Jump to content
Tuesday 09 March 2021

M__G

Medlemmar
  • Content Count

    1,056
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

M__G last won the day on May 15 2020

M__G had the most liked content!

Community Reputation

208 Expert

About M__G

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nja, våg efter våg av corona, fast kanske inte just på europavägarna
  2. Som ovan svarade nej, här gäller det att ha blicken långt fram och trimma in när man ser att det blir vågor och eller dra av farten så den inte planar. Samtidigt trimma in motorn så när det är fritt fram är motorn redan i trimmad. Jag åker båt 6,5 meter så man får vara med, ibland missar man, då blir det åka av några vågor. Sen gäller det att ta vågorna på rätt sätt. Landa rätt när man har fart. Skillnaden mellan fiasko och någorlunda. Vid osäkerhet så bättre dra av och ta vågorna lite halvplanande eller ännu långsammare och sen öka igen.
  3. Jag har haft en styrpulpet utan trimplan, det gick ju rätt bra då det gick att flytta folk så den gick rakt. Köpte sen en day Cruiser utan trimplan. Hopplöst då man sitter där man sitter. Monterade ganska omgående trimplan. Blev en helt annan båt då man kan åka rakt eller luta lite om vågorna kommer snett, kan klart rekommenderas. Jag har på nuvarande båten el-hydrauliska. Fungerar men långsamma. Skulle välja eldrivna typ lenco, eller interceptorer. Dyrare men snabbare. Sen hur och vad man ska ha till aluminiumbåt har jag ingen aning om. Det vet säkert någon annan. Börja alltid att i låg fart trimma in motorn max när du kär sakta och när du accelererar och ska upp i planen. Sen kan du ändra trimvinkeln beroende på fart och vågor och last. Du kanske är van vid hur motorn ska trimmas i olika lägen, om inte förklarar jag gärna grunderna.
  4. Jag har handlat kapell av henricssons för några år sedan, några saker behövde rättas till. Inga problem alls. Hjälpsamma och tillmötesgående.
  5. Jag gör som ovan. Backar ner till nedersta hjulmuttrarna för att inte få saltvatten i lagren. Fungerar bra, man får veva rätt friskt. Är vinsch, vinschband och krok i gott skick och bra kvalité så inga problem. Vet inte hur tung din bil är men jag brukar ha stoppklossar för säkerhetsskull. Men min båt väger det dubbla. Skulle det glida sluta det ju när båten börjar flyta så risken att sjösätta bilen är liten.
  6. Å andra sidan, nöd går före lag. Men snackar man vhf för skoj skull så ...
  7. Låter helt logiskt. Så långt som jag förstår av strömningsläran. Det skulle vara om man kunde ändra formen på trycksidan likt stridsflygplan ändrar utblåset från jettmotorn. Så man får mjuka fina rundningar på sugsidan och raka tvära kanter på trycksidan och vill man åt andra hållet så ändras formen åt andra hållet. Men det blir nog både dyrare och omständigare än vad som blir vinsten. Och ömtåligt.
  8. Intressant fråga. Jag har aldrig ställts inför valet. Alla båtar jag köpt har haft motor. Fast skulle jag byta så känns inte honda som förstahandsvalet, fast jag tror motorerna är lika bra som någon annan. Kan inte svara på varför, ungefär som jag tycker BMW gör fina bilar men vill inte köpa någon. Men spontant hellre honda framför Suzuki, fast inget belägg varför jag känner så. Jag har haft två evinrude, de ställde bara till problem. Kunde lika gärna använt som bojsänke, den ena skar, den andra hade något fel så den gick aldrig att få att gå som den skulle. Sen har jag haft två mercury och två yamaha. Alla fyra har fungerat bra, inte lyssnade bra, en mercury hade fel på elsystemet, fick byta en idiotdyr kabelmatta, tillverkningsfel som jag fick betala. En yamaha fick bytt balansaxelpaket pga missljud. Gick på granatin och sköttes bra. Däremot får jag uppfattningen att yamaha har lite bättre materialval i detaljer än mercury, ex rostade skruvar och pumpen till trim/till nått så vansinnigt men rostade inte hål så långe jag hade den. Sånt ser jag inte på yamahana. Ska jag byta motor hade jag nog börjat kolla efter yamaha, sen mercury, sen honda, ja så tror jag.
