Jump to content
Monday 02 August 2021

Makro

Medlemmar
  • Content Count

    680
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Makro last won the day on June 23

Makro had the most liked content!

Community Reputation

354 Expert

About Makro

  • Rank
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Hönö / Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Recent Profile Visitors

1,614 profile views
  1. Makro

    Sugtömning 2021

    Tömningen i Bovallstrand funkar fint och har en bra brygga. 100 liter tömdes snabbt 🙂
  2. Är ni kvar och finns det någon plats? Vi tänkte åka vidare i morgon.
  3. Jo vi ligger i Bovallstrand och här drog en tromb över bryggan i natt. Man förtöjer i en ”regel” på bryggan och denna slets av på flera ställen och sex båtar slet sig och någon rigg fick skador men vi klarade oss med att bli duktigt omskakade.
  4. Både ja och nej. Köp av en firma som säljer båtdelar så att du får en plugg i rostfritt.
  5. Det bör vara denna enligt reservdelskatalogen men mät diametern på den som sitter på motorn. Här är en länk från Youtube
  6. Det där är bara en ”frostplugg” fast jag tror att de egentligen har med gjutningen av toppen att göra, men strunt samma. Bänd ut den gamla och köp en ny rostfri och sätt dit. Sätt en kulhammare med kulan mot brickan och klappa till med en hammare så att brickan expanderar. Mät så att du får rätt dimension! https://marinexpress.se/artikel.php?kid=&sok=Frostplugg&id=4307
  7. Makro

    Sugtömning 2021

    Vi tömde på Guleskär för ett par dagar sen men är oskyldiga till oredan med slangen däremot så hade någon slängt en plasttamp i vattnet som vi fick i propellrarna så vi fick stopp i styrbords maskin just när vi skulle lågga till. Ibland är det gött med dubbelmontage. Men pumpen fick jag att funka bra. Den verkar suga så hårt att gummimunstycket (som jag för övrigt inte tycker om) sugs ihop och därför går det väldigt sakta. Så jag bad min matros att stanna pumpen och starta igen och då klämde jag tillbaka munstycket så att det inte deformerades så mycket och plötsligt blev det en väldig fart på tankeinnehållet, men jag fick klämma på munstycket hela tiden. Lösningen tror jag är att de sätter dit ett munstycke av plast istället. Jag ser fram emot recensionen av Hunnebos pump eftersom vi troligen kommer dit i morgon.
  8. Det ser fridfullt ut. Längs Bohuskusten verkar det vara omöjligt att vara ifred. När vi låg på Bockholmarna i Stigfjorden så var det nästan lika tätt i en gästhamn så när det tillslut kom en svensk båt förutom de fem norska och fyra danska i den lilla viken och la sig en meter från vår båt så kändes det bra att vi beslutat att åka vidare 😊
  9. Här har ämnet diskuterats tidigare 🙂
  10. Makro

    Kad 44

    Inte på KAD44, det är D3 som har den konstruktionen. KAD44 har bara styrning av bränslet, en givare på ettans spridare samt en ventil i insprutningspumpen och en laddtrycksgivare har jag för mig? Sen händer det att potentiometern i gas/växelreglaget bråkar. Har du hittat vad felkoden betyder? Jag är ute med båten och datorn med verkstadshandboken är kvar hemma så där kan jag inte hjälpa dig. Att bara gör en ” inställning” av reglaget låter för enkelt men kan ju vara värt ett försök. Det står i instruktionsboken hur man gör.
  11. Har du kollat gälarna och inloppshålet undertill för kylvattnet på drevet samt sjövattenfilter?
  12. Har också en 30 fotare med dubbla AD31. Bästa marschfart måste ju vara när båten kommit ordentligt upp i planing vilket för oss innebär ca 23 knop och 3500 varv. Vill man åka fortare än så en längre tid så rekommenderas att ligga på 200 varv under aktuellt toppvarv. Så dina 3300 varv låter rimligt och mest ekonomiskt. Vid 17-18 släpar vår båt aktern tungt i vattnet så jag kör aldrig under 20 knop förutom då vi kör sakta och då max 7 knop sen trögar det och båten river svall. Normal driftstemperatur är 75-90 grader så dina motorer verkar jobba helt normalt. Oljetrycket diffar lite mellan mina motorer också men håller sig mellan 200 kPa på tomgång vid varm motor till 4-450 vid marschvarvtal. Instruktionsboken som du hittar här säger att 150-500 kPa är normalt. Trevlig sommar
  13. Transclean 65 är bra som förebyggande men kan även funka för akuta insatser. Vi häller en skvätt i systemet efter varje tanktömning.
  14. Du kanske ska ställa frågan i denna tråden där verkar det vara flera som har bevakning? Annars brukar ju lite värme och ett slag på skruvskallen funka, är det ömtåliga saker kring skruven brukar jag använda en minibrännare som går på ciggtändargas. Men jag har även nyligen använt ”Loctite Freeze and release” med framgång.
  15. Har du möjlighet så dra upp båten, det är ju lite tråkigt om du tappar något vid en brygga och ska behöva dyka efter det sen. Men min kompis bytte propellrar på sitt DP-E nyligen i vattnet liggandes på magen på badbyggan så visst går det.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy