Jump to content
Sunday 05 July 2020

AndreasR

Medlemmar
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About AndreasR

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Amorella
  • Bild

Recent Profile Visitors

257 profile views
  1. Fördel att tilta upp är att den hålls renare och ev. motverkar korrosion, vissa menar att det minskar risken för vatteninträngning i växelhuset men det är väl kanske osäkert då det borde vara högre tryck när man kör osv.? Nackdelen har jag hört av vissa att de är rädda för propellerstöld och därför låter den vara nertiltad. När det finns risk för frost håller det riggen varmare när den är nere så länge vattnet är varmare. Själv hade jag den alltid uppe när jag hade utombordare för att hålla den renare.
  2. Nu pumpar det som det ska, nya tätningar gjorde susen! 😁
  3. Glad i hågen polerade jag upp den i höstas införskaffade båten med aqad41 motor. Bytte impeller och fick dit en ny, drog av en skruv på locket (ojdå, mässing), arbetade loss skruven, ersatte med en ny och provstartade. Det droppade/rann friskt ur huset (skvallerhålet) på sjövattenpumpen. Loss med pumpen och nya axeltätningar isatta. Monterade tillbaka pumpen, provstartade - inget kylvatten pumpas igenom. Felsökte och hittade ingen nr. 12 på skissen, dvs. plastringen/tätningen på inkommande sjövatten. Det verkar finnas en o-ring i själva pumphuset men plastringen(?) är borta. Visst är det så att om det suger luft här så funkar inte pumpen riktigt bra? Ska ner till Volvobutiken imorgon och se om de har dessa men vad annat kan man se över? Provade med en o-ring mellan krage 13 och pumpen och det funkade - heureka! men bara i en halv minut eller så, sedan avtog flödet igen (jag gissar röret kom ur sitt läge då jag lossat på ett rörfäste för att få den på pumpen).
  4. Fråga en billackeringsfirma om detta är något de kan fixa. Idag fixar man mycket kofångare i plast som är dyra att köpa nya annars. Kan vara att det blir förmånligare att ha dem att svetsa och lacka än att köpa ny kåpa.
  5. Aha, det kan ju förklara varför det övre hålet är var det är... 😁
  6. Så är det ju, på bilderna är det lite svårt att avgöra om det är stål eller plast och hålen (speciellt på första bilden) är väl lite konstigt placerade? Borde de inte vara i nederkant om det är menat som dräneringshål? (Håller dock fortfarande med dig om att det säkert är dräneringshål, dock tycker jag placeringen är lite udda)?
  7. Nog händer det sig väl att det finns offeranoder på roder? Men det är kanske inte så vanligt. Bilden tagen från https://mshogen.wordpress.com/2010/05/15/2010-05-15/img_2645/ och det rodret ser ju ut att ha haft både anoder och dräneringshål. Men som Peter K och flera säger är det sannolikt dräneringshål.
  8. Kan det vara gamla hål efter offeranoder som skruvats fast i rodret?
  9. Tejp! Det finns så kallat "golvlaminat" som har nästan samma yta som halkskyddstejp, kanske inte riktigt lika grov men ger ändå ett bra halkskydd. Detta laminat sätter tejp- och dekalfirmor på utskriven tejp men du kan be dem sätta det på vit eller genomskinlig tejp. Då får du halkskydd samtidigt som man inte egentligen påverkar estetiken, dvs. ytan är fortsättningsvis vit. Plus att du kan ta bort tejpen om man vill återställa. Ytterligare plus är att tejpen skyddar ytan från repor etc. Fråga din lokala dekalfirma/bilfolierare! Bara ett förslag 😁
  10. Drevsäck? Det mesta hamnade i säcken när jag vinterkonserverade med ett 290 drev för första gången i höst. Men det kanske finns andra sätt?
  11. Här är en artikel om läget i södra Finland, verkar vara bråda tider på varven: https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/28/full-fart-pa-batvarven-manga-vill-ha-ut-sina-batar-tidigare-an-vanligt
  12. Ifall det fortsätter kanske folk hellre tar en liten båtsemester än reser i ett packat flygplan till ett trångt hotell med massor av gäster? Jag tänker att det blir större efterfrågan på billiga båtar för enklare (dags)utflykter, dels p.g.a. ekonomi men kanske också för att man vill undvika smittorisken utomlands? 😃
  13. På bilden ser det ut som Lintott säger att gelcoaten är "nyare" där dekoren skyddat. En ordentlig polering brukar kunna jämna ut skillnaderna i nyansen men om du ska ha ny dekor så gör den lite större så täcker den bra.
  14. I chrome webbläsaren; Klicka på de tre prickarna längst uppe till höger och gå in på inställningar->aviseringar. Klicka på "Från webbplatser" och klicka på skjutreglaget för att stänga av aviseringar så de blir till läget "blockerade". Kan vara värt ett försök. Gott Nytt År!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy