Jump to content
Sunday 25 August 2019

Faderullan

Medlemmar
  • Content Count

    985
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Faderullan last won the day on August 15

Faderullan had the most liked content!

Community Reputation

312 Expert

About Faderullan

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är det Greta som skall sköta precis allt som du har problem med nu eller? Kanske Greta har fullt upp med sitt. Kanske du Peka tar och sätter ens lite mer energi än att ringa Axfood på det där med Fukushima så hjälps ni båda åt på varsitt håll liksom. Bara att dra till Japan och sätta dig på trappan till kejsarens residens med en skylt så har du en liten början. I övrigt är det ett dilemma att vi i rika västvärlden har bränt resurser i hundratals år och nu när resten av världen slipper till och vill ha en del av kakan så står vi där och säger "Näää hörni, sådär kan ni ju inte bränna på, då går ju jorden under" Det är med andra ord lite inuti h'''te bråttom att se till att resten av världen ökar sin levnadsstandard på ett mycket smartare sätt än vi i väst. Vår konsumtion har varit deras våta dröm och vi har ju inte moralisk rätt att neka herr Gupta i Indien att skaffa, bil, luftkonditionering i huset och allt annat som vi av någon anledning sett som vår rättighet för att vi varit så duktiga.
  2. Kan tipsa om moderkortsformatet mini-itx. Kortet är 17*17 cm och innehåller det mesta utom arbetsminne och hårdskiva. Vissa modeller har processorn färdigt inbyggd och det finns modeller med passiv kylning vilket gör att det blir en helt ljudlös dator. Det finns också strömförsörjning till dem som går direkt på 12V. Den jag använder (inte i båten dock) drar mellan 10 och 15 Watt. Så finns det ju Raspberry Pi som är ännu mindre men där verkar det behövas lite mer datanörderi för att få till någonting som är lättanvänt och driftsäkert.
  3. Torde inte bero på motorn och skrovet utan på vad föraren har mellan öronen 😀
  4. Fast 4-6 kW kräver mer solpaneler än de flesta båtar har plats för 😉
  5. Lätt att missförstå när jag skriver så otydligt 🙂 För att vädra ur cylindrarna så skall stiften vara utskruvade ur motorn men hänga kvar i sina tändhattar så att de jordar mot motorn medan du drar runt motorn med startmotorn. Tändboxen gillar inte att försöka göra gnistor utan tändstift. Tror inte att några varv på startmotorn mäktar förstöra boxen men en stund med flera försök ökar risken. Tändboxen kostar ju några tusenlappar den med så varför chansa?
  6. De där motorerna är ganska lätta att sura ner. Har den blivit sur kan man med lite tur lyckas få igång motorn genom att dra upp lilla gasreglaget, det du använder bara medan du startar till max och köra en stund på startmotorn. Om det inte lyckas är det bara att ta ur tändstiften och torka av dem. Tändboxen gillar för övrigt inte riktigt om att man drar runt motorn utan tändstift så om du kör motorn på startmotorn så skall stiften sitta i sina tändhattar och vara jordade mot blocket.
  7. Din motor har bara en kamaxel. Den sitter nere i V-et under förgasaren och insuget. Stötstänger flyttar rörelsen från kamaxeln upp till ventilvipporna under ventilkåporna. Ta bort ena ventilkåpan och kör motorn så ser du om ventilerna rör sig normalt.
  8. Kanske dags att lyfta åtminstone ena ventilåpan och kolla om ventilerna rör sig normalt. Kan vara kamdrev eller brusten kamaxel.
  9. Vatten är lite som människor, det väljer den lättaste vägen, det mesta av vattnet går där det slipper till att flöda lätt. Därför har man strypta packningar på V-motorernas knäpackningar. Utan flödesbegränsning så skulle den limpa som har minst motstånd ha störst genomflöde på den andra limpans bekostnad. När hålen i båda sidornas packningar sammanlagt är lite mindre än pumpens utlopp bildas det ett tryck i systemet och då jämnas flödet ut mellan sidorna. Samma sak gäller i vilket system med flöde som helst. Jag har en del erfarenhet från VVS-branschen. I en byggnad med en mängd värmeradiatorer har man linjeventiler på rören och flödesregleringar på varje radiator, då kan man reglera flödet så att trycket som uppstår efter cirkulationspumpen jämnas ut i hela systemet och då är det lättare att fördela vattnet rättvist mellan alla radiatorer. Samma sak gäller i ett ventilationssystem. Där har man en fläkt som kan leverera en viss mängd luft per sekund. Där ställer man in luftventilerna så att man har ett visst tryck (eller undertryck) i ventilationskanalen. Öppnar man en av ventilerna helt tar det mesta av luften den vägen och de andra ventilerna blir utan flöde. Ett vanligt problem i bostadshus är att en boende skruvar upp sin ventil varvid de som bor i de övriga lägenheterna ringer servicemannen och beklagar sig över att det inte är något drag i badrumsventilen... För att återgå till båtmotorn. En delorsak till att man stryper ett vattenflöde är alltså för att få ett visst tryck i systemet. Vatten under tryck kaviterar inte lika lätt och flödet blir lika stort genom alla delar av motorblocket eller värmeväxlaren. En motor som byggts av en intelligent och kunnig tillverkare har alltså de här sakerna uttänkta. Det är helt enkelt bara att köpa delar som är avsedda för just den motorn så funkar det. Är alla kanaler i motorn och värmeväxlaren fria från föroreningar fungerar systemet som det är tänkt. En fabrikstillverkad marinmotor som fungerat som den skall i åratal har inte plötsligt fått en för liten eller för stor sjövattenpump. Något annat i systemet är fel om kylsystemet slutat fungera som det skall.
  10. Designen på gamla utombordare slår de nya med hästlängder :-) Ljud får man mycket av också, då är det ju tur om man råkar gilla ljud :-) Har själv ett utombordarmuseum i garaget. Det består av två motorer, en Seagull fourtwo från 1964 och en NV Marin från 1958. NV'n ser ut att vara mycket modernare än Seagullen och den är mycket bränslesnålare. Brukar lufta båda motorerna varje sommar. Seagull skall ha 10%(!) oljeblandning i bensinen, inte för smörjningen men för att oljefilmen tätar vevaxellagrena så att den inte drar tjuvluft den vägen. Man åker omkring (mycket långsamt) med ett storartat MÅÅÅÅÅÅÅ-ljud och ett blått oljedis som stiger upp ur vattnet där man far fram. Medvind är inte trevligt, då får man andas tvåtaktsolja. NV'n klarar sig på 4% oljeblandning och går riktigt tyst och fint. Bränslesnåla, nej det är de inte. Som liten grabb hade jag en Aspera 3,5 hp. Den hade en liters tank på motorn som räckte kanske 4 sjömil... Det finns antagligen femtiohästarsmotorer som drar mindre än så i dag. En stuggranne som hade en stor Chrysler på akterspegeln brukar hävda att den enorma bränsleförbrukningen berodde på att en del av bensinen inte användes för att driva motorn utan snarare för att kyla den, bensinkylning :-)
  11. Jo, den gamla Evinruden har nog en generator. Den ser inte ut som den på en inombordare utan består bara av en spole under svänghjulet och en likriktare. Börja med att kolla så det inte hänger lösa kablar under motorkåpan. Felsökning därutöver kräver lite elkunskap och mätutrustning. Din angivelse av årsmodell var en aning vag så det är svårt att vara exakt med specifika tips på felsökningen :-) Elschemat på din motor ser sannolikt ut ungefär som det på bilden. Schemat är taget ur boken Evinrude/Johnsom outboard shop manual. 48-235HP 1973-1990 från förlaget Clymer. En oumbärlig bok för den som vill skruva sönder sin motor i beståndsdelar och få ihop den tillbaka på ett sätt som gör att den fungerar. Det är bra att veta årsmodellen på sin motor, speciellt när man skall beställa reservdelar. Årsmodellen kan man klura ut med hjälp av serienumret som finns på motorns typskylt. På nätet hittar man flera sajter som kan hjälpa en med att tolka serienumret.
  12. Jag har följt debatten som Greta skapat på en del sociala medier och det saknas verkligen inte bottennapp. Verkar vanligtvis vara griniga gubbar som fäller kommentarer som "Hur skall hon ta sig dit då, på cykel kanske, hehe..", "Den där jackan hon har innehåller säkert mikroplaster", " Hon skall fan inte röra min Volvo och min jävla falukorv", " Det är väl hennes jävla föräldrar som styr egentligen" Osv.. Jorgen01 har faktiskt nått den ultimata botten med sin fundering. Eller så har han bara ett märkligt intresse för kiss och bajs. Rent juridiskt sett så befinner sig båten på internationellt vatten hela resan så det är faktiskt lagligt att tömma latrinen i sjön. Den lilla besättningens latrin är bokstavligen en droppe i Atlanten. I Östersjön som sedan länge har varit i dåligt skick är det en annan sak.. Vad vet för övrigt Jorge1 själv om hur hans utsläpp under dagens lopp tagits om hand? Bryr han sig det minsta om det? Sköt om din egen renlevnad innan du börjar mobba andra för deras försök att göra åtminstone någonting.. Att ta någonting till det extrema brukar ofta ha ett tragiskt slut, om det så gäller politik, religion, moppetrimning eller ekologi. Att peka finger på de som försöker göra någonting åt de problem som faktiskt finns och kräva att de tar allting till det extrema utan att man själv gör någonting alls åt saken visar egentligen bara hur eländig man är själv Folk får tycka vad de vill om Greta och hennes kamp men jag tycker hon sätter fingret på en massa ömma punkter. Hon får dessutom klä skott för all miljölagstiftning, saker hon inte någonsin haft eller kommer att ha något personligt inflytande och ansvar över. Därav kommer det respons som den här ovan. Jag är full av beundran över hennes beslut att korsa Atlanten med den båten. Det är ingen söndagssegling mellan fullservicehamnarna i Stockholms skärgård precis. Den resan över Atlanten gör henne till mera sjöbjörn än de flesta på det här forumet och det retar tydligen vissa...
  13. Nu, efter ett antal timmar i nya båten kan man börja summera hur den fungerat under sommaren. När båten blev klar hade jag ett par veckor kvar av semestern. Den sjösattes vid sommarstugan. Det har blivit flera utflykter i närområdet. Det finns inget trevligare än att ta den här båten på en sväng i solnedgången en stilla kväll. Att tyst glida omkring mellan öarna och grynnorna får en att glömma stickorna i fingrarna från altanbygget, axlarna sjunker och man hinner se sig omkring. Elmotorns långsammare hastighetslägen är som gjorda för att smyga omkring mellan stenar och grynnor i den grunda skärgården närmast sommarstugan. Det enda ljud som hörs är ett lätt hummande från motorn men det mest dominerande är klucket mot skrovet och måsjävlarna. Utflykt i solnedgången En dryg timmes utfärd laddar ur batteriet så lite att om nästa dag är solig så har man 100% laddning nästa eftermiddag. I dag passerade jag stugan på väg hem från ett jobb. Kunde inte stå emot att svänga in där och ta en kvällstur med båten. Det blev 4,5 nm med ett strandhugg för att kolla blåbärsbeståndet på en ö. Väl tillbaka visade batterimätaren att det fanns 74 % kvar i batteriet. Det borde vara gott och väl fulladdat till veckoslutet. Under årens lopp har jag byggt och fixat med en massa olika grejer men den här båten är det första jag byggt själv som inte behövt modifieras eller ens justeras det minsta. Nåväl, kanske ändå något. Jag bytte faktiskt ut fyra vanliga muttrar till kupolmuttrar på de aktre beslagen, men det får man nog sätta upp på estetik-kontot...
  14. Kanske dags att tömma oljan ur växelhuset och se om det kommer ut lattefärgad vätska, lite metallspån och flisor?
  15. Faderullan

    Sniptråden

    Kan å det våldsammaste rekommendera eldrift. Min båt är ingen snipa, blott en liten roddbåt med 100 W solpanel och 200 Ah batterier. Det kan ge mig några sköna timmar i måttlig fart. 3,5 knop (skrovhastigheten för den båten) gör den med en trollingmotor som drar ungefär 35 Ampere på full fart. Dvs man kan gott köra fyra timmar utan att tömma AGM-batterierna allt för mycket. Efter en sommar med den här båten är jag starkt inspirerad till att skala upp det hela. RBacks långa smala båt skulle vara ett utmärkt utgångsmaterial. Man kan knappast räkna med att göra någon uthärdlig fart på momentaneffekten från solpanelerna som ryms på en normal snipa men om man omsätter vikten av en gammal dieselmotor med tillhörande bränsletank till batterivikt har man säkert en rejäl aktionsradie ändå. Det ideala utgångsmaterialet för en elbåt med verklig användbarhet skulle vara en katamaran, den är ju både lättdriven och kan bära en stor yta av solpaneler. Det absolut bästa med eldrift är ljudet, se och lyssna på den här videon så förstår ni: Elbåten Nöulon! på Oravaisfjärden.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy