Jump to content
Sunday 08 December 2019

AndreasR

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Amorella
  • Bild

Recent Profile Visitors

167 profile views
  1. Lödhylsa eller krympslang med tenn har jag upptäckt på sistone, exempelvis denna: https://rostfriskruv.se/kabelkopplingar/lodhylsa-tenn-med-krympslang/sst/ Den fixar man lätt med värmepistol och behöver inte löda skilt, man bara trär in de skalade kabeländorna och värmer på lite. Tennet smälter och krympslangen tätar fast, suveränt enkelt och snyggt. Köper mina från Würth då vi använder dem på jobbet men finns tydligen på Jula, Mekonomen m.fl.
  2. Detdär ser smart ut, jag var orolig att spolmuffen gör så drevet inte suger i sig men det funkar ju då du har upp dunken en bit så det blir lite självtryck. Imorgon lär båten överlämnas så det är spännande tider som stundar! 😁
  3. Tack för alla svar, nu tror jag nog konserveringen ska lösa sig. Bra poäng där PeltO om att det finns vatten kvar i motorn som späder ut, ska se om jag kör två blandningar p.g.a. det.
  4. Hej! Har i dagarna bytt båt och har nu fått en större med dieselinombordare! Båten kommer att tas upp senare i veckan. Jag som så många andra förut undrar om konserveringen, jag har ingen egen erfarenhet av AD41 motorerna men har läst på mycket. Det är 290 DP drev på. Har läst igenom forumet och tänkte köra som följande: - Köra igenom med drevsäck och kran(söt)vatten på uppläggningsplatsen - Sätta på typ drevsäck med glykolblandning, köra igenom tills glykol klart och tydligt kommer ut. - Byta olja + filter i motorn, olja i drevet - Tappa ur varmvatten+färskvattentanken och konservera WC m.m. Det jag undrar är: måste man på dessa motorer se till att termostaten öppnar innan man får runt all glykol? Det kan väl inte behövas då det är sötvattenkylt system och sjövattnet har väl ingen termostat, eller? Är det något annat uppenbart som ska tömmas på dessa motorer eller så, vill ju inte göra bort mig och frysa sönder nåt direkt. Tusen tack för svar på ännu en konserveringsfråga! 😃
  5. När vi tar bort sega gamla dekaler (jobbar med tejpningar/folieringar) så använder vi en tapetborttagare som ger ånga istället för värmepistol, det brukar funka bra. Man får passa sig så det inte blir alltför varmt dock. På med tapetborttagaren några sekunder så kan man enkelt dra bort dekalen på ytan där man värmt. Är det en tunn tejplinje eller bokstäver så funkar trissan bra men är det större ytor tycker jag ångan funkar bättre och är snabbare.
  6. Har denna båt en genomföring för dräneringen till (ankar)boxen i aktern på babords sida? En bekant hade problem med sin aquador 23:a (en dc förvisso) där de hade en box baktill som hade en genomföring som inte höll tätt. Svårt att se då det läckte så att säga mellan boxen och akterspegeln och vattnet dök upp i kölsvinet. Genomföringen var helt lös så tänkte om det kan vara nåt standardproblem? Läste en annan tråd om detta också vill jag minnas. Bara att skruva loss genomföringen och täta upp men jag tror man måste ha upp båten först då denna ligger i/under vattenlinjen. Bara en idé att kolla...
  7. Om någons tidigare fungerande trycklogg slutar fungera så gör inte som jag och tänk att "det måste jag kolla upp nästa gång jag kommer till båten". På min gamla båt fanns en skarv på tryckloggsslangen i ett stuvutrymme som lossnade. När jag körde började denna fungera som hävert och när jag stannade fylldes båten sakta men säkert utan att man märkte det direkt...
  8. Finns det kamrem på denna? Kan det vara den som är på väg att ge upp? Som sagt, öppna motorkåpan och kolla.
  9. 1. Köp det billigaste biltvättmedlet med vax du hittar på Biltema, ser ut att kosta 26,90? Blanda åtminstone 2-4 ggr mer än det står på flaskan. Tvätta av båten med borste så lossar det mesta av smutsen. 2. Om du nödvändigtvis vill vaxa ytterligare så köp nåt billigt sprayvax, spruta på och torka av. Allt borde vara avklarat på en timme och svärmor blir nöjd!
  10. AndreasR

    Jänmarin?

    Kollade lite snabbt på nätet och dessa tillverkades i Siilinjärvi nära Kuopio. Varvet drevs av två bröder Pate och Pena fram till 2006 när det lades ner. De sista åren gjorde de inga egna båtar utan underleveranser och arbeten för Bella och Flipper. Båtarna verkar ha varit handbyggda och handlaminerade. Modellen har testats bland annat i vene-lehti nummer 10/1988, jag tror man kan beställa efter en kopia av den från vene-lehti om man är intresserad... Ser trevlig ut, tror det är en bra och välbyggd båt! 😃
  11. Gobius har en mätare med sensorer som klistras fast på utsidan av tanken, ger en ungefärlig nivå. Kostar lite mer än träpinne eller snöre dock...
  12. Håller med Mange, får de bensin och gnista så ska de gå. Tror inte problemet sitter i startmotorn. Du har självklart fräsch bensin, pumpat blåsan, har på grundgas dvs. de grundläggande grejerna? Har den funkat bra förr men plötsligt börjat få detta problem?
  13. Det är ingen sensor utan en mekanisk så kallad bendix, dvs. när startmotorn snurrar "slungas" det lilla kugghjulet upp mot kuggkransen på svänghjulet och drar runt motorn. Då motorn startar börjar svänghjulet rotera snabbare och bendixen/det lilla kugghjulet släpper. Helt mekanisk konstruktion alltså och tyvärr inget du kan justera eller koppla förbi, dock kan du ju prova smörja den lite (lite lättflytande olja på axeln som det lilla kugghjulet sitter/glider på, du ser detta om du kollar vid startmotorn). Hjälper knappast ditt problem men den ska ju ändå gå lätt och vara lätt smord och kan kanske göra att den greppar bättre? Du bör nog kolla på motorn i första hand för att se varför den inte startar.
  14. Du kan kolla med företag som gör brodyr på kläder, ex. arbetskläder/reklamkläder o.dyl. De kan eventuellt brodera in på färdiga strumpor. Dekaler funkar inte, men värmetransfer (typ "stryk-på-text") kan funka, fås från samma företag som gör reklamtryck på kläder (de kan också värmepressa fast trycken). Det är också billigare än brodyr.
  15. Åk ut på nåt lugnt ställe de första gångerna så du kan öva utan en massa åskådare/trafik/sjömärken/stenar/dåligt väder om du hittar nån sån plats i närheten. Ta god tid på dig och kolla lite hur båten startar, hur du manövrerar och hur båten svänger vid körning och backning. Sen är det väl att kolla upp hur sjömärkena funkar så är det väl bara att öva genom att åka. Kursen låter utmärkt! Kom ihåg flytvästen, paddel och ankare. Lycka till!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy