Jump to content
Friday 10 July 2020

siteadmin

Administratörer
  • Content Count

    450
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

siteadmin last won the day on January 30

siteadmin had the most liked content!

Community Reputation

40 Expert

About siteadmin

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

883 profile views
  1. Hösten är för många i branschen en viktig försäljningsperiod och är samtidigt startskottet för nästa års försäljning. Därför vill vi som branschförbund fortsätta att hålla igång försäljningen och vi arbetar för fullt med kreativa alternativ under samma period. Samtidigt kan vi glädjas åt att denna sommar kommer gå till historien som båtlivets år, då hemmasemester är det som gäller för oss i Sverige. Vi ser ju alla den enorma efterfrågan som råder på både nya och begagnade båtar just nu, och de som redan har båt planerar att använda den i större utsträckning än tidigare. Så, Coronaviruset stoppar våra fysiska mässor i höst, men stoppar inte båtlivet - om vi tar ansvar och visar hänsyn på sjön.
  2. Är det rätt plats att posta denna kommentar? Vi som driver detta är entusiaster och gör det i bolagsform. Pengarna som kommer in går åt till att hålla sidan igång, för att alla som vill kan få möjligheten att gratis diskutera båtar och båtliv.
  3. Tråkigt att några vill lämna. Vill man avsluta sitt medlemskap så skicka bara ett mail till support@maringuiden.se. Går givetvis att skicka ett direktmeddelande också. Vilket användarnamn du har. Måste skickas från mailen som är kopplad till användaren. Information om vad som skall hända med eventuella inlägg. Vara kvar med namnet eller anonymiseras. //stavhammar
  4. Rättning mittåt. Vi har rensat Offtopic-kommentarer i tråden. Håll er till ämnet och utlämna era politiska diskussioner. Har vi missat något så hör av er igen.
  5. Hej. Det finns ett sedan många år. Sök på maringuiden.se så hittar du det. Vi är inte allt för aktiva där, men det finns som kanal för den som vill följa oss. Det finns även ett instagramkonto som heter maringuiden.se (#maringuiden.se)
  6. En liten kommentar från oss på maringuiden. Vad gäller diskussionen om Facebook vs maringuiden, så är det väl som vanligt. Det finns inget rätt eller fel. Det är upp till var och en att bestämma vad som passar bäst. Varför välja det ena eller andra. Båda är kommersiella företag. Skillnaden är att vi som driver maringuiden gör det för att vi älskar båtar och båtlivet. Vi tar gärna emot konstruktiv feedback hur Ni & Vi kan göra maringuiden ännu bättre. Nästa år friar vi 25-års jubileum på nätet. Vilket gör maringuiden till en av Internetpionjärerna i Sverige. Detta gör vi tack vare er alla som bidrar med fakta och lång erfarenhet. Tack! 😊 Posta gärna era kommentar och feedback här: Förslagslådan Hälsningar maringuiden.se
  7. Hej. * Logga in med Facebook funktion finns. * Nu kan ni lägga upp "stora/tunga" bilder i annonserna på Köp & Sälj. Tänk på att stora bilder kan ta lång tid att ladda upp. Tack för tipset.
  8. Då eldrivna båtar börjar bli allt vanligare på våra vatten, så öppnar vi en separat forumdel för denna kategori. Håll tillgodo.
  9. T8:an är laddad med DNA och designelement från historiska Nimbus-modeller och är det svenska företagets svar på den perfekta daycruisern. Nimbus utvecklingsteam har valt det bästa av det bästa och har under framtagandet av modellen noggrant förbättrat design, funktionalitet, säkerhet samt komfort för alla ombord. Technical Specifications Length 8,15 m / 26’ 9” Width 2,60 m / 8’ 6” Weight (no engine) 2300 kg / 5070 Ib Fuel Capacity 240 l / 63,3 US gal Water Capacity 50 l / 13,1 US gal Refrigerator Capacity 30 l / 7,7 US gal Design Category C8 Number of beds 2 Speed +40 knots Engine Alternatives (COLD FUSION WHITE) Mer info: Nimbus Boats AB
  10. För att alls göra det meningsfullt att städa haven från skräp, måste den enorma nedskräpningstakten minskas, och som ett led i den processen har The Ocean Cleanup även utvecklat Interceptor. En solcellsdriven skräpsamlarstation som ska placeras i de 1000 största floderna i världen, som tillsammans står för 90% av utsläppen av skräp i världshaven. Skräp i världshaven är ett problem som har stor inverkan på många olika områden. Över 600 marina arter påverkas direkt av skräpet som flyter omkring. Skräpet medför en negativ inverkan på ekonomier på grund av förändrad turism, fiske och även direkta kostnader för städning av skräpet. Plasten i havet ham- nar i näringskedjan och påverkar till slut även människors hälsa. Mer info: The Ocean Cleanup
  11. Synchronized Main Furling, eller SMF som man kallar det, har haft ett 20-tal testpiloter under förra året. Målgruppen är lite äldre båtar på 35 fot och uppåt med en Seldenmast. Smakar det så kostar det, ca. 80000:- inkl. moms och exklusive montering får man vara beredd att lägga ut. Intresset på Mässan har hittills varit stort, och man har fått många order från sina återförsäljare och varv meddelar Mats-Uno. Mer info: Selden
  12. Hej. Nej inte som det ser ut nu. Eventuellt åker vi upp en dag eller två. Då kan vi ta med oss vimplar om det blir över.
  13. Under onsdagens hållbarhetsdag får Båtmässans besökare bland annat ta del av spännande seminarier om hur våra vatten mår, hållbart båtliv och om framtidens båtbygge. En av framtidens båtbyggare på scen är Pelle Stafshede, grundare av Melker of Sweden - ett företag som är ensamma i världen om att 3D-printa vattensportsprodukter av återvunnet material. – Våra kajaker och paddelbrädor skrivs ut med hjälp av en enorm 3D-printer. Ofta använder vi biobaserad fiber som lin och sågspån, men vi använder även gamla kaffesäckar som byggmaterial. Hållbarhet betyder allt i vår organisation och vi strävar mot att kunna jobba 100 procent biobaserat och cirkulärt, säger Pelle Stafshede. Först i världen I dagsläget är det Värmlandsbaserade vattensportsföretaget ensamma i världen om att tillverka den här typen av produkter. Varje år säljer man ungefär 400 kajaker och paddelbrädor - och planer på att expandera, står runt hörnet: – Vi vill förstås inspirera till ett mer hållbart sätt att tillverka den här typen av produkter. Vi kan inte fortsätta att skeppa material över hela världen när vi har fullt användbart material här hemma. Vid framtida expansioner kommer vi att arbeta med material som finns lokalt. Om det blir kokosnötter eller bambu, det får vi får se, men det är en spännande resa som vi ser fram emot, säger Pelle. Under Båtmässan i Göteborg skrivs prototyper av Melkers kajaker ut med hjälp av 3D-teknik. Idag tar en kajak åtta timmar att printa, något som Pelle tror kommer att gå snabbare inom en snar framtid. Båtmässan i Göteborg pågår fram till den 9 februari. Den 5 februari är vikt åt miljön med bland annat besök av Axel Wenblad, Världsnaturfondens ordförande i Sverige, elbåtsentreprenören Konrad Bergström, Ren Kust och Ocean Recycle One. För mer information, kontakta: Jacob Ryder, Affärsansvarig Båtmässan jacob.ryder@svenskamassan.se
  14. SLA-utförandet lämpar sig för oceansegling, godkänd enligt World Sailing OSR. Integrerad säkerhetssele med dubbla öglor att fästa säkerhetslinan i. SLA-modellen har AIS access samt inspektionsfönster för PLB. Löstagbart grenband. Bärförmåga 190N.” Läs mer: www.baltic.se
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy