Jump to content
Saturday 29 January 2022

Seawolf

Medlemmar
  • Content Count

    873
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Seawolf last won the day on December 27 2021

Seawolf had the most liked content!

Community Reputation

298 Expert

1 Follower

About Seawolf

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det finns anledning att misstänka att det gamla 95Ah startbatteriet inte får tillräcklig laddning under säsongen. I så fall åldras det tämligen rejält under en enda säsong. Har man många starter och korta körtider är det också en åldringsrisk.
  2. Ja, har provat både vid alla kapellskrymslen och storsegelvecken under dess bomkapell. Biltemas "mot krypande etc." är klart och ofärgat, och jag ser inte spår av dt där jag sprejat.
  3. Anslut en voltmeter till startmotorns grova pluspol, och till motorgods. Se vilken spänning som finns medan startmotorn körs. Jämför detta med vilken spänning batterierna har då startmotorn körs. Skiljer sig dessa spänningar mer än någon halv volt så skall du se över alla anslutningar, skarvar etc. och ev. byta till grövre kablar. Om batterispänningen sjunker under 11 volt och ner mot 10.5 har du problem med ett eller flera åldrade batterier. Ett åldrat batteri kan visa fulladdningsspänning men ändå inte orka ge den stora startmotorström som behövs.
  4. Jag har använt och kan rekommendera Biltemas medel mot krypande insekter. En liten sprejdutt i alla skrymslen där spindlarna kan tänkas söka skydd och dölja sig. Efter några omgångar med någon eller några veckor emellan, där det efter den tredje var i stort sett spindelfritt var det klart. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/insektsspray-krypande-2000044130
  5. Se till att ytan du lägger EVA på är slät och blank. Lägg sen lösningsmedelsbaserat kontaktlim på ytan och låt det torka sina 10 minuter, sen lägger du dit den självhäftande EVA:n. Har gjort ungefär så på aluminiumtofter i en Buster och det sitter utomhus i sol regn och rusk, och visar ingen tendens att släppa efter två år.
  6. Så länge det finns elektrisk kontakt mellan rostfri avgasböj och avgaslimpa via metallbultar så sker den galvaniska korrosionen på avgaslimpan. Jämför med hur Volvo Penta ordnar hopbultningen mellan sitt S-drev och motorn, både för packning och för bultarna. https://marinepartseurope.com/explodedview?category=Marine+Drives+&product=130S-D&catalog=M-PS1-C&img=47825.png&header=Upper+Gear+Housing+130S-D$2c+130SR-D$3a+RATIO+2.19$3a1&section=54166044 Nanni hade tidigare en avgaslimpa/värmeväxlare av aluminiumgjutgods, och en avgasböj av gjutjärn. De har numera ändrat böjen till aluminium. Det finns alltså även andra skäl än tillverkningskostnad för Volvo att både avgasböj och avgaslimpa är av gjutjärn.
  7. Här är ett urval. Undvik teakdäck och övriga excesser i nedbrytbara exteriöra material. Välj ett exemplar som har någorlunda fräsch motor, och som haft en historik av oceansegling och/eller "liveaboard". https://se.yachtworld.com/batar-till-salu/typ-segelb%C3%A5tar/region-europa/land-storbritannien/land-nederl%C3%A4nderna/land-frankrike/land-irland/land-tyskland/land-danmark/land-finland/land-guernsey/land-jersey/land-litauen/land-polen/land-sverige/?length=11-15&price=-750000&hullMaterial=aluminum,fiberglass&page=2
  8. Dilemmat är att om man bultar ihop gulmetall eller rostfritt (ädlare) mot en avgaslimpa av gjutjärn (oädlare) , så är det stor risk att galvanisk korrosion uppstår i avgaslimpan. Den är dyrare än avgasböjen. Har man en elektriskt isolerande packning kan problemet minska, men fortfarande kommer bultarna att ge elektrisk kontakt om man inte också kan ordna elektrisk isolering för dem också.
  9. Försök skissa upp hur det hela är kopplat inklusive solceller, ev. regulator, batterier, kamerahus och kameraanslutning. Ta kort på solcellsmontaget och övriga delar. Utan en massa detaljinformation blir felsökningen bara gissningar i blindo. Eftersom det funkade i sötvatten kan antingen det handla om ett fel som bara visar sig med en starkare elektrolyt (bräckvatten) eller att du vid flytten till bräckvatten monterade någon eller några av delarna på annat sätt än tidigare, så att en felaktig elektrisk kontakt kunnat uppstå mellan olika delar och marken/vattnet.
  10. Seawolf

    Elpanel

    Här är ett jobb jag gjorde till en motorkatamaran med dubbla motorer. All håltagning och alla ingraverade texter ritade jag i deras CAD, sen kom dessa panelar (utan några brytare osv monterade förstås) på nån vecka. Jag tycker att det är lätt att använda, alla hål för standardbrytare och standardkontakter mm. finns färdiga att placera in, och man ser hela tiden vad det blir. Som sagt, man får även priset som beror av materialval, storlek, fasningstyp av kanterna och all håltagning. Leverans på nån vecka.
  11. Seawolf

    Elpanel

    Det enklaste och troligen bästa och snyggaste är att ladda ned detta paneldesignCAD (gratis) och sen rita vad man vill ha. Man får ett pris när det är klart och sen beställer man . Leverans nån vecka. https://www.schaeffer-ag.de/en/front-panel-designer
  12. Seawolf

    Isfritt kring båt

    Dammpumparna är nog lite strömsnålare och de i samma prisklass som Airbruchmodeller har större max luftflöde. MEN: De har alldeles för lågt tryck. Det räcker inte att både klara det djup som bubbelrören ligger på, och att skapa såpass med övertryck i bubbelrören att det blåser någorlunda lika mycket genom alla de små hålen. Airbrushpumpen ger maxtryck 4 bar, vilket omräknat till djup är c:a 40 meters djup. Men trycket är bara så stort vid litet luftflöde, så i praktiken tror jag man får kanske 2 bar med skapligt flöde. Det fungerade i alla fall oklanderligt som jag använde den.
  13. Seawolf

    Isfritt kring båt

    Kopparrören har varken elektrisk kontakt med båtskrovet eller minikompressorn som ju ansluts med en plastslang. Därmed kan ingen galvanisk strömkrets bildas mellan skrov, pump och kopparrör.
  14. Seawolf

    Isfritt kring båt

    Jag har använt en Airbrushkompressor väldigt lik denna Från Jula: Art. nr: 200070. Kolla bara med Jula att deras också likt min tål kontinuerlig drift. TIll den kopplade jag via plastslang ett långt (eller i ditt fall kanske två) 6mm kopparrör (från Biltema) somjag bakat platt i ytteränden, och borrade 1mm hål på c:a var 15:e centimeter. Röret (-en) stack jag in under båten på botten så det bubblade och rev med sig bottenvattnet som var någon eller några grader plus hela vintern. Om du inte kan ha tillsyn lätt så kan du lägga två kompressorer i parallel, går bara en så räcker det. Tänk bara på att kompressorn skall stå så kallt som möjligt, står den där det kan vara lite varmt så kommer dess luft att innehålla fukt som kan kondensera i de kallare rören/slangarna så de fryser ihop. Fördelen med dessa kompressorer är att de drar väldigt lite ström jämfört med större kompressorer, men de hindrar frysning effektivt.
  15. Jag hade samma regler på "min" båtklubb. Men jag talade med styrelsen och fick lov att värma runt kölen på liknande sätt mot att det hela kollades av dem och jag betalade för elen. Plus en skylt så att inte "vän av ordning" skulle dra ur sladden i sin regelnit.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy