Jump to content
Saturday 02 December 2023

Storebro34

Medlemmar
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Storebro34

  • Rank
    Kadett

Profile Information

  • Interests
    Fiske, trav, båtsemestrar, husbilsemestrar, veteranbilar och svampplockning.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Maharajah
  • Bild

Recent Profile Visitors

895 profile views
  1. Jag blev faktiskt uppringd av en "tekniker" nyss från Telldus i Varberg som pratade om anstorming av data, flaskhalsar i systemet och berättade att dom hade tio olika servrar som några fungerade bra, andra inte. Man jobbade för fullt på att lösa problemet, hette det vidare. Jag frågade om man kan förvänta sig att det kommer att fungera som tänkt framöver men det kunde ha inte lova. Har några mil till båten och vill ju ha koll på att man har plusgrader på motorerna även när det blir 20 minus.
  2. Hej. Jag har båten i sjön över vintern och har tre stycken temp/fuktsensorer (förpik, akterruff och maskinrum) som via en router ger mig info i Telldus live app i mobilen. Det har varit/är en hel del problem med Telldus der går periodvis inte att logga in på vaken hemsida eller app, ibland får appen ingen kontakt med sensorer etc. Supporten säger att deras server är överbelastad(!) Någon mer som upplever samma problem och som kan tipsa om något annat TILLFÖRLITLIGT system? Tanken är ju att man skall slippa åka x antal mil för att titta till båten så ofta.
  3. Tror att jag hittade en lösning. En RJ45 nätverkskabel mellan plottrarna så skall man kunna dela visuell information. Tack för svar och trevlig helg..
  4. Hej Christer. Du har alldeles rätt. När jag tänker efter så är ju givaren kopplad til en GSD 22 ekolodsmodul som i sin tur är kopplad till en av nätverksingångarna på 4010. Det är bara gps-givaren och AIS som drivs av NMEA2000-nätverket. Då återstår problemet, eftersom det bara finns en datautgång på GSD 22 ekolodsmodul, hur få signalen från den till två plottrar? Finns det någon split datakabel?
  5. Hej. Har en Garmin 4010 i båten och ett NMEA2000 system anslutet via N2K på plottern. Nu skall jag ansluta en Garmin 4008 (flybridge) och undrar om jag kan använda samma ekolodsgivare till båda plottrarna? När jag kopplar in den sistnämnda 4008 så får jag bara djupangivelse på navigationskortet men ingen flik för ekolod. Det finns dock på 4010:an. Gps-givaren ger dock signal till båda plottrarna. Tips någon?
  6. Är det någon som känner igen detta äldre ankarspel och kan upplysa mig om vad det är för fabrikat?
  7. Tack för det Ingemar. Det står nämligen på brickorna runt tiltknapparna på instrumentpanelen att "Use in forward gear only" men jag antar att detta gäller när maskinerna är igång med drivning.
  8. Hej. Har en båt med Borg-Warner 72Cv1:1 backslag kombinerat med äldre VP 290 drev. Kan man lyfta drevet med powertrim när växeln är i neutral eller måste växel ligga i "forward" för att kunna lyfta drevet? Backslaget har hängt sig i neutralläge och jag vill inte knäcka någon eventuell spärr.
  9. Tack för tips. Har pratat med Christer som åtar sig jobbet.
  10. Hej. Har införskaffat mig en Cleopatra 1000 och skulle vilja ha tag på någon kunnig montör eller firma i Värmland som kan montera en bogpropeller. Det var dåligt med info om detta på nätet. Båten ligger i Årjängs kommun. Några tips?
  11. Uppdatering! Dieseln kostar idag 11 juni 19.49(!) hos Vänersborgs Marina. Att t ex. jämföras med att vi tankade på sjömacken i Bengtsfors i går för 15.49. Fyra kronor dyrare, finns inget som motiverar detta!
×
×
  • Create New...