Jump to content
Friday 10 July 2020

Rascal

Medlemmar
  • Content Count

    1,206
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Rascal last won the day on April 30

Rascal had the most liked content!

Community Reputation

253 Expert

1 Follower

About Rascal

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jo jag förstår det där med extra slang och koppling tycker bara det är enklare att slippa det. Tror dessutom att kladdrisken när man tar loss slangen och skall förvara den finns kvar. Min vattenkanna har dessutom en väldigt bra nedåtböjd pip som funkar jättebra i filtret. Men du har rätt i att man gärna bör vara två personer, en som häller och en som startar och stoppar motorn. Men det har funkat bra hittills med arbetsbyte med en klubbkamrat, hon hjälper mig så hjälper jag henne vilket resulterar i två väl konserverade båtmotorer.
  2. Jag förstår inte riktigt vad den extra kranen har för uppgift? När jag vinterkonserverar tar jag av locket på filtret stänger kranen vid intaget i botten och häller i glykolblandningen med hjälp av en vattenkanna direkt i filtret medan motorn går på tomgång. Kräver inga extra slangar eller omkopplingar och gör dessutom att bottenkranen får lite motion åtminstone en gång per säsong.
  3. Fettet är inte till för att täta utan för att smörja lagret som axeln snurrar i ! Om du pressar i för mycket fett riskerar du att trycka sönder packboxarna som är dom som står för själva tätningen. Så ta det försiktigt med fettsprutan.
  4. Svårt att se storleken på din bild men ser ut som en Ba 15s sockel.
  5. Lyssna hur den dör! Går den sakta ner i varv för att sedan dö =för fet blandning. Går den upp i varv och sedan dör =för snål blandning eller inget bränsle. Detta gäller framförallt vid lågfart/tomgång. Dör den plötsligt utan förvarning troligen elfel.
  6. Att den stannar om du ger startgas under gång är inte konstigt då får den ju plötsligt alldeles för mycket bränsle i förhållande till luftmängden.
  7. Full choke och låg gas orkar den inte gå på, blir för fet blandning. Därför är startläget lite förhöjd gas. När motorn sen startar måste man på vissa motorer vara blixtsnabb att trycka in choken, kanske till hälften kanske helt samtidigt som man ger lite gas.
  8. Om den startar när du slutligen drar ut choken, varför inte göra det från början med gasen i startläge? Det är förmodligen så mekanikern som inte hittar något fel gör.
  9. Hur ser båten ut i botten? Slät botten utan beväxning är väldigt avgörande. Rätt rigglängd? Rätt riggvinkel?
  10. Gör ren flamdämparna enligt ovan och provkör sedan med stängd respektive öppen motorlucka. Om motorn går bättre med öppnad lucka, se till att förstora luftintagen till motorrummet.
  11. På vissa motorer går sjövattenpumpen att montera ett halvt varv fel, då blir insug och utlopp omkastade och kylningen fungerar inte. Kolla, vattnet skall gå långa vägen runt impellern.
  12. Många förkortningar, alla är inte självklara för mig. Översättning emotses av någon kunnig.
  13. Vad menas med sliten? Läcker den eller är den igensatt? Min är från början på 80-talet och har fått rensas ett par gånger.
  14. Håller med, om allt funkar håll er till service. Min timräknare visar 6700 timmar och jag har åkt en trevlig tur så sent som idag.
  15. Nu vet man ju inte vad det är för typ av propelleraxel vi pratar om men om det är ett inombordar system så finns väl en anledning till att det säljs Propelleraxelfett som är betydligt fastare i konsistensen. Det skall väl inte blanda sig med vattnet och försvinna
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy