Jump to content
Friday 02 December 2022

farn

Medlemmar
  • Content Count

    209
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

32 Expert

About farn

  • Rank
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Polar 17
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fixa vattenläckaget låter som en bra första åtgärd... Se till att gaslänkaget är justerat och bra, och trimma in motorn med förgasarmunstyckena (low/high speed jets, du håller i en på en av bilderna), tomgångsvarvtalet (idle stop screw), och tändförställningen. Kan finnas ev felaktigheter i översättningarna. För tändförställningen, sök på Youtube efter link and sync Johnson. This old outboard på youtube grejar mycket med liknande motorer. Alltid bra att ange årsmodell på motorn när du söker på nätet eller frågar om hjälp.
  2. Ingen aning om var det skulle sluta, men jag skulle börja med att leta glappa kontakter. Jag har själv haft (helt annan) motor som till synes helt apropå stängde av sig själv mitt under gång, tills jag gjorde ovanstående och drog åt en glapp kontakt ordentligt.
  3. Du hittar massor på nätet om du googlar ”johnson outboard not starting warm” och folk verkar föreslå alla möjliga orsaker. Dålig flottör i förgasare, trasig/borttagen termostat, fastnande förgasarnål, defekta tändspolar, dåliga tändstift, trasig cdi-box, gasfälla i förgasare, mm. PS. Om du tror tändningen är ok skulle kanske ordentlig förgasarrengöring och synkning av gaslänkaget (link and sync) efter återmontering vara ett första steg
  4. Hej , jag förstår inte riktigt kommentarerna här, jag tycker att det är solklart. Mackey, jag tycker att du gör klart fel här och i denna situation, med så god framförhållning. kanske är lite uppblåst. Ge färjan företräde. Gira två grader istället för att insistera på att ni ska gira en grad vardera… De kör inte för skojs skull och fyller en extremt viktig funktion för oss som bor eller verkar i skärgården. Och de siktar väl inte på dig, som du skriver, utan håller bästa kurs för nästa brygga. Vad har det med saken att göra att du hållit en viss kurs tidigare? Ingenting tycker jag. Givetvis ska waxholmsbåtarna visa hänsyn, och det tycker jag att de gör. Men vad tror du om det prejudikat du skulle skapa, om du i detta fallet anser det rätt att de ska väja för dig?
  5. Låter ju lurigt. Kanske inte så dumt byta termostat, om det nu inte är så att den funkar och motorn blir överhettad på riktigt. På marineengine.com hittar du sprängskisser och artikelnummer på delar till din motor. Använd det när du kollar svenska återförsäljare, ebay selleri var du nu vill köpa dina reservdelar.
  6. Har förvisso en 9.9 tvåtakt, men det är en Suzuki som går helt bra. Tror dock, notera tror, inte att de där reedventilerna skulle skapa bluddrande på maxvarv. Vidare idéer från en amatör: Felinställt gaslänkage efter montering av förgasare (är spjället helt öppet om du har full gas?) fel tändförställning. Dålig gnista på ett tändstift pga tändspole eller annat. Fel inställning av bränsletillförseln i förgasare på högfart. Dålig kompression på en cylinder. Luftläckage via någon packning förgasare/vevhus, via någon bränsleslang, som ger sig tillkänna först vid gaspådrag.
  7. @Georg_Ohm tänker du på den här?
  8. Jag vet inte vad du har tänkt dig för pris, och jag är inte en expert, men en Yamaha från -90 talet torde vara några snäpp upp i trygghet jmf med den Mercuryn, och ännu fler snäpp upp från den Evinrude du funderar på. Om det nu är så klokt att generalisera så.
  9. Har du justerat förgasarna med varandra och med gaslänkaget? Sök på link and sync på youtube.
  10. Hej, det beror på vad du har för motor.
  11. kolla här för kopplingsschema https://maxrules.com/JOwireindex.php
  12. Ja, inte är vi där att den där motorn löser precis allas behov, ännu. Men det är väl en förhållandevis lång sträcka du gör för dina dagsturer, om du är i sthlm skärgård är väl 80 Nm som att åka från city till ytterskärgården typ stora nassa och tillbaka..?
  13. Apropå grundstötning, kanske som handen i handsken att sätta denna konstruktion på en segelbåt? @BusteriApropå att komma upp i full effekt, det är väl vanligtvis ett mindre problem med elmotorer? Och om kavitation, menade du duoprop-lösningen? Det är ju inget nytt och ska hjälpa upp i planing. Apropå räckvidd, fattar jag det som att man egentligen bör ha bärplans-båt för att maxa räckvidden ordentligt. Men jag ser inte heller att räckvidden behöver vara ett problem i de allra flesta rekreations-situationerna. Och visst lär det bli skönare med tystare båtar (sneglar på mina tvåtaktare...).
  14. Ser riktigt ball ut. Kan tänka mig den på en liten dc, och verkligen cruisa istället för att bröla fram. Nackdel: kommer inte på något just nu annat än att det lär bli nervöst med grundstötning…kan väl bli en dyr affär, men det kan det ju alltid bli.
  15. Hej, kolla filmen som guestsson länkar till i tråden jag länkar till nedan, kan vara att förgasare och tändförställning är osynkat. Låter ju smart att ha börjat med förgasarna o bränslepump. Vad händer om du varvar upp manuellt 2-3 sekunder genom att peta på länkaget för gas-spjällen på förgasarna? Provat med annan soppatank? Ser bränsleslangar o kopplingar bra ut?
×
×
  • Create New...