Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Jumbo555

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Jumbo555

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är givetvis fler saker som måste demonteras innan det går att lyfta motorn från riggen tex Växelförarstag, chokereglage, förgasare(?) mm och det kan kanske vara bra att byta packningen när du ändå demonterat allt? Skiss på rigg Skiss på motorblock Bild på packning
  2. Du måste lyfta "hela" motorblocket från riggen. Det sitter med 6 st skruvar från undersidan. Det är direkt ovanför skvallerröret. Packningen är "part 25" på sprängskiss: https://yamaha-motor.com/parts/diagram/9687226/216818781 Riggen syns på sprängskiss: https://yamaha-motor.com/parts/diagram/9687226/216773533 Jag har lite svårt att bifoga bilder där jag är just nu men kan lägga upp några som förklarar bättre imorgon.
  3. Jag har en likadan motor med samma symtom. Den korta rörstumpen där skvallestrålen kommer ut sitter i som en liten försänkning (ungefär som en liten kopp) och täcks av packningen mellan motorblock och rigg. Packningen har bara ett litet hål ner i "försänkningen" så att om det kommer ner en flaga eller dyligt så kommer den täppa till hålet för strålen, när man sedan gör rent så petar man bara skräpet åt sidan så det täpper snart till hålet igen. Min lösning har varit att lossa motorblocket och förstora hålet i den så att skräpet spolas vidare och förhoppningsvis genom och ut ur motorn MEN det botar egentligen bara symtomet, sjukdomen på min motor var galvanisk korrosion, som minskade när jag bytte anod och gjorde rent alla jordpunkter. Min erfarenhet är att vissa märken är mer drabbade av skruvar som sitter fast än andra och att Yamaha är ett av de bättre men risken finns alltid där! Skvallerstrålen är bara en liten del av kylvattnet, det är ingen fara att köra motorn utan den MEN då vet man inte om kylningen fungerar överhuvudtaget.... Om man har motorn igång när man rensar skvallerröret och det är samma temperatur på kylvattnet med "nästan täppt" skvallerstråle och fullt flöde så är det ingen fara.
  4. Jag rekommenderar ändå att du provar själv och inte bara tar beslut på vad andra tycker. 😁 Angående vindkänsligheten så är det skillnad mellan de två typerna men mindre än man tror så länge du ror och håller fart genom vattnet. Om man tycker det går för lätt att ro och det blir för mycket avdrift kan man alltid släpa ett ankare 1 m under båten så kanske det känns bättre? 😁 All "ny" teknik är inte dålig, även om båtägare är konservativa så skadar det inte att prova något annorlunda ibland!
  5. Minns ej hur fort den gick men känslan är att motorn varvar ur pga för liten stigning och för liten propeller, detta med mig ensam i båten. Jag rekommenderar att prova själv om du står ut med att inte ha samma jolle som alla andra 😜
  6. Jag förstod inte riktigt ditt "svar" men skillnaden motstånd i vattnet mellan en katamaran (Takacat mfl) och en traditionell gummijolle är betydande! De är även stabila, i stort sätt omöjliga att välta när de ligger i vattnet och lättare. Enda nackdelen förutom priset är möjligtvis att man måste vara lite försiktig vid land men det är man väl med en gummijolle med aluminium/glasfiberbotten ändå?
  7. Jag rekommenderar att byta jolle, titta på (originalet) Takacat eller det svensk/kinesiska alternativet Weststream. De "planar" nog med en 1 kW motor.... Jag testade min Takacat 300 med 3 hk bensin utombordare och den går lätt i "planing", det är ju en katamaran så de planar egentligen inte men suger inte fast i vattnet som en vanlig gummijolle. Bytte till en Weststream C26 och den är ännu lite snabbare men har en del dåliga lösningar som de kanske har rättat till nu? Det finns för och nackdelar med hårda skrov på gummibåtar men jag tycker dessa modeller fungerar väldigt bra!
×
×
  • Skapa nytt...