Jump to content
Thursday 16 September 2021

Seawolf

Medlemmar
  • Content Count

    837
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Seawolf last won the day on September 29 2020

Seawolf had the most liked content!

Community Reputation

250 Expert

1 Follower

About Seawolf

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Såklart ökar risken att dioderna ger upp om man har driftvarvtal då man bryter huvudkretsen. Vid nära tomgång blir överspänningarna måttligare.
  2. Visst skall man inte bryta huvudbrytaren osv. då motorn går. MEN: Det är sällan eller aldrig någon rapporterar att en rimligt modern (30år) generator har blåst några dioder på grund av detta. Orsaken till varningen är att då växelströmsgeneratorer först kom ut på marknaden så vad deras dioder sämre på att hantera hög backspänning. Dessa dioder var ibland gjorda med Gemanium som halvledande material. Numera är dioderna baserade på Kisel, och tål väsentligt högre backspänningar, så riskerna att de skadas av bruten huvudbrytare är låg. Men spänningstransienter i systemet kan ändå ske vilket kan drabba annan ansluten elektronik.
  3. EVA är en förkortning av Etylen-vinyl acetat. Biltema säljer teakfärgad variant, där kan du kolla in det. https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakplankor/eva-teak-2000045592 Wikipedia beskriver EVA utförligt. https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene-vinyl_acetate
  4. Jag köpte detta till en Buster. För säkerhets skull lade jag på lösningsmedelsbaserat kontaktlim på tofterna innan jag satte dit EVA-mattan. Det har nu suttit ute i två år och funkar bra. https://www.wish.com/search/eva teak Både WISH.COM och en del andra från Kina har nu priser inkl. svensk moms. Då kan heller inte posten kräva in sina 75:- för tullhantering, och leveransen blir snabbare. Så här blev det:
  5. Behöver en ny propeller och vet hur stigning och dia skall vara, men har inte tillgång till motorn, så jag behöver veta hur många splines dessa gamla tvåtaktare har på propelleraxeln. Nån som vet?
  6. Vitsen med körkort av alla slag är att de förvandlar en rättighet till ett tillstånd som kan dras in. Man behöver inte ens kräva utbildning för att få körkort, det räcker med att att ansöka och få det första gången, varvid man får mottaga och underteckna vilka regler man skall följa. Bryter man sen mot reglerna så mister man tillståndet. Svårare är det inte.
  7. Skaffa en gasolbrännare och värm navet ordentligt när avdagaren satts an kraftigt.
  8. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-838133-termostathus.aspx
  9. Det är ännu inte förbud att använda 2-taktare. (men det är nog på gång, finge jag gissa så kanske de minsta går fria) Det är förbud att sälja nya tvåtaktare. Men såvitt det är bekant är det inte förbjudet att köpa dem, varken som begagnad av en privatperson, eller av en säljare utanför EU, för svenska myndigheter kan ju inte lagstifta mot Kinas tillverkare.
  10. Jag har testköpt några liknande, av ren nyfikenhet. De såg lite annorlunda ut. Alla hade samma funktionsbrister: - De drar för mycket viloström, så man måste ha solcellsladdning - De mäter bara energiflöden åt ena hållet, dvs de räknar bra upp hur mycket man förbrukat, men drar inte av det som laddas. - De har inga funktioner för att ta hand om att blybatterier inte ger ut lika mycket laddning som de tar emot. Kineserna skulle kunna sälja flera gånger mer om de insåg att de måste ha begripliga användarmanualer på nätet, som man kan läsa innan man bestämmer sig.
  11. https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/solceller-och-stromforsorjning/tillbehor/kabelgenomforing-010592/
  12. Jag har en sådan här. Man kan ställa in den på vilken urladdningsström den skall belasta med, samt vid vilken spänning som den skall avbryta urladdningen, 11,80 volt är lagom för blybatterier. Sen räknar den hur många Amperetimmar som den kört ut tills den bryter. Jag ställer in den på c:a 1/20 av batteriets specade Ah-tal. Alltså 4 Amp. för ett 80Ah-batteri. Efter ett tag har den stoppat, och jag läser av Ah och kopplar bort allt från batteriet. Minst 4 timmar därefter mäter jag batterispänningen som då återhämtat sig lite. Det brukat vara omkring 12.1 volt. Sen kan man använda en kapacitets/spänningskurva för att se hur många % av total nykapacitet som man kört ut. Jämför man sen detta med uppmätta Ah så ser man hur batteriet är åldrat. https://www.wish.com/search/battery discharge tester/product/5fff35b851d2139a313c8eb0?source=search&position=25&share=web
  13. När du har kollat upp alla ev. dåliga kontaktpunkter i anslutningskabeln, monterat ihop givaren så är det dags att justera visningsinstrumentet. Såhär gjordes det tidigare, kanske det är liknande även på din version, för mätprincipen är densamma. http://www.batteknik.se/Silva/4000-next-kalib.html
  14. Mölndalsån har en sluss neråt Centralstationen till, och skapades ursprungligen för frakter till och från Mölndal. Därmed var definierad som officiell farled tills 1953, men får troligen ändå inte lagligen blockeras för trafik. (Lika lite som att man inte få blockera ett farbart sund på sin mark) https://sv.wikipedia.org/wiki/Mölndalsån Däremot får man ju inte gå iland på Lisebergs område, i vart fall inte utan giltig entrebiljett. Men vad har en riktig sjötomte för behov att gå iland? Hur som helst, innan en eskader sjösätts måste man kolla upp att inte fysiska hinder finns placerade vid broar eller liknande. Som numera boende vid grodhavet överlåtes härmed ledarskapet för denna eskader till hugade intressenter. Att det är farbart stöds av trafiken med den s.k. "Julpaddan"
  15. Nej. Jag har provat det på både kontaktlim och tätmassa. Gelcoaten störs inte av det.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy