Jump to content
Friday 14 June 2024

Portland

Medlemmar
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Portland

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Saken har fått vila lite.. mest kört med den större och då slår det mig.... denna S är himla stötig och detta med försäljning kanske närmar sig. Vi passerade en fjärd igår med vågor på ett par decimeter som mest och det skakar och vibrerar hårt. Aja, vi hann även med att köra på sten så propellern behöver bytas. Skall man då köra med samma som original eller skall man byta till något annat? Någon skrev här att det finns propellrar som "lyfter häcken". Vilka gör det och hur?
  2. Nej, video finns inte men vi vet nog alla vad som avses här. Lade massa timmar på att skrapa bottnen ren... där fanns flera lager bottenfärg och detta skrovliga bromsar ju naturligtvis. Igår testade vi igen, men då hela familjen... sambo och två kids och tusen ton med grillutrustning mm, mm, mm... Ett klart bättre uppförande och 23 knop! Det blev aldrig tillfälle att testa ensam, men nån galopp blev det inte. ...men den är mycket känslig för viktfördelning ja... och att reglera gångläge med motorn är bara marginellt... Dessa Smarttabs har jag kikat på och kanske kan tänka mig... men går den bara någorlunda nu så har vi den väl som "mellanbåt" och sen säljer istället. Hade en Buster L (ny) 1998 med F50 på och den gick underbart och man kunde reglera gångläge på ett helt annat sätt... men men... S är kanske nåt svart får eller så... men för oss så funkar det i nuläget. UTAN sjutton lager flagnad bottenfärg.
  3. Sitter jag ensam (100 kilo) så är det tyvärr samma... ställde även frågan på Facebook och fick DM från en som vägde 75 och hade samma problem. Sambon satt i mitten för att testa (vågar inte fråga vikt men typ 60-70) men påverkade marginellt. Och just att detta kommer direkt, innan man ens trimmat ut en millimeter, känns konstigt. Trodde ju jag köpt en kanonbåt...
  4. Mm.. toppfarten spelar mindre roll, nämnde mest för att ge hint om läget. Det är galoppen som är oacceptabel.
  5. Köpte en Buster S i toppskick med Yamaha F30. Provkörde inte då jag ju litar på Buster och både båt och motor var varvsskött från ny. Nu provkörde vi och båten galopperar hårt... (porpoising på engelska) Är båten sådan eller vad kan vara fel? (denna från 2005 är alltså den med spetsig för) Kollar man Yamaha körfakta med just denna båt och motor så är allt samma. Monteringshöjd 18 mm (21 mm på min) och med samma propp. Den studsar alltså alltid, redan med maximalt intrimmad motor och trimmar man ut EN sekund så studsar den så man får släppa gasen... I nuläget toppar den dessutom bara 21 knop (26 enligt körfakta) men det kan ju hänga ihop med att optimalt trim är omöjligt.
  6. Mitsubishi har ju en Outlander... (liksom Can-Am) men jag som inte har så bra koll fattade.
  7. Att dra grejer på plan mark eller uppför en backe om man innan kunnat ta sats... är en annan sak än att dra upp brant från stillastående. En ramp har ofta en lutning på 10 grader vilket motsvarar 18%. Dvs, om bilen är fem meter lång är nosen en meter högre upp än baken... I Sverige har jag aldrig sett nån allmän väg luta mer än 10%, vilket alltså är hälften.
  8. Aha... ingen Subba har dock ens i närheten av samma volym invändigt som en V70... främst därför jag kikar lite åt Volvos håll.
  9. Greppet här är inget problem. FWD är ju naturligtvis uteslutet men RWD funkar garanterat... frågan är om bilen orkar men du tror alltså det? (min båt ligger ju på det dubbla)
  10. Vad räknar du som kopia? Att fippla med vinsch mm är inte aktuellt... ibland är det kö vid ramper och då skall man upp med grejerna.
  11. Om vi vänder lite på steken, och jag istället föreslår bilar... tror ni då dessa klarar vikten upp för rampen..? Volvo XC70 med automat? Mercedes E-klass med automat, årsmodell 2009-2013 typ...? Dvs vanliga bilar, utan lågväxel och utan dubbelkoppling.
  12. Jo, har ju naturligtvis kollat en del på Subaru, men tycker de har rätt dåligt rykte... just 2,5-motorerna skall man tydligen passa sig för extra. Men Outback före 2015 kan ha låg alltså? Låter intressant... detta är ju en mer "normal" bil än Grand Cherokee osv... Sen nämns BMW 5-serie här i tråden och ja, där är "riktig" automat va? Tänker att sånt bör funka... Eller är det någon här med erfarenhet av DSG-lådor? ...eller allt vad de där dubbelkopplingslådorna nu heter... (och ja, det är bara upp från rampen det möjligen är problem, på plan mark kan alla bilar dra)
  13. Jag hade föregångaren... A6 Allroad från 2008... när den var fyra år gammal. Underbar bil... och hade Buster Magnum då och drog den upp och ner lite grann och det funkade ju. Men verkstadsbesöken var täta och dyra, tyvärr. ...så är lite avvaktande till VAG generellt sen dess... (köpte Landcruiser därefter... rambyggd bil med traktorkänsla)
  14. En DD, så kallad "daily driver" är en bil som man kan mata mil med, åka och handla med, där barnen får plats osv.. Dvs en vanlig svenssonbil. Driftsäker och förhållandevis ekonomisk. Vi är två vuxna och har två barn under 10. Bilen körs knappa 2000 mil per år. Dvs en "vanlig" bil... Exempel på bilar som KANSKE klarar uppgiften med båt och som garanterat klarar det vanliga... är ju Volvo V70, VW Passat, BMW 5-serie.. Mercedes E-klass... osv. En Hilux eller en G-wagen, en Defender eller en Silverado vet jag klarar båten... men detta anser inte jag vara svenssonbilar eller familjebilar. Subaru hade lågväxel förr... Audi Allroad likaså... Grand Vitara är rätt små och drar en hel del med soppa... VW Touareg ökar på driftskostnaden rätt hårt och är väl utan lågväxel numer och har väl DSG...? Eller klarar DSG uppgiften? Volvo V90, XC60 osv... dyrare bilar men kanske nån av dessa klarar..?
  15. Kikade lite trådar här men tyvärr blandas regler och trådarna överöses med felaktiga benämningar, så jag starter en egen tråd. Bruttovikt, totalvikt, körkortsregler mm har jag bra koll på, frågan är vad bilen klarar och håller för. Båt och vagn väger 1700 kilo och skall gå som trailerbåt, dvs sjösättas varje gång den används och på olika ställen utmed kusten. Alltid via hårdbelagda ramper. Att det blir BÄST med automat, lågväxel, 4WD och tung bil förstår jag men vi vill slippa köpa bil separat för detta. Sådana bilar är dyra i bränsleförbrukning, skatt och inköp och komfort mm är ofta sämre. Numera är många automatiskt växlade bilar av DSG-typ... dvs med dubbelkoppling och misstänker att dessa är klenare än en vanlig manuell... Så, ni med erfarenheter från verkligheten, kom gärna med tips och tankar!
×
×
  • Create New...