Jump to content
Tuesday 09 March 2021

pseudonym

Silvermedlem
  • Content Count

    3,435
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

pseudonym last won the day on January 3

pseudonym had the most liked content!

Community Reputation

660 Expert

2 Followers

About pseudonym

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

2,748 profile views
  1. Det är olika från gång till annan. Men detta händer kanske inte så ofta. Oftare händer det att bilar stannar efter tankning och då kan det istället vara vatten i tankarna på macken som ställer till det. Otäta olje/vattenavskiljare som då läcker vatten ner genom dagvattenbrunnar mellan pumparna. Den första att skylla på är då leverantören/tankbilen, men vid närmare kontroll så kan det vara tekniker som har slarvat med att täta luckorna efter sig. Destruktion kan göras på flera sätt, antingen genom förbränning men då får procentsatsen bensin inte vara för hög. Annars så brukar man sloppa i en viss procent av allt returnerat bränsle som går tillbaka till depåerna och sedan blandas i de olika produkterna igen. Alltså kan du få nån procent diesel eller bensin i vad du tror är rent bränsle du köpte på macken. Du märker ingen skillnad och motorn går lika bra på en liten skvätt bensin i en dieselbil som tvärtom, det är bara nån procent inblandning som ändå inte märks. (Text till bild, det är trångt ibland på vissa mackar).
  2. Du missade en nolla, det ska vara 64000, alltså 64 m3. Och föraren gjorde misstaget att koppla fel slangar till markanslutningen (kasunen). Bägge produkterna, bensin och diesel fick fel påfyllt så det blev skrot av alltihop. Man får suga upp från tankarna och köra till destruktion (förbränning). Tidigare hade man olika kopplingar så detta inte skulle kunna ske men Circle K har numera valt att ha likadana på alla anslutningarna så det gäller att vara uppmärksam vid lossning. Mitt ekipage har kapacitet för 65 m3 men då överstiger jag viktgränsen 64 ton så med 57 m3 så håller jag mig lagligt.
  3. På mitt jobb finns de som blandar diesel med bensin, ganska obra om man frågar mig. 64000 liter var det nu senast när nån gjorde bort sig. Det blir rätt dyrt kan jag meddela.
  4. På min lilla trimaranjolle har jag 2 mm kevlardyneema mellan vajerstag och fördäcket. Rullen jag använder idag är en liten Barton som passar för min lilla fock på 5 m2. Kommer att tillverka ett peke där jag tänkte ha en gennaker på ungefär 15 m2 (har en ny på 30m2 jag kan kapa ner).
  5. Konstruktionen av CU-rullen är att hela förstaget roterar mellan två svirvlar (roterande änstycken) och beroende på deras kvalitet och hållfasthet och sedan beroende på hur hårt man spänner riggen och seglar man därefter med hårda vindar så kan svirvlarna kanske brista. Jag har haft just CU-rullen på två olika båtar och hade aldrig några bekymmer med just det. Under en kappsegling så fick jag dock ett brott på fockfallet högt upp i riggen som gjorde att vi fick avbryta. Dock så var vindarna vid tillfället mellan 14-18 m/sek och de steg ytterligare senare under kvällen till över 20 m/sek. Men rullen är helt tillverkad av rostfritt och svirvlarna är från Harken och med utlovad hållfasthet på dessa anser jag inte att man behöver vara orolig för haveri på den biten.
  6. Att segla tar mycket tid, har du tid med det? Att konvertera ett förstag för att passa CU-rullen tar kanske ett par timmar om man har tummen mitt i handen, annars kortare.
  7. För hårt pumpad den tid du inte använder jollen kan nog resultera i det där. Det spränger ganska bra åt alla håll och till slut så börjar det släppa och läcka in vatten till kärnan, sen är det kört.
  8. pseudonym

    Sniptråden

    Där är jag i mitt båtägande. Tidigare med snipa men numera med en liten trimaranjolle och det känns helrätt för mig. Man sticker ut några timmar och bara ÄR där ute, man rensar sinnen och dåliga dagar på jobbet med att bara kryssa runt lite.
  9. Till och med Biltema säljer winschar med två utväxlingar så inget nytt där.
  10. Paraffin från ljus funkar lika bra om inte bättre.
  11. Ja fallet kan ju vara intrasslat med infästningar till spridare eller tvinnat runt fockfall/spinnakerfall som gör att det kan gå trögt. En kamrat med en Maxi 68 hade sådana problem med tvinnade fall, ett helsike när det blev lite spänn i grejerna.
  12. Jo han vinner 50% (2/1) i kraft då fallet fästes i masttoppen och går sedan genom ett block i seglets fallhorn och sedan tillbaka till masttoppens ordinarie falltrissa och sedan ner till däcket. Problemet som jag ser det är att fallet lätt tvinnar sig mellan fallhornet och masttoppen vilket ger en låsning så du får varken ner eller upp seglet om det vill sig illa.
  13. Har du genomgående krackeleringar i plasten går det inte att reparera, bara om det finns ytliga repor kan de slipas bort. Lägg upp en bild så vi får se. Har du försökt att göra detta på kapellfönsterplasten? Det är lönlöst isåfall då den plasten är för mjuk för att behandlas.
  14. Och hur gjorde du för att misslyckas? Det är skillnad på Autosol och Autosol. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/plastpolermedel-000784/
  15. pseudonym

    Explosion

    Det blir aldrig en flytande båt av den där igen, får man hoppas? För strukturella försvagningar orsakade av brand är svåra att reparera och det är i detta fallet nog inte ekonomiskt försvarbart heller?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy