Jump to content
Wednesday 21 October 2020

-PLM-

Medlemmar
  • Content Count

    340
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

44 Expert

About -PLM-

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. -PLM-

    Amorella på grund

    Svar får vi nog inte här, men kanske några goda teorier. Haveriutredningen kommer ta god tid på sig, så kanske kan de som är pålästa här komma hyffsat nära sanningen? Dåligt sjömätt, undermålig farled relaterat till fartygsstorleken, kompetensbrist på kommandobryggan eller fel på fartyget? Är det normalt att åka i så trånga farleder som det förefaller att det är på sjökortet ovan?
  2. Hej! Är det någon med lite kunskap som har en teori om varför Amorella gick på grund, och om jag förstår rätt är det på samma grund som hon sist gick på grund?
  3. Märklig prislista i mitt tycke. Bättre att ta fast pris inklusive toa/sophantering och lägga till en kostnad för det. Om det är begränsat med vatten förstår jag duschpoletten, annars är det mest ett irritationsmoment jag gärna betalar lite extra för att slippa. 400/dygn med landström för båtar upp till 40 fot vore väl mer lämpligt och kanske drar in mer också?
  4. Tråkigt och beklagar strulet. Jag kommer undvika att handla där framöver. Vill istället slå ett slag för: http://www.drevman.se/ De har varit mycket tillmötesgående mot mig när jag beställt där. Jag vände mig till dem när drev.se inte hade delar på hyllan och de inte verkade intresserade att ta reda på när delarna är hemma igen. (under sjösättningsperioden är ju varje dag viktig)
  5. -PLM-

    GXI 5,7

    Motorn måste vara i minsta laget för din båt, så den får kämpa för att komma upp i plan? På beskrivningen låter det som att motorn är frisk/allt är kollat. -Om trimplanen inte är helt nedfällda kanske den inte orkar upp? -Mycket last långt bak i båten/fyllda tankar? -Felaktigt trimmat drev, så det står fel/mätaren visar fel? Fler spekulationer på samma tema med undermotoriserad båt där små avvikelser kan vara tillräckliga för att den inte ska orka upp: -Stödlagret slut. -Något lager i drevet som är slut och som bromsar mer ju mer effekt du skickar till det. -Tändningen spökar på något sätt
  6. Jämför jag Bravo3 mot VP290 singelprop som jag hade tidigare är manövreringen i lågfart betydligt bättre med Bravo3. Upplevs ge bättre grepp vid acceleration också.
  7. Alla båtar har sina brister, och det är ett stort slitage på båtar om man jämför med bilar. De som ägt båt tidigare är medveten om detta och har en tolerans för olika småfel och att det alltid finns något att fixa. Det tror jag är den största insikten en person som är ny i båtlivet får.
  8. Det finns det omvända också. förra året var jag ute med vattenskotern, och det finns en smal gammal militärled mellan några öar som jag känner väl till, ganska långt ut i havsbandet. Åker i 4knop på tomgång och kommer ifatt en äldre större träbåt, jag ser att den äldre herren ser oroligt omkring sig efter grynnor. När jag passerar säger jag att han inte behöver vara orolig för grynnor om han håller sig i mitten. får till svar: "Den där får du väl för i helvette inte köra här." Ingen orsak, det var så lite så...
  9. Man bör nog resonera som så att det i princip inte finns något värde alls kvar efter köpet. Både vad gäller bilar och båtar. Om man inte kan hantera det så tar man en risk. Lite för ostadigt nu för att kunna säga något annat med säkerhet.
  10. Spår finns inte i gratisversionen. Jag har köpt det man kan köpa till tror jag. Fördelen är att det funkar på alla olika enheter, iaf på Apples produkter, där sparade rutter mm blir synliga på alla enheter. Men spår försvinner efter en liten stund. I övrigt tycker jag Eniro funkar bra, dock opraktisk zoom. Vid färd svårt att zooma på ett bra sätt. Hade spår lagrats över tid, en ordentlig trippfunktion som inte nollställs och zoom fungerat bättre hade jag inte önskat mycket mer.
  11. Spår försvinner efter en stund/några timmar, så det fyller ingen funktion för mig.
  12. Jag har inte segelbåt, ämnet ligger i navigation? Garmin 720 är hopplöst gammal, och paddor tar jag ut på företaget, varför köpa en ny plotter då. Brukar ha en padda bredvid min nuvarande plotter och det funkar bra, och så tar man med sig den dit man vill. Min fundering var vilken av sjökortapparna som är bäst idag?
  13. Uppar denna tråd lite då det gått mer än två år sedan sista inlägget. vilka navigationsappar är ”bäst”? Funderar på att byta ut min Garmin 720 och använda paddan istället. en grej jag uppskattar mycket är att spår där man kört lagras. Det gör det inte i Eniros variant. Gärna en smart lösning för zoom och ruttplanering också.
  14. Håller med till 100%. Vår båt väger ca 3.5 med en 350MPI, och där går nog gränsen om man vill kunna plana utan att fippla med trimplan och fördelning av last.
  15. Tror jag betalade ca 6-8000 för Byte bälg, stödlager, packbox och ny axeltapp. Inklusive demontering av drev. Med arbetskostnad. Förstår inte kostnader överst i offert. Arbetstid verkar debiteras tre gånger?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy