Jump to content
Monday 30 March 2020

Seawolf

Medlemmar
  • Content Count

    707
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Seawolf last won the day on February 1

Seawolf had the most liked content!

Community Reputation

167 Expert

1 Follower

About Seawolf

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sensmoralen är att inte välja produkter vars funktion är beroende av om leverantören lever vidare. I fallet sjökort och en del annat skall man se till att alla data som behövs för full funktion på plottern finns lagrade i prylen ombord och utan att prylen behöver kommunicera med något annat. Och utan varje form av löpande abonnemang. Sen kan man välja när man vill uppgradera - eller inte.
  2. Du tror väl inte att andra skall förstå hur din regulator hanteras. Det är ju du som har dess bruksanvisning. Om du inte begriper bruksanvisningen så vänd dig dit där du köpt den och be dem att lyssna på vad du vill att den skall göra, och fråga dem hur den skall knappas för att ge det resultatet. Funkar inte det så utnyttja öppet köp och skaffa en anna i stället som du begriper instruktionerna för.
  3. Om du kör saltvatten under nån arbetsdag och sen omedelbart avslutar med sötvatten på minst sådär fem liter så är det säkeligen inga problem. Jag har kört ostkustvatten i en Kärcher i flera år, men utan att efterspola med sötvatten. Den dog till slut men det är oklart om det berodde på detta. Sköljer du direkt efteråt så kan inte mycket hinna hända.... Vad gäller Kärcher så är det NoNo för mig nu. Munstycket i det vanligaste medlevererade handtaget är av plast. Det slits fort ut. Förr kunde man köpa ett nytt litet munstycke av mässing för några hundra. Numera måste man köpa en komplett spollans för bortåt tusenlappen (identiskt med det medlevererade men med mässingsmunstycke) . Typiskt fall av uppskörtning av kunderna. Vem tror de att de lurar? Sådana företag som Kärcher förtjänar totalbojkott. För nästan samma pris kan man köpa en komplett tvätt på t.ex. Jula....
  4. Det effektivaste sättet att foga ihop ABS och liknande är att använda glasfiberarmerad Cyanoacrylat. Denna metod har jag inte läst mig till utan hittat på själv. Men troligen har andra gjort detsamma. Glasfiberväven skall vara av den typ som används för epoxi. Cyanoacrylatet som passar är Biltemas 2-komponents. Den består av en liten flaska cyanoacrylat och en sprayburk med "härdare". Härdning sker först då limmet kommer i kontakt med sprayen som kan vara intorkad redan. När man klippt till glasfibervävbitarna så målar man på lite lim och trycker dit glasfibern, sen penslar man på tills mattan är våt men inte rinnnig. Avsluta med att spreja på härdare. Då härdar det på mindre än en minut, och härdningen galopperar ned genom väven och till allt limmet. Gör man denna manöver på båda sidor om plasten (kanske sprucken plastbit?) blir det mycket starkare än ursprungsplasten, och man kan förstås även täcka smärre bitar som saknas. Jag har använt detta vid minst 5 tillfällen med gott och varaktigt resultat. OBS: epoxi och det mesta annat har svårt att bita fast på ABS m.fl. plaster. Cyanoacrylat biter som en terrier!
  5. I processindustrin används grafit av en speciell typ som säljs som "Graffoil" Det används t.ex. till pumpaxeltätning, ventilspindeltätning osv och liknande där det är heta och korrosiva medier. För att funka krävs en packbox där man kan dra åt en kompression. Jag är tveksam till att det är rätt material på en kall axel i vatten utan möjlighet att dra åt en packbox. http://www.sealproweb.com/products/packing-sealing-tools/37-packing-and-sealing/119-grafoil-ribbon-tape
  6. Materialet verkar vara mässing eller brons. Där brukar inte gängor fastna hårt. Jag skulle prova att göra så här: Skaffa en plattspetsad dorn (Biltema har satser) med diameter aningen mindre än kärnan hos ängan. Knacka lagom på den avbrutna ytan för att om möjligt skada ev. oxidlager i gängan, men utan att deformera för mycket. Sraya på WD40 alternativt 5-56, vänta en dag. Använd en minislip med en slipskiva med lagom diameter för att nå ned i brottytan och slipa ett skruvmejselspår där. Om nippeln har tätat med planpackning måste man slipa försiktigt så inte ytan skadas för mycket av spåret. Anpassa sen spetsen på en skruvmejsel så både bredd och framkantsrundningen stämmer med det slipade spåret. Skruva loss.
  7. Jag har provat några gånger att fräscha upp dåliga batterier men av den plaskande våta typen. För detta ha jag kopplat in en gammaldags idiotladdare somlevererar pulsad liksänning mellan nära noll och sisådär 19 volt. (Transformator, likriktare, ströminstrument som inte hinner se pulsationerna. Jag låter laddaren stå på ett dygn, sen kollar jag batterivätskenivån och fyller på destillerat vatten om det behövs (tips- har ni en avfuktare hemma som genererar kondensvatten så funkar det i batteriet) . På det sättet har jag brutalladdat under några veckor med påfyllning av vatten efterhand. Och visst blir batteriet friskare, men inte som ett nytt. Det hela är inte värt mödan.....
  8. En expert som ger rådet : "När man byter bälgen på ett s-drev är det viktigt att befinna sig på land, annars sjunker båten." har seriösa problem att framstå som expert, verkar snarare vara försäljare av båtservicetjänster..... Ännu har INGEN någonsin publicerat ett verkligt fall av rämnad bälg oavsett bälgens ålder, annat än då lyftslinget hamnat under S-drevet och halva båtvikten tryckt upp drevet så aktra fäster gett sig. Jag har själv råkat ut för detta men aktra S-drevsfästet höll och ingen skada märktes på bälgen då jag bytte den för säkerhets skull. För de Forsheda förtöjningsfjädrar som funnits på marknaden så användes från början en gummikvalitet som var oehört tålig. Jag hade själv sådana köpta 1977 och låg ute i solen hela året fram till 2016 utan problem, inga som helst ytsprickor. Sen kom det nya miljöbestämmelser så gummikvalitetn blev sämre, och senare sådana gummifjädrar har rapporterats att spricka redan efter några år. Det har glunkats att Volvo också fick byta gummikvalitet vid den tidspunkten. Jag har alltså bytt S-drevsbälg från en från 1986 till en nyare 1997, då 11 år. Den gamla var absolut fri från varje forma av sprickbildning och var exakt lika smidig och mjuk som den nya. MItt tips är alltså att i första hand lyfta upp och inspektera bälgens undersida (mot havet) och undersöka om gummit är mjukt och smidigt utan snåsprickor, och inte byta om den är OK, den är då troligen av den gamla och bättre gummikvaliteten. Metodiken används inom den professionella underhållsbranchen för industrin och kallas "tillståndsbaserat underhåll". Tidigare i den branchen tillämpades "periodiskt underhåll" vilket ledde till massor av problem och kostnader, eftersom man hade frångått visdomsorden "If it´s not broken, don´t fix it" SKruvar man isär och sätter ihop saker i onödan är risken att något blir fel....
  9. Kölmodifieringar verkar vara tillåtet för 707, och räknas nog inte vid SRS-bedömningen då klassregeln inte hindrar det. https://www.blur.se/2012/03/15/707-alive-and-kicking/
  10. Använd denna profil: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=e836-il och gör mallar efter denna. Den behåller laminär strömning lite längre akterut efter sin yta än de flesta andra profiler, och den klarar även lite bredare anfallvinklar.
  11. Gissar man på en båtfart (med slät botten på båten) på 6,8 - 7,0 knop så visar SSPA:s propellerberäkningsprogram att du bör ha en foldingpropeller på c:a 16x11 " Jag använde samma program på min båt (Maxi 999 med 18 hk 2002a och verklig maxfart 7,1 knop, Alcometaller folding 16x11) och det stämde bra med den propeller programmet gav.
  12. Med gemensam lösning så kommer flera båtar att dela samma "båtjord" och jordplatta, och det finns då risk för galvaniska strömmar mellan dem. Denna lösning innebär också att de enskilda båtarna är oskyddade i andra hamnar.
  13. I den senare versionen av Båttekniks landströmscentral är omkopplingsblecket (på land vs. sjösatt) ersatt med en 8-volts galvanisk (och jordskillnadsspännings) isolator. Detta för att det är för lätt att glömma att ha omkopplingsblecket i rätt läge. Den kräver förstås jordfelsbrytare för att vara säker. Annars, om någon vill ha tag i en liten bit kopparplåt så uppsök närmsta takplåtslagare, och köp en bit tak-kopparplåt, de brukar ha sånt på lager. Orsaken att ha en jordplåt av koppar (som INTE får målas!) är att den inte blir bevuxen av havstulpaner.
  14. Nope. Såvitt jag vet finns det INGEN som studerat helheten med ungefärlig inriktning på totalen av plus och minus. Många av de behandlingar/kostnader som rökare orsakar inom sjukvården får även andra, fast utan att man anger rökning som orsak. Det finns alltså gott om utsagor om enstaka saker och generella slutsatser som saknar dessa helhetsfaktorer. När man säger saker som att "kategori" orsakar dödsfall, så ignorerar man att alla dör, oavsett.
  15. Så artikelförfattarna menar att primärvården skulle kunna lägga ned ifall rökningen upphörde? Den utredningen skulle vara en njutning att rannsaka.... Sen är det förstås så att rökarna får vård tidigare i livet än icke-rökarna. Men de flesta får vård oavsett, och rökarna får nog inte så våldsamt mycket mera. Antag att det finns 2 miljoner rökare i Sverige och att de uppbär statspension på 15000 i månaden (efter skatt, skatten återgår ju till stat och kommuner) . Antag att de dör 5 år tidigare efter pensionen. Det motsvarar 1800 miljarder i inbesparad pension, eller 360 miljarder per år Antag vidare att dessa 2 miljoner har rökt 10 cigaretter om dan i 30 år. Varje cigarett betalar sådär 1 krona i skatt. Det blir 219 miljarder, eller 7,3 miljarder per år. (officiell siffra inkl. snus mm är 12.4) Det är alltså en synnerligen samhällsnyttig gärning att röka, och det är tur att så många idioter håller på med det.....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy