Jump to content
Thursday 22 August 2019
Danne75

Kad 42 utan/med kompressor varvtal

Recommended Posts

Hej, 

 

Jag har monterat 2 knappar där jag kan koppla in och ur kompressorn på mina två motorer, KAD 42 P-A (en knapp till resp. motor). Skall åka i mycket kompressor hastighet i sommar, runt 10 knop och vill slippa ljudet. Var ute och provkörde idag och upptäckte följande då kompressorna är inkopplade drar båten I väg som vanligt upp till marschhastighet 23 knop och runt 3000 varv. Varvar ut som den skall max varv runt 3800-3900. 

 

Går sedan ner i tomgång kopplar bort kompresserna och ökar varvtalet, ingen kompressor kopplar in vid 1700 så det funkar, dock så kommer jag bara upp i 2200 varv även om jag ger fullgas 🤔🙄🤔. Ligger säkert i 5 min på fullgas tänker tar någon en stund innan turbon kickar in men inget händer.... 2200varv och 11 knop?? 

 

Vad kan detta beror på? Dålig turbo? 

 

Går sedan ner i tomgång igen kopplar på kompressorna och hon bara flyger iväg igen. 

 

Tacksam för input och tänkar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utan kompressorn orkar väl inte motorerna upp till det varvtal där turbon laddar och därmed stannar det vid 2200rpm?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Danne75:

Hej, 

 

Jag har monterat 2 knappar där jag kan koppla in och ur kompressorn på mina två motorer, KAD 42 P-A (en knapp till resp. motor). Skall åka i mycket kompressor hastighet i sommar, runt 10 knop och vill slippa ljudet. Var ute och provkörde idag och upptäckte följande då kompressorna är inkopplade drar båten I väg som vanligt upp till marschhastighet 23 knop och runt 3000 varv. Varvar ut som den skall max varv runt 3800-3900. 

 

Går sedan ner i tomgång kopplar bort kompresserna och ökar varvtalet, ingen kompressor kopplar in vid 1700 så det funkar, dock så kommer jag bara upp i 2200 varv även om jag ger fullgas 🤔🙄🤔. Ligger säkert i 5 min på fullgas tänker tar någon en stund innan turbon kickar in men inget händer.... 2200varv och 11 knop?? 

 

Vad kan detta beror på? Dålig turbo? 

 

Går sedan ner i tomgång igen kopplar på kompressorna och hon bara flyger iväg igen. 

 

Tacksam för input och tänkar. 

Om det funkade utan kompressor skulle man nog inte ha satt dit dem. Anledningen till att man har kompressorer är att man monterat en större turbo, som ger högre maxeffekt, men inte ger så mycket laddningstryck på lägre varvtal. Det är då kompressorn hjälper till.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Danne75:

Hej, 

 

Jag har monterat 2 knappar där jag kan koppla in och ur kompressorn på mina två motorer, KAD 42 P-A (en knapp till resp. motor). Skall åka i mycket kompressor hastighet i sommar, runt 10 knop och vill slippa ljudet. Var ute och provkörde idag och upptäckte följande då kompressorna är inkopplade drar båten I väg som vanligt upp till marschhastighet 23 knop och runt 3000 varv. Varvar ut som den skall max varv runt 3800-3900. 

 

Går sedan ner i tomgång kopplar bort kompresserna och ökar varvtalet, ingen kompressor kopplar in vid 1700 så det funkar, dock så kommer jag bara upp i 2200 varv även om jag ger fullgas 🤔🙄🤔. Ligger säkert i 5 min på fullgas tänker tar någon en stund innan turbon kickar in men inget händer.... 2200varv och 11 knop?? 

 

Vad kan detta beror på? Dålig turbo? 

 

Går sedan ner i tomgång igen kopplar på kompressorna och hon bara flyger iväg igen. 

 

Tacksam för input och tänkar. 

Hej !

Mest troliga är att du behöver öka bränslemängden till motorn. Penta hade en service bulletin för några år sedan där man rekommenderade båt ägaren att öka bränslemängden, då bränslet tappat effekt sedan dina motorer byggdes. Detta gör man genom att mäta turbotrycket då motorn belastas med fullgas, turbon ska då ladda 1,7 kg, gör den ej det får man skruva på ställskruvarna ett kvartsvarv till erhållet turbotryck uppnåtts.

En kad 42-43 är en 41 a i grunden och på 41 an finns ingen kompressor den lyfter med endast turbon. Jag kör ej min kompressor längre då turbon lyfter den utan problem, men det tar en stund. Jag smyger upp gasen till 1700 varv sedan petar jag uppåt mot varvräknaren vid 2400 tar turbon i, och man känner hur varvet successivt ökar turbon laddar och båten drar iväg. Kompressorns uppgift är egentligen tänkt för att efterlikna bensinmotorns explosivitet och dra iväg snabbt upp i plan. Skulle du ej uppnå 1,7 kg vid mer bränsle får du söka problemet i dina turbos, men det är nog inte ditt problem i första hand. Får du inte tillräckligt med bränsle så produceras för lite avgaser och turbon kickar inte till rökgasregleringen tillräckligt du får då inget mer bränsle till motorn.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade kopplat ur kompressorns magnetkoppling i boxen så att kompressorn startade inte, hände ungefär samma sak i min båt, eller snarare, det hände liksom inte att båten kom upp i hastighet, även om det gick bättre för mig än för trådskaparen, så jag brytte mig aldrig om att montera ett relä och en strömbrytare som kopplade ur magnetkopplingen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade kopplat ur kompressorns magnetkoppling i boxen så att kompressorn startade inte, hände ungefär samma sak i min båt, eller snarare, det hände liksom inte att båten kom upp i hastighet, även om det gick bättre för mig än för trådskaparen, så jag brytte mig aldrig om att montera ett relä och en strömbrytare som kopplade ur magnetkopplingen.

Jaha ja kanske bättre byta kompressor när den rasar om man vill ligga å köra i tio knop med den brummande hela tiden. 😋

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för allas input.

 

Hade en 41 tidigare och precis som kossor skriver är KAD 42 och 41 principiellt samma förutom kompressor delen. 

 

Så jag tycker båten borde kunde varva ur även när kompressor är urkopplad. 

 

Jag mätte laddtrycket på förra båten så jag har alla slangar och nipplar, så det är bara att koppla på för att testa. @kossor tror att du hjälpte mig att inhandla rätt grejer 👍

 

Skulle någon förklara för mig vad som gör att turbon kickar in? Bara laddtryck? 42 an är ju hel mekanisk. 

 

Kompressorn går in vid 1700 rpm och ut vid cirka 2300 rpm. Kompressorn uppgift är att öka laddtrycket eller vad gör den egentligen? 

 

Finns det något annat jag kan göra för att 'felsöka'?

 

Tack för all support. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev kossor:

Jaha ja kanske bättre byta kompressor när den rasar om man vill ligga å köra i tio knop med den brummande hela tiden. 😋

Nä, jag kör aldrig så sakta, när jag ligger i fem knop har kompressorn ledigt, den greppar in senare, vid omkring sju knop, och då accelerar det till omkring tio knop med en gång... Och efter det låter jag båten gå i 15-17 knop då den beter sig väldigt bra i vattnet. Fartområdet sju till nio knop existerar knappast, iallafall inte under acceleration, om man går åt andra hålet, under retardation kan man få båten att gå i den hastigheten om man är försiktig med reglaget.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Danne75:

Tack för allas input.

 

Hade en 41 tidigare och precis som kossor skriver är KAD 42 och 41 principiellt samma förutom kompressor delen. 

 

Så jag tycker båten borde kunde varva ur även när kompressor är urkopplad. 

 

Jag mätte laddtrycket på förra båten så jag har alla slangar och nipplar, så det är bara att koppla på för att testa. @kossor tror att du hjälpte mig att inhandla rätt grejer 👍

 

Skulle någon förklara för mig vad som gör att turbon kickar in? Bara laddtryck? 42 an är ju hel mekanisk. 

 

Kompressorn går in vid 1700 rpm och ut vid cirka 2300 rpm. Kompressorn uppgift är att öka laddtrycket eller vad gör den egentligen? 

 

Finns det något annat jag kan göra för att 'felsöka'?

 

Tack för all support. 

Kompressorn trycker in mer luft under låga varv, till förbränningen, samma sak gör turbon, men den är inte effektiv alls på låga varv, kompressorn kan jobba i hela varvalsregistret, men på våra motorer stängs den av när elektromekaniken anser att turbon kommit upp i tryck.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2019-07-13 vid 19:28 skrev Danne75:

Skulle någon förklara för mig vad som gör att turbon kickar in? Bara laddtryck? 42 an är ju hel mekanisk. 

 

Volvo Penta tamd 41/Aqad41 Var ofta på cirka200 hästkrafter, en Kad 42 börjar väl vid 230 hästkrafter. För att få upp effekten sätter Volvo en större turbo. En större turbo behöver ett högre avgasflöde för att komma igång och ge effekt. Det större avgasflödet kommer av högre varvtal och i viss mån mer bränsle (=ökad avgasvolym). Mer bränsle utan turbotryck get svart rök. För att kompensera detta utrustar man motorn med en kompressor, som ger ökad effekt på de lägre varvtal där turbon inte ännu börjat fungera. Kopplar man ur kompressorn och båten är tillräckligt tung, så kan det ju bli så att motorn aldrig kommer upp i de varvtal som behövs för att turbon skall börja ge tryck, vilket behövs för att det skall gå att förbränna mer bränsle, som ger den effekt som behövs för att motorn skall orka öka sitt varvtal.

 

Kompressorn ger en förbättrad accelleration, gör att det inte bildas svart rök då turbotrycket skulle vara lågt och ger möjlighet till högre effektuttag i och med att turbon kan göras större.

Då turbon är större gör den ett mindre motstånd i avgaslimpan, flödar bättre, och ger möjlighet att förbränna mer bränsle, vilket ger mer effekt... Allt har ett samband.

Edited by Kronvik
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Märkligt att jag under sommaren har lyft min 3500kg tunga båt dagligen i plan från sju knop till runt trettio knop utan kompressor med en kad 42 "" detta måste vara ett unikum med tanke på kommentarerna i tråden. 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för er input.

 

Båten vi har är en Forbina 11000 från -96 skulle tro den väger lite drygt 7 ton just nu. I båtklubben finns det en systerbåt med singelmontage av KAD 42, dom kommer upp i plan (med kompressor) så hk:ernar lär ju räcka men är motorerna konstruerade så att kompressorn måste gå för att kicka in turbon så hjälper inte de extra hästkrafterna, antar jag...

 

En annan tanke,

kanske rent hypotetisk dock, om jag kör upp båten till 3000 varv och 22-23 knop (med kompressor inkopplad) stänger av kompressorerna (dom är ju ändå avstängda vid detta varvtal) sedan sänker hastigheten till runt 2500 varv...

 

En annan tanke,

@Kronvik Skulle det hjälpa med att öka upp dieselflödet för att få igång turbon? 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Kronvik:

 

Volvo Penta tamd 41/Aqad41 Var ofta på cirka200 hästkrafter, en Kad 42 börjar väl vid 230 hästkrafter. För att få upp effekten sätter Volvo en större turbo. En större turbo behöver ett högre avgasflöde för att komma igång och ge effekt. Det större avgasflödet kommer av högre varvtal och i viss mån mer bränsle (=ökad avgasvolym). Mer bränsle utan turbotryck get svart rök. För att kompensera detta utrustar man motorn med en kompressor, som ger ökad effekt på de lägre varvtal där turbon inte ännu börjat fungera. Kopplar man ur kompressorn och båten är tillräckligt tung, så kan det ju bli så att motorn aldrig kommer upp i de varvtal som behövs för att turbon skall börja ge tryck, vilket behövs för att det skall gå att förbränna mer bränsle, som ger den effekt som behövs för att motorn skall orka öka sitt varvtal.

 

Kompressorn ger en förbättrad accelleration, gör att det inte bildas svart rök då turbotrycket skulle vara lågt och ger möjlighet till högre effektuttag i och med att turbon kan göras större.

Då turbon är större gör den ett mindre motstånd i avgaslimpan, flödar bättre, och ger möjlighet att förbränna mer bränsle, vilket ger mer effekt... Allt har ett samband.

 

8 timmar sedan skrev kossor:

Märkligt att jag under sommaren har lyft min 3500kg tunga båt dagligen i plan från sju knop till runt trettio knop utan kompressor med en kad 42 "" detta måste vara ett unikum med tanke på kommentarerna i tråden. 

 

 

2 minuter sedan skrev Danne75:

Tack alla för er input.

 

Båten vi har är en Forbina 11000 från -96 skulle tro den väger lite drygt 7 ton just nu. I båtklubben finns det en systerbåt med singelmontage av KAD 42, dom kommer upp i plan (med kompressor) så hk:ernar lär ju räcka men är motorerna konstruerade så att kompressorn måste gå för att kicka in turbon så hjälper inte de extra hästkrafterna, antar jag...

 

En annan tanke,

kanske rent hypotetisk dock, om jag kör upp båten till 3000 varv och 22-23 knop (med kompressor inkopplad) stänger av kompressorerna (dom är ju ändå avstängda vid detta varvtal) sedan sänker hastigheten till runt 2500 varv...

 

En annan tanke,

@Kronvik Skulle det hjälpa med att öka upp dieselflödet för att få igång turbon? 

 

 

 

Det är litet av barnramsan; katten på råttan, råttan på repet, repet på oxen, om jag nu minns ramsan rätt.

Det ena skall snurra för att det andra skall fungera. En kedja av händelser som är anpassade till varandra, tas en länk bort brister hela idén.

Min båt väger drygt 5000 kg, enligt axeltrycksmätaren på Christers Scania. Så det finns väl anledning till att kompressorfri acceleration inte funkar för mig och att det då även blev en del "röksignaler".

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-15 vid 10:13 skrev Danne75:

@Kronvik Skulle det hjälpa med att öka upp dieselflödet för att få igång turbon? 

 

Det är möjligt, men inte troligt. Sannolikt blir det bara svart rök som hänger efter båten. Finns det något som hindrar att du använder kompressor då du skall accellerera? Det är väl bara om du vill köra på ett varvtal där kompressorerna normalt går, som du vill koppla ur dem, eller? Det går väl bara att knäppa om knapparna till kompressorläge om du behöver mera fart, skulle jag tycka. Skulle tro att det alla gånger är en bättre väg att gå, än att skruva upp bränslet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mät laddtryck, så har du svaret sedan...

 

Vissa båtar måste nog ha kompressorn, men svingar Kossor upp sin Epoca i plan relativt enkelt utan, visar det att det ofta(st) går ändå om man har frisk maskin och realistisk storlek på båt framför staketmotorn.

Edited by Mange249
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2019‎-‎07‎-‎15 vid 09:26 skrev Danne75:

@Georg_Ohm barnramsan stämmer bra 😀... har du singel- eller dubbelmontage?

 

 

 

Jag har bara en dieselmotor i den båten... KAD43, som nu gått knappt 700 timmar, så den lär ju förhoppningsvis hålla i många timmar till.

Om jag haft dubbelmontage kanske det hade funkat att stänga av kompressorerna, då i pluralis.

 

Egentligen inträffar det en jobbig grej ungefär två gånger per säsong, det är i passagerna i Sotekanalen, en rätt så lång kanal med sth (=största tillåtna hastighet) fem knop. Båten slingrar sig, det blir ett himla massa rattande, om jag höjer hastigheten litet går båten i en rakare kurs och ingen misstänker mig för sjöfylla, men då laddar också kompressorn, och det kan vara svårt att ligga kvar på 6,5 knop då är det oftast strax under kompressorns startpunkt, men det brukar funka. Men det rör sig sammanlagt om kanske 90 minuter per säsong, det kan jag leva med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-13 vid 13:01 skrev Danne75:

Hej, 

 

Jag har monterat 2 knappar där jag kan koppla in och ur kompressorn på mina två motorer, KAD 42 P-A (en knapp till resp. motor). Skall åka i mycket kompressor hastighet i sommar, runt 10 knop och vill slippa ljudet. Var ute och provkörde idag och upptäckte följande då kompressorna är inkopplade drar båten I väg som vanligt upp till marschhastighet 23 knop och runt 3000 varv. Varvar ut som den skall max varv runt 3800-3900. 

 

Går sedan ner i tomgång kopplar bort kompresserna och ökar varvtalet, ingen kompressor kopplar in vid 1700 så det funkar, dock så kommer jag bara upp i 2200 varv även om jag ger fullgas 🤔🙄🤔. Ligger säkert i 5 min på fullgas tänker tar någon en stund innan turbon kickar in men inget händer.... 2200varv och 11 knop?? 

 

Vad kan detta beror på? Dålig turbo? 

 

Går sedan ner i tomgång igen kopplar på kompressorna och hon bara flyger iväg igen. 

 

Tacksam för input och tänkar. 

Hej Danne,

vill bara ge en input på huruvida en 7 ton tung båt med dubbla friska KAD42:or behöver kompressorerna eller inte. Jag har en Sunseeker San Remo 35 som också väger 7 ton och jag har precis som du satt dit två knappar för att kunna stänga av/ på kompressordriften. Jag använder nuförtiden ALDRIG kompressorerna som jag  tycker är lite väl effektiva - och högljudda, Trycker istället successivt upp varvalet med trimplanen nedtryckta, turboaggregaten slår in vid 2300 och vid 2600 ligger jag strax i 22 knop, 2900 varv 26 knop. 3500 varv 38 knop 😋

Mina maskiner är totalrenoverade och mår väl så bra dom kan.

 

Gjort leakdowntest?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy