Jump to content
Wednesday 06 December 2023

Seawolf

Medlemmar
  • Content Count

    949
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Seawolf last won the day on November 13 2022

Seawolf had the most liked content!

Community Reputation

340 Expert

1 Follower

About Seawolf

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det verkar som flera web-platser inte funkar helt som de borde om man använder Google Crome, som väl är den vanligaste av alla. När man klagar ombedes man använda någon annan browser, efter att man med möda tid och tålamod kommit fram till deras helpdesk. Typiska fel är att vissa klickpunkter inte visas alls i Chrome, vilket som sagt kan vara förvirrande och bedrägligt.
  2. Var glad! Ditt barnbarn är tekniskt och pyssligt intresserad, och ni kan ha mycket roligt tillsammans efterhand! Annars kan jag tipsa om att den som har en ordningsam fru automatiskt blir en baddare på att hitta saker! Själäv vet man ju var man lagt sina saker, från större till de allra minsta. Men sen har ju frun ordnat det hela, varpå man får öva att hitta grejorna igen. Så när frun själv inte hittar sina saker så kan man, baserat på gedigen letarträning, hitta dem åt henne!
  3. Med båten på land, kolla med OHM-mätare (finns på vanliga multimetrar) om du har elektriskt ledande förbindelse mellan bogpropellern och din propelleraxel. Är den det så får bogpropellerns offeranod offra sig för flexofolden och den förbrukas relativt sett för fort. Se alltså till att propelleraxeln är elektriskt isolerad från bogpropellermetallerna. Antingen via en isolermedbringare mellan backslag och axel, eller via en minusbrytare till hela och endast motorn.
  4. Även jag har besegrat mitt tvättmaskinstroll med samma metod! Vad gäller speciella skruvar, kontakta https://www.sifvert-skruv.se/ De är mästare på skruv!
  5. Späckhuggare och Delfiner anses vara de mest intelligenta djuren vid sidan av oss människor. De använder sig av ljud för att kommunicera och jaga, som superavancerade ekolod. Allt fler båtar och fartyg har med åren utrustats med alltmer avancerade ekolod och sonarer, och det anses att dessa stör valarna. Även om inte alla båtar använder eller har igång sina system, så är det ändå troligt att valarna med sin intelligens förknippar båtarna med oljudet, och upplever dem som fientliga och oönskade, och denna ”åsikt” sprider de mellan sig. (Jämför människans uppfattning av vargar – även de som inte personligen drabbas av dem har traditionellt bilden av att de är oönskade och ska bekämpas i alla lägen även då de inte akut hotar fåren)
  6. Det är troligen en slags kavitation i propellerbladen. Motverkas med att fasa kanten på propellerbladen. Kontakta Rodahl Marin i Lidköping och fråga var och hur man gör detta. (Hade detta på en ny propeller från dem, och det gick att fixa på det sättet)
  7. Trilux använder kopparföreningen koppartiocyanat. Denna kopparförening framställs på ett sätt som inte medför några som helst rester av ren koppar. Vanliga kopparbaserade bottenfärger innehåller kopparoxider, vid vars framställning några % ren koppar följer med. Det är denna rest av kopparr som orsakar problem på aluminium. De galvaniska processer som inträffar mellan koppar och aluminium förutsätter närvaron av ren koppar. Trilux och Trilux33 som appliceras enligt Internationals anvisningar (grunda med spärrfärg) säljs även på den stämningsbenägna USA-marknaden. Det skulle vara väldigt otroligt om International skulle överleva om båtar som skadats av deras målningsprogram skulle förekomma. Jag har använt Trilux på några aluminiumbåtar, men ersatte då Internationals spärrfärg med den mycket billigare Biltema-varianten, som har liknande sammansättning. Inga som helst angrepp av varken havstulpaner eller galvanisk korrosion har visat sig.
  8. Seawolf

    LED vs Halogen

    LED för 12VDC tål inte alltid den högre spänning som en batteriladdare kan avge (uppåt 15VDC på vintern). Därför kan det behövas spänningsbegränsare vid elcentralen för de matande kretsarna till LED-belysningarna. LED-lampor som anges att funka med t.ex. 10-30 VDC innehåller spänningsomvandlare och klarar sig. https://batteknik.se/2010/limit12V.pdf
  9. Det tycks finnas en evig missförståelse om detta med vridmoment, varvtal och effekt. Via växellådan så omvandlas effekt/varvtal till vridmoment. För bogsering är det däremot avgörande att få geppet mot marken att räcka till, och det är i grunden bara beroende av hjultrycket mot marken så länge motor/växellåda orkar. Och det gör den definitivt i frågeställarens fall. Fyrhjulsdrift hjälper, för då finns fler däck som drar mot marken. På en bakhjulsdriven bil ska man i en brantare backe se till att ha maximalt kultryck, då ökar greppet för bakhjulen. För en framhjulsdriven är det lurigare, då skall kultrycket vara lågt så inte man får lyftverkan över framhjulen (i backen).
  10. Seawolf

    Batteriladdare

    Vill man förbruka samtidigt som man har batteriladdaren igång så funkar de flesta laddare så att de tror att de skall köra den förhöjda laddspänningen. Det är därför säkrast att ha en omkopplare till båtens elcemtral och ett spänningsaggregat på 12 volt, så att i hamn så kör man elcentralen från spänningsaggregatet, och laddaren "ser " bara batteribanken men inte förbrukningarna.
  11. Makrillen jagar småsillstim. När de hittar stimmen driver de upp sillstimmet mot ytan, och där kretsar måsar mm. och dyker och pickar i sig sillen. Sådan ställen kallas i Bohuslän för "dyk" Skall man ränndörja så gäller det alltså att spana horisonten runt och sen gå till dyken och dörja genom dykområdet. Funkar jättebra.
  12. Äldre foldingpropellrar sålda av Volvo Penta var gjorda av gulmetall typ mässing och kräver offeranod för att inte korrodera. Nyare är av marinbrons och behöver inga offeranoder. Bladen har metallisk förbindning med propellernavets ytterdel, medan navets innerdel är metalliskt förbunden med drevaxeln. Navets innerdel har ett plast/gummiskikt mellan sig och ytterdelen och är därför inte metalliskt förbundna med varandra. Sätter man dit offeranoder kommer dessa att hindra korrosion på mässingsbladet (men även på bronsbladet fast där behövs det inte). Offeranoden medför samtidigt att den blockerar avgången av mikroskopiska mängder kopparjoner från gulmetallerna. Därmed är det fritt fram för havstulpaner att sätta sig på dem. Ett sätt att klara sig från detta är att ersätta offeranoderna med att elektrolysförkoppra bladen. SXK i Göteborg vet firmor som gör detta. Metoden har använts i 10 år med bra resultat.
  13. Se bara till att skruvar, muttrar och ev. brickor är av syrafast stål och alltså omagnetiska.
  14. En sådan här sänker spänningen med några tiondels volt och innehåller MOSFET i stället för dioder. https://www.aliexpress.com/item/1005005724670365.html?spm=a2g0o.productlist.main.7.428441a7BFGg9y&algo_pvid=c2435b37-65f7-46b1-b9be-bd68ec3a0fe5&algo_exp_id=c2435b37-65f7-46b1-b9be-bd68ec3a0fe5-3&pdp_npi=3%40dis%21SEK%2150.81%2120.32%21%21%21%21%21%40210213c816875080948514642d076c%2112000034126767776%21sea%21SE%21115927486&curPageLogUid=FPM1NaFQmnO9
  15. En urgammal variant är Crescent 418. Den har max rekommenderad motor på 35 hk. Jag hade en sån några år med en Yamaha 2t 40hk, och det var onödigt mycket. Det är en liten båt, men den har en fiffig mittruta på hardtopen som gör att man kan komma fram till fören utan att klänga på sidorna. https://www.sokbat.se/modell/crescent/418
×
×
  • Create New...