Jump to content
Thursday 18 April 2024

Faderullan

Medlemmar
  • Content Count

    1,449
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Faderullan last won the day on March 13 2023

Faderullan had the most liked content!

Community Reputation

692 Expert

1 Follower

About Faderullan

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag började med läsglasögon och efter några år när synen på långt håll försämrades gick jag över till progressiva. Hade inga problem med övergången till progressiva. Snarare var det en lättnad när man inte hade glasögonen i fickan där de endera krossades eller föll ut när man lutade sig framåt, i pannan därifrån de föll när man lutsde sig framåt eller där man råkade lägga dem och glömde var. Nu när de hänger på näsan hela tiden och man vet var de är och hålls dessutom på plats.
  2. Jag tycker det där ser ut som att man haft bråttom när första lagret matta lagts och laminatet har inte blivit tillräckligt väl pressat mot gelcoaten i formen. Slipa rent, spackla, måla med topcoat.
  3. Den eviga kompromissen bra roddbåt mot bra motorbåt. Jag har en glasfiberbåt som är en avgjutning av en gammal träbåt. Den är antagligen tänkt för rodd och segling men den har också en liten akterspegel. Den har en köl på 7 - 8 cm och är tämligen bred midskepps. Jag älskar att ro den här båten. Den är lättrodd och kursstabil även i sjögång. Man vänder den på rätt kurs, tar sikte på något landmärke som hålls mitt över aktern, sedan är det bara att ro och då och då vända på huvudet så man inte ror på stenar och svanar och annat som kan komma i vägen. Den funkar utmärkt med en 3 - 4 hästars snurra, mer än så är onödigt. Jag kör den med en 60 lbs elmotor som med lätthet drar upp den till skrovhastigheten på sådär 4 knop. Mitt-toften är täckt av en 100 w solpanel som laddar 2 st 100Ah batterier som sitter under solpanelen.
  4. Epoxy fäster på många material. Men finns det färgrester kvar vet man aldrig om de är kompatibla med epoxy, har man otur börjar den gamla färgen reagera och man får bubblor och elände och får börja om från början
  5. När jag läser det här kommer jag att tänka på den förträffliga boken"Liftarens guide till galaxen". Där ville man ha svar på den ultimata frågan om universum, livet och allting. Det lakoniska svaret från den kolossala superdatorn blev "42". Ingen förstod svaret. Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inte vara svaret det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd,
  6. Vilken praktisk liten jolle! Ryktet om träbåtars snara död efter att de fått en glasfiberyta är starkt överdrivet. Det viktigaste att komma ihåg när man lägger glasfiber på träbåten är att det fortfarande är en träbåt och skall skötas som en sådan. Många tror att det nu är en glasfiberbåt slutar sköta sina båtar. En så liten båt är rätt enkel att lägga glasfiber på. Det viktigaste är att få bort all färg från ytan. Finns det färg eller fett kvar kommer glasfibern att släppa. Runda av alla hörn och kanter så det är lättare att få mattan att böja sig runt dem. Eftersom båten är så liten skulle jag kosta på mig att använda epoxy snarare än polyester. Epoxy fäster så mycket bättre i plywooden. Vill man jobba lite mer så gjuter man av den gamla träbåten, man använder den helt enkelt som mall. Då slipar man och polerar båten, lägger gelcoat och några lager glasfiber och kläcker en ny båt som håller i decennier.
  7. Fälgrengöring är väl mest avsedd att rengöra fälgar med 😀 Testa med båttvättmedel eller oxalsyra i stället. Kom ihåg att din båt är gjord i ABS-plast så lösningsmedel som aceton och dylikt är inte bra.
  8. På en del motorer fungerar bensinpumpen med tryckvariationerna i vevhuset. Om det har gått hål på membranet i bensinpumpen kan bensin läcka in i vevhuset den vägen.
  9. Man måste också understryka att resultatet från mitt experiment med skrovbitarna motsvarar en illa ytbehandlad båt som ligger helt sjunken under ytan ett halvår. I normalläget utsätts bara en liten del av båten konstant för "ytkontakt" med vattnet. Så länge gelcoaten på botten är hel blir viktökningen över en säsong procentuellt enormt mycket mindre än i mitt experiment. Det skall också sägas att den vetenskapliga nivån på utförande inte riktigt höll akademisk nivå
  10. Måste skärpa mig med korrekturläsningen och ta kål på den där #€%#€€% autocorrect 😀
  11. Sedan har vi påfundet med testkrav av båtar från -95 eller tidigare, vilket är en rekommendation från Båtunionen, vilket en del kommuner har uppfattat som en "lag"......genomlyser frågan i morgon. En båtklubb har även ansvar för annat än den enskilde båtägarens rättigheter. Ponera att klubben en dag behöver muddra sin hamn. Om någon får för sig att vara noggrann kan det bli problem med var man skall deponera muddermassorna om de innehåller stora mängder gifter. Ett sådant scenario bli överkomligt dyrt för en vanlig båtklubb. Då är det betydligt mer rättvist att klubbens medlemmar fixar sina bottnar och deponerar avfallet korrekt. Det handlar trots allt bara om några kilogram som kan tas om hand mycket enklare än tusentals ton med bottenlera. Och om man inte har renslipat hårbotten på tre decennier så är det nog dags ändå...
  12. En båtklubb eller en kommun kan likväl kräva att medlemmarnas båtar fyller krav som klubben eller kommunen har. Detta kan vara krav som är strängare än lagstiftningen dock inte tvärtom. Lagen skall ses som ett minimikrav.
  13. Det här måste vara någon form av nordiskt rekord i att göra en enkel sak maximalt komplicerad.
  14. En gammal segelkatamaran där man skippar masten skulle ge riktigt stor yta för solpaneler om man samtidigt bygger om mittkabinen så man slipper gå och huka sig där inne. De är ofta väldigt lättdrivna. Dessutom skulle dubbla motorer ge fin manöverförmåga. Nackdelen är att man blir tvungen att satsa på dubbla motorer...
  15. Efter några säsonger med min soleldrivna roddbåt har jag drömt om att skala upp det med att göra samma sak på en båt stor nog att övernatta i. Roddbåten har en 100 W solpanel och 200 Ah AGM batterier. När elutombordaren drar 20 A når man skrovhastigheten på 4 knop. I teorin kan jag alltså köra 10 timmar innan batterierna är urladdade. Praktiken har visat att jag under min normala användning aldrig någonsin varit under 60% laddning. Poängen är att solen laddar båten där den ligger i stranden och även under färd får man några ampere från panelen. Att skala upp det hela till en större båt kräver naturligtvis att jag satsar mera pengar. En skapligt bra snipa att börja från är inte speciellt dyrt. Solpaneler är billiga i dag. Inte ens elmotorerna är dyra jämfört med en liten diesel. Problemet är batterierna, att få till en tillräcklig batteribank kostar en och annan skjorta. Att lasta in mängder med AGM-blybatterier är en lösning men blir tungt och kräver därmed större motor som i sin tur kräver mer batterier osv. Tanken var därför att försöka komma över ett bättre begagnat batteri från en elbil. Även det har tett sig en aning dyrt. Speciellt med tanke på att batteriet kommer att användas i bästa fall i fem månader av året för att sedan stå oanvänt under resten av året. Men när man under några veckor har följt med priserna elbörsen fick jag en ide. Om båten står hemma på tomten kan man ju använda batteriet som buffert till husets elsystem under uppvärmingssäsongen. Nu under vintermånaderna drar vår jordvärmepump i genomsnitt ungefär 20 kWh per dygn. Ett begagnat 24 kWh batteri från tex en Nissan Leaf skulle alltså (i teorin) klara av ett dygn när elpriset skenar. Sedan när priset är lågt kör man igång laddaren. På det viset kunde man använda båtens dyra batteri året om och kanske rentav kunna spara in en del av kostnaden för det.
×
×
  • Create New...