Gå till innehåll
lördag 09 november 2024

Makro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 770
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    23

Makro senast vann den dag 2 September

Makro hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 209 Expert

1 följare

Om Makro

  • Placering
    Amiral

Profile Information

  • Plats
    Hönö / Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Senaste Profilbesöken

6 809 profilvisningar
  1. Vad är det för givare du har, är det en givare avsedd för montering på akterspegeln som du vill montera inombords istället? Bilden visar var man rekommenderar för placering av givaren beroende på båttyp. Jag har inga större krav på ekolodets noggrennhet med än djupet och kör med en P79 inomskrovsgivare som finns de de flesta märken. Har du en mer avancerad givare så kan du ju alltid göra den höj och sänkbar med ett fäste på akterspegeln.
  2. Jag har haft både Sanipomp och även Lundgrens men sist köpte jag från Hydroscand och de har funkat riktigt bra då den första omgången slang bara höll i två år innan de luktade igenom, minns dock inte vilket fabrikat det var, men inte det billigaste så jag var väldigt besviken. Sen bytte jag till Hydroscandslang och det har varit luktfritt i flera år och vi är noga med att spola redigt med färskvatten genom slangen efter varje resa och hälla i en slatt Transclean som får stå och ”götta sig”.
  3. Du kan söka på maringuiden + pulsomatic så får du upp lite gamla trådar som denna om inte @rejas eller @Gaidin har några tips?
  4. Men ändå lika aktuellt varje höst och knepen är lika många som båtägarna 😄 Drevsäck har jag testat och övergett och IKEAkasse låter som Capitan säger ännu värre. Glykolblandning i dunk med slang till det ställe som är lättast att komma åt på motor/drev är en bra och enkel lösning.
  5. Det är @No_jah som ska ha tack 😉
  6. Den påminner lite om Winga 25 fast utan akterruffen. Men det finns ju otaliga modeller av plastsnipor från hela norden som är snarlika varandra så därav min fråga om måtten, då blir det lite lättare att ringa in. Finns det ingen skylt någonstans i båten som kan ge en ledtråd?
  7. Vad är det för mått på den?
  8. Ja då borde du ju ha kunskaperna, sen om det är njutbart i just din båt är ju svårt att säga men kör du en dag med bleke så borde det ju inte vara några problem. Ta med en VHF om mobilen inte har täckning. I min ungdom åkte vi från öarna utanför Göteborg till både Skagen och Läsö i småbåtar när det var riktigt bra väder, annars är det ju inte roligt att sitta och studsa i två timmar för det behövs ju inte mycket till sjögång innan man behöver slå av på farten med en sån liten båt. Håll koll på vädret och använd DMI, danska vädret... Förbrukningen får du räkna på själv 🙂
  9. Så som du ställer frågan skulle jag avråda dig från att göra det och skaffa dig kunskap nog att själv kunna avgöra om detta är ett klokt val eller inte. Börja med förarbevis och sen kustskepparen då kommer du sannolikt att ha åtminstone teoretiska kunskaper. Jag vill inte vara dryg jag vill bara ditt eget bästa och att sjöräddning ska slippa att leta efter dig. Men det är ca 38NM och tar ca 2,5 timme med ett snitt på 15 knop.
  10. Är det ett sånt här kombiinstrument du har?Bl.a Great Lakes skipper säljer nytt annars är det nog Faria som gjort instrumentet så sök på ”Faria multifunction gauge 5 inch” om det är den större modellen? Men jag hade felsökt ordentligt först och mätt upp spänningen i kablarna till voltmätaren, men funkar de övriga så borde spänning finnas. /Martin
  11. Välkommen till MG! Om problemet är att voltmätaren inte visar något är det väl onödigt att byta hela panelen? Det kan ju till och med vara så att en kabel har lossnat. En bild hade ju varit bra eftersom långt ifrån alla vet hur instrumentpanelen till en Chaparral ser ut. Är du helt säker på att själva voltmätaren är trasig? /Martin
  12. Välkommen till MG! Det brukar inte finnas reservdelar till gamla båtar på samma sätt som t.ex bilar men det kan finnas samma typ av strömbrytare om du lägger en stund på att söka. Testa bildsök med Google. Jag tror att det är samma typ av brytare som även Fjord använde från -88-89 och några år framåt. Sen kanske någon annan kan tipsa om bra sätt att få liv i dina gamla brytare? Du kan ju också fråga på norska motsvarigheten till Maringuiden, baatplassen där kan ju finnas någon som jobbat på Windy när det begav sig. Det brukar funka bra att skriva på svenska. 🙂 Edit: Jag fann denna tråden: https://baatplassen.no/i/topic/152296-1989-windy-8000-hvor-kjøpe-nytt-bryterpanel-og-instrumentpanel/#comment-2177145
  13. Som sagt, kolla utväxling och propellerstorlek, prova sen med mindre proppar och se om du får upp varvet och kolla samtidigt laddtrycket. När man kikar runt så verkar 25 knop på maxvarv vara rimligt så antingen är propparna för stora eller turbon lite trött.
  14. Då får du kolla vad du har för utväxling och propellerstorlek. AD30 kom precis som AD31 mig veterligen med 2:30 i drevutväxling och då borde du ha A5-A7 propellrar och nå ca 25-30 knop vid 3800 varv. Men jag antar att motorn klarar att varva ur eftersom du har mätt laddtrycket hela vägen?
×
×
  • Skapa nytt...