Gå till innehåll
måndag 25 mars 2019

Rascal

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 036
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Rascal senast vann den dag 27 Februari

Rascal hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

167 Expert

1 följare

Om Rascal

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Snipor planar inte heller om dom har snipform under vattenlinjen men det har inte Fanny. Om man tittar noga syns utbyggnaderna i sprutet kring aktern. Det finns andra filmer där det syns ännu tydligare.
  2. Roddbåtar planar inte, oberoende av motorstorlek och riggvinkel då dom inte har den bottenform som krävs. Planande båtar är mycket flatare i aktre delen av botten.
  3. Värme brukar göra gott, speciellt så här års. Prova med hårtork eller värmepistol med försiktighet.
  4. Försök igen! Inte "på" utan i båten. Infälld i en invändig motorbrunn, därav bekymmer med att få rum med en större motor.
  5. Fundera lite på vad "integrerad utombordsmotor" betyder så kanske du förstår vad tråden handlar om.
  6. Självklart en offeranod gjord i en sämre sorts plast än den du har i plastskrovet.
  7. Den billigaste kombinationen ur servicesynpunkt är en inte alltför stor inombordsdiesel med rak axel. Då slipper man drevet som är service krävande med sina gummibälgar, tätningar och oljebyten.
  8. Jag har sett båtar som tätats med tejp, dom ser inte roliga ut med remsorna flytande runt hela botten så jag kommer att fortsätta med min förfuktning. Under senare år har jag hoppat över tidningarna och bara fuktat från insidan med en slang. Varning dock för att fylla stora mängder vatten i skrovet med tanke på att vatten är tungt och att trycket kommer från ett håll som skrovet inte är konstruerat för att tåla.
  9. I min båt som är kravellbyggd skulle nog fettet inte bara tryckas ut utan framförallt in, och om det sedan löses upp i kölsvinet så vill inte jag ta rätt på eländet.
  10. Tricket med konsistensfett har jag hört förut men aldrig vågat prova. Hur får man bottenfärgen att fastna nästa vår?
  11. Mahognyskrov kan också behöva lite vatten för att svälla ihop, men då talar vi om botten och sista dagarna före sjösättning. Själv brukar jag köra med fuktiga vikta tidningar som läggs mellan spanten mot bordläggningen. Men det är ju sista åtgärden när allt är målat, lackat och klart. Tanken är att sjösättningen inte ska bli så dramatisk och att den inbyggda pumpen med nivåvakt skall hinna med ev. läckage innan skrovet har svällt och tätnat helt. Det har funkat bra på min nuvarande båt dom senaste trettio åren.
  12. Håller med Lintott om hans teorin om silicon vid rutorna. Däremot tror jag inte på att blöta ner trä med vatten före lackning. Jag skulle se till att impregnera till mättnad med stora mängder rå linolja och terpentin. Därefter ca tio lager med en bra enkomponents fernissa med gott UV-skydd. Dom första lagren skall naturligtvis spädas för att tränga in i virket. Om du har några bilder vore det trevligt att se!
  13. Fördelen med att beställa är att man kan påverka slutresultatet. Ex. höjd, bredd, lutning och fästen.
  14. Finns kanske inte att köpa färdiga från hyllan beroende på ålder på båten. Men det finns ju firmor som jobbar med rostfritt som kan göra en på beställning.
  15. Damstrumpor gäller fortfarande! Sätt en bit över burken och lås med en gummisnodd sen är det bara att hälla.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy