Jump to content
Tuesday 14 July 2020

pseudonym

Medlemmar
  • Content Count

    3,293
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

pseudonym last won the day on March 29

pseudonym had the most liked content!

Community Reputation

598 Expert

2 Followers

About pseudonym

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ingen aning, men han var nog blind?😂
  2. Eller varför inte en Macgregor 26? En hybrid som kan seglas och som med motor gör mellan 15-20 knop. Finns ingen på blocket just nu men det brukar finnas ungefär 5 stycken. Ett plus med båttypen är att den kan trailas som en husvagn och sjösättas med vanlig bil. Priser från 180.000 ungefär beroende på motor, men minst 50 hk är vanligast. Här en gammal promofilm om båttypen men den är moderniserad. Det finns även en annan av samma typ som heter Orion 720 eller den större 820. Dessa är tillverkade i Polen och Macgregor i USA.
  3. Åker runt lite i jobbet på dagarna och stannade till i Skara på Jula. På avdelningen Outlet fann jag en av deras kylboxar travade på hög, närmare bestämt tre stycken som just nu slumpas för 2999:- per styck. Jag har själv en sedan tidigare och har inget att anmärka om denna. Den är om inte identisk med Waeco så väldigt snarlik i storlek och utseende. Den är ju då kompressordriven och kyler bra ända ner till minus 22˚. Kan rekommendera denna, och bor du i närheten så kan det vara ett fynd. Emballage saknas men kablarna finns med och de hade inga yttre skador som gick att se. Ordinarie pris 5999:-!! https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/kylboxar/kylboxar/frys-kylbox-001582/
  4. Gör som ABC tipsar dig om, gör ett ritsmärke på nav och ytterdel och starta sedan upp, varva upp och kolla sedan om ritsmärket har flyttat sig.
  5. pseudonym

    Spritkök

    4100 heter modellen som är nedsänkt.
  6. Förutom VD:n då som när hon tillträdde efter P. Hartzell hade 0 kunskap om båtar eller båthamnar. Men att röja och skapa oreda kunde hon redan från början. När sedan de numera kända oegentligheterna om misstänkta mutor och upptagningar och vinterförvaringar utan gällande kontrakt och mot svart betalning blev kända så rullade det några huvuden fast det kom väl aldrig fram några bevis om brottslig verksamhet vad jag vet iallafall. Om P. Hartzell kan man kanske ha en del att säga men han hade stora visioner om Grefab:s framtid och hur hamnarna skulle växa, den visionen har ju verkligen gått i stå och förutom att man i Björlanda ändrade om på ett par bryggor där man tog bort 10 meters platser och skapade nya på 14 meter istället var väl kanske ett smart drag för att minska på köerna och dessutom fylla luckorna bättre. Sedan punkterades ju marknaden totalt med en båtkyrkogård på grusplanen med en massa skrotbåtar som även de är bortforslade till skrotfraggen. Den svulstiga planen att bebygga den asfalterade marken med bostäder har väl legat i dvala ett par år och så även i Hinsholmen vad jag har förstått eller ligger den planen kvar? Vart man ska frakta alla vinterupplagda båtar fanns det väl ingen reell plan för eller hade man en sån?
  7. Jovisst är det så. Jag var ute i hamnen idag för att se om båten finns kvar och inte hade blåst bort, kan ju lätt bli så när den inte väger mer än 92 kg. Men den var fortfarande surrad till moder jord i asfalten.😁
  8. Hos Grefab och i Björlanda Kile kan du få båtplats på dagen numera. Över 500 tomma platser nu.
  9. Uppenbarligen finns det ett vattenläckage ovanifrån som rinner utmed plywooden. Risken är ju stor att träet suger in vatten och då släpper limmet som håller ihop skivan. Att täta läckorna är prio ett. Är det sedan bara kosmetiskt vattenskadat så är det ju ingen fara. Man kan slipa lätt på ytlaminatet och olja in eller klarlacka, vilket man känner för. Men skottet är ju där av en anledning, troligen för att bära upp däcket och för att skrovet skall vara formstabilt, och för att stabilisera förstagsinfästningen även om den inte sitter rakt ovanför. Dock ser ju skivan ut att vara skruvad och inte plastad på plats vilket kan göra det enklare att byta ut den.
  10. Nya segel beställda så får vi se vad det ger. Tror inte att nån extremduk eller laminat ger högre fart på så små ytor som dessa segel är. Formstabiliteten är tillräcklig med Dacron ändå. Beställt från Boding denna gången då de hade möjlighet att leverera med kort leveranstid mitt i sommaren (3-5 veckor), dessutom så har de mätt och fotograferat de gamla seglen på plats och tagit del av information gällande klassregler av båttypen. Så nu blir det nog till att segla Tjörn Runt i cruisingklassen då det inte finns något SRS-tal på Supernovan och jag inte vill ta ut ett mätbrev bara för någon enstaka kappsegling per år. Priset blev inte så fasligt dyrt heller, strax under 12’ för bägge seglen tycker jag är hyffsat ok även om jag kunde sparat ytterligare 2 papp om jag beställt från Ungern. 1. Storsegel Dacron Specifikation Yta: 8m2 Duk: Dacron CMT 247gsm Skärning: Crosscut Inkl. 4st fullattor, replik i mastlik eller travare, beslag vid fullattor, 1st rev, segel nr. + logo, säck Trim: tell-tales, trimlina i akter- och bomlik, cunningham, kontrastband. 2. Fock Dacron Specifikation YTA: 4m2 Duk: Dacron 217gsm Skärning: Crosscut Inkl.: 1st topplatta, siktruta, Clewboard, trimlina i akter- och underlik, tell-tales, plasthakar och wire i förlik, kontrastband, fönster vid nedre tell-tales, segelsäck.
  11. En fyrtaktare roterar ju två varv per cykel, första varvet så tillför den bränsleblandningen, och vid andra varvet så komprimerar den och antänder bränslet, sedan så fortsätter den cykeln där den då släpper ut avgaser och samtidigt fyller på med ny blandning. om du då drar i handtaget så kan man känna var i cykeln man befinner sig och på så vis kan man oxå optimera att draget sker vid första delen av cykeln. Alltså man drar halvvägs och känner efter hur motståndet känns sedan släpper man in handtaget och tar ett nytt tag och får då rätt kraft vid rätt tändcykel. Prova får du se om det hjälper.
  12. Det gör nog inget för Peter har inte alla hästar hemma ändå.😂
  13. Med andra ord har du inte alla hästarna hemma.😂
  14. Lyft ur motorn och skicka iväg den med PostNord till reparatör, har du tur så slarvar PostNord bort den så får du en ny.😉
  15. Och i väntan på att ni köper en större båt kan du ju titta på denna korta filmen om hur man kappseglar en Dominant och driver den mot betydligt större båtar. Dominant Race har samma skrov som 78:an men lägre fribord vilket gör att skrovlängden då blir något kortare men den är lika lång i vattenlinjen. På senare båtar är kölen djupare för mer rätande moment och dessutom med högre rigg. Här är det Peter ”Blur” Gustafsson som pressar båten han lånat då hans ordinarie J/111 ligger nere i medelhavet utom räckhåll pga, Corona.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy