Jump to content
Sunday 17 November 2019

Rascal

Medlemmar
  • Content Count

    1,138
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Rascal last won the day on February 27

Rascal had the most liked content!

Community Reputation

215 Expert

1 Follower

About Rascal

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dom låsskruvar jag talar om sitter in från sidan ungefär mitt på stävlagret, kan vara insexskruv, men är oftast dolda av gammal bottenfärg. Du ser ena sidans skruvhål på din bild några centimeter till vänster om din långa blåa pil.
  2. Börja med att lossa hela lagerhållaren (konan,struten) från skrovet! Lossa skruvarna som går in i skrovet och gänga därefter loss lagerhållaren från axelhylsan som sitter fastplastat i båten. När du sen har grejerna löst går det lättare att lossa själva lagret ur hållaren. Glöm inte lossa dom små låsskruvarna som sitter in från sidan i hållaren och låser fast cutlesslagret i hållaren. Skruvarna brukar vara väl övermålade.
  3. Vad svarar proffsen dvs segelmakarna?
  4. Mahogny funkar bra att ha utomhus så länge det är sommar och sol om det är väl lackat. Problemen börjar när temperaturen sjunker under noll grader eftersom det är ett tropiskt träslag som fryser sönder om det inte har hunnit torka helt. Svenska träslag som ek och fura är ju vana att stå ute en frostnatt.
  5. Lite undran angående lackningen av listerna. Hur är dom grundade/oljade? Vad använder du för lack? Hur många lager lack lägger du? Som grundbehandling respektive varje år? Jag som träbåtsägare vill ha tio lager lack på mahognyn och när våren kommer mattar jag ner lacken och lägger ett nytt lager för finish och tätning av eventuella småsprickor som bildas när träet rör sig i sol och regn under säsongen. Renskrapning sker med många års mellanrum(15-20 år) och oftast beroende på att mahognyn blekts och behöver betsas. Ser inte på bilderna om dina ramar består av lister eller är gjorda i ett stycke? Plywood?
  6. Grön svamp repar gelcoat! Använd vit svamp.
  7. Finns väl en tröskel för att hålla Mälarens nivå konstant. Minns bilder i kvällstidningarna på en båt som hade fastnat för några år sedan. Men prova så kanske du kommer med på något socialt ställe.
  8. Börja med att koppla in ett fulladdat eller nytt batteri för att se om det löser grundproblemet med att motorn inte startar.
  9. Vad har du för motor om du har både backslag och drev?
  10. Fundera på hur högt motorn tiltar upp när du går på grund och vad som går sönder.
  11. Jag tycker det låter som glapp i huvudbrytaren. Koppla förbi den och testa.
  12. Tjusig båt var rädd om den! Avtappningarna är mässingskranar i motorblock och avgaslimpa. Öppna och peta med liten mejsel, brukar vara rost och skit som hindrar vattnet att rinna ut.
  13. Öppnar bara mellan 1 Juni och 31 Augusti så det blir lång väntan
  14. Du suger in glykolen med inslangen på backslaget och inte med slangen på pumpen. Har du sjövattenfilter kan du ta av locket slå i glykolen där (glöm inte att stänga sjövattenintaget)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy