Jump to content
Friday 28 January 2022

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    726
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

johan_sjobjorn last won the day on January 20 2021

johan_sjobjorn had the most liked content!

Community Reputation

163 Expert

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

1,626 profile views
  1. Hej båtvänner snubbla över denna bla på blocket och här : det förefaller vara en båt i stil med Targa 27, iallafall sett strikt till funktion. enligt uppgift ett svenskt företag. På pappret låter det ju bra, pris med hyfsad motor och utr. (knapp miljon) ligger på hälften av vad man får hosta upp för motsvarande båt från Targa, Sargo eller nimbus. Någon som känner till något om företaget , modellen etc?
  2. Som tidigare skrevs, allt finns att köpa. Men det kan vara svårt att finna, lång leveranstid och höga priser. Det är orsaken till att du hör Nej, nej, nej. Står du i valet att renovera motor och drev kan det vara värt att överväga att byta till en cheva baserad plattform som både Mercruiser och Penta byggt många motor på. Där finns det delar i överflöd, samma med vissa drev. så ja, det går nog att hitta delar men det är alls inte lika lätt och prisvärt som till de cheva baserade motorerna.
  3. En sån här kanske 🙂 https://smogenmarin.se/produkt/rhea-800-timonier/ Tvivlar dock på att den är särskilt snål även om det är en modest dieselmaskin i pannrummet. Dock glider du fram med värdighet och kastas inte runt som en badanka i en balja 🙂
  4. Nypris på båtar har ju också ökat en hel del de sista åren, tittar man på lite större nyare båtar är det stora utombordare som gäller just nu, dubbelmontage när man närmarar sig 10 meter i båtlängd. Kanske kommer efterfrågan på dessa båtar minska till förmån för mer lättdrivna (långsammare) modeller när räntan stiger i kombination på bränslepriser runt 25kr litern. Jag spår att färre kommer kunna åka stora och för storlek snabba motorbåtar, det kommer vara förbehållet de som har det gått ställt. Det är ju lite galet när man tänker på att de moderna bobara bätarna också måste kunna transportera sig i 30kn. Det är alltid stort fokus på bränsleförbukning oavsett om det gäller bil eller båt. Jag tror det är psykologiskt eftersom man upplever det mer "direkt". På nått sätt känns det "mer" besvärande att stå där med ett bränslekvitto på 4000kr än när fakturan på försäkringen kommer på samma belopp tidigare på vären. Min båt har en 6.3 L V8 som vill ha ca 1.6L/nm i snitt, jag räknar med att göra av med ca 1400L på en säsong. Tankar normalt från dunk (landmack) så soppan kostar mig ca 24000kr. Nu gör jag det mesta i form av service, underhåll och installationener själv så bränslet utgör dryga hälften av min totalkostnad.
  5. Gammal tråd men kanske aktuellt för någon som renoverar båten. Jag bestämde mig för att klä om originalstolen och har därför jag en stol i nyskick över för den som är i behov och vill spara en slant.
  6. Time Left: 11 months and 9 days

    • Säljes
    • Used

    Båtstol Proto Free Marinblå, används sparsamt 1 säsong i hyttbåt så den är helt i nyskick. Här finns info om modellen, passade fint på NorSap Stativ som bla. Nimbus använder. http://www.boatquip.se/shop/batstolar/porto-free-utan-nackstod/porto-free-utan-nackstod-tempotest-bla-1038/

    20.00 SEK

    Åkersberga - SE

  7. Hej igen En kort uppdatering Installation är pågående med separat tank. Tänkte först jag skulle försöka hitta en beg. värmare på blocket med hittade en Autotherm 2d till väldigt bra pris hos amtmarinprodukter så det blev en sån istället. Fick bra support och skaffade efter lite rådgivning en annan ljuddämpare så jag slipper skarva med den som föjde med i kitet. Hade först tänkt en 4d men den hade inte fått plats i skottet och jag har nog heller inte det värmebehovet ändå. Återkommer med bilder på installationen senare (för stöktigt nu i båten) 🙂
  8. Kostnaden för att testa är ju inte våldsam då badbryggan är ganska liten. teakplankorna sparar jag ifall jag ångrar mig eller det inte funkar som tänkt
  9. Jag har en idag en badbrygga med teakplankor. Dessa har jag slipat ner ca 25% och oljan för att få ordning på dem. jag tänkte testa montera dävertar för gummijollen och mina teakplankor kommer vara för klena för ändamålet. min plan var att ersättas plankorna med en plywoodskiva som jag sågar ut, impregnerar med polyester och målar med gelcoat. På denna tänkte lägga Biltemas EVA teak som skall vara självhäftande. Självklart ruggar jag och rengör ytan noggrant innan. min oro är om limmet håller den tuffa miljön med ständiga översköljningar i starkt solljus. Min fråga är alltså om någon har erfarenhet av Biltemas EVA teak eller liknade produkt på en badbrygga?
  10. Tips att kolla amerikanska forum eftersom rimligen finns ett större underlag där, är det ett vanligt problem borde du hitta rätt mkt trådar om det.
  11. Nu har jag rengjort och kontrollerat gångvärmaren samt tillhörade cirk.pump. Allt fungerar fint och kommer säkert bli bra när jag återmonterar. Jag har även beställt en 2kw autotherm dieselvärmare som jag planerar installera. Som tidigare nämts i tråden finns det ju några utrymmet det kan göras med olika för och nackdelar. Ett 3:e alternativ är att använda det utrymme som gångvärmaren har, där finns redan alla luftslangar framdragna. Det innebär dock att jag blir av med "gratis" gångvärme men kan säkert få några spänn för enheten och cirk.pump som är i gott skick. Jag slipper även köpa utblås och krångla med att dra värmarslang i skotten. Hur skulle ni göra - köra båda eller byta och förlita sig helt på dieselvärmaren?
  12. Det kan ju vara fel på koppling mellan motor och drev även om det borde medföra en del missljud kan man tycka. Om det är koppling borde även problemet förvärras tills du helt tappar drivningen. exempel annat exempel där fel modell av koppling mellan motor och drev använts (dvs koppling måste vara anpassad efter utgående axel från drev). På din Indmar motor skulle man isåfall behövt bulta på VP koppling som är byggd för att passa med ditt drev). Som nämnts ovan kan det finnas andra orsaker till dina problem som kanske är med sannolika, tex borde motorn nog ha en stöddigare propp.
  13. det jag tycker det är konstigt är att båten upplevs som seg och tung, en lite propp borde göra att den hoppas upp ur vattnet men slår i varvsstoppet (vilken din motor verkar sakna) har själv en 25 fotare på 1800kg och ett skrov som är erkänt tungdrivet. Med 350hp och duo-propp gör hon 42kn. Isommar hoppas jag att hon ger 45 då jag några modifieringar på att göra lista. tycker att din båt lätt borde kunna bryta 40 gränsen om allt är som det ska.
  14. Japp, skall tänka efter innan jag återmonterar gångvärmaren. Allt är ju framdraget så känns lite dumt att inte göra det. Men det är kanske också knasigt att ha två värmesystem (gångvärmare + dieselvärmare) till en sån liten hytt. enda fördelen är väl om det regnar rejält och immar snabbt eller man skall köra sent på säsongen. någon som ser en bra anledning till att ha båda värmesystemen parallellt?.
  15. En låda precis bakom hytten skulle nog kunna funka (se exempel). Se illustration, tanken är att lådan kan rymma både värmaren och tanken.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy