Jump to content
Thursday 22 April 2021

M__G

Medlemmar
  • Content Count

    1,115
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

M__G last won the day on May 15 2020

M__G had the most liked content!

Community Reputation

223 Expert

About M__G

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mycket bättre. Som Kane säger. Tror den hamnar rätt om du trimmar ut så antikavitationsplattan hamnar parallellt med botten. Vill du ta ytterligare bilder så... Men trimma ut. Och mät igen. Någon eller några cm över botten är rätt. Kommer den under går det onödigt trögt.
  2. Någons goda minne innebär ju att man ger ett tyst medgivande, det har jag aldrig hört att regeringen skulle ha gett. Det förekommer att både ensillda men även utländska ligor lagförs för stölder av utombordare. Det hade nog inte hänt om det skett med regeringens gods minne. Men håller med om att det inte sker i den omfattning som krävs för att avskräcka utländska ligor för att stjäla. Och för det behövs vassare lagstiftning och mera resurser såklart.
  3. Känns inte som linjalen är helt parallellt med skrovet, som om den lutar neråt? Lägg den, tryck den parallellt mot kölen/skrovet en bit så vi får den raka linjen längs med kölen mot motorn.
  4. Det är enligt lag förbjudet att stjäla. Att det är på tok för lite kontroller på utgående gods och fordon är välkänt. Men regeringarna goda minne, då har de sagt att det är okej, det har jag inte vare sig hört eller läst att någon regering sagt. Så källhänvisning på det önskas.
  5. Just denna kommentar är jag också lite nyfiken på. Har aldrig hört den säga att det är ok att stjäla båtmotorer så gärna någon länk eller liknande.
  6. Om du inte set något läckage så är det nog ett inre läckage. Om du varit och skruvat på skruven för att manuellt hissa ner den så för den fram och tillbaks några gånger så du fått motionera den ventilen och säkerställa den är helt stängd.
  7. Vad är det som gör en motorbåt som toppat 28 knop så mycket mindre farlig än den som toppar 32 knop? Eller båt på 10 meter?
  8. Dödsfall är en sak, hur mycket onödiga skador det blir av att folk kör påverkade finns det ingen statistik på tyvärr, men tror tyvärr det är en hel del. Men jag har tyvärr sett en hel del olyckor, tack och lov av mindre allvarlig karaktär, men i regel helt onödiga om folk hålla sig nyktra bakom rodret. Tack och lov blivit betydlig bättre efter lagens införande. Men tyvärr finns ju fyllesniporna kvar, de borde regleras så även mindre båtar om fattas. Det nu ljungbergarn är inne på. Då kanske ro skulle kunna jämföras med cykel, vad vet jag... Eller något sådant. Hm, undra om ljungbergarns nya inriktning är att om inte han får köra berusad, då ska ingen annan heller göra det? Fast kanske vettigt i slutändan.
  9. Jag tror han menade vad som anses vara salongsbersusning. Ni har lite olika värden där.
  10. Så är det ju, nedan kopierat från iq. se Så här påverkar alkoholen i olika promillehalter genomsnittsdrickaren: Vid 0,2 promille: Vid det här laget börjar den första alkoholeffekten märkas. Du känner dig varm, avspänd och väl till mods samtidigt som din självkritik minskar. Precisionen i dina rörelser och reaktionshastigheten försämras. Vid 0,5 promille: Nu känner du dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare, samtidigt börjar omdömet grumlas och din förmåga att ta in information försämras. Vid 0,8 promille: Du börjar nu bli högljudd och yvig i dina rörelser. Du ser sämre än du brukar och är överdrivet självsäker. Din andedräkt luktar tydligt alkohol. Vid 1,0 promille: Nu sluddrar du när du pratar och är sämre på att kontrollera både muskler och känslor. Vid 1,5 promille: Det börjar bli svårt att hålla balansen och du kanske ramlar omkull. Räkna med ett känsloutbrott. Och illamående. Kanske kräks du till och med. Vid 2,0 promille: Nu har du både svårt att prata och gå upprätt. Du ser dubbelt. Vid 3,0 promille: Du uppfattar inte längre vad som händer och sker omkring dig och du är på gränsen till medvetslös. Vid 4,0 promille: Nu är du medvetslös. Andningen är långsam och du riskerar att dö av alkoholförgiftning.(1)
  11. Förstår din irroni i det men tanken är faktiskt befogad. Utan att värdera gränserna. En nykter person har bättre uppfattningsförmåga, snabbare reaktioner och bättre avståndsbedöming (egentligen mindre dålig). Det gör att en berusad person lättare missar utmärkta nät, bojar, sjömärken och grund. På samma sätt kan en berusad bilförare lättare köra på vassa kanter, trottoarkanter och vassa föremål. Det krävs förhållandevis ganska lätt berusning när man börjar märka nedsatta förmågor. Vid rejäl berusning har man ingen förmåga alls annat än vara till problem för andra, men det är såklart en annan fråga. Visserligen är fjärden bred och stor men hamnarna trånga, badplaserna fulla med folk (inte nu och för sig), farlederna tämligen fulla med båtar periodvis osv.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy