Jump to content
Tuesday 28 September 2021

farn

Medlemmar
  • Content Count

    201
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

29 Expert

About farn

  • Rank
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Polar 17
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har du justerat förgasarna med varandra och med gaslänkaget? Sök på link and sync på youtube.
  2. Hej, det beror på vad du har för motor.
  3. kolla här för kopplingsschema https://maxrules.com/JOwireindex.php
  4. Ja, inte är vi där att den där motorn löser precis allas behov, ännu. Men det är väl en förhållandevis lång sträcka du gör för dina dagsturer, om du är i sthlm skärgård är väl 80 Nm som att åka från city till ytterskärgården typ stora nassa och tillbaka..?
  5. Apropå grundstötning, kanske som handen i handsken att sätta denna konstruktion på en segelbåt? @BusteriApropå att komma upp i full effekt, det är väl vanligtvis ett mindre problem med elmotorer? Och om kavitation, menade du duoprop-lösningen? Det är ju inget nytt och ska hjälpa upp i planing. Apropå räckvidd, fattar jag det som att man egentligen bör ha bärplans-båt för att maxa räckvidden ordentligt. Men jag ser inte heller att räckvidden behöver vara ett problem i de allra flesta rekreations-situationerna. Och visst lär det bli skönare med tystare båtar (sneglar på mina tvåtaktare...).
  6. Ser riktigt ball ut. Kan tänka mig den på en liten dc, och verkligen cruisa istället för att bröla fram. Nackdel: kommer inte på något just nu annat än att det lär bli nervöst med grundstötning…kan väl bli en dyr affär, men det kan det ju alltid bli.
  7. Hej, kolla filmen som guestsson länkar till i tråden jag länkar till nedan, kan vara att förgasare och tändförställning är osynkat. Låter ju smart att ha börjat med förgasarna o bränslepump. Vad händer om du varvar upp manuellt 2-3 sekunder genom att peta på länkaget för gas-spjällen på förgasarna? Provat med annan soppatank? Ser bränsleslangar o kopplingar bra ut?
  8. apropå blixten: https://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20210707/blixtnedslag-sankte-ronnys-rival/
  9. Svårt att gå emot @guestsson men jag tror att @bo_man har rätt, den undre inringade är för tomgång. Övre inringade ser ut att vara stoppskruv för full gas. När du gasar kommer nämligen delen på gas-länkaget som är ovanför centrum (mellan de inringade skruvarna) flyttas framåt, mot båten.
  10. Håller med föregående. Utvecklar: För ”djupet” gäller att trailern stöder båten endast under och på sidorna av skrovet, varför djup-dimensionen inte spelar roll, såvida du inte blandar in trailer för segelbåtar med köl. För olika trailers för motorbåtar, som jag har erf av, finns sidorullar som är antingen självjusterande eller som du justerar höjden på själv, så att sidorullarna ger stöd på sidorna. Båtens tyngd ska vila på kölrullarna, medan sidorullarna bara håller båten från att tippa i sidled.
  11. Fick läckage på slangen till ena trimplanet för ett par år sedan, på en Grisslan 600AC med 75 hk tvåtaktare. Om jag minns rätt uppförde sig båten ungefär som du beskriver när jag körde utan trimplan (tills jag fixade läckan). Så vi får hoppas att du också märker en stor skillnad. Jag fäller alltid ner dem (och upp igen vid tilläggning). Har ännu inte skaffat automatiska, så jag justerar också en del under gång. Och då har jag, som du, båten mest till pendling, 4 distans till stugan.
  12. Hej, vad menar du med att trimplanen inte funkar? De har stor betydelse för bättre gång på akterhyttsbåtar. Jag använder dem hela tiden för få upp aktern och för att räta upp i sidled, båda sakerna har ju stor effekt på en akterhyttsbåt. Kan förstås finnas andra saker om motorn att fundera över, men vore jag dig skulle jag absolut fixa trimplanen först, du får en ny båt.
  13. Tror inte du har skvallerstråle, men vatten som blaskar ut från en öppning kanske i form av två slitsar bakpå riggen.
  14. Hej, detta kanske kan stämma på din motor? Lycka till.
  15. Ah, nej så långt var det inte, som tur var. Men jag tror att jag minns att jag tänkte att det kanske var någon fara med kylningen eller oljan och ville inte börja felsöka eller riskera göra oss helt motorlösa.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy