Jump to content
Tuesday 20 April 2021

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    451
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

johan_sjobjorn last won the day on January 20

johan_sjobjorn had the most liked content!

Community Reputation

98 Expert

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Yes, värdera båten som den inte har en drivlina alls. Jag skulle nog räkna på lite mer än 50-60. Det "brukar" vara en hel del man hittar när man börjar rota i gamla båtar, särskilt om det varit grejer som stått utan engagerade ägare som hälsar på då och då. Du har ju drev, sköld, elsystem, länspumpar o.s.v. som också kan vara i behov av lite kärlek.. Kan du få ordning på den så är det bara bonus.
  2. Stämmer, tänkte mest om det fanns en rädsla för att det rostat fast. Men det kanske ligger kvar sen och ”stör” komp provet
  3. Via propelleraxeln om det är drev men det är nog inte helt lätt. Alternativt lyfta ur motor då du kommer åt svänghjul. Kanske spruta ner lite wd40 i cylindrarna och låta den stå över natten med detta kan vara ett alternativ ? Sen kör du med startmotorn (utan att starta den) oljan lär du ju ändå byta innan riktig uppstart.
  4. Lite off topic kanske men.. Det kan vara värt att göra lite research. Om det tex är en loctite produkt med penta etikett så varför inte köpa loctite istället. samma med många andra Penta grejer, mkt av deras elektronik för navigering, autopilot etc är tillverkade av Garmin men kostar 3x med Volvo stämpel på. Till föregående generation bensin V8:or sålde penta nya block. Det var GM som tillverkade dessa, penta beställde dem med röd lack istället för svart och dubblade priset. för det som är insatt finns säkert mkt att spara på genom att köpa samma sak från underleverantören istället för varan skall passera penta lagret och få sin ”guld etikett”.
  5. Tack, ok- då skall jag testa det känner mig lite korkad nu, lösningen är ju ganska uppenbar igentligen 😊
  6. Hej, jag har nyligen installerat en mercury smartcraft gateway på min båt för att få motordata via nema nätverket. jag har redan en N2k tankmätare installerad som fungerar fint. Tyvärr har jag stött på ett oväntat problem. När har slår på tändningen matad N2k nätverket med data från motorgateway. I motordata än ingår tydligen tanknivå eftersom man kan koppla ihop tankmätare med smartcraft systemet. Vad som nu sker är att mina instrument väljer tankdata från gateway istället för min tankmätare. och eftersom smartcraft inte är ihopkopplat med någon tankmätare så får jag en varning om tom tank. nätverket verkas alltså matas med två värde för tanknivå när tändningen slås på och tyvärr väljer systemet fel av dessa två värden. Jag har försökt att hitta en konfiguration i plottern för detta men lyckas inte. Se bilder tändning av (min nk2 tankmätarej tändnign på (tankvärde från smartcraft gateway) någon här på MG som har stött på något liknade och hittat en lösning ?
  7. Förresten har jag nu ett komplett kit liggandes av samma modell som @Georg_Ohm har monterat på sin båt. Skicka PM vid intresse.
  8. Precis , hydralstyrning gör det också svårare att få de rattmonterade varianterna att visa rätt. Har du wire styrning funkar det säkert bättre. Inte så elegant men installationen är ju enkel.
  9. Kan tipsa att ifall man har Bravo3 så sitter det en skruv som fäster en jordkabel i styrarmen. Jag bytta helt enkelt till en längre skruv och kunde därmed fästa en kul-länk av plast där. Från den har jag en gängad RF gängad stång till en ny kul-länk som är fäst med en bult i själva roderlägesgivaren. Kul-länk och RF gängad stång beställde jag på Conrad. Förutsättningarna är olika på olika båtar, vilket utrymme man har att montera givaren etc, dra kablar etc.
  10. Hej, här kommer lite bilder på hur det blev. Kan meddela att det fungerar utmärkt och mätaren visar ganska exakt och går mjukt när man rör på ratten.
  11. Jag hade en liknade fråga på en tidigare båt. Hade inga problem så det var mest tänkt som en preventiv åtgärd. oavsett så pratade jag då med en kylarfirma. De avrådd och sa att det förmodligen är avlagringarna i systemet som håller de tätt och om jag rensar systemet finns det risk att jag får andra problem. bra att ha i åtanke
  12. Precis, det ser ut som det är något under som lyser igenom snarare än att det är en missfärgning i det yttre lagret. Någon som polerat / slipat lite väl härt ? Ett tips om ytan är jämn och fin är att du kan låta foliera skrovsidan. Det är ett mkt enklare / billigare alternativ till att lägg nya gelcoat ifall du vill att det skall vara snyggt. Se exempel (scrolla ner till båtar); http://jbsab.com/galleri-1.html
  13. Det finns en hel del att läsa här på MG om att laga skador under vattenlinjen. Det finns också de som har mer erfarenhet än mig på området men listar nedan det grundläggande. 1.) Frilägg ett området runt skadan (skrapa bort / slipa bort färg in till glasfiberlaminat). Rensa även skadan från allt löst och sånt som inte hör hemma där (havstulpaner och annat skräp.) 2.) inspektera området runt skadan. Har glasfiber delaninerat tex ? Då måste få bort det som sitter löst, har spruckit etc. 3.) nu är det viktigt att avgöra om fukt har trängt in. Delaminerign är ett tecken på detta. Om du har fukt i laminatet måste du låta det torka ut innan du går vidare. 4.) se till att du har mattat av (slipat av) området du skall laga. Torka / blås sedan bort allt slipdamm. Avsluta med att torka med aceton. 4.) Laga skadan med glasfiberväv och lämplig epoxy. Du måste lägga flera lager beroende på hur djup skadan är. Målet är att bygga upp allt du avlägsnat och stärka upp allt. Viktigt att det inte blir luftfickor om det är ett djupt jack. 5.) får du till steg 4 rätt har du ett jämt område med glasfiber som är minst lika starkt som innan skadan. Sist målar du över med epoxy primer och därefter bottenfärg. Detta steg kan du vänta med om du ändå skall skrapa rent och måla resten av din botten.
  14. Är det inte för drevolja? Du har ju en resevoair på motorn med en slang ner till skölden. Det borde ha kommit ut olja på den anslutning där slangen skall fästas
  15. Kan nog vara smidig på tex en segelbåt där man är långt ifrån och saknar bra plats för en fast montering. har man motorbåt / möjlighet till fast montage kan jag rekommendera Grid 20. https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/609347/pn/010-02011-00 jag använder touch skärmen på 922 an i hamn och grid kontrollen under gång, då är knappar och vred överlägset. Dessutom kan den ju placeras ergonomiskt korrekt plats, ex. nära där man ändå har handen beroende på om man är vänster eller högerhänt
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy