Jump to content
Saturday 11 July 2020

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    15,096
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    89

Peter_K last won the day on July 8

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

2,060 Expert

3 Followers

About Peter_K

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag håller inte med om att det saknar relevans, men det är inte fullständigt. Därav anges att man skall ha förarbeviset som förkunskap.
  2. Typ något liknande det här..? http://www.batagarskolan.se/1/motorbat/manoverintyg_hogfartsbat
  3. Som jag skrev - det framgår av tillverkarens uppgifter. Ingen har sagt att båtar måste vägas, mätas och testköras. Vet du inte hur mycket din båt väger, eller hur lång den är..?
  4. Peter_K

    Riggfråga?

    Om inte båten sjunker... Jag hade nog testat ekipaget innan jag sågade i båten.
  5. Peter_K

    Spritkök

    Han har börjat lägga den på grillen i foliepaket, och diska i kallvatten. Och tigga morgonkaffe av mig 😁
  6. Är det verkligen det? Skillnaden på en skoter jämfört med en mer traditionell ”båt” är att du sitter OVANPÅ farkosten, inte I farkosten. Hur skulle förbudet se ut..?
  7. Peter_K

    Spritkök

    Min erfarenhet av spritkök är från kompisens Origo-kök. Han undviker så långt det är möjligt att använda det eftersom det är så långsamt. Jag har och har alltid haft gasol.
  8. Snarare en okunskap kring vilka regler som gäller för vattenskotern. Något ett ”körkort” skulle råda bot på.
  9. För att de bevisligen inte är tillräckliga när det gäller bl a hur vattenskotrar framförs.
  10. Jag förstår vad du menar. Men du läser inte vad jag skriver. Nu skriver jag därför för tredje eller fjärde gången; det handlar inte om hur båten går för dagen med en viss förare som framför båten i en viss vindriktning med en viss renhet på botten. Det är en typning som behöver till, sannolikt baserad på uppgifter från tillverkare och liknande som anger vad ekipaget är kapabelt till, vilket också är uppgifter man anmäler till sitt försäkringsbolag. Dvs, det kommer vara helt och fullt tydligt och klart för alla vilka regler som gäller för en viss båt. Inte alls rättsosäkert.
  11. Fast... vad är du osäker på..? Jag är inte det minsta osäker över hur stor min båt är eller hur fort min båt går. Eller hur gammal jag är. Ytterst få är det. Det är nämligen de olika kriterierna. Det framgår om inte annat i försäkringsbeviset för båten, som någon påtalat.
  12. Vill du ha körkort även för ekor, optimister och kanoter alltså..?
  13. Jo, det är helt orimligt. Berätta gärna hur du kom fram till din siffra, eller ”kill-gissar” du den..?
  14. Min åsikt är inte alls att alla skall ha körkort, nu får du ge dig. Det är du som svamlar om rättsosäkerhet, och att hundratusentals kan behöva skaffa körkort i onödan. Inte jag. Men är man osäker på vad som gäller för sin båt; gå en utbildning. Det är inte farligt. Vet personer som har båtar som gör 30-35 knop, men inte ens kan grundläggande väjningsregler, det måste bort. Jag anser att om man framför en snabb båt (t ex en vattenskoter), så är det bra att man har utbildning för vad man framför. Jag tycker de skall vara nyktra när de gör det också. Är du av en annan åsikt? Det är dessutom värdelöst att försöka hålla en seriös diskussion med en som inte ens kan läsa innantill - läs vad jag skriver innan du kommenterar och målar på folk åsikter de inte har.
  15. Inte då. På sjön finns befälhavaransvar. Dvs, det kan vara så att man kan låta personer utan körkort köra, om befälhavaren är med. Allt handlar om hur lagen utformas - som ett rent körkort eller som en nautisk kompetens. Men som sagt... vad är det värsta som kan hända om man utbildar sig - att man lär sig något det visade sig att man inte behövde kunna..?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy