Jump to content
Tuesday 04 August 2020

Seawolf

Medlemmar
  • Content Count

    737
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Seawolf last won the day on February 1

Seawolf had the most liked content!

Community Reputation

181 Expert

1 Follower

About Seawolf

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Intressant. Vad finns det för källor på att 5-56 ökar korrosionsangrepp? Jag har sökt lite på nätet utan att finna sådana, och har själv heller inte erfarit sådan effekt av 5-56. Däremot har jag ibland använt kedjespray (kedjeolja i sprayburk) i stället för vaselinspray. Denna olja sitter på oskyddade kedjor och både smörjet och korrosionsskyddar, samt är då lösningsmedlet avdunstat tillräckligt klibbigt för att sitta kvar.
  2. "Sockerbitar" ska inte användas i båt. Såvida inte man ser till följande: - Innerdelen skall vara av gulmetall, helst brons. Kolla med stark magnet, med borttagna skruvar. - Skruvarna skall helst vara av korrosionsbeständigt material, men detta är svårt att få tag i. Förzinkade kan duga om man sprayar med vaselinspray eller möjligen 5-56. - Ledarna skall förses med s.k. "Ändhylsor" så att de inte krossas då man drar skruvarna rejält, och så att ledarens ytterhölje kan stickas in i dem och avlastas vid böjning. Dessutom kan man lossa och återansluta ledarna utan att de förstörs. https://www.electrokit.com/?s=ändhylsa&post_type=product&lang=sv Fördelen med "sockerbitar" är att man får en väldigt kompakt installation.
  3. Som lycklig ägare till en MS20 där jag bytt till nyare motor håller jag med. De minsta båtdieslarna är numera på typ 10hk, och även detta är overkill för en MS20. Åtskilliga andra som bytt motor på denna båttyp har valt motorer på 13 hk eller tom. uppåt 18. Med de senare uppfyller ekipagen drömmarna hos ägare med bogserbåtsideal. Ni vet, mycket vågor men lite fart.
  4. Varumärket "Watersnake" och marknadsföringen av deras elutombordare för osökt tankarna till begreppet "Snake Oil": https://sv.wikipedia.org/wiki/Snake_oil Om man kör en 2kW (ungefär 3hk) elmotor på batterier i två timmar (motvind), så går det åt 4kWh. Använder man AGM-blybatterier kan man utnyttja c:a 50% av deras kapacitet utan att åldra dem alltför fort. Man behöver då en batteribank på 8 kWh. Med 12Vbatterier behövs då sammanlagd batterikapacitet på 660Ah. Detta motsvarar c:a 10 vanligare sådana batterier på vardera 70Ah, med total vikt på 200 kg. Kostnad c:a 8000 kr. Väljer man Litiumbatterier klarar man sig med c:a 5 kWh, billigaste priset inom EU idag på ett sånt paket är c:a 26000:- kr inkl moms utan frakt, och väger c:a 60 kg.
  5. När jag delade drev och motor efter 25 år var splinsen på S-drevsaxeln tydligt slitna, men var fortfarande användbara ihop med mjuk-kopplingssatsen. För 2002, S-drev, tung foldingpropeller och sommaranvändning är nog c:a 25 år bäst före, så att säga.
  6. Om du vill kunna köra motor med Solingen i farter uppåt 5+ knop så glöm det där med eldrift. Ökar du motorstorleken så måste du ha vagnslaster av batterier i stället. Och dessa skall laddas också. Om du har elmotor under 2kW kan du i stort sett glömma att köra elmotor i motvind om det blåser mer än 8 m/s. Propagandan för elmotorer i båtar påminner mycket om sanningen om lögner: http://blog.svd.se/historia/2014/07/22/om-en-logn-upprepas-tillrackligt-ofta/
  7. Jag hade en 2002 med S-drev med Martec sötvattenkylning i en 999:a. Den var 30 år gammal, och då jag gick igenom den genom att lossa den och tog av topplocket fann jag ut följande: - Cylinderloppen var perfekta, ingen slitkant värd namnet, och honingsspåren syntes fortfarande! - kylkanaler etc. var nästan som nya. - ventiler och säten såg fina ut men kollades och slipades in av Värmdö Motorteknik när locket ändå var av. - Insprutarna rengjordes och kollades, de var i grunden helt OK. - Avgasböjen hade jag bytt några år tidigare, dessa är förbrukningsvara. - Sjövattenpump renoverades. En känd defekt med 200X-motorerna och backslag/S-drev är att det inte finns någon mjukkoppling mellan drevets splineaxel och motorns medbringare. Detta medför att så smångingom nöts splinsen sönder och att laga detta är DYRT! Sena versioner har mjukkoppling, men till de äldre finns ett uppgraderingskit med gummibussningar som löser problemet. Jag köpte ett sådant kit från en firma i UK, nästan halva priset jämfört med Sverige. https://forums.ybw.com/index.php?threads/vp-2003-spline-problem.14988/ Med erfarenheterna från ovan tror jag att min motor har ytterligare trettio år kvar, och det bör gälla andra sötvattenkylda sådana också. Men lär er hur kallstart utförs på dessa motorer, då nöter man knappt på startmotorn alls, man får snarare smyga sig på den för den startar direkt
  8. Säkringar skall alltid sitta direkt intill där den stora kortslutningsströmmen kan matas ut, och ha en storlek som skyddar efterkommande lednings maxström, typiskt 10A/mm2. Går flera ledare med olika area ut från t.ex. ett batteri, så får man sätta flera säkringar om en av ledarna är grov och de andra klenare.
  9. https://www.sokbat.se/Modell/ryds/530-dc
  10. Flexofolds propellrar är av NiBrAl, och behöver inte offeranod. Men de har plats för dem, och chefskonstruktören/ägaren uppger då jag talat med honom att "kunderna kräver offeranod även om den inte behövs". Den som vill förstärka skyddet mot havstulpaner kan förutom att inte ha offeranoder även måla propeller/nav/axel med antifoulingfärg. Men det funkar inte om man har offeranod, för den galvaniska process man STARTAR med offeranoden kastar av färgen. För propellrar av mässing så kan man skippa offeranoden ifall hela propellerna elektrolytförkoppras (SXK Västkustkretsens Tekniska Nämnd vet allt om detta med gott resultat och en förkoppring varar minst fem år) Kopparn är aningen mindre ädel än mässingen och då korroderar den inte, omgiven av koppar som den då är. Även bronspropellrar kan förkoppras förstås för förstärkt beväxningsskydd. Stävlagret är elektriskt isolerat från axel/propeller, och påverkas inte av offeranoder på propeller och/eller axel, och har inget fäste för sådana heller. Eftersom dessa stävlager finns på massor av båtar som varit i saltvatten i decennier kan man tryggt förutsätta att de också är gjorda av någon saltvattenbeständig bronsvariant. Däremot är det oklart vad alla delarna i en "rope cutter" är gjorda av för material, men det skall tillverkaren eller återförsäljaren kunna svara på. Det är dessvärre dåligt beställt med kunskaperna om material/galvanism/beväxning bland åtskilliga av återförsäljarna, men konkreta frågor och svar är lärorikt för alla inblandade. Man skall inte utan vidare jämföra med båtar som används där det är flera meter skillnad ebb/flod. Där lär ägarna ta tillfället i akt att emellanåt vid ebb putsa av sin propeller.
  11. Böldpest som drabbar en del båtar kommer sig av att tillverkningen skett på ett undermåligt sätt, slipdamm och glasfibrer i gelcoatskiktet, fel temperatur/fuktighet i tillverkningslokalen, fel/slarvig blandning plast/härdare osv. Kort sagt: dålig tillverkningshygien. De flesta stora serietillverkare av båtar har och har haft koll på tillverkningshygienen. Båtar från t.ex. Albin, Maxi och troligen ABC har nästan aldrig böldpest trots avsaknad av epoximålning ocvh 40+ års användning. När hörde någon talas om en Trissjolle som fått böldpest? Eftersom man ju vill ha slät botten på en segeljolle är det att skjuta sig i foten att först slipa bort gammalt mök, och sen rolla på epoxi som ger en knotteryta som är svår att få slät. VIll man kladda med epoxi på den nyslipade ytan så spackla i stället ytan med epoxifärg och en stålspackelspade så att färgen bara fyller ev. små slipspår, men inte bygger det minsta i tjocklek. Så man alltså hyvlar bort allt överskott av färg med spaden.
  12. Kolla att din motorinstallation medger att byta startmotor utan att skruva isär halva båten. Om OK, skaffa en startmotor i reserv. Se till att du har separat startbatteri, alternativt att din enda batteribank har ett underspänningsskydd typ "Battery Brain" som hindrar för stor urladding.
  13. Ballad. Tål oväder mer än alla liknande. Enda minuset i tuffare väder är att den tar en del vatten över förstäven som hamnar i lovarts sittbrunn. Men seglar ändå OK i lättare vindar. Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=diM46wXiN4Q
  14. Jo, fast i Tidaholm, epicentrum för ur-västgötskan (den där som använder a i stället för s som genitiv-ändelse, dvs inte "Pärs Cykel" utan "Pära côckel") , så heter det inte ”kôrv med hälvta av varje” utan beställs helt enkelt med ”hälta-hälta”....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy