Jump to content
Friday 01 March 2024

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    896
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

johan_sjobjorn last won the day on May 8 2022

johan_sjobjorn had the most liked content!

Community Reputation

209 Expert

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

2,699 profile views
  1. Ja har faktiskt en talamex 270 också med en 4 hp tvåtakt på stugan. Det var mest för barnen och kommer inte duga som stugbåt tyvärr om stora båten försvinner, räknar med att akterspegeln i spånskiva kommer ruttna bort förr eller senare. Great verkar bra, funderar på nått mellan 360 -420 i längd med sådär 25-50 hp beroende på storlek. Går det att köra din 300 när det är lite krabb sjö utan att ”studsa bort” eller är det plattvatten som gäller ?
  2. Hejsan, Jag överväger att sälja "stora" båten och istället bara ha en "stugbåt" på sommarstället för kortare resor i närområdet, dra lite ring o.s.v. Möjligen görs vissa längre turer (10nm) där man får korsa en fjärd eller så men i regel kommer åkningen ske i skyddade vatten vid fint väder. Mina kriterier är att det skall vara något som billigt att äga (låg fast kostnad), minimalt med arbete / enkelt att ställa undan för vintern. Vidare skall det vara något som är relativt lätt för sin storlek och får gärna vara lite rolig att köra, det kommer mest vara s.k. nöjeskörning som det handlar om. Jag har spanat lite på s.k Rib båtar med Alu skorv som verkar bli allt mer populära, dessa säljs under varumärken såsom Highfeild, Great White, ZarMini o.s.v. Fördelen med alu skorv sägs vara att de blir lättare än motsvarande i glasfiber. Jag tänker att det är lite mer robust också. Jag undrar om det finns några erfarneheter kring dessa flytetyg här på forumet ?
  3. Nästan vilken segelbåt som helst (i fungerande skick) är ett bättre alternativ än din bayliner för såna överfarter. Vill du undvika segel finns det alternativ för långfärd såsom Diesel Duck och Nordhavn. Lite annan budget dock…
  4. Ah, missade det där att det var ett utbytesdrev. Det förklarar saken, det kan vara så att skeddan var ”ful lagad” med spackel och färg som nu släppt. Som tidigare nämnts kan du snygga till det och sen måla över det hela. När det gäller korrosion på godset kring propellern skulle jag vara mer uppmärksam kring detta. Speciellt kring där propelleraxeln kommer ut. Byt anoder och försäkra dig om att den elektriska anoden fungerar. Den skall kopplas direkt på batteriet via en säkring så att den inte stänger av när du bryter strömmen till motorn. Detta kan ibland vara felkopplat från fabrik, jag hade det så på en tidigare båt vilket innebar att det elektriska anoden bara var verksam när huvudströmbrytaren var tillslagen vilket den normalt inte är 99% av tiden som båten ligger i vattnet. Nackdelen är att batteriet laddar ut med tiden så man bör antigen använda båten ofta eller ha en fast solcell som ser till att batteriet hålls uppladdat.
  5. Hmm, det där drevet har haft bottenkänning.. När jag kollar nära på godset kring propellern så ser det ut på det är ordentlig korroderat. Inte vad vad skulle vänta mig på ett 2 år gammalt drev. Det kan såklart också vara smuts som lurar ögat.. Det där med att skruven sitter fast så hårt har jag inte varit med om. Jag brukar använda en rejäl spårmejsel och en polygrip kring skaftet för att få lite mer vridstyrka. Skruven borde inte erja med tanke på att det skall vara olja på insidan. Är det säker på att igen bytt ut ditt nya drev med ett äldre..?
  6. Tack för många bra inlägg och tips. Jag har börjat inse att CC utföranden är enklare att hitta på 40 fot och uppåt. Jag har väl börjat mjuka lite för att gå upp i storlek något- något mellan 38-42 fot vore idealt sålänge bredden går över 4m eller priset sticker iväg allt för mycket. Jag tycker personligen att linjerna, båtarna blir snyggare i CC utförande. Gärna med hardtop sprayhood. Dvs lite Najad stuk, Najad hade f.ö varit en dröm men de pengarna är jag inte beredd att lägga. Just därför gillande jag B37:an som prickade många av mina önskemål. Tyvärr är den väldigt ovanlig. Oceanis modellerna passar in rätt väl när det gäller önskemål även om det inte är lika gedigna som Orust byggen. Just nu är större segelbåtar dyra pga växelkursen, men om detta löser sig kanske det finns mer att välja på framöver. Först måste jag dock få min motorbåt såld till våren innan det blir aktuellt med affär på en segelbåt. ps. Tittade på motorseglare först också men insåg att fart för motor inte var så mycket högre än segelbåtar i samma storlek. Man får styrhytt etc men större segelbåtar erbjuder bra skydd bakom sprayhood ändå. Jag tror även jag kommer vilka segla en del och det blir inte lika spännande i motorseglaren. Finns ju inte hinder att kombinera segeldrift och motordrift i en segelbåt heller. Så jag landade i att segelbåt med en större inombordare med fast propeller är det som jag bör satsa på.
  7. Tack för bra svar! Såklart vore det bra med lite flexibilitet, tänkte mest om nån hade koll på liknade båtar så kan man ha en bevakning på det. Det måste inte vara en B37, däremot bör det vara center cockpit samt bra med utrymmen etc. Förstår jag dig rätt bör man helst inspektera riggen nedmonterad för att se om det finns spricker / stress skador m.m? När det gäller fart för motor så bör alltså en 37 fots båt enkelt kunna hålla 7kn med 50hp utan att stressa motorn ?
  8. Hejsan seglare Jag har en separat tråd i motorbåtsdelen med funderingar byte till en större motorbåt runt +35 fot för att längre turer med komfort för hela familjen. Eftersom jag inte kommer ha så bråttom under dessa längre resor kommer jag troligen ligga och puttra kring 7kn och njuta av omgivningen. Med det i tankarna insåg jag att jag isåfall likväl kan ha en segelbåt med allt det innebär. Framförallt blir kostnaderna mer rimliga där det inte är 2x stora dieselmotorer och drev som skall underhållas eller repareras samt nästa försumlig förbrukning även om man kör mkt för motor. Jag har inte ägt segelbåt tidigare men kan grunderna i segling. Jag tänker att jag kommer gå för motor när vill ta mig någonstans och vinden inte ger bra förutsättningar för bekväm framfart med segel. Jag är alltså inte någon seglingsnörd som gör en grej av att inte köra motorn m.m. Därmed vet jag att det inte måste vara den mest snabbseglande båten, däremot bör den erbjuda god boendekomfort och bra utrymmen samt ta sig fram i bra tempo även vid motordrift. En bra cruiser är det jag behöver helt enkelt. Denna spec. har landat i att jag funnit Boström 37 vilka kan fås för sådär 300-600 beroende på skick och utrustning. Jag gillar bredden som är i klass moderna skapelser, center cockpit m.m. Enligt lite googlade verkar de vara kvalitetsbyggen som går bra i hård vind och som klarar större vatten bra då en del har brukat dem för långseglingar. Min första fråga är vilka alternativ som finns till B37:an? Dvs båtar med liknade egenskaper / storlek som om kan fås för ungefär samma pengar? Övriga funderingar; Jag har bra koll generellt på vad man bör undersöka på en beg. båt, däremot sämre koll på det som är specifikt för segelbåtar. Hur är det med rigg / segel. -Hur gamla kan de vara innan de kan anses vara ”avskrivna” , dvs inte ha något värde kvar ? -Något som generellt man skall hålla koll på i en äldre segelbåt. Såsom infästning av köl / rigg/ roder, rostig köl m.m -Vilken värde bör nyare segel / rigg tillföra på en äldre segelbåt? Boström 37 gör 6.8 kn när originalmotorn går på fullvarv (3200rpm). Vid marchvarv på runt 2200 gissar jag att den gör runt 5kn. En del b37 jag sett med bytt motor har gått upp i effekt, tex 60 /80 / 100hk har vissa ägare monterat. Den hade varit trevligt att kunna köra 7kn med en segelbåt utan att pressa livet ut motor och hörsel. Därmed borde väl en båt med en kraftigare maskin och annan propeller kunna få en högre marchfart? Hade varit fint att kunna köra 7kn för motor utan att för den skull misshandla motorn. B37 skall ha en skrovfart på 7.7 kn så jag tänker att det borde funka. Hur funkar detta på segelbåtar?
  9. Ja det blir nog inga 400nm kanske. Idag har jag en transportbåt typ, en vanlig sträcka jag kör är 60nm t&r. 4 såna resor på en säsong så har jag 240nm redan där, därtill kommer andra nöjesturer där jag kanske snittar. 30-40 nm per tillfälle, låt säga att det blir 3 såna turer på en säsong. Då har vi ca 100nm till. Jag har nog utgått ifrån detta. Men med den bobara båten blir det troligen andra typer av resor jag kommer göra så jag kanske kan klara mig på 200nm i bästa fall. Det räcker till 2 längre rundturer under säsongen. Får jag gör mig att ta en tur över till Gotland, då blir det såklart andra bullar.
  10. Hmm, svårt att svara på om ekvationen går ihop så jag inte riktigt provar denna typ av båtsemester tidigare. Jag tog helt enkelt ut en rundturer där jag avverkar stora delar av Sthlm skärgård under dessa 10 dagar. Det blir aldrig med än natt i varje hamn. Längre transporter över större fjärdar kanske avverkas i lite högre fart men korta hopp mellan öarna troligen i krypfart om vädret är fint etc. Blir det mindre än 400 nm så sparar jag en massa soppa så det är väl bara bonus.
  11. Ja, ”garage” är kanske att önska lite för mycket av en 35a. Jag talar om större lucka som nås från badbryggan som rymmer otympliga saker såsom fendrar, landströmskablar eller t.o.m en mindre uppblåsbar jolle. Jag har noterat att flera båtar i denna storleksklass har detta i varierande grad pga just storleken. Det där med 4 meter i bredd är nog klokt om man enkelt skall kunna hitta en båtplats som passar. 3.90 sådär vore kanske optimalt med tanke på detta. Funderar vidare och skall såklart även kika på fler märken. Kan jag få liknade layout och byggkvalitet som en tex en princess så är det helt ok för mig.
  12. Tack för utförliga svar i ämnet. Besvarar dina frågor nedan och mina tankar kring tilltänkt båt. Vi kommer som mest vara 2 vuxna och 2 barn ombord. Med att undvika ”camping” avser jag att jag slipper stuva om / bygga etc mellan dag och natt, för att laga mat etc. Dvs det måste finns riktiga kojer till alla ombord, ståhöjd, nånstans att äta som inte även tjänar som sovplats. I övrigt en rejäl badbrygga och rejäla förvaringsutrymmet (helst garage) är ett plus. Tidigare nämnda tillverkare erbjuder just detta när man kommer upp i 35 fot eller mer. Dubbla motorer ser jag inte som ett problem sålänge det inne också innebär dubbla drev. Därmed är modeller med diesel och v-drive eller rak axel mest intressant. När det kommer till budget så är det upp till ca 1Mkr. För det får man en båt som har 20-25 år på nacken. Det innebär att det är äldre maskiner och en del fix men det är inte nått som skrämmer mig. Jag skulle kunna tom tänka ett exemplar med uttjänta motor såvida det avspeglas i priset och sedan lägga den tid / pengar som krävs för att få den i ett bra skicka. Alltså renovera eller byta maskinerna. Visst kan man få mkt finare båt med snålare drivlina om köper något betydligt nyare och dyrare. Men kapitalkostnaden nu när räntan är 4-5% blir långt större än vad man ev. sparar på en snålare drivlinan och lite fräschare utrustning.
  13. Hejsan, Jag funderar över nästa båt och lutar åt att det bör vara något rejält som jag kan semestra på utan att den blir för mkt ”camping” över det hela. Dock kommer jag inte spendera mkt mer än 10 dagar ute per säsong så jag överväger ett upplägg med samägande så att kostnaden blir mer rimlig i förhållande till nyttjandet. Jag räknar med att köra ca 300-400 nm under den tid jag nyttjar båten. Det mesta kommer troligen vara runt 7 -8 knop då det är semester och ingen stress att ta sig någonstans. När det gäller fasta kostnader vill jag såklart har dessa så låga som möjligt, jag klarar och planera göra nästan allt själv vilket hjälper kalkylen. De båtar jag tittar på är Fairline, Princess, Sealine och Sea Ray i 35 fots klassen. Dessa har uteslutande dubbla maskiner och merparten har drev. Sea ray 340 finns dock med axel men det är tyvärr ofta i kombination med 2st 8 liters big block maskiner. Då pratar vi en förbrukning om ca 5-6 L distans. Bäst vore såklart en kombo med diesel och axel. Så jag undrar om det finns några tips kring modeller från dessa tillverkare som sålt med denna kombo? Jag undrar också över hur stor skillnad det är i förbrukning mellan drev och axel i planande båtar rent generellt? Väljer jag en båt med drev så räknar jag med att dessa kommer kosta mig ca 10000kr / drev och säsong över tid. I det beloppet räknar jag in det vanliga i form av bälgar, anoder , olja men såklart även större reparationer / renoveringar. Detta då det kommer handla om drev som har 20 år på nacken kommer det förr eller senare ske något. Så det är tveksamt om det går att köra in 20000kr i sparad bränsleförbrukning per säsong. Gissar att man måste köra väldigt mkt isåfall..
  14. Problemet är väl flexibiliteten man går miste om. Å andra sidan har många med båt säkert tagit semester och äger man då en båt står man ju där med alla kostnader medan semestern regnar bort. Tänker att om man som hyresspekulat är lite flexibel själv underlättar det ju. Då kan man iskallt vänta till kort. innan man skall hyra för att få en hyfsat korrekt väderprognos, i bästa fall får man tag på nen vettig båt till rätt pris , i annat fall kan ju hitta köra en sista minuten resa till solen., köra en bilsemester etc. Så att inte äga båt kan ju omvänt ge en del flexibilitet.
×
×
  • Create New...