

Jonas113
Medlemmar-
Content Count
55 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
Jonas113 last won the day on March 1
Jonas113 had the most liked content!
Community Reputation
11 TrovärdigAbout Jonas113
-
Rank
Löjtnant
Recent Profile Visitors
1,021 profile views
-
Bra att veta det finns ett sätt till att ta till om det andra inte fungerar.
-
Jonas113 started following AQ 140/B20 stannar när man ger gas, varför?, Oljeplugg Volvo Penta drev, Soft Schackel and and 2 others
-
Oljepluggar har en egen standard. Biltemas slagskruvmejsel har en sådan bit. ofta räcker det med handkraft då slagskruvmejseln är ganska tjock. Men om det inte räcker så använd en slägghammare. Vanlig hammare är för lätt. Så har jag fått bort och hjälpt andra. Rör o domkraft går nog oxå bra. Men har du rätt spets på skruvmejseln ?
-
Oljekylare måste man ha. Men kommer motorn från en bil eller båt ? Kan du flytta över din gamla kylare ?
-
Jag vill bara delge min nya kunskap pga vindutetorkarmotorn med växel hade gett upp på min Aquador 22. Ville inte köpa en ny enhet Reco W38 för nästan 6000 kr. Letade runt och hittade att motorn till VW Golf ll passade. Att passa in automatiskt parkeringsläge är knepigt, så det struntade jag i. Även läge för högre hastighet kändes onödigt. Då en knapp för den funktionen kostar nästa 400 kr. Motorn kostade 500.
-
Dimensionen minns jag inte. Men det bör vara vanliga UNC.
-
Min käpphäst när en motor går ojämnt på höga varvtal är Kondensatorn. Dess uppgift är just att förbereda tändspolen för nästa gnista. Men moderna motorer har ju CDI box, den kan oxå bråka. Det gjorde den på min Yamaha 40 hk 2 takt. Det finns dyra original och billiga Kina. Men original går ju oxå sönder. Och alla viktiga kretsar i elektroniken kommer ju från Taiwan som Peter Stormare säger i Armageddon.
-
Bogsera inte hängande efter dragaren om det inte är frågan om en kort bogsering. lägg långskepps med för o aktertamp och spring för draget. Då följer haveristen med i dina manövrar.
-
Skulle vara förvånad om inte drevet är elektrolytbehandlat före målning. Jag vet att industriväxellådor för denna typ av påfrestande miljö som har huset i Aluminium är det. Då kommer du aldrig i närheten av hållbar målning om du blästrar bort den. 2 k Pur i flera lager har man på växellådor i järn. Epoxy är sällan nu för tiden. Dessutom vitnar den av solljus.
-
Tack för era kommenterar. jag tror oxå ärendet är utagerat nu. idag Lördag efter midsommar är jag åter vid båten, och kunde ta en skärmdump. Vädret nu är molnigt med lite småregn. jag kommer att följa upp senare med större strömuttag. Just nu är inget i gång förutom den kontinuerliga strömmen till stereon.
-
Batterierna är fulladdade, spänning från panelen drygt 20V Jag trodde man såg ” Råströmmen”. På en översta raden i appen. men som någon påpekade : Den ger den ström som behövs. Får hålla ett öga på detta.
-
Monterade i går ett nytt styrdon Victorin MMPT 75 på en 55W Solcell Sunbeam. Solen sken från en klarblå himmel. Men styrdonet visade bara 9W. 0,5 A laddning. Jag har 6 kvadrat och bara 1 meter extra kablar. Är detta normalt ?
-
Hej. jag har hört att man kan delge sina egna sjökort på något sätt. själv söker jag info hur jag missar grynnor på sträckan Roxen-Kimstad på Motala ström kan någon hjälpa mej ?
-
Jag ska fixa mina durkar i en 25 år gammal Aquador 22. Det är bra kvalitet på Plywooden , så ingen risk att gå igenom. Men vad tycker ni erfarna att jag ska använda för lack. Jag blir så osäker av alla olika fabrikat och blank/ halvmatt osv. Som finns. Det är ju ett stort jobb att slipa , så jag vill inte snubbla på tröskeln med ett minde lämpligt lack. Tackar på förhand
-
Med tiden släpper den rostskyddande färgen på insidan. Dessa flagor riskerar suga fast på bensinröret med motorstopp som följd. Tanka därför ALDRIG från gammal plåtdunk. Plast är att föredra.
-
Min käpphäst är kondensatorn. Din motor heter AQ130. AQ140 bygger på B21 med överliggande remdriven kamaxel.