Jump to content
Tuesday 19 October 2021

Seawolf

Medlemmar
  • Content Count

    840
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Seawolf last won the day on September 29 2020

Seawolf had the most liked content!

Community Reputation

257 Expert

1 Follower

About Seawolf

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bara de befintliga ledarna inte är svartoxiderade i ändarna så skulle jag nog bara komplettera med ändhylsor. Men det är viktigt att man drar skruvarna i sockerbitarna hårt så att ändhylsan verkligen komprimerar ledaren inuti, och då kan man klara det utan pressverktyg. Jag har aldrig haft problem med sockerbitar i kombination med ändhylsor. Sockerbitar utan ändhylsor är däremot förkastligt, ledarnas kardeler krossas ofta och hamnar vid sidan av skruven så det bara är ett fåtal kardeler som kläms.
  2. Skall man använda sockerbitar (iofs inte en bra lösning, men....) så hjälps situationen upp av att man gör två saker för att kompensera deras svagheter: 1) Trä på ändhylsor på alla ledare innan de skruvas fast. https://www.electrokit.com/produkt-kategori/kontaktdon-2/andhylsor/ Då får man dels bra kontakt mellan sockerbiten och ledaren, dels kan man lossa och skruva fast ledaren igen utan problem, och plaständen av ändhylsan som ger plats åt ledarisoleringen ger böjavlastning. (Skall två ledare in i samma "hål" så använd en ändhylsa som rymmer båda). 2) Spraya en dutt rostskyddsmedel i alla stuvskalleförsänkningar och helst även i ändhylsan innan monteringen. Skruvarna är nästan aldrig av korrosionssäkert material, utan oftast elförzinkat stål. Fördelen med sockerbitar är ju att de ger en kompakt installation och det går rätt snabbt att installera dem.
  3. En kopparbricka (all vanlig koppar) blir hård efter en hoptryckning. Helst byter man den, men i nödfall kan man glödga den ordentligt och sen direkt släppa ner den i vatten. Då blir den mjuk igen.
  4. Såklart ökar risken att dioderna ger upp om man har driftvarvtal då man bryter huvudkretsen. Vid nära tomgång blir överspänningarna måttligare.
  5. Visst skall man inte bryta huvudbrytaren osv. då motorn går. MEN: Det är sällan eller aldrig någon rapporterar att en rimligt modern (30år) generator har blåst några dioder på grund av detta. Orsaken till varningen är att då växelströmsgeneratorer först kom ut på marknaden så vad deras dioder sämre på att hantera hög backspänning. Dessa dioder var ibland gjorda med Gemanium som halvledande material. Numera är dioderna baserade på Kisel, och tål väsentligt högre backspänningar, så riskerna att de skadas av bruten huvudbrytare är låg. Men spänningstransienter i systemet kan ändå ske vilket kan drabba annan ansluten elektronik.
  6. EVA är en förkortning av Etylen-vinyl acetat. Biltema säljer teakfärgad variant, där kan du kolla in det. https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakplankor/eva-teak-2000045592 Wikipedia beskriver EVA utförligt. https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene-vinyl_acetate
  7. Jag köpte detta till en Buster. För säkerhets skull lade jag på lösningsmedelsbaserat kontaktlim på tofterna innan jag satte dit EVA-mattan. Det har nu suttit ute i två år och funkar bra. https://www.wish.com/search/eva teak Både WISH.COM och en del andra från Kina har nu priser inkl. svensk moms. Då kan heller inte posten kräva in sina 75:- för tullhantering, och leveransen blir snabbare. Så här blev det:
  8. Behöver en ny propeller och vet hur stigning och dia skall vara, men har inte tillgång till motorn, så jag behöver veta hur många splines dessa gamla tvåtaktare har på propelleraxeln. Nån som vet?
  9. Vitsen med körkort av alla slag är att de förvandlar en rättighet till ett tillstånd som kan dras in. Man behöver inte ens kräva utbildning för att få körkort, det räcker med att att ansöka och få det första gången, varvid man får mottaga och underteckna vilka regler man skall följa. Bryter man sen mot reglerna så mister man tillståndet. Svårare är det inte.
  10. Skaffa en gasolbrännare och värm navet ordentligt när avdagaren satts an kraftigt.
  11. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-838133-termostathus.aspx
  12. Det är ännu inte förbud att använda 2-taktare. (men det är nog på gång, finge jag gissa så kanske de minsta går fria) Det är förbud att sälja nya tvåtaktare. Men såvitt det är bekant är det inte förbjudet att köpa dem, varken som begagnad av en privatperson, eller av en säljare utanför EU, för svenska myndigheter kan ju inte lagstifta mot Kinas tillverkare.
  13. Jag har testköpt några liknande, av ren nyfikenhet. De såg lite annorlunda ut. Alla hade samma funktionsbrister: - De drar för mycket viloström, så man måste ha solcellsladdning - De mäter bara energiflöden åt ena hållet, dvs de räknar bra upp hur mycket man förbrukat, men drar inte av det som laddas. - De har inga funktioner för att ta hand om att blybatterier inte ger ut lika mycket laddning som de tar emot. Kineserna skulle kunna sälja flera gånger mer om de insåg att de måste ha begripliga användarmanualer på nätet, som man kan läsa innan man bestämmer sig.
  14. https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/solceller-och-stromforsorjning/tillbehor/kabelgenomforing-010592/
  15. Jag har en sådan här. Man kan ställa in den på vilken urladdningsström den skall belasta med, samt vid vilken spänning som den skall avbryta urladdningen, 11,80 volt är lagom för blybatterier. Sen räknar den hur många Amperetimmar som den kört ut tills den bryter. Jag ställer in den på c:a 1/20 av batteriets specade Ah-tal. Alltså 4 Amp. för ett 80Ah-batteri. Efter ett tag har den stoppat, och jag läser av Ah och kopplar bort allt från batteriet. Minst 4 timmar därefter mäter jag batterispänningen som då återhämtat sig lite. Det brukat vara omkring 12.1 volt. Sen kan man använda en kapacitets/spänningskurva för att se hur många % av total nykapacitet som man kört ut. Jämför man sen detta med uppmätta Ah så ser man hur batteriet är åldrat. https://www.wish.com/search/battery discharge tester/product/5fff35b851d2139a313c8eb0?source=search&position=25&share=web
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy