Mvh, -
En annan kämpar på med ”högerarmen”… En vecka kvar… Längtar🚤⚓️💦 Med vädret kom hoppet tillbaka☀️🇸🇪
-
Kul att dem försöker iaf i dessa ovissa tider. Men… Det kändes bra mycket mer skralt än tidigare år. För egen del så saknades många utställare samt Penta hörnan med uppställda motorer & surr med deras representanter. Efter bara 2 timmars spatserande & en massa tränande på att ta av & på skorna så gick jag därifrån med att Aquador 300ht var en positiv överraskning samt att Galeons designers bör lugna sig lite med spriten när dem ritar ”båtar”.. Kul också att Westline kämpar på med mässorna år efter år. Hejja Sverige! Mvh,
-
Här har du lite mer lektyr om det under vattenytan på din båt när den levererades Kanske behövs någon gång.
-
Har du den blåa ”flush” ingången för att köra sötvatten? Jag hade först om du har den prövat att köra den när båten ligger i vattnet för att se hur värmen beter sig då? Mvh,
-
Hej! Har du kollat påfyllningsslangen & dess anslutningar? Den är alltid misstänkt som första felsökning. Som föregående skribent ödmjukt beskriver är att man ska ha stor respekt för bensin i trånga utrymmen, koppla helst bort batteriet tills problemet är löst. Mvh,
-
Saxat från deras hemsida..
-
Instämmer med att det var en välgjord enkät. Lycka till med arbetet som i slutändan kanske gör vår planet Tellus lite friskare på lång sikt. Mvh
-
Du har ett spår på bälgen där det finns ett utrymme för själva åtdragningen/skruven för slangklämman. Denna ska sitta vid ett klockslag bakifrån sett för att inte allt kablage osv skall klämma sönder bälgen vid hårda svängar, tiltning osv osv. Brukar stå tydligt i bilagan man får när man köper en Original bälg. (Är olika för olika drev). Mvh,
-
Hej! Har inte svar angående bränsletanken men läste mig till detta, se bifogad bild. Har du uppfyllt dessa? Hoppas att det löser sig för dig.
-
Mörkret kommer snabbt nu. Detta var igår runt kl 20 i Österåker efter olja & alla filter byten .. 😊
-
Hej! Du har inget trimplan i närheten? Blir liknande ringar på vattnet om någon slang eller liknande sprungit läck.. Låter osannolikt med diesel från motorn.. Mvh,