Jump to content
Sunday 17 October 2021

M__G

Medlemmar
  • Content Count

    1,265
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

M__G last won the day on May 13

M__G had the most liked content!

Community Reputation

282 Expert

About M__G

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag gissar att det finns "uttag" i akterspegeln för konventionella trimplan men att dessa är för små för zipwake? Jag har det så på min finnmaster. Även jag har varit inne på att zipwake skulle varit bra men tycker det blir för mycket jobb med att modifiera akterspegeln och att manöverpanelen är för stor. Den får inte plats där befintlig panel för trimplanen sitter. Även om det inte känns lika modernt så är det nog enklast att skriva dit konventionella trimplan men för att slippa den långsamma manövreringen man får med el-hydrauliska så välja snabbare i el, ex lenco. Sen kanske automatik från mente-marin. Jag försökte övertala zipwake på en mässa att utveckla en panel för mindre båtar med begränsad plats ä, motsvarande storlek på vanliga paneler men svagt intresse. Liksom en mindre modell, lägre höjd av interceptorer som skulle passa mindre båtar.
  2. Jag höll också på att flytta runt folk när jag hade en mindre dc. Men är man ensam eller två så blir det ju svårt. Det bästa tillbehöret jag skaffade var trimplan. Blev som en ny båt. Blev mycket roligare att köra. Bekvämare att kunna hålla båten rak. Så jag rekommenderar skarp trimplan.
  3. Hej alla kloka. Jag har en Yamaha F150 -07. I vissa lägen på tomgång med växeln i men utan att den behöver driva framåt, typ medvind. Då kan det bli lite " fiskebåtsdunk" från motorn. Nu köpte jag grejer till vinterkonserveringen och frågade om detta fenomen. Mekanikern sa att han visste precis vilket ljud jag menade och sa att det beror på att växeln i te är helt hundra justerad. Han pratade om flera olika justeringar. Men mej veterligen finns det en och det är under motorkåpan där växelvajern överför rörelsen till hävarmen till växelstaget ner till växelhuset. Finns det flera? Någon som upplevt samma ljud? Lösning? Enl mekanikern inget farligt eller skadat, bara justering som behövs.
  4. För att utesluta att propellern skulle kunna ge den effekten borde du testa med rekomenderad propeller. Funkar den inte som den kan då så ör det dags att gå vidare. Så tänker jag.
  5. M__G

    Vita plasthattar

    Jag köpte lite större hattar på bauhaus men de har kullrig hatt. Kanske bättre än ingenting tills du hittar rätt.
  6. Du skulle ju kunna testa med en annan tank och andra slangar fram till motorn för att utesluta eller bekräfta att felet ligger där.
  7. Det skulle kunna vara ett litet litet läckande i någon anslutning mellan bränsleoump och tank. Så det sakta sugs in luft. Jag hade det felet på en motor. Gick som den skulle utom efter en stund på ca 1500 varv då den började gå ojämt, vandrade i varvtalet. Begrep inget. Såg inga läckage. Men efter att ha pumpat väldigt hårt och mycket i blåsan såg jag att det fuktade lite vid en anslutning. Kapade slangarna någon cm och skruvade fast. Då fuktade det inte längre och den slutade vandra i varvtalet. Men är ett eventuellt läckage innan blåsan ser du det inte genom att pumpa såklart. Kanske i anslutningar mellan tank och slangar. Utanför eller innanför tanken.
  8. M__G

    Båten svänger

    Om du överväger byte av styrväxel så tror jag en sådan här är bra. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Styrning_Reglage/Styrsystem/STYRVAXEL_NFB_4,2?id=95725 Monterade en i en styrpulpet jag hade en gång i tiden. Blev som en ny båt att köra. Ratten flyttar sig inte alls om man vill dricka nubbe och öl samtidigt som föreslog tidigare, vilket kan vara sisådär eller klia sig, läsa sjökort, trycka på någon knapp eller bara tappar greppet. Jag blev väldigt nöjd. Sådan satt även i båten jag köpte senare. Idag har jag hydraulisk och det är såklart ett strå vassare men sett till prestanda/pris hade jag nog satsat på nfb vid byte om jag varit dig
  9. Har för mig jag läste om ett liknande problem någon gång. Vill minnas att det var just blåsan som var problemet. Att motorn skulle gått bra efter att den byttes. Men osäker på om jag minns rätt
  10. Utifrån beskrivningen är det nog så att felet i te har med bensin en att göra. Att den larmade om samband med byte av oktantal är rimligen en ren tillfällighet. Överhettning låter rimligt som första teori.
  11. M__G

    Dyvika

    Å andra sidan. Fixa slangen så den är tät är nog enkelt och snabbt. Så fungerar loggen.
  12. M__G

    Båten svänger

    Ja, trimfenan kan till viss del lösa det.i vissa farter med visst trim så kan du säkert få den att gå rakt men i övriga lägen kommer den svänga ändå. Tipset är att byta till annan vajerstyrning med nfb. Inbyggd broms så motorn inte kan vrida sig utan att du vrider på ratten. Bytte till sådan på en styrpulpet jag hade. Blev som en ny båt. Trygg och smidig. Hydraulisk styrning är såklart ännu trevligare men antagligen dyrare.
  13. M__G

    Dyvika

    Sikaflex brukar vara bra till sådant.
  14. Jag har haft en d55. Mycket glädje och humor skänkte den. En liten båt har sina begränsningar såklart. Jag hade oavsett skippat inombordare på så liten båt. Allt stuvutrymme försvinner ju. Dessutom mera svårskruvat. Jag hade en 90 hk mercury. Det räckte men inte mer än så om man skulle plana med fem vuxna ombord. Båtar med v-botten blir betydligt trevligare med trimplan för att justera sidled, dvs slippa luta när det blåser eller lastad. Kolla att akterspegeln är plan där man monterar dessa för sitter det inte kommer du vilja ha sådana. Jag monterade själv.
  15. Ingen erfarenhet av de modellerna men generellt, ju längre båt, ju bättre i sjön. Sen spelar ju såklart skrovformen stor roll. Men skulle nog rekommendera längd på 6 meter för att köra i havet. Själv har jag god erfarenhet av finnmaster som tillverkare men även uttern.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy