Jump to content
Friday 04 December 2020

Seawolf

Medlemmar
  • Content Count

    781
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Seawolf last won the day on September 29

Seawolf had the most liked content!

Community Reputation

207 Expert

1 Follower

About Seawolf

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är ju bra att batterierna blivit billigare. Hoppas bara att kina-data håller vid en test. Alltför ofta hissar kineserna upp data grymt mycket. Exempelvis så väger GWL-Winston för 260Ah 3.2V c:a 8,9kg, medan de från BLS på 280Ah 3.2V väger 5.2 kg. Eftersom de höga priserna på LiFePo4 etc. beror till stor del på de dyra ingående ämnena så gör en sådan viktskillnad mig seriöst fundersam. Det kan vara Ah eller cyklingslivslängden som man tummar på, eller målar med guldfärg. Men huvudskälet för eldriftsproblemet är att så fort man får motvind och sjögång i nosen så går det på en 9-10- meters segelbåt åt sisådär 3-4kW bara för att stå still. Man kan bygga sin båt så att man får anpassa sig till båtens begränsningar. Eller så får man anpassa sin båt så den passar den användning man vill ha.
  2. "det där är fullständigt skitsnack. Dags att kvickna till innan du blir helt frånsprungen av tidens gång." är inte särskilt övertygande som argument. En smådiesel har c:a 30% verkningsgrad bränslevärde till axeleffekt. Från råolja till olika bränslen och kemikalier är det minst 90% "verkningsgrad". Avgasreningsbehovet finns i tätorterna men behövs inte på samma sätt i båtar. CO2-problematiken föreligger både i förbränningsmotorer och fossilkraftverk. Ett fossilkraftverk har c:a 45%. Innan elen kommit från kraftverket via transformatorer, kraftledningar, mera transformatorer, laddare, omvandling till kemisk energi, återomvandling till el igen, så blir det i stort sett samma verkningsgrad. Värmekraftverk är bättre, men är inget som elproduktionen inom Europa kännetecknas av. Vad gäller kärnkraft är ett antal nya reaktortyper under utveckling och byggnad. De använder dagens utbrända bränsle som bränsle, och resterna därefter har halveringstider på några hundra år. Dagens förråd av utbränt kärnbränsle anses räcka för mänsklighetens energibehov i 10000 år. Dessa reaktortyper är konstruerade att gå i säkert läge om man klipper alla anslutningar till dem. Planerna är att masstillverka sådana reaktorer, vilket gör att dagens (i Sveige) Kafkaliknande dokumentationscirkus slås ut på många, och (som vid all masstillverkning) styckekostnaden blir måttlig. Så småningom kanske batteritekniken kan revolutioneras, och huvudvägarna förses med strömavtagare. Men projekttiden för kärnkraft lär vara decennier, medan eldrifter, när tiden kommer, tar bara några år att utöka. Så man skall alltså börja i rätt tidsände för att uppnå några vinster. Vad gäller priser för LiFePo4, så är Tjeckiska https://shop.gwl.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP700AHA-LiFeYPO4-3-2V-700Ah.html någorlunda prisledande. Med dessa celler som bas blir pris inkl. moms men utan frakt c:a 60000 SEK inkl. moms för 15kWh. Till detta skall läggas skyddselektronik för cellerna. Vilka inköpsställen finns för hälften av dessa priser?
  3. På min båt om jag kör 5.5 knop, motsvarar det ungefär 4kW. Kör jag 2 timmar ut och 2 timmar hem, så går det åt 16 kWh. För det behövs minst batterikapacitet på ca. 17 kWh. Priset för dessa är minst ca. 9600 usd inkl moms plus frakt. alltså 86000 SEK. Vikt, ca 200kg. Sen måste jag ordna elförsörjning till den samfällighetsbrygga där jag har båtplats, för det finns inte. Portabelt elverk vore att gå över ån efter vatten ur CO2-synpunkt 4 kW motsvarar ungefär 5,5 hk, och en dieselmotor förbrukar då c:a 0,75 liter /timme, och de fyra timmarnas färd ovan drar då c:a 3 liter.... Tänk också på att inom Europa sker ständigt import och export av el mellan länderna, och det finns ALLTID fossilkraftverk igång för att täcka det som fattas från andra elproducenter. Detta betyder att VARJE elförbrukningsökning nånstans inom Europa medför samma ökning i något fossilkraftverk. Man kan joxa lite med dammnivåerna inom vattenkraft, men en ökning leder till nivå/flödesökning, som måste kompenseras senare med lika mycket mindre. Till att börja med måste alltså ny kärnkraft ersätta ALLA fossilkraftverk. Först därefter är det intressant ur CO2-synpunkt att börja med eldrift i fordon mm.
  4. Den som vill lära sig vad det är för vits med munskydd skall försöka blåsa ut ett ljus med munskyddet på vare sig det är flera dagar gammalt eller nytt. Det är inte avsett att skydda bäraren, utan att skydda omgivningen från bärarens utandningar, hostningar, skrik och pustande...... Det är verifierat att Covid19 kan smitta från en person som inte märker han är smittad. Eftersom funktionen bygger på att man osjälviskt skall skapa sig omak för andras skull och denna osjälviskhet är alltför sällsynt, i synnerhet bland yngre som tror sig vara odödliga, så är det absolut nödvändigt att regeringen utfärdar ett lagligt påbud att alla ovillkorligen SKALL ha munskydd då andra finns i omgivningen.
  5. Har råkat ut för liknande två gånger, från Aliexpress. Båda gångerna kom en begäran från Postnord om moms- och expeditionsavgift som jag betalade. Sen hände inget på lång tid, och när jag kontaktade Postnord så sa de att de kört ut till utlämningsstället. Men jag fick aldrig avisering och efter två veckor gick det i retur till gud-vet-vart. Nån avisering kom aldrig och heller ingen påminnelse. Postnord svär sig fria. I dagarna minskar Postnord liggetiden hos utlämningsställena från två veckor till en. Så numera gäller det att ligga på dagligen även om man aldrig får någon avisering.
  6. http://www.outboardservice.se/1/6/serviceforvaring/ På en av Ekeröarna. Jobbar i stor skala med växelhusservice renovering- nytt - begagnat. (Har utnyttjat dem med gott resultat)
  7. Vad gäller Stockholms skärgård så anses de minskade utsläppen av gödningsämnen där bero till stor del på att skärgårdskommunerna har skärpt kraven och kontrollerar efterlevnaden av dem för alla fastigheter där.
  8. Om du har 8,4 volt på glödstiftet så får du mäta spänningen även fram till anslutningarna på värmaren. Gissningsvis är den för låg där (batteriet åldrat och/eller dåligt laddat) . Att ha en laddare ansluten hjälper om laddaren har bortåt 10 Amp max laddström eller mer. En på typ 4 Ampere orkar inte att hålla uppe spänningen då glödstiftet körs.
  9. Om värmaren matas av förbrukarbatteriet och detta börjar bli åldrat så minskar inte bara dess kapacitet, utan dess inre motstånd ökar också. Framåt hösten så ger dessutom solceller mindre laddning, och batteriet blir då ofta mindre laddat i genomsnitt. Startströmmen för en dieselvärmare är ofta 10-15 Ampere, och detta är större än de flesta andra förbrukares, och då blir spänningen ut från batteriet vid denna belastning lägre. Ligger spänningen på förbrukarbatteriet under c:a 11.5 volt medan glödstiftet värmer och man har för klena matningsledare så startar inte värmaren.
  10. Om du inte har bråttom så är en Marieholm MS20 passande. Kan ha mast och segel, men det är inte nödvändigt. Dieselmotor, driftsäker, rak axel, inga bälgbyten. https://marieholm20.com/
  11. Inte konstigare än att miljarder av människor tror på diverse övernaturliga väsen som beskrivs i mågtusenåriga skrifter.....
  12. Det var risk för röta under mastfoten, och ett kopparmynt där minskade risken.....
  13. Det beror på om man vill maxa för att typ skottet har tendens att bryta i sidled eller att ryckas rakt upp. En ren gissning är att rycka rakt upp skulle behöva största lappen ytterst, medan sidbrytning största lappen innerst. Elle kanske ytterst i båda fallen.
  14. När man lagar hål i en yta så skall de nya matt-lagren läggas så att glasfibrerna blir så raka som möjligt, dvs. minsta lappen först, största lappen sist. Vid kraftig belastning vill de då inte räta ut sig. (tänk på att det är fibrerna som ger styrkan) Med största biten matta först vill fibrerna lättare slita sig loss från plasten då de krökta fibrerna vill räta ut sig.
  15. Teorin som menar att tanken skall vara full menar att växlande lufttryck och kyla kan få luftens vattenånga att kondensera i tanken. Den mängd som kommer in på detta sätt är så liten att den är försumbar. Den vanligaste orsaken till vatten i tanken är dålig o-ring i däcksförskruvningen, och att denna sitter helt horisontellt så det vatten som ligger intill O-ringen slinker in när man öppnar. Det kan även vara läckage pga. att hålen till öppningsflärpens axelsprint läcker vid regn. Minimängder av vatten kan lösas in i dieselbränslet och accumuleras inte. Hade inget vatten i min tank på 20 år utan att tömma varken tank eller vattenfilter... Om Neptun skulle finnas så skulle man ändå inte bli påverkad av vad han gillar eller inte gillar, för han märks ju aldrig av, oavsett. Men passa er för Murphy, han finns definitivt! Glada amatörer köper en klase halvmogna bananer vid resans start. Första veckan är inga mogna. Andra veckan är alla mogna och man blir utless på dem efter två dagar. Tredje veckan är alla ruttna..... Sen finns det ju talesätt också: Det finns två typer av seglare: De som gått på grund och de som ännu inte gjort det. (Efter några år gäller det alla båtar också :-)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy