Jump to content
Wednesday 25 May 2022

Faderullan

Medlemmar
  • Content Count

    1,334
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Faderullan last won the day on February 12

Faderullan had the most liked content!

Community Reputation

582 Expert

1 Follower

About Faderullan

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Man skruvar in blandskruven för att få magrare blandning. Fast den skruven reglerar endast lågfarts/tomgångsmunstycket. Grundregeln är att skruva in skruvarna tills de tar i botten, utan att dra åt, bara tills de precis bottnar, sedan skruvar man ut dem 1,5 varv och justerar noggrannare därifrån. Högfartsmunstycket är fast och kan bytas till större eller mindre efter behov. Om förgasarna är nyrenoverade utgår jag från att även accpumparnas membran är bytta? Kolla så det inte droppar ut bensin ur accpumparnas munstycken när motorn körs i jämn fart. Om allt deta ser ok ut återstår att kolla flottönivån och att flottörventilerna verkligen tätar. Om inte så rinner bensin in via överströmmingshålen i flottörhuset in i förgasarhalsarna och gör att motorn går alldeles för fett. En bra video om hur man bäst justerar flottörerna.
  2. Enligt några jämförande tester i finska båttidningar är båten inte den givna testvinnaren men står sig väl i konkurrensen. Vattendelaren när det gäller Terhi är byggmaterialet, ABS-plast. Att reparera ABS-plast är inte svårt men det måste ske genast när skadan uppstått. Det blir lätt stora problem om man får en spricka i skrovet som inte upptäcks i tid. Då drar skumfyllningen mellan ytter- och innerskrovet i sig vatten och då blir man tvungen att få ut det blöta skummet och ersätta det för att sedan kleta igen hålet med ny ABS. De här reparationerna är inte lätta att få lika jämna och snygga som när man reparerar en glasfiberbåt.
  3. Enda sättet att veta är nog att skruva av topplocket och ta en titt. När kompressionen och draget försvinner så där under färd kan det vara hål i kolven eller så har den spruckit. Sedan kan man filosofera över om det är klokt att börja utöva inrekirurgi på en 44 år gammal motor. Felen kommer sällan ensamma när grejerna är i den åldern och det kan dessutom vara svårt att få tag i reservdelar.
  4. Swish funkar inte med finska bankkonton. Här heter motsvarande app Mobilepay, den funkar i Finland och Danmark, i Norge finns den inte längre. De nordiska bankerna kunde gott slå till och skapa ett system som fungerar åtminstone i Norden... Som utlänning kan man inte öppna ett konto i en svensk bank förrän man har ett svenskt personnummer så att öppna ett konto för en båtaffär blir lite väl krångligt. Kontoöverföring funkar dock rätt snabbt numera. Vissa banker finns ju både i Sverige och Finland, om båda parter har konto i samma bank borde ju kontoöverföringen gå lite snabbare, fast man vet ju aldrig med banker, de har en förmåga att krångla till saker....😀
  5. Finns det någon annan märkesverkstad i rimlig närhet? Låter mer som brist på kunskap vid verkstaden än något som är omöjligt att reparera eller justera.
  6. Jaha, jaha, jaha, det verkar gå att göra på båda sätten 😀 Själv har jag lyckats genom att blanda betspigment i lack. Om man stryker det på en redan lackad yta får man visserligen en jämn mörkare ton över hela ytan. Betsar man direkt på träet får man en mera levande yta eftersom träet drar i sig betsen lite olika beroende på virkets struktur. För min egen del gäller det att få till en ton som stämmer med övriga delar som säten och lite annat i båten som är gjorda av äkta mahogny. De är helt obetsade och har en gulaktig ton snarare än den rödaktiga ton man är van att se. Blir att labba lite med det där när faneringen är klar.
  7. Inget är omöjligt. 1970 korsade två finländare Atlanten i en 14 fots Marino Mustang med en 36 hästars Archimedes Penta på aktern. Ursprungligen var tanken att man skulle släpa pontoner med den beräknade bensinmängden efter båten. Det visade sig inte fungera något vidare så slutligen tog de bara en 200 l tunna extra bensin med sig i båten. Man använde också segel för att spara på bensinen som inte ens enligt de mest optimistiska kalkyler skulle ha räckt. Historien om resan innehåller många dumdristigheter, oväder och umbäranden men efter 47 dygn till havs var man framme. De startade i Senegal och tog sig Brittiska Guyana. De fick en gång under resan hjälp av ett norskt fraktfartyg som gav dem bränsle och proviant. Fraktfatyget var på väg i fel riktning så efter att ha vilat upp sig ombord fortsatte finnarna vidare mot sitt mål på egen köl. Båten finns fortfarande bevarad hos Marinovarvet. Har sett den när den var utställd på Helsingfors båtmässa 2017. Det är verkligen inte mycket till båt, en fjortonfotare med fördäck och vindruta, Sensmoral: Med äventyrslust, tålighet och en vansinnig tur kan man fixa det mesta. Atrikel i tidningen Östnyland
  8. Jag tackar för erbjudandet Heimlaga. Skall göra några test med vacuumpumpen, en teknik jag varit nyfiken på ett tag. Men om det misslyckas hör jag av mig om limpressen.
  9. Vad jag kan se på bilderna så smalnar skrovet av mot aktern. Om man tittar på en planande båt så är aktern sällan nämnvärt smalare än vad båten är där den är som bredast. Akterspegeln på den här båten ser ut att vara bara hälften så bred som båten är midskepps. Dessutom ser botten ut att vara vara lite svängd i längsled, den svänger upp mot aktern och är lite konvex och har inga plana ytor som är en förutsättning för en planande båt. Jag skulle gissa att 8 - 10 hkr är mer än väl. Man skall komma ihåg att båten verkar vara från sent femtiotal eller tidigt sextiotal och då var motorerna på så små båtar sällan i 20 hkr-klassen. Jag tror helt enkelt att 20-30 hkr kommer att vara för tungt på den smala aktern. Med det sagt tycker jag att det är en mycket charmig båt som borde få leva vidare som den är. Jag skulle gärna ha en sån guppande i hamnen, den är som gjord för en liten picknick en vacker sommardag.
  10. Bland frivilliga sjöräddningens uppdrag är just bränslestopp eller problem med stockat bränslesystem ett av de vanligaste. Oberoende om det körs på bensin, diesel eller i framtiden också ström. Inget nytt problem alltså, tanken och tanklocket ser bara lite annorlunda ut 😀
  11. Tackar för råden. Ser ut att råda koncensus om att kontaktlim i sprejform är det som gäller. Får testa mig fram med bets för att komma så nära tonen på båtens övriga mahognydelar. Tänkte täcka kanter som blir synliga med lister, kanske i något mer lättillgängligt träslag med liknande struktur och färg.
  12. Rutramarna och sidorna på sittbrunnen på båten är gjorda i formplywood. Formen är troligen kopierad från originalet som antagligen varit gjort i massiv mahogny. På håll ser det nästan ut som någon form av ädelt träslag. Trots diverse ytbehandlingsförsök har det där avståndet ökat med åren. Nu har jag kommit över en liten hög med mahognyfanér, 0,6 mm tjock. Tänkte limma den på formplyfan. Naturligtvis efter att ha slipat bort den glatta ytan som ställvis finns kvar. Är det epoxi som gäller när man limmar eller finns det något annat lim som är mer lämpligt? Har en rackans effektiv vacuumpump som jag tänkte använda för att pressa ihop det hela med.
  13. Fint att det löste sig, bokstavligen rentav 😀
  14. Det är ju imponerande att motorn nästan går att köra om den stått i 15 år. Om den inte har värre driftstörningar än som du beskriver det kan du köra alkylatbensintricket: Köp en femlitersburk med alkylatbensin för fyrtaktare, blanda i rätt mängd tvåtaktsolja och kör motorn på det. Har sett flera motorer som blivit sig själva efter det. Alkylatbensinen verkar sakta lösa upp avlagringar från gammal fossilbensin och tvåtaktsolja och med lite tur löser sig den halvstockade förgasaren på det viset. Bränslepumpsproblemet kommer du dessvärre inte undan med mindre än att byta den. Har du en bild hur slangarna går där under kåpan så kan vi kanske lokalisera din bränslepump?
  15. Har aldrig sett en utombordare med separat tank som inte har en bränslepump. Vågar lova att det sitter en pump mellan motorns tankanslutning och förgasaren. Om problemen försvinner om du klämmer på blåsan på bränsleslangen medan motorn går så har du problem med bränslepumpen. Om motorn stått oanvänd länge är det sannolikt att du har avlagringar i förgasaren som delvis täppt igen tomgångsmunstycket eftersom problemet verkar försvinna på högre varv. Med lite tur kan du lyckas få loss tomgångsmunstycket och rengöra det med att skruva loss flottörhuset, i botten på det hittar du antagligen också lite avlagringar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy