Jump to content
Saturday 24 February 2024

-PLM-

Medlemmar
  • Content Count

    413
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

71 Expert

About -PLM-

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

1,807 profile views
  1. -PLM-

    Elbil är dyrt !

    Om vi bortser från klimatnytta eller inte samt hur elnätet är uppbyggt så är faktum att det är billigt att äga elbil kontra fossilbil/hybrid om vi jämför bilar från samma årgångar. Man kan inte jämföra med gamla fossilbilar under 50.000, den diskussionen får man ta när elbilarna nått motsvarande ålder. De flesta med elbil väljer ett elavtal som är rörligt, t.ex. Tibber. De gånger jag laddar och taxan med avgifter överskrider 1kr/kwh är lätträknade. Min månadskostnad för el till bilen är genomsnittligt 250:- över året och jag kör drygt 2000mil per år och har en lite vassare modell som drar mer el. Att däckkostnaderna skulle öka beroende på elbilarnas vikt är i princip strunt, de har bättre vrid och nyttjar man det slits däcken mer. Har dock inte sett något avvikande hittills mot vår andra bil eller tidigare bilar och vi är inte blyga med gasen. Servicekostnaderna är mycket lägre, iallafall på Tesla som helt saknar serviceintervaller. Vad gäller livslängd på batterier får framtiden utvisa, men av det man kan läsa i olika forum är det främst tidiga modeller med problem där tekniken i batteriuppbyggnad inte hade nått lika långt. Enklaste Teslamodellerna typ "SR" hittar man lätt under 300.000 idag, jämför det med motsvarande BMW 3serie t.ex. Kan man inte ladda på egen uppfart så är nyttan med elbil diskuterbar. Att alltid ha en fulladdad bil på morgonen är också bekvämt. Det är bra att jämföra, men då ska man göra det på lika villkor.
  2. -PLM-

    Zipwake

    På vår förra båt (SeaRay 260/275) hade jag velat ha det. Där kunde båten luta mycket beroende på vind och vågor och fick alltid småjustera trimplanen vid kursändring och där har jag uppfattat zipwake som riktigt bra. Den båt vi har nu är mer stabil och där behöver man inte röra trimplanen om man inte vill och då försvinner nyttan. Behöver du justera trimplanen ofta under körning eller för att komma upp i plan är det säkert värt det om du är beredd att lägga pengarna.
  3. Vad jag läste när jag köpte vår GPSmap 923 var att positionen uppdateras fler gånger per tidsenhet än på Echomap. Samt att skärmen är mer högupplöst. Såhär i efterhand undrar jag om jag inte lika gärna kunde ha köpt Echomap ändå. Men då det var så svårt att hitta jämförelsetester så drabbade det plånboken istället. Knappar är generellt bättre, iallafall på förra båten var det svårt att ändra zoom när man körde på gropig sjö, nuvarande går lugnare i sjön men hade ändå gärna haft fysiska knappar.
  4. Respekterar din synpunkt, men undrar om du varit i amerikanska båtar nyare än -00 bortsett från Bayliner? Vi har en Princess med dieslar och en del anser det vara bra båtar, men det finns flera saker som både är snyggare och bättre lösta i amerikanska båtar i mitt tycke och en insprutad V8 går trevligt och bra och är mycket billigare att äga än en diesel med motsvarande kapacitet.
  5. Köp så nytt som möjligt, motor med modern insprutning. Ofta strul med förgasarvarianterna med t.ex. att motorn kan dö vid växling fram/back och det är det sista man vill. Se till att limpor och knän är bytta i närtid, annars planera in det snarast. Jag hade gått på Monterey av de du listar, dock skulle jag rekommendera att kolla på 26fot framför 24fot på de amerikanska modellerna. De är ofta nästan identiska men de 3dm gör stor skillnad i den storleksklassen och påverkar också andrahandsvärdet. Jag har haft både 24 och 26fot av den typ du tittar på, både med förgasare och MPI (insprutning). Modellerna är svårkörda. Stort vindfång, en motor och sällan bogpropeller kan orsaka stressiga moment och det är gaska tunga båtar. Men om du kollar Youtube för tips om hur man ska köra och sedan övar mycket när du köpt båten så lossnar det nog tillräckligt, men bra att vara medveten om. Monterey och Sea Ray tycker jag nog har bästa kvaliteten/finishen och välj gärna en båt på andra sidan -00, då är det rätt hög nivå i mitt tycke.
  6. Vi har solmadrasser, men sällan vi tar upp dessa. Badhandduk brukar räcka gott om man vill ligga på fördäck. Möjligheten att lägga sig och vila, skyddas från regn osv i en daycruiser tycker jag är oslagbart framför öppna båtar. Dessutom är det ett bra stuvutrymme.
  7. Ett par teakstavar på badbryggan sitter lite löst och har böjts upp något. Har ingen bättre bild än bifogat på hur det ser ut. Hur bör man åtgärda detta? Kan jag bända loss, göra rent och limma (Med Sikaflex?) och nåta om? Eller hur bör man göra?
  8. Frågade "min" mek, och de sa att D-serien bör man regelbundet kolla spridarna på, medan de inte hört om motorhaveri på KAD serien kopplat till spridare. Där går motorn istället dåligt vid spridarhaveri.
  9. Börja med att hitta någon att samäga båten med. Att hyra plats i marinor några veckor kan inte vara en omöjlighet? Träffade flera i somras, samt så har bryggrannen samägande av båt. De annonserade på Blocket, lärde känna varandra som personer och kom överens om lämpligt upplägg och köpte därefter båten tillsammans. Intresset tror jag finns. Man ser ibland annonser med erbjudande om andelsägande i båtar i medelhavet.
  10. Tack, har provat det, men kanske behövs lite till...
  11. Har dessa lampor från Biltema i Targabågen och vill byta till nåt bättre. Får inte bort dom och redan spräckt täckringen lite. Finns ej manual på Biltemas hemsida. Förslag utan att bryta sönder?
  12. Toppentråd som är kul att följa.
  13. Din jolle är väl redan en fin variant som väger mindre än de flesta uppblåsbara? Om inte köpa en mindre likvärdig är Dinghy rings rätt smidigt.
  14. Vi använder nästan bara SUP, fast vi har jolle. Tycker den rymmer allt man behöver normalt så länge man inte ska korsa en fjärd. Hund, picknick, ungar får plats om man bara ska göra en liten avstickare.
×
×
  • Create New...