  9. Generellt kan man säga att antal cylindrar inte har med vridmoment att göra. Det är slagvolym, antal ventiler, slaglängd som i huvudsak påverkar. Lång slagläge, mera bottenstyrka, flera ventiler, mera varvvillig. Slagvolymen ger förutsättningen. Sen påverkar insugets längd, kamaxlar, insprutning osv. Fler cylindrar ger dock i regel mjukare gång. Samma motorfamilj men ex 2,5 liters fyra ger i grunden samma effekt/vrid som en 2,5 liters sexa. Fast adderar man två cylindrar till men ska ha samma cylindervolym så måste antingen slaglängden minskas och du får en varvvilligare motor eller cylinderdiamtetern minskas och varvvilligheten blir ungefär densamma. Oftast kanske man har en 2 liters fyra och lägger till två cylindrar och sen har man en 3 liters sexa. Dock har flera cylindrar nackdelen att det bla är mera friktionförluster vilket gör att den blir lite törstigare, men mjukare gång. Å andra sidan balansaxlar på en fyra ger också förluster så det kanske tar ut varandra. Å tredje sidan är det väl inget mer än i laboratorium som det är en fråga. Torde inte märkas på en båt. Däremot så brukar eller brukade man i alla fall säga att gränsen för en fyra ska jobba rimligt mjukt är ungefär två liters slagvolym, över det behövs balansaxlar. Ja ungefär sådär kan man säga i runda slängar. Nu vet jag inte riktigt vart jag ville med detta inlägg men kanske någon tanke som kan vara bra för trådskaparen. Jag har en yamaha F 150, en fyra med balansaxlar, märks den på tomgång?, ja, låter gör den såklart, är den vibrationsfri? Inte helt, stör det? Nä. Frivarvar jag kan jag i vissa varvtal märka lite vibrationer men märker inte dessa när jag kör. Hade en sexa gått mjukare? Antagligen. Skulle jag känna att det vore ett argument för en sexa? Absolut inte. En fyra är i regel lättare givet samma generation. Men yamha har haft problem med balansaxlarna på fyrorna, en kompositdrev som går ner sig, fått bytt mitt balansaxelpaket på garanti, dock inget hört om dessa balansaxlar på länge så det kanske löst sig. Det skulle nog möjligen påverka mitt val mera än vibrationerna. Å andra sidan har jag ingen hyttbåt så jag kan ju inte relatera till det,
  10. Ja, det blir en del fartvind i aktertoften, speciellt på ytterplatserna efter som de är utanför pulpeten. Jag hade tidigare en Day Cruiser, man åkte mera skyddad på aktertoften där men kände ändå vinden mycket. Däremot åker jag betydligt mera skyddad fram på min 6600wa än jag gjorde fram på dc:n. Fördäcket var lägre än rufftaket på wa:n samt att rutorna är mycket högre på wa:n.
  11. Risk att vara partisk. Finnmaster 6600 wa men den går nog inte på b-kort, lillasyster 5700 wa men kanske för liten för hela familjen på övernattning, vilket troligen 6600 wa också är.
  12. Så tråkig historia. Jag hade nog jagat Ryds så det blivit trött på mig, lyfta det till vd och den nivån. Hoppas verkligen det löser sig. Ryds borde ju vara rädda om sig någorlunda bra rykte.
  13. Jag polerade en vindruta i plexiglas för många år sedan. Den var bara allmänt smårepig och allmänt smådassig, satt på en styrpulpet. Testade först med polermaskin men blev inget bra, så fick lägga ett hiskeligt jobb för hand med det blev till slut väldigt bra. Sen vax. Sen polerade jag lite lätt några gånger till under åren med stor framgång. Men den var inte krackelerad. Det hade nog inte gått. Ha även polerat några strålkastare till bilar. Går rätt bra om de inte är för slitna. En bil hade glaset börjar krackelera på, det blev bra utom just de tendenserna. Vi försökte med lite våtslip också men marginellt bättre resultat. Men förlängde nog livet på de strålkastarna några år.
  14. Jag använder en maskin för under tusenlappen, skumgummihättor från ex biltema och internationals produkter. Hört mycket bra om 3m. Inte testat ännu. Ganska lågt varvtal, bara polish om det behövs, rubbning om det inte räcker med polish och en sprayburk med vatten för att kyla och fukta, blir gärna bättre då, avslutar med vax.
  15. Också västkusten. Mycket gamla utombordare finns det. Fjorton år är min och ser nästan ut som ny och fungerar oklanderligt. Servas varje höst. Spolas ur noga vid upptagnibgen men aldrig däremellan. Bytte termostater förebyggande här om året. Väldigt fint i kylkanalerna. Tror faktisk inombordare som kyls med sjövatten tar mer skada än utombordare. Jag har haft många utombordare, ingen har gett upp pga saltvattnet. Däremot hade jag en mercury där hydraulpumpen till trim/till rostade mycket men rostade aldrig sönder.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy