-
Content Count
863 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
johan_sjobjorn last won the day on May 8 2022
johan_sjobjorn had the most liked content!
Community Reputation
199 ExpertAbout johan_sjobjorn
-
Rank
Konteramiral
Recent Profile Visitors
2,158 profile views
-
Nimbus 26 dc epoca, skrov och motorval?
johan_sjobjorn replied to johan_sjobjorn's topic in Motorboats
Yes, kanske är mindre vrid i dem. Dessutom har de gått upp sådär 100.000kr i pris bara på några år. Det är väl växelkurs och allt annat elände. Håller er uppdaterade ifall det blir nått köp. -
Nimbus 26 dc epoca, skrov och motorval?
johan_sjobjorn replied to johan_sjobjorn's topic in Motorboats
Det låter lovande! Jag följde renoveringstråden när det begav sig och har även läst i PB. 37knop med 41:an låter väldigt bra. Uppgifter i annonser varierar en hel del vad gäller toppfart, har jag märkt. D-power uppger toppfarten till 35kn med en sprillans Hyundai Seasall på 270hk vilket jag tycke lät lite väl klent. Men ägaren kanske inte var så noga med sin bottenfinish på det aktuella exemplaret. Orsaken till att jag frågar är att ett motorbyte kan bli aktuellt ifall jag får tag på ett renoveringsobjekt och där motorn av någon orsak inte är aktuell för en renovering. VP D-serie går helt bort. Helst vill jag ha en maskin som jag kan serva själv och där det finns delar till vettiga priser. Där är det väl äldre VP dieslar samt Bensin V8:or som passar in bäst på dessa kriterier. -
Nimbus 26 dc epoca, skrov och motorval?
johan_sjobjorn replied to johan_sjobjorn's topic in Motorboats
Tack, lite vad jag hade på känn. Det är inte någon ”fjordling” utan snarare mer lik min Max2a. Får dock för mig att 26an nog är vassare i förskeppet än Max2:an vilket låter utmärkt i krabb skärgårdssjö. Det talar väl för att det nog lämpar sig bäst med en diesel med tillräckligt effekt för att kunna ligga i 25 knop utan att pressa allt ur maskinen. -
johan_sjobjorn started following tändstiften under limpan (mc 4.3 mpi), Undvika drev?, Nimbus 26 dc epoca, skrov och motorval? and and 3 others
-
Jag tänker att man måste ta hänsyn till drifttid när man jämför, iallafall ut ett ekonomiskt perspektiv. Med Axel har du en garanterad och på förhand bestämd merkostnad i form av ökad bränsleförbrukning. Med drev har du en till viss del ökad kostnad i form av förebyggande underhåll, men har du lite otur kan du åka på en större reparation. Man kan såklart lägga undan pengar för detta i samband med inköp. Att totalrenovera drev kostar så där 40-60 så det kan vara bra att budgetera för. För kommersiella båtar med mkt drifttid blir bränsleförbrukning viktigare än på fritidsbåt. Därav tjänar man troligen på att köra med drev trots större löpande utgifter för underhåll. I fritidsbåten är det däremot nog svårt att köra in kostnaden för underhåll genom bränslebesparingar även om det säker finns fall där det är jämt skägg. Samma sak kan nog sägas om bensin / diesel motor på kommersiella båtar jämf. med en fritidsbåt.
-
Nimbus 26 dc epoca, skrov och motorval?
johan_sjobjorn replied to johan_sjobjorn's topic in Motorboats
👍 yes, har läst denna. Det besvarar ju vilken toppfart man får vid olika motoreffekter. Dock inte hur själva skrovet funkar / beter sig när det börjar gå lite snabbare. Det är väl främst de med Kad300 / D4 eller 5.7 GXI som har kolla på hur båten /skrovet på maxvarv. -
Hejsan, Fortsätter min utfrågning om Nimbus 26 epoca som väckt mitt intresse på senare tid. Det jag undrar över är hur båten / skrovet beter sig i farter norr om 30kn och särskilt när man närmar sig 40kn . Vad jag har förstått av tester och sånt jag kunnat läsa mig till är skrovet designat för att gå bra i ”mellanregistret”, dvs halvplanande läge. Jag har själv en Nimbus Max 2 coupe men en rejäl motor och där är det tydligt att båten ”suger fast” när man kör snabbare än 35kn. Så att köra i den hastigheten är lite att elda för kråkorna om man säger så. Majoriteten av 26:orna jag sett har en motoreffekt kring 250hp -280hp. Det jag funderar över är ifall en kraftigare motor än så kommer till sin rätt i 26:an , dvs att skrovet även går effektivt (lyfter ur) i farter över 30 kn?
-
Verkligen snyggt!! jag hade gissat / budgeterat ca 25, dock inkl. själva ”golvet”. Tycker det borde höja värdet en del om man skulle stå mellan två likvärdiga båtar där den ena har och den andra inte. Förhoppningsvis hittar jag ett fint ex som redan var en plattform men jag kommer inte låta det avgöra nu när jag ser att det går att lösa såpass snyggt. Du funderar aldrig på att lägga på sådär en decimeter när du ändå lät tillverka den?
-
Väldigt snyggt, det borde ändå ge lite orginalpoäng då den är såpass lik men också snyggare än original. Får man fråga vad på ett ungefär man blir skyldig för själva badbryggan (exkl durk)?
-
Du vill väl ha däckyta rent generellt men också en lite rejälare båt ifall du skall använda den i havsbandet. Nimbus Max 1 har jag sett några säljas relativt billigt. Dock är det inombordare vilket kanske inte är optimalt på en fiskebåt ?
-
Hejsna, Jag har blivit lite sugen på en Nimbus 26 dc och noterar att vissa exemplar har den s.k förlängda badplattformen med andra saknar denna. Plattformen är ett måste i min mening då båten knappt har någon plattform att stå på annars. Nimbus shop säljer en plattform till 22 nova men för 26:a hittar jag inget. Därför undrar jag om någon här har koll på om/var det går att få ta på badplattformen? Jag kan ju såklart tillverka en men tänker att det nog är smartast att hålla båten så "original" som möjligt när det gäller estetiken.
-
Ribben vinner alla gånger såvida du är själv i båten och inte har krav på skön inredning / någonstans att hänga när du kommer fram. Detta då Ribbar generellt klarar hög hastighet i grov sjö med låg bränsleförbrukning. Om ni däremot är fler i båten och har andra önskemål än bara effektiv transport är nog en BR bättre eftersom man generellt har fler sittplatser / stuvutrymmen etc. Vilken variant som är bäst avgörs av hur du primärt tänker använda båten
- 1 reply
-
- 1
-
-
👍 ja då är det en annan historia. jag syftade på motorn TS har, dvs 4.3 MPI.
-
Har för mig att man inte skall använda fogging spray på MPI maskiner. Det är orsaken till att Mercruiser tog fram en metod där man kör med en kraftig 2-taktsblandning istället. Sen konserverar man ju bränslesystemet också som en bonus. Som tidigare nämnts extra viktigt med den bensin vi kör på numera.
-
Värde komplett Volvo Penta 5.0 GXI 2003 (270hk)
johan_sjobjorn replied to johan_sjobjorn's topic in Motorboats
Sålde ovan för ca 85 under hösten 2020 vill jag minnas. -
Vill du ”smörja” en MPI motor inför vintetuppläggning så har Mercruiser en servicebullitin för detta. Det går ut på att man kör motor på en ”häxblandning” från dunk. Blandningen består av 98 bensin, bensinkonservering samt rikligt med 2-taktsolja. Detta ger inte bara en skyddande oljehinna i motorn utan konserverar hela bränslesystemet. Har pratat med flera mototmeckar som kör med detta för att undvika problem på våren och har själv gjort detta på min egen motor.