Gå till innehåll
onsdag 20 februari 2019

Faderullan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    833
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Faderullan senast vann den dag 10 Juli 2018

Faderullan hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

195 Expert

Om Faderullan

  • Placering
    Konteramiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Faderullan

    Är detta korrosion?

    Samma här. Finns antagligen en diagnos för det. I mitt fall har det rentav gått så långt att folk helt enkelt levererar sina gamla ofungerande grejer till mig med orden "Ja, hördudu, får du igång den här så får du behålla den" Mitt svar på den brukar vara "Ok, om jag inte får igång den lämnar jag den tillbaka hos er" Svaret på den brukar bli "Nej för i helvete! Gör inte det!" Jag försöker hålla tillbaka. Mest för att frugan brukar ha invändningar även om hon börjar vänja sig. Numera begränsar jag mig till båtar och annat maritimt. Är ingen vintersportare, jag går liksom i garage-ide på fritiden om vintrarna och fixar med något. I vinter gör jag en glasfiberkopia av en roddbåt som min far gjorde en glasfiberkopia av från farfars gamla träroddbåt. Blir alltså tredje generationen som gör den båten. Farfar gjorde den i trä. Farsan gjorde en glasfiberkopia av den. Nu gör jag en glasfiberkopia av glasfiberkopian. Det här tyder på att diagnosen, vad den än heter är ärftlig. Förklarade det här för mitt enda barn, min dotter. Hon tog det med märkligt illa återhållet jämnmod. Vore jag TS och TS vore det minsta lik mig skulle affären redan var gjord och en förnöjsam känsla av att rentav flera vintrar skulle vara räddade. Välj ett lagom stort jobb för varje vinter så du är säker på att båten går att använda varje sommar. Annars tröttnar du. På det viset blir båten bättre för varje år. Något som inte gäller båtar i allmänhet.
  2. Faderullan

    Täckt båt till styrpulet

    Helt klart något som går att göra. Hur bra det blir beror på hur mycket tid du sätter på jobbet. Mät, planera och rita först. Det brukar bli bäst om man sitter i båten och gör det, lite som den där Ernst Kirchsteiger eller vad han nu heter som brukar sitta och "känna in projektet" :-) Styrpulpeten kan gå att köpa loss som reservdel från något varv som gör styrpulpetbåtar. Då spar man en hel del tid och får något som ser bra ut med rutor som passar osv. Perfekt jobb för en vinter. Krävs naturligtvis möjlighet till utrymmen som är uppvärmt, åtminstone vid behov. Och här en inspirerande bild 🙂
  3. Faderullan

    Eldriven båt - finns det?

    I de flesta montrarna finns det åtminstone någon som pratar svenska. Jag var där för att göra ett reportage för en finlandssvensk tidning och intervjuvade på svenska där det bara gick. Endast på ett par ställen på tillbehörsavdelningen och fiskeavdelningen fick jag ta till finskan. Båtvarven och deras försäljare är i allmännhet tvåspråkiga.
  4. Faderullan

    Eldriven båt - finns det?

    Låt oss respektera TS och återgå till ämnet 🙂 Har i dag besökt Helsingforsmässan. Det var beklagligt klent med eldrift. Visst, roddbåtar av finsk insjömodell med en solpanel, ett batteri och liten trollingmotor fanns det flera stycken, Det närmaste körklar riktig eldriven båt som kunde köpas över disk var Terhis 4 meter långa Terhi 401 C med en Torqeedo 10, ett monumentalt batteripack (4 st) och två laddare. Blir troligen ingen storsäljare, dryga 24000 € för en fyrameters sturpulpetare med den setupen... Bara båten ter sig billig i sammanhanget, 2450 €. Motorn 8600 €, batteripacket 11960 €.. För den som vill elektrifiera sin snipa fanns Bellmarines lösning. Vattenkyld elmotor klar att sätta in i snipan. Finns i effekter mellan 1,5 kW och 25 kW. Killen i montern kunde inte ge någon exakt prisuppgift men ett komplett körklart paket lär vara en liten aning dyrare än en motsvarande dieselmotor med allt som behövs för en sådan, avgassystem, tank osv. Hade hoppats få se någonting mer seriöst som tex Q-yachts båt men den var inte utställd. PS Helsingforsmässan pågår ända fram till nästa söndag, finns mycket annat kul att se också... Båtmässan i Helsingfors
  5. Faderullan

    Eldriven båt - finns det?

    Det är nog samma franska företag. Kul med kollegor som dyker upp här och där :-) Visst, vi gör också åtgärder i olika grader. Vanligast är att byta från tvåhastighetsmotorer till frekvensomvandlarstyrning och att sätta till värmeåtervinning där sådan inte finns, bygga om till kanaltrycks eller luftmängdsreglering och så vidare. Dessutom tillkommer vad man kan göra på fastigheter där man har problem med inomhusluftproblem. Visserligen minskar inte inbesparingar i fastighetsmassan på CO2-utsläppen från trafiken men för helheten måste man reducera på alla områden...
  6. Faderullan

    Eldriven båt - finns det?

    Jag är lite tveksam till att separera koldioxid ur atmosfären och sedan pumpa ned den under berggrunden. Berggrunden i sig själv tar knappast upp särskilt mycket CO2. Den processen förbrukar förmodligen i sig själv en hel del energi som skall skapas på något vis vilket sänker verkningsgraden på metoden. Man måste skapa energi för processen som i sig skapar mer eller mindre CO2... Själv anser jag, kanske killgissar jag, men att minska på CO2-produktionen är bästa sättet att göra något åt problemet. Jag har en del erfarenhet och kunnande som jag kan använda som argument. Jag jobbar inom fastighetsautomation, alltså bygger och underhåller de datastyrda system som reglerar värme, ventilation, belysning osv i större fastigheter. Vi har ett program, eller produkt där vi tar över skötseln av fastighetens energihantering under en överenskommen tid, vanligtvis ett par år. Som betalning får vi hälften av den inbesparade energikostnaden, en win-win situation för både oss och kunden. Samtidigt är det naturligtvis ett incitament för oss att göra vårt bästa. Vi kollar om det finns sparpotential i fastigheten och gör initialt lite åtgärder på anläggningarna. Sedan optimeras energianvändningen så gott det går utan att användarens komfort blir lidande. Rekordet torde vara ett mindre varuhus där kostnaderna för sammanlagda energiförbrukningen (värme, el och vatten) sjönk med 38 %. Gissa om fastighetsägaren var tillfreds. Så här stora inbesparingar är ovanliga, runt 10 - 15 % är ändå vanligt i de flesta fastigheter som varuhus, skolor, kontorsbyggnader, industrier osv. Bostadsfastigheter ägnar vi oss sällan åt, fast där finns nog potential också. Oftast har ventilationen på ett våningshus ingen värmeåtervinning, något som börjas synas på nybyggen men är svårt att få till på en äldre fastighet. Likväl vågar jag hävda att det i snitt går att få ner energiförbrukningen på hela nordens fastighetsmassa med dryga 10%, om man bara vill. Fast ännu är energin för billig... I morgon (måndag) skall jag till Helsingfors och kolla båtmässan. Det ryktas om att åtminstone ett par seriösa elbåtsnyheter skall finnas att beskåda. Kan avlägga rapport om det senare. PS Har för övrigt lyckats med att minska CO2-utsläppen på min privatbil med 25% det senaste året. Helt utan några som helst tekniska åtgärder. Det gick till på så vis att jag numera kör 25% mindre med den 🙂
  7. Faderullan

    Eldriven båt - finns det?

    Det blir lätt en lite svartvit debatt när man diskuterar eldrift. Som te-x äpplen- och pärondebatten om utsläppen vid tillverkning av elbilens batterier versus en snåldiesels utsläpp: Ingen dieselbil (eller bensinbil) som körs av vanliga dödliga förare når någonsin ned till de bränsleförbrukningar och koldioxidutsläpp som uppges vid marknadsföringen. Ett gott exempel är den dieselmerca jag kör i jobbet, den skall enligt marknadsföringen dra 0,47 l/mil vid landsvägskörning. Den drar 0,58 l/mil vid min normalkörning, som är till 95 % landsvägskörning i ca 80 km/h på österbottniska plattlandet. Koldioxidutsläppen är i proportion med bränsleförbrukningen så de är lika mycket högre än vad marknadsföringen anger. Jämförelsen med tillverkningen av elbilens batterier missar också en annan detalj. Alla material som sätts in i lithiumbatterierna finns kvar i batteriet när det är slutanvänt och går därmed att återvinna. Dieselbränslet som en dieselbil förbrukat är ute i atmosfären i form av koldioxid, kväve, sotpartiklar och diverse andra föroreningar och går aldrig mer att omvandla till någonting som är användbart för människorna eller naturen. När man debatterar över eleffekten som behövs vid laddning av elbilar slår det också ofta över i ett tankefel. Man räknar av någon anledning med scenariot där alla elbilar kommer laddas samtidigt från tomt batteri till fullt. Den tanken är lika absurd som att påstå att alla bensinbilar skall tankas från tomt till fullt varje dag, i samma ögonblick. Skulle bli lite fullt på macken om det skedde. Över till båtar. Alla använder inte sina båtar på samma sätt. De som faktiskt åker tiotals sjömil om dagen hela semestern skall naturligtvis fortsätta med sin dieselmotor. Likaså de som verkligen gör dagsturer på tiotals sjömil. Vår tidigare sommarstuga låg ute på en holme två sjömil från hamnen, vi använde en gammal Glastron med en 50 hästars Evinrude som gjorde resan på få några minuter. Det hade fungerat utmärkt med en lite långsammare eldriven båt med räckvidd på ett tiotal sjömil. Energin hade man lätt fått ihopsamlad med en hyggligt stor samling solpaneler som laddade batterierna under all den där tiden vi inte åkte med båten. Båten jag nu använder för kvällsturer på ett par timmar kunde också vara eldriven, fast där kommer problemet som även Nimbus elbåt har. Båten är inte från början utformad för eldrift. Den är utformad för stor ett omåttligt antal hästkrafter. Skall man göra elbåtar så måste skroven vara utformade för det. Själv drömmer jag om att hitta en överbliven (läs billig) gammal lättdriven segelkatamaran som kan ha några kilowatt solpaneler på taket, katamaraner har ju mycket yta i förhållande till skrovlängden. Därtill en rejäl batteribank och en elmotor i vardera skrovet. Masten och textilerna får lämna på landbacken :-)
  8. Faderullan

    renoverar en Forslund se från 38

    Om du vill vidga din forumvy en aning så kan jag rekommendera Swedish Classic Boats Där finns flera mycket erfarna gubbar som håller på med just din båttyp.
  9. Faderullan

    Att lära sig splitsa

    Jag gillar stillastående media bättre än video och animationer. Kanske var det därför jag skrev ut den här sidan och hängde den på väggen i verkstaden. Tänkte länka till hemsidan utskriften var tagen från men den handlade inte om fiske längre. Det är numera en advokatblogg. Konstigt. Fast mycket hinner hända på några få år. utskriften är daterad 2007... Brukar använda olikfärgad eltejp på ändarna så är det lätt att veta var man är när man splitsar :-)
  10. Faderullan

    Vem seglade norr ut?

    😀 Näää!? Man kan väl inte prata svenska i främmande territorium 😁 För de som inte vet så vill jag bara klargöra att längs delar av finska kusten är ortsborna svenskspråkiga. Den 5 % av finländarna som har svenska som modersmål bor längs kusterna. Det underlättar ju kommunikationen i gästhamnarna. Utan att vilja framstå som lokalpatriot vill jag påminna om att Vasa Segelförenings gästhamn är prisbelönt som årets bästa gästhamn i Finland för några år sedan 😀
  11. Faderullan

    Vem seglade norr ut?

    Leker turistkonsult bara för att ge ett förslag: Varför inte gå ena vägen via Åland och Finska sidan? Om någon frågar vart ni åkte på semestern så kan ni lite nonchalant slänga ur er "Ääähh, vi åkte runt kvarteret bara". Finns bra gästhamnar längs den finska kusten och i trakten av Åbo och mellan Kristinestad och Karleby går det fint att prata svenska. Bottniska viken runt borde väl vara en lagom seglats :-)
  12. Faderullan

    Laddare

    Funkar säkert. Har en Ctec hemma till ett mindre system och den är inkopplad så att den är aktiv samtidigt som utebelysningen under den mörka årstiden när solpanelerna är insnöade.
  13. Även om man har drivknutar så måste flänsarna på kopplingen och vinkelväxeln vara parallella. Annars uppstår intressanta fenomen, kolla videon nedan. Drivknutar förklarade
  14. Faderullan

    50 hk på en Finnsport 650 AC?

    Det är ju klokt av TS att åtminstone ge 90-hästaren en chans. De där gamla Evinrude / Johnson är svåra att nöta ut, de brukar haverera av dålig omvårdnad. Med den motorn är det lätt att att se hur båten beter sig i låg fart och därefter bestämma sig för hur liten motor man vågar sätta på båten. Om det blir byte till en mindre motor skulle jag konservera den gamla 90-hästaren och förvara den torrt och svalt. Inbytesvärdet är av klassen att försäljaren av den nya motorn kanske heller prutar rejält än tar in den gamla i byte :-) Om man sedan får för sig att sälja båten kan man hänga på Evinruden igen, båten är troligen mer lättsåld med den än med en 20-hästare, alla har inte samma filosofi som TS. PS Konstaterar att jag har omvänt problem. Min båt är en halvplanare som jag gärna kör i 7 - 10 knop och den blir vinglig om man tar sig över 17 knop :-)
  15. Faderullan

    50 hk på en Finnsport 650 AC?

    Automatiska trimplan funkar ok för att få upp en undermotoriserad båt i plan. Men du kan inte kompensera för vindpåverkan och snedlast med dem, te.x när dyra svärmor prompt vill sitta på läsidan även om båten då börjar luta. Att gå ned till 20 hkr på en båt som Finnsport 650 som har en rätt hög överbyggnad kommer också att leda till att du i sidvind får problem att hålla kursen. Har försökt köra en planande båt på 4,5 m som var avsedd för en tjugohästare med en 4 hästars motor. Det funkade inte alls, när vinden tog tag i fören var det båten och vinden som valde körriktningen, inte jag, trots fullt roderutslag. Den båten behövde lite effekt och fart genom vattnet för att stabiliseras. Precis som alla planande båtar. Jag har ett annat förslag. En Finnsport 650 med motor är enligt annonserna på nettivene.com värd ungefär 7000 - 10000 €. Ponera att du i stället för dina planer säljer din båt, tar de 7000 - 10000 € du får för den plus de 5000 € du budgeterat för den nya motorn. Då har du en budget på 12000 - 15000 till att köpa en snipa som från början är avsedd till de 6 - 8 knop du vill färdas i. I den prisklassen finns det ett bra urval på glasfibersnipor i Finland. Kanske ännu bättre om du åker över viken och handlar i Sverige. Här kan du välja två strategier. Köp den som tilltalar dig och har nyast möjliga motor eller köp en som går att prispressa för att den har dålig eller gammal motor och förse den sedan med en ny motor. Då har du driftsäkerhet, ekonomiskt användande och en sjövärdig båt som går dit du styr den utan att mixtra med trimplan, ruddersafe, propellerbyten, kölbyggen och det ena med det andra. Dessutom är en snipa mindre känslig för bottenkänning, något som du i dina trakter ändå kommer att uppleva :-) PS I Nyykaabi är det någon som länge försökt sälja sin välvårdade Nauticat Minicat 25. Den var under 10000 € i somras. Kolla lite på den och pruta :-)
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy