Jump to content
Friday 24 January 2020

siteadmin

Administratörer
  • Content Count

    428
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

siteadmin last won the day on December 24 2018

siteadmin had the most liked content!

Community Reputation

26 Expert

About siteadmin

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

726 profile views
  1. “I GPSMAP Plus-serien ingår Garmins överlägsna integrerade funktioner som redan finns i några av våra storsäljande GPSMAP sjökortsplottrar, vilka redan är kända för sina vassa funktioner och inbyggda användarvänlighet” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Vi är glada över att kunna leverera en komplett integrationslösning för hela båten genom att introducera GPSMAP Plus-serien, som erbjuder fler val och möjligheter för båtägare.” GPSMAP Plus-serien är en stark efterföljare till de mycket populära serierna GPSMAP 722, 922 och 1222 Touch och har all dess funktionalitet. Dessutom har den en markant förbättrad integreringskapacitet, såsom J1939 motorintegrering och kompatibiliteten med OneHelm, en exklusiv funktion som förenklar kontroll och anpassning av båtens viktigaste system till en huvudkälla – kombinationsenheten från Garmin. För första gången finns denna funktion i 7- och 9”-displayer och ger ökad bekvämlighet, kontroll och säkerhet ombord. Sedan denna innovativa HTML5-plattform, som är framtagen för tredjepartsföretag, lanserades 2018 har system och teknologier från 16 märken i branschen – belysning, stabilisering, digital switching och ännu mer – integrerats i OneHelm. Det finns stöd för OneHelm i hela GPSMAP Plus-serien. Processorkraften som finns i GPSMAP Plus-serien har också förbättrats för att kunna erbjuda en användarupplevelse av hög klass. Hastigheten vid kartritning är snabbare och samtliga sensorer, såsom radar, ekolod och multimedia, har också fått en förbättrad prestanda. GPSMAP Plus är förprogrammerad med en baskarta över hela världen och har stöd för sjökorten BlueChart g3, Garmins senaste sjökort med integrerad Navionics®-data. Dessutom finns stöd för funktionen Auto Guidance1, en teknologi som söker igenom relevanta sjökort för att kunna skapa en föreslagen rutt baserat på angivet djup och höjd. I sjökorten BlueChart g3 Vision får du ännu mer data i form av 3D-vy, satellitbilder, flygfoton och ännu mer. Du får tillgång till fantastisk ekolodsfunktionalitet direkt då du har packat upp kartongen. Versionen “xs”-Plus har stöd för 1kW traditionellt CHIRP-ekolod, ClearVü scanningekolod och Panoptix™ all-seeing-ekolod, inklusive Panoptix LiveScope™ System. “xsv” Plus-modellerna har dessutom stöd för SideVü scanningekolod (givare köps separat). Enheten har inbyggt Wi-Fi® och därmed blir det enkelt att använda Garmins kostnadsfria mobilapp, ActiveCaptain®. Den skapar en kraftfull koppling mellan en kompatibel mobil enhet och GPSMAP Plus. Använd ActiveCaptain-appen för att få åtkomst, uppdatera och köpa nya sjökort från OneChartTM i din mobil när det passar dig. ActiveCaptain är ett community där du kan dela information om intressanta platser som är relevanta när du är på sjön, få åtkomst till data från QuickdrawTM Community och ännu mer. ActiveCaptain erbjuder också smartaviseringar1 direkt till din plotter/kombinationsenhet, mjukvaruuppdateringar, möjlighet att planera dina kommande turer även då du inte är på båten. Och mycket mer. Enheterna finns tillgängliga i ett flertal olika storlekar för att passa många olika båtar och budgetar.GPSMAP Plus-serien har intuitiva touchskärms-displayer i storlekarna 7-, 9- eller 12”. Samtliga har stöd för att dela ekolod, sjökort, användardata, kameror och ännu mer mellan flera olika enheter. Dessutom finns stöd för NMEA 2000, där du kan koppla till autopiloter, digital switching, väder, FUSION-Link, VHF, AIS och andra sensorer. Nya GPSMAP Plus-serien kommer att finnas tillgänglig från och med november, med ett rekommenderat cirkapris från 11 199 kr upp till 31 199 kr. Besök garmin.se för mer information.
  2. Aldrig tidigare har så få personer omkommit i drunkningsolyckor i Sverige. Anledningarna till det rekordlåga antalet är naturligtvis många, men klart står att arbetet med att främja, förebygga och avhjälpa olyckor i, vid och på vatten leder åt rätt håll. Antalet omkomna vid drunkningsolyckor fram till sista oktober 2019 är hälften av antalet för snittet över samma period under hela 2000-talet. Det är ett kvitto på att när fler aktörer samverkar kan vi tillsammans minska antalet drunkningsolyckor. Samtidigt går det inte att luta sig tillbaka och tro att utvecklingen ska fortsätta nedåt av sig själv. Vi får inte glömma allt arbete som ligger bakom för att informera allmänheten om det vi fram till idag känner till som framgångsrika recept för att motverka drunkningsolyckor. Bland annat att lära barn i grundskolan om grundläggande beteenden när man vistats i, vid eller på vatten, till exempel genom läromedlet Barnenslivräddningsskola där bad-, båt- och isvett ingår. Det handlar också om att möta den vuxna allmänheten med lättillgängliga fakta om hur man ska agera för att så långt som möjligt förebygga att händelser inträffar. Vi förmedlar kunskap bland annat genom www.issakerhet.se och olika informationskampanjer som ”Ta Simborgarmärket - testa din simkunnighet” och ”Wear It, Sweden! – den bästa flytvästen är den man har på sig.” Vi ska vara stolta för allt bra som åstadkommits, men vi kan inte vara nöjda så länge människor fortsätter att drunkna. Fram till idag räknar vi endast antalet omkomna vid drunkningsolyckor. International Life Saving (ILS) och Världshälsoorganisationen (WHO) definierar drunkning som en process som resulterar i tre olika utfall; omkommen, överleva med skador eller överleva utan skador. Idag vet vi en del om dem som omkommer men det finns mer att lära av dem som överlever: Hur många överlever en drunkning? Hur många vårdas inom akutsjukvården för drunkningssymtom? Vilka avgörande faktorer har bidragit till att bryta drunkningsprocessen? Detta och mycket mer kommer avhandlas under ”Vattensäkerhet 2020”, Sveriges viktigaste mötesplats för att diskutera vattensäkerhet generellt och drunkningsprevention i synnerhet. Okunskap är farligt, inte vatten! Läs mer på Läs mer på vattensäkerhet 2020.se
  3. Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under oktober 2019 Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över personer som mist livet vid drunkningsolyckor visar att En person omkommit under oktober i år jämfört med fyra personer under oktober 2018. Totalt har 50 personer omkommit i år vid drunkningsolyckor jämfört med 124 under samma period förra året. Aldrig tidigare har så få personer omkommit i drunkningsolyckor i Sverige. Anledningarna till det rekordlåga antalet är naturligtvis många, men klart står att arbetet med att främja, förebygga och avhjälpa olyckor i, vid och på vatten leder åt rätt håll. Antalet omkomna vid drunkningsolyckor fram till sista oktober 2019 är hälften av antalet för snittet över samma period under hela 2000-talet. Det är ett kvitto på att när fler aktörer samverkar kan vi tillsammans minska antalet drunkningsolyckor. Samtidigt går det inte att luta sig tillbaka och tro att utvecklingen ska fortsätta nedåt av sig själv. Vi får inte glömma allt arbete som ligger bakom för att informera allmänheten om det vi fram till idag känner till som framgångsrika recept för att motverka drunkningsolyckor. Bland annat att lära barn i grundskolan om grundläggande beteenden när man vistats i, vid eller på vatten, till exempel genom läromedlet Barnenslivräddningsskola där bad-, båt- och isvett ingår. Det handlar också om att möta den vuxna allmänheten med lättillgängliga fakta om hur man ska agera för att så långt som möjligt förebygga att händelser inträffar. Vi förmedlar kunskap bland annat genom www.issakerhet.se och olika informationskampanjer som ”Ta Simborgarmärket - testa din simkunnighet” och ”Wear It, Sweden! – den bästa flytvästen är den man har på sig.” Vi ska vara stolta för allt bra som åstadkommits, men vi kan inte vara nöjda så länge människor fortsätter att drunkna. Fram till idag räknar vi endast antalet omkomna vid drunkningsolyckor. International Life Saving (ILS) och Världshälsoorganisationen (WHO) definierar drunkning som en process som resulterar i tre olika utfall; omkommen, överleva med skador eller överleva utan skador. Idag vet vi en del om dem som omkommer men det finns mer att lära av dem som överlever: Hur många överlever en drunkning? Hur många vårdas inom akutsjukvården för drunkningssymtom? Vilka avgörande faktorer har bidragit till att bryta drunkningsprocessen? Detta och mycket mer kommer avhandlas under ”Vattensäkerhet 2020”, Sveriges viktigaste mötesplats för att diskutera vattensäkerhet generellt och drunkningsprevention i synnerhet. Okunskap är farligt, inte vatten! Läs mer på Läs mer på vattensäkerhet 2020.se Visa hela nyhet
  4. Bakgrunden till projektet är att klimatfrågorna kommer allt närmare och i nyhetsflödena får vi nu höra dagligen att klimatförändringarna går fortare än vad någon hittills har förutspått. Båtlivet och båtbranschen måste därför ta ansvar för det som vi kan ta ansvar för; produktion, framdrivning, beteende, underhåll, förvaring och återvinning. ”Med projektet vill vi införskaffa och besitta relevant kunskap om båtlivets och båtbranschens avtryck på miljön, helt enkelt sitta med rätt fakta vid stora beslut. Detta ska ske genom ett nära samarbete med forskning, akademin, projekt, branschen och myndigheter”, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat. Projektet, vid namn Hållbart båtliv - Sweboats klimat- och miljöprojekt, skall helt och hållet vara lösningsorienterat och praktiskt inriktat. Att besitta rätt fakta och kunskap är kritiskt för projektet – och för klimatet. Det ska med underlag från expertisen forma de strategier och handlingsplaner som behövs för att på både kort och lång sikt drastiskt minska båtlivets och båtbranschens avtryck på miljön. Sweboat driver redan ett omfångsrikt miljöprogram för sina marinor och varv med bland annat branschråd, kundinformation, mätning av båtbottnar med hjälp av XRF-instrument i samarbete med Svenska Båtunionen, återvinning av båtar m.m. Det finns även redan råd och tips till båtägare hur de blir mer klimatsmarta, bland annat genom att välja miljövänligare bränsle, körteknik för att åka bränslesnålt och överväga alternativ till giftig bottenfärg om möjligt. Sweboat har även instiftat en ideell insamlingsstiftelse, Sweboats Miljöfond, för att ge bidrag till miljöförbättrande åtgärder hos sina medlemmar och tagit initiativ till ett miljöpris för att uppmuntra miljövänliga initiativ och innovationer. ”Vår vision är att båtbranschen ska halvera sin miljöpåverkan inom tio år och vi ska då i grunden ha förändrat branschens och våra kunders beteende, attityd och utvecklingstakt”, avslutar Mats Eriksson. För mer information: www.sweboat.se
  5. Olika båtmärken och -modeller testades för tjänsten under säsongen 2019. Användarnas erfarenheter och respons av Yamarins Cross -modell med aluminiumskrov var positiva. I Cross-båtarna 54 BR, 57 BR och 62 BR av bowridermodell förenas bekvämlighet, stil och hållbarhet. ”Båtförarna efterfrågade också en möjlighet att övernatta och för att möta detta behov tog vi även med en nylanserad, modern utfärdsbåt försedd med cabin i fören, Yamarin 63 Day Cruiser”, berättar Skipperis VD Kristian Raij. ”Båtdelning inom urbana områden ökar i popularitet och visar på en förändring i båtbranschen, i konsumenternas behov och värderingar samt hur man förstår dessa. Delningsekonomin och en gemensam användning av båtar växer och vi vill aktivt vara med i förändringen ”, berättar Juha Lehtola, VD för Inha Bruk, som tillverkar Yamarin- och Cross-båtar. De planerade, nya hemmahamnarna för båtarna finns i Stockholm där det öppnas minst tre hamnar. Oslos hemmahamnar bestäms senare under våren 2020. ”Tack vare Yamahas och Yamarins produktutvecklingssamarbete kan vi nästa sommar erbjuda ett flertal egenskaper som gör det enklare att använda tjänsten. Städernas inställning har också varit mycket positiv. Tjänsten upplevs som en viktig attraktion för staden med tanke på invånarnas trivsel och närturismen”, berättar Kristian Raij. Skipperi sköter om båtarnas underhåll, service, försäkringar och tillgänglighet. Nästa sommar är det alltså enklare och smidigare än någonsin att komma ut på vattnet. Dessutom får medlemmarna elektroniskt utbildningsmaterial och praktisk undervisning för båtlivet, så att det ska vara så enkelt som möjligt att börja med båtliv som hobby.
  6. Svedea är en nischaktör som specialiserat sig på försäkringar inom utvalda områden. Bolaget är idag ledande inom motorcykelförsäkring, snöskoterförsäkring och båtförsäkring och ett av de bolag som växer allra snabbast inom bil- och djurförsäkring. I den mätning av kundnöjdhet i försäkringsbranschen som Svenskt Kvalitetsindex, SKI, idag presenterar toppar Svedea tillsammans med Länsförsäkringar kategorin fordonsförsäkring med betyget 77,4 på en skala 0–100, vilket är ett av de högsta uppmätta värdena någonsin bland försäkringskunder. Betyg över 75 vittnar enligt SKI om mycket goda kundrelationer. Ända sedan starten 2010 har Svedea arbetat målmedvetet med att utveckla en kundcentrerad företagskultur och att skapa engagemang bland medarbetarna för att alltid sätta kunderna främst. – Vi är extremt engagerade i att ta hand om våra kunder på bästa sätt och är övertygade om att det, mer än någonting annat, har bidragit till vår framgång. Kunderna ställer allt högre krav och förväntar sig ett snabbt, personligt och kunnigt bemötande, oavsett kontaktväg, säger Svedeas vd, Jonas Roberts. SKI:s undersökning belyser utöver kundnöjdhet delområden som påverkar densamma. Inom flera av dessa visar Svedea värden som ligger långt över branschsnittet. Det gäller exempelvis delområdet service där Svedea placerar sig i topp. – Det är när en skada inträffar som kunden på riktigt upplever sitt försäkringsbolag. Det är då vi ska leverera vad vi lovat när vi sålt försäkringen. Jag skulle säga att vi är genuint intresserade av att hjälpa till och får nöjda kunder av bara farten. Våra egna mätningar, den stora mängden positiva omdömen från våra kunder och nu även SKI:s mätning talar sitt tydliga språk, säger Jonas Roberts.
  7. Med två voltmetrar kan du enkelt följa upp din anläggning för att se att den verkligen utnyttjar MPPT regulatorns fördelar? Solteknik HB har tagit fram ett billigt sätt som är funkis och superlätt att montera och även visar batteriets status. En voltmeter parallellkopplas till MPPT regulatorns ingång för solcellen och den andra voltmetern kopplas direkt till batteriets plus och minuspol. Mer info på Solteknik.se
  8. Välkomna till vår monter på Båtmässan i Göteborg den 2-10 februari. Du hittar oss på andra våningen i monter F 02:26. Hälsningar Från oss bakom tangentbordet. 01980480-7F71-47F8-8C7C-6176F8186960.mp4
  9. God Jul Och Gott Nytt År! Från oss på maringuiden.se
  10. Hej. Vi ber om ursäkt och detta är givetvis inte ok och inget som vi står bakom. De annonser som visas är olika och det är googles annonsmotor som styr vad den enskilda "surfaren" ser. Vi har tagit bort aktuell annons och är tacksamma för att ni rapporterar det ni tycker är olämpligt. Maila gärna en skärmdump eller allra helst en länk till annonsen i fråga på emailadress siteadmin@maringuiden.se så skall vi tabort annonsen omgående. Hälsar maringuiden.se
  11. Hej, Kom in till vår monter och snacka båt och båtliv. Vi finns i Monter F04:41 uppe på andra våning. Bild: Musmatta anno sent 90-tal. Nostalgi av stora mått😎
  12. Här kommer lite bilder från sjöräddningensdag på Gullholmen.
  13. Hej, Vilken modell på biltelefon har du?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy