Jump to content
Monday 08 March 2021

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    15,761
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    111

Peter_K last won the day on February 28

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

2,372 Expert

4 Followers

About Peter_K

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. All lack, och ingen lack så att säga. Mahogny gulnar av solen, lacken fördröjer detta, UV-skyddet i all lack avtar med tiden. Det man brukar göra är att betsa mahognyn med mahognybets innan lackning, och på så vis lura ögat. Om du skall avsluta med matt lack, blanda inte lacktyper, välj en som finns både som blank och matt helt enkelt.
  2. Jag brukar lacka inredning med PU-fernissa. Det går fortare, och jag kan avsluta med att lacka de två sista lagren med sidenmatt lack, tycker inte det är snyggt med blank lack på inredninen.
  3. Fast du vet inte om du har ju inte samma problem. Det finns inget som säger att det finns plywood under deras teak. 5 mm är väldigt tunn teak, normalt är ribborna 10-12 mm. Så här hade jag gjort: Alternativ A: Ta bort den lösa teaken, låt plywooden torka, limma tillbaka teaken med förtjockad epoxy, nåta teaken, slipa. Klart! Alternativ B: Ta bort all teak och plywood i hela sittbrunnen och måla sittytorna. Klart!
  4. Man skall inte ha plywood under teaken, är svaret. Det du har är ett set där man köpte tunn teak färdiglimmad på plywood som man sedan limmade på plasten. Plywooden höll bara ihop teaken. Den behövs alltså inte, fyller ingen funktion. Och - för i helvete, Perrr - för hundrade gången, starta egna trådar med dina frågor så kanske någon svarar på dem. I all välmening.
  5. @Mellgard - svaret är enkelt. Hämta båten med lastbil och sjösätt någon annanstans, och flytta sedan båten till Nord-Norge. Alternativt, kör båten hela vägen till Norge på lastbil. Ja, efter pandemin då. Notera att inget av detta är avhängigt av hur regeringen beslutar i ditt ärende. Tycker ändå det borde bli enklare och billigare att åtgärda problemet än att jobba runt det som så många gånger brukar vara.
  6. @Mellgard - när jag läser rekommendationerna från SMBF så verkar de vara för åtgärder av båtbottnar, fast vill istället att man skall få måla med spärrfärg. Det står också om vikten av att man följer tillverkarens råd, på samma vis som jag beskrev ovan. Vad betyder detta för dig och din kamp? Kommer du att måla en godkänd spärrfärg på din båtbotten nu för att kunna sjösätta på det viset SMBF rekommenderar i länken du la in, eller hävdar du fortfarande att dina gamla lager av bottenfärg skulle utgöra en spärr mot TBT? Jag försöker nämligen förstå riktningen och målet i din kamp. Är det ”jag vill få använda spärrfärg”, eller är det ”nej till allt”? Eller annat?
  7. Nja. I Östersjön skall väl de där ”storspridarna” inte ha TBT alls på botten..? https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/
  8. Ja, det blir ju den enskilde båtägaren som skall visa att man valt en spärrfärg som skall föras på med en viss tjocklek för att fungera enligt tillverkaren, och att denna tjocklek uppnåtts. Och alla andra uppställda kriterier från tillverkaren av färgen.
  9. Glöm inte att avsluta med att måla upp vattenlinjen några centimeter på den sidan pentryt är... 🙂
  10. Man oljar massivt trä innan lackning eller målning för att minska fuktrörelserna i träet, vilket gör att färgen/lacken håller längre än om den bara läggs på trä utan olja. Plywood skall inte oljas innan lackning, inte teak heller då det är väldigt fett. Ursprungsfrågan då, vad göra av bänkskivan? Jag hade nog bytt den till komposit, men då det alternativet inte var aktuellt så hade jag oljat den och lackat med enkoponentslack. Tvåkomp är slitstarkare, men är svårare att jobba med.
  11. Det är inte Transportstyrelsens definition på fartyg. Det är SJÖLAGENS definition på fartyg, dvs den man använder när man pratar fartyg och lagar. Rapporten du hänvisar till är norsk och handlar om biocidfärger avsedda för NATO’s militärflotta. Hur skulle du säga att den är tillämpbar på t ex din egen fritidsbåt?
  12. Det blir rörigt att begripa din skrivelse när du inte riktigt verkar veta vad juridiska definitionen på ett fartyg är. "Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas för transporter på vattnet och som har skrov och manöverförmåga/styrinrättning (till exempel ett roder)." https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Lagar-och-regler/Begreppforklaringar-om-bat-och-skepp/ Jag tror du tänker "skepp" när du läser "fartyg", vilket alltså är fel. Jag undrar också hur du resonerar när du lägger fram beviset att dina 270-550 mikrogram/cm² tenn på skrovet skulle vara någon form av bevis för att färgen inte läcker. Anta att någon tidigare ägare målat ett lager varje vår under 15 års tid (dvs 1974-1989), vilket då hade motsvarat att 550x15 (medelvärde; (300+800)/2=550), dvs 8 250 mikrogram/cm² tenn hade påförts, och då det mesta torde ha läckt ut med minst ett lager färg ovanpå han man resonera att det inte finns bevis för att bottenfärg skulle fungera som en spärr. Och, sist - förutom att bränna mina skattepengar på detta i stället för på roligare saker; vad hoppas du uppnå, rent konkret..? Att lämna den miljöskuld som just nu är i din ägo till framtida generationer att hantera..?
  13. Instämmer med ovanstående. Om det finns en värmeväxlare, är det ett eftermontage. Visst kan man köpa en ny, men frågan är om det är lönt. Ett alternativ som är ”quick and dirty” är att plocka bort värmeväxlaren och köra sjövattnet rakt genom motorn, det är vad motorn konstruerades för ursprungligen.
  14. Kan det vara en fluxkondensator..?
  15. Jag googlade ”solcellsregulator 20a”, hittade bl a den här, 713 kr. Det är ungefär som 2x300-nånting... https://www.watski.se/Solcellsregulator-PWM-11JVZ?artnr=114282&gclid=EAIaIQobChMI6K2Wo--P7wIVwxV7Ch33mga5EAQYBiABEgJQf_D_BwE
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy