Jump to content
Sunday 17 October 2021

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    689
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

johan_sjobjorn last won the day on January 20

johan_sjobjorn had the most liked content!

Community Reputation

156 Expert

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det kan uppstå skador på tex toppen av värme så håll kolla på oljan / glykolen så de inte blandas, färg på avgaser kan även avslöja eventuella problem. helt klart är att du skall byta impellern, kolla även att själva pumphuset inte tagit skada (repor m.m). Andra har säker fler tips på åtgärder / kontroller du kan göra
  2. Jag skulle gissa att de undelev. som gör dessa till tex Axopar m.f kan göra dessa enligt en specifika mått. Kostsamt kan det nog bli dock ifall man bara ska ja ett exemplar.. det ju i princip en alu- ram med en gardin i. Så det borde vara lättare att måttpassa än varianter i glas. fick tips från Nordkapp om Ertec så det skall jag kolla upp
  3. Hejsan, Jag undrar om någon här har koll på ifall den typ av soltak som bland annat sitter i Axorpars kabinbåtar, Nordkapps nya 800c är en färdig produkt som går att köpa från någon av deras underleveranrörer ? Se bild för referens Det skulle nämligen vara en fin upgrade av min egen hyttbåt (troligen inte heller gratis)..
  4. Tips är att kolla på Seastars reglage också ( kostar mindre än VP original) . Kvaliten bör vara lika bra, jag skulle också passa på att byta / se över wire.
  5. Nje om du matar drevet med en dunk / spolmuff går det ju inte åt mer. Säcken är ju bara uppfångare och är torr när du starar upp.
  6. Jag har Mercruiser bravo drev och där sipprar mkt kylvatten ut runt skölden vilket gör det svårt med en så balja. Gissar att det är likadant för dig. I mitt fall blev en drevsäck enklast för att fånga upp kylvattnet. Däremot använde jag en dunk för att mata glykol på samma sätt som på bilden här ovan.
  7. Att dränera motorn innan du kör med glykolblandningen gör att din glykolblandning inte späds ut med det vattnet som står kvar i motorn. Därmed kan den glykol som skall stå kvar i motorn över vintern ge ett sämre frysskydd om den spätts ut pga att du inte dränerat. En del dränerar även efter det kört glykolen, det har jag förstått är en dålig ide då glykolen skyddar från korrision.
  8. Ja om det inte är en slät yta får det samma negativa effekt som beväxning. Men det borde inte bli en stor skillnad från 1 år till ett annat. Snarare något som byggs upp / blir sämre för var år som går.
  9. Hej, Jag har flera projekt planerade för vintern och våren. Ett av dessa är att båten vill överplana i farter mellan 30 -42 knop. Båten ifråga är en Nimbus Max 2 Coupe (https://www.maxisidorna.se/maxi/data/37) Den går som bäst i ca 27-28 knop och svarar bra på trim. Men när man kommer över magiska 30kn börjar fören dyka något och det vibrerar mer, detta fortsätter hela vägen till toppfarten på ca 42 knop. Att den når den toppfarten trots att den dyker och den våta ytan ökar beror på ren och skär råstyrka från en Mercuiser 383 MPI på 350hp. Det är inte så att jag planerar att åka runt i 40 kn med båten för jämnan, men jag vill gärna kunna nyttja fart ibland och då också ha ett bra gångläge. När båten ligger stilla ligger den relativt lågt med aktern, så jag tror inte att problemet är relaterat till viktfördelningen. Under försommaren slipade jag bort gammal färg och målande epoxy samt ny bottenfärg. I samband med detta tog jag också bort en lättare "hook" i aktern som jag trodde skulle råda bot på detta- skrovet blev då helt plant i aktern. Men icke, detta är vad jag iallafall vill försöka ordna upp i projektet. Jag har 4 hypotser; * Skrovets form har (utöver den hook jag slipade bort) har ändå något som gör att den vill suga ner nosen / lyfta aktern när farten ökar (vad kan det vara?) * När jag slipade bort hooken hamnade trimplanen närmare kanten på skrovet, inte så att de hänger ner/bromasr man det kanske ändå påverkar * Min Bravo 3 propeller har något egenskap som orsakar detta, en annan propeller skulle kunna lösa problemet. * Bottenfinish på akterskeppet är såpass dålig att bromsar att aktern lyfts upp och nosen tvingas ner vid högre farter. Är det någon här som har erfarneheter i ämnet och har en idé på vad jag skall koncentera mig på?
  10. Ett alternativ är ju att du häller blandningen i säcken men också har en dränkbar pump i botten på säcken som du drar till en spolmuff med en kort slang. Då slipper du hälla i onödigt mycket glykol och behöver heller inte lyfta upp tunga dunkar i båten. Dessutom blir risken liten att för att köra torrt eftersom det blir en sluten krets förutsatt att pumpen går.
  11. Jag skaffade en drevsäck, efter att hällt i dryga 30 liter av glykolblandning märkte jag att nivån inte var ens i närheten av att nå upp till drevet ”gälar”. då tog jag beslutet om att köra med dunk och spolmuff istället. Biltemas drevsäck var dock inte inköpt i onödan, den gjorde ett bra jobb att samla upp kylvattnet som spottade ut kring skölden utan dräll. Dessutom finns en ”kran” så man kan tömma säcken. Vill du slippa blanda onödigt mkt glykol så är en 25L dunk en bättre lösning att att fylla upp din drevdäck.
  12. Köp cellulosaförtunning, sedan torkar / gnuggar du av ytan. Då får du fram en ny fräsch yta.
  13. Skaffa en s.k spolmuff. Till den kopplar du vattenslang och gör igenom motorn med sötvatten. Därefter dränerar du motorn från kylvatten "den öppna delen i kylsystemet" (se instruktionsbok.) Nästa steg är att köra igenom glykolblandningen. Själv använde jag en 25L dunk som jag ställde på badbryggan, därifrån en trädgårdsslang som jag anslöt till spolmuffen. Innan jag startade motorn hällde jag lite glykolblandning i slangen, det skapade en hävereffekt som gjorde att glykolblandningen började suga från dunken. Tänk på att du bör samla upp glykolblandningen som kommer ut från motorn/drevet. Jag använde en drevsäck och fick upp allt. Det hällde jag tillbaka i 25L dunken så jag kan återanvända det nästa säsong.
  14. Kostar en filteruppsättning 3800kr till en VP D4 eller var det andra servicedelar med i det priset ?
  15. Är drevet av samma årsmodell som motor tror jag du lugnt kan låta det sitta nån natt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy