Jump to content
Tuesday 06 December 2022

Ainars

Medlemmar
  • Content Count

    49
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Ainars

  • Rank
    Fänrik

Profile Information

  • Location
    Edsviken

Mina båtar

  • Båtens namn
    Acappella

Recent Profile Visitors

588 profile views
  1. Autopilot är Smart Pilot Series ST 6002. Loggen är Tridata ST60.
  2. Hej! Jag är ny ägare till en Nimbus 29 coupé från 1991. Båten har autopilot, logg, radar och plotter från Raymarine av äldre datum. Kanske början av 2000-talet eller i bästa fall 2009. Autopilot och loggen funkar fortfarande klockrent däremot plottern och radarn är det värsta jag sett på länge. Allt sammankopplad med NMEA 0183. Jag skulle gärna investera i en ny plotter och radar. Min favorit genom åren har varit Garmin och jag undrar om det går att ha kvar autopiloten och loggen från Raymarine och koppla ihop med en ny Garmin plotter och radar? Nuförtiden har de NMEA 2000. Eller finns det någon som kan rekommendera en duktig båtels-/utrustningsspecialist i norra delen av Stockholm som kan ta sig an konsultation/installation av allt ovannämnd? Det känns att det behövs lite mer kompetens än jag har för att lösa det där.
  3. Ainars

    Pentrypumpar

    Tack ska ni ha!
  4. Ainars

    Pentrypumpar

    Hej! Jag är en ny ägare av en Nimbus. Undrar vad är det för blåaktig "burk" som syns i mitten av bilden mellan två pentrypumpar? Tack på förhand!
  5. Ainars

    Elförbrukare

    Tack för svaret!
  6. Ainars

    Elförbrukare

    Tack, Ingemar, får svaret!
  7. Ainars

    Elförbrukare

    Hej igen! Tänkte uppdatera lägget. När mina batterier var med hyfsad vilospänning i 2 dygn då hade jag kopplat de ihop parallellt igen. Efter 1 dygn var spänningen 12,9 V enligt batteriövervakningen. Då även solcellsladdningen var inkopplad. Sedan hade jag ingen möjlighet att kolla lägget i flera dagar. När jag kom äntligen till båten då visade batteriövervakningen 9,9 V. Kopplade bort batterierna och tog de hem. Laddade först två av de som hade spänning kring 10,2 V och sedan började ladda den 3:e (9,3 V) förbrukningsbatteri. Detta blev en "spännande" upplevelse. Det luktade så illa i garaget och sedan i hela huset (vid laddninge av den 3:e) att jag var tvungen att avbryta processen och ställa ut batteriet utomhus. Ruttet ägg förstås. Familjen vägrade att leva i huset 🙂 Frågan: vad tror ni, kan en dåligt batteri orsaka urladdningen av de andra bra batterier?
  8. Ainars

    Elförbrukare

    Det stämmer: två 64 Ah och en 86 Ah som förbrukningsbatterier. Alla tre parallellkopplade. Fel kopplingen för säkringen känns mindre sannolikt eftersom så har det stått i flera år. Den som uppgraderade elsystemet var för- före detta ägare.
  9. Ainars

    Elförbrukare

    Alla batterier är vanliga bly/syra dvs. ej AGM. Start- och två av förbrukningsbatterier är 64 Ah men den 3:e förbrukningsbatteri är 86 Ah. Den som har spänning 12,96 V har 64 Ah. Idag alla batterier har samma spänningen som igår. Detta är då 48 timmar efter laddningen och sedan jag kopplade bort alla förbindelse med laddaren. Sollcellerna laddar på lite och alla ihop då ligger nu på 13 V enligt batteriövervakningen. Detta stämmer väl med multimeterns mätning. Känns nu att det inte finns den urladdningen som jag upplevde tidigare. Då spänningen hade fallit från 13,2 V till 10,3 V under en natt. Den säkringen som smälte ned kan man se i bifogade filen. Där står det 20A säkring fast i verkligheten var det 30A som jag plockade bort.
  10. Ainars

    Elförbrukare

    Alla batterierna är av samma typ (bly/syre) inköpta vid samma tillfälle enl tidigare ägare. Säkringen som smälte ned var mellan landströmmen och laddningsapparaten. Det har jag kollat. Laddaren har jag nu helt kopplat av för att testa om extremt snabba urladdningen berodde på felet i laddaren/ned smälta säkringen . Till detta kan man tillägga att det luktade ruttet ägg i båten vilket tolkar jag som något slags problem med överladdningen, kanske? Elcentralen ser "proffsigt" ut. Får känsla att det var någon proffs som installerade den. Mycket bra markeringar av varje sladd, säkring osv. Jordfelsbrytare finns vid landströmmen definitivt men kollar imorgon om elcentralen har den eller inte. Om det inte blir någon snabb urladdning då tänkte jag köpa en ny laddare och nya batterier till nästa säsong. I år kan jag överleva på Biltemas produkter. 😊Om det trots allt blir urladdade batterier imorgon då har jag ingen aning om vad som ursakar detta.
  11. Ainars

    Elförbrukare

    Tack, Christer, för tipset om solcellerna! Det viste jag inte. Har aldrig haft solcellsladdningen tidigare. Hade täckt över med en tjock filt innan kopplade in batterierna. 🙂 Kollade batterispänningen idag och fick en överraskning. Start batteri och 2 förbrukningsbatterier har spänning 12,6 till 12,7 V utan belastning men den 3:e förbruknings batteri har spänningen 12,96 V. Hur kan det vara så hög spänning i en av batterierna? Borde jag koppla ur den överhuvudtaget?
  12. Ainars

    Elförbrukare

    Nja, det vet jag inte riktigt hur kan man stänga av solcellsladningen eller deaktivera den. I alla fall har jag kopplad av alla batterier. Hoppas det räcker.
  13. Ainars

    Elförbrukare

    Tack Georg får svaret! Kollade idag batterier efter laddningen och det var 12,7 till 12,8 för varje batteri. Tänkte kolla varje batteri imorgon igen. Däremot hittade en säkring som har smällt ned ordentligt inklusive säkringshållare. Det visade sig att säkringen ligger mellan landströmmen och batteriladdaren. Man kan tillägga också att det luktade illa i båten liksom rutten ägg. Detta leder mina tankar att det borde vara fel med själva laddaren. Frågan är om det kan vara också orsak till urladdningen av batterier?
  14. Ainars

    Elförbrukare

    Tack ska du ha, Christer, för goda råd! Det hjälpte mycket! Ha en fortsatt trevlig kväll.
  15. Ainars

    Elförbrukare

    Tack för era klocka tankar! Nu kommer några svar på frågor ovan. Batteriövervakare är en Clipper BM-1. Laddare Pulsotronic Red Line S. Om man mäter batterier med multimeter då visar det samma 11,9 V. Det måste dock tilläggas att jag inte har kollat varje batteri för sig utan de är parallellt sammankopplade. Tänkte separera dem imorgon och mäta separat var och en av dem. Batterierna är från Biltema. Vid motorgång det visa 14V laddning i panelen. Har inte mätt med multimeter under laddningen med landström.
×
×
  • Create New...