Jump to content
Wednesday 06 December 2023

Jumbo555

Medlemmar
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Jumbo555

  • Rank
    Landkrabba

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag rekommenderar ändå att du provar själv och inte bara tar beslut på vad andra tycker. 😁 Angående vindkänsligheten så är det skillnad mellan de två typerna men mindre än man tror så länge du ror och håller fart genom vattnet. Om man tycker det går för lätt att ro och det blir för mycket avdrift kan man alltid släpa ett ankare 1 m under båten så kanske det känns bättre? 😁 All "ny" teknik är inte dålig, även om båtägare är konservativa så skadar det inte att prova något annorlunda ibland!
  2. Minns ej hur fort den gick men känslan är att motorn varvar ur pga för liten stigning och för liten propeller, detta med mig ensam i båten. Jag rekommenderar att prova själv om du står ut med att inte ha samma jolle som alla andra 😜
  3. Jag förstod inte riktigt ditt "svar" men skillnaden motstånd i vattnet mellan en katamaran (Takacat mfl) och en traditionell gummijolle är betydande! De är även stabila, i stort sätt omöjliga att välta när de ligger i vattnet och lättare. Enda nackdelen förutom priset är möjligtvis att man måste vara lite försiktig vid land men det är man väl med en gummijolle med aluminium/glasfiberbotten ändå?
  4. Jag rekommenderar att byta jolle, titta på (originalet) Takacat eller det svensk/kinesiska alternativet Weststream. De "planar" nog med en 1 kW motor.... Jag testade min Takacat 300 med 3 hk bensin utombordare och den går lätt i "planing", det är ju en katamaran så de planar egentligen inte men suger inte fast i vattnet som en vanlig gummijolle. Bytte till en Weststream C26 och den är ännu lite snabbare men har en del dåliga lösningar som de kanske har rättat till nu? Det finns för och nackdelar med hårda skrov på gummibåtar men jag tycker dessa modeller fungerar väldigt bra!
×
×
  • Create New...