Yanmar 4JH2-UTE. Glömde öppna sjövattenkranen. Impeller gick varm, alla gummivingar sögs in i motorns kylare när kranen öppnades. Ordningsföljd på sjövattenkretsen: Sjövattenfilter, impellerhus, intercooler, oljekylare, backslag, värmeväxlare, avgaskrök. Har backspolat hela systemet från avgaskröken. Fått ut mkt impellerbitar. Ny impeller monterad. Drar kylvatten som den ska tills jag stänger av motorn och startar igen. Då suger den inget sjövatten över huvud taget. Totalt stopp. När tillopsslangen mellan sjövattenfiltret och impellerhuset ruckas pyser det till i systemet och den börjar suga kylvatten. Funkar sen problemfritt hur länge som helst tills jag stänger av motorn. Sen vid uppstart igen är det likadant. Inget kylvatten sugs. Totalt stopp.
Kan det ligga en stor gummibit från den havererade Impellern kvar nånstans som orsakar totalstopp i kretsen? Men varför börjar det suga när jag ruckar på tillopsslangen till impellerhuset!?
Kan det bildas nåt vacum i kretsen som blockerar. Som släpper när jag ruckar på slangen?
Obegripligt att det blir totalstopp. Lite vatten borde den ju suga även om det sitter gummirester kvar i kretsen.
Nån som har nå tips?
/Anders