Gå till innehåll
måndag 25 mars 2019

Peter_K

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    13 205
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    20

Peter_K senast vann den dag 6 Mars

Peter_K hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 270 Expert

3 följare

Om Peter_K

  • Placering
    Guldmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Visserligen MS-polymer, men funkar rätt lika. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571
  2. Risken är att du bränner baken på solpanelen om du skall ro. De brukar bli ganska varma tycker jag.
  3. Ja, men så måste det ju vara? I vår båtklubb har vi t ex ett par-tre Maxi 95:or. Inte de vassaste segelbåtarna, men definitivt en segelbåt. En av ägarna har monterat en vindruta på sin båt - är den då en motorseglare, men inte de andra, trots att de i övrigt är samma båt..?
  4. Har båten mindre än 45 kvadratmeter segel när den seglar för fullt ställ tycker jag man kan se den som en motorseglare.
  5. Det är ju jättesvårt att svara på - men en generell motorseglare sglar sämre än en generell segelbåt. Samtidigt kan såklart en specifik motorseglare segla bättre än en specifik segelbåt... Det beror ju alltså på vad man har för referensramar.
  6. Tidigare sa man lite grovt att om en båt har fler hästkrafter än kvadratmeter segel, är det en motorseglare. I övrigt håller jag med toaen. 😁
  7. Jag hade en idé om att markera dem med taglingsgarn i varje ände. En ring/markering för varje femmeterslängd.
  8. Hej Axel och välkommen. Jag skulle börja med att köpa den här, läsa den, sedan sätta igång med arbetet. http://www.norstedts.se/bocker/112894-stora-boken-om-trabatsrenovering Tumregel är att byta ut allt som är ruttet, men det skall göras på rätt sätt och med rätt material.
  9. Det får du nog fråga ”man” om, eftersom ”man” enligt ditt påstående inte placerar tanken högt. Som sagt - finns för- och nackdelar med båda lösningarna.
  10. Bara för att majoriteten gör något betyder inte att det är bästa lösningen, ur alla aspekter. Som sagt - det finns för- och nackdelar med det mesta. Jag vågar påstå att det till stor del beror/berott på att man använder båten annorlunda. I de flesta andra länder går man från gästhamn till gästhamn, och sugtömmer. Vi har traditionellt gått från naturhamn till naturhamn och tömt över bord i huvudsak. Smidigt då med självfall, inte lika viktigt när man sugtömmer.
  11. Å ena sidan, å andra sidan... Med högt placerad tank med inlopp i överkant som jag har kan innehållet i slangen rinna åter. Jag har en meter slang, vilket her en ungefärlig volym av strax över en liter bajsvatten som kan rinna åter i skålen om jokerventilen totalhavererar. Det klarar skålen. Men - jag slipper en pump som kan haverera och börja läcka. Och färre skarvar, och skarvar - oavsett antal skangklämmor - är potentiella läckagerisker. Dvs - det finns för- och nackdelar med båda lösningarna.
  12. Aha, en slangklämma på varje sida om pumpen menar du..? Eller är det två slangklämmor på varje sida om pumpen?
  13. Eller så läckte pumpen, något man slipper med en högt placerad tank. Men vi kanske kan kostatera att det var i en skarv det läckte, och inte på en hel bit..? 🤗
  14. Jag hade nog tänkt om, och borrat det där hålet i skrovet. Sex meter rör/slangdragning hade jag inte velat ha. F ö brukar man kunna få in rätt stora tankar om man låter tillverka en skräddarsydd. Min blev strax under 60 liter, sitter bakom toan under skarndäck.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy