Jump to content
Monday 26 October 2020

johan_sjobjorn

Medlemmar
  • Content Count

    243
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

24 Expert

About johan_sjobjorn

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja det var liksom lite meningen men att väcka denna gamla tråd. 😊
  2. Se till att motorn blir dränerad på vatten bara. Det bör väl rinna ur automatiskt när du tar upp båten. Om det kommer bli ett längre uppehåll (flera månader), tex. den del av året då isen ligger bör du köra den med konserveringsblandning i tanken. Det är då man bör passa på att byta oljor också. Och sist men inte minst, koppla ur och ta hem batteriet.
  3. Några nya tankar i detta ämne nu 10 år senare. Har något förändrats vad gäller förutsättningarna idag ? Stod precis själv inför detta val och det föll på att fortsätta med V8 smallblock. Valde en mercruiser 383 som ger 350 hk och vrid i nivå med en diesel. Min båt är ca 23” och väger in på 1700kg med motor. Jag kör ca 1000nm per säsong. Prisskillnaden var ca 120000 till en Hyundai seasall 270hk. Ville man ha en mer etablerad tillverkare (VP, Mercruiser, Yanmar) är skillnaden närmare 250.000 om man skall ha liknade prestanda som bensinaren. Räknade givetvis en del på det men kunde inte se att ens hyundai seasall skulle ge en bättre ekonomi. Räknade med att spara ca 0,4 L/nm med en diesel. Gjorde kalkyler på 10 års ägande. Det som ligger dieseln i fatet är den dag den behöver större service så kostar det så mycket mer, exempelvis renovering av turbo etc. Till en mercruiser small block är delarna billiga i jämförelse. Dessutom finns det massor av youtube klipp som beskriver hur man gör olika servicearbeten och reparationer. så i min värd har förutsättningarna inte ändrats radikalt de senaste 10 åren. Ämnet är lika aktuellt än idag. öppnar härmed för fortsatt debatt 😊
  4. Hann sälja båten så det blev inget. Resonerade som att det fanns lite för lite utrymme på den båten och en sådan installation skulle bli en kompromiss. Nu är jag inne på min 3:e båt och ankarspel står inte längre på inköpslistan. Jag läggar ankare ca 10ggr / säsong. Helt enkelt inte värt att pytsa ut 25-30 k för att det skall bli lite bekvämare tänker jag.
  5. Jag tänker att du vill ha något lite större och tyngre med sådär 40-50 hästars fyrtaktare. drar den mer än en 6hk , ja drar den mkt för att vara en motorbåt, nej. exempelvis nått i stil med https://www.sokbat.se/Modell/uttern/a51
  6. Det här är ett forum för båtintresserade, ämnet på diskussionen handlar om en föreslagen skatt på "lyxbåtar". Allt gott så Men diskussionen håller på att övergå till en politisk diskussion eftersom det ytterst är ett politiskt förslag. Jag tror inte att vi som hänger på MG gör det för vi vill debatera vår politiska åsikt, det är ju självskrivet att alla möjliga politiska uppfattningar kan återfinnas bland båtintresserade men det är ju onitressant då det inte är syftet med formumet. Jag vill höja en varningens finger för att fortsätta med en politisk diskussion. Det kan nämligen locka "politiska troll" till formumet som känner att de måste rycka in på nån sida för att sprida sina budskap och försöka få det att se ut som deras synvinkel är den dominerade. Låt MG vara vad det är, båtintresset är det som förenar. Önskar man debattera och få mothugg kan man ju bara kasta sig in i nått av följande 😂 Yamaha vs. Mercury Utombordare vs. Inombordare Bottenmåla vs. Ej bottenmåla Segelbåt vs. Motorbåt Babord vs. Styrbord Politik kan man hålla på med på twitter.
  7. Ett hangarfartyg kan med sina 260000 hk nå 30 knop utan att för den skull plana 🙂 Nimitz klass
  8. Måste ju vara båtar som är registerade som bostad.. Dessa kan man väl nästan räkna på fingrarna.. Eller det kanske är tänkt att en 5m HT där man med nöd o näppe kan sova drabbas av en fet skattesmäll 🤣 Jag har verkligen svårt att tro att LOs modell för båtskatt kommer bli verkligenhet. Det är ett populistiskt förslag vars enda syfte är att skapa rubriker. Kostnaden för att administera skatten på dessa 1% av lyxbåtar skulle särkerligen vida överstiga intäkterna. Det kan inte lösas genom att höja den heller eftersom dessa båtar då snabbt skulle försvinna ur landet.
  9. Förstår jag tankegången rätt skall detta gälla befintlig båtbestånd och inte endast drabba nysålda båtar. Om detta nu ser dagen ljus (osannolikt) kommer kanske bättre begagnade båtar under brytgränsen bli hårdvaluta. Sen kan man renovera, byta motor etc så de håller lyxklass ändå 😁
  10. Drevet bör demonteras och inspekteras så det inte tagit skada av vattnet. När det sätta ihop byter man packningar och sedan provtryckning. Då det skall av är det ett bra tillfälle att se över bälgar, stödlager etc. För mig är detta nått man lämnar bort till en expert på drev. Vill man försöka själv finns en hel del på youtube.
  11. Är oljan mer mörkgrön annars (om det inte finns vatten).?
  12. Ja smaken är som baken. jag behöver sällan om aldrig använda min lucka för att se bättre. Det är mest för ventilation och få in sommaren i hytten. Men visst, det händer att nån fryser eller vill undvika solen och då är det ju smidigare med en mindre lucka ovanför föraren. oavsett hyttbåt så bör man ha en bra gångvärmare eller värmare så man kan blåsa bort imma som annars kan va ett problem i hyttbåtar.
  13. Har 3 säsonger 3 olika båtar i bagaget nu. Hade Kapell på de två första dc modellerna. Senaste blev en Hyttbåt och nu känner jag att jag hittat hem. Även de varma dagarna behövdes kapell för solskydd. en del nyare hyttbåtar (tyvärr inte min) har en stora panoramataklucka som gör att du i princip kan sitta under bar himmel och köra. Exempelvis Axopar 28 med flera.
  14. Varför skulle det inte kunna gå att köra en bensin eller dieselbåt om säg 10-15 år? det kommer fort.f finnas miljontals bilar och båtar som behöver dessa bränslen. Det är politiskt inte genomförbart att förbjuda eller göra dessa så dyra att folk inte har råd att köra sina fordon.
  15. Lösning på dess problem är foils samt en V8 på sisådär 400hk. Då kan segelbåten snabbt förvandlas till en snabbgående motorbåt i sant James Bond manér 😆
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy