Jump to content
Thursday 08 December 2022

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    17,724
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    187

Peter_K last won the day on December 7

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

3,456 Expert

4 Followers

About Peter_K

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Peter_K

    Nyttan med halkip?

    En tamp är änden på en lina - knop eller ej - eller en kort lina.
  2. En googling senare och helt ärligt... det verkar inte vara jättevanligt att jättebläckfiskar attackerar båtar. Jag hittar den här artikeln på ett forum för kryptozoologi, dvs det handlar om enhörninagr, drakar och liknande. http://kryptozoologi.blogspot.com/2011/07/attackerar-jatteblackfiskar-batar.html
  3. Peter_K

    Nyttan med halkip?

    Det finns fjädrar av gummi.
  4. Vad är annorlunda nu när det inte funkar, mot tidigare när det funkade? Har du vänt något fel? Om impellern är torr är den för gammal och skall bytas. Trasig impeller kan ställa till det.
  5. Peter_K

    Nyttan med halkip?

    Mitt råd - det måste finnas viktigare projekt att lägga tid på än att flytta förtöjningsknapar första vintern man har en båt? Jag hade mittknap på förra båten och kan inte minnas att det var något jag slog i fötterna i, så vänta med just det projektet till nästa vinter och flytta den då om det verkligen är ett problem med mittknap.
  6. Nä, det där är bra. Går pressen längre ner blir det så fuktigt under.
  7. Peter_K

    Nyttan med halkip?

    En av fördelarna med mittknap och halkipar är att lasten kommer från rätt riktning i knapen. Har man dem på sidan - så som jag har - så kommer lasten från sidan av knapen och den kan ryckas loss. Har man så som på bilden kommer lasten längs med knapen och det blir oerhört mycket starkare.
  8. Enligt länken är maxlast 265 kg på Biltemas trailer.
  9. Jaha, jag trodde det vara samma - Smögen är väl en "håla"..? 🙂 Mer allvarligt; bra påtalat att de felen jag hittade var fel... av mig. Då är det ju inte mycket att yvas om, kan jag tycka?
  10. Jag jämförde bilderna, och det jag kan hitta som saknas mellan korten är: - Toasymboler - Hamnsymbolder - Farledsriktningssyboler - Orden "Smögen" och "Kungshamn" - Ett torn (tror jag?) i Smögen - En kraftledning (segelfri höjd, bredd) Allt är inringat i lila. Saknas något mer? Att informationen SER olika ut är en annan sak, men det är inte samma som att informationen är olika. Bara för att en siffra har ett annat typsnitt betyder inte att informationen är annorlunda tänker jag.
  11. Lodning kräver att båten står rakt och att den inte rör sig det allra minsta över vintern, så jag hade valt bort det om inte båten står inomhus på betonggolv. Jag hade istället tillverkat en jigg i trä innan jag tog bort mastfoten. En rejäl rundstav eller en regel som passar i mastfoten, några reglar eller plywood som sedan går emot fast inredning eller bottenstockar eller liknande, fotat mycket och sedan demonterat mastfoten.
  12. Väldigt noga. Placerar du det 1 cm fel blir det kanske 10 cm fel i masttoppen.
  13. Peter_K

    Sjösjuka

    När barnen var mindre och blev sjösjuka brukade jag ge dem en enkel uppgift, typ "säg till när pricken dyker upp bakom udden där borta" och sedan se till att de höll koll. Udden låg på avstånd. Tricket är att fokusera på något långt borta en stund, då minskar eller försvinner sjösjukan. Jag har lätt att bli sjösjuk när jag skall hämta grejer i ruffen eller stirra i ett sjökort eller packa en spinnaker i ruffen eller annat skoj, men styr jag blir jag aldrig sjösjuk av den anledningen. Men - för att påtala det som påtalats ovan - efter några dagar på havet brukar sjösjukan gå över säger de som ägnar sig åt den typen av segling. Jag som mest luffar runt i skärgården har inte erfarenhet av detta.
×
×
  • Create New...