Jump to content
Wednesday 20 January 2021

Makro

Medlemmar
  • Content Count

    485
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

201 Expert

About Makro

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Profile Information

  • Location
    Hönö

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Recent Profile Visitors

1,178 profile views
  1. Hempel har jag läst och helt korrekt Jotun
  2. Nä, jag kollar i listan jag bifogade och köper en färg med mycket kopparoxid och hoppas att det i kombination med flitig användning av båten ska ge så lite påväxt som möjligt. Sen bättrar jag på där det behövs varje år istället för att måla hela botten, utom vattenlinjen som målas varje år. Det funkar där jag bor och passar mig
  3. Har faktiskt aldrig varit med om det på en bensinare, men det kan säkert förekomma om man slarvar med filter? Å andra sidan så hinner man väl renovera några förgasare innan insprutarna ger sig så det är det sista jag skulle oroa mig för på en motor med insprutning.
  4. Ja då är de nya listorna över godkända bottenfärger för ostkusten och västkusten publicerade, så att man har koll på vad man målar på och vad som ska köpas in när butikerna kommer med "mässpriser" andra kampanjer.
  5. Nja, det finns några fördelar till så som att bränslemängden ständigt regleras i förhållande till omgivningstemperatur och belastning och finns lambdasensor regleras även bränslet efter förbränningen. Sen finns det ju varianter på insprutningssystem men vilka som används till just utombordare kan jag inte svara på men som i bilvärlden använder väl ofta budgetfabrikaten äldre, enklare system och de större tillverkarna kanske mer avancerade? I varje fall på starkare motorer.
  6. Ja allt går ju med lite svets och adapterplattor, det begränsas ju bara av hur mycket jobb man vill lägga ner
  7. På jobbet kopplade vi in ett supportbatteri till testutrustningen och vi underhållsladdade detta med en dc-dc laddare men hade just problem med att cigg-pluggarna smälte. Det som funkade bäst var denna 20A variant från Sutars/Skyllermarks.
  8. Nu vet jag inte var du bor men ring runt till de som handlar med begagnade båtmotorer och hör efter, en av de kritiska grejerna är ju som du nämner att hitta en strut som funkar till drevet och tänkt motor samt att mellanaxel och splines är rätt. B20/ AQ115/130 är ju ganska lätta motorer så en eventuell diesel får ju inte bli för tung heller om inte båten nu är lite större annars går ju de flesta nyare dieslarna bort. Penta har ju gjort smådieslar med drev men de har jag bara sett på bild och med 250 drev eller senare: AQD21
  9. Ja en barndomsvän till mig från ön brukar fjanta sig ibland när han kommer till någon gästhamn med att säga: ”Då hänger jag ut puttifrånkorvarna och knyter fast parkeringssnöret” så att alla hör.😁
  10. Stålfjädrar är också något jag funderat på, de verkar ju rejäla och har en säkerhetskätting om fjädern brister eller vad den nu är till för? Flera på vår brygga har sådana förtöjningar, men en del av dem verkar gnissla/knarra, och det gör ju egentligen inget utom de gånger man sover i båten i hemmahamnen vilket förekommer i vårt fall eftersom platsen ligger bra till i lagom strömt vatten så att det till och med går att bada där. Platsen går att hyra via Mooringo när vi är ute😉 Men stålfjädrar kanske inte är så illa som jag tror?
  11. Jag ska prova Biltemas gummidämpare jag med, jag har sneglat på dem ett tag men inte köpt eftersom jag varit osäker på kvaliteten men erfarenheten av de andra billigare dämparna som jag hade. Fjällbacka tillhör inte våra favoriter heller särskilt inte om man tvingas ligga på nordsidan flytbryggan på hamnholmen. Med tanke på den höga hamnavgiften är det ingen prisvärd hamn.
  12. Ja den ska nog bara användas i mindre sjöar i gott väder Husvagnen som kom efteråt har det ju funnits varianter på
  13. Ja, inte ens s.k kvalitetsgrejer håller alltså i längden, men den kanske var äldre än mina dämpare av ekonomimodell som gick sönder redan under andra säsongen?
  14. I hemmahamnen använder vi fasta förtöjningar eftersom vi ligger mellan bommar på flytbrygga och dessa består av treslagna linor med Forsheda gummifjäder i fören samt treslagna "stormlinor" i aktern varav den ena som ligger på västsidan har även den en Forshedafjäder och detta eftersom linorna är så korta i aktern så den inbyggda töjningen är inte tillräcklig när vinden tar i. Det ska också nämnas att vår plats ligger i yttre delen av hamnen och är ganska utsatt särskilt vid västlig vind så när vindarna närmar sig kuling brukar jag lägga spring också. När vi är ute så har vi flera flätade linor som kompletteras med några Bungy vid behov men jag har funderat på att ta med ett par extra gummidämpare av den typen vi har i hemmahamnen när man ligger utsatt . Gummidämpare av "ekonomimodell" som @Georg_Ohm nämnde tidigare har jag dåliga erfarenheter av. Jag köpte färdiga förtöjningslinor med kaus och ovan nämnda gummidämpare på Erlandssons brygga för några år sen till dåvarande 24 fots båt på ca 2500 kg som låg på samma plats som vi har idag och vid ett tillfälle när vindarna var runt kuling så sprack gummidämparna mellan hålen och på ett par dygn trillade de själva av linan. Denna här förtöjningsfjädern som ska vara löstagbar har jag också testat men när den blev utsatt för några kraftiga ryck fick jag nästa inte isär den igen senare utan en stor skruvmejsel och hammare fick användas.
  15. Japp det stämmer att det var jag som drog igång den andra tråden om elektriska batterifrånskiljare och om det fanns alternativ till Blue seas i mitt tycke ganska dyra strömbrytare . Men hur funkar denna rackaren, har den dubbla spolar, en som slår till och en som slår av? För övrigt så slutade mitt projekt med vanliga batterifrånskiljare och några extra meter kabel istället
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy