Jump to content
Tuesday 17 June 2025

AndreasR

Medlemmar
  • Content Count

    76
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About AndreasR

  • Rank
    Kapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Jolanda
  • Bild

Recent Profile Visitors

1,425 profile views
  1. Har du mycket tryck i vevhuset? Prova ha motorn på tomgång och öppna oljepåfyllningskorken. Det blåser lite från hålet men har du ett kraftigt tryck där så kan det gå ner tryck i vevhuset och börja trycka ut olja...
  2. Ah, ok tack då vet jag vad du menar. Jo det har jag också sett att det finns för plunshen. Men det som jag jobbar med nu är där själva styraxeln går upp in i skölden, alltså nr. 2 och 3 på denna bild. Där har jag aldrig sett annat än plastbussningar. Börjar luta åt att det är något hemmafix trots allt.
  3. Tusen tack alla för svar! Jag kollade med lokala pentameken imorse men han menade att det var något hemmagjort och att Volvo aldrig haft sådana i metall? Efter att ha plöjt igenom Internet verkar det som att han har rätt, men i så fall är de mycket välgjorda med det frästa spåret för smörjningen. Tror tyvärr inte den är gängad då godset är tunt (samma tjocklek som plastbussningarna) och jag hittar inte någon gängad bussning på nätet för DP290 drev? Har du @kossor faktiskt stött på gängade bussningar på dessa 290 drev? I så fall kan det säkert vara så, men jag tycker det skulle finnas något hack för mejsel/verktyg i dem i så fall? Jag överväger nu att antingen såga ur bronsbussningarna och ersätta med plast eller helt enkelt sätta ihop allt tillbaka och leva med glappet några säsonger till (det var pentamekens rekommendation)... Bifogar en ljusare bild av eländet 😄 Men intressant är det...
  4. Jo det är lite märkligt allt. V ringen satt på plats och tätade, har bytt den. Det har inte läckt heller, tänkte bara få bort det lilla glappet nu då man ändå är där och fixar. Nylonbussningarna går inte i om man inte tar bort bronsbussningarna men det verkar som att det skulle passa om man tar bort dem. Dock ser bussningarna väldigt bra gjorda ut och det finns också spår i dem för smörjning etc. och smörjnippeln har fungerat fint... Enligt ChatGPT så fanns det bronsbussningar på äldre versioner men den kan ju dra till med något också, så tänkte höra om nån här har stött på detta tidigare...
  5. Glad i hågen skulle jag byta bussningarna gör styrgaffeln på mitt DP290. Har gjort det tidigare på annan båt med gott resultat. Plockade lös styrgaffeln men fick en överraskning när jag inte hittade några bussningar, utan verkar vara bronsbussningar inpressade i skölden. Har ett glapp (se video, där är dock gaffeln lossad från insidan så glappar ju lite mer), men behöver jag byta bronsbussningarna eller ska man vara glad å köra vidare med detta bara? Inget läckage och allt har funkat fint men tänkte byta plastbussningarna i samband med bälgbyte och upptäckte då att de var i brons?😅 VID_20250518_193400198.mp4
  6. Du råkar inte ha gasreglaget i växel, pröva sätt i och ur växel ett par gånger och starta på nytt, går inte att starta med växel i. Kolla dödmansgreppet om du har ett sådant.
  7. Om allt annars funkar, remmen ser bra ut med ok spänning, inget rosslande lager nånstans utan bara remmen som gnisslar och tystnar då du skvätte vatten på den kan du kanske prova spraya "remspray" på, ex. detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/remspray-004555/ Förmodligen slirar den lite vid generatorn som går tungt när den laddar mycket i början (kvittrar den även efter en stunds körning med laddade batterier? Kvittrar den mer vid snabbt gaspådrag?). Kolla även om det är multiribb rem att den ligger rätt i alla spår på alla remskivor så den inte hamnat snett på nåt hjul.
  8. Funkar gasen om du väljer läget att gasa utan växel i? Brukar vara en knapp att trycka in eller att dra spaken utåt? Bara som ett steg i felsökningen...
  9. Tack för svaret Makro, jag råkade också tidigare stöta på en pentamek som sa att man skulle trycka upp gaffeln helt. Återmonterade utan distansring med hjälp av en person som höll upp gaffeln när jag spände fast och det går nu att trycka upp gaffeln ca 1-2 mm, dvs. det "glappar" ungefär 1-2 mm rakt upp och ner. Tror det kan vara bra, då är ju V-ringen inte för mycket ihoptryckt och styrningen går lika lätt som tidigare. Ska pressa i fett för att se att det funkar, rengjorde kanalerna och allt innan och linjerade upp med smörjnippeln. Skulle ju ha varit smart med nån märkning på styrarmen som enklare kunde linjeras upp med märket på gaffeln/axeln. Tack igen för svar! 😃
  10. Hej! Har bytt bussningarna och packbox (V ringen) på styrgaffeln på mitt 290 drev (axel med splines) men nu undrar jag två saker; 1. Hur högt upp ska man pressa/hålla styrgaffeln innan man spänner åt den? Alltså ska V-ringen pressas helt ihop eller ska det vara något mellanrum, har sett på forumet att det talas om en distansring men någon sådan har jag inte fått med från VP handlaren och såg ingen sådan när jag demonterade. Känns spontant bra att pressa upp gaffeln helt/lätt tills den "bottnar" utan att förstås trycka för hårt eller så, men vad säger ni som skruvat detta tidigare? 2. Hur får man gaffeln i rätt läge på splines som den var tidigare? Siktar man bara in den mot smörjnippeln eller ska man göra nåt annat? Annars har det varit intressant skruvande och den gamla V-packningen var helt sönder och glappet försvann med nya bussningar. Tusen tack för tips!
  11. Exakt! Annonserna "slumpas" fram beroende på användaren, dvs. land och vad man har googlat på/besökt för sidor etc. där man tillåtit cookies etc. Var och varannan sida poppar det ju upp "tillåt cookies" på nuförtiden och när dessa lagras på enheten ger annonsprogram met mer eller mindre"relevanta" annonser beroende på tidigare surfbeteende, ibland dock helt orelaterade annonser om annonsören betalar bra. Jag ser idag t.ex. reklam för en ny Opel från den lokala bilhandlaren i Finland. För MG är det enkelt att göra ett avtal med annonsbolaget då man annars måste söka upp enskilda annonsörer direkt och göra individuella avtal med dem, dock har man ju i så fall bättre koll på vilka annonser som visas. Men denna produkt för elmätaren som annonseras är nog ett resultat av ovanstående, tyvärr har annonsbolaget som sagts inte någon större koll på vilka annonser som visas. Tycker man det är störande rekommenderas någon av annonsblockerarna, men tänk på att MG:s inkomster minskar då annonserna inte visas.
  12. Originaldelar finns sällan men ofta hittar man motsvarande från båttillbehörsleverantörer såsom vetus, watski, hjertmans, seasea m.fl. Om du kollar in där kan man kanske hitta motsvarande handfat och fönster? Om du hittar reservdelarna så är det ju inget större bekymmer att byta dem om man annars gillar båten.
  13. Pioner har en stabil och bra plastbåt, https://pionerboat.se/pioner-8-mini/ prismässigt är den kanske dyrare än gummibåt och tyngre men definitivt bra att ro med om det är prioritet. Också stabilare vid ombordstigning och när man kör med motor men nackdel som sagt vikten.
  14. Skaffa större fendrar, gärna klotformade som ger bättre avstånd till eventuella störande grannar 🤭 Skämt åsido är det säkert irriterande men svårt att göra mycket åt annat än meddela hamnens ägare/hamnkapten/annan och se till att din båt är väl avfendrad när grannen åker radiobil in mellan båtarna. Verkar bli bara mer "jag, jag, jag" i samhället överlag, strunta i andra och om nån säger till så blir man stöddig och stor i mun.
  15. AndreasR

    Raymarine C120

    Senaste versionen är 5.16 från Juli 2012, finns att hämta här: https://www.raymarine.eu/service-and-support/software-updates/mfds/legacy/cseries-classic.html?_ga=2.47836583.1265598426.1625068706-938179120.1625068706 Jamen då är det ju ingen fara med att prova återställa, kanske dem börjar funka bättre, om inte får du spana på en ny modell. Lycka till!
×
×
  • Create New...