Jump to content
Monday 27 January 2020

M__G

Medlemmar
  • Content Count

    426
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

M__G last won the day on January 11

M__G had the most liked content!

Community Reputation

68 Expert

About M__G

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ha ha, du menar att de som har råd att köpa båt med fly bridge avstår för de inte vill se ner på andra. Vilken härlig tanke. Men fly bridge är väl en sak som går mode i. Känns rätt 80-tal, då var det nytt och fräckt, alla ville ha, få hade råd.
  2. Nu kanske jag ger mig in i debatten med för lite på fötterna men bayliner har tveksamt ryckte. Om det är förtjänt eller inte vågar jag inte svara på. Däremot hade en kompis en 2655 för ett antal år sedan. Den var väldigt mycket smäckbygge. Pappkvalite på mycket, skaplig i sjön förvisso. Rymlig men kort och hög, oergonomisk som få. Tunn plast, toa och kök i vad som kändes som lösa komoder ditställda innan över och underdel förenats för i hård sjö rörde sig dessa, knarrande och lät, heltäckningsmatta mest överallt. Mysigt efter några år med fukt och sand. Den båten fick mig att bestämma mig för hellre mindre enklare båt av bättre kvalité än större bayliner för samma pris. Men om det är representabelt vet jag ej. Men min erfarenhet och tanke, kanske är ts önskemål av modell betydligt bättre än kompisens båt.
  3. M__G

    Båtplats

    Ingen aning om hur bred din båt är.
  4. Runt göteborg finns ju ett antal båtfirmor som säljer båtar, visserligen nya eller rätt nya men där går ju att sen hur olika båttyper ser ut och känns. Få lite försående för olika typer av design, få lite känsla för hur stor en båt i olika storlekar faktiskt är.Kanske en bra lördagsutflykt. Men absolut går runt på bryggorna för att få uppslag och idéer. Men det kräver nog att våren börjat komma på allvar.
  5. Jag misstänker att en jofan är lite liten, låga fribord, vill minnas att det är rätt platt skrov också, men kan minnas fel. Jag började mitt båtliv med en 4, 20 lång eka med ratt och 25 hk, en enkel styrpulpet, den skänkte stor glädje men lite för låga fribord och för kort för det skulle vara riktigt kul och tryggt. Nästa båt blev en uttern styrpulpet på 5 meter och, 60 hk, betydligt högre fribord, 14 graders v-botten, helt plötsligt blev det kul på allvar med båt. Snabbare, mycket tryggare. Gick vettigt i sjön. Gick helt plötsligt att utforska både södra och norra skärgården liksom vinga och känna trygghet. Vi åkte till och med till Marstrand med den. Visserligen hade kompisen en nyare uttern styrpulpet med 18 graders v-botten, spetsigare förskepp. Tog sjön bättre och vassare men också dyrare. Styrpulpet tyckte jag var toppen att lära sig med, lätt att röra sig, bra både till sol, bad, fiske, utflykter osv. Nackdelen inget tak vid regn. i det bästa av världar skulle ni ju hitta en båt med vasst skrov och över 6 meters längd, men hittar ni något runt fem meter så kommer ni ha mycket kul och en båt som är bra att lära sig med och sedan kanske efter några år känna er vad ni vill byta till, om det blir viljan att övernatta, eller havsfiske, eller sola bada, eller åka till gästhamnar och sitta i sittbrunnen och glassa eller utforska naturhamnar. Då vet man lite mera vad man vill med båten och vilka behov man får. Jag uppskattar båtar med självläns, det innebär att durken är högre upp än vattenytan och det är en dränering ut ur skrovet så regnvatten och stänkvatten och en och annan översköljande våg rinner ut utan att utan behöver ösa. Skönt slippa åka till båten och ösa efter regnväder.
  6. Om du tittar på skrovet bakifrån så är ett skrov i regel v-format. Ju spetsigare v ju vassare skrov, ju tyngre att driva, ju bättre att ta vågor. Vassare skrov är också i större behov av trimplan för att inte luta. I och för sig sällan på så små båtar, där får man flytta folk för att den inte ska luta. Nu är det dock inte riktigt så enkelt att man bara kan titta bakifrån utan det handlar också mycket och hur vasst förskeppet är. Men enkelt förklarat som ovan. Det finns båtar som är mer eller mindre platta i aktern, dessa blir i regel väldigt hoppiga i lite sjö, vissa båtar som har en spetsig akter på kanske 20 graders v. Dessa blir mycket mjukare i sjön. Kolla lite på blocket eller google så ser du. Jag hade en styrpulpet på 14 grader, den var stötigare än kompisens som hade 18 graders v. Visserligen hade hans vassare förskepp, dvs mera v form där. Men märkbar skillnad på lika långa båtar., fem meter.
  7. Ok, det tycker jag snarare låter som att propellern suger luft. Hade det varit drivningen Borde det inte gå ibland och ibland inte. Kan motorn vara monterad ett håll för högt? Är det ett vanligt planade v-format skrov brukar det bara lagom att ha plattan ovanför propellern i samma höjd som nedersta delen av skrovet. Har du en liten köl en bit fram så kanske den borde vara ytterligare lite ner.
  8. M__G

    Bygga trim

    Undra om det inte både blir enklare och billigare att sälja befintlig motor och köpa en annan med trim och tilt.
  9. Finns väl ett alternativ till och det är om propellern ventilerar (kaviterar) så det inte blir driv. Men det låter långsökt om den har fungerar innan och inte är ändrad i sin montering. Att drivningen skulle gå sönder så den varvar uran att driva låter märkligt, morde ju låta illa om några splinnes eller drev gett sig så den slirar, men inte omöjligt kanske. Enklast är nog att utesluta propellern genom att märka upp som beskrivits ovan och testa.
  10. M__G

    Däcksbelysning

    I mitt fall blev det bara brus, hörde inget i vare sig radio eller vhf. Prövade aldrig att sända med vhf:en, plockade loss och lämnade tillbaks.
  11. Kan inget om den båten eller motorn, länken fungerade inte för mig men generellt så funkar det så att ju längre in mot akterspegeln motorn är ju lättare planar den, ju längre ut så går den fortare. För långt ut så vill den gärna hoppa med fören. Har man eltilt så justerar man allt eftersom fart, last och vågor påverkar. Du får helt enkelt testa, ex i inre läget och se hur det fungerar, flytta ett pinnhål, testa osv, någonstans hittar du en kompromiss som fungerar någorlunda till både accelerationen och fart.
  12. Håller med, svenska flaggan är rektangulär för oss vanliga, inget annat. Hade den tvåtungade varit tillåten som flagga hade det varit en sak, nu är den det inte, då är den löjlig att ha. Tradition och stolthet bör vi ta vara på. Flagga gärna, flagga rätt. Borde vara en skyldighet.,
  13. Ofta är det väl inte gummit i sig som ger upp utan vulket mellan hylsan och gummit så bladen står still medans hylsan snurrar.
  14. M__G

    Däcksbelysning

    Tips, testa på båten med vhf och vanlig radio igång. Köpte för några år sedan en däcksbelysning från Biltema. Den störde ut både radio och vhf helt. Blev att lämna tillbaks.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy