Jump to content
Saturday 24 August 2019

Danne75

Medlemmar
  • Content Count

    50
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Danne75

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Följer denna tråd, vet aldrig när man kan behöva reservdelar... att japanerna tillverkar dessa är ingen tvekan om https://www.oguraclutch.co.jp/product/about-buisiness/
  2. Har plan på att göra samma renovering på en av mina motorer i höst, då jag har ett svagt missljud från pumpen. Hur svårt var detta? Något specifikt att tänka på ?
  3. Blekinge: Karlshamn 17,50 kr/l för "RME-fri" diesel. 190713
  4. @Georg_Ohm barnramsan stämmer bra 😀... har du singel- eller dubbelmontage?
  5. Tack alla för er input. Båten vi har är en Forbina 11000 från -96 skulle tro den väger lite drygt 7 ton just nu. I båtklubben finns det en systerbåt med singelmontage av KAD 42, dom kommer upp i plan (med kompressor) så hk:ernar lär ju räcka men är motorerna konstruerade så att kompressorn måste gå för att kicka in turbon så hjälper inte de extra hästkrafterna, antar jag... En annan tanke, kanske rent hypotetisk dock, om jag kör upp båten till 3000 varv och 22-23 knop (med kompressor inkopplad) stänger av kompressorerna (dom är ju ändå avstängda vid detta varvtal) sedan sänker hastigheten till runt 2500 varv... En annan tanke, @Kronvik Skulle det hjälpa med att öka upp dieselflödet för att få igång turbon?
  6. Tack för allas input. Hade en 41 tidigare och precis som kossor skriver är KAD 42 och 41 principiellt samma förutom kompressor delen. Så jag tycker båten borde kunde varva ur även när kompressor är urkopplad. Jag mätte laddtrycket på förra båten så jag har alla slangar och nipplar, så det är bara att koppla på för att testa. @kossor tror att du hjälpte mig att inhandla rätt grejer 👍 Skulle någon förklara för mig vad som gör att turbon kickar in? Bara laddtryck? 42 an är ju hel mekanisk. Kompressorn går in vid 1700 rpm och ut vid cirka 2300 rpm. Kompressorn uppgift är att öka laddtrycket eller vad gör den egentligen? Finns det något annat jag kan göra för att 'felsöka'? Tack för all support.
  7. Hej, Jag har monterat 2 knappar där jag kan koppla in och ur kompressorn på mina två motorer, KAD 42 P-A (en knapp till resp. motor). Skall åka i mycket kompressor hastighet i sommar, runt 10 knop och vill slippa ljudet. Var ute och provkörde idag och upptäckte följande då kompressorna är inkopplade drar båten I väg som vanligt upp till marschhastighet 23 knop och runt 3000 varv. Varvar ut som den skall max varv runt 3800-3900. Går sedan ner i tomgång kopplar bort kompresserna och ökar varvtalet, ingen kompressor kopplar in vid 1700 så det funkar, dock så kommer jag bara upp i 2200 varv även om jag ger fullgas 🤔🙄🤔. Ligger säkert i 5 min på fullgas tänker tar någon en stund innan turbon kickar in men inget händer.... 2200varv och 11 knop?? Vad kan detta beror på? Dålig turbo? Går sedan ner i tomgång igen kopplar på kompressorna och hon bara flyger iväg igen. Tacksam för input och tänkar.
  8. Tack för svaret, skall göra det.
  9. Hej, I vår nyinskaffade båt sitter det autopiloten autohelm st7000 installerad. Förra ägaren använde aldrig den så jag misstänker att den ev. behöver kalibreras (?)..kompasskursen på autopiloten stämmer inte när man är ute och kör. Någon som vet hur detta görs? Positivt är att man hör och ser att dreven rör på sig när man justerar graderna. Tack på förhand
  10. Tack för inputen. Blir inte riktigt klok på elsystemet och felet i båten. Då D+ inte leverar spänning vid felsignal är för mig en tydlig signal på att det är något skumt med generatorn i sig. ( dock spänning mellan B+ och B-, men detta skulle kunna vara från den andra generatorn). Detta då jag också mäter på plinten på generatorn. Så oavsett glapp längre upp i kedjan så borde den inte ge 0 volt Vidare har jag funderat, idag har jag ett Volvo penta multi battery isolator 872928 inkopplad, dvs en diod lösning(?). Har alltid haft relä istället så lite osäker på hur dom funkar. Men då jag kör med motorerna (utan larm) så får startbatterierna 13,5V och förbrukningsbatterierna 14.3V, borde inte alla få samma? Skall inte dom kopplas ihop vi drift som ett relä? Kan detta vara något som indikerar fel på en generatorn... Tack för support / tankar 🙏
  11. Tack för inputen. Skall kolla på multikontakten om det är något glapp där... Noterade också att när larmet gått på babord motor så hade jag inget spänning på D+ (vilket resulterar att lampan tänds och summern startar). Utan larm har jag samma spänning ut som B+, dvs runt 14,5 V. Vet inte om man kan dra några slutsatser på det?
  12. Intressant, faktum är att larmet bara löst ut precis när vi legat för landström och laddat. Skall testa att starta igång när batterierna fått jobba innan. Någon som vet hur larmet löser ut? Styr det av spänningen på D+ (?) på generatorn som är kopplad till nyckeln? Isåfall slår ut vid en max eller min?
  13. Hej, har liknande bekymmer som ovan kanske kan få lite ny infallsvinklar från er. Förra helgen byte jag remmar på bägge motorerna, KAD 42P (4 st remmar på styrbord (servo på denna) motor samt 3 st på barbord). Nu i helgen skulle familjen ut på först båthelgen och vid uppstart så började batterilarmet på ena motorn (babord) att pipa till och blinka till, efter en stund så gick larmet helt och laddlampan tändes helt. Jag öppnade motorluckorna för att kolla om remmarna slirade men dom gick så fint. Efter detta spände jag upp generatorremmerna ytterligare och testade, larmet slutade. Provkörde vi bryggan i säkert 1 timma vid olika varvtal, med och utan generatorn inkopplad. Problemet löst tänkte vi Men nu på morgonen startade vi upp igen och då gick larmet på babord i princip direkt vid kall motor. Passade på att mäta laddningen på bägge generatorer och dom ger 14,5 +- 0,1 volt oavsett om larmet ljuder eller ej? Hur är det möjligt? Har försökt förstå hur kopplingsschemat ser ut för display/larmet men har inte förstått det riktigt. Är det laddspänningen som utlöser larmet eller är det något annat? Har även mätt spänningen på batteribankerna och har 14,4 på förbrukningsbanken och 13,7 på startbanken (sitter ett klassiskt penta skiljediod). Värt att notera är att framme vid förareplats är det det lägre spänning på instrumenten (2 st voltmätare, typ 13,7 och 12,9V), vilket är också skumt? Spänningsfall? är det här spänningen mäts för larmet?? Innan rembytet hade jag inga larm, så någon kopplingen med det borde det ha...eller? Kan inte se någon slirning och dom ger laddning? Kan det ha med spänning på de andra remmarna? Tacksam för all input jag kan få för felsökning,,,,, Mvh
  14. några som har några tankar kring detta. Många tack.
  15. Hej, Behöver er hjälp !! Förra helgen byte jag remmar på bägge motorerna, KAD 42P (4 st remmar på styrbord (servo på denna) motor samt 3 st på barbord). Nu i helgen skulle familjen ut på först båthelgen och vid uppstart så började batterilarmet på ena motorn (babord) att pipa till och blinka till, efter en stund så gick larmet helt och laddlampan tändes helt. Jag öppnade motorluckorna för att kolla om remmarna slirade men dom gick så fint. Efter detta spände jag upp generatorremmerna ytterligare och testade, larmet slutade. Provkörde vi bryggan i säkert 1 timma vid olika varvtal, med och utan generatorn inkopplad. Problemet löst tänkte vi Men nu på morgonen startade vi upp igen och då gick larmet på babord i princip direkt vid kall motor. Passade på att mäta laddningen på bägge generatorer och dom ger 14,5 +- 0,1 volt oavsett om larmet ljuder eller ej? Hur är det möjligt? Har försökt förstå hur kopplingsschemat ser ut för display/larmet men har inte förstått det riktigt. Är det laddspänningen som utlöser larmet eller är det något annat? Har även mätt spänningen på batteribankerna och har 14,4 på förbrukningsbanken och 13,7 på startbanken (sitter ett klassiskt penta skiljediod). Värt att notera är att framme vid förareplats är det det lägre spänning på instrumenten (2 st voltmätare, typ 13,7 och 12,9V), vilket är också skumt? Spänningsfall? är det här spänningen mäts för larmet?? Innan rembytet hade jag inga larm, så någon kopplingen med det borde det ha...eller? Kan inte se någon slirning och dom ger laddning? Kan det ha med spänning på de andra remmarna? Tacksam för all input jag kan få för felsökning,,,,, Mvh
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy