Jump to content
Saturday 19 October 2019

pseudonym

Medlemmar
  • Content Count

    3,071
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

pseudonym last won the day on October 16

pseudonym had the most liked content!

Community Reputation

510 Expert

2 Followers

About pseudonym

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. pseudonym

    S R D

    Det finns ju idag versioner av färdiga modeller från DJI med FLIR duo kamera. Kostar ju dock från 30 papp och uppåt. Men det finns ju de som satsar på drönare i sitt jobb för olika uppdrag både för skogsstyrelsen eller flera kraftbolag då det är billigare med drönare än helikopter för att inspektera ledningsgatorna. Sedan har ju nästan varje mäklare egna drönare idag. Den stora jag har här på bilden är försedd med en kamera på 40 x zoom och 20 Mpix sensor, även kraftiga lampor för sök i mörker.
  2. Jag har en Albin 57 sedan 2012 som jag är väldigt nöjd med. Bättre byggkvalitét jämfört med Fabola som är smäckigare, dock lättare då de har ballastvatten istället för kölvikt. Gott om utrymme under däck med 4 kojplatser, dock endast 130 cm i höjd men Fabola är även de grunda om man inte går upp till den stora 7.4 med höjbar taksektion. Albin kräver en specialvagn (original) då kölen fälls upp och ligger under skrovet där Fabola har en kölficka för kölbladet. Albin är bredare än Fabola vilket mer utrymmen och mer rätande moment vid segling. Båten är 5.25 i vattenlinjen men att hålla runt 6 knop i vindar mellan 6-8 m/sek ser jag inte som några problem. Sedan är det priset som skiljer mest. Men det finns andra båtar som kvalar in i denna båttypen. Jeanneau Sun 2000, First 21.7 och sedan finns det några till men priserna sticker fort iväg på dessa nyare båtar.
  3. pseudonym

    S R D

    Som då står för Svenska RäddningsDrönare är en grupp drönarpiloter där jag är ansluten och som då rycker ut och hjälper till vid olika sökpådrag för Missing People eller Fikk. Vi är i nuläget cirka 1000 piloter i hela landet och det växer fort. Vi jobbar precis som MP helt ideellt och är en betydande del av sökningarna där vi i första hand söker över vatten eller i öppna myrmarker där framkomligheten är begränsad.
  4. Jag har akterstag på min i form av dyneema hela vägen och med 16/1 i utväxling vill jag minnas det är. Då jag har en rejält tilltagen gennaker på 30 m2 så känns det säkrare med ett akterstag som förhindrar framfall av masten om det skulle skita sig ordentligt.
  5. Storseglet på en Albin 57 är ungefär lika stort som till en Maxi 77, alltså cirka 10 m2 vilket på en såpass liten båt som Albinen är ändå blir stort så det räcker och blir över. Att reva tidigt är något du lär märka av är en fördel. Visserligen är båten 2.40 bred men den lutar en del tills det säger stopp men då seglar den inte optimalt utan man går då ofta lite sidledes vilket bromsar mycket. Alltså reva ganska tidigt, runt 8-9 m/sek är min erfarenhet. Och då byter man samtidigt genuan mot en mindre fock istället för att hitta en balans mellan seglen.
  6. Fabola Pokus, eller en klassisk OK-jolle som finns i både trä och plast.
  7. Jag tycker att skrovet ser ut som en Triss 57, dock är 57:an en ht vilket denna inte är så det är en slamkrypare tror jag.
  8. Skatt på skeppskatt?
  9. Om du gillar ångbåtar skulle du väl valt s/s Engelbrekt istället? Den har ju ångmaskinen kvar iallafall.
  10. Senildemensen som satt in?😉😂
  11. Volvo, IPhone, DJI, är också kinesiska tillverkare. 😉
  12. Lås är för den ärlige, och för att försäkringsbolagen ska vara nöjda. Tjuven bryr sig inte.
  13. Är aldrig lätt att hantera när det blir trångt mellan båtar och bryggor, och den sprider sig fort med all plast.
  14. Det samma gäller väl i högsta grad Volvo 740? En fulare bil går väl knappast att uppbringa om man då inte väljer en Saab förståss.
  15. Såg faktiskt det förra veckan. En 40’+ nånting segelbåt med ratt kommer in backandes i Skärhamn mellan raderna och frun vid rodret och mannen i fören. Hon hanterade båten elegant så tom, en del vred på nacken för att se hur detta skulle sluta. Men hon lotsade in båten med hjälp av bogpropellern och propellereffekten fram/back ända in till bryggan med aktern före. Var säkert många gubbar som blev något avis på denna kvinnas hantering av båten. Inte ett ljud kommunicerade de under tiden detta förlöpte vilket inte tog mer än max 2 minuter. Full koll på de fasta förtöjningarna som gick under deras roder från bägge håll.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy