Jump to content
Monday 13 July 2020

Faderullan

Medlemmar
  • Content Count

    1,112
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Faderullan last won the day on October 3 2019

Faderullan had the most liked content!

Community Reputation

395 Expert

About Faderullan

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är det inte de där förgasarna som har ett membran som ställer till det när det är dåligt? Jag borde ha någon Volvohandbok hemma där det kan finnas något om åtminstone förgasarnas bilversion. Är dock på sommarresidenset just nu...
  2. En ny regulator som klarar båda panelernas effekt kostar inte mycket. En lite bättre som tillfredsställer en riktig batteri-petimeter kostar lite mera. Klart det mest bekymmersfria alternativet, bara att sätta någon form av kontakt som gör inkopplingen av tillfälliga panelen enkelt. Off topic: På tal om hur länge solpaneler håller; Vi har en panel hemma på taket som min morbror köpte på någon utlandsresa på 1980-talet. Jag var i början av min elektrikerbana och hjälpte honom att montera den på hans sommarstuga. Senare fick de "riktig el" till stugan och panelen flyttades till en annan sommarstuga. När de i sin tur fick "riktig el" dragen så tog jag hem den och när vi renoverade kåken satte jag upp den på taket. Den levererar el till en del belysning och räcker gott ända tills det börjar snöa. Då kör jag laddare under de mörkaste månaderna. Panelen börjar vara i fyrtioårsåldern och levererar fortfarande. Den var märkt till 36W, har inte kollat hur mycket den ger numera.
  3. Är det inte kontinentalsockeln som skall bytas i det där läget? Väljer du en uppdaterad version så kan du välja hur många cylindrar motorn skall gå på via en app. Kräver dock att du har en LM Ericsson telefon med siffertrissa.
  4. Med den motorn borde den båten flyga upp i plan på nolltid och nå en toppfart som inte beror på båten utan på vad föraren har mellan öronen. Några extra trimfenor borde inte behövas. Frågan är om motorn går dom den skall? Går den på alla tre cylindrar? Halva effekten borde för övrigt vara mer än väl för den båten.
  5. Man behöver ju inte gå från den dyraste till den absolut billigaste oljan. Jag brukar tänka så här; mängden olja jag använder i motor och drev under en säsong kostar mindre än en tank bränsle. Finns med det perspektivet ingen anledning att snåla på oljekvaliteten. En olja i medelprisklassen är säkert tillräckligt bra.
  6. Finns en finsk tillverkare som heter (hette?) Scantic. Båtvarv har kommit och gått under åren, somliga tillverkade kanske en handfull båtar, eller så såldes formarna vidare och båten bytte märke. Så om ingen känner igen din båt direkt så blir det marigt, lägg upp en bild så vi på forumet kan gissa lite mer träffsäkert, just nu vet vi inte ens om det är en eka, segelbåt, motorbåt, minröjare eller rentav en motorseglare 😀
  7. Du har väl uppäckt justerskruven baktill på reglaget, den man säller in med hur trögt det skall vara? Om det inte hjälpte: Börja med att koppla loss växel och gasvajrarna vid motorn, rätt enkelt, bara att lossa den lilla låssprinten som för övrigt tycker om att falla i sjön 😀 Om det fortfarande går trögt sitter felet endera i någondra vajern eller i reglaget. Då blir det att skruva loss reglaget och öppna på det, ingen raketkirurgi det heller. Med vajrarna löstagna är det lätt att känna hur de glider. Reglaget mår bra av lite rengöring och nytt fett. Och kom ihåg: Att mecka båtmotor är också båtliv 😃
  8. Är det inte en logga på dörren? Får den inte uppförstorad bra nog på plattan. Karl....marine eller något åt det hållet.
  9. Av svaren att döma är jag tydligen inte ensam om min analys. Trevligt att någon med inside-information, IngemarE, kunde bidra med vad som riktigt hände med PBÄ. Var själv prenumerant under de tidiga åren men slutade när jag insåg att jag kunde ha åstadkommit bättre artiklar själv. Inte för att jag är någon stor stjärna på båtkunskap men för att många andra också kunde åstadkomma bättre än redaktionen... Numera köper jag i regel bara ett par tidningar. Amerikanska Wooden Boat Magazine är en, inte för att jag har träbåt men den är inspirerade när man håller på med lite båtbyggande och renoverande. Likadant är det med brittiska Practical Boat Owner, tidningen torde ha varit inspirationen som i tiden ledde till att Praktiskt Båtägande uppstod. Lite väl kraftig lutning mot segling för min del men generella tips och trick funkar ju i båda världarna och de har en bra nivå på artiklarna. Även deras webbsidor är värda att besöka. Det finns tre finska båttidningar som lever och verkar ha hälsan, Vene som har lite mer profilering mot segling. Kippari som ligger på samma förlag som Vene men är mera motorbåtsorienterad. Venemestari är den som inriktar sig mest på gör det själv. Den delade åtminstone förr artiklar med Praktiskt Båtägande, artiklar skrevs på båda sidorna av viken och översattes. Lite märkligt att ett land med 5,5 miljoner innevånare lyckas hålla sig med fler tidningar än avsevärt större Sverige. Kanske ligger vi bara efter i utvecklingen här i Finland... Nätaktörerna finns ju också. Båtliv osar Sweboat lika mycket som finska Totalvene.fi osar Finnboat. Där ser man kanske lite av nackdelen med webbproduktioner, det är inte alltid lika lätt att avgöra vem som ligger bakom. Youtube är en enorm källa men även där är det upp till betraktaren att avgöra vad som är trovärdigt eller inte.
  10. Faderullan

    Fågelbo

    Här är det en riktig tuffing till måsjävel som byggt. Båtägaren hade vis från fjolåret satt en plastorm på fördäcket. Det hjälpte föga, ormen blev integrerad i bygget. Tittar man noga på den lite suddiga bilden så ser man ormen intrasslad i knapen till höger...
  11. På några år har flera svenska båttidningar försvunnit eller smält in i varandra. Numera hittar man bara Praktiskt Båtägande i tidningshyllorna här i Finland. På finska finns det än så länge några att välja på. Förr när det åtminstone fanns Båtnytt, Praktiskt Båtägande och Vi Båtägare och de låg på olika förlag kunde man ana en gnutta ambition i att producera båttester med ett kritiskt öga. Om en båt var ett fiasko så skrev man det. Härom kvällen läste jag Praktiskt Båtägande och finska Vene. I Praktiskt Båtägande hade man ett test av Finnmaster T6. Säkert en helt förträfflig båt, (den är ju Finsktillverkad! :-) ) Att kalla artikeln för test tycker jag ändå är lite missvisande, provkörning hade varit mer korrekt. Verkade mest som att man varit ute och lattjat med båten en eftermiddag, det är inte vad jag kallar ett test. Man fick en rundvandring i båtens layout och så hade man provkört. Då konstaterades att båtens sjöegenskaper var utmärkta. Det kunde man säga efter att ha kört på en näst intill spegelblank fjärd och skuttat runt lite på fotobåtens svallvågor! En faktaruta med bränsleförbrukning och ljudnivå hade man väl åtminstone kunnat kosta på sig när man testar? Finska Vene hade provkört (inte testat) Axopar 37 Sun-top. Artikeln inleddes med en faktaruta om väderförhållandena under testet med sikt, temperatur, vindstyrka och våghöjd. Krävs inte mycket redaktionellt arbete för att informera om det och för läsaren är det lättare att ana sig till hur upplevelsen var. I artikeln gicks det mesta igenom grundligt. Och till slut en sida med uppmätt data från testet. Man får grafer på varvtal och hastighet, bränsleförbrukning genom fartregistret presenterat både som liter per distans och liter per timme. Dessutom en ljudnivåmätning genom hela fartregistret. Alla fyra graferna med redaktionella kommentarer. Det hela kröns med info om last, bränslemängd vid tillfället och vilka instrument man använt om man inte använt båtens egna. Vad Vene presenterade är det minsta man kan begära av något man kallar båttest. Praktiskt båtägande börjar ge intryck av att man försöker få mesta möjliga output av minsta möjliga insats. Det vore mycket deprimerande om våra båttidningar är på väg mot den amerikanska stilen där båtpressen mest presenterar nya produkter med bilder tillsända från tillverkaren och artiklar som aktar sig mycket noga för att inte stöta sig med tilltänkta annonsörer.
  12. TS och gänget verkar ju sikta på en relativt liten båt. Underhållet på en femmetersbåt med utombordare handlar om några timmar per år. Om hela gänget samlas ett par timmar och hjälper till så är det fixat på en liten stund. Så kan ni fika och mysa ett par timmar och tänka tillbaka på sommaren som gick. Om samtliga är helt okunniga om båt- och motorskötsel (?!) så är det bara att lämna in båten till ett varv som sköter om det. Kostnden delat på ett gäng blir knappast oöverkomlig.
  13. Sådana mängder kondensvatten i bränslesystemet så att det skulle fylla cylindrarna lär du nog aldrig uppleva. Det finns inte någon öppning mellan cylindrarna och utrymmet under ventilkåpan. Enda möjligheten för det scenariot är att en ventil lossnat helt och fallit ner i cylindern. I det läget går det inte att dra runt motorn ett helt varv. Skruva loss ventilkåpan och se varifrån vätskan kommer. Prognosen är dessvärre dyster när det gäller din motor....
  14. Kul att vissa fel löser sig enkelt 🙂 Om du inte känner dig 100 % tvärsäker på att du kan skall du låta bli förgasaren, speciellt som motorn nu verkar fungera ok. Du kan komma att behöva nya packningar som kan vara svåra att få tag i och att justera in allting efteråt kräver lite motoröra och öga. Det man kan göra om man misstänker att man har lite skit i förgasaren men motorn går hyggligt ändå är att köra igenom några liter alkylatbensin i stället för vanlig. Köp en kanister alkylatbensin för fyrtaktare och blanda i olja själv som du brukar göra. Köp inte färdigblandad alkylatbensin för tvåtaktare, den är avsedd för luftkylda högvarvare som motorsågar och röjsågar. Alkylatbensinen löser långsamt upp gamla avlagringar i förgasaren. Sedan kan du återgå till vanlig bensin igen. Att det bildas oljeringar i vattnet är normalt för gamla tvåtaktare som inte är särskilt effektiva i sin förbränning. Även tvåtaktsoljan har en tendens att göra regnbågar i vattnet. Vådan man får ta för att man kör gamla sjuttiotalstvåtaktare :-)
  15. De sista Terhi/Tern tillverkades 1979. Så din motor är med andra ord minst 40 år gammal. Det är sannolikt att det är dags att byta åtminstone brytarspets, kondensator och bränslepumpens membran. Om din motor är vattenkyld skall även impellern bytas. Om du inte genom att titta på själva motorn kan avgöra om den är luft- eller vattenkyld så är motorer med vit kåpa luftkylda och de med grön kåpa är vattenkylda. Om du har en luftkyld motor så skulle jag börja med att byta kondensatorn och rengöra förgasaren. Om det finns ett bränslefilter någonstans på bränsleslangarna skulle jag byta det med. Om det inte finns något skulle jag sätta in ett sånt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy