Jump to content
Saturday 31 July 2021

Faderullan

Medlemmar
  • Content Count

    1,273
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Faderullan last won the day on October 2 2020

Faderullan had the most liked content!

Community Reputation

527 Expert

About Faderullan

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Blev inspirerad till en illustration... Proportionerna på din MAN blev lite tokiga men utrymmet på boksidan är vad det är 😀
  2. Hehe! I det avseendet är du friskriven från min tvekan 😆
  3. Balken kommer väl att kunna vicka/rotera i sidled så mycket som draghandsken medger. Det medför att stödhjulet i mitten kommer att stå snett enligt hur det slumpar sig. Möjligen kan det funka med två stödhjul bredvid varandra om de är tillräckligt brett isär. Att backa i en av föraren vald riktning med den där kombon torde vara mer än vad de flesta normalbegåvade släpvagnsförare klarar. Men idén är inte utan poänger. En längre tillfällig dragbom skulle säkert vara till hjälp många gånger. Jag skulle lösa det med ett tre meter långt profilrör där dragkulan monteras en meter in på bommen. Längst bak två plattjärn vända uppåt så att man kan lägga en bult över trailerns dragbom. Längst fram förstås en handske på bilens kula.
  4. Jag hade lagt en timräknare i stället för en pulsgivare. Med vetskap om pumpens kapacitet är det då lätt att få en uppfattning om hur mycket vatten som pumpats under en given tidsperiod.
  5. Om bensin rinner ut kan det bero på att flottörnålen inte stänger och förgasaren flödar över och motorn får för mycket bensin. Det ser ut som att du har separat tank. Då har du också en bensinpump. Om bensinpumpens membran läcker så pumpar du in bensin i vevhuset när du klämmer på blåsan. Då rinner bensin ut både i förgasaren och i avgaskanalen. Om motorn stått oanvänd i åratal är det mycket sannolikt att membranet torkat och spruckit. Ta ur tändstiftet och kolla om det är fuktigt av bensin. Om så är har du något av de ovannämnda problemen.
  6. Kunde vara en Chris Craft Lancer.
  7. Tja, det var trots allt du som valde att ta det till regeringen. Det skedde inte per automatik. Nu är det lätt hänt att eventuell rättsprocess blir dyrare för dig om du förlorar än vad det hade kostat att fixa båtens bottenfärg med extra allt, premiumfärger och någon som gjorde det åt dig
  8. Måste kolla i kylen... Visst kallas det romkräm i resten av Finland också. Mätirahna på finska.
  9. Vi är ju några finlandssvenskar här på forumet. Själv bor jag i Österbotten. Att gå så långt som att säga att sverigesvenska och finlandsvenska är helt olika språk skulle jag inte gå. Fredrik Lindström, er eminente språkvetare brukar tala om finlandssvenskan som en östsvensk dialekt. Dialekterna skiljer sig en hel del mellan södra FInland, Åland och Österbotten. I Österbotten som är ett 300 km långt kustlandskap varierar dialekterna också väldigt mycket från norr till söder. Fast visst får man tänka efter för att inte de finlandssvenska språkliga engenheterna sätter myror i huvudet på sverigesvenskarna. Vi har våra egna ord och yttryck som inte alltid funkar i Sverige. Plattjärn kallar vi ofta för flatjärn. Avgasröret på bilen kan ibland kallas för avloppsrör osv. Ordlistan som signaturen Kalle_Anka länkade till upplever jag mer som typisk för sydfinländsk språkdräkt. Finladismer brukar de här språkskillnaderna kallas. Har en bok om dessa som jag får dra fram om jag skall skriva seriös text specifikt för sverigesvenskar... Här i Österbotten och på Åland ses det i många hushåll mer på svensk tv än på finsk så vi har koll på Ernsts rundstavar, hopkok och gapflabb när någon gäst säger något roligt, vi har koll på vem som hänger på Renés brygga och så är vi alla lite småförtjusta Katarina Sandström på Rapport... Avslutar med ett exempel på den sydösterbottniska närpesdialekten:
  10. Trevligt att tråden lever och har hälsan och att det dyker upp förslag på fler typer. Välkommet! Jag beskrev konspirationsteoretikern så här: Konspirationsteoretikern: - Det är big pharma, Sweboat, miljömaffian eller nykteristlobbyn som ligger bakom trådskaparens dilemma. Det är dock aldrig alkoholen, big oil eller big tobacco. Jag känner en kille som har en viss förkärlek på konspirationsteorier om både det ena och det andra. Fast numera orerar han inte om dem i min närvaro så mycket mera sedan jag ställde fram följande scenario: Föreställ dig att du vill göra någonting olagligt eller bara lite oetiskt eller en konspiration som påverkar en stor mängd människors liv. För att genomföra det behöver du låt oss säga tio personer som du kan lita på till 100%. Personer som du vet att de håller tand för tunga i alla lägen så länge de lever. Jag tror det är få av oss som kan samla ihop en sådan tiopersoners kompiskrets för att genomföra en konspiration. Då man funderar en stund på det kan man ju undra hur tex big pharma skulle kunna inlåta hela världens läkarkår och apotekarkår och vara övertygad om att inget läcker ut...
  11. Faderullan

    Sniptråden

    Det kan jag tänka mig. Plockade bort en sån där placeboskiva från en snipa jag hade en gång. Det blev mycket skönare rörelsemönster. Toppfarten var densamma efter att jag tog bort den så någon nämnvärd påverkan på farten hade den inte heller.
  12. Faderullan

    Sniptråden

    Gamla engelska maskiner skall ha minst ett ställe där de läcker olja. Bygger fabriken om en motor så att standardstället för oljeläckage slutar läcka så innebar samma utvecklingsprojekt att det börjar läcka någon annanstans i stället. I slutet av åttiotalet beslöt man sig på Land Roverfabriken att utvidga verksamheten med att börja tillverka datorer som ju var hett just då. Man lade dock ner det hela. De kunde inte få datorerna att läcka olja...
  13. Och om man skapar en ny tråd så är det någon som påpekar att det här har behandlats i en gammal tråd läs den för tusan! Fördelen med att återanvända en gammal tråd är att någon kan ha kommit på en ny lösning på problemet eller att en ny leverantör av reservdelar har dykt upp på marknaden. Maringuidens sökfunktion kräver dessutom kunskap om en del tricks för att man inte skall överväldigas av en massa irrelevant info. Därför är det bra om ett ämne behandlas i en och samma tråd. Över till TS problem. De inre tätningarna i de här oljekylarna är till största delen standardgrejer som man kan få tag i på ställen som säljer hydraulik och dylikt.
  14. En billig klassiker är liggunderlag från campingavdelningen på närmsta varuhus. Fästes med kontaktlim. Sedan kan man limma tex konstläder på det.
  15. Jag skulle plocka ut tändstiften och jämföra dem sinsemellan, borde synas om en cylinder funkar sämre. Motorn kanske går ok på tomgång men en dålig tändkabel eller tändstift gör att det inte funkar lika bra på högre varv.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy