Jump to content
Monday 24 June 2019

Faderullan

Medlemmar
  • Content Count

    929
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Faderullan last won the day on May 24

Faderullan had the most liked content!

Community Reputation

265 Expert

About Faderullan

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om det blötare tändstift satt i den nedre cylindern kan det bero på läckande membran i bensinpumpen. Bensinpumpens membran får sin rörelseenergi från tryckvariationerna i nedre cylinderns vevhus. Om membranet läcker rinner bensin in i vevhuset och vidare in i cylindern med alltför fet blandning som resultat. Då går motorn illa både pga den alltför feta blandningen och för att bränslepumpen inte klarar av att pumpa bensin till förgasaren. För övrigt skall det inte läcka ut bensin någonstans, även om motorn är upptiltad.
  2. Kan vara Monark 520, lika gärna en Crescent 520, samma båt såld av andra återförsäljare. De här båtarna producerades i åratal så ändringar i inredningarna kom och gick för att kunna tejpa ett stort "NYHET!" på båtsidan vid varje båtmässa. Vad gäller försäkringsbolagets krav på märke, modell och årsmodell så är det knappast någon större skillnad. Så länge du gissar nära nog. Ersättningen för en så gammal båt är inte mycket att festa loss på ändå. Och man hamnar knappast i ett läge där någon någonsin kommer att kolla upp om båten faktiskt är den du uppgett. Åtminstone inte så länge du inte försöker försäkra en Monark 520 som en Storebro Royal Cruiser 😀
  3. Biltemas gps-logg skall dra 65 mA enligt manualen. Rätt försumligt alltså
  4. Kan ju vara att det är lite turbulens eller så bildas det luftbubblor vid givaren vid just 12 knop, givaren kanske sitter för nära motorn eller precis bakom slutet av en steglist? Mätaren är ju en enkel tryckmätare. Man kan testa själva mätaren genom att trycka luft med en cykelpump. Om du då får mätaren över 12 knop på det sättet kan du försöka flytta givaren. Annars brukar ju inte BT vara knussliga när man reklamerar. Jag skulle titta på deras gps-knopmätare i stället. Då slipper du borra nya hål i akterspegeln och dessutom den lite ömtåliga givaren som gärna täpps till eller går av när man backar mot något hårt och obehagligt.
  5. Om vi i Norden får sämre köpkraft betyder det att vi köper färre kinesiska produkter vilket leder till att de inte har råd/behöver bygga mer kolkraftverk. Inte för att jag för den delen anser att högre bränslepriser löser några stora problem. Höjda skatter är fantasilösa politikers lösning på allt...
  6. Motorn är väl sötvattenkyld om den har aluminiumlock. Då kanske vätskemängden i sötvattensystemet räckt till för att kyla en stund. Kanske klokt att köpa sig en ny impeller att ha i beredskap ifall det visar sig att det blir problem med kylningen.
  7. Otack är forumguruns lön. Trist att Kalle lämnar oss. Fast jag förstår honom. Ibland undrar man över vad man håller på med, man delar med sig av kunskap och idéer så gott man kan, ibland får man ett tack ibland får man mothugg. Jag har med åren blivit lite selektiv med vad jag ger mig in i. Lärorikakast var en gång när en ny medlem frågade om sin nyinköpta båt. Jag skrev en faktarik kort historik över varvet, kollade upp sådant jag inte var säker på osv. Satte av kanske en trekvart på att få det tydligt och rätt. TS svarade aldrig i sin egen tråd....
  8. Sträckan i sig är väl inget problem. Tricket är att ha ett par kompisar med sig som dels är kompetenta, mogna och tålmodiga nog att tura om vid ratten. Dessutom behöver de ha social kompetens nog för att hålla sams ett dygn. Att köra båten på natten minskar omaket med trafiken. Turerna vid ratten görs upp så att den som nyss körde sover i baksätet medan en håller chauffören sällskap med lågmält samtal 😀 Om bilen har en farthållare som fungerar vid tillräckligt låg hastighet är det en bonus, alla farthållare fungerar inte vid så låga hastigheter...
  9. Kulla 485 R kanske? Bildgoogla på "kulla båtar"...
  10. Kanske det är med båtarna som med dopp i grytan hos familjen Svensson i det där julprogrammet; ingen äter ur den men "DEN SKALL STÅ DÄR!" Båten skall ligga vid bryggan oberoende om man använder den eller inte... För min egen del har jag börjat skjuta upp sjösättningen till efter midsommar. Insikten kom efter att ha satt ut båten redan i mitten av april ett år. Jag var jättenöjd! Så tidigt hade isen inte gått på många år! Sedan stod båten i stort sett oanvänd fram till mitten av juni. Det råkar sig så att i min familj infaller morsdag, födelsedagar, skolavslutningar och en massa annat i veckosluten under maj och början av juni. De få veckoslut som är tillgängliga brukar regna eller blåsa bort. Det kan ju vara så med alla båtar som ligger i hamnarna också, de där veckosluten när inget annat står i vägen är sista slutligen rätt få och då kan man ha otur med vädret. Båten som ligger bredvid min i hamnen sjösätts troget i slutet av maj och tas upp första helgen i september. Jag har aldrig sett ägaren till den båten och den ligger där vid bryggan och blir dammig. PS Filosofisk betraktelse: Min farfar och farmor var båda industriarbetare på sextiotalet. Då jobbade man även halva lördagen (Finland). När de gick till jobbet på lördagsmorgonen var stugväskan packad och togs med. När visslan blåste kl 12:00 gick de ner till båten och vevade igång den encylindriga Wickströmaren och tuffade iväg på tretimmarsresan ut till stugan. Minns inte att jag som liten parvel någonsin skulle ha upplevt att de verkade stressade. I veckorna hann de sköta hemmet, facklubben, dansa på onsdagskvällen, hjälpa barnen med läxorna, vara sociala med släktingar och vänner. I dag när vi har betydligt mindre arbetstid, flextid, digitala hjälpmedel, båtar som gör farfars stugresa på en halvtimme, generellt bättre ekonomi och alla förutsättningar till en storartad fritid så hinner vi inte med någonting längre. DS
  11. Om du vill ta till dig tillmälet så bjuder jag på det. Du vet själv bäst vem du är :-) Jag ingår också i ett gäng som är sjukt duktiga yrkesutövare och vi lämnar ingen kund i sticket. Det var inte det jag menade med att prioritera ned. Vi jobbar fö. inte med privatkunder över huvud taget, det är inte en sån bransch. Det jag ville ha sagt är att det finns kunder som man aldrig får nöjda, man kan göra vad de begär, lämna arbetsrapporter som inte lämnar en minsta detalj onämnd och kanske föreslå att i förbifarten fixa fel de inte visste (förstod) att de hade på sin anläggning. Det är när det skall bestämmas vem som åker på Petimeter-gnällspikens uppdrag blickarna i teamet blir undvikande och "nja det är mycket nu" hörs. Att göra det där lilla extra hos en sådan kund kanske lämnar under mycket moget övervägande, man får ju inte den snubben nöjd ändå... Man får liksom acceptera att det här med att äga grejer kostar tid och pengar. Ingen skillnad om det gäller båten, bilen eller sommarstugan. Ibland blir man helt enkelt tvungen att ge grejerna den tid och pengar som krävs. Är man inte beredd på det finns alltid Blocket.se
  12. Skulle aldrig börja käbbla om en sträcka på 15 Nm. Med tanke på att 15 NM inte är någonting alls när man efter reparationen drar iväg på en nöjestur helt utan mening eller mål. Man måste ha perspektiv. Jobbar med servicejobb "i en helt annan bransch" och när petimeter-gnällspiken ringer hamnar hens bekymmer lätt ner på priolistan... Petimeter-gnällspiken tror att hen kommer någonstans här i livet med intensivt gnäll och höga krav på allt i minsta detalj. Kan inte vara mer fel...
  13. Spännande att följa. Snyggt mönster på fleecen också. Torde vara första gången i mitt liv jag kommenterat tygmönster på ett båtforum 😀
  14. Topcoat är precis lika vattentätt som gelcoat som finns på de flesta båtar. Det där med hur mycket vatten som glasfibern drar i sig är behandlat i ett nästan vetenskapligt experiment. Sök på forumet på "vatteninträngning i glasfiber". Efter att ha läst det så lovar jag att i TS's fall så duger det mycket väl med topcoat 😁
  15. För att återgå till problemet med plottern... En enkel och tämligen billig lösning som man kan låna från bil-hifi-världen. De brukar ha en rejäl kondensator kopplad vid förstärkaren för att jämna ut korta spänningsfall och intermittenta förbrukningstoppar. Kunde kanske funka med plottern också. De här kondensatorerna finns att köpa där man handlar bilhifiprylar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy