Jump to content
Monday 06 April 2020

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    14,426
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    69

Peter_K last won the day on April 4

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

1,813 Expert

3 Followers

About Peter_K

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. http://jarnarostfria.se Mycket bra att ha att göra med, gjorde nya vantinfästningar till min båt. Och borde vara nära dig..?
  2. Vet inte var du bor, men det här är inget du hittar på en hylla, utan en mekanisk verkstad är det du får vända dig till, eller en smed som jobbar med rostfritt.
  3. Jag hade nog gjort den rund, men hade jag gjort den fyrkantig hade jag rundat av hörnorna ordentligt.
  4. Nä, du vill dra åt innan spacklet stelnar så du får så lite spackel som möjligt kvar, annars finns risk för sprickbildning i spacklet, tänker jag.
  5. Det är svårt att se exakt hur allt ser ut, men jag hade nog sett till att ha en bricka med en diameter på 7-8-9 cm, kanske..? Lika stora båda två. Om du kommer åt att slipa lite jämt på undersidan är det inte fel. Du kan dessutom lägga ett tunt lager fiberarmerat spackel på den undre brickan innan du drar ihop allt.
  6. Om det hade varit min båt så hade jag beställt ett par kraftiga, runda brickor (2-3 mm tjocka?) Med färdigborrade hål för skruvarna och monterat en på ovansidan av däck med ”gegga” under och en på undersidan av däck. Det hade dolt sprickorna samt förstärkt upp ytan omkring mot skador som beror på brytande laster.
  7. Nä, det där blir inte alls bra. Blir världens bryt i däcket.
  8. Svajköl är snarare att plasten runt kölen mattas ut pga avsaknad av tvärgående förstärkningar. Jag hade f ö dragit åt kölbultarna när båten står på land, om det är var problemet är.
  9. Aluminium är en rätt mjuk metall som inte är helt optimalt tillsammans med rostfritt då den kan oxidera bort i marin miljö genom galvalnism (tänk, offeranoder i aluminium som man har i insjöar...), så det var nog lite mer otur än hålens placering är jag rädd...
  10. Jag är - liksom de flesta - en person som målar min egen botten. Det gör man varje år. För att måla botten maskar man med tejp, sedan är det två svängar med en liten roller samt en pensel. Skillnaden mellan att måla botten efter gamla linjen, eller att maska ut en ny och måla är... tja... en kvarts arbete... Materialkostnaden blir 0 kr mer eftersom tejp och bottenfärg säljs på hela rullar och burkar. Jag hade ställt den kvartens merarbete mot hur mycket arbete det är att bråka med en marina om ersättning för 60 mils transport x2, inkomstbortfall, ev övernattningar osv osv osv, och det faktum att jag har min båt för att använda i vattnet och vill sjösätta så tidigt det går. Alla gör som de vill, men för att få lite perspektiv på vad vi pratar om här.
  11. Håller med ovanstående. Jag hade på sin höjd bett dem skicka material för att utföra jobbet själv, hade de sagt nej hade jag lagt ner. Du skall väl ändå bottenmåla i år, orka bråka om 3 cm extra färg.
  12. Om du menar mig som du citerade så känner jag mig faktiskt inte det minsta kränkt över ordet "gamlingar", kanske för att jag inte är en ännu 🙂
  13. Det beror på hur lång man är 😉 Det var ståhöjd i min förra båt, fast bara om man var kortare än 1,40 (vilket jag inte är...)
  14. 777:an är en bättre seglare än både 77:an och 84:an med sin höga partialrigg, men ingen av dessa är några racers. Eftersom alla priser sjunker - har du funderat på en Fenix..?
  15. Generellt - en längre båt med mer segel seglar snabbare än motsvarande mindre båt med mindre segel. Maxi 84 finns dessutom med hög rigg, så den lär kryssa bättre än dito Maxi 77. Men, det är nog ingen jätteskillnad att tala om, förutsatt att båda båtar är lika utrustade med lika duktiga besättningar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy