Jump to content
Tuesday 28 May 2024

Jernhand

Medlemmar
  • Content Count

    130
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

52 Expert

About Jernhand

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Göteborg

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Smidigast är att be en mekanisk verkstad/svetsare att svetsa en ny i rostfritt. Eller köpa en plasttank och montera om man känner för det.
  2. Seapilot. 95 kr per år. Hydrografica på utvalda ställen. Du måste avinstallera appen när du förnyat prenumerationen nästa år när du märker att det buggar. Annars helt ok.
  3. När vi lämnade in kapellet för tvätt och impregnering 2016 så gick det från att vara kolsvart på insidan till som nytt. Men man märkte att det nog blev lite tunnare.
  4. Men det blir dyrare, så det jämnar ut sig. Jag har Nautical Classic, eftersom jag köpte appen innan dom sålde skiten. Men jag föredrar fortfarande seapilot av flera anledningar.
  5. Först och främst. Hur är elen dragen idag? Har du en säkringscentral eller har du flera? Jag har ju delat upp min förbrukning i tre olika centraler och därifrån ha kopplingspunkter till förbrukare.
  6. Man brukar väl säga att det är sällan en fritidsbåt behöver motorbyte på grund av antal timmar. Min båt har gått ca 1040 timmar på 20 år vilket motsvarar ett snitt på 52 timmar. Jag hoppas att den håller många år till. Har en båtgranne där hans Volvo Penta 2003 snurrat på 6 000 timmar. Tror dock att b.la. värmeväxlaren fått sig en översyn och vanliga slitagedelar, men det är inte så konstigt när motorn är 30-40 år gammal.
  7. Även jag besökte Båtmässan i Göteborg igår på mässans första dag. Den krymper verkligen för varje år som går och för mig som faktiskt ville ta en närmare kik på olika batterisystem och kanske klämma och känna på en plotter så var mässan katastrof. Att inte en enda båttillbehörsaffär var på plats, förutom Olsson Parts i Ellös och Biltema, är ju tragiskt egentligen. Visst, de har sina egna "mässor" i butikerna, men det finns ju en fördel att ha alla samlade under ett och samma tak, framför allt med experter från de olika tillverkarna. Så det är lika bra att köpa allt från den billigaste butiken på nätet istället, även om den är från Tyskland. Förutom de vanliga små föreningarna och området med klassiska träbåtar så var det egentligen bara försäljare av allt för dåligt planerade motorbåtar som kostar lika mycket som en normal villa. Förutom alla ost- och korvförsäljare då förstås. Halva övervåningen hade försvunnit från förra året, och då var den redan halverad sedan innan.
  8. Dags att installera en dyvika för framtiden? Kan tyvärr inte hjälpa dig med motorn.
  9. Politiker och miljöorganisationer bryr sig väldigt lite om fritidsbåtar, oavsett om det gäller motorer eller bottenfärger. För egen del så hoppas jag att min motor håller i 1000 timmar till, den installerades för 20 år sedan och går förhållandevis snålt med ca 0,3 liter per distans / 1,5 liter per timme. Att konvertera till eldrift för konverterandets skull kostar ungefär lika mycket som att installera en ny dieselmotor, men jag kan då inte ligga i naturhamn och har ingen möjlighet att ladda i min nuvarande hamn. Så för egen del så är det mer ekonomiskt att behålla min motor några år till, den är trots allt värd mer än båten.
  10. Absolut, jag vet en del som använder "flagglina" också. Men brukar fungera bra för mig. Jag har dock ingen NOA-ställning utan en hederlig träställning med en ås. Hänger upp presenningen i fören och aktern och kastar över den på mitten. Sen fäster jag ett snöre i varje öljett på ena sidan och drar under båten och fäster med ett dubbelt halvslag om egen part, med en lagom lång ände så jag kan öppna och komma in.
  11. Jag har alltid använt vanlig blå presenningslina och dragit runt kölen. Fungerat bra de senaste 30 åren.
  12. Jag vet inte vad jag ska ha en display till, jag tycker det fungerar lika bra med en app, precis som med min Victron smartshunt. Måste läsa på vilka skillnader det är på de olika JK-BMS:erna. https://eu.nkon.nl/charger-82/bms-mod/bms-batterijspacer.html
  13. Blir ju förhållandevis billig att beställa med en JK BMS ca 6071,17 SEK med dagens kronkurs. Om man jämför med de färdiga batterierna som finns idag. Får se efter nyår. Kan ju alltid beställa det så att det kommer till jobbet, man är ju där mer än hemma.
  14. Gick allt bra? Inga extra kostnader, förutom frakten som verkar ligga på €46. Ser att dom har lite fördröjning på frakten, antar att det beror på att dom kommer från Kina?
  15. Även Praktiskt båtägande har frågat Jotun, international och Kemikalieinspektionen. https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/vc17-stoppas-saljforbud-efter-eu-beslut
×
×
  • Create New...