Jump to content
Friday 20 June 2025

yodabaggins

Medlemmar
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About yodabaggins

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Jag behöver byta motor (storleksklassen 150-225 hp) då min befintliga verkar ha gett upp. Jag har pratat med en väldigt seriös och tillmötesgående verkstadskille på Interboat i Örebro om vilka motorer som är vettiga. Att han är proffsig och seriös behöver ju förstås inte betyda att hans åsikter är "facit" i allt. Det konstaterades i alla fall att de flesta märken är bra nuförtiden. När jag frågade om det är något märkle han anser *inte* är bra så nämnde han Honda, som i hans tycke har dålig historik, är "extremt känsliga", svåra att serva o.s.v. Tidigare har jag hört att japanskt i princip alltid är bra och att fabrikatet är mer sekundärt, sålänge det kommer från Japan. Så jag har antagit att Honda är lika bra som andra japanare. Dessutom har jag ju såklart hittat vad som ser ut att vara ett par fina Honda på blocket. Någon som har erfarenhet av detta märke? Jag har en bekant som har en Honda 40-hästare (4-takt) som verkar gå som en klocka. Men i övrigt vet jag ingenting alls utöver vad "folk säger". /Adam
  2. Hej. Nu har jag fått olika bud från olika håll, så jag kollar här och ser vad ni har för erfarenheter. Enligt vissa sidor, och enligt Chat GPT (som jag vet att man inte ska lita på men som jag testade att fråga bara för att) så går det inte att kompensera för en XL-rigg på en L-rigg-båt genom att höja motorn och sätta den i de översta hålen i fästet, eftersom den höjningen inte räcker för att kompensera. Plus att det lär ska kunna bli knas med belastningen på något sätt. Enligt andra så funkar det alldeles utmärkt att göra så och man kommer inte att märka någon skillnad. Vad gäller egentligen? Jag måste byta motor på min Yamarin 6110 DC. Har en 150 HPDI som jag i princip gett upp på. Funderingen är nu om det går att sätta på en F225 (2006) som jag hittat, men som bara finns med XL-rigg? Eller är detta inte alls är att rekommendera? (Jag vet att max formellt rekommenderad motorstyrka på båten egentligen är 200 hk, men att marginalerna för vad som fungerar i regel är större i verkligheten.) Vad tänker ni?
  3. Jag måste sannolikt köpa en 150 hp utombordare eftersom min befintliga verkar ha gett upp utan synlig lösning i sikte. Jag funderar på hur man rimligast transporterar en sådan. Behöver man ett special-släp att montera den på, på något vis? Eller går det att helt enkelt lägga den i min VW Caddy, på ”rätt sida” så att inte olja riskerar att hamna där den inte ska vara, med rätt och adekvat stöd? En motor i den storleksklassen väger väl runt 200 kg, så det är förstås ingenting man bara hivar in i ett bagageutrymme för hand hursomhelst. Men någon kanske har matnyttiga tips för sådant här? Tack på förhand! /Adam
  4. Den går bättre i alla fall, upplever jag. Symptomen var inte helt borta när jag slutade köra, men betydligt mer diffusa. Men kanske kan det vara värt att byta alla filter ”bara för att”? Och prova att tanka 98 oktan ”bara för att”…
  5. Har pumpat ut lite i en PET-flaska och då var bensinen grumlig av pyttelite vatten. Jag insåg dock senare att jag missade att kolla att flaskan var helt tom på vatten innan jag pumpade i bensin, så eventuellt var det det vattnet som syntes i bensinen. Körde dock i ngn timme på helt nytankad bensin direkt ur dunken efter det och upplevde att symptomen avtog successivt, även om de inte helt försvann. Kanske kunde det vara idé att byta ut alla filter oavsett?
  6. Intressant. Det var någon annan som var inne på det också, särskilt som den alkylatbensin jag blev tipsad (igen - av verkstan) att köpa innehåller olja. Jag påtalade det för verkstadskillen men han insisterade på att det inte rimligen kan vara det som orsakade problemet. Han vinterkonserverar samtliga motorer med alkylat påstår han - och då är butiken verkstaden tillhör t.o.m. återförsäljare av Yamaha. Det är ju helt omöjligt att som icke motorkunnig själv veta vem man ska tro på. Körde i alla fall en stund på helt nytankad bensin (95 oktan) direkt ur bensindunken, och tyckte att symptomen avtog successivt. Totalt körde jag slut på kanske 10 liter på det sättet. Bara att hålla bägge tummarna. Kanske skulle byta filter etc för säkerhets skull?
  7. Hmm…bensinen ser ut såhär, vilket den väl inte ska…och det har hunnit skikta sig någon halv cm längst ner med vad som förmodligen är vatten? 🙈 Om flaskan står ett tag till lär det väl kanske skikta sig ännu mer. Men om bensin nu normalt ska vara klar och inte grumlig, och om den fortsätter att se ut såhär även efter att allt vatten lagt sig längst ner, så kanske det är något annat smuts i dessutom? 😏
  8. Jag har frågat chat GPT om detta och fått vad som verkar vara ganska rimlig feedback. (Den söker väl av nätet efter alla träffar den kan hitta på liknande problem.) Men jag kollar här oxå. Jag har en Yamaha 150 HPDI 2-takt från 2003, inköpt av mig i höstas. Den har gått under 200 timmar. Den gick kanon hela säsongen. Sedan skulle jag renköra den med alkylatbensin på hösten enligt tips från verkstan, och då sket det sig. Motorn gick varm p.g.a. dålig kylning (trots att jag kopplat på slang enligt samma procedur som jag gjort i alla år med andra motorer). Cylindrarna klarade sig dock. Däremot blev det - efter lååång efterforskning - något knas med spridarna och alla sex blev så igenkörda att de inte ens gick att rengöra i ultraljudstvätt. Ingen jag pratar med fattar hur alla sex kunnat gå samtidigt, men så var det. Något annat fel kunde de inte hitta på verkstan. Jag har nu satt i nya spridare och motorn går…men inte som den ska. Den går normalt på låga varv och på höga varv upp till fullgas. Men i mellanregistret går den ryckigt, så att båten ”hoppar” fram och bromsar in. Ibland vill motorn dö när jag gasar i friläge. Chat GPT tror inte att högtryckspumpen (som är dyr utav h*****e och är svår att få tag i) är trasig, eftersom motorn isåfall inte borde gå bra på höga varv, men hänvisar till möjligen någon av lågtryckspumparna, den s.k. VST-pumpen, igensatta filter, eller kanske vatten i bensinen (vilket jag inte hunnit kolla än men ska). Någon här som har ngt matnyttigt tips/gissning? Som sagt - på verkstan hittade de inget fel efter att de bytt spridarna, och deras dator visar inga felkoder. Lågtryckspumpar etc går att byta och ersätta med tredjepartskomponenter som lär bruka hålla god kvalitet, utan att bli ruinerad. Det skulle jag t.o.m. kunna tänka mig att göra även om jag inte *vet* att de befintliga är trasiga, för att utesluta det felet. Högtryckspumpen vore dock betydligt tråkigare att behöva byta - särskilt om det inte ens är fel på den s.a.s. Tack på förhand för alla tips! /Adam
  9. Kontext: Jag funderar på att lägga en boj i en naturlig hamn med gyttjebotten, där de boende runtomkring har ”annekterade” platser sedan gammal hävd. Familjen har hus i området och en båtplats i hamnen sedan tidigare, men förtöjningen till det gamla bojsänket är borta sedan länge och sänket är förlorat i dyn. Jag vill gärna kunna lägga båten (en DC på 12-1300 kg) i hamnen, men är samtidigt bara vid huset någon vecka varje år. Ibland tar jag mig inte dit alls. Jag vill m.a.o. helst inte lägga många tusen på kvalificerade bojstenar eller ringankare för en plats jag sannolikt kommer att använda tämligen sporadiskt. Jag funderar därför på om man helt enkelt kan använda ett gäng gamla kasserade lastbils-bromsskivor som går att få billigt på någon lastbilsskrot, och hur många (i.e. hur mycket vikt) man isåfall skulle behöva. Alla tips uppskattas! /Adam
  10. Hmm...undrar om en sådan här bilbatteriladdare skulle kunna funka för att driva plottern? Den bör väl fungera i princip som en vanlig DC-omvandlare? Och volt och ampere är ju rätt...
  11. Nej det är jag i och för sig inte. Det kanske finns. Men hur gör man isåfall det (planerar rutter i en separat app på en iPhone/iPad), om själva sjökortet ligger på ett fysiskt SD-kort? Då måste det ju isåfall finnas en app till Mac/PC, som man kan planera rutterna med i datorn, med SD-kortet i? Hur får man annars in sjökortet i iPhone/iPad för att kunna göra rutterna? 🤔
  12. Möjligen. Jag har dock en ganska liten DC (Yamarin 6110) som saknar låsbar hytt, så jag kommer nog att ta med mig plottern hem varje gång. (Om det inte finns något väldigt bra sätt att säkert låsa fast själva plottern.) Jag tycker npg trots allt inte att det är någon jättegrej, särskilt inte som plottern kostar 10k. En transformator kostar ett par-tre hundra. Men visst, jag kan möjligen köpa att den inte ska ingå. Särskilt när det kommer till båtprylar får man ju sannerligen inget extra på köpet. Men det borde åtminstone finnas som tillbehör, utan att man ska behöva lappa ihop en McGyver-lösning på kammaren. Men...jag kanske är ensam om att vilja planera rutter och botanisera runt i menyer hemifrån. Det känns dock märkligt att så gott som ingen annan vill ha den möjligheten. Kanske finns det en iPad/iPhone-app där man kan göra allt sådant iofs? Men hur gör man isåfall det, om själva sjökortet ligger på ett fysiskt SD-kort? Då måste det ju isåfall finnas en app till Mac/PC, som man kan planera rutterna med i datorn, med SD-kortet i? 🤔
  13. Alltså…jag köper verkligen inte det där överhuvudtaget. Det är bara extremt jättekonstigt. Vill ingen annan än jag kunna sitta hemma och skapa rutter etc innan man drar ut? Och WiFi-funktionerna? Vad är de till för om inte för att kunna koppla upp plottern mot ett WiFi-nätverk iland? Eller är de till för ngt annat? Oavsett - bara möjligheten att skapa rutter hemifrån (som för mig förefaller som något helt skälvklart att vilja ha möjlighet till) motiverar en AC-adapter. (Resursslöseriet torde vara försumbart i sammanhanget…vi snackar ju ändå fritidsbåts-branschen, som väl ändå måste ses som en nästan destillerad orgie i resursslöseri som det redan är. 😏) Det känns som detta mest är ett symptom på att det är en ”båtgrej”. Då ska det varken vara billigt eller särskilt logiskt. 🤪
  14. Ibland blir man sådär ställd att man inte ens vet hur man ska förhålla sig. Så känner jag nu när jag köpt min första ”riktiga” GPS-plotter, en Lowrance Elite FS9, och inser att det inte följer med någon 220-12V DC-transformator till vägguttaget. Googlar runt och inser vidare att detta inte ens verkar vara någonting som överhuvudtaget existerar, eller någonting som folk ens efterfrågar. Ingen verkar heller dela min perplexitet inför hur fullständigt bonkers detta är. Jag fattar ingenting. Jag hade tagit för absolut givet att det skulle följa med en sådan transformator, eller allra minst att det skulle finnas som tillbehör. Hade det varit 2001 nu så kanske jag inte blivit fullt lika paff (även om det varit anmärkningsvärt redan då). Men nu, 2025, när plottrarna har inbyggd WiFi och Bluetooth, och man kan ladda ner sjökort från internet?! Och så följer det inte med någon strömadapter för att man ska kunna sitta hemma och testa plottern, ladda ner uppdateringar, utforska den, navigera runt i menyer o.s.v., innan man installerar den i båten?? De enstaka båtägare som efterfrågat en lösning på nätet har fått hitta på olika ”workarounds” med krokodilklämmor till ett båtbatteri hemma, gamla modifierade DC-transformatorer där änden på kabeln klippts och skalats och sedan tillfälligt kopplats till de lösa ändarna på plotterns strömkabel. Riktigt osköna lösningar m.a.o. Och *ingen* verkar tycka att det är anmärkningsvärt att det inte helt sonika skickas med en strömadapter (till en svindyr produkt som kostar 10 k och uppåt). Alltså…detta känns verkligen helt obegripligt för mig. Är det ingen som tycker likadant? Är det inte helt självklart att man vill utforska sin nya, dyra GPS-plotter hemma i lugn och ro?! Någon som har tips på någon smidig (eller osmidig) lösning som funkar? Tack på förhand! /Adam
  15. Hej. Jag köpte i höstas en Yamarin 6110 och är på det stora hela mycket nöjd med ”själva båten”. En kanonfin, snygg och gedigen båt med väldigt goda sjöegenskaper! Jag har väl egentligen bara två ”gripes” med den. Men de är också rätt ordentligt frustrerande. Dels är stuvfacken under all kritik. Sättet man öppnar luckorna under höger och vänster aktersoffa t.ex., är helt bisarrt. För att alls kunna öppna måste man knäppa loss sittdynorna helt, vilket känns otroligt osmidigt, och så öppnas de ”bakifrån och fram” vilket känns helt bakvänt. Det borde ha suttit ”dörrar” under benen istället, men men… Och dels finns det ingenstans att smidigt lägga undan lösa grejor. Man får slänga in allt löst i ruffen, vilket känns lite sunkigt. Men det värsta - kapellet?!? Det kan vara den sjukaste konstruktion jag varit med om. Tredelat kapell gör i sig att det blir en del krångel. Men att sedan få ner och ihop och in kapellet i den därför avsedda skyddsöverdraget med dragkedja…ren lögn! Stora delar av kapellet består av plastrutor (vilken funktion de fyller förstår jag inte riktigt eftersom man i regel sällan kör med kapellet uppe, men jag antar att det är därför). När man ska fälla ner och trycka in kapellet i överdraget är det bara plastrutor i mängder överallt, som inte går att enkelt rulla ihop eftersom de löper över böjen på kapellbågen, och inte att vika eftersom plasten riskerar att spricka då. Och mängden kapellduk och plastrutor som hänger i stora sjok ner från kapellbågarna är långt mycket mer än vad som går att få in i överdraget på något sätt jag ens kan drömma om. Jag har sett bilder på Yamarin 6110-båtar där kapellet syns ligga prydligt och fint i sitt lilla ”kuvert” i aktern. Men hur dessa ägare lyckats med den bedriften övergår mitt förstånd. Ni som äger eller ägt samma båtmodell - vad är det jag missar?! Finns det något speciellt trick som jag bara inte lyckats klura ut?! All hjälp uppskattas! /Adam
×
×
  • Create New...