Jump to content
Thursday 30 March 2023

Makro

Medlemmar
  • Content Count

    1,260
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Makro last won the day on January 18

Makro had the most liked content!

Community Reputation

862 Expert

1 Follower

About Makro

  • Rank
    Vice Amiral

Profile Information

  • Location
    Hönö / Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Recent Profile Visitors

3,228 profile views
  1. Makro

    Undvika drev?

    Min uppfattning är precis tvärtom, att det uppfattas som enklare att äga en båt med axel och därför väljs drevet bort för att det känns för komplicerat att underhålla? Men jag känner flera som åker båt och mekar själva som aldrig skulle välja en drevbåt samtidigt som jag har två bekanta som har båtar som yrke och jobbar med motorer och drev och båda åker planade drevbåtar och vill inte ha båt med axel, delvis för att det är lättare att fixa när man gått på grund. Jag håller med @Volvo_Penta man kör det man trivs med och kan handskas med och tror är bäst. Nu är jag ju bortskämd med dubbla drev som gör båten väldigt manöverbar åt alla håll men ska jag byta bort det får det nog bli dubbelmontage med axlar. Men man vänjer sig vid det mesta 😊 Går man från drev till axel är det ju lite skillnad när man backar men det beror ju mycket på skrovets utformning också så det finns nog flera sanningar 🙂
  2. Åk och titta på respektive båt och bilda dig en uppfattning i verkligheten. Det har hänt mer än en gång att jag har tyckt att båtar ser bra ut på bild men när jag sen varit ombord så har upplevelsen varit en helt annan, ta bara en sån detalj som förarplatsen eller pentryt, om du tänker göra mat ombord, eller ståhöjd, i ruff eller under kapell. Det funkar inte att sitta på internet och kolla på bilder, det ger en uppfattning men inte mer. Nidelvs lösning ser trevligare ut, även om man bortser från stylingen (med kuddar och filtar) tycker jag. Saga 24 har ju också en liknande soffa i aktern.
  3. Makro

    Undvika drev?

    Har man med en drevbåt från 80-90 tal typ "DC" så finns det inte så många alternativ i samma prisklass enligt mig om man gillar lösningen med "akterdäck" med soffa/ bänkar. Saga 29-31 fot är ju fina båtar med kostar minst dubbelt upp vad min båt är värd, och det gäller i stort sett alla båtar av den typen med rak axel, Nimbus, Viksund, Westfjord m.fl. Forbina 9000 skulle kunna vara en, som nu gått ner lite i pris men de är inte många.
  4. Den motorn kan inte ha varit frisk och det var väl därför som den ersattes av en ny? 😊
  5. Du åker ju redan med hög litereffekt på Hyundaien, att öka på den ytterligare till 100hk/liter låter lite styggt i mina öron, om du inte har en väldigt lätt båt. Redan en KAD300 med 79hk/liter går ju rätt hårt och det är ju en robust motor i grunden. De totala driftstimmarna minskar ju med ett högre effektuttag och båtmotorer i planande båtar lever ju som bekant ofta ett ganska hårt liv.
  6. Att Hyundai 270 bara är på 3 liter jämfört med Pentas KAD som är 3.6 kan ju ha viss påverkan.
  7. Makro

    Undvika drev?

    Hur man sköter drevet rätt och när saker och ting ska kontrolleras står i instruktionsboken/ manualen det är inget man behöver gissa sig till som sagts. Annars har du ju redan fått många kloka råd redan. Sen om drevet behöver packas om vart 10 år eller eller byta något lager borde inte vara skäl att avstå tycker jag, som har dubbla drev. En provtryckning av drevet vartannat år talar om när packboxarna börjar att ge sig och behöver bytas, oljan kollas ju varje år och ger också en indikation om den har spår av vatten.
  8. Ja då är det ju bara att bläddra igenom. Förutom att fråga om kylare/växlare har packats om, som redan nämnts så kolla när glykolen byttes och hur ofta det har gjorts. Pentas gröna glykol kan funka i upp till 3-5 år men sen ska den bytas. Kika efter söl från olja och glykol och skruva av oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång, sätt handen strax ovanpå hålet, det får puffa lite lätt och lukta olja men inte tuffa hårt och lukta avgaser. Vevhusets övertrycksventil sitter baktill på motorn brevid aftercoolern, olja runt den är inget bra tecken. (Finns på de äldre motorerna) Lycka till!
  9. Fråga hur många timmar motorn har gått och om spridarna är renoverade (ska göras vid ca 600 timmar) i övrigt, fråga om dokumentation på service och utbytta delar genom åren och utgå från det. Finns inget dokumenterat underhåll på 1500-2000 timmar förutom olja och filterbyte bör du vara beredd på att i stort sett vad som helst kan behövas göras, som @Kenneth_S nämner ovan. Så köper du båten så betala därefter och tro inte på eventuellt försäljarsnack om att "en TAMD41 går hur läge som helst om man byter oljan" 😉 Inte köper du väl en 30 år gammal bil utan dokumentation på t.ex kamremsbyte, utan vidare? Men är allt skött enligt instruktionsbok och serviceprotokoll är det ju bra.
  10. Ja den verkar vara en halvplanande engelsk kanalbåt även om skrovet säkert kan lyfta ur vattnet med rätt motorer, den har ju lite v-botten i aktern och mer för över och verkar sakna köl. En bekant har en liknande båt, Freeman 27 där den ursprungliga AQ130 motorn ersatts med en AD40 diesel och den planar även om den är tung i aktern.
  11. Om motorerna är i ordning borde den rimligtvis göra mer än 11 knop som @Georg_Ohm säger. Hur mår förgasarna och tändsystemen och är allt korrekt injusterat? En början kan ju vara att kompressionstesta motorerna för att få ett hum om skicket. Propellrarnas storlek är också avgörande för att motorerna ska nå rätt toppvarvtal och för att båten ska orka upp i planining. Info om varvtal och annat hittar du i instruktionsboken som jag har länkat till. Det finns några forumdeltagare som har bättre kunskaper och erfarenheter än mig när det gäller dessa gamla bensinmotorer som kanske kan kan komma med fler tips? Kanske kan instruktionsboken vara till lite hjälp om du inte redan har den? https://pubs.volvopenta.com/publications/7723870
  12. Ja då fyller den kanske ingen funktion idag så det är bara att förtöja och vänta på om någon sätter "arga lappen" på båten och hotar med vite 😄
  13. Jahaja, så långt upp, den har jag nog sett och undrade det samma. Kanske någon plats för underhållsbåtar av något slag? Det är inte ofta jag är i de områdena men jag får ta en extrasväng nån dag
  14. Intressant, den borde vara till för handelssjöfarten då? https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/kanaler-slussar-broar/hisingsbron/
  15. Den där BaSiliCoat verkar ju vara något man lägger ovanpå befintlig hård bottenfärg eller på epoxy och som härdar i saltvatten. Men sjösätter man med sling borde det vara risk att man skaver bort geggan vid slingen, det låter krångligt. Men det hade varit intressant att höra hur Hempaspeed och Internationals biocidfria funkar på västkusten.
×
×
  • Create New...