Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ainars

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    77
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Ainars

  • Placering
    Kapten

Profile Information

  • Plats
    Edsviken

Mina båtar

  • Båtens namn
    Acappella

Senaste Profilbesöken

1 938 profilvisningar
  1. Hällde båda dunkarna i en stor balja idag och blandade noga. Gjorde samma sak som igår, dvs drevsäck + glykol och startade motorn. Nu låg fryspunkten på -40. Konstigt dock att glykolen vid första försöket hade skiktat sig så pass. Tackar alla för era idéer/förslag!
  2. Misstänker att jag måste göra om det imorgon, eller hur? Annars är ju risk att motorn fryser sönder under vinter.
  3. Ainars

    glykol

    Hej! Jag har en märklig fråga om glykolen där jag inte förstår hur har det gått till. Jag har VP inombordare. Satte på drevsäcken, hällde in 25 l etylenglykol (koncentrerad), därefter 18 l vatten. Startade motorn och lätt den gå ett tag. Sedan pumpade med manuell länspump glykolen från säcken till 2 dunkar å 20 l. Hemma kollade glykolen med en refraktometer för att se hur många minusgrader den kommer att tåla. Till min förvåning i ena dunken visar den -7 grader och i den andra dunken slår det över -50 grader. Tog vätskan mellan fingrarna och i den ena dunken är glykol definitivt tunnare än i den andra. Finns det någon förklaring om varför har det blivit så? Nu vet jag inte om motorn är redo för vintern.
  4. Tack ska du ha! Det stämmer. Det finns verkligen en kort skarvsladd med RJ45 som kopplas i plotter.
  5. Hejsan! Jag håller på att installera en Garmin Fantom radar och har stött på ett problem. Kabeln har kontakter i båda änderna, ca 18 mm i diameter. Det går inte att föra en sådan kontakt genom ett rör som går ned från taket. Undrar om det finns ett sätt att klippa kabeln och sedan skarva den ihop på något sätt. Tack på förhand!
  6. Nu kommer framgång. Äntligen! Försökte igen med multikontakten bakom panelen. Spay och sedan pillat med en borr som du föreslog. Ingen skillnad. Mätte spänningen vid voltmeter i panelen och den var 10,99V. Sedan gjorde samma sak med multikontakten vid motorn. Hurra! Nu visar voltmeter på panelen dryga 12V och när motorn är igång då blir det dryga 14V som det ska. Tyvärr oljetrycket blev inte bättre men tänkte göra om samma sak igen, dvs pilla med borren + spray. Kanske blir det bättre trots allt.
  7. Tack Georg för svaret! Kollat och rengjort nästan allt vad du nämnde. Imorgon kommer jag att kolla plusanslutningen efter startbatteriet till solenoiden på startmotorn. Multikontakten som sitter på kabelhärvan cirka 20 cm under instrumenttavlan var faktiskt oxiderat, tyckte jag. Har du någon tips hur ska man rengöra den på bästa sätt?
  8. Tänkte rapportera om mina framgångar eller, rättare sagt, avsaknad av framgångar. Hittade en jordpunkt på aktersidan av motorn med mkt grov kabel och en jordpunkt som var kopplad med generatorn. Sedan hittade två jordkopplingar vid stora elpanelen med säkringar. Rengjorde alla men ingen förbättring. Oljetrycket fortfarande står i max läge. Dessutom voltmätaren i panelen visar drygt 10V när man slår på strömmen och ca 12V när motorn är igång. Fast startbatteri visar 12,8V när man mäter med voltmeter och när motor är igång då visar det 14,19V. Finns det något sätt att rengöra multikontakten effektivt? Jag sprejade på ett elektronikrengöringsmedlet men det finns kanske något annat sätt att rengöra sådana kontakter?
  9. Jag får leta efter jordningspunkter nu på helgen. Hoppas att jag hittar alla dem. Båten är från 1991 med den är ny för mig 🙂
  10. Hej igen! Hittade 3 st multikontakter. Sprejade på med elektronikrengöringsmedel och satte allt tillbaka. Tyvärr ingen förbättring. Finns det något sätt att kolla om oljetrycksgivaren funkar som det ska?
  11. Hej Makro! Nej, det har jag inte gjort men kommer att göra imorgon. Tack för tipset!
  12. Ainars

    VP panel

    Hej! Jag har en VP AQAD41B i båten. Det går en spöke i panelen på sistone hos mig. När man startar motorn och den går på lågt varv då ser det ganska OK ut i vissa avseende. När man trycker gasen på då psi visas på max. V g s bilden. Efter en kvart visar det normalt igen. Dessutom har det börjat visa laddningen under 12V idag. Kollade med voltmeter på startbatteri när motor var igång och det var 14,19V. Försökte att putsa alla kopplingar på panelens baksida men det blev inte bättre. Tacksam om någon kan föreslå något åtgärd!
  13. Hej! Jag planerar att installera en ny fastmonterad batteriladdare i båten. Nuvarande är mycket gammal. Just nu är det installerad så att det går via huvudströmbrytaren. Om man kopplar till landströmmen och slår på huvudströmbrytaren då går laddningen igång. Om huvudströmbrytaren är av då laddas inget. Jag undrar om det finns nackdelar om man kopplar laddaren direkt till batteribanken? I så fall kunde man ladda batterierna när landström är inkopplat oavsett om huvudströmbrytaren är på eller av. Vad tror ni om det? Vänligen, Ainars
×
×
  • Skapa nytt...