Jump to content
Tuesday 12 November 2019

Nisse-H

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Nisse-H

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Var lite trött när jag skrev huvudinlägget igår kväll. Menar FÖRTÖJNINGSLINOR och inte förankringslinor. Sorry! När jag skriver om tidsbesparing med fasta öglor så tänker jag att ofta när man haft någon gäst med på båten som skall fästa linor kring knaparna så får jag sedan göra om jobbet eftersom jag inte är riktigt nöjd med vad/hur de har gjort det. Kanske bara jag som är petig, med det är också min båt (och ev grannbåtar) som får ta stryk om en lina lossnar. /Harry PS: Intressanta svar som kommit in hittills 🙂
  2. Finns det någon anledning till att inte ha färdiga öglor på fasta förankringslinor, i den ända som läggs runt knapar? Min tanke är att när man kommer med båten till dess normala hemmaplats så tar man bara de fasta förtöjningslinorna och lägger de färdiga öglorna runt båtens knapar istället för att surra dem runt knaparna varje gång. Som jag ser det så är fördelarna att man spar tid och det blir rätt avstånd/spänning varje gång oavsett vem som skall surra båten. En förutsättning är naturligvis bra ryckdämpare som kompenserar för variation i vind och vattenstånd. Kanske skall tillägga att jag har en 8m båt som väger under 2 ton fulltankad vilket gör att man orkar flytta den lite för hand genom att dra i förtöjningslinor och därför är det ingen risk att båten kan "fastna" i öglor i förtöjningslinor för att man inte orka lätta på öglorna från knaparna. Tänker jag fel på något sätt? Och om inte, varför ser man inte detta på några båtar - varför är det inte standardvariant, åtminstone för mindre båtar?
  3. Nisse-H

    Skor?

    Tack för alla svar/kommentarer på min utslängda fråga. Har nu köpt (tack vare tips i denna tråd) ett par Lizard Crew 3S som sitter fantastiskt skönt på mina ganska breda framfötter. Har annars ofta problem med skor som är för smala där framme. Dessutom är skon himla snygg. Hur som helst - jättesköna men jag har inte hunnit prova dem i vatten ännu. Lizard (f ö italienskt företag) hävdar att de är 100% vattentäta. När jag har haft på mig dem hittills så verkar de andas bra. Jag köpte skorna på www.onedesigncenter.se där de var billigast i landet (910 kr), nästa inköp blir Lizards höga stövel Lizard Spin 🙂 Om någon funderar på att köpa dessa skor över nätet utan att prova dem innan så kan det vara bra att veta att de är lite stora i storlekarna, skulle säga ett halvt nummer större än "normalt". Jag brukar ha strl 44,5 och de jag har köpt är strl 44 ( de finns bara i helnummer) och känns som något större än så, kansek för att de är behagligt breda i framfoten. OBS: Det finns även en modell som bara heter "Lizard Crew" utan "3S"-beteckningen och dessa har en mesh-överdel och är inte vattentäta.
  4. Lätt val tycker jag - en Anytec med Evinrude G2-motor, snålaste och starkaste motorn med 5-års serviceintervall. Du skriver att ni åker mycket - varför då en öppen båt? Med en hyttbåt förlänger man säsongen till det dubbla eller mer, och har man stor taklucka så får man ändå vind i håret och "öppen-båt-känsla" varma dagar, speciellt när man kör med öppen dörr både fram och bak. Så tycker jag som själv kör en Anytec 747 Cab med en Evinrude 300hk - året om. Drar under 1,1 l/M vid marschfart 24 knop,och toppar 49 knop vid behov . Man kan tycka att jag inte är helt neutral, eller så ser man det som att jag är väl insatt 🙂
  5. Har behov att tömma bensintanken på min Anytec när den ligger i sjön - hur gör man det enklast? Jag vill hälla över bensinen till jeepdunkar som kommer stå på durken, så då fungera inte häverteffekten då båtens bensintank kommer vara lägre än mottagande kärl. Något tips på bra metod eller pump eller ... ?
  6. Är det möjligtvis så att du misstolkar bilden som länken leder till? Bilden är ju lite "klippt" i vänsterkanten. Man ser inte hela antennen på bilden och det står i produktspecifikationen att antennen är 60 cm lång. Tycker du att 60cm är för kort?
  7. Hej, någon som vet om en sådan här antenn: https://www.comstedt.se/produkt/amfm-radioantenn-for-ruta som man tejpar fast på rutan är något att ha, dvs har den bra mottagning?
  8. Nisse-H

    Skor?

    Märkligt påstående - alla välgjorda Gore-tex-skor är 100% vattentäta. När jag kolla på Vessi-skor så finns det inget som säger något om att de har en "båtsula". Nja - jakten fortsätter, men tack Peka67 för dina försök hittills 🙂
  9. Nisse-H

    Skor?

    Varken Musto GP Race eller Dynamic Pro 2 är vattentäta 😞
  10. Nisse-H

    Skor?

    Jag letar efter en "teknisk seglarsko" - dvs inte käck loafer - med greppsäker sula för våta däck, och MED GORE-TEX eller liknande material i hela överdelen. Dvs vattentät utifrån och andas inifrån. Vill ha både i dam- och herrstorlek. Har inte hittat någon sådan sko, men kanske någon här som känner till någon?
  11. Time Left: 9 months and 11 days

    • Säljes
    • Used

    FRIHET OAVSETT ÅRSTID! Nu börjar säsongen för en Anytec med hytt. Båten ligger i vattnet i Vaxholm. ANYTEC 747 CAB hyttbåt helt i aluminium. Mycket kraftig helsvetsad båt som tål hårda tag till sjöss – året om. Årsmodell 2015 – dvs senaste modellen. Uttagen i maj 2015 - endast 170 gångtimmar - och garanti på motorn till maj 2020. Mycket gott skick och har alltid förvarats i varmhall på vintrarna. Längd: 8,08 m Bredd: 2,55 Max personer: 8 (varav plats för 7 personer inne i hytten). Motor: Evinrude G2, dvs senaste modellen, 300 hk Drivmedel: Bensin Bränsletank: 350 liter Toppfart: 49 knop Fantastisk motor med garanti till maj 2020 och 5-årsintervall för motorservice! Starkaste och bränslesnålaste motorn i sin klass., och med lägst underhållskostnader. Motorn har (urkopplingsbar) automatisk triminställning och valbar nivå på servostöd till styrningen. Det är mycket ovanligt att Evinrude-motorer stjäls då de inte har återförsäljare/servicenät i våra östliga grannländer. Därför är båtförsäkring med Evinrude-motorer betydligt billigare än med andra alternativ (för oss 6.000 kr billigare per år) och dessutom får man behålla motorn 🙂 Samtliga aluminiumytor ovanför vattenlinjen är behandlade med Anytecs patenterade ytbehandlingssystem M-400 som förebygger oxidation. Hela båten, motorn och all utrustning är i utmärkt skick. Sweboat-besiktigad (utan anmärkningar) i juni 2019 Båten är genomgången av Anytecs serviceteam i augusti 2019. Motorn är genomgången av Evinrudes tekniker i juni 2019. Nytt batteri i maj 2019 Nya anoder skrov/akter i maj 2019 Bottenmålad april 2017 Både båt och motor är Securmark-märkta och motorn är dessutom ID-graverad. Besiktningsprotokoll samt bilder på hela skrovet (som togs i samband med att den lyftes för besiktning) kan skickas vid förfrågan. Utrustning: - Fjädrande förarstol - Mycket stor taklucka över hela hyttens bredd - Delad frontdörr med vädringsläge på överdelen - 7 st stuvar/sittplatser utomhus + 3 st stora stuvar inne i hytten - Bogpropeller med joystick-styrning - Plotter Simrad NSS 12 tum inkl uppdaterat Navionics 44XG-sjökort för hela Östersjön - Separat display för Evinrude-motorn plus att motordata även är integrerat i Simrad-plottern - SonicHub stereo integrerad med plotterns display, med Bluetooth-anslutning av t ex iPhone/Android + FM-antenn på targabågen för bästa mottagning - Simrad HD4 radar var bild kan överlagras på sjökortet i plottern - Simrad RC42 Kompass - Ekolod - 4-bladig stålpropeller för bästa prestanda - Mente Marine automatisk styrning av trimplan - Webasto dieselvärmare - Fjärrstyrt Golight sökarljus - Combilock godkänt motorlås - Automatisk länspump + manuell länspump - Vindrutetorkare - Lanternor - Badplattform med bad/räddningsstege - LED takbelysning i hytt - Brandsläckare - 12v-uttag i hytt Med reservation för felskrivning

    7590.00 SEK

    Vaxholm

  12. Hej! Är på gång med att sälja min Anytec 747 Cab och potentiella köpare lär vilja provköra båten. Det är första gången som jag säljer en båt privat. Jag förstår att man inte låter spekulanten köra iväg med båten själv utan jag skall vara med, men vad finns det annars att tänka på? Tips och varningar? Kutym och etikett? Tacksam för alla tips och råd. Mvh Nisse
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy