Jump to content
Monday 06 February 2023

Johannes1018

Medlemmar
  • Content Count

    101
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

20 Expert

About Johannes1018

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag kan passa på att förtydliga att 2023 är sista året för 3G och 2025 För 2G. MEN, på vissa platser där operatörerna ser att 2G och 3G används sällan kan det ske snabbare.
  2. Är det en bensinare? Testa att köra 5-10liter akrylatbensin, renar systemet bra på ställen man inte kunde ana var smutsigt. Efter det kan du köra samma soppa igen. är det en aluminiumbåt? Vi har ibland fått samma typ av problem när någon kabel blivit skavd och båten blir fel ”jordad”
  3. Det verkar som att det är löst nu. vi har kört med akrylatbensin, ca 8 liter och det har rensat systemet. båtarna har stått inomhus i vinter men temperaturen har gått väldigt upp och ned. Jag antar att det gjort sitt med bensinen. Nu har vi kört den ett tag och det verkar som att den blivit frisk igen! nu ska samma göras på nästa, skönt om det inte är värre än så!
  4. Ja ingen skillnad. den ena båten gick som en klocka förra året, ca 70h i år kördes den ca 10h. Det sista var en tur på 50 min sedan dog den. Sedan dess dör den direkt man drar på gasen med växel i.
  5. Jo det är det men sjukt drygt att släpa iväg den och vara utan den. Skulle vara bra mycket bättre att lösa ”själv”
  6. Hej alla kloka. jag har fått ett problem med två av mina båtar. Båda är Buster S1 med 25hk Yamaha motorer från 2021. när man lägger i växel och gasar dör motorn. det samma gäller för fram eller back. Om jag har neutral i och gasar direkt på motorn genom att dra i vajern vid motorn går den upp i varv och dör inte. Jag har testat följande: Byta tändstift kontrollera bränsleslang sett så att inget är i kläm vid gasreglage har ni någon mer aning om vad det kan vara?
  7. Om du inte redan hittat en så har jag en Buster S1 med en 25hk från 2021 som man tiltar manuellt till salu. det är hur som helst inget problem att hissa en 25hk manuellt
  8. Rib finns också med alubotten, det är ett tåligt alternativ. Men även dessa ganska tunga. Oavsett båt skulle jag välja en jetmotor så kan du slippa oron för att gå grund! https://www.westgear.se/jet-fourstroke-25-80/
  9. Hej! en av mina båtar, en Buster S1 med 25hk Yamaha (2021) har idag ingen eltilt, går detta eftermontera? knapparna sitter på reglaget men hydrauliken är inte vid motorn. tacksam om någon kan ge svar!
  10. GPS, visar samma på plotterns skärm och telefonens sjökort
  11. 33knop, Yamaha 50HK på en Linder 460 med två pers. båt och motor från 2022.
  12. Kan bero på olika saker. Om jag inte misstar mig ska den blinka typ 1ggr sen mellanrum sedan 2ggr för felkod 12 osv. hur blinkar din? När våra motorer blinkar brukar det vara för olja som behöver fyllas på.
  13. Jag har ett antal M1 och S1, tror inte det är nån större konstruktionsskillnad till L modellen mer än längd och bredd. För att börja från början. båtarna får under tillverkning och montering väldigt mycket aluminiumspån liggandes på ett sätt att dessa hamnar vid pumpen. Pumparna som sitter i är inte så värst bra och nätet som ska hindra skräp lyckas inte alltid så bra med sitt jobb så tyvärr pajar pumparna ibland, på mina 20st busterbåtar har 5pumpar gått sönder inom ett år (båtarna är nya) I sidorna på båten sitter flytelement som ska hindra båten från att sjunka, om det värsta inträffar. Det kommer hindra plotter osv i styrpulpeten att bli förstörd men batteri, bränsletank osv hamnar under vatten (vi har tyvärr fått erfara det från en båt där pumpen gick sönder i kombination med spöregn) mellan toften där batteriet sitter och skrovet där pumpen sitter finns ett ganska stort öppet hål där kablar osv går, vattenfylls båten så kommer det ganska snabbt ner där. på det hela taget finns det lite utveckling kvar på båtarna men det som är fungerar så länge inte fler delar fallerar samtidigt! vi har satt in en sensor i skroven på våra båtar som känner av och larmar om vattennivån båt över länspumpen, för säkerhets skull.
  14. Den första varianten använder vi till våra VÅG.NU båtar och har gjort så under hela förra året. Inga fula märken och elasticiteten är lika bra i år. kan starkt rekommendera den!
  15. Jag var laddad till tusen över båda båtmässorna där jag äntligen skulle ställa ut och lansera vår grymma tjänst! mycket förberedelser gick i stöpet men förhoppningsvis kan vi använda allt på någon av de flytande mässorna. jag ringde till och med till allt för sjön när restriktionerna ströks och frågade om det inte gick att få ihop en mässa i alla fall men det var såklart lite för optimistiskt 😉 ja ja, jag tror starkt på mässor för att stärka ett varumärke, även för de som säljer tillbehör är det nog succé men för tillverkarna är det nog bara omständigt. många stora båt-affärer har idag egna hallar som är nära nog en egen mässhall men som är öppen året runt.
×
×
  • Create New...