Jump to content
Sunday 03 July 2022

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    805
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

johan_sjobjorn last won the day on May 8

johan_sjobjorn had the most liked content!

Community Reputation

190 Expert

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,867 profile views
  1. Tack för all hjälp kompetens i detta . återkommer när jag kommit till fastlandet / hittat en lösning. Återstår den utmaningen, 30 nm med bara solcell som tillför ström..
  2. Förstår du vad som avses i ”tips 2” under installationsinstruktionerna för c-tek:en ”TIPS 2 På generatorer med extern spänningsavkänning på servicebatteriet måste kabeln för spännings- avkänning kopplas till startbatteriet.” är detta den där kabeln som skall gå till tändningen eller är det något annat som avses ?
  3. Som jag ser det står jag inför 2 alternativ. (Finns säkert fler) 1.) Ersätta generatorn med en likadan (70A) och sedan koppla bort c-tek:en från generatorn och installera ett automatiskt skiljerelä. C-tecken kommer då endast agera solcellsregulator. 2.) Sätta dit en 115A generator istället förutsatt att den kan hålla 30A med god marginal och adekvat kylning på så låga varv som 650rpm- sedan behålla setup:en som den är. Troligen blir det nya batterier i båda fallen
  4. svar nej: ingen inkoppling mot tändningskabel. Jag tror du är inne på rätt spår här, misstänker tyvärr starkt också att generatorn är bränd. Det jag väntar mig när jag mäter på generatorn (spänning) är att se samma sak värde som ECU rapporterar, borde väl inte kunna vara något annat sålänge ECUn funkar som den ska. Det som skedde precis innan problemen började var att jag hade i princip alla stora förbrukare igång som lastade service batteriet: -radar -lanternor -sökljus (halogen) - navigations system / skärmar -nk2 nätverk -autopilot -värmaren i fläktläge Så mkt har jag nog inte haft igång samtidigt tidigare. Till råga på allt körde jag på tomgång (650rpm) i sådär 5-10 min eftersom det var bäckmörkt och trångt i hamnen. Givet ovan så kanske låter din teori väldigt rimlig. En sak som jag inte helt förstår är vad skillnaden varit ifall jag hade haft ett vanligt skiljerelä à la biltema jämför med denna ”fina” c-tek. Hade en sådan lösning krävt mindre av generatorn trots all last på servicebatteriet ?
  5. Testat, ingen skillnad med ctek generator kabel urkopplad . väldigt tacksam för din utläggning om hur ctek:en funkar och risken för att ”bränna” generatorn. nästa steg blir väl att mäta på generatorn antar jag. ps. generatorn skall ge 65A som jag förstår spec. för motorn. Dvs med råge vad c-tek behöver men oklar vad den ger vid tomgång. som du är inne på kanske det är vid lågvarv som problemet uppstått. ps. Jag har inte kopplat in som s.k. smart generator enligt c-teks anvisning. Trodde inte det var en sådan utan en hederlig jänkar snurra.. Hmm
  6. Bra idé, min tanke var väl att Cteken ”snodde” så mkt att det skulle bli ett spänningsfall. Men då känns det som det är något väldig galet med logiken. Och som du skriver borde det blir ”röksignaler” 😂 bra idé att bypass c-tek:en genom att koppla bort generator kabeln . Ska testa det för utesluta
  7. Ja känns lite så tyvärr - när jag mätt med multimeter vet jag förhoppningsvis om generatorn levererar eller inte. Om den ger sina 14.x V så får jag väl kolla med c-tek om detta scenario kan uppstå. lite roligt men alla jag känner med ”skitbåtar” med gamla smutsiga kablar, batterier som dom inte ens kopplar ur och laddar på vintern etc dom bara går och går (lite som bilar). Sen har dessa sällan några tunga förbrukare men ändå. . hela idén med setup i mitt elsystem är att det skall vara ”state of the art” där batterier alltid skall vara toppade och välmående. ps. Min laddare ( c-tek m15) står är nu igång gör att toppa det sista på det sista i batterierna.
  8. En fundering dyker upp, jag har ju en c-tek dual 250se som fyller flera funktioner. 1.) agerar skiljerelä 2.) regulator för solcellen 3.) fördelar laddning mellan start och service batteri 4.) skall ladda batterier med smart laddkurva istället för att bara ”mata på” en teori är att den prioriterar laddning av servicebatteri som alltid har mest last och därmed är startbatteriets spänning lägre. hmm dock är startbatteriet kopplat direkt till motorn och så förstår inte direkt hur det skall kunna bli såhär..det är alltså kopplat som exempel 3 i instruktionerna; https://www.hjertmans.se/Media/Articles/5498-2120/5498-2120_Manual.pdf
  9. Ok, här kommer en update. Ja, det var jag som valde ”rekond” - kanske dumt. Annyway, programmet slutfördes och indikatorlampan på batteriet visade då ”grön” (laddaren frånkopplad). När jag vred på tändningen visade motorns dator 12.7V. Efter att jag startat motorn skjunker spänningen till 12.2, det hjälper inte att öka varvtalet. Sen bytte jag plats på förbrukning och startbatteriet. Samma sak igen (bilderna visar motorn igång efter jag skiftar batterierna). - den bilden med högst spänning är motor avslagen. Så tyvärr är det något med generatorn etc på motorsidan som strular. Så får avvakta vildare felsökning tills jag fått tag i en multimeter.
  10. Nä det är lite märkligt, batteriet orkar ju starta maskinen även om indikatorn på batteri, laddaren indikerar att det är urladdat. och precis, det är min ”fina” ctek som borde ge lämplig laddspänning- har dock ej multimeter nu så svårt att säga. låter batteriluckan va öppen för att ventilera bort ev. gas. Som tidigare påtalats skulle jag kunna ha en kortsluten cell, så det är frågan om det skulle kunna vara orsaken. Återkommer efter jag bytt plats på batterierna med resultat.
  11. Tack , har ingen laddlampa tyvärr, endast motordata via nk2 nätverket där den spänning som motorns ECU mäter upp redovisas. Nu står startbatteriet på laddarens rekord program. Batterier har även en indikator på sig som skall lysa grönt om laddning är ok - det gör den inte.. 😊 dessutom pyser / är bubbelljud från batterier så det kanske ”kokar”? Tänkte göra följde test nu när jag inte har tillgång till multimeter. När laddaren är färdig tänkte jag byta plats på service och startbatteri . (Vet att servicebatteriet är friskt). Löser det problemet kan jag ju utesluta generatorn och kommer undan med att byta ut det dåliga batteriet. detta kanske är önsketänkande med vore klart smidigare än om det är något på motorsidan som spökar. ps. alla polskor , kablage är relativt nytt så misstänker inte detta i första hand.
  12. Hej, Igår blev det lite nattkörning , när jag ökade farten (4300rpm) dök ett larm upp om låg spänning från motorns ECU, den låg på 10,7V, larmet försvann dock direkt. Nu när jag kollade idag (vred på tändningen) låg startbatteriets spänning runt 12V enligt ECUn och när jag startade motorn sjönk den till runt 11.7V - dvs startbatteriet laddas ej utan motor verkar gå på batteriet. Motorn är en Mercruiser 383 från 2020 så generatorn och även större delen av elsystemet är relativt nytt. Batterierna är också från 2020 (2x75Ah). Hur länge det varit såhär vet jag inte, till saken hör att jag har en C-tek 250se med inkopplad solcell så batterierna har oftas en underhållsladdning, misstänker att detta kan ha ”maskerat” problemet med bristfällig laddning från generatorn. Jag är ute i skärgården och har inte tillgång till någon multimeter nu. Har spännt multiremmen på motorn men det gav ingen förbättring. När jag får fatt i en multimeter skall jag undersöka närmare. Men jag undrar ifall ett dåligt startbatteri kan orsaka dessa problem, dvs att det inte kan ta emot laddning och därför blir inte spänning 14V trots att generatorn ”puttar på”.? ps. kommer har med mig multimetern i båten i fortsättningen 😊
  13. Ja, har för mig att sjövattenkylda ligger närmare 60C än 70C
  14. Ett tips är att lämna in förgasaren och gå den körd i ultraljudstvätt när du ändå har den av. ett tips är att spraya lite 556 eller wd40 eller liknande på bultarna till limpor och knän dagen innan du skall skruva. De kan sätta sig rejält med lite rost .
  15. Jo kapell finns, tänkte mest om det är durkplywood och tygdynor etc som blir dåliga ifall men glömmer kapellet. Tex dynor och durk på en rib klarar ju vatten fint. Värre är det om man har dynor i tyg och durkplywood. Men vattentäta dynor och riktig teak borde ju klara sig även om man av nån anledning inte har kapellet uppe.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy