Jump to content
Monday 10 August 2020

Brawn

Medlemmar
  • Content Count

    132
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About Brawn

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Triboron,var längesen jag köpte och har för mig att det var ganska dyrt,men ryker nästan som en fyrtaktare.
  2. Oj vad gott den går på tomgång.Den har du verkligen tunat perfekt.Den hade jag aldrig bytt bort.
  3. Många bra tips här!Negativt kultryck,samt lite svängda drivhjul precis vid starten för att växla ut momentet från stillastående är bra.Ännu hellre om man kan ställa hela ekipaget i lite fällknivsläge i rampen gör också underverk för framhjulsdrift.Ohm,s idé att ”nosa” upp trailern är perfekt om man har automatlåda annars är oftast manuella lådor för högt växlade på backväxeln för att inte elda upp kopplingen.
  4. Tack för att du dokumenterat det här.Det verkar vara många här som kan ha användning av det. Skadan ser liten ut på bilden så gör som guestsson skrev.Var försiktig med hammaren bara så det inte spricker och fila efteråt.//Thomas
  5. Det var bra gjort att lossa förgasarna.Har stått och tittat på mina o tänkt att en dag blir man tvungen att göra det med dagens bränsle.Perfekt att kunna följa här nu!Lycka till.
  6. Guestsson är nog rätt person att svara på dina frågor.Jag har en likadan motor som går bra sen jag började konservera den med Aspenbensin men jag har även en motorcykel med 4förgasare som jag fasat för att behöva skruva ner på våren.Den brukar hosta och bete sig lite dumt vid uppstarten men efter några dagar med fräsch bensin har den blivit ok igen.På bilprovningen fick jag tips att i någon lång uppförsbacke försöka hålla fullgas för att få genomströmning i samtliga kanaler o munstycken och det har faktiskt funkat.Vet inte om det kan fungera på mercuryn men kan va värt ett försök och ge den lite tid innan du river ner allt//Thomas
  7. Hej,du fick just svar av en av de kunnigaste på forumet.Har du ingen instruktionsbok på motorn så du kan se var saker sitter?Drevoljebehållaren sitter framför oljefiltret.Du tittar på expansionskärlet till sötvattenkylningen som är fylld med glykolblandning.Om du söker på larm 4,3mpi kommer du att finna hur mkt som helst att läsa här.//Thomas
  8. Lite Ot men ändå.På 60talet,trorjag det var,gjorde ett försäkringsbolag en undersökning varför ”Mercedes förare med hatt”var överrepresenterade i olycksstatistiken.Det var enligt dem att föraren mentalt var framme vid slutdestinationen innan avfärd.Det var alltså ingen mening att ta av sig ytterkläder i bilen.Har har även läst nån undersökning om att aggressivt trafikbeteende beror mkt, på ”likhet inför lagen”.Alltså man behöver inte släppa in nån i filen då det kan va chefen och ”här bestämmer jag lika mkt”Sedan är man skyddad i fordonet och kan knyta nävar osv. vilket man aldrig gjort i en annan situation.Min upplevelse från riktigt stora städer är att köerna aldrig står helt still utan ”flowet”finns där.Folk släpper fram varandra och förstår sambandet med det.En sämre förare,som ej klarar filbyte utan att stanna, orsakar totalstopp.USA var en dröm för mig att köra i då,de tar körkort vid 16år,och man är lättlärd.Alltså man ska inte höja körkortsåldern,som jag läste att någon politiker här föreslog efter senaste trafikolyckan med ungdomar, utan istället starta förarutbildningen tidigare.Detta var inte riktigt den sjömässiga frågan men jag tyckte det stämde lite med mina funderingar under ett långt liv i åkeribranschen.//Thomas
  9. Inga praktiska minnen kvar av detta, men för 45år sedan monterade en kompis en sådan i en mindre smuggler.Minns att den gick ljuvligt tyst o kraftfullt jämfört med B18 ell.B20’n som satt i innan.
  10. Det var bra att det löste sig till slut.Jag har de filtrena på nästan alla småmaskiner jag äger men aldrig sett dem så ihopklämda.Det här var en riktig pärs för dig.Gott slut.
  11. Jätteroligt att följa sån fin renovering.Dessa båtar går så fint i sjön så de är väl värda det.//Thomas
  12. Dina inlägg är guld värda Rollen!!
  13. Det här har varit jätteroligt att följa!Man kan fundera om inte mercuryn är det bästa av alltihop iallafall?Jag ångrar mig nog litegrann att jag inte slog till på Selco’n med samma motor den där gången när man hör o ser gången i din maskin o båt!
  14. creme,silver ell grått är nog snyggt.Oj vad fint maskinen går!Det här blir nog perfekt ekipage i sjön.
  15. Testa Kungälvs reparations AB om de finns kvar?De kan mkt om äldre Merc o kan nog ha den delen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy