Jump to content
Wednesday 08 April 2020

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    99
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En fråga i övrigt när det gäller dessa båtar (generellt) Vilken motoriseringen är att föredra ifall man vill ha bästa kombination av fart och förbrukning? Dessa båtar har ofta någon av följande maskiner på 4.3 MPI V6 = ca 220 hk 5.0 MPI V8 = ca 220hk 5.7 MPI V8 = ca 260-300 hk Min fråga är om jag sparar någon soppa på att välja en 4.3 V6 i dessa båtar? Är det stor skillnad i upplevd prestanda?
  2. Tack för tipset. Jag kollade snabbt på dem, ser bra ut. Lite synd försökt klämma in ett pentry som jag helst skulle klara mig utan men annars är den snygg och ser ut att va fint planerad. För att förtydliga. Vi kommer inte använda ruffen på en DC för att övernatta, den kommer vi ha som torrstuv och utrymma för barnen att vila och komma utan väder och vind. Därav klarar vi oss med en 6 meters båt.
  3. Tack för tipset! Några insikter om årsmodeller, motorval etc. att tänka på för just Sea Ray 215 EC ?
  4. Hejsan Jag söker tips på en amerikansk dc på ca 20-21 fot. Jag har spanat in Maxum 2100 och söker vettiga alternativ. Den skall användas för dagsturer och helst inte ha pentry etc som tar upp plats. Hög vindruta är ett plus. Gärna en V8 med direktinsprutning, gärna toppfart norr om 40kn Budget 150-250 beroende på skicka, årgång etc.
  5. Hejsan Jag tittar på ovan nämnda båtar och undrar om någon här kan ge mig lite mer inspel på skillanderna mellan dessa två modeller. Vad jag kan/ har läst mig till är följande; 62:ans är 15cm kortare än 64:an 62:ans har 130 hk som max motor, 64:an har 150 62:ans bottenvinkel är 18 grader, 64:an har 20 grader 62:ans toppfart är 38kn, 64:ans 45kn 62:ans skrov saknar i princip steglister och går med med skrov i vattnet än vad 64:an gör. Min fråga är vilken av dessa båtar som är bästa köp, en ny 62:a eller en lätt beg. 64:a. - Vilken går bäst i stökig sjö / mest bekväm? - Vilken erbjuder bäst vindskydd bakom rutan? - Övriga / för och nackdelar mellan modellerna?
  6. Ligger 2st på blocket nu. Den ena (beg) haren sprillas 150 hästare och kostar 300. Kanske inte den båt jag kommer välja, men verkar praktiskt för den som vill ha en transport / fiskebåt till rimlig penning.
  7. Någon här på forumet som har koll / någon erfarenhet båt som heter Atlantic Marine 660 Adventure ? Det förefaller vara en polsk hyttbåt- väldigt prisvärd som det ser ut.
  8. Hej båtvänner, Jakten på ny båt har startat! Jag står mellan 2 ganska olika koncept. Antingen en HT runt 6 meter där fördelen är det skydd som HT delen erbjuder barn under trasporter på sjön. Det andra är en ren bowrider då den mest skall användas som sol/bad båt samt transport till sommarhuset. (ej sovas i). Fördelarna med bowrider som jag ser det är att man kan röra sig fritt i båten samtidigt som man får skydd från vind under färd. Jag har också förstått att om jag väljer en amerikansk bowrider får jag en hel del för pengarna. Det jag ställer mig undrande till när det gäller amerikanska bowriders är hur pass de tål vatten ? Måste jag slänge upp ett hamnkapell varje gång det kommer lite regn eller tål dynor detta och finns avrinning ner till länspumpen normalt i sittbrunnen? Jag kommer givetvis sätta på hemnkapell när jag skall vara bort från båten under en längre period med vill gärna att båten "tål vatten" i övrigt. Några erfarenheter kring er som äger eller har ägt en amerikansk BR? Två BR modeller jag spanat in är Glastron 205 samt Fourwinns 210 H- Budget ligger mellan 200-320k inkl. tillbehör / upprustning / båtvagn.
  9. Förstår, självläns är kanske fel term. Det är nog regnläns jag menar egentligen. Dvs vatten som hamnar på durken (teak plyfaskiva på 630 ht) kan leta sig ner till kölsvinet och där bli utpumpat. För det skall fungera måste det dock finnas avrinningskanaler för vattnet.
  10. 666an är också med på listan. Min senaste båt hade inombordare och den dessförinnan en 150hk utombordare. När jag väger samman lutar det nog åt att jag vill ha en utombordare vilket gör 630ht till favoriten. Med oöm menar jag mest att båten har några år på nacken och repor, fläckar och andra skavanker inte lyser som en fyr om natten. De senaste två båtarna var nya och det var mer stress än lycka. Lärdomen blev att skaffa en äldre båt med största värdetappet bakom sig och sen ge den en bra / ”ny” motor. Det där med självläns handlar mer om att jag vill att sittbrunnen tål vatten. Någon som har koll på om det går att efterkonstruera någon avrinning i sittbrunnen på dessa båtar ?
  11. Supergammal tråd.. Men .. som spekulant på en 630 HT undrar jag över detta. Kan det stämma att vatten som kommer in i sittbrunnen blir kvar, dvs man har inte tänkt på någon avrinning för detta vatten ?
  12. Yes, rutan och designen är det som jag fastnat för när det gäller Yamarin 59 HT. Men storleken är det den faller på, en meter extra skrov gör Flipper modellerna mer intressanta. De nya ST modellerna verkar riktigt bra, de har självläns, öppningsbar ruta, bra skrov, och kan ta en stor motor. Dock spräcker de budget och jag skulle inte kalla se oöma trots att de finns att hitta som beg.
  13. Hej Jag söker en HT inför kommande säsong och Flipper 630 HT ligger närmast till hands. Jag söker erfarenheter från er som äger eller har ägt Flipper 630 HT. Här kommer lite generella frågor; 1.) Årsmodeller Något särskilt att tänka på, ex. har Flipper gjort större ändringar mellan olika årsmodeller som kan vara värda att känna till? 2.) Druk Utifrån de bilder jag sett på båten verkar det vara teakplywood skiva i på durken. Finns det olika alternativ / tillval här? Någon som känner till hur slitstark durken, hur den tål vatten etc? 3.) Reservdelar Någon som känner till om det går att få tag i reservdelar, exempelvis dynsatser, stolar, knappsatser, och sådana detaljer denna modell for.f? Jag räknar med att den båt jag hittar kan ha några år på nacken och planen är isåfall att frächa upp den. 4.) Fart och förbrukning Jag kommer absolut vilja ha 150hk på båten. Någon här som har detta och kan ge mig uppgifter om marchfart, toppfart och förbrukning? 5.) Övrigt Tips på bra tillbehör och förbättringar mottages gärna. De jag övervägt själv förtutom att byta ut sådant som är slitet är; - Solcell på taket - Byta lampor / lanternor till LED - Modern chartplotter - Radio / Stereo - Värmare* * Mest tänkt att användas under färd för att få bukt med imma på rutor etc. Rätt kostsamt så vi får se.
  14. Någon här som har koll på vilken maxvikt på motor som gäller för Flipper 630 HT? Tänkte om man vägar hänga på en Suzuki DF 175. Den väger in på 215 kg. Alternativt 200hk modellen som väger på 228 kg. (utan att behöva bygga om akterspegeln) Vad jag har fattat så gör båten 40kn med 150hk. Med alternativen ovan borde farter 45-50kn? Blir det för mkt motor för denna båt?
  15. Låter lovade, ja caset bygger isåfall på att hitta en 666 eller 630 med skuren / riktigt risig motor till ett vrakpris. Oavsett blir det en tuff historia rent ekonomiskt. Där har utombordaren en fördel då den är lättare att separera från båten med man för för sig att sälja. Nya flipper ST är fina men där får man hosta upp närmare 500 för ett bra exemplar med rätt motor. Tror jag kan klara mig under 350’ för en Y59a, 630Ht, 666ht med en ny motor plus lite updates såsom plotter, Automatiska trimplan m.m
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy