Jump to content
Monday 28 November 2022

Rascal

Medlemmar
  • Content Count

    2,119
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Rascal last won the day on November 16

Rascal had the most liked content!

Community Reputation

652 Expert

1 Follower

About Rascal

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bättre svar om man berättar vad det gäller för motor, då systemen skiljer sig åt.
  2. Några kamrater i lämplig viktklass som sitter på motorhuven gör underverk om bilen är framhjulsdriven.
  3. Båten är en bättre förvaringsplats än det "frostfria" garaget eftersom självurladdningen ökar med stigande temperatur.
  4. Tack för att du tillåter mig att göra som jag vill🙏. Det är ju inte automatiskt ohyfsat bara för att någon har en annan uppfattning om något än du. Om ditt batteri tappar så mycket som du säger i självurladdning så skulle jag gissa på att det var moget för byte (kasst) redan innan vintern. Frysrisken finns men ett fullt laddat batteri fryser sönder vid minus 67 grader!! Skulle det bli så kallt så har vi nog andra och större bekymmer än båtbatterier. Om batteriet är laddat till 80% fryser det vid minus 45 grader, även det betydligt kallare än vad vi riskerar i Sverige. Det är först när folk medvetet eller omedvetet har diverse elektroniska grejer inkopplade som belastar batterierna som fara uppstår för låga laddvärden. Därför SKALL man koppla loss polskorna och inte nöja sig med att bryta med batterifrånskiljare då vissa saker ofta är kopplade före brytarna. Även du får göra som du vill, men mitt system har funkat för mig sedan1975 så det är nog inte nybörjartur.
  5. Allt går att krångla till !!!! Varför inte bara ladda batterierna på hösten genom att antingen köra en sväng eller sätta dit en laddare tills det är fullt. Och sedan koppla loss samtliga polskor från batterierna och åka hem över vintern! Jag gör så och mina batterier tappar från 100% laddning till mellan 98% och 95% när våren kommer och jag återkopplar, sjösätter, startar och åker iväg utan några åtgärder under vintern.
  6. Ventilation ger ingen "skutlukt", det gör däremot instängdhet.
  7. Det har att göra med att manualen till en Albin O-21 är tryckt när den motorn var ny, och dom metoder och material som fanns då har moderniserats betydligt sedan dess. Glykolkörning är både säkrare och enklare. Konserveringsoljan gav inget frysskydd och krävde noggrann avtappning efter genomkörning. Även motoroljorna är betydligt bättre idag så speciell konserveringsolja behövs inte.
  8. S-drev är en typ av backslag.
  9. Propelleraxelfett är ju gjort för detta så det skulle jag välja. Dessutom skall det vara dubbla motvända slangklämmor i varje ända på den svarta slangen.
  10. Håller med om mätmetoden, men tycker att den första mätningen skall ske med avstängd motor och sedan göra mätning två med motorn igång. Detta för att mäta på ett opåverkat batteri i vila som grundvärde.
  11. Mellan drev och sköld.
  12. Mitt rör var ingjutet i skrovet (Saga 27 från -71) tills det lossnade och läckaget höll på att sänka båten. Som tur var semestrade vi i båten när det hände. Röret drogs ut på varvet i Västervik, efter torkning med hårtork in i hålet över natten återmonterades röret med mycket Sica och har suttit bra sedan dess.
  13. Har du kollat om det finns någon manuell spärr som används vid trailertransport för att skydda pumpen som har råkat bli inkopplad?
  14. Om det läcker mellan röret och skrovet måste röret tas ut och återmonteras med Sica. Men om det läcker mer vid körning så skulle jag kolla kylslangar och kylsystem för där ökar trycket när motorn arbetar. Dessutom skall det vara dubbla motvända slangklämmor i bägge ändar på den svarta gummislangen som håller det inre lagret.
×
×
  • Create New...