Jump to content
Sunday 19 May 2019

trewq

Medlemmar
  • Content Count

    1,657
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

trewq last won the day on May 17

trewq had the most liked content!

Community Reputation

260 Expert

About trewq

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

678 profile views
  1. Bilden blev visst rätt liten men jag tror det framgår. Det har uppstått rostbruna fläckar på sprayhoodrutan som knappast kan vara rost. På något ställe har det blivit ett litet hål, osäkert dock om det är något samband. Någon som råkat ut för liknande? Har försökt ta bort det med vanliga köksmedel utan effekt. Får kanske byta rutan.
  2. Välkommen! En bild säger mer än tusen ord och det finns massor av varianter, lägg in några bilder så blir det lättare att förstå
  3. Ja det kan man tycka, men när ursprungsproblemet år besvarat/avklarat kan urspårningarna bidra till att ge en bredare förståelse för företeelser därikring
  4. Radiofyrar! Det var grejer det. Satt och styrde över Ålands hav i dimma och pejlade Rödskär med en transistorradio (vanlig batteriradio för den yngre generationen). Det fungerade så bra att jag höll på att åka upp på ön där fyren stod.
  5. Uppifrån/nerifrån? De kolvar jag har lirkat ut har gått lätt uppifrån, dock är topplockspackningen på nuvarande diesel bara en återanvändbara kopparring. Har försökt nerifrån på någon bilmotor men misslyckats eftersom vevaxeln satt i vägen, och vad medför det att ta bort den, kamdrev som ska stämma m.m.?
  6. Har ett kanske tillfälligt behov av att sätta en mutter av järn, inte rostfritt, på en skruv av aluminium i blöt miljö, vad kommer att hända, vilket material offras?
  7. På den tiden man var hänvisad till riktigt billiga begbilar var byte av kolvar/ringar/vevstakslager en vanlig lördagssysselsättning, men man gjorde det uppifrån, dock måste tråget och toppen bort, sedan är det bara två muttrar per cylinder. Gjorde ett verktyg för att pressa ihop kolvringarna av ett litet fogsvansblad och en slangklämma. Det behöver inte vara så krångligt.
  8. Det blir väl fart genom vattnet om du inte lyckas spotta till en närbelägen ö
  9. Hur är det egentligen med skrovgenomföringar? Någon som råkat ut för att genomföringen gått sönder? Eller inte hållit för avsiktlig misshandel? Hur har den brustit, släppt från skrovet eller gått av vid ventilen eller....
  10. Väldans fiffig grej! Har faktiskt gjort precis det här, dock utan sådan grej (med ventilen stängd). Man ska vara säker på att den nya ventilen har rätt dimension och inte bli förskräckt av att det väller in några liter. För övrigt är det ju samma procedur som när man tar in loggivaren för rengöring.
  11. Min ventilationsslang går till insuget efter gallret i insugsdämparen. Det följer väl med lite oljedimma som man inte vill ha i motorrummet. Inget luftfilter, dammfritt på sjön.
  12. När man i kajak blir omkörd av en motorbåt hoppas man att han ska hålla 5-8 knop så man kan hänga på, men av missriktad hänsyn brukar dom dra av.
  13. Hänget du med i färjans 25-28 knop med segelbåten? Då måste epoxi på botten verkligen vara succé!
  14. Har haft ett problem som starkt påminner om detta. Det var en spricka i en stålomspunnen bränsleslang som läckte in lite luft, så det hjälpte inte att lufta.
  15. Kommer det fram tillräckligt med diesel till bränslepumpen, dieselbakterier som växt till sig under vintern?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy