Jump to content
Wednesday 19 June 2024

Aemno

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Aemno

  • Rank
    Kadett
  1. Går framåt. Nu i stort sätt ren. Ska gå över skarvar och skrymslen med en mässingsborste.
  2. Okej en liten uppdatering. Har nu valt att ta bort all färg för att göra om. Det blev alldeles för pilligt att lösa det som var och vill inte ha osäkerheten med hur botten mår. Har dock inte valt hur jag ska göra med färgen. Är lite inne på att först lägga ett eller två lager med Jostamatic epoxygrund så det lite blir som en hård gummistövel för att sen dra på grund/primer och bottenfärg. Vilket gör att om bottenfärgen skadas är det inte lika pilligt/känsligt att lösa problemet. Vet dock inte om jag ska köra på Trilux Hard Antifouling igen. Ska klura.
  3. Det är exponerad aluminium på sina ställen. Och som jag förstår det så behöver man antingen använda Interprotect eller Primocon (grundfärger) på dessa. Sen är jag med på att den gränsande ytan inte ska vara bottenfärg utan annan grundfärg eller spackel. Dvs man slipar utanför den exponerade metallen så att man får bort bottenfärgen och tar fram grundfärg/spackel. Sen målar man grundfärgen på den exponerade metallen, plus lite utanför. Så om man beskriver lager som det bör vara: 1. Aluminium - skrovet 2. Grundfärg 3. Spackel/Epoxy (om man behöver) 4. Grundfärg (om man spacklat) 5. Bottenfärg 6. Vatten Tänker jag rätt?
  4. Det är just därför det är en fråga mer för personer som har båt på västkusten. Som jag förstår det passar det väldigt bra med alubåt i östersjön just för att det inte är lika aggressivt. På västkusten måste du i princip ha bottenfärg så vida du inte tar upp båten efter varje utflykt.
  5. Tack, har sett att du postat detta tidigare i någon annan tråd. Det är säkerligen lättast att köra på samma. Hur hade du gått till väga om du vore mig? Jag tänker följande. Skrapa bort flagande färg med en isskrapa (för att minska möjliga skador på underjobbet) Våtslipa jämn med 120-papper där det är färg kvar och 60-papper där det är aluminium. Måla med Interprotect (grundfärg) i 5 lager på ytor med exponerad aluminium. Våtslipa med 280-papper eller finare på grundfärgen. Spackla med Watertite där det behövs för att jämna ut ytan. Våtslipa med 120-papper på spacklet. Måla med Interprotect (grundfärg). Måla med Trilux (ytan behöver inte slipas innan?). Eventuellt slipa för att få en jämnare struktur. Klart. Eller borde jag köra med Interstrip för att rensa och göra om i en större skala?
  6. Hej! Någon med erfarenhet av biocidfri färg på västkusten? Vilken har du? Har försökt att hitta andra trådar men känns som att det ofta handlar om östkusten. Jag har en motorbåt av aluminium som idag har spärrlager och Trilux Hard Antifouling. Färgen flagnar lite här och var och jag känner att det förmodligen är bäst att göra om bottenmålningen. Med tanke på alla risker som finns med kopparbaserad färg i kombination med en aluminiumbåt funderar jag på om jag ska byta över till en biocidfri färg istället för att dra på Trilux igen. Jag upplever att båten får ganska mycket tulpaner även om jag har Trilux och för att båten ska gå bra behöver jag ändå skrapa bort tulpaner 1-2 gånger under säsongen. Nu tror jag iofs inte att förra ägaren var så noga med ytfinishen. Så om jag behöver tvätta av skrovet 1-2 gånger under säsong med en biocidfri färg, dvs samma antal gånger som med Trilux känner jag att då borde jag väl byta? Sen känns det ju bra att när man väl ska slipa/måla igen att det inte är lika noggrant med skydd, uppsamling osv. Eller har jag tolkat det fel? Båten används framförallt som badbåt på fina dagar med familjen. Jag funderar på att använda mig av Hempaspeed eller Silic One. Tack för hjälpen!
×
×
  • Create New...