Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Nisse-H

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Nisse-H

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag köpte Dantracker GPS-spårare för 3 år sedan med 10-årigt abonnemang. Nyligen gick företaget i konkurs och därmed försvann 7 års avgifter till dem. Nya ägare (?) har nu köpt konkursboet och driver vidare företaget med samma produkter och samma namn, men erkänner inte inbetalda abonnemang eller garantitider. Istället skickar de mejl efter mejl om att man ska köpa nytt abonnemang hos dem. Dessutom så glömmer de nämna att deras produkter är kopplade mot Internet över 2G och 3G-mobildata som kommer tas ur drift 2023 och då kan man bara använda deras produkter som brevpress. Nedläggningen av dessa telenät var inte bestämt, eller åtminstone inte offentligt diskuterat, när jag köpte min Dantracker GPS-spårare, i så fall hade jag naturligtvis inte köpt den. Jag tror att "gamla Dantracker" kom på att de inte ville/kunde uppdatera alla sina abonnemangsprodukter till 4G-hårdvara och därför sattes företaget i konkurs för att bli av med alla gamla kunder krav på uppdatering/utbyte. Och vill nu sälja produkter som snart är obsoleta för att därefter gå i konkurs igen med nya fräscha abonnemangspengar i fickan. Köp inte av Dantracker, förläng inte abonnemang hos dem! För min del så har jag hittat ett bra alternativ från annat företag men jag går inte in på vilket här för då kan vissa tro att denna text egentligen går ut på att promota dem.
  2. Eftersom det är ett lite mindre fix att göra så är det lite väl långt till Bergshamra, det är 40 distans för en t o r resa. Har någon här i forumet erfarenheter av Lidingö Marin eller Nordwall Marin (som också ligger på Lidingö)?
  3. Hej! Behöver göra lite fix med min Evinrude G2/300 motor. Båten ligger i Vaxholm och det finns lite olika båtverkstäder i denna del av skärgården som skriver på sina hemsidor att de servar Evinrudemotorer. Jag har inte behövt besöka någon av dem tidigare så jag har ingen erfarenhet om vilken/vilka som är bra och vilka man helst ska undvika. Finns det någon här på forumet som vill rekommendera någon verkstad (eller varna för någon)? Tack på förhand Nisse
  4. Köpte båt (Anytec aluminiumbåt) för två år sedan och bytte nyligen anoder för första gången på båten och på motorn. Båten levererades med zinkanoder men nu bytte jag till aluminiumanoder eftersom båten ligger i Stockholms skärgård, dvs i bräckt vatten. Visserligen finns det lika många synpunkter på vilket anodmaterial man ska i vilket vatten som det finns tyckare - men när jag har pratat med flera tillverkare av anoder så verkar de bestämda över att aluminiumanoder är bäst i bräckt vatten. Innan någon börjar skriva/undra/ifrågasätta varför man ska ha aluminiumanoder på ett aluminiumskrov så passar jag på att nämna att det är inte samma aluminiumlegering i anoderna som i båtskrov och anodernas sammansättning är till för att de, och inte båtskrovet, ska förbrukas/offras. Noterar nu efter två månader att de nya aluminiumanoderna slits/förbrukas mycket snabbare än de gamla zinkanoderna. Då uppstår frågan - är detta bra eller dåligt? Jag tänker att man har offeranoder för att de ska "offra sig" och därför är det bra att de förbrukas snabbare än zinkanoderna. Men tänker jag rätt? Tack på förhand för kloka synpunkter 🙂
  5. Motorn är en Evinrude G2 och de har väldigt stor "rörlighet" så det är inga problem att ha den helt uppe ur vattnet. Vi låter båten (Anytec 747Cab) ligga i vattnet hela vintern eftersom vi kör en hel del även sen höst och tidig vår, och i vintras fanns det ingen is alls i Stockholmsområdet så då blev det mycket körning också. När båten ligger i spat då det finns risk för frost låter vi alltid motorn ligga nere för att inte riskera att den fryser sönder.
  6. Lyckligtvis ligger båten i Stockholms skärgård så vi har bara tulpaner på hösten. Inte så många svar på min fråga ännu - men det kanske är en för banal fråga för att skapa engagemang. Hittills bara svar FÖR att lyfta motorn, och då kan jag inte låta bli att undra, varför gör inte alla så? Bara lättja?
  7. Finns det någon anledning/fördelar med att tilta upp en utombordare - helt upp ur vattnet - när båten ligger i hamn? Under tulpansäsongen är det givet att tilta upp, men finns det fördelar med att göra det under övriga (icke-vinter) säsonger? Finns det nackdelar med att göra så?
  8. Hej! Var lite trött när jag skrev huvudinlägget igår kväll. Menar FÖRTÖJNINGSLINOR och inte förankringslinor. Sorry! När jag skriver om tidsbesparing med fasta öglor så tänker jag att ofta när man haft någon gäst med på båten som skall fästa linor kring knaparna så får jag sedan göra om jobbet eftersom jag inte är riktigt nöjd med vad/hur de har gjort det. Kanske bara jag som är petig, med det är också min båt (och ev grannbåtar) som får ta stryk om en lina lossnar. /Harry PS: Intressanta svar som kommit in hittills 🙂
  9. Finns det någon anledning till att inte ha färdiga öglor på fasta förankringslinor, i den ända som läggs runt knapar? Min tanke är att när man kommer med båten till dess normala hemmaplats så tar man bara de fasta förtöjningslinorna och lägger de färdiga öglorna runt båtens knapar istället för att surra dem runt knaparna varje gång. Som jag ser det så är fördelarna att man spar tid och det blir rätt avstånd/spänning varje gång oavsett vem som skall surra båten. En förutsättning är naturligvis bra ryckdämpare som kompenserar för variation i vind och vattenstånd. Kanske skall tillägga att jag har en 8m båt som väger under 2 ton fulltankad vilket gör att man orkar flytta den lite för hand genom att dra i förtöjningslinor och därför är det ingen risk att båten kan "fastna" i öglor i förtöjningslinor för att man inte orka lätta på öglorna från knaparna. Tänker jag fel på något sätt? Och om inte, varför ser man inte detta på några båtar - varför är det inte standardvariant, åtminstone för mindre båtar?
  10. Tack för alla svar/kommentarer på min utslängda fråga. Har nu köpt (tack vare tips i denna tråd) ett par Lizard Crew 3S som sitter fantastiskt skönt på mina ganska breda framfötter. Har annars ofta problem med skor som är för smala där framme. Dessutom är skon himla snygg. Hur som helst - jättesköna men jag har inte hunnit prova dem i vatten ännu. Lizard (f ö italienskt företag) hävdar att de är 100% vattentäta. När jag har haft på mig dem hittills så verkar de andas bra. Jag köpte skorna på www.onedesigncenter.se där de var billigast i landet (910 kr), nästa inköp blir Lizards höga stövel Lizard Spin 🙂 Om någon funderar på att köpa dessa skor över nätet utan att prova dem innan så kan det vara bra att veta att de är lite stora i storlekarna, skulle säga ett halvt nummer större än "normalt". Jag brukar ha strl 44,5 och de jag har köpt är strl 44 ( de finns bara i helnummer) och känns som något större än så, kansek för att de är behagligt breda i framfoten. OBS: Det finns även en modell som bara heter "Lizard Crew" utan "3S"-beteckningen och dessa har en mesh-överdel och är inte vattentäta.
  11. Lätt val tycker jag - en Anytec med Evinrude G2-motor, snålaste och starkaste motorn med 5-års serviceintervall. Du skriver att ni åker mycket - varför då en öppen båt? Med en hyttbåt förlänger man säsongen till det dubbla eller mer, och har man stor taklucka så får man ändå vind i håret och "öppen-båt-känsla" varma dagar, speciellt när man kör med öppen dörr både fram och bak. Så tycker jag som själv kör en Anytec 747 Cab med en Evinrude 300hk - året om. Drar under 1,1 l/M vid marschfart 24 knop,och toppar 49 knop vid behov . Man kan tycka att jag inte är helt neutral, eller så ser man det som att jag är väl insatt 🙂
  12. Har behov att tömma bensintanken på min Anytec när den ligger i sjön - hur gör man det enklast? Jag vill hälla över bensinen till jeepdunkar som kommer stå på durken, så då fungera inte häverteffekten då båtens bensintank kommer vara lägre än mottagande kärl. Något tips på bra metod eller pump eller ... ?
  13. Är det möjligtvis så att du misstolkar bilden som länken leder till? Bilden är ju lite "klippt" i vänsterkanten. Man ser inte hela antennen på bilden och det står i produktspecifikationen att antennen är 60 cm lång. Tycker du att 60cm är för kort?
  14. Hej, någon som vet om en sådan här antenn: https://www.comstedt.se/produkt/amfm-radioantenn-for-ruta som man tejpar fast på rutan är något att ha, dvs har den bra mottagning?
  15. Märkligt påstående - alla välgjorda Gore-tex-skor är 100% vattentäta. När jag kolla på Vessi-skor så finns det inget som säger något om att de har en "båtsula". Nja - jakten fortsätter, men tack Peka67 för dina försök hittills 🙂
×
×
  • Skapa nytt...