Gå till innehåll
tisdag 22 januari 2019

siteadmin

Administratörer
  • Innehålls Antal

    410
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

siteadmin senast vann den dag 24 December 2018

siteadmin hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

25 Expert

Om siteadmin

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

383 profilvisningar
  1. siteadmin

    God Jul Och Gott Nytt År!

    God Jul Och Gott Nytt År! Från oss på maringuiden.se
  2. siteadmin

    Hallberg-Rassy 75 år

    Harry Hallberg levde mellan 1914 och 1997 och började sin båtbyggarkarriär som 14-åring. Första båttypen han byggde i egen verksamhet och i serie var Folkbåten. Harry hade även stor framgång med Kungskryssaren. Bägge dessa modeller byggdes dock av ett flertal andra varv. Det som utmärkt Harry Hallberg allra mest var att han tidigt förstod fördelarna med att använda plastskrov och att bygga båtar i serie. 1963 var han tidigt ute med serietillverkning av den egna modellen P28 med skrov i glasfiberarmerad plast och överbyggnad i trä. Harry Halllberg fick dessutom tidigt exportframgångar. Ett stort antal P28 såldes i USA. Christoph Rassy föddes 1934 och är än idag en aktiv båtmänniska. Han växte upp i Bayern i södra Tyskland och utbildade sig till båtbyggare vid ett litet träbåtsvarv. Snart ville han bygga större och präktigare båtar och leva vid havet. Han hade hört att Sverige är ett land med båtbyggartraditioner att bygga stora och fina båtar. Därför skrev han fem brev till fem svenska varv där han frågade om jobb. Tre svarade aldrig, ett svarade negativt och ett svarade: kom genast hit och visa vad Du går för. 1960 kom Christoph i det närmaste tomhänt till Nötesund i Sverige för att bygga båtar. På dagtid byggde han båtar för ett varv som sedan många år inte längre existerar. För att dryga ut kassan byggde han en egen båt på kvällar och helger. Båten kappseglade han med, vann, och sålde med förtjänst, så att en ny, lite större båt, kunde byggas. Snart ville Christoph stå på egna ben. Detta råkade sammanfalla med att en av traktens ledande båtbyggare, Harry Hallberg, hade blivit trångbodd och byggt nya större lokaler, 10 km längre bort på ön, i Ellös. Så de gamla lokalerna var till salu. 1965 köpte Christoph Rassy Harry Hallbergs gamla lokaler, men ingenting av verksamheten i övrigt. 1965-1972 var Harry Hallberg och Christoph Rassy konkurrenter. Den första modellen Christoph Rassy byggde i serie var Rasmus 35, konstruerad 1966. De första två exemplaren byggdes helt och hållet i mahogny och årsproduktionen var en båt. Denna modell var i många avseenden en föregångare. Storleken på hela 35 fot var enorm på den tiden. Dessutom handlade det om en segelbåt med kraftig motor och en djup sittbrunn skyddad av en vindruta. Detta var en kombination som aldrig tidigare skådats. Idag är detta en självklarhet för en bra cruisingbåt. Detta var samtidigt konceptet för det som skulle komma att bli Hallberg-Rassy. Harry Hallberg pensionerade sig 1972. Samtidigt behövde Christoph Rassy större lokaler. 1972 köpte Rassys Båtbyggeri i Kungsviken Harry Hallbergs varv i Ellös. Den här gången hela verksamheten, med alla rättigheter och skyldigheter. Eftersom Hallberg med bred marginal var det största och mest välkända namnet, med gott rykte ända till andra sidan Atlanten, blev det nya namnet Hallberg-Rassy. Men Harry Hallberg och Christoph Rassy har aldrig arbetat tillsammans. Den första nya konstruktionen som från början kom ut under namnet Hallberg-Rassy, var Monsun 31, utvecklad 1973. Båten blev en stor försäljningsframgång, med 904 båtar byggda fram till 1982. Detta är det största antal av en Hallberg-Rassymodell som byggts genom tiderna. För att möta efterfrågan dubblades varvets yta 1975. Hallberg-Rassy 41 från 1975 var den första modellen med en blå rand runt sittbrunnen, som var lätt upphöjd för att ge rum åt en genomgång till akterruffen under däck. Både båtstorleken och utrustningsstandarden var spektakulär för sin tid, med rinnande varmvatten, dusch, elektrisk ankarvinsch, rullfocksanläggning, två separata toalettutrymmen och en kraftig motor. Hallberg-Rassy 38, designad 1976-77, var en trendsetter med samma inredningskoncept som 41an, men med låg överbyggnad, högre fribord och första båten med den så karaktäristiska Hallberg-Rassyblåa randen runt skrovet. 1983 ritade och byggde då 16-årige Magnus Rassy en båt på 26 fot i ett exemplar med namnet “Rassker”. Skrovet byggdes med en kärna av Divinycell och aramidfiberarmerad plast. För första gången såg en båt med utvändig blyköl och badplattform dagens ljus. Båten blev en stor kappseglingsframgång. 1985 byggdes en Hallberg-Rassy 49 med två fåtöljer i salongen. Detta vara något som aldrig tidigare skådats. Nu kan man se liknande lösningar på båtar från hela världen, men inga fåtöljer är så bekväma som originalet från Hallberg-Rassy. Redan 1987 installerade Hallberg-Rassy den första CNC-styrda fräsmaskinen för att skära ut delar till träinredningen. En hittills oupplevd precision och spillutnyttjande blev verklighet. 1988 började Hallberg-Rassy ett framgångsrikt samarbete med en av vår tids mest talangfulle yachtdesigner, Germán Frers från Argentina (uttalas Herman Frers). Detta visade sig snabbt bli ett avgörande steg framåt i varvets utveckling, som kombinerade gamla goda kvaliteter som gediget arbete, komfort och fina träarbeten, med Frers elegans och seglingsprestanda. Detta kombinerat med lätthanterlighet gav ett helt nytt vinnande program av båtar. Konceptet har sedan förfinats och förbättrats, år för år, under årtionden. 1993 började Hallberg-Rassy Öppet Varv i liten skala. Detta har genom åren utvecklats till Skandinaviens största och viktigaste segelbåtsmässa. När hemsidan www.hallberg-rassy.com kom online 1996, var det en av de allra första webbsidorna för båtbyggare i Europa. Redan då var hemsidan mycket innehållsrik. 1996 var första gången en plastbåt hamnade på ett museum. Hallberg-Rassy Monsun 31 "Golden Lady", donerades efter tre och ett halvt varv runt jorden till Råå Museum, av sin första och enda ägare, Kurt Björklund. 1998 startades ett separat bolag som bara hanterar original-reservdelar och -tillbehör. Idag arbetar sex personer heltid på Hallberg-Rassy Parts, specialiserade på att sända tillbehör och reservdelar över hela världen och det finns även egen butik på 260 kvadratmeter på varvsområdet i Ellös. 2005 förärades Hallberg-Rassy en egen gata; Hallberg-Rassyvägen, som postadressen numera heter. Sedan 2011 har Hallberg-Rassy en mycket aktiv Facebook-sida med över 48 000 följare och sedan hösten 2013 även ett populärt Instagram-konto med över 33 000 följare. I augusti 2012 var en Hallberg-Rassy 412 med rullmast snabbaste båt i klassen i Tjörn Runt bland 46 vassa båtar, både på verkligt seglad tid och efter respit. Båten var den första båten med FatFurl rullstorsegel, ett revolutionerande rullstorsegel med full akterliksrunda och skädda i toppen. Nu behövde en bekväm rullstor inte längre betyda någon skillnad i fart eller höjdtagningsförmåga mot ett traditionellt segel att vika på bommen. 19 år i rad är Hallberg-Rassy den tydliga drömbåten bland seglare. Detta bekräftas av en omfångsrik marknadsundersökning arrangerad av Delius Klasing förlag i Tyskland med flera tusen personer som deltar i undersökningarna som gjorts 19 år i rad. Ledningen till tvåan på listan är massiv med flera gånger så många svar för Hallberg-Rassy. De tre senaste modellerna som introducerats de senaste två åren är 44, 340 och 57, alla med dubbla roderblad. Alla dessa modeller har visat sig vara internationella försäljningsframgångar. Hallberg-Rassykonceptet har utvecklats, steg för steg, genom årtionden. Hallberg-Rassy har alltid varit trogna grundvärderingarna med gedigna båtar, välskyddade sittbrunnar, lång livslängd, lätthanterlighet med mer än respektabla fartresurser. Hallberg-Rassy är fortsatt 100 % familjeägt och familjedrivet. Hallberg-Rassy drivs sedan 2003 av andra generationen, Magnus Rassy. Hallberg-Rassy har aldrig hamnat i ekonomiska svårigheter. Varvskoncernen är obelånad. Varje båtköpare kan få bankgaranti till lågt självkostnadspris. Hallberg-Rassy har levererat 9 400 båtar, på utsatt tid, varav 3 400 är ritade av Frers. Läs hela Hallberg-Rassyhistorian här: https://www.hallberg-rassy.com/sv/varvet/varvets-historia/
  3. Sweboat startar miljöfond och delar ut miljöpris Med ännu mer fokus på miljöfrågorna och branschens utveckling mot ett miljövänligare båtliv tar Sweboat nu ytterligare initiativ för hållbar utveckling och värnande av vår miljö. Nu presenterar vi två viktiga delar till vårt redan omfattande miljöprogram för varv och marinor. Sweboat instiftar nu en Miljöfond och ett Miljöpris. Insamlingsstiftelsen Sweboats Miljöfond Syftet med Miljöfonden är att ge bidrag till Sweboats medlemmar som vill vidta åtgärder för att värna om sin miljö och minska båtlivets avtryck. Ur Miljöfonden kan bidrag sökas till miljöarbete som; Förebyggande åtgärder för att värna miljön Undersökning, identifiering och minimering av föroreningskällor Anpassning av befintliga system Informationsspridning och attitydförändring Medlen till miljöfonden skapas genom att Sweboatmedlemmar som deltar samlar in bidrag från sina kunder till fonden. Bidraget går oavkortat till Miljöfonden som även är öppen för bidrag och donationer. Miljöfonden administreras som en fristående ideell stiftelse - ”Insamlingsstiftelsen Sweboats Miljöfond” som garanterar fondens syfte. Sweboats Miljöpris I samband med Miljöfonden initierar Sweboat ett Miljöpris som belönar den person, organisation eller det företag som har gjort en bra och betydelsefull insats på miljösidan kopplat till båtlivet. Exempel på detta kan vara; Ett miljöprojekt/-initiativ En uppfinning som gagnar miljön och/eller miljöarbetet En enkel insats med stor effekt på miljön Miljöpriset delas ut årligen och är på 25 000 SEK. Det första Miljöpriset kommer att delas ut under båtmässan Allt för Sjön den 1 mars 2019. ”Med vårt miljöprogram vill vi visa att branschen aktivt tar miljöfrågan på allvar. Införandet av Miljöfonden och Miljöpriset är en mycket viktig del som vi vet att många av våra medlemmar och även båtlivet i stort kommer att ha nytta av.” säger Mats Eriksson, VD på Sweboat. För mer information: Kontakta Mats Eriksson, VD Sweboat 08-449 55 98, me@sweboat.se
  4. - Nordic Marine är välkända i branschen för det otroligt fina jobb de gör för sina kunder. De har ett brett kontaktnät och en stor erfarenhet från att de historiskt har sålt Targa. Målet för Brandskär är att ta både båtarna och varumärket till nästa nivå och där är det strategiska partnerskapet med Nordic Marine en otroligt viktig pusselbit. – Säger Henric Carlsson, delägare Brandskär Robert Högberg och Niclas Ekegren som tillsammans äger Nordic Marine Norden AB ser Brandskär som ett varmt välkommet tillskott i deras utbud och det är båtar som passar in perfekt med deras måtto att sälja ”Kvalitetsbåtar för gott och säkert sjöliv”
  5. siteadmin

    Ny AIS och VHF från Garmin

    AIS 800 har 5 watts sändningseffekt med klass B/SO och ger snabbare positionsrapportering än någonsin tidigare1. Den tar emot AIS måldata samtidigt som den skickar ut information om din båt till andra AIS-mottagare i området. AIS 800 har inbyggd GPS (med kontakt för tillval av extern antenn) och kan integreras i Garmin-systemet ombord. Det har en inbyggd VHF-antennsplitter, vilket gör att VHF och AIS kan dela samma antenn. Med NMEA 2000-anslutning blir det enkelt att integrera med kompatibla sjökortsplotters och multifunktionsdisplayer. Det är en lättinstallerad black box-lösning som tar liten plats. 25 watts marinradion VHF 315i med klass D DSC är en tillförlitlig kommunikationslösning. Den är enkel att använda och kan anslutas till NMEA 2000 för att integreras i Garmins system ombord. GPS finns som tillval i VHF 315i (extern GPS-antenn krävs). Handenheten GHS™ 11i och nya aktiva högtalare som kan användas som intercom mellan upp till 3 stationer ingår. Den kan anslutas till NMEA 2000 för enkel integrering med kompatibla sjökortsplottrar, multifunktionsdisplayer och mjukvaruuppdateringar. Förbättrade kopplingar och ett användarvänligt gränssnitt gör det enkelt att installera och kommunicera. AIS 800 beräknas finnas tillgänglig i juni 2018 till ett rekommenderat cirkapris på 10 699: och VHF 315i i juli för 7 999: - Mer information finns på www.garmin.com/marine.
  6. siteadmin

    Högsäsong för båttjuvar!

    Tjuvarna är drivna yrkeskriminella – ofta i välorganiserade ligor – som rekar och förbereder sig grundligt. När de väl slår till går det fort. En tydlig trend är att stölderna ofta sker när båtarna står på land. Men det finns några enkla åtgärder båtägaren kan göra för att hindra eller försvåra stölderna. – Stockholms län är särskilt drabbat. Vad många glömmer bort är att tjuvarna lika gärna stjäl båtmotorer från båtar på land. Och det här är inte några amatörer, utan många gånger internationella ligor från Östeuropa, säger Göran Södergren, chef båtförsäkringar på Svedea. Det finns dock mycket som båtägaren själv kan göra för att förhindra eller försvåra för tjuvarna. Här följer tre viktiga råd och tips som kan hålla båtligorna på avstånd: - Låt inte båten stå obevakad på tomten. Många båtmotorer stjäls på land. - Organisera dig genom Båtsamverkan och Grannsamverkan. Notera om okända rör sig i området. - Installera söksystem i båtmotorn. Men se till att sändaren är aktiv – många söksystem är ur funktion. På Båtsamverkan och Grannsamverkan finns bra tips om båtägare kan samarbeta med grannar för att minska riskerna. Ett annat bra råd för de med Facebook-konto är att följa Sjöpolisen i Stockholm. Ytterligare tips om vad båtägaren själv kan göra: skydda båten från stöld. Ovanstående information är från Svedea
  7. siteadmin

    Maringuiden och GDPR

    Vad är GDPR? GDPR är en dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation) som börjar gälla i hela EU 25 maj 2018. Den kommer ersätta nuvarande Personuppgiftslagen (PUL). Mycket är sig likt från Personuppgiftslagen, men skyddet för din personliga integritet förstärks och du får större kontroll över dina uppgifter. Vad innebär det för mig som medlem? GDPR kommer inte påverka din nytta eller upplevelse av maringuiden. Däremot får du större möjlighet att bestämma över dina uppgifter. Alla dina rättigheter och annan information som rör dina uppgifter hittar du i vår integritetspolicy. Behöver jag göra något? Du behöver inte göra något förutom att läsa igenom och godkänna den nya cookie och optinpolicyn. Men om du vill får du gärna läsa igenom vår nya integritetspolicy och de uppdaterade villkoren som börjar gälla från och med den 25 maj. Du kan vara trygg med att maringuiden även i fortsättningen kommer värna om din integritet. Vi vill utveckla och förbättra maringuiden och skapa en attraktiv upplevelse för dig. Cookies Villkor Integritetspolicy Alla på Maringuiden Nordic AB
  8. siteadmin

    Fakta om båtlivet

    Sverige har, med några av världens största skärgårdar och med många sjöar och kanaler, utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv. En levande skärgård som genom allemansrätten och strandskyddet är öppen och tillgänglig för alla, ger utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv. Fritt handredskapsfiske längs våra kuster och i de stora sjöarna ger ett ytterligare värde. Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av de största folkrörelserna. En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Sverige har en stark båtindustri som ger exportinkomster och arbetstillfällen inte minst i glesbygder. Det finns ett starkt växande intresse från båtägare i våra grannländer att förlägga semestrar till svenska vatten och hamnar vilket också är en viktig och ökande intäktskälla. Med detta som bakgrund är det inte svårt att förstå att båtlivet betyder väldigt mycket för många svenska regioner, företag och utövare och att Sverige med rätta kan kallas ett stort båtland. BRA GEOGRAFI FÖR BÅTLIV Sverige har från Haparanda i norr till Svinesund i väster en kust på 2 700 km. Räknar man alla vikar, uddar och öar blir strandremsan 8 000 km. Det motsvarar en femtedels varv runt jorden. Sverige har några av världens största skärgårdar med sammanlagt över 60 000 öar. Enbart Stockholms skärgård har 30 000 öar. I landet finns 95 000 farbara sjöar och 1 000 km kanaler. Över 8,5 procent av landets yta täcks av sjöar och vattendrag. BÅTSVERIGE I VÄRLDEN Sverige är ett av världens mest fritidsbåttäta länder. Antalet vuxna personer per fritidsbåt är cirka tretton i vårt land. Endast våra nordiska grannar Norge och Finland samt Kanada uppvisar en liknande båttäthet, 7, 7 respektive 8 personer/fritidsbåt. Som jämförelse går det 25 personer/fritidsbåt i USA, 33 i Holland, 124 i Frankrike, 236 i Spanien.* *Källa; ICOMIA Mer info: sweboat.se
  9. Det är för tidigt att summera 2017 års försäljning av nya båtar i detalj, då vi avvaktar SCBs kompletta statistik, men vi kan konstatera att försäljningsvolymen bör landa på ungefär samma nivå som året innan, det vill säga runt 18 000 sålda nya båtar på den svenska marknaden. En kall och blåsig sommar gav oss inte den ytterligare försäljningsökning vi hade hoppats på men 2016 var ett mycket bra år för båtbranschen - och hamnar 2017 års siffror på samma nivå så är det oerhört positivt för branschen. Investeringsviljan, självförtroendet och lönsamheten inom båtbranschen är god på de flesta marknader i världen för tillfället”, enligt den internationella branschtidskriften IBI Magazine. Några trender Små båtar blir allt fler medan stora båtar blir färre men betydligt större. Orden ”praktisk” och ”ändamålsenlig” dominerar vid köpbeslut av ny båt. Dela båt är något som alltmer flitigt diskuteras – men är fortfarande i sin linda Teknikutvecklingen inom motorer, framdrivning, bränsleeffektivitet, elektronik, el, laddning och design går fort och branschen är i stort behov av nya kompetenta medarbetare i takt med att efterfrågan på service, underhåll, uppgradering och montering ökar lavinartat hos båtägarna. De riktigt gamla båtarna från 70-80 – talen blir liggande och är alltmer svårsålda. Ett rikstäckande system för återvinning – Båtretur – finns och är fullt utbyggt – men tar emot alldeles för få båtar. Mer info: Mats Eriksson, VD på Sweboat. Mobil 0703-42 06 99, me"at"sweboat.se
  10. I pressmeddelandet från finska branschorganisationen Finnboat exemplifierar några finska båtprofiler med anknytning till den finska båtindustrin en förklaring till de finländska båtarnas popularitet i Sverige: ”Den viktigaste orsaken till den finska båtarnas popularitet finns i Sverige. Sveriges båtkultur är mycket stark och det finns även mycket kapital i landet”, säger Bella Boats verkställande direktör Raimo Sonninen, som tillverkar Bella-, Falcon-, Flipper- och Aquador-båtar. ”Det finska båtindustrin har satsat långsiktigt på export och utvecklat båtar för den nordiska publiken”, påpekar Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat. Ett exempel på detta är Bellas flaggskepp Aquador 35 AQ, som konstruerades i samarbete med de lokala båthandlarna som kände väl de svenska båtägarna. Buster har för sin del skräddarsytt Phantom Cabin, den nya hyttbåten i lyxklass, för användning i den svenska skärgården. Antalsmässigt är de flesta finska båtar som hamnar i Sverige hållbara, omkring fem meter långa aluminiumbåtar med utombordare. Deras marknadsandel fortsätter att växa i såväl Finland som i Sverige och Norge. Utvecklingen av denna båtklass går allt fortare. Förutom Buster, Silver och Faster som tillverkat aluminiumbåtar i årtionden har nu också bl.a. Finnmaster Husky, Yamarin Cross samt allra senast AMT och Bella Falcon kommit ut på marknaden. ”Finsk båtindustri och finska båtar har ett mycket gott rykte i Sverige bland annat gällande kvalitet och design. Styrpulpetbåtar med skrov av aluminium i storleksklassen 5–7 meter är det stor efterfrågan på och efterfrågan ökar hela tiden. Vi märker också att det är stor efterfrågan på mindre, lite enklare båtar på 4–5 meter”, berättar Per Åbrandt från Terhitec Oy som säljer Silver-, Faster- ja Terhi-båtar i Sverige. ”Finska båtar har en stark tradition in Sverige. Det beror förmodligen på att finska båtar ofta är anpassade till samma förhållanden som vi har i Sverige. Finska båtar har även ett gott rykte gällande både design och kvalitet vilket även stärker statusen för dem i Sverige”, tillägger Christopher Sjöblom från Yamaha Motor Scandinavia, som representerar bl.a. Buster-, Finnmaster- och Yamarin-båtar. Mats Eriksson, VD på Sweboat, berättar att trots en ganska kall och blåsig sommar 2017 ökade försäljningen av nya båtar och branschen växte totalt med ytterligare 10 % jämfört med året innan. I vissa segment och marknader var ökningen ännu större, säger Mats Eriksson och fortsätter: ”De senaste tre åren har båtbranschen påverkats gynnsamt av faktorer som låg ränta, låg arbetslöshet och ett allmänt gott svenskt självförtroende. Båtbranschen kan fortsatt blicka framåt emot en stabil försäljningsökning inom alla segment; försäljning av nya och begagnade båtar och motorer, tillbehör, reservdelar, drivmedel, vinterförvaring, service och underhåll. En tydlig trend är att små båtar blir fler – och stora båtar blir större. Distributörer, handlare och producenter ser en tydlig utveckling; att man antingen väljer ett enkelt och lätthanterligt båtliv med en liten ändamålsenlig båt för dagsutflykter – eller så investerar man i en stor och rymlig flytande sommarstuga med all tänkbar bekvämlighet. Oavsett segment så ser vi en ökning av nya båtmänniskor, vilket gläder oss”, avslutar Mats Eriksson pressmeddelandet
  11. De skarvlösa rastersjökorten till Raymarine sjökortsplottrar har nu fått en ytterligare förbättrad layout. Solteknik har även uppgraderat sjökorten med Hydrographicas uppdateringar för 2018 och lagt in naturhamnarna ur Hamnguiden 7 och Hamnguiden 8. Totalt antal naturhamnar är nu 682! Alla har integrerats i sjökorten och är helt och fullt seglingsbara. Zooma bara in så dyker dom upp. Sjökorten passar till alla Raymarines plottrar med operativsystemet Lighhouse II eller Lighthouse 3.
  12. siteadmin

    Sandöbåtar gör comeback!

    Mer info: http://www.sandoboats.se/
  13. Svedeas årliga båtlivsundersökning*, bekräftar återigen att det är männen som styr på sjön. Hela 85 % av de manliga båtägarna anger att det är de själva som oftast framför båten. Svedea bestämde sig för några år sedan för att hjälpa till att förändra detta. – Vi tycker att båtlivet borde vara mer jämställt än det faktiskt är och vill att alla, inte bara män, ska känna sig trygga med att framföra en båt. Vi delar ut Båtstipendiet både för att lyfta en viktig fråga och för att rent konkret stötta kvinnor som vill ta plats bakom rodret, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea. Båtstipendiet, som är inne på sitt fjärde år, är öppet för ansökan från 2 februari till 25 mars och åtta kvinnor får möjlighet att kostnadsfritt delta i en intensivkurs i båtmanövrering. Utbildningen genomförs i Stockholms skärgård tillsammans med båtutbildningsföretaget Sjösportskolan den 26–27 maj. Mer information och möjlighet att ansöka finns på svedea.se/batstipendiet * Båtlivsundersökningen genomfördes som en webbenkät i januari 2018 och besvarades av cirka 3 700 båtägare.
  14. Hej. Bara Göteborg.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy