Jump to content
Saturday 05 December 2020

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    15,549
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    101

Peter_K last won the day on November 27

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

2,244 Expert

4 Followers

About Peter_K

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nja. Jag har fått lära mig att en dusch som används sällan är en perfekt grogrund då legionella gärna växer till i golvbrunnen, och en varm dusch skapar en fin miljö för att distribuera bakterien i och med att man befinner sig i ett stängt utrymme med vattenånga ståendes rakt ovanför smittan.
  2. Vattnet i båtens tank är inte stillastående om båten ligger i vattnet. Jag fyller klubb-vatten i tanken. Klubben har egen brunn, vattnet är av utmärkt kvalisort och smakar bra. Efter jag bytte slangarna så smakar vattnet hur bra som helst, och är inga som helst problem att dricka. Med mina 70 liter brukar jag klara mig en vecka utan problem.
  3. Peter_K

    Aramis 30

    Vilken modell på dieseln, skulle nog underlätta...
  4. Jo, fast om vätskan kan rinna ut plattorna och det finns luft/utrymme inne i batteriet kommer ju vissa delar av plattorna bli torra om det monteras liggande, och då är det något som inte stämmer; batteriet är då inte bättre än ett vanligt bly/syrabatteri..?
  5. Är det inte så att det fiffiga med AGM har all syra absorberad i plattorna så att man kan montera batteriet t ex liggande på sidan utan att de påverkas? Dvs, du borde inte ha någon flytande syra alls.
  6. Peter_K

    Limma motorbädd

    Har något hänt, typ att motorkuddarna pajat, eller har motorn legat emot skrovet en 40-50 år..? Låter inte helt troligt...
  7. Peter_K

    Limma motorbädd

    Jag försöker förstå här... Är det så att du har en befintlig motorbädd bestående av inplastade träreglar, och nu skall du montera in en motor och fästa den med franska träskruvar, så som en motor var fäst tidigare..? Vet inte hur vanligt det är med franska träskruv för att fästa motorer, men om träet är friskt borde ingen "gucka" behövas. Är det inte friskt är det ju inte lämpligt att fästa en motor i.
  8. Så här säger Tudor: Dvs - du bör ha en laddningsregulator som är anpassad för ditt batteri om du inte vill förkorta livslängden på det. Eftersom man kan mosa på med 0,4 volt mer med ett bly-syrabatteri än med ett AGM så antar jag att det kompenserar för att det går fortare att ladda AGM-batterier..? https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/
  9. Såklart - vem kunde motstå..? Inte jag i alla fall. 🙂
  10. AGM-batterier tar emot laddning fem gånger bättre än ett vanligt bly-syrabatteri. 😉
  11. Fem gånger snabbare?!! Det känns som om man hade hört om det om det stämmer, har sökt mer och hittar faktiskt ingenting som styrker det påståendet - varken hos batterileverantörer eller leverantörer av laddare.
  12. Jag har inte besökt dem själv, men Korsholmsvarvet har ett bra rykte.
  13. Hur mycket bättre, ungefär i procent eller så, pratar vi om? Jag har sökt utan att hitta något.
  14. Ursäkta en idiot (kanske...), men AGM är väl också ett bly-syrabatteri fast med syran bunden i glasfiberplattor, vars fördel är något längre livslängd och tål djupurladdningar något bättre än ett vått batteri. Dvs, det är ingen enorm skillnad på hur dessa beter sig när man laddar dem trodde jag, men jag kan ha fel..? Vill man ha batterier som suger i sig all laddning vid motorgång in/ur hamn är det väl LiFePO som gäller..?
  15. Jag har inte åkt kanalen själv, men har sett en bra dokumentär om hur resan är, rekommenderas!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy