Jump to content
Wednesday 27 January 2021

pseudonym

Silvermedlem
  • Content Count

    3,420
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

pseudonym last won the day on January 3

pseudonym had the most liked content!

Community Reputation

653 Expert

2 Followers

About pseudonym

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

2,692 profile views
  1. Har du genomgående krackeleringar i plasten går det inte att reparera, bara om det finns ytliga repor kan de slipas bort. Lägg upp en bild så vi får se. Har du försökt att göra detta på kapellfönsterplasten? Det är lönlöst isåfall då den plasten är för mjuk för att behandlas.
  2. Och hur gjorde du för att misslyckas? Det är skillnad på Autosol och Autosol. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/plastpolermedel-000784/
  3. pseudonym

    Explosion

    Det blir aldrig en flytande båt av den där igen, får man hoppas? För strukturella försvagningar orsakade av brand är svåra att reparera och det är i detta fallet nog inte ekonomiskt försvarbart heller?
  4. På min lilla trimmis har jag dessa som funkar perfekt. Två till fockskot och två till travarvagnen.
  5. Du heter Macgyver i mellannamn va?😂
  6. @Georg_Ohm. Om du gillar sjöhävning så kan jag rekommendera dig att besöka Ussholmen strax söder om Marstrand.😉 det är ofta hävning i den viken när vinden ligger på från SV. Det finns bajamaja men inget färskvatten på ön som dock är en trevlig naturhamn. Sjöhävningen är dock inte så ofta förekommande då den uppstår mest vid frisk till kulingvindar. Att ligga mot den norra sidan är att föredra då den södra är mycket branta klippor. Vid fullt i hamnen så blir det många ankarlinor att se upp med, en del har den fula ovanan att dessutom dra en lina tvärs över hela viken vilket skapar ännu mera problem om man måste gå tidigt.
  7. Ankdammar kanske? 😂
  8. Såg den här kuliga kombon.
  9. Om du nu ska envisas med att vara miljömupp så hade det nog varit bättre med den här motorn med inbyggt batteri och en relativt hög effekt. Den spräcker din ekonomiska gräns med 2000:- men för miljöns skull är det en piss i havet. https://www.drev.se/produkter/50741?ref=5500
  10. För klena kablar gör ju att det blir en flaskhals att passera för strömmen vilken kan märkas på varma kablar och sämre kapacitet och ett lägre strömuttag på batteriet. Men jag hade oxå kört på en liten bensinsnurra därför att det blir enklare att hänga på och av än att fippla med batterier och annat.
  11. Kul att du gillade tanken, jag har mina ljusa stunder ibland när jag inte är inlåst på hemmet.😉
  12. En tanke kunde vara att använda ett badkar i plåt som du kapar på längden och tar ur såpass mycket du vill i bredd så du får den så smal du vill. Svetsa sedan ihop halvorna och slipa noga skarven, sedan kan du plasta direkt mot emaljen. Sedan har du en bänk du vänder upp och ner som du precis som med skotpulpeten du har där nu kan göra lätthål i eller skapa vattentäta utrymmen med hjälp av färdiga stuvluckor du kan köpa. Badkaret är en perfekt gjutform jag själv använde en gång till att tillverka en gasolkoffert till en gammal husvagn.
  13. pseudonym

    tips

    Och vad betyder lacerear? Ett för mig nytt okänt ord.
  14. Vad gäller vilket du skall använda av epoxi eller polyester beror på underlaget. Du kan lägga epoxi på polyester men inte tvärtom polyester på epoxi för det fäster inte omvänt. Viktigt att tänka på vid framtida arbeten alltså. Oxå viktigt är att du efter du har lagt på glasfibermatta är att du får ut luften ur mattan, alltså att mattan blir mättad av polyester. Sedan vilken vikt på matta du använder spelar mindre roll, den vanligaste är 600 gr/m2, den något finare 450 eller 300 använder man när det blir små radier vid böjar eller veck där en 600 blir svårare att forma vid många lager. Jag brukar oftast använda 450 och 300 vid mina jobb jag har gjort. Om man har en yta som ligger öppen där man vill ha så fin yta som det bara går använder man en avrivningsduk man kallar för peel ply som man lägger över det sista lagret polyesterplast. Det blir nästan som om man hade en yttre form som man med lite övning kan få superslät. Att jobba med polyesterplast ger ofta huvudvärk då det är så starka kemikalier så måste man ha bra ventilation inne eller stå utomhus med en temperatur som helst är över +15˚c. Epoxi är luktfri men desto giftigare att få på huden då den vid långvarig kontakt kan ge cancer. Och formplyfa vill jag inte rekommendera då den är skapad för att släppa från gjutningen, bättre att använda vanlig björkplywood, gärna vattenfast då den är limmad med bättre lim.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy