Jump to content
Friday 17 January 2020

Faderullan

Medlemmar
  • Content Count

    1,048
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Faderullan last won the day on October 3 2019

Faderullan had the most liked content!

Community Reputation

357 Expert

About Faderullan

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Den gröna båten på bilden i min avatar har två flyttankar. Räknade lite på volymen i dem. Sammanlagt 150 liter blev det, alltså flytkraft motsvarande 150 kg. Båten som är gjord i glasfiber med stålram väger jämnt ett ton. Inverkan från flyttankarna skulle med andra ord innebära att båten kanske sjunker snett neråt i stället för rakt ner. För att få flytkraft tillräckligt för att hålla båten på ytan när den är vattenfylld skulle det behövas flera gånger mer flyttankar. Dava har ju för avsikt att använda vattentäta luckor till sina flyttankar så dödsdomen över honom och hans vänner är nog inte överhängande ändå.
  2. Största fördelen med en flatbottnad båt är att den är enklare att bygga. Nackelarna är stötig gång och dålig fart om den inte byggs för att plana men det gör den knappast med annat än någon form av centerbordslösning. Om du väljer att bygga din båt på enklast möjliga vis måste man filosofera över följande: Det tar minst ett år för en fritidsbyggare att åstadkomma även en relativt enkel båt som man använder i kanske tiotals år. Om man vill förkorta och förenkla byggandet som tar ett år så får man leva med nackdelarna som det förenklade byggsättet och tidsinbesparingen innebär alla de år man använder båten. I värsta fall använder man inte båten särskillt mycket på grund av nackdelarna.
  3. https://www.youtube.com/watch?v=s4WxTLNNtfA&fbclid=IwAR3xfkRRYcqiZsPbq8v8iGkTsPBlm6B8AkdwdDzjDaZ251kVaF8JZKvqBoA
  4. Har också funderat på det där med hur man har tänkt lägga till och ta sig ombord. En båt av den storleken kräver ju personal hursomhelst. Reglageproblemet kan väl inte vara oöverkomligt, större båtar än så har ju fjärreglage. Enligt videon som finns på youtube verkar det som att följande generation också drömmer om hur båten skall användas. Kanske slutar den som ständigt förtöjd bobåt, den är ju hyggligt isolerad med frigolit och stora utrymmen...
  5. Hittade lite reportagen och en video från några år sedan. Det verkar vara resan som är målet, om den blir klar eller inte verkar inte vara högt i prioritet. Likväl skulle det vara intressant att se den segla.
  6. I mitt dassbibliotek finns en del båtrelaterad litteratur. Bland annat boken Konstiga Båtar av Philip Pereira dos Reis. En rätt underhållande bok med annorlunda flytetyg och ett sjunketyg (ubåt). En av båtarna i boken var halvfärdig då boken skrevs. En närmare tjugo meter lång katamaran som mest liknar ett flygplan, eller två. Bygget påbörjades 1989 och boken gavs ut 2011. I dag satt jag där på dasset och började undra hur det gått med bygget, båten är ju annorlunda och intressant på många vis och borde väcka uppmärksamhet om man möter den på havet. Själv bor jag för långt från Slagsta Marina för att ta en titt i förbifarten. Är det någon som vet om båten fått vatten under kölarna ännu?
  7. Atlanten har ju korsats med allehanda farkoster. Man har rott, man har åkt soldriven katamaran, Vegor och Fidror har seglats och Yrvind har seglat kors och tvärs runt klotet i sina burkar till båt. Ett par finska killar korsade Atlanten med en 14 fots Marino Mustang med en Archimedes Penta utombordare och segel. Det är nog som Bhemac skriver, det mesta hänger på besättningen. Riktigt god tur kan i viss mån kompensera för en medioker besättning. Samma gäller utrustningen.
  8. Beslagen på min gamla båt såg ut ungefär som TS's rutram. Jag slipade mina rena från nickel, eller krom, vilket det nu var. Det mesta lossnade med borrmaskinsdriven nylonborste, stålborste och så kallad krullskiva. Sedan polerade jag upp dem. Mina var gjorda i brons och håller en vacker patinerad lyster under sommaren om man gnuggar dem lite varje vår med Autosol eller någon motsvarande smet.
  9. I det här läget ber jag att försynt påpeka att de senaste säsongerna har jag lånat batteriet ur trädgårdstraktorn till båten under sommaren. Det är ett decenniegammalt 45 Ah. Det har utan att tveka dragit igång min Volvo B20-motor, även när den trilskats och inte startat direkt. Med den erfarenheten i bagaget skulle jag utan att tveka rekommendera TS ett vanligt 60 Ah batteri om hen inte ligger och använder några större förbrukare utan att motorn är igång. Om man använder batteriet på samma sätt som man gör med sin bil behövs inga jättekapaciteter, speciellt inte när det gäller en medelstor utombordare som i TS's fall.
  10. Precis som Bhemac skriver så är meggern det instrument som man kan hitta felet med. Det är ett jobb för en erfaren legitimerad elektriker. Det behöver väl inte förklaras varför?
  11. Körde med Biltemas hammarpress i åratal. Den funkar helt ok om man har något mycket stadigt som den står på. Måste man pressa inne i båten med den kan det vara svårt att hitta något solitt nog att slå mot. Köpte för någon månad sedan en presstång från Biltema, funkar för 10 - 95 mm2. Den funkar bättre och ger mer kontroll över arbetet.
  12. Gjorde förresten ett liknande projekt fört några år sedan, eller påbörjade. Under en vinter förändrades min båtbehovsbild totalt så projektet gick i stå och gick senare vidare till en ny ägare för att bli gäddracer. Inledde ambitiöst med blogg och allt :-) Bloggen finns fortfarande kvar ser jag... https://vingalvendla.wordpress.com/ Min båt hade konvex akter, därför byggdes den nya akterspegeln med flera lager plywood.
  13. 3 till 25 dagar ungefär :-) Beror på hur händig du är, hur hög arbetsmoral du har och vilket tillvägagångssätt du väljer. Snabbast är att såga bort akterspegelns yta från utsidan längs sidorna och botten, riva ut gamla plywooden, såga till ny, limma dit den, limma tillbaka akterspegelns glasfiberskikt och plasta fast runt hörnen. Det jobbiga med den metoden är att du måste fasa av plasten på akterspegeln, båtens sidor och botten för att kunna lägga laminat runt hörnet så det håller. Det blir dessutom en massa jobb med slipning och målning om du vill ha jobbet snyggt. Ännu längre om du vill ha det osynligt... Ett bättre men jobbigare sätt är att riva ut plywooden från insidan. Då kommer du åt att lägga in förstärkningar på samma gång. Men för att komma åt kan du bli tvungen att lyfta bort däcket. Det kan sitta på flera olika sätt men räkna med att jobba en del med att ta bort det och sedan limma/plasta fast det tillbaka efteråt. Dessutom brukar durken gå ända bak till akterspegeln vilket medför att du får såga bort ett par decimeter av durken för att kunna byta plywooden. Då skall ju durken plastas dit igen efteråt. Gemensamt för båda metoderna är att du behöver +20 grader under hela processen då du limmar med epoxi och +15 grader medan du jobbar och under härdningen då du jobbar med polyester. Dessutom bör inte luftfuktigheten vara för hög. Hur man än gör är det en hel del jobb och omöjligt att säga hur länge det tar. Mitt tips är att du försöker kalkylera pessimistiskt och multiplicerar resultatet med π :-)
  14. Om bensinförbrukningen med 80 hästars Selvan upplevs som tung och ljudnivån besvärande skulle jag inte gå ner så radikalt i effekt på nya(re) motorn. Man kan ana att det som är marschfart med 80 hkr blir absolut toppfart med 50. Bensinförbrukningen på en 50 hkr på fullt pådrag blir lätt densamma som din gamla 80-hästare drar i marschfart. Du får helt enkelt mindre marginal mellan lägsta planingsfart och toppfarten. Med lite last i båten får 50 hkr ligga i för att komma upp i plan och gasen får ligga på rätt mycket för att hållas i plan. Samma problem kan det bli med ljudnivån. du får helt enkelt köra på högre varvtal med den mindre motorn och få motorer blir tystare på högre varv. Det svider kanske att göra det enda rätta och köpa något modernare i samma effektklass om du har nu, men en bekant till mig har ett talesätt som nog stämmer bra "Det går alltid att köra långsamt med en stor motor men det går inte att köra fort med en liten" En stor motor som får gå på lagom delgas drar mindre och går tystare helt enkelt.
  15. OBS! Ironi i rubriken. Behöver inte tas på allvar 🙂 Ville bara visa vad jag hittade när jag städade undan resterna av ett sedan länge rasat presenningsskjul. Skjulet restes när jag började renovera vårt hus, torde vara år 1998. I skjulet förvarades en del grejer från mitt föräldrahem och diverse byggmaterial. Hela rasket rasade samman under snön kanske tio år senare. Våren därefter städade jag bort det mesta men än i dag gör man fornfynd på platsen. Bland annat hittade jag nyligen en impeller som troligen har suttit i den Evinrude 20 hkr jag hade på den tiden när skjulet byggdes. Den har alltså legat först i skjulet i tio år och sedan i gräset under bar himmel drygt tio till. Man kan alltså garantera att den är minst tjugo år gammal men troligen äldre eftersom den bär spår av användning. Motorn den troligen suttit i var av 1974 års modell. Det fantastiska i detta är att den fortfarande är mjuk och böjlig och helt utan någon som helst sprickbildning hur man än vrider och vänder. Var impellrarna bättre förr? Eller kunde man använda bättre gummi med giftigare mjukgöringskemikalier förr? Skall hänga upp den i mitt utombordarmuseum som en åminnelse om att vissa saker var bättre förr, ju förr desto bättre 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy