Gå till innehåll
lördag 09 november 2024

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    936
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

johan_sjobjorn senast vann den dag 8 Maj 2022

johan_sjobjorn hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

212 Expert

Om johan_sjobjorn

  • Placering
    Konteramiral

Senaste Profilbesöken

3 299 profilvisningar
  1. Inte 100 på det men den Hawk jag har saknar steglitser vilket jag verkligen tycker gör att den går mjukt i vattnet. Sen är den ganska lång i vattenlinjen också . Så det är skillnader jag skulle tippa är förändringar från det äldre skrovet
  2. Har en Silver Hawk som mäter 5.70 , dvs senaste modellen. Älskar verkligen den båten. De går normalt för ca 300’ -350’ på våren men har sett annonser ner till 250’ här under hösten. För det priset skulle jag säga att man gör en bra affär även om det ligger över din budget.
  3. Det blir nog en lösning med vagga där jag ställer den på riggen, vaggan gör lösningen tippsäker. Nu måste jag bara lista ut hur man kopplar bort växelwire och övriga anslutningar på ett enkelt sätt. Det känns som det svåra i det hela men det beror kansken på att jag inte gjort detta tidigare.
  4. Jag har funderat på att hänga av min motor och ha i garaget i vinter. Tänkte då skaffa en verkstadslyft som har kan rulla fram till garageporten. Först tänkte jag hänga av den på en motorbock, men kom sen på att varför inte bara ta av drevet och sen ställa ner den på golvet. Den måste ju inte hänga på en bock tänker jag ?
  5. Storleksmässigt är du nog på rätt spår. Men två familjer kan ju vara allt från 6-10 pers. Vissa modeller har plast på insidan vilket för de mer ombonande. Kanske mer rätt för sol och bad. Har själv en Silver Hawk BR som är grym till 1 familj. Men om det är 8-10 pers du skall ha i båten är det nog nästa steg upp i storlek som gäller. Dvs 7-8 meter samt 250-300 hk. Dvs stor skillnad i pris beroende på hur många som faktiskt kommer åka med båten
  6. Antar att du redan kollat men om det är fel stigning på propellern så är det ju helt naturligt att den inte orkar upp till maxvarv under last. Innan jag la mer pengar på motorn skulle jag göra en komptest för att säkerställa att det inte är det som är problemet.
  7. Finns ett klipp på youtube om just detta ämnen. Svaret där är att impellern får viss snörning även när slang är inkopplad på sköljuttaget men vid längre körning eller på högre varvtal bör man köra muff. Det bör även finns en rek i instruktionsboken om detta kan man tycka.
  8. Vet inget specifikt om denna modell men tänker att utombordare normalt håller ihop x timmar eller tills korrosion gjort sitt. Vilket vatten den gått i och var den förvarats är därför också viktigt. Så en 20 år gammal motor kan vara ”slut” trots sparsam användning pga tiden tand helt enkelt m. Kan såklart ticka på i 20 år till med rätt underhåll men det är nog åldern och sånt man inte ser jag vara mest orolig för. Varvskött kan innebära vadsom om du frågar mig men i bästa fall service enligt service schema.
  9. Jag monterade en qvicksilver q4 (samma som spitfire x4) 13x17 som är en 4 bladig stålpropp på min Silver Hawk med en Honda 100hp. Passade även på att höja motorn. Org. propp var en 19 tums 3 bladig alu. , med den gör båten 34 kn. Med q4 har jag fått upp den i dryga 36 kn och detta med full tank. Jag tappade alltså inte fart trots 4 blad, finns nog mer att hämta med en 3 bladig stålpropp men jag gillar det grymma greppet som Q4:an ger. Kan rekommenderas beroende på vilka egenskaper du söker.
  10. Ja vill minnas att det krävdes rejält med el för det systemet. Dessutom är det långt ifrån gratis. Vill man ändå ha något sådant borde man på en båt med en större inombordsmotor kunna koppla på en jetpump via ett kraftuttag. Sen grova slangar och reglerventiler. Då borde man ha tryck grejorna så det räcker och blir över.
  11. Det finns ett system (minns ej namnet) där du har en liten vattenjet centralt placerad i båten och sedan slangar till för och akter. Samma motor kan alltså driva både för och aktern. En fördel är att man klarar av installationen själv. Oklart hur bra den är i praktiken.
  12. Tackar , kommer köra med 98 mot slutet av säsongen , 95 lär jag köra upp ganska snart så den står inte i tanken så länge. Skall prova att höja lite och ser om det blir skillnad. Dock har jag inte low water pickup som du har på din pro xs maskin så min går inte att köra så högt utan att riskera dra luft i vattenintaget. Har noterat att motorn ”brölar” betydligt mer nu när den sitter högre. Antar att det beror på att avgaserna vis propellern är mkt närmare ytan nu.
  13. Hej igen, Jag kunde inte få upp motorn längre pga låset så jag har monterat en 6 tums manuell jackplate. Jag justerade så att toppen av kav- plattan var precis synlig och ovanför vattenytan. Det kändes som båten gick lättare i alla lägen men toppfarten var oförändrat på 34kn vid 5800 rpm. Det kan bero på att jag kör motorn på 95 oktan och att den behöver 98 för att ge de sista. Maxvarv skall vara 6300. Vad gäller propeller så är utbudet tyvärr lite begränsat till 4.25 tums växelhus, så de varianter du nämner ovan passar tyvärr inte. Quckisilver Q4 (samma som Spitfire x7) var en av de vassare som passar min motor men om ni har tips på andra vassa 3-bladiga propellrar kan passa vore jag tacksam. Gällande höjden; Kan jag förvänta mig någon större skillnad om jag höjder motorn än mer så kav plattan går helt fritt över vattenytan? Går det att manövrera normalt med motorn så högt hissad ?
  14. Om det endast går trögt åt en hållet så finns en s.k trimfena som du kan justera för att balansera detta. Bör stå i manualen. Om det är hela styrningen som är trög kan det som skrivs ovan påverkas hur motor är trimmad men jag hade personligen nog velat ha hydraulisk styrning på en 140hp motor
  15. Kan instämma, har precis skaffat en Silver Hawk BR som är aningen mindre (5,7m) än nämnda Yamarin Cross men i princip samma typ av design. Det är ett bra koncept som är smidigt, bränslesnål och går fint och tyst i sjön. Även lätt nog att dra på trailer vilket underlättar vid ev. vinterförvaring samt avspolning av skrovet under säsongen (kan därför undslippa att bottenmåla)
×
×
  • Skapa nytt...