Jump to content
Monday 26 September 2022

AndreasR

Medlemmar
  • Content Count

    71
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About AndreasR

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Jolanda
  • Bild

Recent Profile Visitors

758 profile views
  1. Du råkar inte ha gasreglaget i växel, pröva sätt i och ur växel ett par gånger och starta på nytt, går inte att starta med växel i. Kolla dödmansgreppet om du har ett sådant.
  2. Om allt annars funkar, remmen ser bra ut med ok spänning, inget rosslande lager nånstans utan bara remmen som gnisslar och tystnar då du skvätte vatten på den kan du kanske prova spraya "remspray" på, ex. detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/remspray-004555/ Förmodligen slirar den lite vid generatorn som går tungt när den laddar mycket i början (kvittrar den även efter en stunds körning med laddade batterier? Kvittrar den mer vid snabbt gaspådrag?). Kolla även om det är multiribb rem att den ligger rätt i alla spår på alla remskivor så den inte hamnat snett på nåt hjul.
  3. Funkar gasen om du väljer läget att gasa utan växel i? Brukar vara en knapp att trycka in eller att dra spaken utåt? Bara som ett steg i felsökningen...
  4. Tack för svaret Makro, jag råkade också tidigare stöta på en pentamek som sa att man skulle trycka upp gaffeln helt. Återmonterade utan distansring med hjälp av en person som höll upp gaffeln när jag spände fast och det går nu att trycka upp gaffeln ca 1-2 mm, dvs. det "glappar" ungefär 1-2 mm rakt upp och ner. Tror det kan vara bra, då är ju V-ringen inte för mycket ihoptryckt och styrningen går lika lätt som tidigare. Ska pressa i fett för att se att det funkar, rengjorde kanalerna och allt innan och linjerade upp med smörjnippeln. Skulle ju ha varit smart med nån märkning på styrarmen som enklare kunde linjeras upp med märket på gaffeln/axeln. Tack igen för svar! 😃
  5. Hej! Har bytt bussningarna och packbox (V ringen) på styrgaffeln på mitt 290 drev (axel med splines) men nu undrar jag två saker; 1. Hur högt upp ska man pressa/hålla styrgaffeln innan man spänner åt den? Alltså ska V-ringen pressas helt ihop eller ska det vara något mellanrum, har sett på forumet att det talas om en distansring men någon sådan har jag inte fått med från VP handlaren och såg ingen sådan när jag demonterade. Känns spontant bra att pressa upp gaffeln helt/lätt tills den "bottnar" utan att förstås trycka för hårt eller så, men vad säger ni som skruvat detta tidigare? 2. Hur får man gaffeln i rätt läge på splines som den var tidigare? Siktar man bara in den mot smörjnippeln eller ska man göra nåt annat? Annars har det varit intressant skruvande och den gamla V-packningen var helt sönder och glappet försvann med nya bussningar. Tusen tack för tips!
  6. Exakt! Annonserna "slumpas" fram beroende på användaren, dvs. land och vad man har googlat på/besökt för sidor etc. där man tillåtit cookies etc. Var och varannan sida poppar det ju upp "tillåt cookies" på nuförtiden och när dessa lagras på enheten ger annonsprogram met mer eller mindre"relevanta" annonser beroende på tidigare surfbeteende, ibland dock helt orelaterade annonser om annonsören betalar bra. Jag ser idag t.ex. reklam för en ny Opel från den lokala bilhandlaren i Finland. För MG är det enkelt att göra ett avtal med annonsbolaget då man annars måste söka upp enskilda annonsörer direkt och göra individuella avtal med dem, dock har man ju i så fall bättre koll på vilka annonser som visas. Men denna produkt för elmätaren som annonseras är nog ett resultat av ovanstående, tyvärr har annonsbolaget som sagts inte någon större koll på vilka annonser som visas. Tycker man det är störande rekommenderas någon av annonsblockerarna, men tänk på att MG:s inkomster minskar då annonserna inte visas.
  7. Originaldelar finns sällan men ofta hittar man motsvarande från båttillbehörsleverantörer såsom vetus, watski, hjertmans, seasea m.fl. Om du kollar in där kan man kanske hitta motsvarande handfat och fönster? Om du hittar reservdelarna så är det ju inget större bekymmer att byta dem om man annars gillar båten.
  8. Pioner har en stabil och bra plastbåt, https://pionerboat.se/pioner-8-mini/ prismässigt är den kanske dyrare än gummibåt och tyngre men definitivt bra att ro med om det är prioritet. Också stabilare vid ombordstigning och när man kör med motor men nackdel som sagt vikten.
  9. Skaffa större fendrar, gärna klotformade som ger bättre avstånd till eventuella störande grannar 🤭 Skämt åsido är det säkert irriterande men svårt att göra mycket åt annat än meddela hamnens ägare/hamnkapten/annan och se till att din båt är väl avfendrad när grannen åker radiobil in mellan båtarna. Verkar bli bara mer "jag, jag, jag" i samhället överlag, strunta i andra och om nån säger till så blir man stöddig och stor i mun.
  10. AndreasR

    Raymarine C120

    Senaste versionen är 5.16 från Juli 2012, finns att hämta här: https://www.raymarine.eu/service-and-support/software-updates/mfds/legacy/cseries-classic.html?_ga=2.47836583.1265598426.1625068706-938179120.1625068706 Jamen då är det ju ingen fara med att prova återställa, kanske dem börjar funka bättre, om inte får du spana på en ny modell. Lycka till!
  11. AndreasR

    Raymarine C120

    Om du ändå tänkte köpa nytt och har säkerhetskopierat data såsom waypoints etc. kan du ju prova att fabriksåterställa navigatorn; https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=128 Kan ju hjälpa om den blivit slö efter all års användning. OBS! Detta raderar förstås all data osv. så ta backup innan om det finns data du vill ha sparat. Bara en idé att testa om du ändå tänkte byta den eller vill se om det hjälper.
  12. Vilken osis, hoppas du får ordning på grejona, men ännu är det länge kvar av sommaren! 290 dreven är bra grejor och finns mycket reservdelar och kunskap om dem så det ska nog fixa sig! Hoppas du får ordning på motorn också!
  13. Detdär är oljenivåstickan. På skruven sitter det en mätsticka som visar oljenivån i drevet. Om skruven snurrar är den lös och du har nu hela drevet fullt med vatten. Den vita vätskan är olja blandat med vatten som trycks ut när du kör. Du borde omgående byta olja i drevet och också kanske skölja ur drevet med olja för att få bort allt vatten. Att köra med vatten i drevoljan leder fort till slitage och rost så detta bör göras omgående. Kolla packningen på oljestickan/skruven och drag åt denna skruv då oljebytet är genomfört. Förhoppningsvis är det bara någon som glömt dra åt skruven och därför har du nu vatten i drevet men det kan självklart komma in andra vägar också så detta bör ses över.
  14. Det finns som sagt säkerhetsfilm/folie som skyddar större fönster mot t.ex. inbrott, slag osv. och som håller ihop rutan vid eventuell skada. Då får du inte en miljon bitar. En folieringsfirma/reklamfirma som håller på med tejpningar kan säkert hjälpa dig med detta och rätt utfört ser man inget av filmen/folien. Men fråga pris först så det inte blir fel. 😃
  15. Ja alltså tänkte att det kan vara bra att kolla att den verkligen står öppen, den ska vara öppen när du kör annars kommer inte luften in och bränslet ut till motorn. Skrev kanske lite otydligt 😃
×
×
  • Create New...