Jump to content
Wednesday 28 October 2020

Rascal

Medlemmar
  • Content Count

    1,361
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Rascal last won the day on August 28

Rascal had the most liked content!

Community Reputation

318 Expert

1 Follower

About Rascal

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du är ju nästan nybåtsägare😃 Min yngsta fyller 50 nästa år med originalmotor och den i trä är 84 år men med en bara 57 år gammal motor. Allt funkade bra även i år.
  2. Nu blir jag osäker på om det är jag som inte förstår dig eller du som inte förstår mig?
  3. Jag tror tvärtom att det är båtens fart som är avgörande, då jag inbillar mig att vattnet inte fyller propelleraxeltrumman och kan kyla tätningen om farten är hög. Vattnet sugs ut och tätningen går varm.
  4. Om inte din "nya" fina soppa har stått i sjömackens tank över vintern😎
  5. Jämför gärna priset på en 50/50 blandning av glykol och priset att ersätta en sönderfrusen motor.
  6. Att byta en topplockspackning på en MD-17 är ingen raketforskning. Det kan man lätt göra själv om motorn sitter så att det går att komma åt uppifrån. Vad sitter motorn i för båt?
  7. Sen gäller det ju att veta vilken av dom tre topplockspackningarna det kan vara som pajat? Det är ju onödigt att riva och byta alla. Börja med det enkla kolla termostat och värmeväxlare.
  8. En promenad förbi närmsta båtvarv för att stjäla bästa ide och sen hem och bygga.
  9. Om ingen har kluddat med färg så är den mässingfärgad.
  10. Börja med att prova med köldstart/ kallstartknappen nr 7 på bilden. Den skall stanna nertryckt efter tryck och hoppar upp automatiskt när motorn startar.
  11. Det är just det här med att "tro" som är problemet.
  12. Mitt lock ser ut som Pinpoint visar på sin bild. Penta kanske gjorde en "mjuk" övergång, så tidiga motorer av nya modellen gjorde slut på restlager av vissa delar. Som före detta reservdels säljare av Penta delar vet jag att vissa delar passar tom ett visst motornummer för att sedan bli en annan del från nästa motornummer av samma motortyp.
  13. Köp en spolmuff så får du rostskydd och frysskydd i hela systemet.
  14. I vår båtklubb har det sen 70-talet varit krav att inom 1 år skaffa sig Förarintyg. Kurs anordnas varje vinter i klubbhuset. Dessutom kör jag Båtmekaniker kursen men den är frivillig. Bägge kurserna ger förutom kunskaper en social gemenskap mellan gamla och nya medlemmar. Återstår att se hur det funkar denna vinter i Coronatider.
  15. Det skall sitta en mässingplåt med motorbeteckning och nummer på i bakkant på motorn under avgaslimpan. Krävs kanske en spegel för att se. Har själv en tidig MD-2B från -71 med Dynastart. Utmärkt motor med 6800 gångtimmar på räkneverket. 5800 tim i min ägo. Får dom bara olja och kylning och slipper raps-diesel kan dom gå i evigheter verkar det som.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy