Jump to content
Wednesday 10 August 2022

heimlaga

Medlemmar
  • Content Count

    223
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

heimlaga last won the day on March 8 2021

heimlaga had the most liked content!

Community Reputation

126 Expert

1 Follower

About heimlaga

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det var en sak som det blev diskussion om. De gamla träbåtarna ruttnar och försvinner i rasande takt. Om ett par årtionden kommer det att vara svårt att hitta ett bra skrov att malla av om någon vill bygga en ny träbåt eller för den delen en plugg för plastbåtsbygge med en mer traditionell skrovform. De riktiga båtbyggarna är snart döda eller åtminstone i pension allihop så det finns inte så många som har formen i huvudet och kan borda upp en 23 fots rätstamna motorsnipa eller en 15 fots fäljolla på fri hand utan ritningar eller mallar och kan få rätt vinkel på första bordet beroende på om båten skall bära mycket last eller vara stadig i sjön. Om man någon gång skulle ta sig för att malla av några gamla träskrov med bra form och göra en utslagstabell och en enkel ritning med materialdimensioner så att någon kan bygga åt sig likadana båtar om de vill. Eller bara som dokumentation av en tradition i kris. Skulle det finnas intresse av att köpa dylika ritningar eller någon form av publikation?
  2. Ovanligt snyggt träarbete gjort på en riktigt välformad båt. Kan det bli bättre än så.....
  3. Man brukar slipa ned tjockleken runt hålet så att det blir som en snedlask mellan nytt och gammalt laminat. Sedan lägger man på större och större bitar glasfibermatta lager för lager och mättar dem väl med polyester.
  4. Det vet jag faktiskt inte. Jag är dålig på det här med ekor. Våra lokala tvåstammade båtar förstår jag mig litet bättre på och brukar kunna komma med hyfsat bra gissningar om var då är byggda. Jag vet bara att den här är byggd i Kaskö 1965 enligt ritningar från Göteborgs Segelsällskap
  5. Efter att ha sett en del påståenden om att träbåtsbyggarkonsten skulle vara död eller att arbetet skulle kräva någon mytisk specialkompetens tänkte jag visa några bilder av en träbåtsrenovering som jag nyligen fick färdig åt en kund. Jag är ingen riktig båtbyggare men om man kan vanligt träarbete från grunden är det inte så svårt att reparera en träbåt. Det är litet liknande tankesätt som när man byter stockar i en gammal timmerstomme eller när man täljer till någon axel till en väderkvarn eller när man passar in nya delar i gamla möbler eller i gamla dörrar eller fönster. Man glömmer alla moderna fantasier om jämna standardmått och räta vinklar och så bara snickrar man så det blir tätt och symmetriskt och jämna kurvor utan hack.
  6. Du hamnar troligen någonstans mellan 8 och 12 hästkrafter med en 12 tums propeller i deplacementfart. Varvtalet kan jag inte räkna ut så där snabbt
  7. Värre skador har folk lappat ihop med gott resultat men det är mycket arbete att slipa upp alla skador och plasta inifrån och sedan slipa upp från utsidan tills man möter nytt laminat och så plasta från den sidan.
  8. Om man är mån om att hålla kostnaderna nere kan man gå till skogs och hugga en inte alltför stor undertryckt gran till rorkultsämne. Allra starkast blir den om man har kärnan i mitten och ringbarkar ämnet så det torkar långsamt och inte spricker så mycket. Underväxta granar i tät skog är extremt starka och sega. Vill man satsa pengar är det rakvuxen ask eller kanske ek. Man kan laminera för att sprida ut eventuella svagheter och växtfel så det inte blir någon svag punkt.
  9. Den där skrovformen kommer att "bloåk" det vill säga slå med fören i motsjö. Intressant projekt. Lycka till!
  10. Jag skulle fundera allvarligt på om det är enklare att snickra en ny.
  11. Det är vanligen det som båtbyggarna använde då de byggde litet finare båtar. På arbetsbåtar var det bomull och tjära. Det är sant att den kokta linoljan härdar och blir ganska hård så det är väl inte helt idealiskt men det fungerar ju bevisligen endå, Riktigt gamla båtar brukar ha djurhår från något garveri och tjära i sian.
  12. Det är gott om bensinmackar på Atlanten. Shetland, Färöarna, Island, Grönland och Labrador. I fredstid är det inget större problem så länge navigationen är så bra att man hittar dem och vädret tillåter en hyfsat rak kurs och motorn fungerar. Problemen kommer i krigstid när det knappast går att få köpt mer än någon liter bensin i hela Reykjavik. Därav faller hela tanken på sin egen orimlighet.
  13. Det där är en uppenbar självmordside men med litet tur skulle det kanske gå att ta sig över till Shetland. Fast sannolikt får du inte tag på tillräckligt med bränsle i en krissituation och all extra lastkapacitet tas upp av familj och vänner. Bästa sättet att skydda sig mot Putin och hans tjuvgäng och deras stackars hjärntvättade hantlangare är att stöda Ukraina och samtidigt göra allt vi kan för att stärka försvaret och samhällsberedskapen och skapa lämpliga allianser medan ryssarna har fullt upp i Ukraina. Vi har litet tid på oss men det skall ske nu. Att fly är en absolut sista utväg när fronten börjar kollapsa och då får man räkna med bränslebrist och utrustningsbrist. En bra flyktbåt är gråmålad och okomplicerad och har låg bränsleförbrukning och stor lastkapacitet. Själv skulle jag väldigt gärna vilja ha båten i skick nu men jag har tyvärr inte råd. Plötsligt en dag gick det upp för mig varför han som byggde båten målade en vanlig fredlig liten fiskebåt militärkamoflagegrå. Han hade varit tre år i kriget så han visste någonting.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy