Jump to content
Friday 02 December 2022

reva

Medlemmar
  • Content Count

    133
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

reva last won the day on September 21

reva had the most liked content!

Community Reputation

53 Expert

About reva

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Skåne

Mina båtar

  • Båtens namn
    Monsun 31

Recent Profile Visitors

987 profile views
  1. Att kryssa i den vinden funkar om man inte vill komma nånstans.. tungjobbat, avdrift, motström och allmänt miserabelt. Bidevind är inte kul över 8 m/s tycker jag. 23 är långt över gränsen för något som ens liknar komfort.. Vad seglar ni för båt?
  2. Det är besläktade problem här, men jag kan styra hjälpligt framåt i hamn. Segla är ok, man får snarare justera planen efter vädret i hamnen om det inte finns mankraft. För något annat än medsols tänker båten inte gå, och motverkar vinden är det jobbigt läge.. Höga, täta vågor påverkar helt klart mer än vinden.
  3. Hade en fantastiskt mysig segeldag. Jag, sambon och hunden njöt av att åka full fart på undanvinden. 8-10 m/s med 12 i byarna, och ett par tillfälliga byar på 14. Strålande sol. Inga vågor att tala om i Öresund. Däremot extremt hårt arbete att förtöja, eftersom vi tog natthamn efter hundens behov och inte hur mycket lä det var i hamnen. Men nån gång om dagen får man anstränga sig. Vi har hunnit bli idiotförklarade flera gånger redan som ”ger oss ut i ovädret”. Vilket leder till frågeställningen; var går er gräns? Vid vilken styrka förvandlas seglingen till galenskap? Nu har vi visserligen en extremt kompetent båt i form av en Monsun, men har tidigare åkt Accent i samma väder utan att lida alltför mycket.
  4. Min Monsun har rorkult, så den uppfyller punkt 7 Annars; Lättmanövererad är den inte, trots bogpropeller, om man jämför med en icke-långkölad båt. Backa kan man bara göra dit båten vill om man inte backar galet fort. Men det är ok om man planerar lite så att båten kan rotera medurs.. Komfortabel —ja, det finns utrymme och ståhöjd och den är galet stabil under segling. Ombonad, men mörk är den. Rolig som bara den i havssjö med bra med vind. I lättvind händer det inte mycket utan spinnaker.. Men det uppvägs av glädjen att kunna ge sig ut när alla andra är inblåsta Den är även förlåtande om man gör misstag med sin sävlighet och robusthet. Grundgående — 1.50 En av de bättre båtarna i grov sjö. Mjukt och majestätiskt plöjer den fram, och ingen novis som följt med mig har upplevt det som skrämmande. I 1,5 meter höga vågor ligger hunden och sover bakom vindrutan.. Segla själv — inga problem med de flesta båtar. Man får tänka till när det är dags att lägga till bara. Rorkulten toppar ratt för mig också. Men det är en rätt tung båt med obalanserat roder, så under segling är det viktigt att styra genom att balansera segeln. För det räcker inte med två fingrar på rorkulten för att styra.. Jag känner att Monsunen kommer till sin rätt på öppet hav. Hade jag mest hängt i skärgården vore den nog frustrerande i längden.
  5. Själv har jag en både bred och lång plats. Jag går in mellan pålarna och stannar så att båtens tyngdpunkt hamnar mellan pålarna. Sen ligger båten ganska säkert när vinden trycker den mot pålen. Går fram (!) och hämtar akterlinorna som hänger på pålarna och gör fast. En liten knuff från pålen, sen tuffar jag framåt. Ligger med växel i och går fram och tar förtamparna.
  6. reva

    Storlek segelbåt

    Just själva båtmodellen är ju en smaksak. Sportig eller trygg, mahogny eller fanér i ruffen, saker som inte går att rangordna objektivt. Men en gammal sanning är att de billigaste tillbehören är de som redan finns — en ny motor och nya segel kostar ofta mer än båtens marknadspris. Försök hänga med på ett par olika typer av båtar och bena ut vilka egenskaper ni prioriterar och fundera vidare därifrån!
  7. reva

    Delbart linhjul?

    Kastblock i relingslisten?
  8. Låter bra! Och skönt att bara lufta den och sen känna sig nöjd 😌
  9. Tusen tack! Nu känner jag att läget är under kontroll på ännu en punkt innan sjösättning.
  10. Nu har hjärnan stängt av sig, så googlekunskaperna tryter. vad har jag för axeltätning, och vad gör jag med den innan sjösättning ?
  11. 1 april sjösättning. 15 november upp. Först i, sist upp. Fast i år tror jag att jag tar upp siste oktober.
  12. Hur skulle det rent hypotetiskt fungera om en miljöbuse skulle köpa lite extra Cu₂O-pulver och blanda i färgen? För en gångs skull är det inte något jag tänker göra själv, eftersom jag tycker att nuvarande färger är ok. Men det är alltid bra med kunskap.
  13. reva

    Sludge I dieseltank

    Mycket vanlig lösning just på Monsun faktiskt.
  14. reva

    Sludge I dieseltank

    En av Monsunernas svaga punkter - jag kör med en tank i babords stuv, eftersom den förra ägaren råkade ut för just det problemet. Med tanke på mängden dieselfilter ombord hade han haft mycket problem innan han helt enkelt satte i en annan tank. Och just tanken är ett vanligt ämne bland monsunägare.. Så själv hade jag inte vågat chansa. Pumpa tills det är rent, byt tank, eller (det jobbiga alternativet) ut med motorn för att kunna göra en manlucka ner i tanken och rensa..
  15. Jag kollade på mina pumpar och slangar och genomföringar och konstaterade att det är samma grejor som sitter till pentry och wc i bussar. Dom parkerar man obekymrat i fjällen en vecka och väntar med att koka kaffe tills pumpen tinat upp på sydligare breddgrader. vad jag vill ha sagt är att frostskydd är en bra idé. Men ha inte ångest över det, för allting tål att djupfrysas om och om igen om inget är tokfel
×
×
  • Create New...