Jump to content
Sunday 03 July 2022

Makro

Medlemmar
  • Content Count

    1,045
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Makro last won the day on February 24

Makro had the most liked content!

Community Reputation

681 Expert

1 Follower

About Makro

  • Rank
    Vice Amiral

Profile Information

  • Location
    Hönö / Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Recent Profile Visitors

2,438 profile views
  1. Helgtur 7 Nm hemifrån i Bohusläns södra skärgård.
  2. Glykolens färg har ingenting att göra med vilken typ av glykol det är, så är du inte säker på vad som är i ska du låta bli att fylla på glykol. Om det bara saknas någon halvliter/ liter så fyll på med vatten så länge, det kyler utmärkt och funkar om du inte ska köra dit det är frost. 🙂 Glöm inte att byta i tid till hösten bara och spola systemet noga.
  3. Du finner skötselschemat på sidorna 64-65 i instruktionsboken för 4.3 GXi-E, m.fl. Från sida 103 finner du även ett felsökningsschema. Det finns ju en liten risk att någon av bränslepumparna börjar att ge sig.
  4. För att undvika driftsstopp och för att tillverkaren rekommenderar det. De som har konstruerat motorn bör ju veta bäst. Nu har jag förvisso dieselmotorer men jag byter bränslefilter varje år förutom olja och oljefilter. Men tanke på den ringa kostnaden så tycker jag inte att det något att tveka på. Har du ingen instruktionsbok till din motor så kan du hämta den här där står det mesta om skötseln.
  5. Du skriver, kollat bränslefilter, har du inte bytt ut dem inför denna säsongen? Har någon inspektionslucka på ovansidan tanken så kan du ju för säkerhets skull suga ur några liter från botten av tanken om det kan misstänkas finnas vatten där i. Låt båten ligga still en stund först så vattnet hinner lägga sig botten. På min kompis båt var packningen till bränslepåfyllningen trasig så det hade runnit in en massa vatten under vintern. Annars kan ju vara något med motorns bränslesystem som är orsakat av vinterns stillestånd? För att minska risken för driftstörningar som trasiga pumpar och insprutare ska man köra motorn med alkylatbensin innan vinteruppställningen för den innehåller ingen etanol som kan ställa till det.
  6. En förutsättning för bakterier är ju vatten i bränslet och även om bakterierna har svårare att växa i HVO100 eftersom det inte tar åt sig vatten så som diesel gör, är det väl inte helt ”imnunt”. Bakterierna växer ju i skiktet mellan vatten och bränsle. På äldre Penta-dieslar finns en sil i förpumpen (den modellen man kan skruva isår) så det är ju inte omöjligt att Yanmar har det med? Kulan i Racorfiltret är en backventil och blåser du bakvägen genom filtret kan kulan fastna eller packningen kan hamna snett och här talar jag av egen erfarenhet ☺️
  7. Backventil i stigarröret vet jag inte men har du ett förfilter typ Racor kan det sitta en backventil där, har du haft isär hela förfiltret så det inte sitter några alger där?
  8. Det vanligaste och enklaste om man vill kunna gå iland är att sakta närma sig tilläggsplatsen, släpp i ankaret från aktern, kanske tre båtlängder från land (släng inte i det, då är det risk att ankarlinan trasslar in sig) kör in till land och förtöj främre tampar till land och spänn sen upp ankarlinan så båten ligger med aktern ut från land men den behöver inte vara spänd som en fiolsträng.
  9. Makro

    Generatorrem kad 44

    Generatorremmen har ju redan diskuterats men jag antar att du hör att kompressorn slår till någon gång runt 1700 +/- några hundra varv och är inte båten för tung borde kompressorn hänga med till 2-2500 varv men där tar det stopp vid de tillfällen som turbon inte börjar att jobba? Det skulle kunna vara skit i filter eller bränsleledningar, är alla filter bytta i år? Är det fritt lopp i avluftningen till tanken? Om inte turbon är bytt de sista tio åren skulle den kunna vara färdig för byte men då borde den inte ladda ibland. Bränslebrist låter mer troligt. Verkar bränslesystemet ok så koppla på en laddtrycksmätare och testa och/ eller skruva loss avgaskröken och kolla om turbinhuset är rostigt och om axeln glappar onormalt mycket.
  10. Glad midsommar 🇸🇪 I år får jag nöja mig med att fira på landbacken men det blir en promenad på kajen i Hasselösund och Smögen så man får lite båtkänsla.
  11. Nu kom det ju ett utmärkt räkneexempel som även skulle kunna passa in på en medelstor planande semesterbåt, med reservation för topphastighet även om det finns de som toppar 35-40 knop med. Och det funkar säkert på en halvplanande båt med. Lägger man sen till totala distansen över sommaren eller semesterturen samt bränslepris i detta exempel så ser man ju hur mycket extra bränsle som går åt på fel körteknik helt i onödan och i de flesta fall även skapar onödigt svall i farlederna. Men tumregeln som nämns i filmen, att om båten ligger vågrätt så förbrukar man oftast mindre bränsle och kör du ”sakta” och tittar akteröver och ser att båten drar sjö så är det mer ekonomiskt att dra av lite på gasen.
  12. Så är det ju, men samt att inte växla mellan ”skrovfart” och planing ofta, det kostar ju på varje gång båten ska över planingströskeln.
  13. Jo jag håller med dig @IngemarE De kunde kompletterat med mer tekniskt material för den som är intresserad eller som inte blir övertygad av den inledande texten. Men det kanske funkar som upplysning för den som inte behöver veta exakt varför, 12 knop är ju ett bra exempel på en hastighet där de flesta planande båtar går illa i sjön och drar svall till högre bränsleförbrukning än vid planing. Sen finns ju säkert de båtägare som inte har en susning om bränsleförbrukning och gånglägen.
  14. Tips på hur man kör snålt med sin båt vilket kanske är välkommet för många? Och det är nog inte bara de som är nya på sjön som kan lära sig något med tanke på att man ser ganska många planande båtar som kör för sakta och ”släpar aktern” och river upp onödigt med sjö istället för att öka på farten och låta båten plana ut ordentligt. Alternativet är ju ”deplacementsfart” 🙂 https://pakryss.se/spara-bransle-med-eco-driving/ https://www.upplevbatlivet.se/ecodriving
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy