Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

yodabaggins

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om yodabaggins

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nej, jag har inte kollat det. De sitter ju s.a.s. bra när båten ligger på trailern. Skrovet vilar framför allt på kölrullarna men stöttas upp av stödrullarna. Allt ligger ”fint” och eftersom stödrullarna är precis motsatsen till självjusterande (en omständlig anordning som är ett litet h att justera) så vill jag inte ändra dem om jag inte måste. Funderade bara, till att börja med, på om en sådan sak alls kan göra en avgörande skillnad, om stödrullarna tar emot när man väl börjar rucka på skrovet. OM det kan vara så, kan det ju vara idé att dra ner dem en smula och se om det löser problemet…
  2. https://trailershop.se/produkt/tillbehor/kolrullar/kolrulle-300mm-i-polyuretan/ Skulle dessa kunna vara ett alternativ? De har samma dimensioner och borde alltså bara gå att ersätta Biltema-rullarna med. Står dock att de är lämpliga till aluminiumskrov…vad nu det ens betyder? Är de betydligt bättre lägger jag såklart gärna 1200:- på tre sådana här. Men jag vill ju inte slänga 1200:- ”i sjön” bara för att upptäcka att det visst inte gjorde någon som helst skillnad alls… 😏 Kan själva metallaxeln göra någon skillnad?
  3. Det är väl inte mycket ”lager” att tala om i kölrullar öht? Eller räknas plasten som ska löpa mot axeln som ett sorts lager? Kan det skilja så mycket alltså? Sålänge det är rätt typ av plast borde väl skillnaden vara relativt marginell? Min erfarenhet av Biltema kontra dedikerade branschbutiker (kanske i synnerhet när det gäller marina tillbehör) är att BT säljer i princip samma grejor men utan de absurt saltade ockerpriser som marinshoper gärna tar bara för att de är marinshoper. 🙈 Men det kanske inte gäller alla produkter…?
  4. Otroligt märkligt. Min vinsch är specad till 1150 kg. Din till 1130. En Bella 620 DC bör vara iaf ett par hundra kilo *tyngre* än min Bella 640 HT. (640:n har ganska låga fribord bl.a., liksom många lite äldre båtar.) Att få i båten är lika omöjligt som upp. Att dra med rep i aktern är bara ett skämt för mig. Detta blir bara konstigare och konstigare… 🤔 Alltså…jag är iofs verkligen ingen strongman. Men inte mkt klenare än genomsnittet heller tror jag. Det bör inte hänga på det…
  5. Hmm. Att bakre kölrullen är i höjd med, eller t.o.m. under, vattenytan hjälper inte ett smack. När trailerns hjul är i vattnet upp till fälgkanten (d.v.s. så att vattenytan inte når upp till naven/hjullagren) så ÄR bakre kölrullen i höjd med vattenytan. Men som sagt. Det hjälper inte. I princip hela trailern måste under vatten, så att åtminstone de två bakre kölrullarna är en bra bit *under* vattenytan medan bara de allra främsta kölrullarna överhuvudtaget syns, för att det alls ska vara möjligt att få i/upp båten. Backar jag kortare än så kan jag stå och putta på fören av all min kraft, gunga och puffa och stånka pusta tills jag kräks, eller dra i ett rep i aktern tills köttet i fingrarna är avslitet ner till benet, utan att båtjäveln rör sig en millimeter när jag ska i med den. Att få upp den är lika omöjligt. Veven tar stopp till slut. Det går inte. Och din båt är dubbelt så tung som min. Jag fattar ingenting… 🧐
  6. Tack för ett inlägg med lite nyanserat perspektiv. Jag har ingen egen erfarenhet av hjullagerstrul, och då har jag haft en gammal obromsad, amerikansk float-on-trailer i ett flertal år, som fått bada med nav och allt i både sött och salt. Det är ”alla andra” som pratar om faran med att backa ner i vattnet, p.g.a. risken för vatten i hjullagren med korrosion och skit som följd. Särskilt i saltvatten. Eftersom min bromsade trailer är sprak ny sedan i fjol har jag velat vara extra försiktig. Och eftersom jag själv inte har ngn koll och låter andras omdöme guida mig i sådana här ”fackliga”, tekniska frågor. Men möjligen är det inte hela världen att i värsta fall byta hjullager efter några säsonger? Ska man kanske se det som en förbrukningsdetalj/kostnad som helt enkelt hör till båtlivet? Edit: Trailern är en WT-trailer, inte TK. Toppkvalitet till underpris eftersom den varmgalvas av underbetalda polacker… 🙈😬 Men det är en finfin trailer som folk reagerar på, så kvalitet är det iaf.
  7. Såvitt jag kan se/avgöra så är det ganska bra med fett i kölrullarna…
  8. Jag har en drygt 6-meters, totalt 1000 kg tung Bella 640 HT. Förra året köpte jag en rejäl, bromsad trailer från TK-Trailer. Kölrullarna var dock ganska smala (15 cm) så jag köpte rejälare från Biltema: https://www.biltema.se/bat/battrailers/kolrullar/kolrulle-2000017688 En bekant svetsade nya fästen och ersatte tre av kölrullarna med dessa. Totalt vilar båten på fyra kölrullar när den ligger på trailern, samt en stödrulle på var sida per kölrulle. Rullarna löper fint när båten inte ligger på, såvitt jag kan bedöma. Båten är dock ett rent h-e att få i och upp. Jag vill inte backa ner med hjulen i vattnet, det är ju liksom hela idén för att skydda hjullagren. Särskilt eftersom trailern är ny och jag vill lägga båten i bohushavet (hela vitsen med att köpa bromsat för att kunna köra långt - bor i Värmland). Med det GÅR INTE att få i/upp båten utan att backa ner i princip hela trailern under vattnet. Tvärstopp om man inte är Hulken eller Thor. Vad kan det vara? Behöver jag svindyra kölrullar? Kan det vara att jag ska sänka stödrullarna…att för mkt vikt hamnar på dem? Behöver jag fler kölrullar? Som det nu är känns nästan hela prylen med min nya, fina bromsade trailer bortkastad eftersom: 1. Det INTE GÅR att få i/upp båtfan när man backar ner trailern som man ska (utan att dränka navet). 2. Det INTE är läge att backa ner trailern under vatten i det salta västerhavet. Alla tips är uppskattade!
  9. Tack för flera svar redan! Jag har funderat lite i de där banorna, Mange. Det måste ju vara bättre att svetsa huset tills vidare så att det s.a.s. "håller så länge det håller" (vilket ju kan vara länge...inte säkert att det behöver renoveras invändigt på ett bra tag ju), än att inte göra något alls med följd att sprickan kanske växer så att hela drevet måste bytas i alla fall. Ingen idé att ha kvar möjligheten att eventuellt kunna renovera växelhuset någon gång, om förutsättningen för det är att inte alls laga sprickan. En trasig motor med ett utbytbart växelhus istället för en hel motor med icke utbytbart växelhus, lixom... Kanske skulle man passa på att kolla att allt är ok inne i växelhuset först, och eventuellt byta ut det som är slitet, innan man sedan svetsar igen alltihop. Som sagt, klart bättre alternativ än att köpa ett helt nytt drev redan nu åtminstone... Fast jag tycker ändå att det bör gå att fixa utan att permanent sabba möjligheterna att komma åt insidan efteråt. Dra nya gängor i efterhand eller nåt...? Får ta och leta reda på någon som har svart bälte i svetsning och kan sina grejor helt enkelt... :-P
  10. Jag gick härom veckan på en sten i låg fart med min Yamaha 225 -89. Jag tittade lite på drevet när jag hissade upp motorn men såg inget då. Senare, när jag drog upp båten, såg jag dock att spetsen på skäddan gått av, samt att (vilket var värre) det blivit en liten spricka i bakkant på propellerhuset, precis vid "mynningen" där propellern sitter. Inget verkar dock ha hänt med växelhuset - allt funkar som det ska, det läcker ingen olja o.s.v. Det känns ju dock inget vidare att det blivit en spricka. Jag var inne med motorn till den lokala marin- och propellerservicen i stan (Kristinehamn) och fick utlåtandet att det i princip "inte är något att göra". Tydligen sitter ringen som säkrar hela växelhuset gängad på insidan, precis innanför propellern. Skulle sprickan svetsas igen kommer gängorna enligt uppgift att smälta sönder, vilket innebär att det aldrig mer kommer att gå att komma åt växelhuset, om något skulle krångla där. Alternativt plockar man ut allting ur växelhuset och svetsar igen sprickan när det är tomt, men då får man istället inte tillbaka grejorna eftersom man inte kan säkra växelhuset, återigen till följd av att gängningen smälter när man svetsar. Jag vägrar att riktigt gå med på att det inte ska finnas någon väg runt detta. En liten spricka som i nuläget inte innebär några funktionsfel men som kan göra det om den blir större, men som "inte går" att laga p.g.a. en gängning på insidan? Nä...kom igen...!! Finns det någon "förståsigpåare" därute som kan lite om sådant här, som skulle kunna komma med ett alternativt utlåtande, eller möjligen har något tips på något annat sätt att lösa problemet (som INTE innebär att byta hela drevet)...??
  11. Hej. Jag har en Bella 640 HT som jag är väldigt nöjd med. Det sitter en driftsäker gammal Yamaha 2-taktare på den, vilket jag gillar p.g.a. den rappa responsen, de låga underhållskostnaderna m.m. Dock är frugan inte så förtjust i "bullret" (vilket inte alls stör mig lika mycket...men sådär brukar det ju vara :-P). Jag har funderat på möjligheterna att sätta på en sådan där motorbrunnskåpa för att minska bullret. Det är ju inte jättesnyggt, men utifrån vad jag hört så får man ner ljudnivån ganska ordentligt med en sådan. Sålunda: Finns det någon här som har tips på hur man får tag i en motorbrunnskåpa, eller hur man skulle kunna tillverka en? Jag är dessvärre inte direkt någon "fixar-frasse" som snickrar ihop dylika saker på en kvart med vad som råkar ligga i garaget, utan jag skulle nog behöva ganska utförlig hjälp med vad man skulle kunna använda och hur man skulle kunna gå tillväga - OM det inte finns färdiga sådana där kåpor att få tag i någonstans, förstås. Tacksam för all hjälp jag kan få! /Adam
  12. Ok, avvaktar med lister utvändigt då. Kanske kollar upp möjligheter att göra något med sådant där flexiteek framöver, men det får bli en senare fråga isf. Tack återigen för input! :-)
  13. Ok! Låter ju bra! Listerna jag tänkt sätta dit kommer sitta invändigt (runt sittbrunnen, pulpiten, insidan av "doghouse" etc, så de är skyddade från väder och vind när båten ligger i hamn. :-) Hade en liiten liiten fundering på att även sätta lister över aluminiumramen runt rutorna på utsidan av doghouse...tror att det skulle kunna lyfta looken ansenligt...men det kanske inte går att göra överhuvudtaget (nåta fast trä över metall på det sättet)? Då skulle ju de listerna dessutom bli exponerade för vädret, vilket kanske komplicerar det hela ytterligare? Detta var dock bara ett löst infall jag fick. I första hand tänkte jag som sagt nåta invändigt. Jättetack för svar i alla fall! :-)
  14. Hej. Funderar på att sätta teaklister (L-lister och U-lister) på valda detaljer i min Bella 640 HT, för att ge en lite flottare "touch" och för att dölja fula skarvar som syns här och där. Har dock läst runt lite och det verkar ju vara ett litet h... att nåta teak. Då har det iofs handlat om hela teakdäck, vilket väl kanske är en helt annan sak. Man ska nåta mellan teakribborna men sätta "släpptejp" mot plastdäcket för att tillåta teaken att röra sig o.s.v...verkar knixigt värre? Jag hade dock som sagt enbart tänkt sätta fast enstaka lister - inget avancerat "pusslande" som om man skall lägga ett däck. Går det bara att helt sonika nåta/limma fast listerna mot plasten, eller måste man göra på nåt helt annat sätt?
  15. Ojdå...råkade visst posta i fel forum...Bellan är ju inte direkt någon segelbåt... :-P Sorry. Men ni kanske har nåt tips ändå?
×
×
  • Skapa nytt...