Jump to content
Sunday 01 October 2023

Ainars

Medlemmar
  • Content Count

    73
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Ainars

  • Rank
    Löjtnant

Profile Information

  • Location
    Edsviken

Mina båtar

  • Båtens namn
    Acappella

Recent Profile Visitors

1,352 profile views
  1. Tack ska du ha! Det stämmer. Det finns verkligen en kort skarvsladd med RJ45 som kopplas i plotter.
  2. Hejsan! Jag håller på att installera en Garmin Fantom radar och har stött på ett problem. Kabeln har kontakter i båda änderna, ca 18 mm i diameter. Det går inte att föra en sådan kontakt genom ett rör som går ned från taket. Undrar om det finns ett sätt att klippa kabeln och sedan skarva den ihop på något sätt. Tack på förhand!
  3. Ainars

    VP panel

    Nu kommer framgång. Äntligen! Försökte igen med multikontakten bakom panelen. Spay och sedan pillat med en borr som du föreslog. Ingen skillnad. Mätte spänningen vid voltmeter i panelen och den var 10,99V. Sedan gjorde samma sak med multikontakten vid motorn. Hurra! Nu visar voltmeter på panelen dryga 12V och när motorn är igång då blir det dryga 14V som det ska. Tyvärr oljetrycket blev inte bättre men tänkte göra om samma sak igen, dvs pilla med borren + spray. Kanske blir det bättre trots allt.
  4. Ainars

    VP panel

    Tack Georg för svaret! Kollat och rengjort nästan allt vad du nämnde. Imorgon kommer jag att kolla plusanslutningen efter startbatteriet till solenoiden på startmotorn. Multikontakten som sitter på kabelhärvan cirka 20 cm under instrumenttavlan var faktiskt oxiderat, tyckte jag. Har du någon tips hur ska man rengöra den på bästa sätt?
  5. Ainars

    VP panel

    Tänkte rapportera om mina framgångar eller, rättare sagt, avsaknad av framgångar. Hittade en jordpunkt på aktersidan av motorn med mkt grov kabel och en jordpunkt som var kopplad med generatorn. Sedan hittade två jordkopplingar vid stora elpanelen med säkringar. Rengjorde alla men ingen förbättring. Oljetrycket fortfarande står i max läge. Dessutom voltmätaren i panelen visar drygt 10V när man slår på strömmen och ca 12V när motorn är igång. Fast startbatteri visar 12,8V när man mäter med voltmeter och när motor är igång då visar det 14,19V. Finns det något sätt att rengöra multikontakten effektivt? Jag sprejade på ett elektronikrengöringsmedlet men det finns kanske något annat sätt att rengöra sådana kontakter?
  6. Ainars

    VP panel

    Jag får leta efter jordningspunkter nu på helgen. Hoppas att jag hittar alla dem. Båten är från 1991 med den är ny för mig 🙂
  7. Ainars

    VP panel

    Hej igen! Hittade 3 st multikontakter. Sprejade på med elektronikrengöringsmedel och satte allt tillbaka. Tyvärr ingen förbättring. Finns det något sätt att kolla om oljetrycksgivaren funkar som det ska?
  8. Ainars

    VP panel

    Tack, det ska jag göra!
  9. Ainars

    VP panel

    Hej Makro! Nej, det har jag inte gjort men kommer att göra imorgon. Tack för tipset!
  10. Ainars

    VP panel

    Hej! Jag har en VP AQAD41B i båten. Det går en spöke i panelen på sistone hos mig. När man startar motorn och den går på lågt varv då ser det ganska OK ut i vissa avseende. När man trycker gasen på då psi visas på max. V g s bilden. Efter en kvart visar det normalt igen. Dessutom har det börjat visa laddningen under 12V idag. Kollade med voltmeter på startbatteri när motor var igång och det var 14,19V. Försökte att putsa alla kopplingar på panelens baksida men det blev inte bättre. Tacksam om någon kan föreslå något åtgärd!
  11. Hej! Jag planerar att installera en ny fastmonterad batteriladdare i båten. Nuvarande är mycket gammal. Just nu är det installerad så att det går via huvudströmbrytaren. Om man kopplar till landströmmen och slår på huvudströmbrytaren då går laddningen igång. Om huvudströmbrytaren är av då laddas inget. Jag undrar om det finns nackdelar om man kopplar laddaren direkt till batteribanken? I så fall kunde man ladda batterierna när landström är inkopplat oavsett om huvudströmbrytaren är på eller av. Vad tror ni om det? Vänligen, Ainars
  12. Har inte slagit på den hittills. Kommer att testa det.
  13. Hej! Före detta båtägaren hade installerad en fläckt i motorrummet och jag undrar varför? Detta är en VP diesel. Jag trodde att man behöver en fläckt om man har bensindriven motor. Eller finns det en annan anledning till det?
  14. Hej Ingemar! Tack för snabba svaret! Då låter jag stå det som det är.
  15. Hej! Jag har tre förbrukningsbatterier. Undrar om anslutning till solceller. Just nu anslutningen är på den första batteri. Skulle det inte vara klokt att ansluta till batteri nr 1 minuspolen och till batteri nr 3 pluspolen istället?
×
×
  • Create New...