Jump to content
Friday 22 January 2021

Peter_K

Guldmedlem
  • Content Count

    15,652
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    105

Peter_K last won the day on January 17

Peter_K had the most liked content!

Community Reputation

2,314 Expert

4 Followers

About Peter_K

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tja... det här är en båt som inte liknar mycket annat. En ultralätt, tok-riggad trimaran med foils som lätt seglar omkring 50 knop, vilket gör att oavsett vindriktning så har du alltid skenbar vind för om tvärs. Hur skulle jag göra i en sådan i en sådan här situation..? Ingen aning. Och situationen kommer aldrig uppstå i en enda av de båtar vi som skriver här seglar i. Sorry.
  2. Den kopplar man väl till motorns kylkrets..? (Slanganslutning 16 mm står det) Räknar man på en temperatur på 75 eller 85 grader (?) så är det nog rimligt att få ur den effekten. 🙂
  3. Peter_K

    Explosion

    Exakt så. Lär väl bli en riktig eldkastare om man kör utan regulatorn tänker jag.
  4. Peter_K

    Explosion

    Är det gasolflaskan..? Saknas inte regulatorn..?
  5. Såklart. Och på de har man i alla fall inte alla dessa linor och rorkulten i handen - precis som på kölbåt. Eller så har man en gast.
  6. Det blir lite förvirrande när du skriver ”skot”, och sedan femton funktioner. Till skot funkar råttan bäst, tycker jag. Det är svårt att fin-trimma och släppa någon centimeter med en avlastare av typen du beskriver. Avlstare är däremot grymma till fall tycker jag. Ja, det blir dyrt att byta allt. Byt därför bara det som funkar dåligt och behåll resten.
  7. Tja... på den tiden det fanns ett generellt propeller-avdrag i LYS-tabellen var det på 3%, så där omkring eller strax över gissar jag (hade det varit större avdrag än verkliga bromsningen hade kappseglare skaffat fast propeller...). Lite som att köra bil med handbromsen i. 3% är rätt mycket, tycker jag i alla fall. Men allt är som sagt relativt, jag hade som sagt blivit galen på ljudet.
  8. Att ha en hand på skotvagnens trimlina ELLER på storskotet är bra i hård, byig vind så man kan släppa när det kommer en ”körare”. Att man brukar välja den till skotvagnen är att man lättare kan återställa trimmet efter vindbyn passerat jämfört med om man släppt ut med storskotet. Du har inte alls samma behov av att jobba så med förseglet och behöver därför inte hålla där. Ja, det kostar några kronor att utrusta en båt - men så dyrt borde det inte bli, så många skot kan du ju inte ha..?
  9. Usch, det var länge sedan. Men jag TROR det är så, att jämför man låst/roterande propeller är det ganska mycket, men tar man med hela båtens bromsande effekt i beräkningen minskar skillnaden eftersom propellerns bromsande effekt är en så liten del av det totala motståndet.
  10. Om man skall segla en Soling och samtidigt hålla i skoten behöver man ju minst tre armar (fock, stor, rorkult) som på de flesta kölbåtar. Jolle är ju lite annat.
  11. Oj, då är de nog en 30-40 år gamla. Kolla om Ronstan har några råttor med samma hålbild och byt.
  12. Det är en enorm skillnad på skotråttornas kvalitet. Jag har bra erfarenheter av Ronstan, Harkens skall funka bra också. Jag har snålat någon gång och köpt ”no-name” och de glider ibland och hänger sig under belastning ibland. Fel storlek råtta vs skot kan spöka en del också. Till en Soling borde råttor räcka till det mesta, kanske inte storfall och fockfall där man vill ha riktiga avlastare, men till allt annat. Sådana där V-cleats är rätt odugliga och modernt tågvirke funkar dåligt ihop med dem då moderna linor är rätt kompakta, och råkar man komma åt linan kan den släppa vilket aldrig är kul.
  13. Förutom priset ser jag två nackdelar: - Det låter när man laddar med propellrar som roterar i vattnet. Har man råkat ut för att foldingpropellern inte fäller ihop i drevet så hörs det tydligt. - Roterande propellrar bromsar. Mycket. Faktiskt mer än en stillastående propeller (finns tester gjorda på detta). Så - personligen är jag tveksam till laddning via propellrar som roterar vid segling.
  14. Det är inga problem att lägga på Double Coat med roller. Den är gjord för att läggas på med roller. Det kommer bli bra.
  15. Jag har en 12V diskmaskin! Eller... det är en kyl som ger mig kall öl, och den kalla ölen driver mig när jag handdiskar. Räknas det?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy