Jump to content
Thursday 25 February 2021

Faderullan

Medlemmar
  • Content Count

    1,195
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Faderullan last won the day on October 2 2020

Faderullan had the most liked content!

Community Reputation

467 Expert

About Faderullan

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Njäääee, med mera last i båten måste du ge mer gas för att komma upp till 1500 rpm och därmed ökar förbrukningen. Samma sak gäller med olika båtar, vikt utformning, utväxling, propeller osv inverkar. Du behöver helt enkelt mera eller mindre bränsle för att komma upp till ett givet varvtal beroende på en massa faktorer.
  2. Den beter sig som snipor gör i allmänhet, rullar och är en aning slingrig i sned medsjö. Halvplanande och lär göra 18 knop med 80 hästar ungefär. Man skall komma ihåg att den är framtagen främst för fiske så den lär gå som bäst med ett halvt ton sik ombord. Här på finska sidan av viken är den lite av standardbåten för många kustfiskare, med akter- eller förhytt då. Det gör alltså inget om man i den överbyggda fritidsmodellen tar med sig gjutjärnskastuller i stället för aluminium. En avsevärd batteribank fyller av samma orsak flera syften 🙂 De allra flesta såldes i halvfabrikat som glasfiberklara så kvaliteten på inredningar kan variera.
  3. Landa all fisk över 40 kg över aktern så går det nog fint 🙂
  4. Tro banne mig att jag fick lite vårkänning i dag när den här tuffade förbi på Sandviksgatan i Vasa. Den tog en lov vid simhallen, kanske de kollade hur stora dörrar simhallen har 🙂
  5. Den är en bra kompromiss mellan rodd och motor. Den funkar utmärkt att ro med. Med motor beter den sig som alla båtar vars akterskepp smalnar av; den sätter sig på häcken om man försöker köra fort med stor motor, så någon fartbåt är den inte. Om båten är splitter ny är materialet ABS en fördel, hållbart och lättskött. Tittar du på begagnade skall du försäkra dig om att den inte har allt för djupa repor i botten eller ser ut att vara reparerad. Om botten läcker utan att repareras omedelbart brukar flytmaterialet mellan ytter- och innerskrov dra i sig vatten som är praktiskt taget omöjligt att få upptorkat. Om båten känns tung skall du alltså gå vidare till nästa.
  6. På facebookgruppen ramlar det in lite kommentarer med minnen om försök med en 40 hästars Johnson där farsgubben fick stiga i båten för att dra igång, förarens tonårsarmar räckte inte till för den motorn. Fast farsan fick inte vara för tung för då sjönk hela rasket :-) Båtmodellen tävlades med en hel del också, inte utan framgångar tydligen. Jukka Markkula tog 55 segrar med den i klasserna 35, 45 och 55 hkr. I annonsen finns en tabell med toppfart vid olika motoreffekter, 45 knop vid 50 hkr. Lite diskret och finstilt framgår att motorrekommendationen är 5 - 20 hästar... Texten i övrigt: Nya TORNADO Raketsnabb Rallybåt Exportmodell Mest vinnande båt, 100 segrar på 44 tävlingar Tillverkare Turun Veneveistämö Oy (Åbo Båtvarv Ab) Den gula båten på bilderna i förra inlägget är en av de senare modellerna med ett skott bakom förarstolen och lite mer strömlinjeformat fördäck. Konstruktören Keijo Parkkunen gick bort 2020.
  7. På finska facebookgruppen Retro- ja vintageveneet blev det napp. Tornado. Ritad av Keijo Parkkunen. Åbo Båtvarf producerade. Exportmodellen hette FinTornado. På bilden konstruktören själv.
  8. Tycker mig känna igen den men får inte framvärkt märket. Snodde bilderna och frågar på en finsk klassisk båtgrupp på facebook.
  9. Kul att den här tråden gick igång igen. Det jag ser som den stora tradegin är att ett enda förlag dominerar marknaden, inte bara när det gäller båttidningar. Förlaget försökte ett tag med att ge ut Vi Båtägare, Båtnytt och PBA med minimala redaktioner vars redaktörer dessutom dök upp i samtliga tidningar. Ibland använde man samma (ibland lite omarbetade) artiklar i flera tidningar. Till slut insåg man väl det poänglösa i att ge ut tre tidningar med i stort sett samma innehåll men med aningen olika profil. Det råder inget tvivel om att det finns en god chans att en ny annorlunda och mångsidig (i båda avseendena) tidning på ett annat förlag skulle klara sig riktigt bra. Det borde finnas en del avlagda redaktörer från de nedlagda tidningarna som kunde åstadkomma något.
  10. Är du säker på att båten inte är målad ovanpå gelcoaten? Tycker inte det där ser ut som blåsor i gelcoat utan snarare i ett färglager. Har inte sett gelcoat flexa så där pass mycket utan att spricka. Med andra ord; om du pillar bort ytan på en sån där blåsa, ser du då ren glasfiber eller gelcoat?
  11. Faderullan

    Båt typ

    Linjerna i fören påminner om ryska Amur och Kasanka, fast de brukar vara byggda i aluminium.
  12. Topcoat går att blanda till med samma typ av färgpigment som bilfärg. Jag gick in på den lokala bilfärgshandlaren och de kunde beställa topcoat i vilken RAL-kulör som helst. De kan också leta fram rätt nyans från ett färgprov av båten. En del gör det med "ögonmått" men det finns apparatur för att läsa av kulören också. En bilmålare kan kanske hjälpa till också. Ett trick är att leta rätt på färgkartor från tex International eller Hempel, sådana får du tag på i närmsta båttillbehörsaffär. Där kan du hitta rätt kulör och sedan få topcoaten blandad enligt den.
  13. Med stor skepsis köpte jag en gång en 12 V hårtork. 200 W är inte mycket jämfört med en normal 230 v hårtork som ofta är i kW-klass. Min sakta avklingande frisyr torkar av en lätt bris så jag användr inte hårtork. Frun använde torken en gång varefter den hamnade i lådan tillsvidare. För den som vill ha en skruvdragare med sig i alla lägen finns Ryobis sortiment. De har en laddare som laddar 18 V batterierna med en tolvvoltsladdare I den serien finns en dammsugare som verkar ha skaplig effekt och går att packa ihop i ett litet utrymme. De har också en fläkt som kunde fungera som effektiv hårtork...
  14. För sin tid var den långlivad men inte i jämförelse med en modern motsvarande. I bilvärlden var det nog mer regel än undantag att en B20 fick åtminstone en topplocksrenovering vid ca 20 tusen mil. Vid det laget började den ofta släppa olja genom ventilstyrningarna med blårök som främsta kännetecken. Kan jämföra med den Opel Omega från tidigt nittoital vi hade, när den såldes var den körd nästan en halv miljon km och hade aldrig varit öppnad. Fortfarande drog den inte mer olja än att man inte behövde fylla på mellan oljebytena...
  15. Exakt! Jämför den starkaste Volvo B20'n som i sina bästa dagar gav ut 130 hästar SAE vilket är ca 100 hästar DIN. Den var visserligen hållbar men i jämförelse med en modern motor i samma effektklass så är den både kortlivad och effektsvag. 100 hkr DIN tas idag ut ur en 1,4l motor. Motorn i en modern bil behöver mycket mindre service på en given körsträcka jämfört med en sextiotalskonstruktion. Det var inte ovanligt att en sjuttiotalsbil med en lite mindre motor krävde renovering innan den var körd 20 tusen mil. I dag går en lika stor motor det dubbla om den sköts med oljebyten och kamremmar. Material och hållfasthet har helt enkelt utvecklats under decennierna. Det som tar kål på båtmotorerna är sällan mekanisk utnötning. Det som tar kål på de flesta båtmotorer i dag är nog slarv vid vinterkonserveringen med korrosion som följd eller överhettning när impellern gett upp, eller så stockas sjövattenintaget. Dessutom har de flesta lite modernare motorer sötvattenkylning som standard vilket förlänger livslängden betydligt och är en aning mer förlåtande om man slarvar med höstservicen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy