Jump to content
Monday 22 July 2024

Brawn

Medlemmar
  • Content Count

    211
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

37 Expert

About Brawn

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Brawn

    Segeltvätt med Yes?

    Jag frågade en gång fönsterputsarna i sannegårdshamnen som putsade de helt inglasade husen där vad de använde för tvättmedel?Yes samt lite sprit i vintertid svarade de och att man håller lika lätt i skrapan som ett besök på en urinoar.De höll på året runt o jobbet tog aldrig slut.Om samma tvättmedel gäller för segel vet jag inte.
  2. Spraya motorn med vaselinspray.Jag har gjort så i 20år men kan inte svära på att det är bra för alla motorer.Annars luftspalt i taket tar bort det mesta.
  3. Hej,jag monterade,på varv, en tre år gammal Mercruiser4,3mpi med fabriksnytt drev 2010 i en Fjord21.Jag har för mig att det slutade på ca.140 tusen kanske(förträngt).De flyttade batterierna, monterade adapterplatta VP/Merc i akterspegeln samt plastade nya motorfästen.bl.a.Fick samma fart som med liten V8(33knop) o båten går fint med denna motor.Annars tror jag att en fyrcylindrig AQ171 är ett enklare montage o båten ska visst göra 30 knop med dessa.Kanske lite extra isolerat motorum för att komma från ljudet från de högre varvtalen.Det kanske är svårt med delar till dessa motorer så det kan vara ett problem.Jag tror ganska många konverterat till V8 i Fjordarna så det finns nog nån som kan svara bättre än mig på detta.//Thomas
  4. Jäklar vad gott de går de gamla fyrcylindriga tvåtaktarna.Bra att det löste sig.Om du har kvar den gamla propellern så kan du fortfarande dra i några skruv genom navet så har du en reservpropeller ifall du får grundkänning.
  5. I nödfall kan du göra som jänkarna på youtube.Borra tre hål och dra i skruv mellan bladen in i navet.Jag har provat det på en propeller som jag har till muddring o det håller bra faktiskt.Naturligtvis en nödlösning men då får du ju svar om det är vulkningensom släppt.
  6. Tidiga Mariner,Mercury 4-takt ca20-25 år gamla har en Yamaha motor monterad på en adapterplatta i riggen.Den brukar ”korrodera”fräta sönder i avgasgenomföringen och jag tror det är en dyr reservdel.Det påminner ju lite om en konverterad inombordare så även utombordare har svaga punkter ibland men detta är enda märket jag känner till med problem.Normalt ser man väldigt gamla tvåtaktare här på västkusten.
  7. Skriver lite själv här igen.Jag följer pistvaktens felsökningar av hans evinrude9,9 med liknande problem som min motor.Där lutar det åt bränslerelaterat problem med dessa misständningar iallafall.Jag är urless på att plocka isär de tre förgasarna igen men det kanske är enda vägen att gå.Vi kör på 98okt nu men man kanske ska pröva en tank Aspen först?//Thomas
  8. Hoppas nån kan svara här för det här testet behöver jag nog göra på min motor också?
  9. Brawn

    Designbrott.

    Det tror jag också hade gjort stor skillnad.Jag tycker man ser liknande ”kapell” på Amerikanska kabinbåtar där det verkar som nån kapellmakare föreslagit att använda båtens biminitop och sy på lodräta sidor vilket inte alltid blir så snyggt.
  10. Har en sådan från 1985.Hade isär den för ca 7år sen o bytte packboxar i vevhuset o lite annat.Nu har den stått på land tills förra sommaren då vi monterade den på en 450 hardtopbåt.Går perfekt på tomgång och gör 27knop på topp men missar lite mellan 2000-3500v/m.Känns som den tappar en cyl lite oregelbundet.Har bytt stift,bränsleslangar ,bränslepump,haft isär o rengjort förgasare,kapat tändkablar.Kör på yamalub’s olja ca.1,5% men är trots det lite rökig på låga varv.Är förtjust i denna motor för jag ser att vi har nästan samma bränsleekonomi som i vår mercury50 fyrtakt och kraften känns nästan bättre.Tackar på förhand för tipps.Kanske Jarb finns kvar här på forumet som var en hejare på gamla yammor//Thomas
  11. Jag tror ljudet kom från remskivan på generatorn som Gelis tidigare skrivit.Man ser hur remmen klättrar över mellan spåren men faller tillbaka.Jag råkade ut för detta med väldigt liknande ljud.Om du kör motorn och trycker från sidan på remmen med en skruvmejselhandtag ell ngt liknande så hör du om ljudet försvinner.Sedan får man titta hur remmen ligger på remskivan innan generatorn och kontrollera att allt linjerar. Mitt ljud var borta efter att jag tryckt lite på remmen under motorgång så det löste sig enkelt.
  12. Jag har gjort allt det som Niklasss beskrev med min pump.Bytt lager o Packbox(ar).samt impeller och monterat upp och ner pumpen från motorn flera gånger då den ändå inte funkat.Det var ett slitage i mässingsgavel som gjorde att impellern inte kunde suga upp vattnet o nu ser jag att Hansen har en rostfri plåt att montera som ersättning i befintlig pump.Jag tycker nog det är bättre att byta hela pumpen med facit från mitt jobb.Det är förstås som Niklasss skriver lite från fall till fall.Du kanske ska plocka ner din pump o se hur mkt som behöver bytas..Lycka till//Thomas
  13. Det var en glad överraskning att Hansen M.även har renoveringssatsen med en rostfri platta att lägga mot gaveln i pumpen!Har bara hittat den på nätet innan men varit problem att få den skickad t Sverige.Tack för det.//Thomas
  14. Riktigt roligt att följa.Vår första båt var en bohuseka.Den var väl snarlik?
  15. Väldigt fin båt den där.I början på 60talet hyrde mina föräldrar övervåningen i ett fiskarhus i Sjöbol/Lyse.Fiskarfamiljen flyttade då ner i källaren som var svalare för dem.Där minns jag fortfarande historierna som de berättade om sina båtar.De kunde gå runt ett helt varv o räta upp sig igen ute på Nordsjön sa de?Man var liten grabb o det var bara träbåtar då,andra tider,men detta kommer jag tydligt ihåg.Ursäkta lite O.t.
×
×
  • Create New...