Jump to content
Monday 28 November 2022

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    848
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

johan_sjobjorn last won the day on May 8

johan_sjobjorn had the most liked content!

Community Reputation

196 Expert

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

2,036 profile views
  1. Det är sant, hyra kan t.o.m. bli billigare. Stora problemet är väl att vi nog vill kunna bestämma oss för att ”sticka ut” med kort varsel och då skall man hitta en lämplig båt och sen ha tid att lära sig båten också. Risken är väl att det blir svårt att hitta en båt eftersom vi nog kommer vilja ha den samtidigt som alla andra.
  2. Tack! Har noterat att den kommer ut en del båtar från tidigt 80-tal med som fått både nya segel, motor samt annan dyr och ny utrustning de senaste åren. Så det är primärt någon sådant jag ser efter. Bra med en tumregel på 10 år gällande segel samt räkna in underhåll hos segelmakare. För 40 fots båten blir det ju 13k/år vilket är långt mkt mindre pengar än vad som går till service, reparationer, drivmedel för en lika stor motorbåt.
  3. Hejsan, Har bra koll på motorbåtar men har börjar överväga en segelbåt, den kommer isåfall seglas ganska sparsamt, låt säga 2-3 veckor under sommaren. Eftersom jag inte är någon supervan seglare räknar jag med att gå för motor en hel del också. Grundtanken är att man får så mkt mer för pengarna om man tittar på segelbåtar i 35-40 fot jämfört med motorbåtar med samma bokomfort. Jag har bra koll på vad en motorbåt kostar i drift/ underhåll men lite sämre koll på segelbåtar. Nu tänker jag på det som skiljer en segelbåt från en motorbåt främst, d.v.s riggen, segel, tampar, vinchar etc. Vad skulle ni säga vore en rimligt att budgetera för de delar av underhållet som har med segelbåtens rigg, segel att göra? Övriga kostnader har jag kolla på och tänker är ganska lika mellan motorbåt / segelbåt,. D.v.s batterier och utrusningen som behöver bytas ut / servas, bottenarbeten m.m Vh Johan
  4. finns mkt på tuben i ämnet . Kolla om du kan hitta något som är specifikt för din maskin
  5. Det är nog tänkt att de inte skall ligga i sjön, man har dem på trailer eller lyfter upp och lägger på bockar när de inte användas. De är såpass lätta att det inte borde vara några problem. Vill man ha nått som skall ligga i är nog en vanlig alu båt bättre- men då måste den nog målas samt ha självläns
  6. Finns ju fina rib båtar med alu skrov numera. Har själv funderat på en sån.
  7. ja det får man väl ge till inombordare generellt, det är enklare om man måste skruva själv med än äldre diesel eller jänkaråtta. På moderna utombordare är det så kompakt att det ibland måste till en hel del demontering för att komma åt. Åh andra sidan, har man en modern utombordare kanske man slipper skruva på sjön alls 🙂
  8. Beror nog på båt men jag gissar att gapet blir lite större på en båt, typ räkna på ca 0,66 på en planande båt (grovt skattat). Så vid dieselpris 28kr samt bensin 21kr så kostar bensinbåten 12% mer i soppa än dieselvarianten. Men räknar du in anskaffningskostnad (kapital) samt skillnaderna i underhållkostnad om vi tänker att bensinvarianten är en utombordare så vinner nog bensin ändå ekonomimatchen. Kör du 1000-tals timmar per år, ja då blir det ju en annan femma såklart.
  9. Jämförelsen var tänkt mellan en bensin drevmotor och bensin utombordare, dessutom på en snabbgående motorbåt. En diesel med rak axel är lite av en annan värld och återfinns normalt inte i den typen av båtar som utrustas med utombordare / drevmotor. Att det finns större utombordare idag är nog främst en ersättning för tunga small block v8 och inte främst för att ersätta dieselinombordare på rak axel. Men du har har bra poänger! En lägvarvig analog diesel på rak axel i en långsamare båt bör vara det bästa valet. Där kommer motorns långa hållbarhet och låga underhållskostander p.g.a avsaknad av drev skapa en stor ekonomisk fördel. Däremot, om man kan välja en säg D4 mer drev eller eller utombordare på en ny båt idag tror jag bara man kan tjäna på att välja D4:an om man kör kommersiellet (och knappt det). Sen var det där med att axel har en fördel vid körning på grunt vatten.. Där tror jag ändå att jag provar lyckan med en utombordare som jag faktiskt kan hissa / tilta än att riskera att ställa mig på ett fiskjärn och hoppas på det bästa.
  10. Håller med, föredrar utombordare- ser mest fördelar med undantag för stöldrisk som mest verkar vara ett svenskt fenomen. Rent ekonomiskt verkar det också hugget som stucket över tid. Tyvärr är många lite äldre båtar byggda för inombordare och där har förvisso möjlighet att konvertera till med de lite kraftigare utombordarna som finns idag. Det verkar iallafall vara en populär metod i USA.
  11. Ja 7 år är väl kanske lite väl försiktigt i bräckt vatten. 10 år borde gå fint om det är bra kvalite från början- så det blir ju en liten besparing där. Hur är det med utombordare, är det något som korrederar och som man kanske måste räkna med att åtgärda när motorn börjar närma sig sådär 10 år? Jag vet att Yamaha haft problem med något på avgassidan på vissa modeller men det är ju mer ett modellspecifikt fel än något som är generellt för utombordare. Andra tillverkare av utombordare har säkert också vissa modellspecifika problem.
  12. Hejsan, Roande mig lite på att räkna på vad det kostar att underhålla en inombordare / drevmotor. Detta för att jämföra med vad en utombordare och i slutändan få en bild av totalekonomin. Exemplet är en 300hp Bensin V8 MPI inombordare med Bravo drev (VP har ju liknande setup och jag killgissar att det blir lite mer pga. dyrare delar). Tanken är att man ger drivlinan ordentligt underhåll för förhoppningsvis problemfria år. Nedan priser är vad originaldelar kostar på drev.se. Frekvens är alltså intervallet för underhållet, 1 = varje år, 0,2 = var 5e år, 0,33 = var 3e år o.s.v. Så totalt 9500kr/år i runda slängar om man gör jobbet själv. Finns säkert många synpunkter på att man kan hitta billigare delar, ha längre bytesintervall etc. Så se detta mest som en övning för att få en jämförelse. Frågan är vad en 300hp utombordare kostar över tid, det har jag sämre koll på. Finns det några större moment såsom för inombordaren med limpor/knän, bälgar etc ? En grov uppskattning från min sida är att det går på runt 6000kr /år över tid. Då ca 3500kr till utombordarens fördel. Sen har vi försäkring, tittar vi på en 7 meters båt med 300 hp inombordare v.s 300hp utombordare är besparingen ca 6000-8000 per år - så det är ganska mkt. Räknar vi på 7000kr i besparingen i försäkring så är det alltså 2500kr till inombordarens fördel istället. Sist har vi då bränsleförbrukningen, här kanske utombordaren tar igen lite mot den mindre moderna V8 inombordaren?
  13. Japp, det är såklart inte allt. Skrovet är viktigt för mig eftersom jag vill kunna dra på även i stökig sjö. Längden / tyngd är såklart viktig också. har spanat in Regal 2650 som har både längd , tyngd och 21 graders luftsmort skrov. Skall försöka titta närmare på en sån. Rydsen har jag sett och gillar inte.
  14. 👍 Regalen får jag titta vidare på. Synd att jänkarna inte har bättre kapellösnigar men det är som det är. Aquador 23 dc har jag ägt och kan inte påstå att det var rolig att köra eller gick mjukt i krabb sjö.
  15. Dom är fina men lite väl klassiska / gamla. Önskar något av samma årgång som z7:orna. Dvs runt 2005-2010, gärna inombordare. Finns ju en mängd US båtar som har fina skrov men de saknar kapellgarage m.m. Hmm
×
×
  • Create New...