Jump to content
Monday 28 November 2022

Makro

Medlemmar
  • Content Count

    1,197
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Makro last won the day on September 1

Makro had the most liked content!

Community Reputation

813 Expert

1 Follower

About Makro

  • Rank
    Vice Amiral

Profile Information

  • Location
    Hönö / Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Recent Profile Visitors

3,023 profile views
  1. Ja du är nog på rätt spår, finns det inget problem på bränslesidan så mät laddtrycket och fortsätt sen att felsöka utifrån det, annars blir det ju bara gissningar Vad har du för spel mellan turbinhus och vingar (avgassidan) om du mäter med bladmått?
  2. Ja vad det egentligen var kommer vi aldrig att få reda på
  3. Var det som hände i Polen alldeles nyss, felnavigerande robotar/drönare som flög vilse över Ukraina i brist på gps-signal?
  4. Jag använder alltid båtsportkortet som översikt tillsammans med plottern och gör översiktsplanering i papperssjökortet innan färd och kör sen med "okulär plottning" på pappret, det vill säga, stämmer av min position jämfört med den som plottern visar under resans gång, så jag lägger ingen rutt i plottern utan den finns i huvudet eller på "pappret". Så jag ser plottern som komplement snarare än ersättning för mina båtsportkort.
  5. Bygg en egen slip: http://www.dagensbatliv.se/reportage/egen-slip-batvagn-pa-rals-loser-batforvaring-for-manga
  6. Du pratar om sjögång, ingen av dem är väl några offshore racers direkt om du vill kunna hålla planingsfart till och från fiskeplatsen. Frågan ställdes redan 2004
  7. Är det hanterbara mängder diesel hade jag pumpat ut den om det är möjligt. Om det finns någon inspektionslucka på ovansidan så kan du stoppa ner en slang till botten och suga upp eventuellt vatten som ligger där eftersom det är i skiktet mellan diesel och vatten som bakterierna trivs bäst och då tar man ju bort den grogrunden. Häll sedan i Grotamar eller något annat som förhindrar bakterierna. Jag gör detta varje år fast kör på blankdiesel men jag bryr mig inte om mängden bränsle fast det kanske jag borde? Hur som helst så funkar det för mig.
  8. Det ser ju fantastiskt ut.
  9. Svårstartad brukar betyda dåliga spridare, finns det ingen dokumentation som säger att de är renoverade inom 600 timmar så ta loss och lämna in för provtryckning. Motorn brukar även ryka mer på tomgång och vid kallstart. Tips om turbon har du ju redan fått, mät trycket och kolla axelspel eller lämna in turbon för kontroll med.
  10. Makro

    Rengörning

    Det rengöringsmedel som imponerat mest på mig förutom Wipe&Shine (som är svårt att få tag på) är 303 Multi surface cleaner. Nu har utgångsläget inte varit lika illa som dynan på bilden i mitt förra inlägg men jag har underhållit samma dynor med 303 Multi surface cleaner och det har funkat bra. Men ättiksblandning tillsammans med bikarbonat kan också funka, det beror ju som alltid på vad som orsakat fläckar och smuts, det gäller ju att hitta rätt "lösare" Är det missfärgad plast så kan ju oxalsyra funka, eller "Water line cleaner" som det heter färdigblandat i butiken. Biltema har ju haft en miljövänlig fälgtvätt som innehöll en del oxalsyra med, kolla och läs produktdatabladen på deras hemsida så ser du. Undvik svampar med grov sida (grön) den repar plasten för dig.
  11. Jag har aldrig hört talas om att någon använder frostskydd i ”dricksvattensystemet”. Töm tanken och sug ut kranarna med våtdammaugare eller blås med kompressor och lämna sen kranarna öppna. Frostskydd i toasystemet är ju en bättre idé.
  12. Ja att det var en drönare förstod jag nästan då jag antar att du inte har med dig någon annan flygfarkost ombord. 😊 Fin bild är det i alla fall.
  13. Det ser gött ut 🙂 Är det du som flyger? Ja jag har kikat på några varianter av kaminer, både Glembring, POD och danska Refleks, med och utan slinga för vattenburen värme. Lite svårt att få till en bra placering i en dc-båt bara. Och man hade visst lagt ner tillverkningen av POD.
  14. Ja då ska man väl ha något sånt här eller en motorbåt med stort tak och plats för många paneler
  15. Det är en säkerhetsventil 🙂 Och nu har jag kollat funktionen, man kan vrida den under fjäderbelastning ca ett halvt varv motsols, vrider man lite till låser den i öppet läge och vattnet rinner ut, för att stänga vrider man medsols över låsläget och släpper då den stänger med fjäderkraften. Men TS ventil kanske inte funkar riktigt likadant och det verkar ju finnas lite olika varianter av säkerhets/ tömningsventil.
×
×
  • Create New...