

Portland
Medlemmar-
Content Count
34 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
5 NeutralAbout Portland
-
Rank
Fänrik
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Nu är det ju en rätt tung båt, men frågan är även lite hur skyddad hamnen är... blir det någon våghöjd där? (en stump HEA-balk eller liknande är "vanligt" här)
-
Precis, jag trodde alternativ ett... så gjorde folk i den hamnen jag låg i förr (mellan Y-bommar) men tydligen "skall" man numera göra enligt alternativ två... (fattar självklart att man får göra som man vill, men det är ju lite som med fendrar... dessa skall in när de inte används, tex... dvs kutym)
-
Portland started following Bojförtöjning - hur?
-
Jag trodde jag visste... har aldrig förtöjt vid boj, har mest haft trailerbåtar eller legat vid y-bommar... nu startas en ny bryggförening upp och här är det egna bojar som gäller. Då tydliggörs vissa skillnader i åsikt. Jag har alltid trott (vetat) att man låter tamparna mellan boj och båt fästas med kedjan undertill och att ringen ovan ytan är för att hålla tamparna medan man är iväg. Nu säger mina båtgrannar att man förtöjer "genom" bojen... dvs kedja under ner till bojstenen och sen i ringen över ytan fäster man linorna som går till båten. Hur skall man göra?
-
Man kan nog lägga till en liten detalj... båt och motor ja, är dessa siffror från teknisk spec? I verkligheten blir det ofta mer. Fiskeprylar, bensin, olja i motorn, batteri, grill, solstolar... ja, du vet... men nej, det är ju inte så ofta man blir stoppad... eller vägd.
-
I denna genre finns massa och vilken man väljer är lite av en smaksak. Läser man tester mm bör man ha i åtanke att de som skriver är superkänsliga i vissa områden, när de tex skriver att någon båt är mycket bättre i kurvor än en annan... njae, det där märker sällan vi svenssons så jättemycket av i skillnad. Finns det möjlighet så åk och kolla lite båtar, kanske nån mässa finns i närheten? Ta med frun och låt henne ha åsikter... på land kan båtar verka stora men i vattnet är de ofta minst. Kolla lite gällande förvaring, sittplatser, hur man rör sig i båten osv.. Buster och vissa andra med plåtskrov (både de med och utan plast på insidan) har ofta plåt på durken... eller släpvagnsplyfa... typ... detta är material som är heta i solen. Kanske en ren plastbåt kan vara alternativet om det är bad och vattensport som är prio? Vi hamnade i en Cross 64BR och är nöjda, har den som trailerbåt och har den bara i sjön vid bruk... funkar prima. (men tex en Ryds 630 eller liknande hade lätt gjort samma jobb)
-
Blir man nöjd med en Anytec A27(kapell) om man egentligen vill ha hytt?
Portland replied to Adhdh2o's topic in Motorboats
Nej Man blir aldrig nöjd av alternativ två. I just detta fall är det ju dessutom en hel del pengar "på spel"... då är det väl extra viktigt att bli nöjd? Nu var det väl iofs inte du som skulle bli nöjd... utan frugan... och det kan i många fall vara än viktigare. För ja, man skall gå på det man VILL ha, annars kommer man ångra sig varenda gång man ens ser grejerna... I just detta fall... kapell eller hytt... kapell är en nödlösning ruffiga sommardagar medan en hytt är en permanent sak året om. -
Beställde en ny Linder 445 Basic, blir nog bra.
-
Portland started following Rorkultsmotor köpes 20-30 hästar
-
-
Portland started following Köpråd rorkultbåt (fiske med småbarn)
-
Vi planerar uppgradera vår lilla roddbåt till något som går lite snabbare och är lite mindre rank. Vi ror inte, men uppskattar att ibland kunna flytta båten med åror tio meter eller så. Styrpulpet tar plats så rorkult föredras och vi tänker 20 hästar ungefär. Båten kommer ligga i bitvis men även ligga på trailer och ibland flyttas mellan sjöar osv. Vi har stor vana av rampning, vettig dragbil och BE-kort (vår "riktiga" trailerbåt ligger på 2 ton) så att spara några kilo för att de är lättare att rampa är argument vi inte bryr oss om... båten används endast i vatten som är väl skyddade, så plattbottnade båtar går fint... Möjligen vi även vill kunna dra en ring nån gång... vi är aldrig mer än fyra i båten, varav två småbarn. Hjälp oss tänka... vad skall man ha?? Har kikat på Linder 445 Basic och Crescent 465... mindre än 445 går bort. HR 445 ja, men deras durk är allt annat än plan... så, som sagt... hjälp oss tänka, kom med tips!! (begagnat då ju) Alu är stryktåligt osv ja, sånt vet vi... har haft flera Bustrar bla... men i detta fall spelar sånt ingen roll.
-
Sverige är ett långt land och erfarenheten säger mig att det är svårt att prata vind och vågor med folk nationellt... då det är heeeelt olika sjö. I skärgården mm kan det blåsa kuling och mest krusa ytan... medan det utmed vissa kuststräckor är helt oskyddat och 6-7 m/s lätt kan ge vågor på över metern... om det blåst en stund. ...och att där ge sig ut när kulingen viner är vanskligt. Om inte annat så kan man ju på Youtube se när vissa är ute i hård vind, men med båtar på under fem meter... och det går fint. I just denna tråd är det ju två olika båtar som jämförs, men generellt bör man ta med aspekten VAR man kör. För det skiljer massa... Sen i just denna tråd jämförs olika båtar men med vad jag förstår rätt många års skillnad... kan det vara så enkelt att du som skeppare numera är 50... medan du med din 530 kanske var 20? Visst kan steglister mm påverka, men den egna åldern påverkar upplevelsen... har själv passerat 50 och nä, inte samma som "förr"...
-
Det är rätt stor skillnad på en båt på fem meter och en på sju... men klarar du dig med en på fem är det ju bra. Linder har inte haft sin 530 så länge, därför hittar du bara nyare av denna. Linder är av tradition insjöbåtar och skruvas medan Buster återfinns även på havet. Och svetsas. Lindern har väl en bottenvinkel på 17-18 grader medan Bustern ligger på 19-20... ingen jätteskillnad men likväl. XL har liksom Busterns alla modeller haft olika storlekar beroende på modellår så kika... och håll även koll på vissa storleksökningar som bara är pga badbrygga. (personligen valde jag en Cross)
-
Saken har fått vila lite.. mest kört med den större och då slår det mig.... denna S är himla stötig och detta med försäljning kanske närmar sig. Vi passerade en fjärd igår med vågor på ett par decimeter som mest och det skakar och vibrerar hårt. Aja, vi hann även med att köra på sten så propellern behöver bytas. Skall man då köra med samma som original eller skall man byta till något annat? Någon skrev här att det finns propellrar som "lyfter häcken". Vilka gör det och hur?
-
Nej, video finns inte men vi vet nog alla vad som avses här. Lade massa timmar på att skrapa bottnen ren... där fanns flera lager bottenfärg och detta skrovliga bromsar ju naturligtvis. Igår testade vi igen, men då hela familjen... sambo och två kids och tusen ton med grillutrustning mm, mm, mm... Ett klart bättre uppförande och 23 knop! Det blev aldrig tillfälle att testa ensam, men nån galopp blev det inte. ...men den är mycket känslig för viktfördelning ja... och att reglera gångläge med motorn är bara marginellt... Dessa Smarttabs har jag kikat på och kanske kan tänka mig... men går den bara någorlunda nu så har vi den väl som "mellanbåt" och sen säljer istället. Hade en Buster L (ny) 1998 med F50 på och den gick underbart och man kunde reglera gångläge på ett helt annat sätt... men men... S är kanske nåt svart får eller så... men för oss så funkar det i nuläget. UTAN sjutton lager flagnad bottenfärg.
-
Sitter jag ensam (100 kilo) så är det tyvärr samma... ställde även frågan på Facebook och fick DM från en som vägde 75 och hade samma problem. Sambon satt i mitten för att testa (vågar inte fråga vikt men typ 60-70) men påverkade marginellt. Och just att detta kommer direkt, innan man ens trimmat ut en millimeter, känns konstigt. Trodde ju jag köpt en kanonbåt...
-
Mm.. toppfarten spelar mindre roll, nämnde mest för att ge hint om läget. Det är galoppen som är oacceptabel.