Jump to content
Sunday 03 March 2024

Makro

Medlemmar
  • Content Count

    1,602
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

Makro last won the day on February 22

Makro had the most liked content!

Community Reputation

1,113 Expert

1 Follower

About Makro

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Hönö / Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Recent Profile Visitors

4,920 profile views
  1. Makro

    Propellerproblem

    Då skulle ju Solas propparna vara feltillverkade vilket också låter märkligt? Det måste ju ha monterats mängder av Solas på Pentas DP-drev. Antingen har du fått fel propellrar eller så får du dubbelkolla att du monterat rätt eller så sitter trimfenan fel. Jag blev i och för sig rekommenderad att köpa BS.Pro istället för Solas och de passade som originalet och har funkat som de ska.
  2. Makro

    Propellerproblem

    Det rekommenderas att inte blanda DP-propellerpar från olika tillverkare, men det låter märkligt att propellern tar i drevet, är du säker på att du monterar den åt rätt håll? Är det trimfenan du du menar när du säger ”fäste”?
  3. Ja, de gamla motorerna som TMD100 på 200hk och 10 liter tuffade på bortåt 10000 timmar innan renovering/ översyn sen kunde de gå 10000 till.
  4. Kolla på de Engelska och andra utländska annonssajterna och se vad liknade båtar har för driftstimmar och prislägen. Men min uppfattning är att om allt skötts som det ska så går ålder och skick före motorernas driftstid på en båt och priset sätts därefter men på en bil är det känsligare med miltalet vid sidan om skicket då så klart. Jag hade inte ens reagerat på 1200 timmar i detta fallet, men det är ju min personliga uppfattning, hade det varit närmare 10000 timmar varav hälften i planingsfart så hade jag granskat noggrannare.
  5. 1200 timmar på en mellanvarvig motor på 10,8 liter och 670 hk/2250 rpm borde ju inte vara något om den varit skött enligt i-boken som finns att hämta här och kikar man i den finns inget annat än oljebyten, inspektioner rengöring de första 4000 timmarna. Sitter den i en yrkesbåt går den nog minst 5-10000 timmar innan man behöver någon "överhalning" / löpande underhåll Men kolla med någon Pentaverkstad om det är något särskilt som behöver vara uppdaterat. Det går ju inte att jämföra denna motorn med t.ex KAD serien som är små högvarviga motorer och som kanske håller max 4-5000 timmar (om ens det?)
  6. Blocket har du väl redan koll på annars finns ju https://inbytesbanken.org/ för varv anslutna till Penta.
  7. Jag har kört precis så, SB generator 60A (AD31) till förbrukningsbanken på 345Ah och BB 60A till 180Ah start-bog-ankarspel samt skiljerelä för möjlighet att stötta SB generator och batteribank. Som mest när vi varit ute några dagar ligger strömmen på drygt 30A och sen kan den tuffa på runt 20A, allt bevakas av en Nasa BM-1. Generatorerna nya sen 2 år. Så det har ju inte varit i närheten av 60A någon gång med den set-upen, fast nu har ju du lite stöddigare batteribankar så du kanske kan dra nytta av dubbla generatorer till vardags om det inte bara är för back-up om man tvingas köra på en motor.
  8. Alla dar i veckan, om man inte har saker och ting som yrke eller har kontakter. Men ibland kan man göra saker för att det är roligt också 🙂
  9. Makro

    Rökbomb?

    Om det inte är vit kondensrök kan det ju vara grårök som ts också säger att set ser ut som, och detta skulle kunna vara ofullständigt förbränd diesel men om det skulle vara pågrund av felaktig/ felställd pump eller felaktigt ställda eller läckande ventiler vet jag inte? Svart rök brukar ju betyda luftunderskott Är toppen och ventiler i kontrollerade och pumpen korrekt inställd?
  10. Makro

    Segeltvätt med Yes?

    Jovisst var det så, och kanske till och med ekonomipack för ”stortvätt” 😎 Annars tror jag mest på såpan, bra med gul så den gröna inte förväxlas med sk. styrbordssåpa
  11. Makro

    Rökbomb?

    Och hur är skicket på spridaren, när renoverades den senast?
  12. Makro

    Segeltvätt med Yes?

    Segel tvättar jag sällan av naturliga skäl men min kapellmakare rekommenderade mig att tvätta med såpa, så det kanske funkar på segel med.
  13. Det vete tusan, en insprutad V6 i en sån båt 🙂 V8 blir kanske för tungt men hade ju varit riktigt roligt. Annars är det väl tunnare med alternativ om man inte kör med en gammal Volvo 4:a, de dyker ju upp för överkomliga pengar då och då.
  14. Jag är ingen expert på området men 18 fotaren byggdes väl med utombordare i motorbrunn? Det finnas gott om bilder att gå efter. Har du kikat på Smugglersidan? Där hittar du både med och utan bracket samt hemmabyggen och annat. Lycka till!
  15. Bracket borde ju vara enklare och fulare men kanske dyrare? Varför bygga om, är det för det ökade utrymmet ombord eller för att nuvarande motor behöver renoveras? Stor eller liten båt? Jag tänker att det är lättare få till en motorbrunn på en 17 fots dc men på en 23 fots med högre skrovsidor gör sig en bracket bättre.
×
×
  • Create New...