Jump to content
Thursday 21 November 2019

Makro

Medlemmar
  • Content Count

    289
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

76 Expert

About Makro

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Hönö

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Recent Profile Visitors

689 profile views
  1. Det låter inte bra det här med skatt på båtar. Jag låter svartflagga min skuta i fjärran land och kringgår där med skatteplikt.
  2. Ja alltid lär man sig något. ☺️ Så om A7 har större stigning än A5 t.ex så blir väl belastningen större också vid lika hastighet?
  3. Nackdelen ligger väl snarare att Snipolsson riskerar att få köpa större propellrar som inte riktigt är avsedda för fartintervallet båten hamnar i med 2:32 i utväxling? Med "större" menar jag att gå från t.ex A5 till A8.
  4. Blir det högre belastning med 2:32 som är mer utväxlat? Med samma proppar blir ju topphastigheten lägre.
  5. Ok, när jag läste på lite såg jag att KAD32 har 1:95 så i ditt fall hade jag letat vidare efter ett med 1:95, det finns ju flera företag i landet som säljer begagnade drev om ditt nuvarande är så dåligt att det inte går att renovera? Är propelleraxlarna slut? Jag är ingen expert på detta men har labbat lite i förra och nuvarande båten med både AD41 med 1:95 och samt AD31 i dubbelmontage med 2:30 utväxling och båda båtarna toppar ca 30 knop fast med 1:95 körde jag med A5 proppar och med 2:30 får jag ha A7 för samma toppfart, dock i tyngre båt så den kanske har större slip också? Men sätter du 2:30 i din 22:a så får ju kliva upp några storlekar i propellrar för den gör väl dryga 30 knop på fullvarv (3900-4000 nånting) med 1:95 drevet? Vad är det för propellrar?
  6. Det bör nog vara en båt på helst inte över 2-2,5 ton och ganska lättplanande om det ska funka bra med 1;95 utväxling på drevet med KAD32 skulle jag tro? Vad är det för båt och tänkt topp/marschfart? Vad var det för originalinstallation?
  7. Jag har en vän som står inför just det problemet, att byta tömningspumpen som sitter nedanför tanken utan möjlighet att tömma innan slangen lossas. Jag rekommenderade en stor hink, plugg till slangen, flinka fingrar samt heltäckande galonklädsel eftersom man man måste krypa ner i ett trångt utrymme för att göra jobbet 😝
  8. Nej, jag har klarat mig trots att jag chansar ibland men då har jag skarp koll på ekolodet 😅
  9. Absolut prisvärt, men man skall ju hitta någon VHF till bra pris också. Hittills har jag inte lyckats.
  10. Även vi hade samma defekt på displayen i vår förra båt och då var den inte mer än två år gammal.
  11. När andan faller på tar jag med min bärbara Cobra och på på jobbet åker en bärbar Simrad med ibland. Men inga fasta installationer vilket givetvis hade varit det bästa.
  12. Jag monterade också 38mm T-rör i plast. Var hittar man en servostyrd två vägs 38mm ventil till bästa pris? Hade ju varit gött att slippa att rota i "badrumsskåpet" i båten vid nödtömning där den manuella kulventilen sitter nu.
  13. Japp, jag har två knappar för spolningen så man själv bestämmer mängden spolvatten och använder just nu saltvatten. Men om jag i framtiden ökar på färskvattentanken (nu på 165 liter) så tar jag spolvatten därifrån.
  14. Nejdå, som jag skrev i tidigare inlägg så stänger man bottenventilen till "havstömningspumpen" så det bildas väl vacuum över pumpen och tanken töms via däckstömningen
  15. Jag har också bara en anslutning för tömning på septiktanken och när jag bytte samtliga slangar och även monterade däckstömning förra året satte jag ett vanligt 38 mm t-kors ca 10 cm från tanken där den ena anslutningen går till däckstömningen och den andra till macceratorpumpen och rakt ut via bottenventilen som normalt är stängd när däckstömningen används. Kolfilter på avluftningen finns också och där har jag 19mm slang och ny ventil i skrovet. Det har funkat fint hela denna säsongen tillsammans med en eltoa med trycksatt sjövatten för spolningen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy