-
Content Count
129 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
-
Själv har jag en både bred och lång plats. Jag går in mellan pålarna och stannar så att båtens tyngdpunkt hamnar mellan pålarna. Sen ligger båten ganska säkert när vinden trycker den mot pålen. Går fram (!) och hämtar akterlinorna som hänger på pålarna och gör fast. En liten knuff från pålen, sen tuffar jag framåt. Ligger med växel i och går fram och tar förtamparna.
-
Just själva båtmodellen är ju en smaksak. Sportig eller trygg, mahogny eller fanér i ruffen, saker som inte går att rangordna objektivt. Men en gammal sanning är att de billigaste tillbehören är de som redan finns — en ny motor och nya segel kostar ofta mer än båtens marknadspris. Försök hänga med på ett par olika typer av båtar och bena ut vilka egenskaper ni prioriterar och fundera vidare därifrån!
-
Låter bra! Och skönt att bara lufta den och sen känna sig nöjd 😌
-
Tusen tack! Nu känner jag att läget är under kontroll på ännu en punkt innan sjösättning.
-
reva started following Ännu en vilken propelleraxeltätning
-
Nu har hjärnan stängt av sig, så googlekunskaperna tryter. vad har jag för axeltätning, och vad gör jag med den innan sjösättning ?
-
När sjösätter ni 2022 och varför? - Det är nära nu... :)
reva replied to Mackey's topic in ÖvrigtSnack
1 april sjösättning. 15 november upp. Först i, sist upp. Fast i år tror jag att jag tar upp siste oktober. -
Hur skulle det rent hypotetiskt fungera om en miljöbuse skulle köpa lite extra Cu₂O-pulver och blanda i färgen? För en gångs skull är det inte något jag tänker göra själv, eftersom jag tycker att nuvarande färger är ok. Men det är alltid bra med kunskap.
-
Mycket vanlig lösning just på Monsun faktiskt.
-
En av Monsunernas svaga punkter - jag kör med en tank i babords stuv, eftersom den förra ägaren råkade ut för just det problemet. Med tanke på mängden dieselfilter ombord hade han haft mycket problem innan han helt enkelt satte i en annan tank. Och just tanken är ett vanligt ämne bland monsunägare.. Så själv hade jag inte vågat chansa. Pumpa tills det är rent, byt tank, eller (det jobbiga alternativet) ut med motorn för att kunna göra en manlucka ner i tanken och rensa..
-
Jag kollade på mina pumpar och slangar och genomföringar och konstaterade att det är samma grejor som sitter till pentry och wc i bussar. Dom parkerar man obekymrat i fjällen en vecka och väntar med att koka kaffe tills pumpen tinat upp på sydligare breddgrader. vad jag vill ha sagt är att frostskydd är en bra idé. Men ha inte ångest över det, för allting tål att djupfrysas om och om igen om inget är tokfel
-
Längs med är öppen
-
Det var en måltidsdryck som hette duga. Att göra dumma saker gör vi alla. Att skryta om det gör dumskallar
-
Så smart gjort! Man kan skippa flytvästen också. Och kanske slå sönder vhf:en, telefonen och länspumpen. DÅ först är man en riktig tuffing!
-
Då är jag en bra köpare. Jag tyckte inte att det luktade 😛 Acceptera lukt kan jag göra om det finns en orsak som går att hitta och åtgärda. Priset ska naturligtvis sjunka beroende på vad som behövs åtgärdas. Jag ska försöka hitta nån båtkunnig kompis med luktsinne och ta en grundlig titt efter doftens källa. Och provsegla i lite lugnare väder än idag.. Vi tror att huvudanledningen är det här