Jump to content
Sunday 19 May 2019

siteadmin

Administratörer
  • Content Count

    418
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

siteadmin last won the day on December 24 2018

siteadmin had the most liked content!

Community Reputation

26 Expert

About siteadmin

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

523 profile views
  1. En av tävlingarna är den Allsvenska Finalen i Segling där Västerås och Jollekappseglarna nyligen utsågs som arrangör. En annan tävling är Höskroken som är Sveriges största injökappsegling för kölbåtar. Hela arrangemanget står Jollekappseglarna och Wästerås Segelsällskap tillsammans för. ”Vi är både glada och stolta över att bli utsedda till arrangör av den Allsvenska seglingsfinalen”, sägerAndreas Vasberg som är Jollekappseglarnas Projektledare för eventet. ”Att vi dessutom får förmånen att genomföra detta tillsammans med Wästerås Segelsällskap och Höstkroken som nyligen fick pris som Sveriges bästa kappseglingsarrangör gör att förutsättningarna för ett lyckat event inte kan bli bättre”, säger Andreas. ”Höstkroken har länge varit en av Sveriges populäraste seglingstävlingar. I samarbete medJollekappseglarna och den Allsvenska seglingsfinalen med Sveriges bästa professionella seglare gör att vi tillsammans kommer att skapa ett event som verkligen sätter Västerås på kartan”, säger JonasCarrass som är Wästerås Segelsällskaps projektledare för eventet. Tävlingarna avgörs publikvänligt direkt vid strandkanten utanför å-piren och lögarängshamnen med speakers och live-TV sändningar. Seglingstävlingarna ramas in med en hamnfest med mat och dryck, en företagsmässa, uppvisningar, prova-på-aktiviteter samt en seglingstävling för företag och organisationer som vill ta chansen att mäta sig mot varandra i de Allsvenska tävlingsbåtarna. ”Syftet med eventet är att skapa en årlig hamnfest som inte bara lockar seglingsintresserademänniskor, utan Västeråsare i allmänhet”, säger Niclas Holm som är en av initiativtagarna. ”Därförkommer vi att skapa underhållning för hela familjen, vuxna som barn. Målet är att locka ner fler människor till mälarstranden och verkligen bidra till stadens slogan – Mälarstaden”, avslutar Niclas.
  2. Sittdynan värmer såväl rumpa som ryggslut och är i första hand tänkt att användas inomhus men fungerar även utomhus så länge underlaget är torrt. Den hopvikbara designen gör den enkel att ta med i väskan och eftersom den drivs USB kan den användas nästan överallt. Koppla in den i en powerbank, i datorn, i bilen eller i vägguttaget med en USB-laddare. Sittdynan blir kroppstempererad och hjälper dig att hålla värmen utan att det blir för varmt. Genom att sitta varmt minskar dessutom risken för uretrit och urinvägsinfektion och är dessutom skönt vid ryggont och mensvärk. Dynan sys upp och monteras i Visby på Gotland och är tillverkad av 100% OEKO-TEX®-certifierad ullfilt. Ullen är smutsavvisande men går även att torka av med en fuktad trasa. Värmen kommer från ett mellanlägg i dynan med värmeelement som produceras i Tyskland. Läs mer:
  3. Med två voltmetrar kan du enkelt följa upp din anläggning för att se att den verkligen utnyttjar MPPT regulatorns fördelar? Solteknik HB har tagit fram ett billigt sätt som är funkis och superlätt att montera och även visar batteriets status. En voltmeter parallellkopplas till MPPT regulatorns ingång för solcellen och den andra voltmetern kopplas direkt till batteriets plus och minuspol. Mer info på Solteknik.se
  4. Länsförsäkringar Östgöta vill bidra till att skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Det sker bland annat genom att stötta organisationer vars mål är just detta. Under 2018 donerade bolaget en ny svävare till räddningsstationen i Arkösund. – Som kundägt bolag är det viktigt för oss att fråga kunderna hur de ser att vi bäst kan bidra till trygghet i vårt län. I undersökningar uppger en majoritet av våra kunder att de vill att vi satsar på ideella räddningsinsatser, säger Stefan Nyrinder, vd på Länsförsäkringar Östgöta. Genom att stötta Sjöräddningssällskapet Vadstena/Motala bidrar vi till livsavgörande insatser på Vättern och andra sjöar, under många år framöver Sjöräddningssällskapet Vadstena/Motala har samarbete med bland annat räddningsstationen i Arkösund vid större larm. De hjälper även till vid sökinsatser efter försvunna personer för att bistå polisen och räddningstjänsten vid exempelvis brand- och isolyckor, både lokalt och nationellt. – Den nya svävaren kommer att göra stor nytta för oss och rädda liv i Östergötland, säger Håkan Andersson, stationsansvarig vid Sjöräddningssällskapet Vadstena/Motala. Svävaren kan användas året runt – både i förebyggande syfte, till exempel för att informera skridskoåkare om säkerhet, och för operativa räddningsinsatser och sjuktransporter. Mer information om räddningsstationen i Vadstena/Motala här.
  5. Recepten finns på Omnia´s hemsida. Kul initiativ tycker vi på maringuiden.
  6. Tillverkning av entypsbåtar är inget nytt för Dehler Yachts. Första entypsbåten var Sprinta Sport (1977-1985), en IOR 1/4 tonnare som byggdes i 500 exemplar. Dehler db1 (1980-1983) var en 3/4 tonnare som kappseglades internationellt med gott resultat. db1 modifierades senare till db2 som Karl Dehler vann VM med 1984. Dehler 30 one design är varvets tredje lansering inom entypskappsegling. Perfekt för Silverrudder, Seapilot2Star, Kolfiberrodret, Pantaenius Bohusracet, Midsummer Solo Challenge osv. Eller bara för extremt kul segling i planingsläge! Som vanligt när en ny båt skall designas så sätter man Dehlers DNA i centrum: Segelegenskaperna skall vara toppklass Design och tekniknivå skall vara det absolut senaste Prisvärdhet - "value for money" 1. Segelegenskaper: Krysstället är på 63 kvm. På en 30 fots båt! Kölen 2,2m djup, men det räcker inte med en djup köl för att få fart, dessutom har båten 2 st 200L vattenballast-tankar för att kunna hantera mycket segel i kombination med lite besättning. Med ett ORC GPH på 600 sec/NM, eller ett SRS på 1,09 (prognos), så är Dehler 30 one design ungefär lika snabb som en Dehler 38 Competition! 2 Design och tekniknivå: Det är en sak som är genomgående i Dehler 30 one design, det är jakten på låg vikt. Varför är den så viktig? Dehler 30 od planar på undanvind! Ju lättare båt, desto mindre vind krävs för att plana! Nedan tekniker har använts att göra båten så lätt som möjligt: Skrov och däck i vacuum infusion sandwich Fena till kölen i strängpressad aluminium, bladet väger bara 80kg Lithiumbatteri Inga skotskenor, bara 3D flytande skotpunkter för focken Rigg i Kolfiber från Pauger Carbon Inredning i lättviktsmaterial Skott i sandwichdesign Vattenballast-tankar, används på kryss och halvvind för ökat rätande moment, på undanvind töms tanken för att båten skall plana. Dehler Stealth Drive, under segling hissas propelleraxel upp ur vattnet för att minska motståndet i vattnet. 3. Prisvärdhet: Detta ingår i standardspecifikationen: Vacuum infusion skrov och däck Dehler Carbon Cage - kölbalkar i kolfiber Dehler Stealth Drive - hissa upp propelleraxel under segling 2 st Vattenballast-tankar Kolfiberrigg med vant i rod Lithiumbatteri Dubbla roder Pris 1 april - 31 juni 2019: 133 000 EUR (ca 1 395 000 kr) Köp till segel och elektronik, resten är standard på båten! Kombinationen av segelegenskaper/Design/Prisvärdhet gör Dehler 30 one design till en Vinnare. Ursnabb, laddad med senaste tekniken till ett vettigt pris. När visas Dehler 30 one design på båtmässor? Preliminärt så visas nya Dehler 30 one design på följande mässor: Cannes Boatshow, 9-15 September La Rochelle Boatshow, 17-23 September Barcelona Boatshow, 9-13 Oktober Dusseldorf Boatshow, 18-26 Januari 2020 Efter det att produktionen av serieleveranser startat kommer båten att visas i Sverige.
  7. Välkomna till vår monter på Båtmässan i Göteborg den 2-10 februari. Du hittar oss på andra våningen i monter F 02:26. Hälsningar Från oss bakom tangentbordet. 01980480-7F71-47F8-8C7C-6176F8186960.mp4
  8. God Jul Och Gott Nytt År! Från oss på maringuiden.se
  9. Hej. Vi ber om ursäkt och detta är givetvis inte ok och inget som vi står bakom. De annonser som visas är olika och det är googles annonsmotor som styr vad den enskilda "surfaren" ser. Vi har tagit bort aktuell annons och är tacksamma för att ni rapporterar det ni tycker är olämpligt. Maila gärna en skärmdump eller allra helst en länk till annonsen i fråga på emailadress siteadmin@maringuiden.se så skall vi tabort annonsen omgående. Hälsar maringuiden.se
  10. Hej, Kom in till vår monter och snacka båt och båtliv. Vi finns i Monter F04:41 uppe på andra våning. Bild: Musmatta anno sent 90-tal. Nostalgi av stora mått😎
  11. Här kommer lite bilder från sjöräddningensdag på Gullholmen.
  12. Hej, Vilken modell på biltelefon har du?
  13. Hej. Tack för er feedback. Uppdateringen var nödvändig för att vi skulle kunna försätta att utveckla maringuiden.se . Vi ber om ursäkt för konverteringsfel som dyker upp och vi skall göra vårt bästa för att rätta till dessa som fort vi kan. Vi är tacksamma om ni fortsätter att lämna feedback. //Siteadmin
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy