Jump to content
Wednesday 20 January 2021

Rascal

Medlemmar
  • Content Count

    1,425
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Rascal last won the day on August 28 2020

Rascal had the most liked content!

Community Reputation

340 Expert

1 Follower

About Rascal

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Rascal

    Namn på båt

    Om den har varit fiskebåt på "riktigt" borde den väl förutom namn även varit registrerad. GG+nummer för Göteborg, LL+nummer för Lysekil exempelvis. Kanske finns något gammalt register att söka i.
  2. Du har nog blandat ihop mig och mina båtar med någon annan. Bägge mina båtar innehåller full uppsättning instrument och varningslampor+signal. Jag är dock lite skeptisk till stora centrala enheter som skall sköta allt, speciellt om det är känslig elektronik inblandad.
  3. Rascal

    Explosion

    Om det har varit ett kök som gått utan regulator kommer han nog att få bekymmer med sitt försäkringsbolag.
  4. Du missförstår mig.Jag är inte orolig för navigeringen utan för att ALLT annat slocknar ju samtidigt.
  5. Man pratar ju om att ha papperssjökort som backup ifall plottern slocknar då blir jag lite orolig för att samla all information på ett ställe. Hur backar man upp en sån där enhet?
  6. Risken är störst innan motorn har startat eller när den stannar.
  7. Koppla inte trädgårdsslangen till kylvattenintaget då riskerar du att fylla motorn med vatten om det är en sjövattenkyld motor. Motorn skall suga själv ur en hink eller dunk som fylls med slang.
  8. Det är inte tyngden på motorn som är bekymret utan kraften som motorn utvecklar vid acceleration och fullgas som strävar att bryta loss akterspegeln från båten .
  9. Det är bättre att ha en hane och en hona på kabeln och motsvarande ut ur båten. Då går det inte att förväxla + och - eftersom det bara passar på ett sätt.
  10. Ser ut som en ekolodsgivare egentligen gjord för att sitta på akterspegeln.
  11. Tack för det!! Men jag skulle demonterat allt före slipning för att undvika slipskador i kromet och onödiga nivåskillnader/upphöjningar under grejerna. Dessutom är det viktigt att få in olja i trät även under alla prylar. Själv skruvar jag av samtliga beslag varje höst på min Forslundare för att komma åt att matta ner och lägga ett nytt lager lack. Dessutom tror jag att det något slitna kromet mår bättre i stugvärmen än ute kyla och fukt. Blir dock många skruvpåsar att märka upp och hålla reda på. Din betsning blev snygg med kontrasten till det ljusare runt om!
  12. På vår båtklubb är stålfjädrar förbjudna i ytterändarna på y-bommarna därför att dom ger så tråkiga repor om man kör emot dom vid tilläggning. Kör man mot sin egen fjäder är väl en sak, men om det är grannens fjäder som glidit över på din sida när han kastade loss så kan det påverka grannsämjan negativt.
  13. Hur får du utlopp för din överskottsenergi liggandes vid den soliga klippan som du talade om i ett tidigare inlägg? Då tycker jag det är roligare att ses sig om i skärgården bland öar och vikar under lagom njutfart.
  14. Jag vill påstå att man kan njuta av solen hela dagen, glidandes genom skärgården i en långsam motorbåt samtidigt som man ser vackra vyer utan att behöva dra i skot eller andra snören eller hålla fast sig i en studsande hoppande snabbgående motorbåt. Det tycker jag är prisvärt.
  15. Det är det som är problemet, folk tror att det behövs hundratals hästkrafter och hög fart för att kunna njuta av sjölivet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy