Jump to content
Wednesday 13 November 2019

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    13,969
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    41

Peter_K last won the day on November 6

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

1,550 Expert

3 Followers

About Peter_K

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. För att förtydliga: Alla personer jag känner som seglar och har genua på båten och också äger en kryssfock sätter genuan när det blåser lite, och focken när det blåser mer. Så även jag. Det bidrar till mindre krängning. Omvänt - kör man normalt med kryssfock och sätter en genua kommer det kränga mer. Mer segelyta ger mer krängning helt enkelt.
  2. Öööh... nä. Det ökar över hela planet.
  3. Att byta från en kryssfock, som är ett mindre segel än en genua kommer inte minska krängningen. Det kommer att öka den. Och ge mer fart i lättvind.
  4. När jag epoxybehandlade min Dixie 27 byggde jag en stadig bock som jag ställde under skrovet mellan köl och roder. Två motriktade träkilar använde jag som justering/möjlighet att spänna. Sedan släppte jag på stöttorna i par - främre och aktre, två i taget - någon decimeter så båten hela tiden stod på kölen, bocken och ett stött-par. Notera att jag inte har täckning på båten, den är fristående, så vindlasterna blir väldigt små, och jag klev aldrig upp på båten när den stod så.
  5. Det är alltid slutkonsumenten som betalar allt. Alltid. Så - gissa känns överflödigt.
  6. Så är det ju. Men - att skapa och upprätthålla ett motsvarande register fast för båtar skulle med stor sannolikhet kosta såpass mycket att vinsten blir nära noll för staten, vilket säkert också är anledningen till att man inte har så redan idag. Gissar jag i alla fall.
  7. Man betalar ju redan bränsleskatt på sjömacken, så det är väl ganska rimligt att sjömacksbränsleskatten t ex betalar utprickning av leder mm..?
  8. Nja... eftersom hästar äter gräs, men inte är idisslare är det miljövänligare kött än t ex kossor och grisar. Eller katter och hundar. Precis som får. Men visst - nu kan man argumentera att hästar är lyx, men det är mycket som är. För övrigt är vi långt från båtskatt.
  9. Precis. Och då drar de mindre soppa, och då blir skatten lägre om den ligger på soppan i stället (dvs som nu) för att lägga den på motorstyrka, båttyp, hk ock annat. Precis. Se vad jag skrev ovan.
  10. Nja... de är olika kraftiga beroende på modell. Det kan du väl inte ha missat..? 🙂 Halvplanande båtar drar mycket bränsle och gör stora svall. Deplacementsbåtar drar lite bränsle och gör små svall.
  11. OK. Enklast måste då vara att beskatta bränslet. Som man redan gör. Bränsleslukande båtar skattas då hårdare, båtar som drar upp stora svall och bidrar till erosion av stränder likaså, och också båtar som används mycket.
  12. Jobbigt den dagen man sätter Marieholm 24:an i sidan på en flytande groggveranda och skall stå för allt ur egen ficka...
  13. Nae - det luktade inte fotogen om det. 🙂 https://skidvalla.se/products/base-cleaner-aerosol-150-ml?variant=17501981605977&currency=SEK&utm_campaign=gs-2018-12-21&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign&gclid=EAIaIQobChMIyfuo7Y3f5QIVDeJ3Ch1D0ACZEAQYASABEgKsMPD_BwE
  14. Jag fick tips från en segelmakare om att använda sådant man tar bort klistervalla från längdskidor med. Har testat på två segel. Funkar utmärkt.
  15. Ja då - båten ligger fortfarande på Gålö. Avataren kommer från min iPhone, och är en Peter-Emoji som jag gjorde. Sjukt lik mig. Och mahogny har man i båtbygge främst för att den har väldigt små fuktrörelser, är starkt och lätt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy