Jump to content
Monday 17 November 2025

Brawn

Medlemmar
  • Content Count

    230
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

43 Expert

About Brawn

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kul att följa dig på den här rejäla renoveringen.Skrovet ser modernare ut för att vara enkronas modellen.
  2. Brawn

    Renovera motor.

    Kul att följa denna renovering o se effekt o totalkostnad.Det var inte billigt att byta till en några år gammal 4,3 mpi i min fjord.Tack för att du lägger upp här.
  3. Ursnygga de där gamla” solsökarna”.Jag har bytt från VP till Mercruiser 4,3mpi i en gammal Fjord 21;a.Varvet använde adapterplatta från VP-Merc. då hålet i akterspegeln är mindre för Mercruisern men det kanske finns adapter åt andra hållet oxå?Lika mkt kraft i den v6an som en 5,0V8 o väldigt fin gång samt lite mindre vikt akteröver men mkt sensorkrångel.En bracket med modern utombordare är kanske ett helgerån på en sån båt men också ett allternativ.Den är absolut värd en nyare motor hursomhelst.
  4. Nu är den igång igen.Den har nog aldrig varit isär innan detta?Brun massa nästan etsad in i botten på flottörhuset samt två kristalliknande helt klara bitar som nästan såg ut som grovsalt där också?Packningar höll bra så det var bara att montera ihop igen.
  5. Jantelagen enl. Wikipedia.”Du skall inte sticka ut o tro att du är något”.När Baylinersäljarna på båtmässorna hängde upp en lång tvättlina med en flagga för varje ”såld” båt.Den linan var lång och stack i ögonen på de nordiska säljarna.Det var väl bara maxibåtarna som gjorde något liknande och det här satte nog en hel del fart på båtlivet i Sverige.
  6. Där blir bowridern perfekt, speciellt bayliner som är snygga.Jag vet inte om du behöver höja vattenlinjen lite då ”flytkraften” är sämre i sötvatten?😃
  7. Jag behöver plocka isär o göra rent förgasaren på en sån vi har på en gummibåt.Den är väl 80-90tal gissar jag o det slog mig att packningar o liknande går sönder på såna gamlingar ibland när man öppnar dom.Behöver kanske nått till snörstarten oxå då barnbarnen klagar över att den ”kuggar över” i bland.Har googlat lite men hittar ingen som säljer denna typ av reservdelar i Sverige?Någon på youtube beställde en hel förgasare (kinatillverkad)på nätet då det inte var dyrt men sen passade den inte så nån kanske har nån bättre idé här?
  8. Bayliner är rolig att äga bl.a. pg.r av jantelagen.Bowrider,det är nog enda Baylinern som är vettig att stiga av i fören men lite udda i havssjö känns det som?Fast egentligen blir det ju samma som en styrpulpeten i den storleken.Mercruiser 5,7 är väl cheva 350?världens mest sålda motor enl.jänkarna.Den är nog bra.Sedan kapade de bort två cylindrar o kallade den miljömotor men det hör ju inte hit.Allting är ju en prisfråga oxå.Lycka till.
  9. Det var ju ”snälla” fel iallafall. Inget som ska reducera motoreffekt åtminstone.Jag tror inte att dessa två saker är inkopplade på din motor?Så är det på min motor då den är överflyttad från en Ryds till min båt o orginalkabelhärvan är kvar i Rydsen.Jag nöjer mig .med att se värdena i sifferform o att de ligger rätt.Har för mig att jag dragit mig för att blockera larmen då jag är osäker på om sensorn stängs av helt?Känner att det inte är mkt till svar då jag ej sjösatt ännu o minns inte riktigt det här.Det finns säkert nån här som känner till detta bättre.Om dina tempvärden stiger o sjunker funkar nog din termostat om det inte bara följer motorvarvtal.Då kan den ha hängt sig i öppet läge.Det är mkt ”gör service snarast” med de här systemen idag men jag hade bara kört vidare o hållit lite koll på värdena Lycka till.
  10. Biltemas alkaliska avfettning är förvånansvärt effektiv på sånt här.
  11. Mitt drev o Sköld var nytt 2011 o jag minns att jag reagerade på att det inte skilde mer i lätthet att styra då jämfört med de utbytta VP grejorna.Det ser ju ut att vara samma servo som satt i gamla jänkebilar som var kända för sin lätta styrning.Jag märker skillnad när jag vrider ratten till båda ändlägena o därefter känns styrningen lättare.Stänger man av motorn så känner man direkt om servot funkar ell ej.Annars har Rollen som vanligt säkert rätt i ventilen som ska kunna röra på sig.
  12. Ett riktigt dåligt svar från mig.Inte alls de saker du undrar kanske men alltid någotJag köpte vesselview av en marinhandlare för några år sen istället för att lägga pengar på felsökningar av alla dessa sensorlarm.Det var bara plug and play o funkade direkt utan att några extraprylar behövdes.Min motor är en 4,3 mpi 2007.Jag är lite långt från båten för att kunna se vilken version jag har.Fördelen är ju att man får motortemp,oljetryck vattentryck,spänning osv. istället för bara ett larm så oftast kan man avgöra hur allvarligt det är genast.Jag har för mig att man ser motorns totala drifttid.
  13. Du har nog hittat nått där.Lite att svära i kyrkan men på cybermarin finns en verklig Yamaha-guru,Jarb,som även är här ibland tror jag?Han har nog svaret på detta.
  14. Tack för trevlig pratstund o vimpel//Thomas
  15. Jag minns tyvärr inte vilket lim jag använde då men jag ser iallafall att jag skruvade med några stora plastbrickor i motorumsluckan.Baksidan är ju klädd med nått tungt material(hette det bitumen?)så jag litade inte på att limmet skulle hålla när isoleringen hänger under.Det har iallafall hängt med i 10år nu o ser nästan lika bra ut fortfarande.Jag vet inte hur det funkar i motorummet men vi har klätt om skrovsidorna i ruffen med Hagmans spraylim i år o det sitter förvånansvärt bra o var lättjobbat.
×
×
  • Create New...