Jump to content
Monday 02 August 2021

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    589
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

johan_sjobjorn last won the day on January 20

johan_sjobjorn had the most liked content!

Community Reputation

126 Expert

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Provade att ha handen på den man kände inte mkt skillnad, dock lite skillnad i ljudet. Tyvärr var det lite oklart med vad + / - skulle anslutas. Blir det fel kommer den troligen pumpa ät fel håll .. Det jag vet säkert är alltså att pumpen får ström och att det låter lite annolunda när den får ström. Det jag inte vet är huruvuda den verkligen pumpar i rätt riktning, men jag antar att dT =25C indikerar att den inte gör vad den ska. Ny pump verkar gå på nära 2 lax 😞 https://kampetorpmarin.se/johnson-pump-cm10p7-1-12v-16mm-pump.html
  2. Ok, vad vore ett normalt / önskvärt dT skulle du säga? Det vore rätt enkelt att koppla förbi pumpen och testa ifall det blir någon skillnad. Dock är jag rädd att få in luft i systemet ifall jag börjar fippla med detta så är lite osäker på hur jag skall lösa det. Ps. såg i värmarens inskruktionsbok att den skall lämna 10kw.. Det gäller vid 80C kylvatten men det borde även bli bra kräm med 67C kan jag tycka.
  3. Här kommer en uppdatering. Mätte dT idag, ingående var 58C och utgående 33C, dvs. en temposkillnad på 25C Det är helt ok värme i två av utblåsen på styrbords sida (samma sida där värmaren sitter), dvs de med korta slangar. Det utblås som sitter på babord sida var det klent med värme i och inte mkt tryck heller. Till utblåset på babord sida är det en länge luftslang som går via kölsvinet och som inte är isolerad. Det väl egentligen grundproblemet men om det var mer drag i värmen kanske det skulle räcka trots avkylningen. blir tyvärr svårt att komma åt den slangen så mitt enda hopp att öka värmen genom denna är att antingen öka trycket på luftflödet eller värmen i systemet. upptäckte även att kontakten till extra pumpen för kylvattnet hade ramlat ur, passade på att koppla in den igen. Blev inte någon större skillnad på värmen och då insåg jag dess funktion. Pumpen kan fortsätta cirkulera kylvattnet genom motorn trots att denna är avstängd. På så sätt borde jag kunna ta ut värme nån timme till, skall testa detta vid tillfälle. se bild värmare och pump.
  4. Jag har lite microdukar på båten, jag brukar ta en av dessa och torka av drev, proppar och sköld när jag badar. Funkar på östkust men kanske skulle bli väl mkt badade på västkusten.
  5. Förstår det, den dag lacken börjar släppa på mitt drev kommer jag nog matta ner det och måla med epoxy + någon drevfärg istället för vanlig lack. menade mer det skulle kännas lite jobbigt att göra på ett fabriksnytt drev.
  6. Brukar det sätta sig på din bottenfärg el. är det nytt för i år ? Jag har också en fundering vad gäller att måla drev och proppar. Är det standard / nödvändigt på västkusten men inte på östkusten ? Jag tycker mig sällan se det här på östkust även om det såklart förekommer. Vidare undrar jag hur folk gör som har ett nytt drev men en snygg och stark fabrikslack. Går folk på att slipa lacken på sitt nya drev för att lägga på epoxy/drevfärg ? jag skulle personligen ha lite svårt för ett sånt ingrepp på mitt nya drev 🙄
  7. Slutet halvsystem, termostathuset har dedikerad utgång för detta så det borde inte vara några problem med inkopplingen. Skall mäta temp för att förstå mer.
  8. Den surrar iallafall när man drar igång värmaren så jag tror den är ok men är inte säker. skall mäta dT vid motorn för att få en uppfattning vad som händer. Jag antar att man får mäta slangen eller nippeln den sitter på, att mäta själva kylvattnet är ju inte så enkelt.. ?
  9. Ingen VV beredare och motorn är ny så borde vara bra tryck därifrån, dessutom sitter det en liten elpump i anslutning till gångvärmaren som jag gissar skall hjälp till och även funka när motorn är avstängd men fort.f varm. skall mäta DT samt plocka bort växlaren ifall flödet är lågt och försöka se om det går att hitta smuts eller annat som kan ställa till det. Kan ju vara smuts på den del som fläkten blåser över också. ser den kass ut kostar en ny ca 2k så går överväga om jag skall försöka renovera eller sätta in en ny. säg förresten att de nya (martec) skulle ge 6kw vid 80 gradigt vatten så det borde ju vara riktig bra kräm i varmluften om allt funkar som det ska. Återkommer med återkoppling
  10. Det är en 6.3 liters bensin V8 så nog borde det finnas lite värmeöverskott. får sätta i en annan termostat så kylvattnet ligger närmare 80C än 67C som det gör nu. kan det vara så att kylelementet på min 20 åriga Ardic kan vara igensatt och det är därför den får ut så lite värme ?
  11. Tack, skall se över om jag kan byta termostat samt mäta detta. tänker du att mäta tempen med en sån temp pistol ? ps. Borde inte en stor skillnad innebär att gångvärmarens värmeväxlare varit effektiv på att ta tillvara på värmeenergin i kylvattnet. En låg temp. skillnad borde väl innebära att värmeväxlaren inte lyckas ta ut så mkt av värmen (jag kanske tänker fel här)?
  12. Jag har en Ardic gångvärmare i min hyttbåt. Jag tycker det är lite dålig kräm i den, luften blir som bäst pissljumen och är det kallt ute knappt det. Den har en liten el pump som skall hjälpa till att få bra flöde kylvattnet så jag tror inte det är problemet. Min nya motor har en kyltemp på 66 C, firman som installerade den sa att ”det är bra att den går svalt” när jag frågade varför den inte arbetar runt 80c som min tidigare penta gjorde. Med Pentan var det kanske något mer värme men kan inte påstå att det var bra kräm då heller. Så jag misstänker att endast byta termostat i min nya maskin hjälper mig inte fullt ut. Finns det bättre gångvärmare än min gamla Ardic som kan ta vara på värmen i kylvattnet mer effektivt? Några här på forumet har erfarenhet i ämnet ?
  13. Har lyxen med två varmförråda, enda har betong och det andra isolerat trägolv . Så skall tänka på att det skall stå i det senare. kanske bäst att låta dem sitta kvar i båten (urkopplade) om de nu mår bäst när det är kallt
  14. Ok, tiden får utvisa om min setup är gynsam för batteriernas livslängd . Hoppas jag kan gå 5 år från mina tudor 75Ah med detta system. Jag har förvissa inga stora förbrukare såsom kyl eftersom båten mest använda till transport och någon enstaka övernattning. Det enda förbrukare jag kör i hamn är lampor i hytten och USB laddare för telefoner / IPads. på vintern tar jag hem dem, laddar fullt och sen står de i ett svalt varmförrtåd. Sen laddar jag dem ca 3-4ggr innan det är dags för sjösättning. så dör mina batterier i förtid borde det bero på den ständiga lasten från anoden i kombo med konstant laddning från solcell.
  15. Nu var det länge sedan jag mätte direkt på batteriet men jag har satt en enkel voltometer i min brytarpanel, den visar spänningen på förbrukningsbatteriet när man slår på elen. Den brukar ligga på mellan 12.7 -13.8 när jag startar upp (då laddar normalt solpanelen) och visar ca 14.4 när motor är igång. (Det är sannolikt lite spänningsfall på vägen mellan voltometern och batteriet men jag har rätt feta kablar däremellan). Orsaken till att jag byggde denna lösning var att jag vill undvika att byta batterier i tid och otid. Att de laddar ur för mkt är jag aldrig orolig för längre men de får ju aldrig heller vila om man säger så.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy