Jump to content
Wednesday 26 January 2022

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    16,866
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    148

Peter_K last won the day on January 15

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

2,967 Expert

4 Followers

About Peter_K

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tror mer att risken är att det är en kall vår. Eller att jag åker skidor någon helg istället för att vaxa 😁 Jag tycker mest det blir en kissa-längst-tävling i den här typen av diskussioner. Typ, ”jag tog upp båten tio sekunder, man vill ju vara på sjön, såklart!” Så jag vill vara motvikten. Jag har andra intressen, jag är bekväm och jag tycker det är kallt på sjön tidig vår och sen höst.
  2. Sjösätter typ slutet april eller början/mitten av maj beroende hur stor andel av projekten som är temperaturberoende och hur våren ser ut. Eftersom jag inte vet vilket väder det kommer vara i mars-april kan jag inte svara på frågan.
  3. Det ser ut på bilden som du mattslipat lacken, men gått igenom den vid kanterna? Det innebär att det kommer bli mörkare där du slipat igenom än där du har lack kvar. För att motverka det kan du antingen ta bort all lack med värmepistol och skrapa, alternativt betsa träet till sin egen nyans (dvs teakbets på teak, mahognybets på mahogny) innan lackning. Är man lite konstnärlig kan det mesta bli väldigt bra.
  4. Startmotorer till båtar är inkapslade till skillnad mot dito för bilar, eftersom båtars startmotorer sitter i slutna utrymmen. Detta för att undvika *ka-boom*. Jag hade därför inte valt en bil-startmotor till min båt.
  5. Peter_K

    Svajköl??

    Börja med att ta bort allt löst, och se vars man hamnar. Efter det kan man bedöma hur man åtgärdar det - men stoppa rosten och en massa spackling skulle jag tro ligger på ”att göra”-listan för den här skutan.
  6. Peter_K

    Svajköl??

    Ahaa, bra detektivarbete. En Allegro 27 lär inte få svajköl i första taget 🙂 Däremot ser det ut som skarven mellan järn och plast behöver en hel del kärlek. (Bilden har jag ärligt stulit på nätet)
  7. Så det kläggar igen kanalerna istället..?
  8. Notera min kommentar om vattenpumpen. Jag fick renovera min motor och högtryckspump pga läckade från otäta packningar. Visade sig att förra ägaren åtgärdat skvallerhålets dropp med kemisk metall…
  9. Precis. Och det är olika laddspänning på AGM och vanlig bly/syra, så har man AGM-batteri skall laddspänningen ställas in för ett sådant på solcellsregulatorn.
  10. Peter_K

    Svajköl??

    Vad är det för båt?
  11. Jag rekommenderar att du renoverar sjövattenpumpen med nya tätningar för att slippa få in vatten i din nyrenoverade motor, och då följer den packningen med. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-842&sok=&id=4208
  12. Om du sätter en för tjock packning vid topplocket får du problem med kompressionen, antar jag. Jag skulle satsa på original/eftermarknadspackningar i stället för att klippa packningar och chansa.
  13. Peter_K

    Svajköl??

    Vet inte vad det är, men det behöver en del kärlek i alla fall. Svajköl är utmattning av plasten i skrovet runt kölen. Försöker förstå vad vi ser, och hur kölkonstruktionen ser ut men får inte ihop det. Är bilden upp och ner? Vad är vad? Har du en bild på hur kölen sitter och vad som är vad?
  14. Det beror mycket på vilket papper du har. Börja med grovt för avverkning (40-papper), avsluta med finare papper.
  15. Det finns väl tre vägar fram med rillorna: 1. Slipa bort rillorna också och ha släta brädor 2. Vänd rillorna nedåt. Blir kanske ganska fult med skruvhål och annat? 3. Skaffa en enkel, ohärdad skrapa som du formar efter rillorna med en nålfil och sedan vässar med en engradig fil. Sedan får du skrapa medan du värmer lacken med värmepistol. Avsluta med att slipa med slipsvamp för hand.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy