Jump to content
Sunday 19 September 2021

Johannes1018

Medlemmar
  • Content Count

    70
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

13 Trovärdig

About Johannes1018

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Varken Tohatsu eller Honda kan leverera jetmotorer till Europa pga avsaknad i CE märkning. inte heller Yamaha kan få fram detta till Sverige så nu återstår svar från Mercury.
  2. En bränsleslang är ju en rätt liten sak att byta så det kan det vara värt att testa.
  3. Jag har faktiskt tänkt testa det, det finns en konverterar för de befintliga motorerna men ganska lång leveranstid… http://outboardjets.com
  4. Har du koll på ventilen till tanken så den är lite öppen och syre kommer in? det finns också bra medel ni kan hälla i tanken för att rensa systemet. Även något bränslefilter kan behöva bytas kanske?
  5. Bra fråga, hur ser jag det? det är nya Buster och Linderbåtar, S1,M1&445max
  6. Nu kan jag uppdatera med hur utfallet varit såhär långt. jag har satt denna ”bur” på tre båtar. två av dessa burar har blivit totalförstörda. vid dessa två tillfällen har då bara burarna blivit förstörda men propellern har klarat sig helt utan skråmor, inte heller någon annan del av motorn tog skada. fakta: -buren är dyrare, nästan dubbelt så dyrt som propellern vilket gör det olönsamt - skyddet tog tid att montera och jag var tvungen att borra i motorn för att få fast skyddet vilket drar ner andrahandsvärdet - skyddet gjorde att motorn tappade 1000varv och 10knop i maxfart (på både 25&40hk Yamaha) fördelen med skyddet var dock att när det normalt sett hade tagit stopp på ett grund kunde kunden nu ta sig till hamn på egen maskin Sammanfattningsvis, vi kommer inte fortsätta med propellerskydd…
  7. Just nu vill jag få fram hur mycket bensin min båt förbrukar, inte via en analog tankmätare utan genom förbrukning så som en https://www.seasea.se/garmin-gfs-10-bränslesensor?gclid=Cj0KCQjw4eaJBhDMARIsANhrQABtjUz3_CSm6mAJ-faefso-SFJz6X_Zr3rI-1x-9QT66Vv7k276RyUaAh0ZEALw_wcB men även motorn som är en Yamaha ska ha detta inbyggt så det ska gå att läsa ut på något vis.
  8. Kan inte hålla med mer! när jag ser möjligheterna med all den data vi skulle kunna få ut och använda skulle gynna alla. NMEA borde vara öppet
  9. Hej! jag söker med ljus och lykta dokumentationen för NMEA! jag hittar några wiki sidor men är ute efter det kompletta dokumentet som beskriver NMEAs uppbyggnad. tycker det skulle vara superspännande att forska mer i vilken data och funktionalitet man kan få ut av motor och teknik. någon som vet var den kan hittas?
  10. Jag har inte erfarenhet av Honda men mycket god erfarenhet av Yamaha och skulle välja den alla dagar i veckan. går tyst, enkla att serva, minimala vibrationer och bra kvalitet. jag har också hört att dessa ska vara stöldbegärliga men jag har inte haft några problem med det. Jag har DNA märkning och spårsändare vilket jag kan rekommendera, tror tjuven tänker nått varv till innan stöld även om det såklart inte är en garant.
  11. Hej Qetuop Jag har Buster S1 och M1 med 25 samt 40hk. Min båda är fyrtaktare (Yamaha) men med två respektive 3 cylindrar. 40hk med tre cylindrar låter betydligt mindre och när jag gasar går den steglöst dvs den är väldigt enkel att krypköra med. 25hk låter lite mer, är svårare at krypköra med då gasen har en viss ketchup-effekt, jag antar att det finns en rent teknisk skillnad här, kanske att gasen på 40hk är elektrisk eller något annat. Jag skulle satsa på 40hk. hoppas det kan ge en viss vägledning.
  12. Hej, jag har en del över från mina båtar. skicka ett meddelande så ser vi vad jag har.
  13. Jag har en Noco Genius GB70 Boost HD Jumpstart 12V fungerar kanon och kan starta bilar och båtar ett 20tal gånger på en laddning. Går också koppla USB laddare till den om man får slut på kräm i telefonen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy