Jump to content
Thursday 13 June 2024

Kaaro

Medlemmar
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Kaaro

  • Rank
    Landkrabba
  1. Tja på er! Jag började renovera en Fajak F12 håromåret (17 fot segelbåt i plast från 60-taler), och fick höra skräckhistorier om hur skummet under durken sög åt sig vatten och tyngde ner båten. Jag drog därför dit med sticksåg, sågade upp durken och tog bort skummet. Så långt gick allt bra. Nu väger båten betydligt mindre. När jag dock skulle lägga upp båt på trailer för att flytta på den, märker jag att skrovet sviktar betydligt där den vilar på trailerns rullar. Nu upplever jag behovet att stärka skrovet för att plasten inte ska spricka. Hur gör jag det? Modernt Epoxy-skum är ju att föredra över den äldre varianten, dock är jag rädd att vatten hamnar under skummet, och då blir det svårt att pumpa ut vatten. Om möjligt skulle jag därför föredra ribbor, eller stärka skrovet med ett tjockare lager polyester. Vilket av dessa är att föredra? Vilket material gör man ribor i? (glasfiber, metall, behandlat trä?) Jag bifogar några bilder. Jag har inte städat. Det är inte jättetydligt hur mycket det bukar, men det är ungefär 10 cm. Man ser där kanten av den gamla durken varit fastlimmad i skrovet. Det som består av den gamla durken är stabil - id est, man kan låta ribbor ta spjärn mot den, skulle det behövas. /Kaaro
  2. Tjena, jag är insatt i ett renoveringsprojekt av några gamla E-jollar. Båtarna har inte varit nära vattnet på ca. fem år, och när vi sjösatte dem i år märkte vi att det började läcka in vatten från flera ställen på skroven. Jag är av uppfattningen att plasten är så pass skör att det är värt att plasta om skrovet i sin helhet. Hur gör man bäst det? Hur mycket av det gamla skrovet ska man slipa bort? Ska man använda epoxi, eller polyester + gelcoat (topcoat)? glasfibermatta eller glasfiberväv? Behöver man rugga upp ytan mellan plastlagren? Hur många lager bör man lägga? Och när man målar om: behöver man lägga någon primer innan, eller är det bara att måla? Jag ber om ursäkt om liknande frågor har ställts förut.
  3. Hej, Jag känner en seglingsklubb med gamla, ganska trasiga askeladden 16 båtar som snart har sett sina sista dar. Båtarna ska säljas och jag har ganska länge drömt om en gaffelriggad askeladd, så jag planerar att köpa en askeladd att totalrenovera, och i processen konvertera till gaffelrigg. Är det möjligt att bara sätta på en gaffel, sy om segel och hoppas på det bästa, eller måste man flytta runt masthålet och lägga till stag? Just nu är det bara förstag och två vant, min plan var att lägga till ett bogspröt och ytterligare ett förstag i masttoppen för att göra det möjligt med dubbla försegel (på originalmasten går inte förstaget till toppen av masten). Borde man då förstärka med back och akterstag? Finns det någon bra litteratur om gaffelriggar att ta del av?
×
×
  • Create New...