Jump to content
Wednesday 22 May 2024

farn

Medlemmar
  • Content Count

    251
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

41 Expert

About farn

  • Rank
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Polar 17
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Låter onekligen som dum konstruktion... Går det att ställa in ett något högre tomgångsvarvtal tills du får det där fixat, om du behöver använda båten?
  2. Jag tror inte att du hittar en så liten motor med DFI, men jag har haft fel förr. Tvåtaktare med direktinsprutning, DFI, började 1996. Angående märken: https://www.sportfishingmag.com/outboard-engine-evolution-from-portable-to-digital/
  3. Ser ut som att du får försöka lite mera för att avläsa serienumret. Bilder på nätet blir lätt korniga men det ser ut som att där är en etta framför åttan. men är det den här: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/20hp/20hp-xd-6443973-thru-0b238463
  4. Ett mycket poetiskt inlägg, rörande.
  5. Udda, hittar inte den motorn här https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard/70hp
  6. Ett högre nummer på stigningen innebär att propellern trycker båten framåt en längre sträcka för ett propellervarv. Högre siffra betyder inte brantare vinkel. Högre siffra gör det jobbigare för motorn att få propellern att snurra ett varv. Öka stigningen och du kan uppleva lite sämre acceleration, men högre marschfart. Även om marschfarten ökat kanske toppfarten inte blir högre. Den ökade ansträngningen för motorn att snurra propellern kan också som sagts innebära att maxvarv blir lägre. Jag uppfattar 3/4" som ganska liten ändring, men har själv inte bytt så små propellrar. Däremot undrar jag om det är 100% att propellern passar, kolla antal kugg på propelleraxeln.
  7. är det den här motorn du har: https://www.crowleymarine.com/evinrude/oem-parts/outboard/1989/e70elcem/cylinder-crankcase?ref=39 nr 39 ser ju onekligen ut att vara en termostat...
  8. Kanske inte så konstigt om blåsan hänger nedåt. Luften i blåsan måste ju ta vägen någonstans, och in i motorn är det stopp så ut i tanken blir det, och då via avluftningen och drar med sig lite soppa som ligger i svanhalsen. Vore dock bra att få veta vad "en massa" bensin betyder. Har faktiskt hänt mig en gång med ny båt, att jag sett att det droppat bensin ur avluftningen, och förstått att jag tankat så mycket att en del bensin tagit sig ut genom ventilen. Positionen i aktern kan väl ha inneburit att det har skvalpat ut när man dragit upp båten på trailern.
  9. farn

    Får ej i växel

    Det är ganska irriterande när man nästan klarat upp en skruv som gått av, genom att - exempelvis - ha lyckats borra upp ett hål i skruven helt rakt och så - exempelvis - drar man ned (från Biltema inköpta) svinpitten och så - exempelvis - går den av, nere i det uppborrade hålet, så att man inte får upp den. Och så har man lagat ett än värre läge åt sig.
  10. farn

    Får ej i växel

    gå försiktigt med gängtapp? Jag har provat svinpitt flera gånger, haft lycka endast en gång när den fick fäste i en del av skruven som hade lite spelrum. Problemet med det verktyget är att den är konisk och därmed pressar ut och förstorar skruven man vill ha ut, så den riskerar skapa ännu mera tryck. Mycket vanskligt verktyg, tycker jag, och är hemskt skeptisk till att ta fram den.
  11. Hej igen, jag tror att det kan ha att göra med temperatur, sedvänjor och sociala sammanhang. Vi får väl hoppas på lite varmare nästa år, även om jag själv är helt tillfreds med lite svalare temperaturer.
  12. Är det verkligen obegripligt för dig? Förvånande.
  13. Alla löstagbara nav jag sett består av en metallcylinder med splines inuti en gummicylinder, som har en kantig utsida. De knackas försiktigt in framifrån, förliga sidan, på propellern. Se nedan. Du ser inte ut att ha ett sånt.
×
×
  • Create New...