Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    14,164
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    50

Peter_K last won the day on January 10

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

1,626 Expert

3 Followers

About Peter_K

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Peter_K

    PULVERBETS

    Vad är ”pulverbets”..?
  2. Kan du inte ta med dig en dunk vatten, trasa, gummihandskar och Klorin och torka av allt bara..? Har det vuxit under olja/lack, eller ovanpå teaken?
  3. Vet inte hur din båt ser ut, men min erfarenhet är att man kommer väldigt långt med maskinpolering och rubbing.
  4. Jag kör Biltemas plasttallrikar. Enkla, snygga och hårda som ett helvete. https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/serviser/tallrik-o205-cm-2000041619
  5. Nä, inte sågspån. Metoden är att byta ruttet, skrapa löst, olja, grunda, färdigmåla. Sedan kan du täta innan sjösättning med ”Ettan” under vattenlinjen (det är en blandning mellan bivax och tjära). https://claessons.com/internetbutik/drev-beck/ettan-mörk När träet sväller trycks överskottet ut.
  6. Det är inte spant som är knäckta..?
  7. Blästra trä låter inte rätt... Dessutom; vattning från insidan skall undvikas då du kan trycka ut borden. Du har inte en bild på skadan..?
  8. Ingår det motorbyte var 30:e år eller så i den pengen..?
  9. Jag trodde han var från Kina. Bilen är ju en rishög!
  10. En intressant fråga som är bra om TS besvarar. För om så är fallet, är det väl bara att montera en större, vattentät lucka. Sjunker inte båten med utombordaren på akterspegeln, lär den inte sjunka med den i stuven.
  11. Det är bra att du njuter. Men det är också bra att kunna reglerna så man slipper starta motorn och ta ner seglen så fort en annan båt närmar sig.
  12. Nr 2 är en svetstång. Oklart för mig vad man har den till här.
  13. Jag säger inte att du kan låta sjögräs och havstulpaner sitta kvar, jag säger att ju närmare max skrovfart du kommer, ju mindre spelar bottens mindre ojämnheter in i förhållande till andra parametrar.
  14. Samtidigt gäller det resonemanget vid lägre farter än deplacementsskrovmax, som säkert är de sju knopen för en snipa. I lägre farter kan man ju ge lite mer gas bara, men som seglare vill man ju få ut max fart vid en viss framåtdrivande kraft, och då blir det annorlunda med mer behov av den släta botten.
  15. Så kan det vara - men i en verklig situation är det precis omöjligt att avgöra vem som ligger i lovart, och vem som ligger i lä när vinkeln är så lite skillnad mellan. Jag kan lova att båda båtarna lär få ett helvete med sina respektive försäkringsbolag om de kolliderar under de angivna förutsättningarna. Bara de lokala vridningarna av vinden kan visa att båda båtarna är lovartsbåtar för respektive skeppare. Att då inte göra allt för att undvika en kollision, då har du gjort något generalfel.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy