Gå till innehåll
söndag 17 december 2017

Faderullan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    739
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    7

Faderullan senast vann den dag 6 December

Faderullan hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

125 Expert

Om Faderullan

  • Placering
    Flottiljamiral
  1. Vatteninträngning i glasfiber

    En vecka har gått och jag har härmed två nya vägningar att rapportera: Första invägningen (som inte kan beaktas) den 30/11 - 2928g Andra invägningen, efter fallet den 2/12 - 2907g Tredje invägningen den 9/12 - 2899g Fjärde invägningen den 14/12 - 2893g Femte invägningen 17/12 2893g Det ser alltså ut som att viktminskningen har stannat sedan i torsdags. Vad tycker ni, skall jag låta dem hänga några dagar till för att se om läget förändras?
  2. Dagskostnad 2017.

    Kan hända att man kunde få in båten lirkad på diagonalen men det blir så gott som omöjligt att röra sig och få något vettigt gjort då. Borde nog ha minst 1,5 meter till för att ha en sportslig chans att ta sig runt båten utan att behöva klättra över den varje gång man skall ha någon från långväggen med hyllor. Vanligtvis står båten i ett båtskjul och allt arbete som kräver värme görs på vårkanten. Kanske jag en vacker dag skaffar en verkstadsanpassad båt. Men jag kan ju alltid mecka med min Amanda Water Scooter från 1958 när vintern är som värst....
  3. Dagskostnad 2017.

    Det var ju tråkigt att veta. Jag är en rätt stillsam halvintrovert man med få passioner. Med få passioner gäller det att vårda dem ömt. Därför räknar jag aldrig på saker som båtkostnader. Självklart låter jag inte kostnaderna skena iväg men om jag hade ett uträknat pris per timme i båten skulle det knappast gå att njuta lika fullt som nu. Dessutom är min båt en hobby året runt. Båten är trettio centimeter för lång för att rymmas in i verkstaden, annars skulle den stå där hela vintern. I stället plockar jag löst sådant som går att pyssla med under vintern. Då kan man njuta av en form av båtliv även under dystra mörka vinterkvällar. Det bästa som finns när man skottat blötsnö på gården en timme är när man går in i verkstaden och drar in doften av motorn som står där under arbetsbänken. Att pyssla med båtgrejer under vintern lägger ju så mycket mer timmar av båtrelaterade kvalitetstimmar att åtminstone min passions-o-kalkyl blir mycket fördelaktig :-) PS, Off topic Brukar driva mina kollegor som är till största delen ingenjörer till vansinne med mina motionsrapporter; - Var ute och cyklade igår, körde en bit bort mot Köklot. - Hur många km blev det, hur länge tog det, vad hade du för medelhastighet, medelpuls, medelpedalvarvatal, hur många kalorier? - Jag vet inte, men det kändes lagom. De här killarna kör med lycrakläder, pulsmätande apparater, gps, motionsappar, exceltabeller med årsrapport och jag vet inte vad. Är en rätt flitig motionscyklist men kan stanna till för att prata med någon bekant jag möter, titta på en vacker vy, en räv eller ekorre bredvid vägen när det är läge för det, sen vevar jag vidare. Mycket skönare att motionera på det viset. Hade jag gått vägen med hela datainsamlingsköret hade det inte funkat för mig, passionen hade antagligen varit som bortblåst efter ett tag. Jag kör med en vanlig sjuväxlad herrcykel med bekväm upprätt körställning och bred bekväm sadel som passar ett riktigt aschle :-) Allt enligt mottot "Zen för helvete!"
  4. Vatteninträngning i glasfiber

    På grund av medioker garagehygien låg det flisor kvar från när jag sågade till bitarna så det är så gott som omöjligt att säga vilken av flisorna som satt där...
  5. Toplac

    Thinner verkar vara en generell beteckning på olika sammansättningar som används vid förtunning av färg. I min verkstad hittade jag tre gamla burkar med texten thinner / förtunning. Det här verkar vara finsktillverkade produkter (jag bor i Finland, därav..) - Burk 1, avsedd för förtunning av bilfärg ca 20 år gammal innehåller xylen/etylglykolacetat. - Burk 2, glasflaska egentligen, kanske trettio år gammal innehåller specialbensin 50%, etylalkohol 20% och aceton 30%. - Burk 3, inhandlad för ett år sedan innehåller toluen. Det är alltså inte lätt att säga vad Internationals Toplac skall förtunnas med, själv använde jag lacknafta för att rengöra verktygen med när jag målade min båt med den färgen. Enligt min åsikt är gick det som bäst att måla Toplac när det var lite svalare, vid över 20 grader gelar färgen så fort den lämnat rullen. Metoden var att rulla ut färgen med skumgummiroller och stryka genast efteråt med en riktigt bra pensel, då fick man ett jämnt lager. Skumgummirollern lämnar ett jämnt lager men också en lite bubblig yta, därför efterarbetet med penseln. Om jag jobbade ensam så rullade jag ut ungefär en kvadratmeter som jag genast strök ut med penseln. Jobbar man i samstämt par så rullar en ut medan den andra är i hasorna med penseln. Väntar man för länge hinner färgen bli lite kletig och då är det bara att låta det torka och slipa och börja om...
  6. Vatteninträngning i glasfiber

    Dags för rapport. Ett missöde inträffade under de första dagarna. En av nyporna som bitarna hänger i hade brustit med följden att provbiten fallit i golvet varvid en flisa av den tjocka gelcoaten lossnade. Det här medför att resultatet från första invägningen inte kan beaktas eftersom den provbiten har blivit en okänd aning lättare. Retsamt, men så är det med högt stående vetenskap, man får ta lite bakslag helt enkelt... Första invägningen (som inte kan beaktas) den 30/11 - 2928g Andra invägningen, efter fallet den 2/12 - 2907g Tredje invägningen den 9/12 - 2899g På sju dagar har bitarna alltså tappat 8 gram. Nu får provbitarna hänga en vecka till under luftströmmen från värmepumpen så får vi se om vikten fortfarande minskar. När jag i slutet på åttiotalet jobbade på ett välrenommerat österbottniskt båtbyggeri hette det att "man skall inte spara på gelcoaten". Så tjockt som på RaisSports gamla däckskransar blev det nog aldrig ändå. Mätte upp på provbiten som föll i golvet; 4,5 mm! Så tjock gelcoat spricker antagligen mycket lättare än ett tunnare lager som kan flexa mer. Ny invägning och rapport om en vecka!
  7. KABELAREA- DRA DUBBLA KABLAR

    Så elektriker jag är vill jag bara säga till TS odd_kodd att inte skrämmas av den lite hårklyvande teoretiska petimeterdiskussionen av akademisk karaktär som pågår ovan. (OBS! detta sagt med glimten i ögat, man kan alltid teoretisera men ibland skjuter man över målet) Dra dit en paralell 6mm2 kabel, det kommer att funka hur bra som helst. Eller om det är möjligt en 10mm2, prisskillnaden är inte så stor att det borde välta ekonomin för någon som redan haft råd att skaffa båt :-)
  8. Hjälp med ny matningskabel

    Är de där värdena den rekommenderade säkringsstorleken på apparaterna eller är det verkliga förbrukningen? Oftast är det stor skillnad på de faktorerna. Kan utan vidare säga att en normal bilstereo drar ungefär 2 A på vrålvolym, det har jag mätt och testat i en annan tråd. Vårt 90 l kompressorkylskåp drar max 4 A när det går. Likadant med pumparna, några enstaka ampere per styck. En VHF som drar 10 A borde rimligtvis ha en sändningseffekt på 120W vilket knappast är troligt. Grejer som har en motor, som kylskåp, pumpar, vindrutetorkare och värmare har en hög startström under några enstaka sekunder som gör att man måste ha en relativt stor säkring även om förbrukningen när motorn går är betydligt mindre. Dessutom använder man knappast alla apparater i samma ögonblick så maxströmmen på 117A kommer rimligtvis aldrig att inträffa. Skulle vara ganska kaotiskt i båten med en en radio på vrålvolym samtidigt med Bolibompa på TV'n och VHF på sändning medan autopiloten ständigt korrigerar för sjögång och länspumpen pumpar för fullt under det att någon ständigt håller kylskåpsdörren öppen, värmaren blåser på för fullt och någon tappar vatten för att diska. Det låter mer som ett vansinnigt partysällskap i sjönöd :-) Skulle inte känna mig det minsta orolig med 35mm2 eller rentav 25mm2 som matning till säkringspanelen. Få paneler har ens anslutningar som gör det möjligt att ansluta något så grovt som 50 eller 75mm2 utan att det blir bökigt.
  9. Att mecka båtmotor är också båtliv

    Risk för ryggskott när man skall lyfta ett topplock på den där :-)
  10. Att mecka båtmotor är också båtliv

    Det är just logiken i finskan som gör att det stavas Heteka, i uttalet betonas k'na kort inte som i Pekka där k'na bildar ett starkt k-ljud. Fast du har rätt i att finskan oftast stavas precis som man ljuder. Fast man måste kunna det uttalet i alfabetet på finskt vis för att lyckas. Det är skillnad när finska och svenska barn läser sig genom alfabetet. Jag borde veta, jag är ju finne trots att finska är mitt andra språk... Jo, det är synd om våra politiker, men de har ju själv valt att få väljas av oss :-)
  11. Att mecka båtmotor är också båtliv

    Trevliga sjömärken är ett annat trevligt ämne. Som badbruden som står på en sten i Sundom utanför Vasa. Hon renoveras tydligen kärleksfullt då och då för hon ser alltid lika ung ut. Ett annat sjömärke som finns i Vasatrakten är Hetekastenen. Har inte passerat där på länge så någon bild har jag inte, men på en stor sten har någon riggat upp en hetekasäng som utgör ett kännspakt sjömärke. Hetekasängen är en infernalisk möbel som stod i många finska hem. En stålrörskonstruktion med fjäderbotten. När de inte dög i hemmen längre hamnade de på sommarstugorna där fukten gjorde att de sakta rostade och började knarra alldeles vansinnigt. En som jag en gång låg på knarrade i takt med mina andetag...
  12. Vatteninträngning i glasfiber

    Bitarna skrubbades så att allt löst lossnade. Sedan rengjordes de med aceton så de borde vara hyggligt rena. De har färgfläckar och en del repor men inget som borde lossna under experimentet.
  13. Vatteninträngning i glasfiber

    Min tanke är att de efter några år liggandes ute på marken borde ha dragit i sig vatten, om glasfiber drar i sig nämnvärda mängder vatten vill säga. Min plan är i alla fall att om ingen viktförändring sker under några veckor på tork så skall de dränkas under fem-sex månader, ungefär en normal båtsäsong för att se om de då har dragit i sig vatten. Min våg har en noggrannhet på 1 gram. Min gissning är att det inte kommer att vara speciellt stor skillnad, några gram kanske. Men jag kan ha fel, det har hänt sig någon enstaka gång tidigare :-)
  14. Vatteninträngning i glasfiber

    Ärade forum. Undertecknad kommer nu att genomföra ett vetenskapligt experiment. Eller åtminstone skapligt. En annan tråd i ämnet om hur mycket vatten glasfiber kan tänkas dra i sig under en säsong väckte mitt intresse. Läge för ett litet test alltså. Råmaterialet är en bit av däckskransen från en RaisSport 510. Den här biten har legat ute i trädgården med gelcoatsidan uppåt under några år. Har nu sågat den i sex bitar som borde rymmas i ett kärl med vatten. Men till att börja med får de hänga på tork under värmepumpen så de är torra innan de blötläggs. Efter att ha rengjort de sex bitarna från allt organiskt och annat löst material vägde de tillsammans 2928g. Nu får de torka i luftflödet från värmepumpen i säg en vecka innan de vägs igen. Därefter fortsätter torkningen en vecka till. Om vikten minskat mera då så får de hänga ännu en vecka, eller så länge att vikten inte längre förändras. Diskussion och vadslagning i ämnet är tillåtet i denna tråd :-)
  15. Blöt plast, fuktspärr

    Marigt ämne det här med fukt i olika utrymmen. Jobbar själv med fastighetsautomatik, dvs datoriserade system som reglerar värme och ventilation i olika byggnader. I vissa anläggningar skall tilluften torkas i andra skall den fuktas, ibland både och. T.ex. en konsthall med tavlor eller antikviteter skall hålla exakt rätt luftfuktighet hela tiden, oberoende om luften som tas in utifrån är varm och fuktig, varm och torr, kall och fuktig eller kall och torr. Antalet variabler stannar inte där, står ytterdörren öppen, om, hur länge? Är ventilationsanläggningen i balans mellan till och frånluft, är den det även om dörrar eller fönster står öppna? Finns det något i lokalen som tillför fukt eller torkar luften? Solinstrålning genom fönster, ytmaterial, prydnadsväxter, mängden besökare och så vidare och så vidare... I en båt som står ute under en presenning finns det minst lika många variabler och allt för många för att man så här i soffhörnan skall kunna ta allt i beaktande även om debattörerna ovan gör ett riktigt hästjobb med det just nu :-) Och till sist något som verkar ha förbisetts här; fuktinträngning i trä, de flesta träytor i en båt är väl oljade eller lackade. Det påverkar kanske också lite hur mycket fukt träinredningen drar åt sig. Lack, fernissa och olja används ju just för att inte träet skall fuktskadas... Hmmm, det här blev väl lite som att släcka eld med bensin. Hämtar chips och öl och kollar hur det går :-)
×