Jump to content
Saturday 15 August 2020

M__G

Medlemmar
  • Content Count

    852
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

M__G last won the day on May 15

M__G had the most liked content!

Community Reputation

164 Expert

About M__G

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. M__G

    Ekolod

    Konstigt. Är det akterspegelgivare?
  2. M__G

    Autopilot

    Eller installera en autopilot för ratt... Eller köra manuellt. Måste vara de två bästa alternativen.
  3. Japp, så att vatten längre fram i båten ska kunna rinna akerut där båten är som tyngst och djupast så det ska gå att pumpa ut.
  4. Alla jag har haft har varit rakt monterade på båtarna. Inte reflekterat att det skulle vara något problem. Då kan jag tycka det är ett större problem att den delen som fäls ner snarast kan luta inåt mot akterspegeln. Svårare klättra upp. Går på vissa att montera begränsare om det behövs.
  5. Kolla med dessa återförsäljare om de kan beställa, borde ju kunna få fram.
  6. Många båtar har ju ett skydd i konstläder med resår i som man trär runt torkarmotorn. Men vet inte var det säljs. Men sett det både på uttern, aquador och finnmaster så någonstans måste det ju säljas.
  7. Det är väl ny båt så erfarenheterna små. Jag såg en för första gången igår. Och denna tråd, såg trevlig ut, kollade uttern hemsida, verkar vettig. Har du kollat fysiskt på den? Gissar att den här samma skrov som dc i samma storlek så tester av den borde ge en hint om hur den går i vattnet och byggkvalitet.
  8. Jag testade för många år sedan att maskinpolera en plastruta, blev sådär. Men den räddades geom att polera för hand och sen vaxa. Blev nästan som ny. Men det var mycket jobb.
  9. Jag hejar på. Vi har alla varit nybörjare. Fråga på.
  10. Min båt är 6,60 lång och jag använder väldigt sällan trimplanen för att trycka ner fören i motsjö, men det händer. Hade nog gjort det oftare om de inte vore el-hydrauliska. De blir så långsamma när man kör båda samtidigt. Jag använder nästan bara trimplanen för att justera lutningen. Men som ovan skrev. Testa hur det fungerar. Men första steget är att trimma in motorn helt och sen i nästa steg ner med trimplanen.
  11. Trimplan behövs nog i stort sett på alla v-formade planande skrov. Har man bara en propeller (ej duopropp) så vill båten vridas, läggs vinden till på den sidan så lutar det märkbart. I en liten båt kan man väl kompensera genom att folk får flyttas så den går rakt men svårt om man åker två med fasta säten. Vet ej vad du har för trimplan. Sådana som går rakt ner som skivor eller som små vingar bakom? De ska ju monteras så om de är helt uppfälld så ska de ligga strax över bottenlinjen så de inte bromsar. Lutar båten åt ex babord så sänker du babords trimplan så den går rakt. Det andra ska då vara helt uppfälld. Lutar inte båten så ha de båda uppfälld. Du kan också sänka båda innan du börjar plana för att plana snabbare, speciellt med många ombord i aktern. Men hissa upp dem när du fått upp farten. Du kan också sänka båda om du vill bibehålla planingen i lägre fart. Ungefär så är grunden.
  12. Ligger båten i saltvatten så bör den ha motorn upptiltad när den inte används. Annars växer det snart väldigt mycket på den. Håller med tidigare inlägg. När du kör sakta så ha motorn intrimmad så mycket det går. När båten planar så trimmar du ut. Ju fortare, ju mera kan man trimma ut. Man gör detta för att höja fören lite. Då får man mindre båt i vattnet och farten ökar och bränsleförbrukningen sjunker. Ju mera vågor ju mindre uttrimmat. Kanske inte alls uttrimmat. Det för att få längre vattenlinjen och få vågorna att träffa båten i fören där den är spetsigare. Kör du i medsjö, stora vågor kan man trimma ut en del för att inte fören ska dyka ner i den ikappkörda vågen. Alla båtar är olika. Du får testa hur och när den ska trimmas. Allt efter hand kommer du få in känslan. Även var kompisarna sitter kommer spela in.
  13. M__G

    Hytt

    Håller med, tror det blir rent av farligt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy