Jump to content
Monday 02 August 2021

M__G

Medlemmar
  • Content Count

    1,248
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

M__G last won the day on May 13

M__G had the most liked content!

Community Reputation

278 Expert

About M__G

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. M__G

    Evinrude kamrem

    Och rätt antal tänder och rätt utformning på tänderna.
  2. Har för mig jag läst i någon tråd att någon haft problem med att axeln mellan växeln och reglaget under kåpan rostat och blivit mjukt. Nästan rostat av. Kan det vara något sådant? Antar du kollat att vajern rör reglaget under motorkåpan om den skall? Dvs friläge ligger där friläge ska vara och att back respektive framåt hamnar i rätt läge? Så fall bör ju felet ligga i axeln till växeln eller i själva växeln?
  3. M__G

    Evinrude kamrem

    Inget svar på din fråga. Men så surt om det är så. Har du försökt med internet? Kanske finns någon firma som har att sälja i annat land? Med lite tur så hittar du och får några år till på dig att i lugn och ro byta motor innan det är dags igen.
  4. M__G

    Påkörd av sten

    Så skulle jag också göra. Mindre skador på skeddan hade jag kanske låtit vara till upptagning i höst, typ någon cm eller två. Vid misstanke om skada på axeln hade jag låtit proffs bedöma. Ser ut som propellrarna är i aluminium? Är inte drevet motkört så tror inte jag det är någon fara med axeln. Då är det nog "bara" köpa nya propellrar.
  5. Baystar/ seastar är väl standardstyrning som passar de flesta för att inte säga alla lite nyare och större motorer? Men inte säker så ta inte det som svaret.
  6. Då får du bjuda in vännerna på en babordsfest ena dagen och en styrbordsfest andra dagen.
  7. M__G

    Länspump hr 610cb

    Tror inte den mår bra av att köras utan vatten. Kort test då och då att den funkar kanske den tål men gör inte det varje gång du ska åka. Typ på våren när du gör iordning båten och kanske någon gång mera under säsongen.
  8. M__G

    Gångfart?

    Låter inte som du missat något. När växeln gått i men att motorn inte börjat öka i varvtal menar jag. Den har väl varvtal på ca 700 varv i minuten på tomgång. Då har den ca 700 varv när växeln är i med, dippar väl lite direkt när växeln läggs i men stiger väl till 700 varv inom kort.
  9. M__G

    Länspump hr 610cb

    Eller att det tränger in vatten när det regnar rejält, vi luckor och ex reglagevajrarnas genonföringar, eller rejäla översköljningar så det tar sig in vatten. Kompis får köra länspumpen på sin styrpulpet när det regnat rejält. Aldrig hittat var det kommer in.
  10. Så är det ju. Färsäkringsvärdet är snarlikt men olika bolag. Jag är mera för att lägga tid på att kolla runt. Kompisen säger att han kollat runt och inga större skillnad mellan bolagen. Misstänker han kollat något eller några få. Däremot kan premien skilja väldigt mycket för min båt. Mellan 3500 och 12000 per år, beroende på bolag så det finns pengar att tjäna genom att ringa runt. Inte säkert det är samma när man ringer som nätet visar.
  11. Fast min premie är lägre med utombordare än kompisen betalar för inombordare. Min båt är även snabbare. Så rakt av är det nog inte så. Även om det antagligen är vanligast med det omvända.
  12. M__G

    Gångfart?

    Har du växeln i och tomgång så är det nog så sakta du kan köra. Visserligen kan du ju tilta upp så propellern vispar luft, men du blir det svårkört och kylningen kanske inte får vatten så det är nog ingen bra idé.
  13. Man kan väl säga såhär. Hellre en stulen utombordare än en stulen inombordare. Fast risken är ju såklart betydligt mindre. Även om en kompis fick i princip allt utom motorblocket stulet på sin V8 inombordare, dessutom två gånger, man kan lätt gissa att det är samma gäng som kom tillbaks när de visste att det var nya grejer.... Att de tar sig tid att skruva loss så mycket. Inte gjort på fem. Minuter.
  14. Japp, den händelsen jag tänkte på.
  15. Det har ju hänt att tjuvarna kapat hela båten precis framför inombordare och tagit med aktern med motorn och drev. Men det hör väl till ovanligheterna får vi hoppas. Knappast så vanligt att det borde påverka kravet på spårsändare.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy