Jump to content
Monday 18 November 2019

-PLM-

Medlemmar
  • Content Count

    325
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

40 Expert

About -PLM-

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är en daycruiser. Kabinens klimat har jag koll på och teorierna runt fukt har jag också väl koll på. Sittbrunnen blir fuktig och kommer att vara det, och svar på fråga hur man undviker mögel där har jag inte sett i någon tråd. Hänvisa mig gärna rätt om jag missat det. Dynorna i sittbrunnen tål fukt, men det blir mögel under vintern och frågan är om det går att undvika på ett rimligt genomförbart sätt. Jag har som sagt testat att tvätta så rent jag kan med ovan nämnda produkter.
  2. Förvarar under presenning, och under vintern uppstår alltid mögel på dynorna i sittbrunnen. De är fasta och kan inte tas bort. Det brukar gå att få bort möglet till våren, men känns så trist. Jag har provat att rengöra dynorna (konstskinn) med olika medel inför vintern för att se om något är bättre än något annat, men inte lyckats hitta något bra sätt. Testat Abnet, kallavfettning, ajax, såpa. Jag funderar på om man kan ha något fossil-oljebaserat typ WD-40 på dynorna, kan det skydda? Ni som har liknande problem som mig, hur har ni gjort?
  3. Vi har ett Kipor 2kw. Det räcker för att dra alla förbrukare ombord i normalfallet. Använder det sällan, två år sedan det kom fram sist. Men det är en skön trygghet. I vintras i stormen Alfrida körde vi många av förbrukarna på landstället på det i flera dygn, inklusive all utebelysning för att reta grannarna, så för oss är det grymt. Tanken räcker många timmar när den går på låglast. Nackdelen är att det är ganska bullrigt, vet inte hur stor skillnad det är mot Honda mfl.
  4. Tycker att det fungerar väl när jag tömmer. Inget spill eller slabb, och sugmunstycket passar mot alla olika båtmodeller. Hur skulle ett universalmunstycke kunna utvecklas så mycket mer? Om spillet beror på att den som håller i munstycket inte har kraft eller teknik nog, får man fråga en annan besättningsmedlem eller be om hjälp. Jag är tvärtom det som nämns här tacksam för de lösningar som finns och tycker att det oftast fungerar utmärkt på ostkusten.
  5. När oljan är kall brukar trycket vara ganska högt. Kör den ordentligt varm och kolla.
  6. Bestäm dig för vad du vill ha och vad det får kosta, bra om ett flertal märken/modeller är intressanta. Skumma blocket så får du ett hum om prisläge sedan hugger du om skicket motsvarar förväntningarna. Velar du för länge mister du de attraktiva objekten.
  7. Om båten lägger sig på sidan och du måste motstyra har det sannolikt inget med styrningen att göra. Det låter det mer som att motorn sitter snett på akterspegeln eller att något fungerar som ett trimplan på ena sidan av akterspegeln.
  8. -PLM-

    Sista båtturen

    Testa tömma vattenavskiljaren och kontrollera choken om det är en förgasarmodell. Hade samma symptom med en VP 5.7 i förra båten.
  9. Tror också en segelbåt passar bäst in i beskrivningarna. Ytterskärgården är ganska lömsk så fort det blåser upp mer än sol&badväder. Men jag tror inte ni åker ut i ytterskärgården i lite sämre väder och en Flipper 850 är nog bra för de flesta normala sommarvindar.
  10. Du behöver en ganska stor båt om du aktivt vill åka ut i ytterskärgården i sämre väder och tycka att det är angenämt. Det räcker med 5ms och 10 i byarna för att hög sjö ska byggas upp om vindarna ligger ogynnsamt.
  11. Sånt här är kul. i en naturhamn skulle jag plocka upp en av barnens badleksaker som fallit mellan vår och grannbåten. Stödjer mig mot grannbåten och sträcker mig ner. Båtar som ligger för ankar rör sig gärna, så det blev ett dopp och muntra båtgrannar.
  12. Be ägaren skeppa båten till en svensk hamn. Byt flagga där.
  13. Vi åker och fyller på i Furusund innan vi går vidare. Finns något bra bad för småbarn i området eller några distans söderut?
  14. Det är meckigare att åka ut med en större båt, komma in i trånga vikar etc. Vår båt är mindre än de du listat och vi har landställe vid vatten men har ändå just skaffat vattenskoter för att smidigt ta sig ut till öarna med familjen lastad.
  15. På en bil för många år sedan hade jag ett liknande problem. Det var en kylslang på sugsidan av pumpen som blivit gammal och som klämdes ihop när pumpen gick. Det tog ett tag att komma på det. Annars hade jag sett över toppen. En läckande toppackning kan vara svår att tolka genom olika symptom, beroende på var den läcker.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy