Gå till innehåll
söndag 24 augusti 2025

gusvo085

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    761
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

gusvo085 senast vann den dag 26 April

gusvo085 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

115 Expert

Om gusvo085

  • Placering
    Konteramiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Detta verkar ju mest jobbigt? Efter att ha läst på om dessa apparater så köpte jag en airtag ( så där som i smyg kopplar till en telefon och säger var de är) och gömde. Funkar kalas, ser var båten är. Tänker att om någon vill pilla bort en tracker så löser dom det med en dyr oxå...
  2. På 23dc går det att nå utrymmet med kamera/ pinne och det är inga tankar under... tänker att det är mindre än man tror ( närmare till ytterskrovet) så frågan är om det är en poäng? Håller dock med om att utrymmen i dessa båtar inte nyttjas bra!
  3. Det är en skruvad dyvika, bör finnas på seasea och liknande affärer.
  4. Ingen erfarenhet av just maxi 77, men generellt så vill jag ha det i fören, annars har man ju sladd liggande över hela båten... bara man hittar var man ska ha intaget så går det alltid att hitta ett sätt att dra sladden på i båten.
  5. Jag vågar inte bara hälla i, pumpen ska suga. Har aldrig haft problem med att den inte suger, bara man har dunk med glykolen högre än pumpen. Hag har en dunk med slang i som jag kan tippa så det rinner ner i slangen själv, klart smidigt.
  6. Sitter drt en separat vattenpump på motorn? Dom har en tendens att läcka...
  7. på en 250 DF från 2012 sitter det en fyrkantig kontakt uppe på säkringslådan fram på motorn.
  8. Jag skulle bara måla över med ny bottenfärg. så länge du inte är inne på glasfiber så behöver du inte göra så mycket, epoxyfärg räcker bra om man är seriös.
  9. Jag bytte från DC till Kabinbåt för 2 år sedan. har inte ångrat mig en dag. Svensk sommar är inte som man tror, den är kall och blåsig.
  10. Jag har alltid målat med VC17m i Björlanda kile, det har fungerat med visst växer det även på den, man får handtvätta ibland. Kör det både på motor och segel. Bytte båt för två år sedan (motorbåt) och då orkade jag inte skrapa bort den gamla färgen för att få på VC17. Målade med Biltema och sicket lyft! Botten är renare än med VC17, funkar kalas! Vet inte vem som gör färgen och vad det är egentligen, men bra är den.
  11. Motorn är ju lättareatt göra fel med än en utomborare vad gäller konservering. en utombordare dränernar sig själv, här måste du aktivt få ut allt råvatten för kylningen så den inte fryser sönder. Rätt trångt att byta bränslefilter & impeller. råvattenpumpen (längst ner till vänster bredvid bränslefilter) är en sådan som gärna börjar läcka och behöver renovering. 1) expansionskärl 2) pump/olja för drevtilt 3) plugg för att lufta värmeväxlare vid tömning av råvatten 4) kulvätska - öppna inte varm! 5) Här under är luftfilter 6) drevolja 7) ? 8) servopump/olja till styrservo
  12. Jag undrar vad en sådan vätska har i någon tank att göra? Vatten och toatank tömmer man väl helt inför vintern?
  13. Jag skulle köra igenom glykol oxå, den har rostskyddande egenskaper även om en utombordare dränerar sig själv. Hur tänkte du göra med impeller? Den bytes ju ibland.
×
×
  • Skapa nytt...