Jump to content
Thursday 06 October 2022

Jernhand

Medlemmar
  • Content Count

    62
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

22 Expert

About Jernhand

  • Rank
    Löjtnant

Profile Information

  • Location
    Göteborg

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, det skadar inte. Men kan inte säga att majoriteten de 20-30 år gamla sladdar som idag går igenom båten är förtennade. Men frågan kvarstår. Någon med tips på bra priser?
  2. Jag läste någonstans att ett av de bättre sätten att få dymo-tejpen att stanna kvar är genom att sätta en bit papper mellan de båda klistersidorna när man gör en "flagga". Så jag har testat det och påståendet verkar stämma. Någon som förresten har tips på bra priser på RK eller RQ?
  3. Grövre kabel, du menar mer än 8 mm2? Till solpanelen funderar jag givetvis på en separat plint med kanske 10 mm2. Jag har en dymo för uppmärkning, men kanske är det inte tillräckligt bra? Att en del kabel är oxiderad förstår jag. Kontakten till min topplanterna mätte 11,5 volt direkt efter jag stängt av motorn efter ett par timmars gångtid.
  4. Jaså man får dubbla och räkna in både minus och plus. Anledningen till tre säkringshållare är ju för att jag vill minska antalet sladdar som går kors och tvärs genom hela båten som nu. Ja, länspumpen är på annars sjunker båten... Tack. Får läsa lite där. Givetvis har jag ritat fel. Det enda som är på är plusplint konstant och dess förbrukare. Kan köra lanternorna även när huvudbrytare 1 är avstängd eftersom allt då går på husbatteriet eftersom förbrukarna är ihopkopplade på det sättet. Bara startbatteriet som blir frånkopplat.
  5. Jag funderar på att börja rensa och göra om, eller åtminstone förbättra elsystemet i båten eftersom jag inte riktigt har koll på vilken kabel som går till vilken pryl, framför allt inte på minussidan. Skickar med ett nuläge, vissa frågetecken. Flera olika kabelareor, mycket brun lampsladd för att smälta in samt fina skarvar och påstick där man kört in allt i en flatstiftshylsa och nypt av med avbitartång. Huvudbrytare 1 används istället för ett skiljerelä så att man inte drar ur startbatteriet, men allt fungerar ju även om man bara har på brytare 2. Motorjord går på startbatteriet direkt. Hur laddningen är kopplad vet jag inte. Inte följt. Säkringarna under ratten är flatstiftssäkringar + minusplint av sockerbitar som är byglad. I huvudsak är det lanternor och vindrutetorkare. Säkringarna i SB garderob är porslinssäkring, likaså i akterruffen men de används knappt. Jag har förutom kylboxen en Waeco CDF-18 inga direkta förbrukare. Bara två lampor i kojen och en bilstereo. Jag tror regulatorn är kopplad 2,5 mm² men jag vet inte. Jag har funderat på att dra 4 eller 6 mm² kabel till ruffen i fören respektive aktern för säkringspanel för förbrukare. Är det rätt tänkt? Hur mycket ska man ha? Hur avsäkrar man innan säkringspanelen? Behöver man ha en "huvudsäkring" för respektive säkringsdosa? Är det bara Skyllermarks som gäller? Hur märker man upp på ett bra sätt?
  6. Hur upplever du strömförbrukningen?
  7. Hur fungerar den och är strömförbrukningen bara 5W? Funderat på en fickrouter för att kunna ha båten uppkopplad när jag inte är där.
  8. Filter som är "hängande" där du kan fylla i diesel är enklast att faktiskt fylla med diesel. Förfilter är annars lättast att lufta genom att köra ned oljesugen i hålet för luftskruven.
  9. Det finns flera varianter. Personligen har jag en lina på varje sida mellan stolpe och brygga där jag även satt fast en ögla (prusik) där jag knyter fast mina aktertampar. Vid tilläggning kör jag in mellan stolparna, drar mig fram till bryggan, om jag inte vil köra in, och lägger på förtamparna lite tillfälligt. När förtamparna sitter fast går jag bak, lossar ena aktertampen och gör fast aktern. Jag har alltid korsade aktertampar. Andra människor brukar ha en eller två tunnare guide-linor som dom fäster med block, eller schackel, i linan mellan stolpe och brygga, som dom hänger på i fören så fort båten når stolparna. Sen är det bara att köra sakta framåt, då båten inte kan driva i sidled, och lägga på aktertamparna.
  10. Jag brukar rolla på Imprenex
  11. Jag har ca 10 meter, alltså lite drygt 2 meter till godo, och ligger på en plats med akterstolpar vilket gör det enklare då jag dragit linor från bryggan till stolpen. Eftersom jag har en snipa så brukar jag dra mig ut, stå i fören och putta fören utåt med stolpen och sen gå till ratten och lägga om rodret fullt åt höger och gasa på med knappt en meter till godo bakom mig. Sedan arbeta med backslaget för att få runt båten. Ibland touchar jag min stolpe om det blåser från fel håll.
  12. The grey paint is most likely Interdeck by the brand International (Interlux) which is a slip resistant paint.
  13. Jag använder sådana, men Neutrik SpeakOn, som både fungerar bra för kylskåpet, där jag tröttnade på glappande ciggplugg, och för en 50W solpanel.
  14. Jernhand

    Kapellimpregnering

    När jag impregnerar med Imprenex brukar jag göra det när kapellet är sitter på båten och jag penslar eller rollar på det. Det är ju mest lösningsmedel i skiten.
  15. Själv betalade jag för ett kit inklusive tång. Totalt 263,69 kr.
×
×
  • Create New...