-
Innehålls Antal
1 616 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
21
Makro senast vann den dag 22 Februari
Makro hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
1 117 ExpertOm Makro
-
Placering
Amiral
Profile Information
-
Plats
Hönö / Västkusten
Mina båtar
-
Båtens namn
Lady Ellen
-
Bild
Senaste Profilbesöken
5 040 profilvisningar
-
Du har ju fått bra tips om att vara noggrann med att kolla hur blandskruvarna står innan du börjar justera, i övrigt brukar det vara bra att kolla flottörens nålventil så att den tätar, annars kan motorn flöda, få för mycket bensin på låga varv. Annars är det ju inte mycket mer än att se till att alla kanaler och munstycken är rena.
- 11 svar
-
- 1
-
Nu var det inte tillverkaren Targa som avsågs här utan modellen Targa som görs av Fairline. Fairline Targa har gjorts in många storlekar med både drev, IPS och axlar medan Targabåtarna bara tillverkas med drev och IPS, mig veterligen har de aldrig gjorts med axel/ axlar. Sen är ju tyvärr kontruktionen sån på Fairline Targa att man inte har något skydd under propellrar och drev då det är v-bottnade båtar med dubbelmontage, så går man på brukar det bli både dyrt och mycket jobb. Det är väl ett att de få tillfällen det är bättre med drev: byt drev och åk vidare.
-
Ja nu läste jag spetsgattig. Och det är inte flottans tiohuggare heller då som är rätt slanka och som ros av 10 man med varsin åra samt en styrman vid rorkulten? Tänker att dessa säkert byggts om till både segel och motordrift. Jag var med och tävlade i tiohuggarrodd på 90-talet och det finns ju flera på öarna utanför Göteborg, så dessa borde du ju ha sett? Är modellen du tänker på ännu mer spetsgattig än dessa?
-
Den med lite grön färg är väldigt lik farfars gamla båt och den på bilden benämns som skeppsbåt eller livbåt. Inte riktigt samma fason som jiggarna ovan.
-
Min farfar hade en sån som hos oss kallades för slup annars har jag sett benämningen jigg eller gigg om det nu är ungefär samma slags flytetyg? Klinkbyggda som du säger med platt "julleakter" och ofta vitmålade skrov med översta bordet lackat. Du nämner 7-8 meter men jag ser dem från ca 4.5 m och uppåt i längd, om vi nu tänker på samma båttyp som sagt. Min farfars gamla båt som även min far seglade med hemmagjort sprisegel fick jag ärva när jag var 10 år men den var då i för dåligt skick för att med enkla medel få sjöduglig så den slutatde som utfylle i en av de så kända påskbrasorna på ön men på senare år har jag börjat att leta efter en "slup" igen för att fylla det tomrummet i båtägarhistoriken. Tyvärr har jag ingen fler detaljer med jag kommer att följa tråden eftersom jag lika intresserad av att få veta mer. Finns ju även nybyggen
-
Borde inte VC17 eco funka som bas med inblandning av koppar?
-
Är inte kostnaden något problem när det gäller service så är ju IPS trevligt, jag har kört en 45 fot med IPS och det är ju nästan löjligt enkelt med joystick. Men jag tycker att man kommer långt i manövreringen med dubbla raka axlar också, jag använder sällan bogpropellern på min 30 fotare med dubbla drev och då "svarar" ju dubbla axlar bättre på manövreringen tycker jag men IPS är vassare. Bara en sån sak som att "parkera" skutan brevid kajen medan man går runt och lägger fast är ju toppen.
-
Jag hade samma utgångsläge och köpte Julas typ A och gjorde om fästena och det funkar fint.
- 23 svar
-
- 1
-
Jag använde också en del kabel som inte var förtennad när jag byggde om mitt system, däremot så var jag noga med 6-kantpressning och krympslang med lim på alla kabelskor och såg till att krympslangen även täckte hålet i rörkabelskon (det finns utan hål med, jag vet) På mindre kabeldimensioner körde jag rullpress och krympslang med lim.
-
Du har redan fått bra tips men kolla vad instruktionsboken säger om oljekvalitén och kika på ACEA eller API märkningen för din motor och jämför vad som står på oljedunken, då går du inte fel och slipper gissa.
-
Jag har haft båda monterade på bygel så det blev inget problem för mig men inbyggnadsmåtten på NSX är ca 295x190 mm. Ingångarna ser du på bilden och de borde vara de samma? Ethernet, NMEA, USB, spänning och ekolod. Jag har extern GPS antenn ansluten till min VHF (med AIS) och NMEA mellan radion och plottern annars får man väl ha GPS-mottagaren direkt till NMEA?
-
Det är ju lite skillnad på NSX NSS. NSS är ju klassisk i sina menyer och funktioner medans NSX är designad med operativ och appar sen tror jag att det bara går att få c-map kartor med den senaste designen till NSX. NSX har ju heller inga knappar men ska visst kunna gå att koppla till en knappsats som monteras på bekvämt avstånd om man vill. Jag har kört NSX12 i en säsong och är mycket nöjd och istället för att zooma kör jag splitscreen med en stor och en mindre skala och byter enkelt om jag vill ha karta- lod istället. Sen kan men göra egna konfigurationer efter tycke och smak. Tidigare hade jag första generationens NSS och jag tyckte om den också men nu blev jag lockad av den nya designen och kartorna. Vad är det för grejer som du vill koppla till plottern?
-
Ja, så köp av en fristående firma om möjligt istället som inte hör till de "tre stora". Har du förresten någon bild hur du löste länkage och roderlägesgivarens montering? Jag tänkte också montera mina grejor som legat i garaget i några år nu
-
Då skulle ju Solas propparna vara feltillverkade vilket också låter märkligt? Det måste ju ha monterats mängder av Solas på Pentas DP-drev. Antingen har du fått fel propellrar eller så får du dubbelkolla att du monterat rätt eller så sitter trimfenan fel. Jag blev i och för sig rekommenderad att köpa BS.Pro istället för Solas och de passade som originalet och har funkat som de ska.