Jump to content
Wednesday 13 November 2019

reva

Medlemmar
  • Content Count

    61
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

reva last won the day on September 10

reva had the most liked content!

Community Reputation

24 Expert

About reva

  • Rank
    Löjtnant

Profile Information

  • Location
    Skåne

Mina båtar

  • Båtens namn
    Albin 57

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kan det vara Frankfurter inline månne?
  2. Skick och utrustning balanserat med pris är en viktig faktor om du inte förälskat dig i en viss modell. Du köper aldrig så billig extrautrustning som när den sitter på en gammal båt! Segel likaså. Nya segel är mycket pengar, så en båt med fräscha segel är vettigt. Vad gäller just de tre modellerna vet jag för lite, Vegan är väl några snäpp fulare än de andra kanske
  3. reva

    Mantågsnät

    Jag har gamla fendrar med pyspunka för att träna om nån går över bord i sjögång får man nog räkna med lite blåmärken från räddningsaktionen. I bästa fall.. båten är stor och hård och vild när det går vågor. Men nånting jag tycker är värt att experimentera med är att se vad som händer om man drejar bi med segelbåten. Och sedan prova att göra 360 grader utan att röra seglen. Nån av båtarna jag testat med mer eller mindre tvärnitade om man slog utan att skota om focken. Andra inte alls...
  4. Likaså till IF och andra båtar som kappseglas mycket finns det begagnade segel billigt. Med mycket semestersegling kvar i. Men borde det inte vara ovanligt till viggen, Vega och liknande rena billig-semesterbåtar? Jag gissar, men det känns som många arbetstimmar att sy om ett segel så att det blir bra, även om måtten är ”ganska lika” varandra?
  5. Jag förstår inte vad du menar men visst är det lite så med segel, pratar man med tio man om vad som sliter och förstör vågar man knappt titta på det. Hur hemska mögelprickar tar shipshape? Det är ju rätt mycket enklare att använda än badkar och klorin..
  6. Fast min lösning är ju bara 1/30=3,33% klorin North sails har lite tips: https://www.northsails.com/sailing/en/2018/04/mildew-on-sails-what-to-do Men ja, principen är att bada seglen i rengöring, skölja noga och torka. All renröring sliter ju litegrann. Fördelen med klorin/shipshape är att du inte borstar och förstör fibrerna mer än nödvändigt. Skrubba är tydligen det värsta man kan göra. Även solljus funkar tydligen, men då är vi tillbaka på att det också sliter på seglet. Så helst ska seglet ligga i sin säck och båten köras med motorn. Då kommer seglet att hålla jättelänge!
  7. Jag har samma problem, och blev rekommenderad 1 del klorin till 30 delar vatten och att låta seglet bada i det i två-tre dygn. Om det är terylen/dacron, andra material tål tydligen klorin med varierande framgång. Har tyvärr inte provat eftersom jag inte får ha segeltvätt i badkaret.. så tips på ett kärl för litet storsegel mottages tacksamt
  8. Jämfört med giggen är ju alla uppräknade alternativ skepp med lite förnuft är ingen av dom farlig även om det blåser och böljar en del. Se till att kölen är riktigt spärrad i nedsänkt läge och eventuella ballasttankar fyllda så går det stabilt. Så fint med lite extra träinredning! Campus är som att tälta i jämförelse!
  9. Albin 57 är helt klart en pansarkryssare jämfört med campus. Tjock plast som alla 70-talsbåtar, lite mer ombonat med teak och ger ett allmänt oförstörbart intryck i jämförelse. Den väger åtminstone ett ton. jag har inte vägt, men jämfört med andra laster på samma kärra har jag en känsla av runt 1100 för båten som den kom från fabrik och 1200 med utombordare och ankare och annat nödvändigt bråte. Så jag sitter, äter, går på grund och sover hellre i albin. Campusen borde vara lättare att få fart på, drygt 19% skillnad på lys-talen. Om du ska köra mycket trailer är campusens låga vikt ett argument för den. Lägre förbrukning på dragbilen, lägre krav på en rejäl dragbil och något smidigare att sjösätta. Sen är ju campusen 25 år nyare också. Men dyrare. Svåra val! Men en del av nöjet är ju att titta på båtar och hitta den som passar just dig
  10. Tekniken är galet bra när den funkar! Antar att du inte har sextanten med dig på ridtur, och det hade ändå gått snabbare att släpa den sjuke nånstans man kunde förklara vägen till.
  11. I praktiken är det så. Filosofiskt sett kan man jämföra inställningen. ”Jag utnyttjar tekniken” vs ”Jag använder kartminnet i skallen.” En kombination är ju det ultimata. Gps är skitskönt, men att åtminstone ha en vag aning om var man är utan att behöva skärmen är smart. Om det är så illa förstår jag din inställning till kompassen till fullo.. Att all elektronik slås ut av blixten är nog det minst troliga scenariot. Mer troligt med elfel, kortis eller urladdade batterier..
  12. Kritiskt tänkande är bra oavsett navigeringssätt Kollegor från kart-eran kan ge fina vägbeskrivningar. Gps-generationen inte lika ofta.. Men vi är alla olika. Somliga vill sitta med bestick och gissa avdrift, andra vill vara på sjön och komma rätt på målet utan krångel. Inget av sätten är fel, eller 100% garanterat
  13. Det här ligger det mycket i. Jag kan relatera till motsvarigheten på fasta land; som yrkeschaufför har jag märkt att en stor del av de som är uppfödda med gps faktiskt har skitdålig koll på var de är och vilken väg de ska köra! ”Titta absolut inte på gps:en” är den stående rekommendationen i Ruhrområdet som är ett gytter av motorvägar av skiftande kvalitet. Rekordet är tio minuter innan kollegan villat bort sig... för att gps:en säger att de ska svänga av lite, och plötsligt är man på en liten bygata och vet inte hur man kommer tillbaka. Det är väl egentligen en annan diskussion, men grundförutsättningen för att navigera analogt är ju en karta och den där kompassen.
  14. Huvudsaken är väl att man var man är på väg. Hur man vet det är underordnat. En vanlig orienteringskompass är nog minimum för att jag ska känna mig helgarderad. För den sparsamma finns sådana i överflöd behagnade. Se bara till att få en som är graderad i 360 grader...
  15. ligger ni månne i fejd med Västerås?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy