M__G
Medlemmar-
Innehålls Antal
1 347 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
M__G senast vann den dag 13 Maj 2021
M__G hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
312 ExpertOm M__G
-
Placering
Vice Amiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej. 880 kg på b-kort, då blir det olovliga körning om släpet har totalvikt 890 kg. Tips, kolla om utökad b-behlrigjet hjälper dig, kod B96. Då får bil och släpa sammanlagda totalvikter uppgå till 4250 kg
-
Trevligt, klart bidragande till att du upplever din styrning så bra.
- 14 svar
-
- 1
-
Inte så att den rent av har elektronisk servostyrning? finns ju till lite större utombordare. Sitter som en separat enhet, kanske inne i skrovet. Tycker det blir väldigt trevlig styring med det. Tyvärr för dyrt för att jag ens ska överväga. Sen är väl min motor i minsta laget för den lyxen. Inte heller trådskaparen behöver servostyrning, men trevligt. https://www.comstedt.se/produkt/seastar-power-assist-1224v
-
Den hittade inte jag. Det hade varit billigare för själva aluminiumplattan slits ju inte.
-
Det var en komplett från Wallas. Men man får bara med ena aluminiumplattan, fast det ser ut om man får med båda på bilderna. Så plattan med motor och fläkt byter man.
-
Bytt fläkt. Nu med ny vekcylinder, ny glödtråd och ny fläktmotor startar den enkelt på första försöket. Inte ens om jag släcker i ruffen ser jag gnistor, än mindre rök från motorn så den mådde uppenbarligen inte heller bra. Tack för tipsen, de sparade säkert mycket pengar jämfört med att lämna in den. Ska se om jag hittar modellbeteckning på elmotorn, ser ut att vara en enkel simpel sak. Kanske kan spara pengar åt någon annan. För 1100 kr för fläktmotorn är nog snudd på ocker. Ja även de andra delarna var ju löjligt dyra.
- 17 svar
-
- 2
-
Bara tanken. Byter du till ny vajer och rattväxeln så köp nfb-styrning. Då svänger inte motorn av sitt egna vridmoment när du kör. Den håller kursen, mycket trevligare men speciellt är det säkrare. Den har säkert det orginal. Trevligast och bekvämast är hydraulisk styrning. Och håller kursen. Välj då av god kvalitet. Finns trådar där någon valt enklare och billigare modell men inte blivit bra.
-
Om du tittar så ser du att motorn är skruvad på akterspegelns utsida. Fästet är L-format. Antagligen ligger inte ens den övre delen av fästet mot mot övre delen av akterspegeln. Hålls helt på plats av skruvarna. Lossar du skruvarna ramlar motorn ner.
-
Hm, synd jag inte kommer ihåg hur jag gjorde, minns ju att jag hade samma problem och funderingar, hittade lösningen men minnet.... Nja, du kanske kan skjuva motorn men bultarna till motorn är nog ivägen, vissa båtar sitter dessa i akterspegeln, andra lösa, men med tätningsmedel. Hur som så hänger motorn inte som en blomlåda på akterspegeln så lossar du skruvarna så ramlar den av. Små motorer hänger och sen skruvar man fast för hand.
-
Har du lossat styrarmen? Går det lossa gavlarna på styrningen och därmedfå mera spel så det går vinkla lite mera på den del som styrarmen sitter på för att sen kunna föra den mot hålet i motorbrunnen?
-
Misstänkte det var en uttern. Hade en 5102 där jag bytte vajer men det är många år sedan. Jag lyckades utan att hänga av motorn efter en hel del huvudbry och trixande men minns i nuläget inte hur jag gjorde. Får fundera och se om jag kommer på det, men borde väl vara ungefär samma förutsättningar tänker jag. Hade också hålet fel mot rak linje.
-
Nä, lite ser man ju på andra motorer men här kom det till och med lite rök ur den så jag har beställt en ny för säkerhets skull.
- 17 svar
-
- 1
-
Körde wallasen igår ansluten till båten men inte nedsänkt i sitt hål, startade efter att den tickat frenetiskt och lite så men startade sen snällt. Det är rätt mörkt i ruffen och såg att det blixtrade en del i elmotorn till fläkten. Stängde av. Startade igen efter en liten stund. Startade snällt igen men blixtar till och från i elmotorn. Testade idag igen och nu blixtar det i fläkten så jag avbröt starten. Någon som varit med om detta fenomen? Antar det bara är att ta loss och köpa ny fläktmotor.... också.
-
Tack för tipsen såhär långt. Dina bilder och förklaringar var lösningen på förstå den. Köpte servicesatsen, plockade ur wallasen ur båten. Hejdlöst mycket sot, smuts å vad det nu är. Cylindern satt väldigt hårt. Men hylsa på 15 mm löste det. Däremot så är sladdarna till glödspiralen väldigt dåliga, delvis av. Så får köpa ny glödspiral med. Däremot var sladdarna till den 4 mm2 så det var ju bra.
- 17 svar
-
- 1